شاداب و سرحال کرن عروس هلندی

چطور عروس هلندی خود را شاداب و سرحال نگه داریم؟

شاداب و سرحال کرن عروس هلندی

عروس هلندی پرنده های بسیار جذاب و بامزه ای می باشند که می توان بعنوان یک دوست و همدم آن را در منزل پرورش داد. هم بازی با این پرنده و پر کردن اوقات فراغات با عروس هلندی تجربه ای بسیار شیرین و لذت بخش است. یکی از مهمترین نکاتی که هر پرورش دهنده عروس هلندی باید به آن دقت نماید ، شاداب بودن پرنده است. عروس هلندی ها موجوداتی بسیار فعال و پر انرژی می باشند و در صورت افسردگی ، پرخاشگر و گوشه نشینی را برمیگزینند. از این رو در این نوشتار بر آن شدیم تا راهکارهایی ساده و عملی برای شاداب و سرحال نگه داشتن عروس هلندی را به شما مخاطبین عزیز آموزش دهیم.

تهیه قفس برای عروس هلندی

در ابتدا باید قفسی مناسب برای پرنده خود مهیا کنید. ابعاد قفس و اندازه داخلی آن باید به قدری بزرگ باشد که عروس هلندی بتواند در داخل آن پرهای خود را آزادانه باز و بسته نماید. همچنین داخل قفس باید به آسانی تمیز شود. پرنده های ریز جثه معمولا هر 20 دقیقه فضولات بر جای می گذارند و باید داخل قفس را تمیز کرد. رعایت بهداشت به شادابی پرنده بسیار کمک می نماید. داخل قفس حتما تیرک نصب کنید تا پرنده بتواند بر روی آن بایستد. تیرک را در ارتفاعی مناسب در داخل قفس نصب کنید به طوریکه عروس هلندی بتواند با یک حرکت پرشی بر روی آن قرار بگیرد.

تهیه قفس برای عروس هلندی

در داخل قفس عروس هلندی ها نمیتوانند با زاویه عمودی و تند پرواز کنند. لذا سکوهایی در داخل قفس قرار دهید تا پرنده بتواند به آسانی بر روی تیرک بنشیند. به هیچ عنوان از فلزات بعنوان تیرک استفاده نکنید. همچنین جنس تیرک نباید پلاستیکی باشد. بهترین گزینه استفاده از تیرک های چوبی است اما دقت داشته باشید که چوب درخت بلوط و پرونوس برای عروس هلندی ها مضر است.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی

تهیه اسباب بازی برای عروس هلندی

در داخل قفس اسباب بازی قرار دهید. تنوع بسیار مهم است. عروس هلندی ها پرندگان کنجکاوی هستند و خرابکاری را دوست دارند. برای همین منظور و سرگرم نمودن آنها در داخل قفس اسباب بازی قرار دهید. دقت داشته باشید که اسباب بازی باید سفت بوده و از طرف عروس هلندی غیر قابل جویدن باشد. اگر عروس هلندی اسباب بازی های زیادی برای بازی کردن داشته باشد بسیار شاداب خواهد بود. همچنین برای تنوع دادن اسباب بازی ها را تعویض کنید زیرا این پرنده های دوست داشتنی ممکن است از بازی کردن با اسباب بازی های تکراری خسته شوند.

تهیه ظرف آب برای استحمام عروس هلندی

استحمام می تواند انرژی زیادی به پرنده شما بدهد. از این رو حتما در داخل قفس یک ظرف مناسب و پر از آب ولرم و تمیز قرار دهید تا عروس هلندی شما در درون آن خود را تمیز نماید. دقت داشته باشید که هر روز آب ظرف ها چه ظرف آبخوری و چه ظرف حمام کردن عروس هلندی را تازه نمایید. همچنین می توانید با اسپری کردن آب به صورت غیر مستقیم به سمت عروس هلندی آن را استحمام کنید. دقت داشته باشید که نباید به صورت مستقیم آب پاش اسپری را به سمت عروس هلندی هدف بگیرید.

مراقبت از عروس هلندی

عروس هلندی خود را با مواد غذایی غنی و مناسب با پ رنده تغذیه نمایید. جیره غذایی باید شامل مواد معدنی ، پروتئین و ویتامین های لازم باشد تا عروس هلندی پر انرژی و شاداب باشد. سعی کنید که در طول هر هفته هر روز یک نوع غذا به پرنده خود بدهید. تنوع غذایی برای پرندگان بسیار مهم می باشد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص غذای عروس هلندی مقاله غذای عروس هلندی را حتما مطالعه بفرمایید.

مراقبت از عروس هلندی

سلامت پرنده خود را به طور مداوم بررسی کنید. در صورت مشاهده علایمی همچون کاهش ناگهانی وزن ، له له زدن و تنفس غیر طبیعی ، ترشحات بینی ، مخاط بر روی پرها ، رفتار غیر طبیعی و … حتما به کلینیک دامپزشکی برای درمان پرنده خود مراجعه نمایید. توصیه میشود هر شش ماه یکبار برای سلامتی پرنده خود و پیشگیری از بیمار شدن آن به دامپزشک مراجعه کنید.

خوابیدن کافی عروس هلندی

عروس هلندی باید به اندازه کافی بخوابد. این پرنده هر شب باید 10 الی 12 ساعت خواب داشته باشد. مکان خوابیدن باید تاریک و ساکت و آرام باشد. البته تاریکی مطلق می تواند باعث ایجاد استرس در پرنده شود. برای این منظور به هنگام خوابیدن آنها کمی نور اگر در محیط باشد بهتر است. همچنین مکان نگه داری از آنها باید گرمای کافی داشته باشد.

طول ناخن و منقار عروس هلندی خود را بررسی کنید. در صورتیکه منقار و ناخن های عروس هلندی بیش از اندازه بلند باشند باید آنها را کوتاه کنید. زیرا می تواند به صورت ناخواسته مشکلاتی برای خود و شما ایجاد نماید. عمل کوتاه کردن منقار و ناخن باید به صورت اصولی و توسط یک شخص حرفه ای انجام بگیرد. زیرا ناخن های عروس هلندی دارای رگ خونی بوده و در صورت کوتاه کردن بیش از حد پرنده به شدت آسیب دیده و می ترسد. اسباب بازی ها و وسایلی که در داخل قفس عروس هلندی قرار میدهید به سایش منقار آن در طول زمان کمک شایانی میکند. لذا برای حفظ اندازه منقار عروس هلندی باید اسباب بازی های زیادی در اختیار داشته باشد.

خوابیدن کافی عروس هلندی

هر روز به مدت چندین دقیقه عروس هلندی خود را داخل قفس بیرون آورید تا افسرده نشود. عروس هلندی را تشویق به ورزش نمایید. پیاده روی و یا پرواز در داخل اتاق می تواند سطح انرژی آنها را افزایش دهد. در و پنجره ها را ببنید و از قرار دادن اشیاء تیز و برقی در دسترس پرنده خودداری نمایید. همچنین مواظب حیواناتی همچون گربه باشید که به عروس هلندی شما حمله نکنند. مدت زمانی که عروس هلندی بیرون از قفس باشد ممکن است با فضولاتش محیط خانه و مبلمان و … را آلوده و کثیف نماید. بنابراین اقدامات لازم و تمهیدات ممکنه برای عدم کثیف شدن وسایل منزلتان در نظر بگیرد. (پارچه کشیدن بر روی اشیا و مبل مثلا)

پرنده خود را نوازش کنید. نوازش پرنده راهی عالی برای تعامل و ایجاد ارتباط با عروس هلندی ها می باشد. برای اینکار به آرامی سر و گردن عروس هلندی را با انگشت تان نوازش نمایید. با انجام اینکار به صورت مداوم متوجه خواهید شد که عروس هلندی خودش به سمت شما آمده و سرش را به سمت انگشتان شما خم میکند تا او را نوازش دهید. برخی از اوقات ممکن است عروس هلندی تمایلی به نوازش نداشته باشد در این صورت از انجام اینکار و اصرار بر نوازش پرنده به شدت پرهیز کنید. هر روز با پرنده خود در تعامل باشید. عروس هلندی ها موجوداتی باهوشی هستند و به تحرکات ذهنی نیاز دارند. ارائه این تحرک و تعامل با آن راه حل عالی برای شادابی پرنده و ایجاد ارتباط عمیق با آن است. همچنین شما می توانید پرنده خود را با تکنیک های زیر آموزش دهید:

همیشه با عروس هلندی خود حرف بزنید و یا برای او داستان تعریف کنید.

وقتی پرنده می خواهد بر روی انگشتان شما بشیند با گفتن بالا به او آموزش دهید تا با تکرار کلمه بالا پرنده به نشتن و پریدن روی دست های شما عادت کند. همچنین برای برخاستن از روی انگشتان خود به عروس هلندی پایین گفتن را تعلیم دهید. به طوریکه وقتی می خواهد برود بگویید پایین. تکرار کارها کلید اصلی موفقیت شما در آموزش دیدن عروس هلندی خواهد بود. شما با انجام این تکنیک ها و تکرار هر روز آنها می توانید مطابق خواسته های خود عروس هلندی را آموزش دهید. در صورتیکه با پرنده خود در ارتباط نیستید برای او تلویزیون و یا رادیو روشن کنید. عروس هلندی ها می توانند کلماتی که از اطراف میشوند را تقلید کنند. توپ کوچکی (توپ تنیس) در اختیار پرنده قرار دهید و به تمرین تعادل آن کمک کنید. بعد از چندین بار تکرار بالاخره عروس هلندی شما به تنهایی قادر به نشستن بر روی توپ گرد خواهد بود. هرگز بر سر عروس هلندی خود داد و فریاد نزنید زیرا به سرعت افسرده خواهند شد.

با عروس هلندی خود حرف بزنید

با عروس هلندی خود بازی کنید و آهنگ گوش دهید. عروس هلندی ها می توانند ریتم آهنگ هارا درک کرده و متناسب با آن سر خود را تکان دهند. برای کمک به این استعداد شما نیز باید به ریتم آهنگ واکنش نشان داده و متناسب با آن سر خود را تکان دهید. متوجه خواهید شد که عروس هلندی نیز همراه با شما به ریتم آهنگ واکنش نشان میدهد. حتی عروس هلندی ها می توانند سوت زدن آهنگ ها را تقلید کند.

در صورتیکه یک جفت عروس هلندی برای پرورش دارید باید دقت نمایید که در صورت بیمار شدن یکی از آنها دیگری را از قفس بیرون آورده و در قفس جداگانه ای قرار دهید تا بهبود یابد. در صورتیکه عروس هلندی های شما نسبت به یکدیگر رفتار تهاجمی دارند آنها را سریعا به داخل قفس منتقل نمایید. همچنین برای جوجه کشی از عروس هلندی توصیه میشود از دستگاه جوجه کشی استفاده نمایید. این پرنده به علت جنب و جوش و فعالیت زیاد در بیشتر مواقع از روی تخم ها بلند میشود و یادش میرود دوباره بر روی آنها بخوابد. در چنین مواردی متأسفانه تخم های نطفه دار شانس تبدیل شدن به جوجه را از دست میدهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خرید دستگاه جوجه کشی مخصوص پرندگان زینتی و کسب مشاورره رایگان با شماره 09144485590 در تماس باشید.


845 دیدگاه برای “چطور عروس هلندی خود را شاداب و سرحال نگه داریم؟”

  1. سلام من یه عروس هلندی نر دارم ۹ماهش امروز یه عروس هلندی ماده خریدم ۷یا۶ ماهش آیا باهم جفت میشن جفت شدن پرنده به سن هم ربات داره
    آیا باید از هم جداشون بزارم تا جفت شن عروس هلندی هام کی باهم جفت میشن

  2. سلام لطفا کمکم کنید
    من یه عروس هلندی خریدم ۲ ماهشه تقریبا یه ۳ هفته ای میگذره فقط از رو دستم دون میخوره و باهاش یخورده کار کردم میزاه نازش کنم ولی دستمو ک میبرم زیر پاهاش بیاد روی دستم تا دستمو میبرم سمتش که بیاد ازم فاصله میگیره بعد اینکه تا بلندش میکنم میره روی قفسش وای میسه تا بلندش میکنم برمیگرده رو سقف قفسش
    لطفا یکی کمکم کنه ممنون میشم

  3. سلام من حدود یه هفتس که این عروس هلندی رو خریدم ولی از روز اول بامون اوکی شد و کلا یا رو شونمونه یا رو دستمون و شب هاهم باید پیش خودمون بخوابه از روز دوم دائم پف میکنه خودشو میخارونه خیلی کم اواز میخونه و صدا میکنه شاید دوبار در روز بخونه میشه راهنمایی کنید که چکار کنم و چه مشکی داره

    • سلام. مشکلی نیستش شما فعلا فقط یه هفتس که پرندتونو خریداری کردین و این عادیه. عروس هلندی ها در طول روز حدودا ۱۰ بار خودشون رو تمیز میکنن تا بال های زیبایی داشته باشن، برای پف کردن ممکنه فعلا به شما خیلی عادت نکرده باشه ولی در طول زمان درست میشه نگران نباشید ولی اگر پس از یه مدت علائم بیشتری در این مورد دیدید به دامپزشکی مراجعه کنید:)

  4. سلام.
    من یه جفت عروس هلندی دارم که دو ماهشونه و همه کار براشون کردم ولی هیچ بهم اعتماد ندارن و وقتی که از قفس شون بیرون میارم شون خودشونو میکوبونن به این ورو اون ور منم میترسم زخمی بشن از اون موقع دیگه درشون نمیارم و دو روز پیش خریدمشون .
    اهنگ های شاد میزارم تا خوشال شن ولی بازم بی محلی میکنن بهم
    و نمیزارن نوازش شون کنم
    وقتی دستمو میبرم داخله قفس شون بال میزنن چطوری خیلی بد هم میترسن

    لطفا کمکم کنید.

    • سلام، این طبیعیه خب خیلی از زمانی که پرنده رو گرفتین نگذشته و بهتون عادت نکرده. شب ها موقع خواب یه پارچه رو قفس بکشید تا در طول شب محیط قفس گرم باشه و به راحتی بخوابه. البته یجارو باز بزارید که اکسیژن بره، از همون اول دستتون رو برای اینکه بیاد نکنین داخل قفس معلومه که نمیاد. شما فقط کافیه اب و غذاشون رو بزاری بری تا پرنده بفهمه که نمیخوای بهشون آسیب برسونی، درضمن حتما قفس رو در محیطی بزار که خانواده و خودت رفت و امد داشته باشین؛یه هفته که گذشت کم کم شروع کنین بعد در قفس رو باز بزارین ببینین اصلا خودش دلش میخواد بیاد یا نه. معمولا پرنده ها به گردنبند و طلا و اینجور چیزا علاقه دارن اینارو بزارین پیش خودتون احتمالا بیاد طرفتون. بعد یه مدت دیگه طلا رو بردارین خودش همینطوری بیاد دستتون. من اینطوری پرندمو دستی کردم

  5. سلام من یک جفت عروس هلندی دارم. و نمیدونم چیکار کنم که بهم وابسته بشن همه کار کردم اهنگ گذاشتم رقصیدم که خوشحال شن، اسباب بازی گرفتم که بازی کنن ولی هیچ براشون مهم نبود از اون اسباب بازی تابی، هر کاری هم میکنم نمیتونم نزدیکشون بشم فرار میکنن. همم نمیزارن نوازش شون کنم خیلی ناراحتم روی دستم هم نمیاد. خیلی استرس دارم که هیچ وقت باهام دوست نشن، و انکه من نمیدونم که کدوم مادس و کدوم نر،

    لطفا کمک کنید. دستتون درد نکنه.

  6. سلام من یه جفت عروس هلندی ۴ماهه دارم می‌خوام ببینم اگه دوتا باشن به من وابسته میشن یا باید یکیشو بفروشم .

  7. سلام من یه جفت عروس هلندی ۴ماهه دارم . میخوام بدونم اگه دوتا باشن بهم وابسته میشن یانه . اگه وابسته نشه باید یکیشو بفروشم یانه .

  8. سلام وقت بخیر
    من یک جفت عروس هلندی نر و ماده ۷ماهه دارم که خودم بزرگ کردم و چند روزه بکی از آشناها عروس هلندی ماده دو سالشو به من سپرده؛ بچه های خودم خیلی بهش واکنش نشون میدن و سعی دارن ارتباط بگیرن مخصوصا نر که مدام واسش در حال خوندنه. اما اون کناره میگیره و خیلی عکس العمل نشون نمیده و همش روی قفسشه و چرت میزنه و مثل عروسای خودم پر جنب و جوش نیست.
    چکارش کنم سرحال بشه؟؟؟ و اینکه فقط از دهن غذا میخوره و وزنش ۷۶گرمه و بنظرم لاغره

  9. سلام
    عروس هلندیم خیلی ب من وابستس منم خیلی دوسش دارم
    ۷ ماهه کنار همیم و پسره
    میخواستم بدونم براش جفت بگیرم دیگه سمتم نمیاد؟
    از طرفی نمیخوام ازم جدا شه
    ولی همش فکر میکنم شاید دوتایی شادتر باشن
    و اینم بگم ۲۴ ساعته پیش منه خیلی کم میره تو قفس
    اصلا جفت میخوره؟
    ممنون که وقت میزارین

    • سلام.
      اگه فردی هستی که کلا باهاشی و خیلی بهش وابسته ای بیشناهاد میشه نگیری چون باعث بی توجهی طوطی میشه و دیگه باهات صمیمی و مهربون نیست و هی سعی میکنه ازت کمی دور بشه اما نه حس میکنی که زیار وابسته نیستی بهش و فقط علاقه عادیه و همیشه نیستی پیشش خب برای اینکه تنها نباشه میتونی بگیری
      با داشتن جفت علاقه ها هم چون باید تقسیم بین دوتا شه و توجه نصف میشه حسودیشون میشه هردو امکان داره باهم یا تو یه مدتی بد بشن

  10. سلام من یه عروس هلندی نر دارم ۵ ماه هست.توی قفس که باشه خیلی دوست داره نوازشش کنم ولی موقعی که از قفس میاد بیرون ، بهش میگم بوس بده میده ولی دوست نداره نوازشش کنم
    نمیدونم چرا اینجوری هست
    لطفا بگید

  11. سلام ما یه عروس هلندی داریم ۵ ماهش هسته تو قفس باشه خیلی دوست داره نوازشش کنیم ولی موقعی که از قفس میاد بیرون بهش میگیم بوس بده میده ولی دوست نداره نوازشش کنیم و وقتی میخوایم این کارو بکنیم گاز میگره نمیدونم چرا ؟
    لطفا بگید

    • سلام امکان داره ماده باشه میتونید از رنگ هاش متوجه نر یا ماده بودن بشید ولی بهتره به دامپزشکی برای جنسیت مراجعه کنید
      ماده ها امکان اینکه آواز بخونن خیلی کمه و فقط در حد جیغ سادن
      و نر امکان داره تاحالا آواز نشنیده باشه و بلد نباشه امّا نر خود به خود با شنیدن آواز همجنس هاش و پرنده های دیگه زود یاد میگیره

  12. سلام وقتتون بخیر من یه عروس هلندی ماده دارم حدود ۲ سالشه چند وقته پرهاشو میکنه پیش دامپزشک متخصص پرندگان بردم خوب نشد براش جفت گرفتم ولی بازم پرکنی میکنه البته تازگیا شب ها زیاد انجام میده وقتی هم پرهاشو میکنه ریشه پرهاشو میجوه ممنون میشم راهنمایی کنین چیکار باید بکنم

    • اگه اسباب بازی نداره براش بخر چون اون موقع سرگرمی جدیدی پیدا می‌کنه و کندن پراش یادش می‌ره و یدونه نباشه دو یا سه تا باشه تا سرگرم بشه

  13. سلام وقت بخیر
    من یه هفته ای هست یه عروس گرفتم دو سه ماهه فک کنم
    دستی نیست و هر موقع که می‌خوام غذاش رو عوض کنم می‌ترسه و می‌ره روی قفس
    خیلی ساخته و هیچ صدایی من تاحالا ازش نشنیدم
    موندم که اصلا میشه دستی کرد؟ نمیشه؟
    مشکلی داره ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    • سلام. اگه علائم بیماری مثل: بی حوصلگی، تحرک نداشتن، خوابیدن زیاد در طول روز، پف کردن بیش از حد رو داشت بهتره به دامپزشکی مراجعه کنین تا متوجه بیماریش بشید و اگر که اینطور نیست نگران نباشین تازه خریداری کردین احتمالا بهتون عادت نکرده و اگر صدایی ازش نشینیدین شاید ماده باشه. عروس هلندی ماده هم البته تحرک داره و شاداب هست اما اروم تره نسبت به نر. ترسش از شما عادیه

  14. سلام پرنده عروس هلندی من ماده ۷ ماهه هست پف میکنه و از من دور میشه براش اسباب بازی خریدم ولی اثلا کاری به کار اونا نداره چند وقته دستمو گاز میگیره ولی اونقدر اروم میگیره که احساس نمیکنم میشه کمی کمک کنین اصلا اصلا سورو صدا نمی کنه😭

  15. سلام من یه عروس هلندی دارم حدودا ۶ ماهش است وقتی میزاریمش تو قفس پکر میشه و بی حال چرا ممنون میشم کمک کنید

  16. سلام یه عروس هلندی دارم ک هیچ توجهی نمیکنه بتونم چند کلمه حرف نشونش بدم فقط مدام در حال بازی کردنه ممنون میشم اگه راهکاری دارین منو راهنمایی کنید

  17. سلام من یه عروس هلندی 3 ماهه دارم که الان نه سرلاک میخوره نه چیزی وزنشم خیلی کم شده و اصلا تحرک نداره. قبلا این طور نبود

  18. سلام من یه عروس هلندی نر ۶ماهه دارم که متاسفانه پاش آسیب دید والانم پین داخل پاش هست،خیلی بی صدا کم اشتها و گوشه گیر شده به نظر شما گرفتن جفت میتونه تاثیری تو افسردیش بگیره خیلی ناراحتم براش ممنون میشم راهنمایی کنید

  19. سلام ما یه عروس هلندی خریدیم یه ماهشه
    کاملا بهمون عادت کرده و روی دستمون میاد
    اما وقتی میخوام بزاریمش تو قفس یا نمیره یا وقتی که میره بعد چند دقیقه جیغ میزنه که بیاریمش بیرون
    این عادیه که قفس رو ناامن تر از فضای بیرون بدونه ؟؟
    اخه حس میکنم قفس رو ناامن میبینه
    لطفا کمک کنید…..

  20. سلام من یه عروس هلندی دارم نر هستش فکر کنم جوجه باشه پنج ماهو خورده ایی یعنی ودستی هست و وقتی میارمش بیرون میره گچ دیوارا رو میخوره چیکار کنم

    • به طور طبیعی همه پرنده ها نیاز به خوردن سنگ دارند و وقتی کمبودش داشته باشند گچ دیوار یا خاک پای گلدون میخورند بهتره از پرنده فروشی ها شن و ماسه نرم تهیه کنید که بهداشتی تره و توی طرف کوچیک توی قفس بزارید

  21. سلام من ی عروس هلندی نر دارم که شش ماهشه بردمش پیشه ی عروس هلندیه یک ماهه خیلی ترسید وخودشو زد به قفس الان یک ماهه دارمش و اصلا نخوابیده و لج میاره لج آوردنش واسه ی خوابشه ؟
    همین الان داره آروم آروم جیغ میزنه

    • به هیچ عنوان این کارو نکنین عروس هلندی من اینقدر با دست عادت کرده بهش غذا بدم الان که براش جفت گرفتم تو قفس اینقدر غذا نمیخوره تا بیارمش بیرون با دست بهش غذای بدم

  22. سلام من یه عروس هلندی دارم حدودا ۳ ، ۴ ماهشه ، خیلی شیطونه و بازیگوش ، خیلی هم خوب با ما ارتباط گرفته و میاد رو دستمون ، فقط مشکل اینجاس آواز نمیخونه ، فقط وقتی تو قفسه جیغ میکشه که بیاریمش بیرون، آهنگ و صدای آواز عروس هلندی هم براش گذاشتم ولی بی توجهه نسبت بهش، چیکار کنم آواز بخونه ؟؟

    • ساعت بیرون بودنش رو کنترل کنید روزی 2 ساعت کافیه ، تنوع غذایی و اسباب بازی داشته باشه باهاش مهربون باشید خودش یواش یواش میخونه

  23. سلام من یه عروس هلندی تو خیابون پیدا کردم نره و حدودا ۴ ماهشه بردمش خونه و براش قفس و اسباب بازی خریدم تغذیش از ارزن ، تخمه آفتاب گردان و کتانه و بهش کاهو هم میدم ، فقط اینکه پرهای خودشو میکنه و گاهی وقتا گوشاشو میخارونه حرف خیلی کم میزنه وکلا ساکته اگه دلیلشو میدونین لطف کنین بگین ممنون میشم🌷

  24. سلام.خسته نباشید
    من ی عروس هلندی خریدم دو هفته پیش نژاد گل باقالی کاملا سرحال و تو پر بود
    تو خونه اولش همش بیرون قفس نگهش داشتم ک بهم عادت کنه دیدم کم کم کاهش وزن پیدا کرد لاغر شده الان تو غذاش تخم کتان و ارزن ک تخمه آفتابگردان اما خوب نمیخوره همش سرش تو جا دونی اما قشنگ نمیخوره ب جز تخمه آفتابگردان.
    بهش ذرت میدم امروز از همون مغازه ک خریداری کردیم گفتن ک سرلاک بدیم داخلش دارو دادن بهش بدیم ویتامین هم دادن ک داخل آب خوریش بریزیم
    خیلی نگرانشم همش سرشو تکون تکون میده تو اینترنت خوندم ک یعنی گرسنه س نمیدونم چیکار کنم از بیماری سینه کاردی میترسم
    خوب میشه؟

  25. سلام عروس ھلندیہ من یہ 3 روزی میشہ کہ ھمش میخوابہ سر حال نیست جیغ نمیکشہ فقط غذاشو میخورہ مشکلش چی میتونہ باشہ؟

  26. سلام عروس هلندیم ۴ ماه دارم ی نر و ی ماده
    ماده خیلی تحرک داره ولی نر نه
    قبلا تحرک داشت ولی الان نداره
    جوجه بودن و سرلاک میدادیم
    الان نر نمیاد روی دستم ولی ماده با دو کلمه بدو بدو میاد روی سرت میشینه

  27. سلام. من عروس هلندی مولد دارم ۲ ساله الان جا به جا کردم یه ور قفس هستن هر دو جا به جا نمییشن کلا رو یه گوشه قفس نشستن رو میله جا به جا میشن ولی اینور قفس نمیان لونه گزاشتم براشون اگه امکان هست ایمیل جواب بدین تشکر

  28. سلام من یک عروس ۵ماهه دارم و فکر کنم ماده هست کاملا هم دستی هست و به من عادت داره میخواستم بدونم اگه واسش نر بخرم جفت میشن؟دیگه اصلا طرف من نمیاد اگ بخرم؟

  29. سلام من يه عروس هلندي دارم بعضي از شبا خودشو ميدنه به قفس بالشو زخمب ميكنه بردم دامپزشكي دليلشو نميدونست

  30. سلام من یه عروس هلندی ۵ ماهه دارم جدیدا خیلی خودشو تمییز میکنه با اینک تمییز شسته خودشو و قفسشو یروز درمیون تمییز میکنم ولی الان چن روزیه سرش یسره بین پراشه و خودشو تمییز میکنه

  31. سلام عروس هلندی یک ساله دارم و پرهاش میریزه و نمیتونه پرواز کنه سه بار بردمش دکتر و میگن ویتامین هاش کمه و حتی یک ماهه دارم بهش دارو میدم قطره میریزم تو ابش اما خوب نشده هنوز و خیلی هم سرحال هستش و شیطون و بهش خیلی میرسم بهش سبزیجات میوه همچی میدم و خوب بهش میرسم میشه بگین باید بهش چی بدم تا زود تر خوب بشه ؟

  32. سلام خسته نباشید.ببخشید چند تا سوال داشتم.
    من تقریبا ۱۴ روزی هست که برای عروس هام لونه گذاشتم و شاهد جفت گیریشون بودم.
    عروس ماده خیلی کسل و کم آب و غذا شده جدیدا .
    آیا این طبیعیه و نشانه حامل تخم بودن پرنده هست؟
    تغییری در مدفوع مشاهده نکردم.
    و اینکه با گذشت ۱۴ روز از گذاشتن لونه و جفت گیری هنوز عروس ماده داخل لونه نرفته و عروس نر بیشتر داخل لونه هست؟
    آیا اشکال از منه؟لونه رو بردارم یا بزارم بمونه؟

    • سلام پرنده چند سالشه ؟
      ممکنه ماده به سن بلوغ نرسیده باشه
      حتما از کف دریا و سنگ مینرال برای تامین کلسیم عروس ماده استفاده کنید
      در صورتی که پرنده پف کرده و کف قفس میشینه ممکنه تخم توی شکم گیر کرده باشه و لازمه سریعا به دامزشک مراجعه کنید

      • ماده یک سال و خورده ای و نر دو ساله
        کف دریا و سنگ مینرال توی قفسشون بوده از اول.
        کف قفس نمیشه ولی احساس می کنم نسبت به قبل کسل تر شده

  33. یه سوال دیگه که داشتم اینه که متوجه شدم که عروس ماده بعد از جفت گیری وقتی می خواد بال هاش رو کش بده و باز کنه یه جیغ کوتاه از روی درد میکشه. ممکنه به خاطر ناخن پرنده ی نر باشه چون بلنده؟

    • بله امکانش وجود داره. بهتره ناخن های پرنده نر چیده بشه . به صورتی که پرنده وحشت زده نشه اونها رو بچینید و یا به یه پرورش دهنده ماهر برای این کار مراجعه کنید تا پرنده آسیب نبینه

  34. سلام خسته نباشید جدیدا برای عروس هام لونه گذاشتم ولی عروس نر خیلی روی لونه حساسه و مدام ماده رو میزنه و گاز می گیره هر دو بالغ هستن عروس نر دستیه و ولی ماده میترسه روی دست نمیاد.
    چیکار باید بکنم؟

    • سلام ، سن بلوغ عروس هلندی ها میتونه باهم متفاوت باشه برخی در یک سالگی به بلوغ میرسند و برخی دیرتر
      احتمالا پرنده ماده به بلوغ نرسیده و اجازه جفت گیری به عروس نر رو نمیده
      شاید با هم جفت نشدن بهشون زمان بدید. اگر عروس نر به ماده آسیب میزنه اون ها رو از هم جدا کنید.

      • هر دو بالغ هستن و اجازه جفت گیری میده تا حالا جفت گیری هم کردن و تخم هم گذاشتن ولی عروس نر به شدت روی لونه حساسه
        این طبیعیه؟

        • این احتمال وجود داره که به دلیل سرو صدا یا سر زدن بیش از حد شما به قفس، پرنده نر لانه رو برای تخم گذاری امن نمیدونه برای همین از رفتن ماده به لانه جلوگیری میکنه
          کمی بهشون فرصت بدید

  35. سلام من یک عروس هلندی سخنگو و دستی دارم اما نمیدونم از وقتی که سخنگو شده خیلی پکر و ترسو شده و یک هفته هم هست که سخنگو شده می تونید یک راه حل بگید خیلی ممنون من رفتم و واسشم اسب بازی خریدم و گذاشتم اما اصلا کاری به اسب بازی ها نداره

    • سلام بی حالی عروس هلندی علل زیادی داره، افسردگی ، ترس از محیط و بیماری. برای دستی شدنش از چه روشی استفاده کردید؟
      پرنده رو به زور توی دستتون نگیرید. صدای بلند و واکنش شدید باعث ترس بیشتر عروس هلندی میشه

  36. سلام من ی عروس هلندی ماده از دوستم گرفتم تقریبا ۲ سالش هست مست مست همش وقتی میارمش بیرون پیش خودم برای خودم مست میشه ولی تو قفس که باشه یا نیاریش پیش خودت مست نمیشه حدودا ۲ هفته پیش رفتم ی عروس نر براش گرفتم که اونم حدودا ۲ سالشه فقط بدیش اینه که اینا اصلا با هم ارتباط نمیگیرن حتی دیدم مادم برای نر مست میشه ولی نرم هیچکاری نمیکنه وقتی عروس نرو اوردم یکم غریبی کرد و یک هفته هیچی نخورد و مریض شد الان فقط کمی سرفه میکنه و حتی نرم میره پیش مادم ولی مادم ازش فرار میکنه چیکار کنم بهشون فرصت بدم یا برم نرو عوض کنم؟

    • سلام از جنسیت پرنده هاتون مطمئن بشین. قبل از اینکه اونهارو توی یک قفس قرار دادین باید اون ها رو در قفس های جدا نگهداری میکردید.
      اونهارو جدا کنید تا به هم عادت کنند و بیماری عروس هلندی نر به ماده سرایت نکنه. در صورت افزایش علائم حتما پرنده رو به دامپزشکی ببرید

  37. سلام ن یه عروس هلندای دارم تقریبا شیش ماهشه . از شمال آوردمش کرج . اولش گاز میگرفت خودشو میزد به دیواره قفس ولی الان بهتر شده . بیرون نمیاد اصلا . دستمو بهش میزنم جیغ میزنه ولی دستمو داخل قفسش میبرم اصلا بهم کاری نداره چیکار کنم باهام دوست بشه ؟؟

    • باید ببری پرنده فروش یا دامپزشک حیوانات خانگی اینکارو بکنه
      کار شما نیست

      و اینکه بهتره سرفرصت گرفته بشه چون اگه نگیرن بلند میشه و ممکنه به خود پرنده اسیب بزنه
      تو طبیعت پرنده با چنگ انداختن به درخت ها و نوک زدن به شاخه و درخت خودش اینکارو انجام میده

  38. سلام وقتتون بخیر.
    عروس من الان ۶ماهه همه پراشو ریخته الان اصلا ی دونه هم پر نداره لخت شده ممنون میشم راهنماییم کنید

    • سلام
      یعنی تو این مدت که پرهاش میریخت یبار هم نبردیش دامپزشک یه چکی کنه ؟ باید حتما معاینه بشه شاید مشکل داره شاید هم پر ریزی معمول هست ولی به امکان زیاد مشکل داره

  39. سلام خسته نباشید من یک عروس هلندی لوتینو دادم دستیه ولی از قفس نمیاد بیرون اگه راه حلی دارید بگید ممنون میشم 🙏

  40. سلام عروس هلندی من به من پرخاشگری میکنه ولی بغل خواهرم راحت آرومه و منو دوست نداره😂چیکار کنم یکسره هم با من خوب بشه ؟

    • سلام، به زور اصلا پرنده رو حموم نکنید خودش اگه بخواد آبتنی میکنه. همچنین شما با گرم کردن محیط و اسپری غیر مستقیم آب از بالا به سمت سمت پرنده تا حدودی میتونید به حموم کردنش کمک کنید. فقط هوا باید گرم باشه و بعد حموم سریع گرمش کنید تا سرما نخوره.

  41. سلام وقتتون بخیر من ۱/۵ساله ۱دونه عروس هلندی دارم. ولی متاسفانه هنوز اصلا به من عادت نکرده هر وقت دستم رو میبرم جلو همش گاز میگره جیغ میکشه و… چیکار کنم؟ میشه راهنمایی کنید 🙏

  42. سلام من یه طوطی عروس هلندی دارم اسمش فندق هست و دوماهشه خیلی حوصله اش سر رفته براش چه کارایی کنم تا حوصله اش برطرف شه و به نظرتون از قفس بیارمش بیرون یکم بگرده واسه خودش یا نه الان وقتشه که دستیش کنم یا نه؟
    همش نوکشو میزنه به تاب قفس و اونو اینو اونور تو قفس پرت میکنع چیکار کنم تازه بلد نیس که گاز بگیره و حتی من دستمو میبرم جلوش ازم دور میشه میشه یه راهنمایی کنید؟
    ممنون میشم

    • سلام، اسباب بازی های زیادی هست که میشه براش بگیرید تا سرگرم شه از پت شاپ ها تهیه کنید. در ضمن فعلا رو دستی شدنش کار کنید فندق هنوز از دست شما میترسه.

  43. سلام دوستم به من یه جفت عروس هلندی داده سنشون رو نمیدونم و حدود دو هفتس که باهامه . من تو یه مقاله خونده بودم که نوشته بود اگه عروس هلندی جفت باشه رام و دستی نمیشه این درسته یا نه و آیا با دست غذا دادن بهشون تاثیری تو رام شدنشون داره . ببخشید زیاد شد یه سوال دیگه هم دارم غذاشونو همیشه میزارم تو قفس درسته یا نه ؟ مننون

    • سلام، جفت ها زیاد با هم وقت میگذرونن برای همین دستی نمیشن باید تکی و جوجه باشه تا رام شن.
      غذا دادن دستی هم کلید اصلی رام کردنشون هست.
      غذا رو داخل قفس یا اگه به بیرون از قفس عادت دارند بیرون از قفس هم میتونید بهشون بدید.

  44. سلام من یه جفت عروس هلندی دوستم بهم داده و سنشو نمیدونم فقط چیکار کنم که بزارن سرشونو ناز کنم و آیا با دست غذا دادن بهشون تاثیری داره ؟ م

    • سلام، اموزش دستی کردن عروس هلندی رو سرچ کنید و فعلا اصلا نوازششون نکنید یا به زور در دست نگیرید تا از شما نترسن وگرنه دستی نخواهند شد.

  45. سلام من یه عروس هلندی سینامون ۳ ماهه دونخور دارم ۳ روزه خریدمش اول خیلی خوب بود الان احساس میکنم بی‌حال شده سرشو میکنه تو پرش میخابه کم اشتها شده بیشتر تخمه میخوره اونم کم دستشوییشم سبزه نمیدونم طبیعیه یا نه گهگداری هم عطسه میکنه ولی نه زیاد لطفا راهنماییم کنید ممنون

  46. سلام ببخشید میخواستم بدونم من اگر یه کاکادو یا عروس هلندی دیگه بیارم عروس هلندیم فندق افسردگی نمیگیره؟

    • سلام، معلوم نیست شاید حسودی کنه شاید با هم سازگار بشن شاید کلا دعواشون بشه مخصوصا کاکادو که قوی تر هست.

  47. سلام
    من میخواستپ بپرسم اگر بخوام یه طوطی دیگه بیاریم یا یه عروس هلندی دیگه پرندم که عروس هلندیه افسردگی نمیگیره؟

  48. سلام عروس هلندی من حدود ۴ ماهشه رو شونم میاد ولی از دستم میترسه چکار کنم نترسه
    و یک عروس دیگه هم دارم سرلاکش خوب هزم نمیشه بالا میاره موقع سرلاک دادن همشم خوابه و بیحال ۴۰ روزشه

    • سلام، دستی کردن پرنده یکم زمان بر هست باید صبور باشید. حرکت ناگهانی با دست انجام ندیدن به زور نگیرین تو دست.
      اون جوجه رو باید ببریش دامپزشک.

  49. سلام من عروس هلندی جوجه خریداری کردم 25 روز داشت نر و ماده هم ازش کوچکتر بود و جفت هستند
    الان روز 31 هست فک کنم سرلاک بهشون میدم هر دو سرحالن و باهاشون بازی میکنم خوششون میاد ولی ماده وقتی راه میره سر و جلوی بدنشو پایین میندازه مشکلی نداره؟
    بعد سوال اصلیم اینه چون جفت هستن دستی میشن؟ چجوری باید دستیشون کنم؟

    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام، یعنی چی جوجه جفت هستش؟ هنوز بالغ نشدن که با هم جفت بشن.
      همین که دستی بهشون غذا بدهید به شما عادت میکنند دستی میشن.

  50. سلام.من یه عروس هلندی تقریبا ۵۰ روزه دارم حدود ۱ روزه خریدمش. صاحبش گفت بهش سرلاک بده تا لاغرنشه اما چون والدینش بزرگش کردن با سرنگ آشنانیست. درضمن به جای سرلاک فروشنده شیرخشک پرنده بهم داده.که البته هر کاری کردم نخورد.دیدم دارن اذیت میشه ولش کردم.دونه میخوره ولی فقط ارزن.هر چی سبزی و میوه بهش میدم نمیخوره.واین نگرانم میکنه.یه چیز دیگه. خیلی وابسته شده و همه جای خونه باهام میاد همش میشینه رو سرم و میچسبه بهم.یه صداهایی بدی هم از خودش درمیاره که اعصابمو بهم میریزه.خیلی وقتها نمیدونم چشه.ببخشید طولانی شد.حالا ممکنه راهنماییم کنین ممنون میشم.

    • سلام، سرلاک رو ولش کنید دونخور شده.، جوانه گندم هم براش درست کنید خیلی مفید و مقویه. طرز تهیه شو سرچ کنید. تخم مرغ آب پز هم خوبه براش
      در مورد صداش نمیدونم چی بگم خوب پرنده است دیگه صدا داره.
      در ضمن عادت دادن پرنده به غذای جدید یکم زمان بر هست شما تازه پرنده رو خریدید بعد انتظار دارید هرچی جلوش گذاشتید بخوره.

  51. سلام من یک عروس هلندی خریده ام و الان حدود ۳ روزه آوردنش و ۲ ماهشه نیمه دستی هست بعد آهنگ بزاری باید آنقدر سرتون بالا پایین کنید تا ۳تا قربده خلاصه شما یک پیشنهاد برای دستی دستی کردنش میدید ممنون

    • سلام، چقد عجول هستین. ولی خوبه که سنش کمه و تا حدودی دستی هست. سعی کنید ترسش رو نسبت به دستتون از بین ببرید. با دست بهش غذا بدید اصلا حرکت تند ناگهانی انجام ندین. نباید بترسه از شما و محیط. به مرور دستی خواهد شد.
      بذارید دستتون نزدیکش ثابت باشه اگه از دستتون ترسید سمتش نبرید و اصلا به زور پرنده رو نگیرید.

  52. سلام ببخشید من میخواستم بدونم نوک مداد رنگیه نه نوک مداد نوکی واسشون خوبه یا بد؟ اسیبی بهشون نمیزنه؟

  53. سلام ببخشید میشه بگید که من چه اسباب بازی هایی واسه فندق بخرم پرندم
    و اینکه مشکلی هم نداره کی تا کی میتونم ببرمش واسه چکاب ها؟
    یک ما یک ماه یا کمتر و یا بیشتر؟

    • سلام، سالی حداقل 2 یا 3 بار ببر چکاپ. اسباب بازی هم تو پت شاپ ها اینقدر هست خودشون راهنمای میکنن. باید مراجعه کنید به پت شاپ ها.

  54. سلام من ی عروس هلندی پیدا کردم ک مثل این ک گم شده بوده
    و این ک هنوزم قفس نداره
    ازاده تو خونه
    ناخوناشم نمیتونم بگیرم
    بعد اینو چیکار کنم من؟😂
    هیچی ازش نمیدونم واقن

    • سلام، ناخنشو نگیری یه وقت حساسه خونریزی میکنه یه فرد با تجربه باید بررسیش کنه.
      بهتره داخل قفس بذاری تا به خودش آسیب نزنه ممکنه از شماها بترسه.

      • ن ترسی از هیچکدوممون نداره
        ایشالا صاحبش پیدا بشه بدم بره
        ولی فقط میشه بی زحمت بگی چ چیزایی رو از دور نگه دارم؟

        • سلام، دود سیگار قلیون، مواد ضدعفونی کننده، مواد ارایشی بهداشتی، مواد شوینده، شکلات، پیاز و بوی رنگ و مواد شیمیایی براشون مضر هست. از تاریکی مطلق هم خیلی میترسن شبا یکم نور نیاز دارن.

  55. سلام من یه عروس هلندی خریدم یک سالشه
    چکار کنم از صدا نترسه و چکار کنم سرحال سه
    و روزی چند بار بهش غذا بدم تازه دیروز خریدمش و زیاد آشنایی ندارم چون اولین پرنده

    • سلام، فعلا کاری به کارش نداشته باشید سعی کنید یک محیط ارام و به دور از سر و صدا براش فراهم کنید تا زودتر به محیط جدید عادت کنه. اصلا نوازشش نکنید یا دست سمتش نبرید میترسه فعلا. بعدا باهاتون خوب میشه.
      غذای اصلی ارزن و یکم تخم کتان هست ولی برای تنوع میتونید میوه و سبزی تازه هم در یک وعده بهش بدهید. غذا همون 2-3 وعده بیشتر صبح و عصر غذا میخورن.
      مقاله غذای عروس هلندی رو هم بخونید.

  56. سلام من یه عروس هلندی نر دارم ولی الان حدو یک سالشه میتونم بهش شیرین ماری یاد بدم؟
    اگه میشه چند تا شیرین کاری هم پیشنهاد کنید ممنون میشم💜

  57. سلام خسته نباشید من تازه عروس هلندی خریدم زیاد باهام ارتباط نمیگیره و شاداب نیست نوکم میزنه وقتی میخام باهاش بازی کنم باید چیکار کنم؟

    • سلام، فعلا یه مدت بهش محل نده اصلا بازی نکن تا پرنده به محیط عادت کنه. آب و غذاشو بذار و در صورت لزوم قفس رو تمیز کن همین. بعد 3-4 هفته به محیط و شما عادت میکنه. اون موقع میتونید بیشتر باهاش وقت بگذرونید.

    • سلام، خب جفت گیری صورت نگرفته تا ماده تخم بزاره ولی اگه قبلا جفت شده باشند نگران نباشید درست میشه.
      پای نر و بال هاش سالم هستند؟

  58. سلام خسته نباشید من دوباره مزاحم شدم😁
    عروسام درست جفت گیری نمی کنن یعنی نر میره روی ماده ولی با بال ماده جفت گیری میکنه دفعه های اول جفت گیریشون درست بود ولی بعدش اینجوری شد.دلیلش چی میتونه باشه؟ نر یک سال و خورده ای و ماده هم تقریبا یک ساله این بار دومه که لونه گذاشتم و دارن جفت گیری میکنن سری پیش تخم ها نطفه نداشت.

  59. با سلام خسته نباشید
    من یک عروس هلندی دارم که 10ماهشه اول که آوردم باهام بازی میکرد و میخوند ولی بعد از چند روز که بالاشو زدیم قهر کرد ولی بعد از چند روز دوست شد الان هم دوباره قهر کرده فقط چرت میزنه غذا هم نمیخوره من خیلی نگرانشم همش هم میره ی گوشه آیا الایم بیماری هست ؟
    وسوالی که دارم چه چیز هایی بدم بخوره تا سرحال شه ؟
    اگه جواب بدین ممنون میشم ❤

    • سلام، اره با کوتاه کردن پرها، قهر میکنند. احتمالا باز از دست شما ناراحت شده قهر کرده. اسباب بازیشو برنداشتید که؟
      سعی کنید زیاد سرگرمش کنید آینه براش بذار حسابی باهاش بازی میکنه.
      برای سرحال شدن هم یکم جوانه گندم بهش بده. غذای اصلیش هم ارزن و کتان هست. میوه ها و سبزی تازه هم میتونید بهش بدید. به مقدار کم مغز اجیل هم خوشش میاد مثل تخمه افتابگردان بادام زمینی
      یه مکمل خوب هم براش بخر و دوره ای استفاده کن.

  60. سلام چند تا کامنت قبلی راجب بال پرندم پرسیده بودم گفتید آسیب ممکنه به خاطر ناخن پرنده نر باشه من چه کاری می تونم براش انجام بدم که درد نکشه و اینم بگم پرنده هام خیلی همو میزنن و دعوا میکنن چه پیشنهادی دارین؟

    • سلام، دعوا کردن شون چند دلیل داره اینکه از هم خوششون نمیاد و دوست ندارن کسی وارد قلمروشون بشه. یا اینکه یکشون خیلی اماده است ولی اون یکی نه . برای همین اونیکه اماده است ممکنه پرخاشگری کنه تا طرفش راضی شه.
      ایا ناخن پای نر بیش از حد رشد کرده؟ فقط یه فقط سر خود ناخنش رو کوتاه نکنید خیلی حساسه خونریزی میکنه.
      احتمالا زخم بال های ماده هم به درگیری شون ربط داره و به جفت گیری ربط نداره. شما چرا اول توضیحات کامل رو نمیگین؟!!

  61. سلام
    من عروس هلندی ام ۱۱ ماهه است
    یه مدت بود دماش می شکست و ناخن هایش کنده می شد
    البته الان بهتر شده
    این ها علائم بیماری هست؟
    لطفا پاسخگو باشید🌷
    با سپاس❤

      • راستش من یه عروس ماده دارم که چند ماه پیش بعد از تخم گذاری، تخم ها رو برداشتم.ولی تا چند وقت، وقتی که بال هاش رو کش می داد و موقع پرواز بعد از نشستن یه جیغ کوتاهی از روی درد می کشید. بعد از چند وقت خوب شد و الان چون دوباره داره جفت گیری میکنه خواستم قبلش بدونم که چرا همچین مشکلی پیش میاد شما نظری ندارید؟ امکان داره برای این باشه نر موقع جفت گیری میره روی ماده یا ربطی به اون نداره؟

  62. سلام من عروس هلندی اووردم سنشون دو هفته هست دوتاش از اونا سرحالن یکیشون بیحاله طبیعی هست یا مریضه

    • سلام، وقتی جاشون عوض میشه تا یه مدت بی حال و کم اشتها هستن و میترسن. بهتره زیاد مزاحمشون نشین تا به محیط عادت کنند.

  63. سلام.
    من به عروس هلندی نر دارم که اویل خیلی رفتارش خوب بود اما تازگیا حرف نمیزنه فقط میشینه و چشاشو میبنده و منقارش رو تمیز میکنه اصلا آواز نمیخوانه فقط حرف میزنه اونم بعضی اوقات کلا اصلا دوسم نداره وقتی میگیرم دستم پرواز میکنه به سمتم نمیاد باهام بازی نمیکنه نمیخوابه ممکنه که باهام قهر باشه یا کلا دوسم نداشته باشه؟چیکار کنم؟ عروس هلندیم ۱۰ ماهشه

    • سلام، متأسفانه نمیشه کاری کرد در صورت مرگ جفتشون خیلی غصه میخورن ولی بعد چند روز سعی کنید تحریک ذهنی براش ایجاد کنید و سرگرمش کنید.

  64. سلام وقت بخیر عروس هلندی من حدود 40روزه حرف نمیزنه وافسرده شده کاهش وزنم خیلی داشت دامپزشکی بردم گفت سرما خورده ولی خوب شد ولی الان چیز نمیخوره زیاد و افسرده شد بی زحمت راهنمایی کنید…

    • سلام، یه دوره تقویتش کنید. باید سرگرم بشه. کاهش شدید وزن ممکنه به خاطر مشکل روده ای هم باشه. پروبیوتیک براش تهیه کنید. اگه خوب شد یه جفت هم براش بگیرید تا احساس تنهایی نکنه.

  65. سلام عروس هلندی من هرکی دیده گفته بچست
    عروس هبندی من از دیروز بی حال شده خیلی براش نگرانم
    و از همون قبل که دیدمس خیلی کم غذا می خوره
    و همچنین پراش کثیف و سیاه شدن چطوری تمیزش کنم
    لطفا به این سه تا مشکل عروس هلندیم پاسخ بدید 🌷🌹

    • سلام، تمیز کردن جوجه کثیف خیلی حساسه. حتما محیط رو گرم کنید و با پارچه نم دار به نرمی تمیزش کنید.
      در مورد بی حالی و بی اشتهایی هم باید بگم علائم بیماری هست و احتمالا مشکل روده ای هم داره که فضله اش به پرهاش میچسبه. ببرش دامپزشک نمیشه با روش های خانگی درمان کرد.

  66. سلام هر دو عروس نر و و ماده من سرماخوردن و بردمشون دکتر گفت مترونیدازول رو هر 12 ساعت 1/4 قرص رو داخل 2 سی سی آب حل کنم و بریزم داخل دهن هردوشون. الان 4 نوبت هرکدوم به فاصله 12 ساعت این کار رو انجام دادم، داخل آبشون مولتی ویتامین ریختم و غذای جانبی هم مثل کاهو سفیده تخم مرغ و هویج هم میدم بهشون و همیشه هم نزدیک رادیاتور هستند که گرمشون باشه اما هنوز هم بی حال هستند و همش چرت میزنن (غذا میخورن اما کمتر از قبل و آبریزش و پر ریزی هم ندارند فقط پف میکنن و میخوابن). میخواستم بدونم کار دیگه ای هست انجام بدم یا نه دوره درمانشون کلا طول میکشه؟ خیلی نگرانشونم

  67. سلام من یه عروس گرفتم پدر مادرش پرهاشو می‌کندن من هم برای اینکه بیشتر زخمی نشه و تلف نشه اون رو با سرلاک بزرگ کردم میخواستم بزارم بزرگ تر بشه و از پیش پدر مادرش بر دارم دیدم اینجوری میکنم زود تر برداشتم بعد این جوجه یکم پرخاش کج کوله هست الان هم دو ماهش شده برهاشم داره در میاد سوال اولم اینه که ای پرهایش کج در نمیاد؟ و دومین سوالم اینه که چه چیزای تقویتی بدم بهش تا بهش کمک کنه تا هم ریشه پرهایش قوی شود و صاف و قشنگ دربیاد و اینکه اکثرا همه پراش دراومده دمش در نیومده من تحقیق کردم فهمیدم که دم دیر تر از پرهای دیگه در میاد این درست هستش؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    • سلام، برای تقویتش غذاهایی که پروتئین و کلسیم دارند باید بهش بدهید. مثلا سفیده تخم مرغ دو بار در هفته استفاده کنید. سبزیجاتی که کلسیم بالایی دارند مثل کلم بروکلی بهش بدهید. قطره و مکمل کلسیم و ویتامین هم هفته ای یکبار یا حداکثر دو بار بهش بدید.

    • سلام، اون پرها باید کشیده بشن ولی پرهای قسمت دم بزرگه و اگه تجربه ندارید اینکار رو به یه شخص با تجربه بسپارید.
      برای رشد مجدد پرها باید تغذیه شو با مواد پروتئین دار مثل سفیده تخم مرغ و مواد کلسیم دار مثل کلم بروکلی، کلم و مکمل کلسیم و ویتامین تقویت کنید.

  68. عروس من از 2 ماهگی پیشم بوده، نر هستش و الان 11 ماهشه و بهمون عادت کرده و مشکلی نداره. دیروز براش جفت خریدیم. اصلا سمت عروس ماده نمیره و همش دوری میکنه ازش. دعوا نمیکنن باهم اما دوری میکنه از عروس ماده و اینکه عروس ماده یکم بی حاله انگار. هر از گاهی یه صدایی میکنه اما دستمونو که میبریم سمتش میخواد گاز بگیره و غذا هم درست نخورده. میخواستم بدونم با تمام این تفاسیر رفتار هردوشون عادیه؟

    • سلام، عروس ماده رو یه مدت در قفس جدا نگه دار. اون بیحالی و بی اشتهایی به خاطر جابجا شدن هستش بعد یه مدت کوتاه درست میشه. از شما میترسه که گاز میگیره فعلا باهاش بازی نکنید.
      در مورد جفت زدن عروس هلندی تحقیق کنید بحثش خیلی مفصله.

  69. عروس هلندی نر من خیلی میخونه چون تنها هست؟مدفوشو میخوره چون رو کابینت بالا هست نمی‌تونیم جولوشو بگیریم تا جایی که امکان داره جولوشو میگیریمما اصن تو قفس نمیزاریم و کلن برق تا صبح رشنه و درست نمیخوابه اکثرن کمی بی حوصله هست چون زیاد میخونه مامانم اعصاب ندارم واسه همین مجبوریم با دسته جارو پرش بدیم یا بترسونسمش که دیگه نخونه مجبوریم با چادر درشو بگیریم پر نزنه همیشه از کنار ما می‌ره الان غذا بهش نمیدم تا از تو دستم بخوره و بیاد پایین خیلی وقته ماده اش مرده الان با ما خوبه ولی کلن اصن تنها هست لطفت بگید چیکار کنم تا خوشحال و سرحال باشه و با ما تخت بشه زیاد بوسش میکنم و با دست مشکل داره خیلی وقته دارمش لطفا کمکم کنید😩

    • سلام، این نحوه رفتار با پرنده اصلا صحیح نیست. شب هنگام پرنده رو بذار تو قفس و تو یه محیط کم نور اگه نخوابه خیلی زود دچار بیماری های مختلفی میشه و تلف میشه.
      به احتمال زیاد کمبود مواد معدنی و ویتامین داره که فضله اش رو میخوره. براش مکمل بگیرید.

  70. سلام خسته نباشید من یک عروس هلندی ماده خریدم فروشنده گفت یک ساله نیمه شه ولی خیلی صعیفه بالاش رو هم قیچی کرده یک کمی هم کج راه می ره ولی خوراکش خوبه باید چکار کنم ایا خوب می شه یا نه ممنون

    • سلام عروس هلندی شما اگر بال هایش را بد چیده باشد افسرده شده است ولی شما نوازش بدهیدش باهاش بازی کنید اگر هم نه لطفا به دامپزشک مراجعه کنید واسه کج راه رفتنش هم من جوابی ندارم

  71. سلام خدمت دوستان.من یه عروس هلندی دستی دارم که چند روزی بی حال شده ومثل همیشه سر حال نیست ویه نر خریدم تا خوب شود ولی اونم داره بی حال میشه لطفا منو راهنمایی کنید ممنونم

    • سلام، فقط ار روی بی حالی نمیشه چیزی گفت. باید درست حسابی معاینه بشه. یا که تمام یعلائم و نحوه نگهداریشون رو باید ذکر کنید.
      اونی هم که تازه خریده اید اوایل به خاطر جابجایی کمی بی حال هستن.

  72. سلام
    عروس هلندی من ۷ماهش هست و هیچ تحرکی نداره و نه سوت می‌زند نه جیغ می‌کشه هیچ واکنشی نشون نمیده
    و وقتی بهش نزدیک میشی حمله می‌کنه
    میشه کمک کنید؟

  73. سلام عروس هلندی من ۷ ماهشه و نره وقتی از قفس میاد بیرون جیغ میکشه و حالت تهاجمی داره این به خاطر چیه ؟

    • سلام، ممکنه از چیزی ترسیده باشه این رفتارها نشانه احساس خطر هستش. ایا رام و اهلی است یا وحشیه؟

  74. سلام خسته نباشید
    من یه عروس هلندی دارم که بالش بر اثر بال و پر زدن در قفس زخمی شده و خونش هم چند قطره روی قفسش پاشیده 😔 میترسم یه وقت مریض بشه یا اتفاقی براش بیفته. ولی سرحال و جنب و جوش داره و غذا و… رو کامل میخوره. شما چه کاری رو پیشنهاد میکنید؟؟ و من باید براش چی کار کنم که زود خوب بشه ؟؟

  75. سلام خسته نباشید عروسای من یه چندتا جوجه اوردن یکی جوجه ی اخری اول چشماش باز بود الان یکی از چشم هاش بسته چراااا خوب بود ولی امروز اینطوری شده!!!

    • سلام، کاریش نداشته باشید جوجه تا 5 روز چشاش بسته است. اگه زیاد مزاحمشون بشوید دیگه به جوجه ها رسیدگی نمیکنند و جوجه ها تلف خواهند شد.

  76. سلام خسته نباشید
    من یه عروس هلندی دارم. بالش زخمی شده. چون توی قفس هی بال و پر میزد و میخواست بیاد بیرون تا دوست جدیدش رو ببینه. الان سرحال است و زخم بالش خشک و خوب است. ولی من نگران بالش هستم که بدتر نشه یا چرک نکنه و میترسم یه بلایی سرش بیاد !؟..
    شما چه راه کاری رو پیشنهاد میدید؟؟

    • سلام، برای درمان زخم پرندگان میتونید از اسپری اکسی تتراسایکلین دامی استفاده کنید یا اینکه کمی پماد تتراسایکلین به اون ناحیه زخم بزنید تا عفونت نکنه.

  77. سلام خسته نباشید
    من یه عروس هلندی دارم که جیغ میزنه و اصلا نمیخونه… چیکار کنم که بخونه؟؟ مثلا سوت بزنه و آواز بخونه!؟

    • سلام، اگه زیاد جیغ میزنه پرنده شما از چیری ترسیده و یا کسی اذیتش کرده. اما اگه در حالت عادی به جای خوندن جیغ میزنه جای نگرانی نیست باید سرگرمش کنید آهنگ براش پخش کنید صدای عروس هلندی و … احتمالا به خاطر تنهایی بی قراری میکنه.

      • عروس هلندی من ماده هست و فقط یه جور سوت میزنه. یه عروس هلندی دیگه هم دارم که نر هست. عروس هلندی نر آهنگ های مختلف میخونه. چجوری به ماده یاد بدم مثل نر بخونه؟؟

        • سلام، شما در مورد ماده کاری نمیتونید انجام بدهید ماده عروس هلندی نمیتونه صوت های مختلفی ادا کنه برای همینه که ماده نمیتونه سخنگو شه ولی نر نت های مختلفی میتونه اجرا کنه.

  78. سلام خسته نباشید
    ببخشید اگه بخوایم عروس هلندی یه مدتی جفت گیری و تخم گزاری نکن باید چیکار کنیم؟

    • سلام، لونه رو بردارید و غذاهایی که طبع سرد دارند مثل کاهو بهش بدهید. چند قطره عرق کاسنی هم در این مورد مشکل شما رو حل میکنه.

  79. سلام خسته نباشید من عروس هلندیمو ۲ ماهه که خریدم الانم سه ماهشه بعد یه یه هفته هستش که خیلی بی حاله بردمش دامپزشک گفت سرما خورده و ویتامین و آنتی بیوتیک داد ولی قبله اینکه بی حال بشه منو گاز می‌گرفت منم بهش میگفتم نکن ممکن که قهر کرده و افسرده شده باشه لطفا بگید که مریض یا افسرده هست و لطفا راه حل بگید ممنون

  80. سلام من نزدیک یک هفته هست که عروس هلندی خریدم و نر هست وقتی میرم سمتش آرومه ولی وقتی دستمو میبرم سمتش گاز میگیره و وقتی من هستم صحبت نمیکنه تنها میشه صحبت میکنه و میگه بیا بیا بیا

    • سلام، اصلا مجبورش نکنید که شما رو گاز بگیره یعنی دستتو نبر سمتش. یه چند هفته ای که بگذره به شما و محیط عادت میکنه. اینکه حرف میزنه خیلی خوبه. تو این مدت فقط به تغذیه اش رسیدگی کنید و غیر مستقیم با صدای تلویزیون، اسباب بازی داخل قفس و … سرگرمش کنید.

  81. سلام خسته نباشید
    من یک عروس هلندی دارم تازگی مدفوعشو میخوره و یکم هم پرهاش ریخته باید چیکار کنم تا خوب شه خیلی نگرانشم

    • سلام، اصلا نباید اجازه بدین اینکارو بکنه. کمبود ویتامین و مواد معدنی داره. مکمل خوب براش بگیر. قفسش رو زود به زود تمیز و کفشو عوض کنید. فضله خوری خیلی زود باعث عفونت روده و مرگ پرنده میشه. احتمالا یه دوره دارو هم نیاز داشته باشه.

  82. سلام من عروس هلندی ام را2 روز است دارم و اصلا حوصله نداره و همش میخوابه بردیم دامپزشک میگه که دارو براش بخرین خریدیم اما نوکشو باز نمیکنه باید به زور نوکشو باز کنیم میشه شما یک راه حلی بهم بگین؟

    • سلام، شما طرز رفتار با طوطی در روز اول رو نمیدونید. اینا وقتی جابجا میشن یه مدت افسرده و بی حال هستن و کم غذا میخورن تو این مدت فقط باید محیط ارام براش فراهم کنید و به تغذیه اش رسیدگی کنید. بعد کم کم پرنده عادت میکنه و سرحال میشه.
      الان نباید باهاش بازی کنید و استرس بیشتری بهش وارد نکنید.

  83. سلام من یه عروس هلندی دارم یک سال و نیمشه هی خودشو میخارونه پر ریزی داره خیلی وقته دامپزشک نبردمش خیلی نگرانشم مطالب رو خوندم فهمیدم خیلی صاحب بدی بودم براش میشه بگید چرا پرریزی داره ؟
    یه سال پیش یا چند ماه پیش بردمش دامپزشکی گفتن که معده اش عفونت کرده به مدت یه هفته بهش دارو بدید دادم‌بهش اما خیلی لاغره چیزیی نمیخوره بهش ذرت میدم نمیخوره مرغ نمیخوره خوشش نمیاد چیکار کنم؟

    • سلام، دوست عزیز کار پرنده شما از درمان خانگی گذشته. ببرش یه کلینیک درست حسابی تا تست ازش بگیرن مکمل بهش بدن

  84. سلام من یک عروس هلندی دام 1سالشه نمیدونم چرا یکم لاغر شده باید ببرمش دامپزش کی یانه میشه انان جواب بدین

    • سلام، تغذیه اش چطوره؟ اگه شرایطش رو داری حتما ببرش دامپزشک ممکنه مشکل گوارشی داشته باشه.

  85. سلام من ۲روزه ی عروس هلندی سفید رنگ خریدم هم بیحال و خیلی هم میخوابه و مر پشت سرش و روی بالش کمی ریخته و مثل دندان قریچه میکنه علتش چیه مریضه ایا؟

    • سلام، این بی حالی به خاطر عوض شدن جاشه. بعد یه مدت خوب میشه شما فقط سعی کنید آب و غذاشو بذارین و دیگه کاریش نداشته باشید تا به شما و محیط عادت کنه. قبلا جفت نداشته که؟

  86. سلام خسته نباشید من نمیدونستم که عروس هلندیمو نباید با مواد شوینده بشورم ولی فقط یک بار با مواد شوینده شستم اشکالی که نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • سلام، چرا خیلی اشکال داره باعث خشکی ، قرمزی و خارش پوست و ریزش پرها میشه. قطره ad حتما براش بگیرید.

  87. سلام خسته نباشید ممنون میشم جواب سوالمو بدین
    ببخشید من نزدیک ۳ هفته میشه یه عروس هلندی گرفتم و یه جورایی بهم عادت کرده فقط یه سوال داشتم من از کجا بفهمم عروس هلندیم نره یا ماده میشه کمکم کنید ممنون ؟؟؟؟؟؟میشم بعد من نمیدونستم که نباید با مواد شوینده بخورمش فقط یکبار شستم اشکالی که نداره؟؟؟؟؟

    • سلام، ایا اخیر کاری کردید که با شما قهره کنه؟ باید درست حسابی معاینه بشه. اگه امکانش رو داری حتما ببرش دامپزشک.

  88. سلام من یه عروس نر تقریبا 9 ماهه دارم و کلش تازه داره زرد رنگ میشه ولی نمیدونم چرا هروقت میاد رو دستم با دست من جفت میخواد بزنه درصورتی که هنوز بالغ نیست و گاهی چند بار در روز اینکارو انجام میده به نظر شما مضر یا علائم بیماری نیست؟

  89. سلام من دوتا عروس هلندی دارم که هر دو ماده هستند و زیاد هم کاری بهم ندارن یکیش ۱ سال و ۳ ماهشه و اون یکی ۸ ماهشه من اون بزرگتر رو از ۳ ماهگی داشتم و بزرگش کردم و خیلی بهم وابسته هست اما از زمانی که ۲ تا شدن احساس میکنم یکم بیحال شدن.
    نه اینکه زیاد بخوابن اما مثلا یکم خسته هستن میتونید دلیلش رو بهم بگید؟

  90. خیلی نگران عروس هلندیم هستم از روزی که ماکارونی وکنجد خورده بی حال شده خیلی میترسم کاریش بشه خیلی دوستش دارم اگه میدونید بگین چکارش کنم😳

  91. سلام من یدونه عروس هلندی نر دارم همش سرش زیر بالش هست وخیلی بی حصله شده واصلا آواز نمیخونه میخوام که سر حال شه چیکار کنم خودم هم تاحالا نداشتم تازه 4 روزه آوردمش

  92. سلام ممنونم از سایت خوبتون
    من چهار روزه عروس هلندی خریدم وکاملا دستی نیست سه ماه و نیمشه و هر وقت که صدای عروس هلندیای دیگرو براش میذارم میخواد که آواز بخونه و دهنشون باز و بسته میکنه ولی صدایی ازش خارج نمیشه و فقط فس فس میکنه به نظرتون دلیلیش چیه؟

    • سلام
      دلیلش اینه که به محیط عادت نکرده و میترسه
      صبور باش و اینقدر تحت فشارش نزار
      بزار با محیطی که تازه واردش شده بیشتر اشنا بشه

  93. سلام خسته نباشین من دوتا عروس هلندی دارم نر هستم هرو دوماهشونه ولی کارهاشون عین نروماده میمونه بهم گفتن پرنده هام ظعیف هستن تخمه مرغ نمی‌خورم فقط ارزن و تخمه و گندم میخورم خیلی میخوابن و بی حوصله هستن چیکار کنم پرنده هام شادو شاداب بشن شدپرنده هام نه حرف میزند نه سوت می‌زنند چیکار کنم خوب بشن توروخدا یه راهی بهم بگین تا پرنده هام خوب بشن

    • سلام
      ببرشون دامپزشک حیوانات خانگی بررسیش کنه
      ممکنه بیماری داشته باشن
      باید بررسی بشن و درمان حتی با مولتی ویتامین مخصوص شروع بشه

  94. سلام من دوتا عروس هلندی دارم که یکی شون همش پف کرده و ناراحت ولی اون یکی همش بازی میکنه و خوشحاله ولی اون همش میخواد بیاد بغلم تا نازش کنم اون بخابه نمیدونم چکار کنم که همش بازی کنه میشه بگید

    • سلام
      نر و ماده هستن ؟ فضله ی اونی که پف میکنه فرق داره ؟
      اون بیمار هست سریعا باید بهش رسیدگی کنی وگرنه تلف میشه
      بهتره در اولین فرصت ببریش پیش دامپزشک حیوانات خانگی

  95. سلام من یک عروس هلندی وحشی خریدم ۳ماهش هست سه هفته هست دارمش فقط میاد تو دستمون غذا میخوره میره اصلا نمیزاره دستش بزنیم راهنمایم میکنید چجوری دستش بزنم

  96. سلام من دوتا عروس هلندی نر داشتم یکیشون یکسال و نیمه ودیگری یکساله بود از جوجه گی بزرگشون کردیم.
    عادت کرده بودن در قفس باز باشه وهمش بیرون باشن یعنی درقفس و که می‌بستم شروع به جیغ زدن میکردن که واقعا جیغ هاشون آزار دهنده بود.
    وقتی هم که بیرون بودن مدام باید دنبالشون میرفتم وتمیزکاری میکردم پرهاشون همه جای خونه بود ومدام یکی رو میخواستن که باهاشون بازی کنه.
    خیلی هم باهوش بودن هر دو21 کلمه حرف میزدن رقص گردن به همراه آواز هم بلد بودن خیلی شیرین کاری میکردن.
    ولی واقعا اعصاب جیغ هاشون ونداشتیم. خلاصه که همسرم هردوتاشون و برد به پرنده فروشی داد. الان سه روزه که نیستن خیلی بهشون عادت کرده بودیم والان حالت افسردگی دارم نمیدونم چه کار کنم باجای خالیشون😭😭😭 وابستگی میارن شدیدا

    • به امکان زیاد اون بیچاره ها هم کلی افسرده شدن و به امکان زیاد هم پرنده فروش جداشون خواهد کرد
      اینگونه موارد ظلم زیادی هست به پرنده و به طور کلی پت ها
      قبل خرید باید فکر چنین چیزی رو میکردید

      • سلام خسته نباشید من دیشب یک عروس لوتینو خریدم چند کلمه ای حرف میزنه فعلا که خداروشکر خوبه اما از دیشب که اوردم احساس میکنم خودشو میخوارونه و یه چیزای خیلی ریز سفید رنگ ازش میریزه دستی هم هست دیشب که یه خورده باهاش بازی کردم منم در بدنم احساس خارش میکردم میخوام بدونم میشه از اون باشه یعنی اگر خدای نکرده اشکالی داشته باشه روی ما هم تأسیری داره برامون مشکلی ایجاد نمیکنه این خارش تنش یا اون چیزای سفید ممنون میشم جواب بدین خیلی نگرانم و راه درمانش چیه؟

        • سلام، یه پوست ریزی جزئی دارند که برای افراد حساس این ذرات معلق میتونه مشکل ساز باشه. حالا شما یه چکاپ کلی ازش بگیرید برای اینده هم لازمه.

  97. سلام من یه عروس هلندی خریدم ۴ ماهه ماده فروشنده گفت دستیه ولی اوردمش خونه هرازگاهی میاد رو دستم ایا امکانش هستش غریبی کنه چون اونجا خوب میومد ولی اینجا نه

  98. سلام من یه عروس هلندی یکماهه خریدم و الان تقریبا یه یکماهی هست که دارمش چند بار سرما خوردگی خفیف داشت ولی با مراقبت خوب شد امروز صبح شروع کرده پشت سر هم عطسه میکنه یا یه صدایی شبیه پف در میاره پشت سر هم اینکارو میکنه مدفوعشم سبز نیست که نشونه سرما خوردگی باشه باید چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟
    لطفا زود جواب بدید خیلی نگرانشم🙏😩😥

    • سلام
      فضله سبز نشونه ی سرماخوردگی نیست بلکه نشونه ی بیماری کبدی هست !!
      در کل ، مولتی ویتامین بهش بده ، مولتی ویتامین مخصوص طیور
      محیطش رو گرم کن ، سرد شدن محیط بخصوص شبها ، سریعا باعث ایجاد سرمارخوردگی در پرنده ها میشه
      مولتی ویتامین و کف دریا یا سنگ مینرال بهش بده و غذا هم یکم پلت براش بگیر تا جون بگیره (پلت مخصوص عروس هلندی) اینجوری براش مشکل کم پیش میاد

    • سلام، کف دریا براش بگذارید و اسباب بازی جویدنی داخل قفس بگذارید . چوب نشیمنگاه مستعد الودگی است و ممکنه باعث بیماری گوارشی بشه.

  99. سلام ببخشید من یه عروس هلندی دارم دقیق نمیدونم چن ماهشه فک کنم حدود4یا5ماهش باشه.روز اول خیلی میترسید الان حدود 5روزه دارمش از روز اول بهتر شده اولا اصلا نمیزاشت دستمو نزدیکش کنم ولی الان دستمو که نزدیکش میکنم یه گاز خیلی اروم میگیره بعد اروم میره.بنظرتون دستی میشه یا نه و اینکه من خودم براش نمشیمنگاه با چوب درست کردم براش ضرری که نداره براش و چجوری حمومش کنم من الان با اسپری یکم اب ولرم میریزم تو اسپری با گلاب و از دور بهش میپاشم بعد میزارمش تو افتاب براش ضرری نداره اینکار.وقتی میخوام از قفس بیاد بیرون ضرفشو میزارم بیرون میادش بیرون ولی به سختی میره تو قفس.اگه میشه راهنمایی کنید ممنون

    • سلام، فعلا به زور نازش نکنید چون میترسه و به شما عادت نکرده بعد یه مدت خوب میشه با شما. نیازی به اسپری کردن اب هم نداره بعدا که باشما خوب شد میتونید براش ظرف آبتنی بگذارید ولی برای اینکه سرما نخوره هوای محیطش باید گرم و بدون وزش باد باشه.

  100. سلام من دیدم عروس مادم که الان 5ماهه هست داره پراش میریزه دوباره در میاد بیماری هست یا داره بالغ میشه
    ولی عروسام خیلی باهم خوبن جفت میشن یانه دیدم عروس مادم سرشو اورده پایین نره هم پرای مادرو میکنه ماده هم حال میکنه چقدر جداشون کنم؟
    پراشونم خیلی میکنن چیکار کنم؟
    لطفا کامل جواب بدید

    • سلام، خب همه پرنده ها پرریزی دارند اگه شدید نیست و خارش نداره جای نگرانی نیست. ولی اگه بی ریخت و نامنظم، چسبیده به هم و خشک هستن نشانه بیماری است.
      در مورد جفت شدن هم نمیشه چیزی گفت بستگی به پرنده هاتون داره و محیط و شرایط زندگی انها.

  101. سلام من یه عروس ۶ ماهه دارم ۲ ماه بیشتره گرفتیمش اما از ما خیلی می‌ترسه رو دست نمیاد دیگه احلی نمیشه من خیلی ناراحتم واقعا چجوری احلیش کنم؟

    • سلام، هر پرنده ای یک شخصیتی داره بعضیا خیلی زود با صاحبش خوب میشن بعضیا هم خیلی دیر. صبور باشید به مرور باهاتون خوب میشه اموزش اهلی کردن عروس هلندی رو سرچ کنید.

  102. سلام من یک ماه پیش یک عروس هلندی خریدم که پنج ماهش و دیروز هم یک عروس هلندی هشت ماهه این ها همش با هم دعوا میکنم چیکار کنم تا باهم دوست بشن

    • سلام، اولا پرنده های شما همسن نیستن طبیعیه که بزرگه زور خواهد گفت اون یکی هم چون غریبه وارد قلمروش شده پرخاشگری میکنه. همچنین آشنا کردن دو پرنده غریبه یه سری مراحل داره اول پرنده جدید باید چند هفته ای در قفس جدا باشه سپس میشه قفس اونا رو نزدیک هم قرار داد و سپس داخل یک قفس گذاشت.

  103. سلام من یه عروس نر ۱ساله دارم و یک ماده ۴ماهه میتونن جفت شن؟
    هی نره پر ماده هرو میکنه پشت سر ماده کچل شده چی کار کنم نکنه؟
    خیلی میخوابن لطفا جواب بدید کم شیطونی میکنن هی ارومن چه کنم؟🥺

    • سلام، احتمالا جفت گیری نخواهند کرد. حتما کف دریا داخل قفس براشون بگذارید و از یک مولتی ویتامین خوب هم بصورت دوره در تغذیه شون استفاده کنید. البته نر چون بزرگتر هست ممکنه به ماده زور بگه.
      در اینصورت بهتره ماده رو جدا کنید تا وضعیت پرهاش از این بدتر نشه.

  104. سلام من یه عروس هلندی دارم نمیدونم نره یا ماده نر و ماده میتونن حرف بزنن و اینکه خیلی دارم باهاش حرف میزنم ولی یادنمیگیره

    • سلام، فقط نر میتونه سخنگو بشه اونم با اموزش. در ضمن برای اموزش باید جوجه رو تربیت کنید اگه بالغ باشه به اموزش توجه نمیکنه. در مورد سخنگو کردن عروس هلندی بیشتر سرچ کنید.

  105. سلام من یه عروس هلندی سه ماهه دارم چهارروزه خریدمش اصلا نمیزاره رو زمین بیارمش فقط میره بالا قفسش رو انگشتامم نمیاد چقدرطول میکشه به ما عادت کنه خسته شدم دیگه….
    بعد یه سوال این از حموم کردن خوشش نمیاد چیکارش کنم بعد اگه حمومش کردم چطور خشکش کنم

    • سلام، 4 روزه خریدیش و خسته شدی؟! احتمالا میترسه که میره بالای قفس. دو سه هفته ای اصلا مزاحمش نشوید فقط به اب و دانش رسیدگی کنید. پرنده تون کمی که بزرگ شد میتونید بیرون از قفس برایش یه ظرف آب کم عمق بگذارید تا خودش حموم کنه. در زمان حموم کردن باید هوا گرم و بدون باد باشه و قبل از ظهر اینکار رو انجام بدین تا شب بدن پرنده کامل خشک بشه. هرگز مستقیما پرنده رو با اب و یا مواد شوینده نشویید.

  106. سلام من می خواهم به عروس هلندی ام رقص یاد بدم ضرر نداره که از اینتر نت ویدیو رقص عروس هلندی بزارم

    • سلام، اینطوری که رقص یاد نمیگیرن، ممکنه با دیدن پرنده تو ویدیو مست بشه. اموزش رقص به پرنده کلا یه مبحث مفصل و طولانی هست با شرطی سازی انجام میشه و تمرین و صبر میخواد. کمی سرچ کنید.

  107. سلام من عروس هلندی دارم یک نر و یک ماده که دارم ۲۰ روز نر با ماده گذاشتم ولی جفت نمیشه فقط هم دیگرو میزنن چیکار کنم که جفت بشن

  108. سلام من ی عروس هلندی دارم تقریبا یک روز اومده پیشم خیلی کسل و همش پف میکنه ی بار هم خیلی تند تند بال زد مث افسرده ها می مونه باید چیکار کنم خوب شه ؟ مشکلش چیه؟

    • سلام، به خاطر جابجایی دچار افسردگی شده هنوز زوده به شما عادت کنه تو این مدت فقط به تغذیه اش رسیدگی کنید و به زور نوازشش نکنید فعلا پرنده از شما میترسه.

  109. سلام عروس هلندی من برنامه غذایی مشخصی نداره من هم شنیدم که بهتره که برنامه غذایی داشته باشه اکر میشه یک برنامه غذایی به من پیشنهاد بدین

    • سلام، برنامه غذایی با توجه به دوره مثلا زمان جوجه کشی، جوجه دار شدن، پرریزی سالیانه و … باید مشخص بشه. به زودی در این باره مقاله ای خواهیم نوشت ولی شما سرچ کنید.

    • سلام، اگه پرنده تون رام هستش یک ظرف ایتنی با اب ولرم در محیط گرم بیرون از قفس براش بگذارید تا خودش آبتنی کنه. هرگر پرنده رو مستقیما زیر آب نگیرید و یا مواد شوینده نشویید.

  110. سلام من خیلی وقت میشه که یک عروس هلندی دارم دو ماه پیش اینا تخم گذاشته بودن بعد۱۰ از گذاشتن و همشون نره مرد بعدش هنوز ماده خیلی به من عادت نکرده نمیزاره کسی بهش دست بزنه

      • منظورم اینه که من چقدر دیگه باید صبر کنم که به من اعتماد کنه که بزاره بهش دست بزنم چون من خیلی وقته دارمش ولی هنوز نمیزاره بهش دست بزنم

        • مشخص نیست ممکنه کلا رام نشه و خوی وحشی اش قوی باشه. یا اینکه اصلا با شما انس نگیره. بهش محبت کنید و محیط ارام و بدون استرس برایش فراهم نمایید. با دستتون کم کم بهش دانه بدهید اگه نوک زد نترسید.

  111. سلام .من یه عروس هلندی ۴ ماهه گرفتم که پدرش به شدت سرش رو زخمی کرده بوده و حتی فکش رو شکسته بوده ولی با مراقبت پرورش دهنده و پمادهایی که به سرش زده خوب شده .الان که ما حدود دوهفته هست که آوردیمش نمیذاره سرش رو نوازش کنیم بشدت از دست و از انگشتان ما میترسه .چیکار کنم که بذاره نوازشش کنم.در ضمن پشت سرش پر نداره آیا به مرور زمان در میاد؟چیکار کنم پر در بیاره

  112. سلام من یه هفته میشه یه عروس هلندی گرفتم وقتی در قفسش رو باز میکنم نمیاد بیرون ولی اگر دستمو ببرم میاد عیبی ندارد خودم بیارمش بیرون؟

  113. سلام من یک عروس هلندی دارم به احتمال ۷۰ درصد هم نره ولی از من فرار میکنه زود میره پیش بابام وقتی کسی میاد خونمون هم خیلی افسرده میشه چیکار کنم خوب بشه ؟

    • سلام، به زور پرنده رو در دست نگیرید یا نوازشش نکنید پرنده اگر به شما عادت کنه و احساس خطر نکنه بهتون وابسته میشه. علت افسردگیش هم به خاطر افراد غریبه و جدید هستش و در واقع احساس خطر میکنه. بهتره قفسش پرنده تون در یک جایی به دور از رفت و امدهای زیاد باشه.

  114. سلام ببخشید من یه هفته ای میشه که دوتا عروس هلندی نر و ماده رو خریدم ولی وقتی از قفس درشون میارم از ماها میترسن و میرن بالای چوب پرده
    چقدر طول میکشه تا عادت کنه و چه کار هایی باید انجام بدم؟

    • سلام، مشخص نیست باید صبر کنید. هر چقدر محیط ارام و به دور از صداهای ناهنجار و استرس باشه پرنده هاتون سریعتر عادت خواهند کرد. زیاد مزاحمشون نشوید و به زور نوازش شون نکنید.

  115. سلام من الان دو سه روزه که عروس هلندیمو خریدم باهام عادت کرده وقتی میارمش بیرون پر میگیره بالا پایین میره هنوز پرواز بلد نیست الان مرداد که بیاد میشه دو ماهه نر هستش میخوام چیزی که دوست داره رو بفهمم میشه راهنماییم کنین که از کجا بفهمم؟ بعدشم اینکه من خیلی بیرون می برمش به همجا هم عادت کرده میخواستم بدونم که اشکالی داره تو خونه چند ساعت تنها بمونه ؟یا میتونم با خودم ببرمش بیرون؟.ممنونم

    • سلام، محیط بیرون براشون خوب نیست و اینطوری پرنده دچار استرس خواهد شد. همچنین عروس هلندی نباید برای مدت طولانی تنها بمونه اینطوری افسرده میشه باید سرگرمش کنید. چیزی هم که دوست داره بستگی به شخصیت پرنده شما داره خودتون باید کشف کنید.

  116. سلام خسته نباشین.ما پریروز یک عروس هلندی چهار ماهه گرفتیم.ولی همش گوشه ی قفسش کز کرده و هیچکاری نمیکنه و کم غذا میخوره میشه لطفا راهنمایی کنین چیکار انجام بدیم تا از این حالت در بیاد؟
    ممنون میشم❤

    • سلام، طبیعی است چون جاش عوض شده . ممکنه تا جند هفته همینطوری باشه. اصلا مزاحمش نشوید و اذیتش نکنید یا به زور نوازشش نکنید. محیط باید ارام و به دور از استرس باشه.

    • این به احتمال خیلی زیاد مریض شده چون ماهم عروس هلندی داریم لوتینو ۱۱ ماهه تو قفس کز می کرد بردیمش دامپزشکی گفت تو مدفوش میکروب هست و یه دارو ی مخصوص دارد

  117. سلام من ۲ تا عروس هلندی دارم که وقتی بهشون ارزن و تخم کتان میدم فقط تخم کتان رو میخوردن ارزن رو اصلا نمیخورن میدونین چرا؟

  118. سلام من دوتا عروس هلندی دارم یکی شون خیلی کم از قفس میومد بیرون ولی بک چند وقتی بود که درو باز میکردم میومد بیرون بعد الان اومد بیرون پرید پایین بعد بلد نبود بر واز کنه روی زمین افتاد اتفاقی هم براش نیافتاده بود بعد وقتی بردمش توی خونه اش یک دفعه نشت بعد از چند دقیقه دیدم مرد قبلش هم یکم کم اشتها شده بود
    بعد اون یکی عروس هلندی یم یکم بی حال شده

    • سلام، کم شدن اشتها و بی حالی نباید در پرنده های زینتی نادیده گرفته بشه. علائم بیماری هستن فقط برای تشخیص دقیق ازمایش لازمه و باید لاشه به دقت بررسی بشه. اون یکی پرنده رو حتما دامپزشک ببرید تا معاینه بشه.

    • سلام، عادی نیست سریع باید جلوشو بگیرید وگرنه عادت میکنه. نگاه کنید که انگل و حشره نگرفته باشه. به مدت حلقه الیزابت بزنید به گردنش، باید زیاد سرگرمش کنید.

    • بخاطر اینه که جفت نداره افسرده شده یا باید براش جفت بگیری یا اینه جلوش بذاری یا حتی سرش رو ناز کنی

    • وقتی پرنده هاتون علائم بیماری دارند نباید نادیده بگیرید. از یه جایی به بعد دیگه درمان هم جواب نمیده.

  119. سلام من الان یه عروس هلندی شش ماهه دارم از سه ماهگی دارمش الان جاش رو تغییر دادم چجوری بفهمم اونجارو دوست داره؟

    • سلام، به رفتار پرنده باید توجه کرد ولی این رو هم بدونید که وقتی جای پرنده رو تغییر میدین ممکنه تا چند روز حالت افسردگی داشته باشه بعد به مرور خوب میشه.

  120. سلام خسته نباشین
    چندروزی هست عروس هلندی ما نمیتونه پرواز کنه و پرهای بلندش میرزه میشه بگین چکار کنم

  121. سلام
    من دوتا عروس هلندی دارم که اصلا دوست ندارن در قفس بمونن وقتی با یکی بازی میکنم اون یکی حسودی میکنه میاد دستمو قاز میگیره در ضمن برگ وساقه درخت مو خیلی دوست دارن موندم بدم بخورن وبازی کنن با برگ و ساقه مو یا نه درضمن چطور وادار کنم داخل قفس بمونن اخه موقع بیرون بودن همش بازی میکنن غذا نمیخورن

    • سلام، خوردن برگ و ساقه درخت مو برای عروس هلندی مشکلی نداره فقط زیاده روی نکنید. شما بهتره داخل قفس به اندازه کافی اسباب بازی براشون بگذارید تا سرگرم بشن.

  122. سلام من دیروز عروس هلندی گرفتم نره و ۳ ۴ ماهشم هست..از دیشب تا امشب خیلی آرومه و زیاد تکون نمیخوره و ورجه وورجه نمیکنه غذا هم خیلی خیلی کم میخوره فق طیه باز از صبح تا الان غذا خورد..دستمم میبرم سمتش انگار میترسه یه یکم دوری میکنه ولی میزاره یکم به نوکش دست بزنم..عادیه کاراش؟!چون تازه اومده خونه یا مشکل داره؟!

    • سلام، عادیه زیاد مزاحمش نشین هنوز به محیط و شما عادت نکرده به مرور خوب میشه. فقط نباید بترسه و استرس بهش وارد نکنید. مثلا سر و صدای بلند تو محیط نباشه یا حیوان خانگی مثل گربه و سگ.

  123. سلام من یک عرو هلندی ماده 8 ماهه دارم همسایه مون هم یه عروس نر 3 ساله داره هر دوتاشون تنها هستن یه رو عروسم رو برم پیشش که با هم بازی کنن ولی از اون موقع تا حالا عروس هلندیم مث افسرده ها شده همش میخوابهه چیکار کنم

    • سلام، از 3 یا 4 ماهگی به بعد به شرطی که نر باشه. مبحث آموزش سخنگویی به عروس هلندی مفصله باید سرچ کنید.

  124. سلام ببخشید من دیشب یه عروس گرفتم که ظاهرا نره و ۳ ماهشه دیشب خوب بود ولی امروز هی خودشو به قفسش میزنه و شنیدم الان نباید از قفس بیارمش بیرون درسته؟ چیکار کنم که نزنه خودشو به قفس علتش چی میتونه باشه؟

    • سلام، ممکنه دچار ترس و استرس شده باشه. یه کاور رو قفسش بندازین. محیط نگهداریش باید ارام و بدون سرو صداهای ناهنجار باشه. موقع غذا خوردن کاور قفس رو بردارید.

  125. سلام من یک عروس هلندی دارم که ۲ ماهه دارمش متاسفانه فقط به من ناز میده یا اگه من کنارش باشم اجازه میده داداشم نوازش کنه بابام که میاد سمتش حالت دفاعی میگیره و حتی روز اول جوری بابامو گاز گرفت دستش خون ریزی کرد اما درکل عروس خوبیه ۸ ماهشه ۱۰ کلمه میگه.. فقط من الان بال هاشو کوتاه میکنم چون خیلی شیطونه میشه در بالکن وایمیسته که کی در بالکن بازشه فرار کنه اما از اون موقع بال هاشو گرفتم تو خونه وله و شاده

    • سلام، چرا باید رفع بشه. اگه مریضه یعنی سرماخورده باشه باید داروی سرماخوردگی پرندگان زینتی از پت شاپ ها بخرید.

  126. سلام
    یه عروس هلندی خریدم
    یه دو روزی تقریبا میشه
    امروز دو تا کُرک از زیر بالاش در اورد
    اشتهاش هم خوبه غذا شو میخوره
    باهاش حرفَم میزنم
    در یک ساعت دو سه بار باهاش حرف میزنم نازش میکنم
    الان این کُرک ها نشانه افسردگی نیست

    • ممکنه فرار کنه یا طعمه گربه و پرندگان شکارچی بشه. در یک محیط سربسته و ایمن پرنده رو رها کنید خودش پرواز رو یاد میگیره.

    • این نوع اموزش ها با شرطی سازی پرنده امکان پذیر است و پرنده نیابد بالغ باشه. مثلا با خوراکی مورد علاقه هر روز رأس ساعت مشخص پرنده را وادار به انجام اینکار میکنید و در اخر آموزش با خوراکی مورد علاقه تشویقش میکنید. تمرین بیش از یک ربع نباشه چون پرنده خسته میشه.

  127. سلام
    من یک عروس هلندی دارم ولی خیلی خوابه نمی دونم چه کار باید بکنم
    وقت هایی هم که از قفس میارمش بیرون می زا رمش روی شونم و می خوابه
    به نزر خودم که یکم افسر ده هست
    و بیشتر اوقات که میارم بیرون و میزارمش روی فرش پرز فرشو می خوره باید چه کار کنم 😟 😟

    • سلام، اگه افسرده است باید با اسباب بازی و گذراندن وقت بیشتر با پرنده او را سرگرمش کنید یا براش جفت تهیه نمایید. خوردن پرز فرش برای پرنده خطرناکه باعث مشکلات گوارشی و مرگ پرنده میشه.

  128. سلام
    من یه عروس هلندی دارم گاهی وقت ها داخل خونه برای 8=9ساعت تنهامیمونه میخواستم بدونم اشکالی نداره هیچ مشکلی براش پیش نمیاد ؟

  129. سلام من دوتا عروس هلندی دارم انقدر که دوسشون دارم بعضی اوقات که بیرون از منزل هستن دلم براشون تنگ میشه ☺️❣️

    میتونم باهاشون بازی کنم ولی نمیتونم دستم بگیرم جندتا راه حل میدید ؟؟
    ممنونم ❣️

  130. سلام من یه عروس هلندی دارم وقتی اوردسمش خونه سرش پر نداشت و داشت خون میومد بردیمش دامپزشک و یه پماد داد ما هم الان زدیم و خوب شد ولی خواستم بدونم پر در میاره تو سرش یا نه؟

  131. سلام ما یه عروس هلندی داریم ولی همش تو قفس به ارامی میلرزد و کم می خوابد غذا فقط نون میخورد انگار افسرده است نمیدونیم چیکار کنیم میترسیم اگه از قفس بیاریمش بیرون فرار کنه چون علائم فرار رو هم داره تو قفس هکش چشماش رو می بنده تو رو خدا یکی بگه باید چی کار کنیم

  132. سلام من یک دوتا عروس هلندی دارم هر وقت یکی شون میره جای اون یکی اون عروس هلندیه میزنتش
    و دستم و میبرم جای یکی شون گاز میکنه

  133. سلام من ۲ هفته هست ک عروس هلندی نر گرفتم الان متوجه شدم ۸ الی ۹ ماهشه الان دو روزه دیگه گازم نمیگیره و تخمه از کف دستم میخوره و یکی از پاهاشو رو انگشتم میگذاره دیدم ک نوشته بودن که برا سخن گو کردنش ۳ الی چهار ماه بیشتر نباید داشته باشه و ۹ ماهگی ب سن بلوغ میرسه و دیگه نمیشه و دوره و از این حرفها خیلی نگران و ناراحت شدم نظر شما استاد گرامی چیه ممنون شاد باشید

  134. سلام چطور عروس هلندی را دستمان بگیریم ؟
    لطفا هرکی میدونه بزنه رو پاسخ دادن به من جواب بده ممنونم هرکی چند تا روش به من بگه و من بتونم دستم بگیرم قول میدم براش انقدر دعا کنم
    ممنون از لطف شما دوستان عزیز
    من میترسم ولی خیلی دوسشون دارم
    💓😘

    • کنار قفس بشینید تا به شما عادت کنه و بعد دستون رو ببرید و اگر نوک گرفت به آرامی بیارین بیرون و بازم بشینید و باهاش صحبت کنید تا عادت کنه و اگر عادت کنه دستتون رو ببرین تو قفس خودش میاد رو دستون

    • سلام اگر میترسین نوک بزنن به دستتون از دستکش استفاده کنین خیلی جذاب و. دلبرن هیچ خطری هم ندارن

  135. سلام من دوتا عروس هلندی خوشگل دارم عاشقشونم رام رام رام هستن ،آهویی هستن ، فقط من میترسم دستم بگیرم لطفا چند تا روش بگید که نترسم؟
    فقط میترسم دستم بگیرم وگرنه خیلیییییییییی دوسشون دارم و وقتی بیرون هستم دلم براشون تنگ میشه

  136. سلام
    من یک عروس هلندی دارم حدود چهار ماهشه
    ولی هنوز حرف نمی زنه
    میخوام رقص و حرف زدن یادش بدم اما یاد نمی گیره
    نمیدونم دیگه باید چکار کنم 😶😶

    • سلام
      عزیزم شما خیلی باید باهاش سر و کله بزنی من باعروس هلندیم خیلی سروکله زدم و اینکه سعی کنید کلمه هارو یکی یکی بهش یاد بدین نه یهو همه کلمات را براش تکرار کنید .🌹

  137. سلام من ی عروس ماده گرفتم یه هفتس جنب جوش نداره اصلا هم نه جیغ میزنه نه میخونه به اون یکی پرندم که نر اصلا محل نمی‌ده خوب میشه

  138. سلام خسته نباشید دوستان
    من یه عروس هلندی دارم که خدا را شکر سالم فقط اینکه هوایی شده داخل خونه هم پرواز میکنه هم حموم میره چند روز پرنده ها میان روبرو ی شیشه بعد عروس من خودش و به شیشه و … میزنه تا پیش اومد بده در قفسش را باز میکنم سریع میره سمت شیشه من چیکار کنم که دلش نخواد بیرون بده و دوباره به محیط خونه عادت کن فقط با خودم جور پیش هیچ کس هم نمیره

    • سلام
      نمیشه جلوی اینکارو گرفت
      براش یکم اسباب بازی و اینجور چیزا یه گوشه ی خونه بزارید ، تاب و … بره با اونا مشغول بشه

  139. سلام من یک عروس هلندی طوسی نردیک سال و نیمه دارم اون می زاره از توی قفس سرش را نوازشش کنم ولی وقتی میارمش بیرون تو خونه هر موقع می خوام بازی کنم و نازش کنم چنان گازی ازم می گیره که
    خیلی درد می گیره
    حالا به قول شما تکلیف من چیه ؟؟

    • سلام
      مشکلی نیست بزارید اینقدرگاز بگیره که خسته بشه ! بعدش متوجه میشه که با گاز گرفتن کاریش پی نمیره و بیخیال میشه !

  140. سلام عروس هلندی من ۶ ماهشه و فصل پر ریزیشه
    یه جا دیدم که نوشته بود نباید در فصل پرریزیش نوازشش کنید.
    درسته؟
    اخه خودش میاد به دستم نوک میزنه و سرشو خم میکنه که نازش کنم.

    • سلام، ببنید لمس کردن پرنده ها در زمان پرریزی ممکنه باعث خارش اون ناحیه از پوست پرنده بشه و پرنده برای رهایی از این کار زیاد خودشو میخارونه یا پرهاشو از جا میکنه. برای همینه میگن نوازش نکنید. ولی اگه پرهای سر رشد کرده اند با احتیاط و پس از تمیز کردن و شستن دست هاتون نوازشش کنید.

    • سلام عروس هلندی من تازه خریدم پرنداشت الان کمکم داره پرهاش‌ درمیادچیکاربایدکردکه پرهاش‌ بهتردربیادواینکه گوشه‌ نشین شده ساکته چیکارکنم ممنون راهنمای کنین

      • سلام، گوشه نشین شدنش طبیعیه کم کم رفع میشه. تو این مدت فقط به تغذیه اش رسیدگی کنید و تا وقتی پرنده نخواد نوازشش نکنید یا باهاش بازی نکنید چون هنوز به محیط عادت نکرده.
        برای رشد پرها هم غذای پروتئین دار و کلسیم دار خیلی خوبه. غذای اصلیش ارزن و کتان به نسبت 4 به یک هست.بعلاوه در هفته دو بار سبزیجات کلسیم دار مثل اسفناج، کلم بروکلی و .. بهش بدهید. بصورت هفتگی مولتی ویتامین و قطره کلسیم مخصوص پرنده زینتی هم در اختیارش قرار دهید.

  141. سلام من یه عروس هلندی دارم الانم رفته تو سه ماه خیلی شیطون شده واصلا تو قفس نمی مونه همش دوست داره کنار پنچره بمونه و همش ادسه میکنه
    میشه مگین چرا عروسم همش ادسه میکنه خیلی ممنون از شما

  142. سلام من یک عروس هلندی دارم همش پر هاش پف کرده است و کف قفس نشسته اشتهاش هم خیلی کم شده کسل هم هست و سخنگو بوده الان حرف نمیزنه اسهال هم نداره دو روز اسهال گرفت من هیچکار ش نکردم خودش خوب شد و پر هاش نا منظم هست و سرفه های پشت سر هم هم میکنه چیکارش کنم و چی بهش بدم بخوره خوب بشه و چه مشکلی داره

    • سلام‌ من یه عروس‌ هلندی‌ نر‌ وطوسی رنگ دارم‌ یه سال‌ هس که گرفتمش یه چن وقتی‌ هس که گاز میگیره دست منو تو یکی‌از سایت ها خوندم که‌ گفته بهش تو این موقع اصلا توجه‌ نکنین ‌و دوباره دستتون رو ببرید کنارش ولی.این‌ کار رو هم کردم.فایده‌نداشت چیکار.کنم؟

      • سلام، درسته نباید توجه کنید یا اینکه واکنش ناگهانی نشان ندهید چون پرنده فکر میکنه شما از این حرکت خوشتان اومده و مجددا اینکارو میکنه. یا اینکه اگر بفهمه شما با گاز گرفتن میترسید باز هم شما رو گاز خواهد گرفت و اینکار تبدیل به یک عادت در او میشه. بهتره اسباب بازی جویدنی براش بخرید همچنین پرنده خود را با اسباب بازی و گذارندن وقت بیشتر باهاش سرگرمش کنید.

  143. سلام من یک جفت عروس هلندی دارم یکیش همش بدنش داره میلرزه دستی نیست سخنگو هم بوده از اون وقتی که مریض شده دیگه حرف نمیزنه سرفه های پشت سر هم هم زیاد میکنه اسهال نداره یک دو روز اسهال گرفت من هیچکارش نکردم خودش خوب شد همش پف کرده و کسل هست اشتهاش کم شده و اصلا زیاد پر نداره و برون نمیاد پراش

    • سلام، ممکنه سرما خورده باشه. به مقدار کم قرص تتراسایکلین در اب حل کنید و بهش بدهید. محیطش رو کمی گرم کنید و قفسش به دور از وزش باد باشه. بخور اکالیپتوس هم برای درمانش خوبه.

  144. سلام عروس هلندی ماده من ۸ ماهشه و ۳ روز هستش ک تقریبا روزی ۷،۸ بار عطسه میکنه و یه کمم بیشتر از قبل دوس داره بخوابه، سرماخورده؟

  145. سلام من یک عروس هلندی دارم همش پر هاش پف کرده است و کف قفس نشسته اشتهاش هم خیلی کم شده چیکارش کنم و چی بهش بدم بخوره خوب بشه

  146. سلام ..عروس هلندی من اولش خیلی اروم و دستی بود ولی الان گاهی گاز های وحشیانه ای میگیره و دیگه مثل قبلا زیادی دوست نداره روی دست باشه یا باهاش بازی کنیم و یجورایی یکم فراری شده…چیکار کنم به حالت قبل برگرده؟؟

    • سلام، مقاله رو مطالعه کنید. آیا اخیرا کسی مزاحمش شده یا تغییری در عادت غذاخوری و محیط زندگی اش ایجاد کرده اید؟

  147. سلام من یک عروس هلندی لوتینو دارم تقریبا یک ماهش فقط سفیده تخم مرغ بش میدم میخواستم سرلاک بدم اما چون دیر از مادرش جداش کردن نمیخوره چیز دیگه ایی هست که بتونم تو این سن بدم ؟یکم بیحال فقط میخواد بخواب چیکارش کنم ؟و همین طورم وقتی میخواد بخوابه سرشو نمیزاره لای پراش میزاره روی زمین این طبیعی؟

    • سلام، سرلاک مخصوص پرنده رو با سرنگ به جوجه میدن یعنی چی نمیخوره؟ وضعیت جوجه شما طبیعی نیست ممکنه در اثر گرسنگی تلف بشه.

  148. سلام من یه عروس هلندی دارم یک سالشه و ماده است اصلا پر نداره و ۳ ماهی هست پر هاش ریخته و بیرون نیومده و همینطوره چی بهش بدم بخوره پر هاش بیرون بیاد همیشه هم بی حاله

    • سلام، اگه درگیر بیماری پر نشده باشه و یا مشکل ژنتیکی نداشته باشه با تغذیه خوب مجددا پرهاش رشد میکنن. برای رشد مجدد پرها تغذیه زیر رو بهش بدهید.
      ارزن و یک هشتم آن کتان به همراه سبزیجات کلسیم دار مثل کرفس اسفناج، شوید، برگ کلم بهش بدهید
      قطره مکمل کلسیم و مینرال هم میتونید براش تهیه کنید. کف دریا و آجر معدنی هم حتما داخل قفسش باشه.
      فعلا جوانه گندم یا دیگر جوانه ها رو بهش ندهید،حتما نور آفتاب دریافت کنه ، هفته ای یکبار هم امکان آبتنی براش فراهم کنید به شرطی که محیط گرم و بدون نوسان دما و بدون وزش باد باشه

  149. سلام روزتون بخیر من ی عروس هلندی دارم تا چندوقت پیش کلی حرف میزد وقتی خواب بودیم یا خونه ساکت بود اونم همینطور اصلا اذیت نمیکرد الان یک ماهه حرف زدنش خیلی کم شده و خیلیم جیغ میزنه قبلا ۱۰ شب میخوابید تا ۸ صبح الان ۱۲ به زور باید بخوابونمش خیلی اذیت میکنه به غیر از سفیده تخم مرغ و جوانه گندمم با دو نه های خودش چیزی دوست نداره ممنون میشم راهنمایی کنید

  150. سلام ما یه عروس هلندی ۱ ساله داریم که از ۲ ماهگی پیش ماست از همون دو ماهگی دست هممون میومد یا با اعضای خانواده کلا خوب بود ولی الان یک هفته ای میشه که حتی وقتی نزدیک قفسش که میشیم انگار میخواد به ما حمله کنه و نمیزاره اون رو ناز کنیم

    • سلام، پرنده شما بالغ شده و ممکنه درگیر تنش های جنسی شده باشه. یا اینکه ممکنه افسرده باشه و یا چیزی باعث ترس و استرسش شده.

  151. سلام وقتی عروسم رو از قفس بیرون میارم سر بالش نگاه میکونم یا زخم هس یا خون میاد چرا
    میشه بگید چ کار کنم؟؟؟؟؟؟؟

  152. سلام ما یک جفت عروس هلندی داریم که به تازگی خریداری کردیم متاسفانه صاحب قبلی بال و پر یکی از اونا رو کنده و مدام این پرنده از روی قفس خودش رو روی زمین و سرامیک پرت می کنه و از نوک بالش خون میاد احساس می کنم افسرده هم هست و فکر می کنم نر باشه و مدام از ما فرار می کنه چه کار کنیم زودتر بالش در بیاد و خونریزی نداشته باشه واقعا احساس نگرانی براش می کنم

    • سلام، برای رشد مجدد پر باید عروس هلندی شما پروتئین و کلسیم کافی دریافت کنه. حتما داخل قفسش کف دریا بذارین. در مورد خونریزی هم بهتره به دامپزشک مراجعه کنید تا محل زخم رو معاینه و درمان کنه وگرنه ممکنه عفونت کنه.

  153. سلام
    من یک عروس یک ماه و ۱۰ روزه تازگیا خریدم یکم بی حال هست و فقط ارزن و مخلوط قناری میخوره ، یکم هم تخم مرغ ولی اصلا گندم و جوانه ی کندم نمیخوره ، میشه بگید چکار کنم تغذیه ی بهتری داشته باشه و سرحال تر بشه🙏🙏🙏🙏

  154. سلا
    من یه عروس هلندی البینو ی 1 ماه و 12 روزه ی دونه خور تازگیا خریدم . یکم بیحال هست و اصلا نمیخونه . و تخم مرغ و گندم جوشیده نمیخوره . فقط ارزن کتون و مخلوط قناری میخوره . چیکار کنم سرحال تر بشه و بیشتر غذا بخوره

    • سلام، جوانه گندم بهش بدهید نه گندم جوشیده! مقدار کتان بایدکم باشه چون دانه روغنی هستش و مشکل کبد چرب ایجاد میکنه، تخم مرغ رو هم آب پز کنید بهش بدید. برای اینکه پرندتون به غذاهای جددی علاقه مند بشه یکباره غذاشو عوض نکنید به تدریج غذای جدید در کنار غذای اصلی بهش بدهید. برای سرحال شدن هم میتوان به صورت هفتگی بهش مولتی ویتامین مخصوص پرنده داد یا دو بار در هفته.

  155. سلام من یک عروس هلندی ۲ ماهه دارم که الان ۲۰ روزه که دارمش بی حاله داد نمی زنه اصن نمیدونم چجوری بهش یاد بدم حرف بزنه بعد سرش توپرش میکنه یعنی میخابه و بعدشم کسله خودشو پف میکنه نمیدونم چیکار کنم و فقدم غذاش گندم کل کرده و دانه و تخم مرق خورد کرده با آبش تو آبش قطره اسهال و کبود کلسیم درمان پف و درمان سرماخوردگی و کسلی میدم ممنون میشم بگید چیکار کنم

    • سلام، باید دقیق بررسی بشه، غذای اصلی عروس هلندی دان ارزن می باشد به مقدار کم تخم کتان هم میشه بهش اضافه کرد. جوانه گندم هفته ای 2 الی 3 بار بهش بدهید. سبزیجات و میوه هم هفته ای 3 بار، برای تأمین کلسیم هم داخل قفسش کف دریا قرار بدین. داروی سرماخوردگی رو سرخود بهش ندین مخصوصا داروهای انسانی دوزشون بالاست باعث مسمومیت پرنده زینتی میشه.
      در موردسخنگویی هم اولا باید نر باشه سپس با آموزش هایی که تو نت هست میشه بهش سخن گفتن یاد داد. زمانبر خواهد بود.

  156. سلام من یه جوجه عروس ۲۵ روزه دارم که از ۱۷ روزگیش تا دیروز از سرلاک توییتی استفاده میکردم و یکی دو روز بود که بی حال شده بود و سرش رو داخل پرهاش میکرد و همش ناله میکرد تا اینکه امروز سرلاکشو عوض کردم و راف بهش دادم خداروشکر خوب شده زیاد چرت نمیزنه و حالش خوب شده اون مدتی که سرلاک توییتی بهش میدادم زیاد رشد نکرده میخواستم ازتون بپریم برای رشد بهترش باید چیکار کرد بعد اینکه بعضیا میگن چند قطره سرکه سیب بریزیم تو سرلاکش براش خوبه آیا این راسته یا برای سلامت جوجه عروس مشکل به وجود میاره؟؟؟

    • سلام، سرکه سیب و آب به مقدار کم برای مشکلات گوارشی در پرندگان خوبه ولی در مورد جوجه ها باید احتیاط کنید بهتره فقط از سرلاک استفاده کنید وقتی پرنده دونخور شد میتونید با مکمل و مولتی ویتامین مخصوص پرندگان به صورت دوره پرنده رو تقویت کنید. رشد کم به خاطر تغذیه ضعیف بوده.

  157. سلام من ۱هفته عروس هلندی خریدم ۲ روز اول غریبی میکرد بعد خوب شد و ۳ روز خوب بود حرف میزد و جنب و جوش داشت و جدیدن دیگه بی حال و فقط غذاش رو میخوره بعد میره یه جا تکون نمیخوره و جنب و جوش نداره و حرفی هم نمیزنه و ۵ ماهشه من چیکار باید کنم و دارو هم میخوره چون یکم مریضه من چیکار باید کنم بخاطر تاثیر دارو ها هستش

  158. سلام من یه عروس هلندی خریدم از جاش اصلا تکون نمیخوره نمیدونم باید چیکار کنم از اونی که ازش خریدم پرسیدم گفت چون جاش عوض شده ایجوری میکنه نمیدونم باید چیکار کنم

    • سلام، بله به خاطر جابجایی است و هنوز به محیط جدیدش عادت نکرده. زیاد مزاحمش نشوید باید محل نگهداریش به دور از سر و صدا و استرس باشه تا پرنده به محیط جدیدش اطمینان کنه.

  159. سلام .عروس هلندی من3 ماهه هست ولی نسبت به عروس هلندی های دیگه لاغر تر هست. بهش ارزن و سبزی و تخم مرغ می دم ولی باز لاغره چی کار کنم

  160. سلام
    من تازه یه عروس هلندی دو ماهه گرفتم خیلی باهام خوبه امروز که داشتم میرفتم بیرون یادم رفت براش یه چراغ روشن بزارم الان باهام قهر کرده و همش سرشو برمیگردونه و خیلی زیاد میخوابه چیکار کنم ‌؟

  161. سلام ….
    ببخشید ما چهار پنج روز پیش یه حوجه رنگی اوردیم خونمون پرنده من عروس هلندی هست و الان با من قهر کرده سر این موضوع من باید چیکار کنم؟
    تروخدا جواب بدید

  162. سلام میخواستم بدونم من یه عروس هلندی نر دارم ۱۵ _۱۴ ماهه هست هر موقع که براش صدای عروس هلندی ماده میزارم میاد طرف گوشی.
    به جفت نیاز دارد؟

  163. با سلام و خسته نباشید
    قفس عروس هلندی من فلزی هست برای همین زنگ زده می خواستم بدونم میشه رنگش کرد و اگه میشه چه نوع رنگی؟

    • سلام، خیر رنگش نکنید باید قفس مخصوص برای پرنده تهیه کنید. رنگ دارای مواد شیمیایی و فلزات سنگین می باشد و برای پرنده تون مثل یک سم خواهد بود. چون پرنده ها میله های قفس رو نوک می زنند.

  164. سلام لطفاً زود جوابم رو بدید عروس هلندی من هفته پیش گم شد امروز ی عروس پیدا کردم میگن همونه ولی خیلی لاغر تر و انگار صداش هم گرفته نوکش هم بزرگتر از مال کنه میخوام بپرسم ممکنه خودش باشه؟

  165. سلام وقت بخیر. من به عروس نر تقریبا 6 ماهه دارم تمام دمش ریخته و در نیومده چه مدت طول میکشه رشد کنه؟خیلی سر حال و بازیگوشه توی دوره پر ریزی هست چی بهش بدم که براش مفید باشه؟ عروس ماده همسن نر هست چند تا از دمش ریخت ولی رشد کرده الان و کاملا مرتب هست.

    • سلام، بهش ارزن و کتان به نسبت یک به هشت بدهید. سبزیجات کلسیم دار مثل کرفس، اسفناج، برگ کلم، شوید و همچنین به مقدار کم میوه سیب و انجیر بهش بدهید. دانه های گرم رو کلا از تغذیه پرنده حذف کنید،غذای چرب مثل تخمه افتابگردان و … رو محدود کنید. حتما داخل قفس از کف دریا استفاده کنید و حتی قطره مکمل کلسیم به پرنده بدهید. در ضمن نور خورشید هم در این دوره برای جذب کلسیم بسیار موثر خواهد بود.

      • ممنونم. چقدر طول میکشه دمش باز رشد کنه؟ یه پرنده فروشی بهم گفت ته مونده دمش رو بکشم تا بقیش رشد کنه اما من ترسیدم بچه درد داشته باشه این کار رو انجام ندادم. همه موارد رو بهش میدم و خدا رو شکر بد غذا نیستن و میخورن. ولی مکمل بهش ندادم. چه مکملی؟ برند یا اسم خاصی اگه داره بهم بگید ممنون میشم.

        • متأسفانه نام برند نمی توان گفت، خودتون در این باره تخقیق کنید. مدت زمان رشد پرها هم ممکنه تا دو هفته یا حتی بیشتر طول بکشه.

    • سلام، اینطوری که نمیشه مشکل پرنده رو تشخیص داد. وضعیت تغذیه، نگهداری، وضعیت فضله، پرها، چشم ها، نفس کشیدن و … همگی باید بررسی بشن.

  166. شلام پرنده من امروز اصلا حرف نزده و یکم بی حاله و میخواد بخوابه چیکار کنم هیچ وقت اینجوری نبود جواب بدید

  167. سلام خسته نباشید عروس هلندی من امروز داشت پرواز میکرد که نمی دونم چرا ولی خورد به دیوار و قسمت فلزی مهتابی انگار کمی از قسمت بالای سر(جلوی تاجش)پرش ریخته و خونی شده تقریباً نزدیک به جای سوراخ های بینی با آب کمی شستم خون ها رو ولی جاش قرمزه هنوز.من فعلا مشکل خاصی ندیدم از یه ربع پیش.می خواستم بدونم باید کار خاصی بکنم ممکنه مشکلی خدایی نکرده براش پیش بیاد ممنون میشم جواب بدین.

    • سلام، بهتر است که پرنده شما از نزدیک توسط دامپزشک معاینه شود محل زخم اگه تمیز نشود ممکنه عفونت کنه.

      • ممنونم از راهنماییتون ولی من الان جایی هستم که هیچ جوره به دامپزشک دسترسی ندارم.زخم سرش باز نیست و سطحیه.کاری هست که خودم بتونم براش انجام بدم؟

        • اگه سطحیه مشکلی نداره و به مرور خوب میشه. اگرنه برای جلوگیری از عفونت میتونید به محل زخم روزانه اسپری تتراسایکلین مخصوص پرنده زینتی بزنید هم به بهبود زخم کمک میکنه و هم مانع عفونتش میشه.

  168. سلام من یک عروس هلندی یک سال و نیمی دارم از سه ماهگیش داریمش من عروس هلندیم تازه گیا خیلی بد اخلاق شده دیگه نمی زاره سرش را ناز کنیم پنج بار هم افسرده شده باید چی کارکنم من خیلی دوسش دارم و دوست ندارم تا ناراحت ببینمش

  169. سلام عروس هلندی من دمش شکسته و فقط چندتا داره
    براچی میشکنه؟
    و یه سوال دیگه چند ساعت پیش بچه فامیلمون خیلی اذیت کرده چون من نبودم یکم بی حاله چیکار کنم خوب شه

    • سلام، ممکنه از تغذیه اش باشه و پرنده کمبود مواد معدنی و ویتامین داشته باشه. بهتره پرنده رو در یک محیط آرام قرار دهید تا به مرور حالش خوب بشه.

  170. سلام روزتون بخیر من ی عروس هلندی دارم که خیلی باهوشه و خیلیم حرف میزنه صبح تا شب کلا ساکت نمیشه ولی وقتی کسی میاد خونمون یا میبرمش جایی کلا ساکت میشه حتی جیغم‌نمیزنه خواستم بدونم راهی هست که بشه کمک کرد پیش بقیه هم حرف بزنه

    • سلام، طبیعیه چون احساس امنیت نمیکنه وقتی پرنده ها جابجا میشن و با افراد غریبه میبینند احساس ترس و استرس دارند. بهتره شما هم بیشتر روی این موضوع اصرار نکنید.

  171. سلام ممنون از سایت عالتون میخواستم بدونم لانه چوبی برای تکثیر عروس هلندی بهتره یا مکانیزه لطفا زود تر جواب بدید

  172. سلام عروس هلندی من گاز نمی گرفت رفتیم شهرستان یه ذره بچه فامیلمون اذیتش کرد دست می کرد تو قفسش الان مشغول کندن چیزی هست میای ورش داری گاز می گیره میشه بگید مشکلش چیه و راه درمانش چیه.

    لطفاً سریع بگید خیلی نگرانش هستم

    • سلام، به احتمال زیاد از بس مزاحم پرنده شدن به نوک زدن عادت کرده. اصلا نباید مزاحمش بشین یه محیط آرام و ساکت براش فراهم کنید.

    • با سلام، پرنده شما باید از نزدیک بررسی بشه. تغذیه اش چطوره ؟ ممکنه کمبود ویتامین و مواد معدنی داشته باشه.

  173. سلام عروس هلندی حدود ۲ماهه دارم که بچه‌ها افتادن روی دمش و قسمت پشت بدنش اما در حد شکستگی و اینا نبوده حالا این پرنده دیگه نه زیاد تکون میخوره و نه زیاد سروصدا میکنه فقط ی گوشه میخوابه و ازقفسش بیرون نمیاد درحالیکه قبلا فقط بیرون بود و توی قفس نمیرفت خیلی نگرانشم خواهش میکنم بگید چیکار کنم؟

    • با سلام، اگه ضربه ندیه باشه، احتمالا ترسیده و دچار استرس شده. ممکنه یه مدت در همین حالت افسردگی باشه باید سرگرمش کنید. آینه و اسباب بازی داخل قفسش بگذارید باهاش وقت بگذرونید.

  174. سلام من یه جفت عروس هلندی مولد لوتینو دارم هر بار 4 تا تخم می زارن چی کار کنم هر 4 تا تخم جوجه بشن لطفا جواب بدید الان 2 تا جوجه در می آرن

    • با سلام، قبل از جفت شدن باید تغذیه مولدها رو تقویت کنید. مثلا به مدت دو هفته هر رور 3 قطره مولتی ویتامین بهشون بدهید. در زمان جفت شدن اصلا مزاحم پرنده ها نشوید و یک محیط ساکت و ارام براشون فراهم کنید.

  175. سلام من یهجوجه عروس هلندی ۲۰ روزه دارم که روی پاهاش نمیتونه بایسته دیروز خریدمش امروز دراز کشیده درست نمیایسته چکارش کنم که حالش خوب بشه؟

    • با سلام، جوجه 20 روزه نیاز به مراقبت بیشتری داره و باید با سرلاک پرندگان تغذیه بشه. ممکنه به خاطر ضعف غذایی باشه یا اینکه پاهای جوجه مشکل دارند. اگه پاهاش باز میشن باید نزدیک هم ببندیشون تا به مرور مشکل پرنده حل بشه.

  176. سلام خسته نباشید از رهنمایی های خوبتون یه جوجه عروس 30 روزه دارم میره کنج لونه سرشو میزاره رو زمین میخوابه اکثر مواقع اینجوریه یه کمم بی حاله ایا مشکلی داره یا جوجه هست طبیعیه

    • با سلام، ممکنه از تغذیه اش باشه که ضعیفه. غذا چی بهش میدهید. تو انی سن باید سرلاک مخصوص پرنده بخوره.

  177. سلام ممنون از سایت کاربردی و خوبتون می خواستم بدونم دوره ی پرریزی عروس هلندی چه مدت هست. عروس من نه ماهه هست و الان تقریبا دو ماه هست که پر هاش می ریزه و دوباره در میاد به نظرتون دوره ی پرریزیش خیلی طولانی نشده؟
    و ممنون می شم اگه توضیح بدید نر ابلق با چگونه هایی میشه جفت زد و چه نژاد جوجه ای می دن.

    • با سلام، دوره پرریزی این پرنده معمولا دو ماده ادامه داره. در این دوره باید خوراک پرنده غنی از کلسیم باشه. دانه های گرم رو حذف کنید و پرنده باید نور آفتاب هم دریافت کند. حتما داخل قفس پرنده کف دریا هم قرار دهید.
      در مورد نژاد ابلق: این نژاد یک نژاد ناخالص بوده و به شما بستگی داره که چه نوع جوجه ای میخواهید داشته باشید.

      • برای من فرقی نمی کنه شما لطفا می تونید بگید که نر ابلق رو با چه نژاد هایی میشه جفت زد و جوجه چه نژادی میشه مثل جوابی که به آقا ایمان دادید؟

        • واریته نژادهای تولید شده از ابلق متنوع است لذا به طور دقیق نمیتوان اسم نام برد. در ضمن در عروس هلندی ها رنگ جوجه ها بیشتر به جنس ماده می رود. اگه برای شما فرقی نمیکند شما نر ابلق رو با انواع عروس هلندی ماده میتونید جفت بزنید.

    • سلام، عروس هلندی گل باقالی از جمله نژادهای ناخالص هست و به طور احتمالی از ترکیب برخی نژادهایی به دست می آید. عروس هلندی های گل باقالی ماده هستند. از ترکیب نژادهای وایت فیس مرواریدی یا وایت فیس عادی – نر خاکستری با ماده لوتینیو – نر لوتینیو با ماده سینامون – نر لوتینیو با ماده ابلق میتوان جوجه های گل باقالی به دست آورد ولی برخی جوجه ها گل باقالی خواهند بود و حتی ممکنه نباشند.

  178. سلام ممنون از سایت مفیدتون
    من چن روزیه که یه عروس هلندی خریدم و فروشنده گفت 8 ماهشه و میتونی دستیش کنی ولی خیلی میترسه همینکه دستمو بزارم تو قفس فرار میکنه چیکار کنم میشه راهنمایی کنید چجوری دستیش کنم؟ بعضی وقتا از بیرون قفس که بهش تخمه میدم میخوره فقط. خواهش میکنم جوابمو بدید مهم نیس زمانبر باشه وقت براش زیاد دارم فقط راهنمایی بدید. ایمیلمو هم میزارم اگه امکانش هس توضیح کامل اونجا بفرستین ممنون میشم

    • با سلام، باید صبر داشته باشید پرنده هنوز به محیط جدید عادت نکرده اجازه دهید ترس و استرس ناشی از این جابجایی رفع بشه و پرنده به محیط جدید عادت کنه . عروس هلندی پرنده ای بسیار اجتماعی است. وقتیکه پرنده به شما اطمینان کرد میتونید با دستتون بهش دان بدهید و نوازشش کنید.

  179. سلام عروس هلندی من یک روز پیشش نبودم کلا خونه ساکت بود الان که اومدم خودشو باد میکنه چیکار کنم

    • سلام، بله این علائم بیشتر به افسردگی مربوط میشه ولی باید پرنده به طور کامل بررسی بشه چون ممکنه بیمار باشه. برای درمان افسردگی عروس هلندی سریعا به دامپزشک مراجعه کنید تا دیر نشده.

  180. سلام من یه عروس هلندی ماده دارم تقریبا سه ماه خریدمش. همسایمون عروس هلندی تر دارن . چند روز پیش از همسایمون عروس شون رو گرفتیم تا ببینیم واکنش عروس ما چیه . وقتی آوردمش خیلی سریع عروس هلندی م واکنش نشون داد و پیش ش رفت و می خواست باهاش ارتباط برقرار کنه و عروس نر نوک می زدش تا از خودش دورش کنه . بعد همسایمون گفت که افسردگی داره الان هم چند روز پیشه ما قراره بمون تا درمان شه . میشه کمکم کنید لطفا شما برای درمانش چه نظری دارید ؟

    • با سلام، ایا مطمئن هستید که جنس نر بیمار نیست و فقط افسرده است؟ چه علائمی دارد؟
      در ضمن بهتر بود که یه مدت هر دو رو در قفس های جداگانه قرار میدادید به طوریکه فقط صدای همو بشنوند. در این صورت بهتر به یکدیگر واکنش نشان میدادند.

    • با سلام، نژاد ابلق از جمله نژادهای ناخالص به حساب میاد. در بین عروس هلندی ها ژن ماده قوی تر از نر می باشد و بیشتر ویژگی ها از ماده به جوجه ها منتقل میشوند. لذا میتوان عروس هلندی نر ابلق رو با اکثر نژادها جفت انداخت. بستگی به شما داره که چه جوجه هایی می خواهید.

    • با سلام، یعنی گفتن بیماری خاصی گرفته؟ چون این علائمی که گفتین بیشتر به خاطر عفونت گوارشی هستش.

  181. سلام وقت بخیر.
    یه سوال دارم لطفا جواب بدینننن.
    من یه عروس هلندی دارم که حدود 1 ماه و خورده ایشه اخرین جوجه بود پدر مادرش بهش غذا نمیدادن و میزدنش اوردمش بیرون جاشو جدا کردم بهش بیسکویت مادرو تخم مرغ و هویج اپز و سرلاک بهش دادم تا یکم بزرگ شد شل و ول بود یهو قل میخورد میگرفتیمش نیافته زمین یه بار داشت خودشو تمیز میکرد از رو شونم تعادلش بهم ریخت افتاد دیگ از اون روز به بعد زیاد تند راه نمیره نسبت به قبلش شلو ول تر هم شده کسله قبلا میرفت رو چوبی که گذاشتم تو قفسش الان نمیره نگاش هم کردم هیچ مشکلی روش ندیدم غذا هم زیاد نمیخوره پر هم تاالان نزده میپره ولی نمیتونه به نظر شما چه غذاهایی بهش بدم چی کار کنم سر حال شه؟
    لطفا جواب بدین

  182. سلام به همه ممنون از مطالب خوبتون
    چند تا سوال داشتم ممنون میشم اگر جواب بدید
    ۱من یک عروس دارم بین ۵ تا ۶ ماه نر هست و ابلق از ۴ ماهگی خریدم و کاملا هم دستی شده عروسم حدود یک هفته شروع به پر ریزی کرد ولی فقط پرهای ریز و کرک مانند و بعد یک هفته دیگه هیچکدوم از پرهاش نریخت و همون هایی هم که ریخته شده بود الان در اومده به غیر از یه قسمت کوچیک زیر بال هاش و هیچ مورد خاصی هم در رفتارش ندیدم. به نظر شما مشکلی هست یا نه؟
    ۲ما در جنوب زندگی می کنیم و هر ۶ ماه به مشهد میریم می خواستم براش جفت بگیرم به نظر شما در ۶ ماهگی زوده و صبر کنم تا بزرگتر بشه یا الان بخرم چون من می خوام به هم دیگه عادت کنند.
    ۳ عروس هلندی ماده ابلق درچه سنی بخرم تا جفت گیری کنند و جوجه بدن. و قیمت ماده ابلق چقدر هست؟
    ۴ بعد از جفت گیری و هنگام تخم گذاری آیا نر وماده در یک قفس باشند یا هرکدوم در قفس جدا؟اگر باید در یک قفس باشند قفس چه اندازه ای بخرم؟
    ۵ لطفا اگر میشه مطالبی در مورد لونه ای که باید براشون بزارم چطوری باشه؟ چه زمانی لونه بزارم؟کف لونه چیز خاصی بزارم یا نه؟ماده چه مدت باید روی تخم ها بخوابه؟و از اینجور قبیل سوال ها. کلا در مورد تخم و تخم‌گذاری برام توضیح بدید.باز هم تشکر می کنم از همه و سایت خوبتون

    • با سلام
      1. اگه علائم غیر طبیعی دیگه ای نداره خیر مشکلی نیست، قبل از بلوغ یک دوره پرریزی خواهند داشت و بعد از آن نیز هر ساله تقریبا یک دوره پرریزی را تجربه میکنند.
      2. بهتره که بعد از سن یک سالگی برای پرنده خود جفت تهیه کنید.
      3. بلوغ جنسی و کامل این پرنده ها از سن 18 ماهگی و حتی 24 ماهگی به بعد شروع میشه. در مورد قیمت اطلاع ندارم.
      4. در یک قفس باشند. قفس عروس هلندی از پت شاپ ها بخرید.
      5. سوالتون خیلی کلی هستش به زودی مقاله ای در این رابطه خواهیم نوشت.
      مقاله پرورش عروس هلندی رو هم مطالعه کنید.

    • سلام، سگ نیستن که اینا پرنده هستن. وقتی از جوجگی بزرگشون کنید و در دست شما دانخور بشن به دستای شما هم عادت میکنند. اگه پرنده شما اهلی است با تمرین و به مرور زمان میتونید دستی اش کنید. توضیحاتش در این زمینه مفصله لطفا سرچ کنید.

    • سلام من یه عروس دارم خیلی دستی وقتی توی قفس خودشو می کوبه این ور ان و تا بیارم بیرون چیکار کنم عادتش بده

      • با سلام، باید داخل قفس وسایل سرگرم کننده برای پرنده فراهم کنیدو مثل آینه، اسباب بازی و …

  183. سلام عروس هلندی من ماده است فقط ارزن میخوره گاهی بهش شاهی میدم خیلی دوست داده بیرون باشهاصلا از اب خوشش نمیاد ولی خیلی کثیفه چیکارش کنم 🤔

    • سلام، کثیف بودن پرها مخصوصا پرهای کنار مخرج نشان از مشکلات گوارشی است. در یک محیط گرم یک ظرف ابیتنی با آب ولرم برای پرنده بگذارید تا خودش آبتنی کنه. برای اینکه پرنده سرما نخوره محیط باید گرم و بدون نوسان باشه پرنده هم نباید در معرض جریان هوای مستقیم قرار بگیره.
      در مورد تغذیه هم بهتره به صورت دوره ای از مولتی ویتامین استفاده کنید تا پرنده تون دچار سوء تغذیه نشه

  184. سلام ممنونم از مطالب خوبتون.عروس هلندی من ۶ ماهه هست نر و از نژاد ابلق و حدودا دو هفته هست که پرهاش داره می ریزه و دوباره در می یاد این چند روزه کمتر شده و ولی حدودا یک ماه پیش هم همینطوری شروع کرد به پرریزی و بعد یک هفته قطع شد و دوباره پر های جدیدی در آورد. و این که پر های دمش همه از وسط شکسته و یکی از شاهپرهای بالش (از ریشه در نیومده تا دوباره رشد کنه)و الان دم نداره.بیشتر مواقعی که راه می ره هم کمی به حالت پف کرده راه می ره. به نظر شما مشکلی داره؟راه کاری هست تا پر های دمش و شاهپر بالش دوباره در بیاد.ممنون میشم اگه سریعتر جواب بدید.

    • با سلام، ممکنه به خاطر ضعیف بودن جیره غذایی اش باشه. در زمان پرریزی باید تغذیشون مقوی بشه تا پرهای با کیفیت رشد کنند.

        • باید پروتئین و کلسیم جیره اش رو تقویت کنید چون برای رشد مجدد پر پروتئین و کلسیم نیازه. انواع لوبیا و سویا منبع پروتئین هستند. دان گرم بهش ندهید ولی برای تأمین امگا 3میشه به مقدار کم از تخم کتان استفاده کرد. ارزن هم برای پرنده خوبه. در این دوره حتما مولتی ویتامین و مینرال به پرنده بدهید. سبزیجاتی که کلسیم بالایی دارند هم برای تغذیه پرنده ها در دوران پرریزی مناسبه. داخل قفس حتما کف دریا یا اجر معدنی هم بگذارید.

  185. سلام من یک عروس نر و ماده دارم که عروس نرو از بچگی نگه میدارم ماده هم چند وقتیه خرید و اینکه اهلی خریدم. عروس نرم خیلی وابستست یه جورایی داخل قفس خیلی نمیمونه و میاد پیش بعد ماده هم چون یک جورایی اهلیه اونم میاد پیشم ولی تا میاد جنس نرم اونو میزنه میره. میتونین راهنماییم کنید دعوا این دوتارو تموم کنم

    • با سلام، پرنده نر حسودی میکنه و یه جورایی محیط رو قلمروی خودش میدونه و ماده رو می زنه. بهتره یه مدت جداشون کنید سپس نر رو به داخل قفس ماده بندازید. با گذر زمان پرنده هاتون به همدیگه عادت خواهند کرد. سعی کنید آنها را سرگرم کنید.

  186. سلام عروس هلندى اى من چند روز هست كه نر او مرده است وعروس هلنديم داخل قفس يك جا مى خوابد و باد مى كند و عطسه مى زند و بى حوصله
    شده است حتي پيش دامپزشك سرزدم ولى دامپزشك دارو اموكسي كلاوً وقرص كورتيماكسازول داد ولي نمي خورد و چندروز اسهالم شده است

    • با سلام، پرنده شما افسرده شده و در این وضعیت مستعد بیمار شدن هم می باشد. باید سرگرمش کنید. همچنین ممکنه بیماری نر به او هم منتقل پیدا کرده باشه باید دقیق بررسی بشه.

    • با سلام، اجازه دهید پرنده به محیط جدید عادت کنه و به بهداشت محیط و تغذیه اش رسیدگی کنید. مجددا رشد خواهد کرد. ولی محض اطمینان نگاه کنید که شپشک نگرفته باشه.

    • با سلام، رنگ دارای مواد شیمیایی است و طبیعی است که پرنده به خاطر بو میخواهد بدنش را تمیز کند. اینکه شما پرهای پرنده رو اسپری آب زدید پرنده دچار شوک شده ممکنه آب سرد باشه یا دمای محیط سرد. بهتر بود با پارچه نم به آرامی تمیزش میکردید. به هیچ عنوان از مواد شیمیایی برای تمیزکردن رنگ استفاده نکنید چون به پوست پرنده آسیب میرسونه. پیشنهاد مکینم به یک کلینک دامپزشکی مراجعه کنید.

  187. با سلام عروس هلندی من ۲ سالشه تقریبا یک ساعت پیش یک ذره رنگ ریخت روی پر هاش بعد با اسپری آب شستمش و عروس هلندیم بی حال شده
    چکار کنم لکه رنگ از بین بره
    آیا امکان اینکه عروس هلندیم بمیره هست؟؟😭😭😭😭

  188. با سلام روی چند تا پر عروس هلندی من رنگ ریخته بود و با اسپری آب شستمش اما هنوز درست نشده و عروس هلندیم یکم بی حال شده چکار کنم لکه رنگ از بین بره ؟؟😭😭

    • با سلام، ارزن یک غذای مقوی برای پرنده های زینتی است اما به تنهایی کفایت نمیکند. مقاله غذای عروس هلندی را مطالعه کنید. غذاهای جدید باید به تدریج به رژیم غذایی پرنده اضافه شن. هرگز به یکباره رژیم غذایش رو تغییر ندهید.

  189. سلام خسته نباشین.عرس من حدود۸۰روزشه.هی دوست داره بره ی گوشه چرت بزنه.نه ابریزش داره نه عطسه.غداهم فقط ارزن میخوره.نه دیگه سرلاک میخوره نه میوه نه سبزی نه تخمه هیچی فقط ارزن .بدنشم ظعیف شده بی زحمت ی راه کار بهم بدین.ممنونت میشم

    • با سلام، باید به تدریج از سایر خوراکی ها هم برای تغذیه پرنده استفاده کنید وگرنه دچار سوء تغذیه خواهد شد. تغییر رزیم غذایی نباید یکباره باشه. در این مدت حتما به صورت دوره ای تو آبخوریش مولتی ویتامین حل کنید.

    • سلام ببین روی ارزن هاش بطور مثال سبزی بریز اون میاد بادهنش برداره ارزن بخوره به طعمش عادت میکنه

  190. سلام.‌من‌یک‌عروس‌هلندی‌‌نر‌ دارم
    ارزن‌هاش‌تموم‌شده‌بود‌هواسم‌نبود
    که‌تموم‌شده‌‌امشب‌آوردمش‌بیرون‌
    خیلی‌بی‌حال‌بود‌رفتم‌تو‌قفسشو‌
    نگاه‌کنم‌دیدم‌ارزن‌نداره‌سریع‌
    ارزن‌هاشو‌عوض‌کردم‌از‌بی‌حالی‌‌
    نمیتونست‌بخوره‌‌دوباره‌آوردمش‌
    بیرون‌‌کاسه‌ارزنش‌هم‌آوردم‌گذاشتم
    تو‌دستم‌که‌بخوره‌کم‌کم‌شروع‌به‌خوردن‌کرد‌‌ارزن‌هاشو‌که‌خوب‌خورد‌جعفری‌بهش‌دادم‌‌بعدش‌دست‌شویی‌کرد
    اسهال‌بود‌الان‌نمیدونم‌چی‌کار‌کنم‌
    لطفا‌بگین

    • سلام، بله رشد میکنه. باید صبر کنید. خوراکش باید خوب باشه و کلسیم و مواد مغذی بهش بدهید.

    • بله سرماخوردگی پرنده ها باید درمان بشه چون باعث ضعف سیستم ایمنی و در آینده حتی باعث تنگی نفس در پرنده ها میشود. قطره سرما خوردگی و مصرف مولتی ویتامین ها برای درمان سرماخوردگی پرندگان جواب میدهد.

  191. سلام عروس هلندی من پر و دم داشت ولی یک چند وقتی هست که همه براش و کاکول و دم او ریخته و مدت زیادی است که درنمیاد چی کار باید کنم حدودا۵ماهش هست

    • با سلام، ممکنه افسرده شده باشه و یا اینکه قهر کرده. البته تنش های جنسی هم باعث این مشکلات در طوطی سانان میشه. هر کدوم رو به دقت بررسی کنید. نباید به پر کندن عادت کنه.

    • با سلام اجازه دهید که پرنده ها جوجه ها رو تا زمان مستقل شدنشون غذا بدهند. بعد از آن شما میتوانید وقت بیشتری با جوجه بگذارنید. عروس هلندی ها زود دستی میشن.

  192. ببخشید ابن عروس من افتاده به عطسه کردن و دستم رو که برای ناز کردن میبرم جلو دهنش رو باز میکنه و صدای تهدید آمیز در میاره و همیشه روی چوبش هست و پف میکنه و روی بال خودش میخوابه

  193. سلام عروس هلندی من از اون موقع بوده که بهتون گفتم دمش رو می کنه هنوز دمش در نیو مده واقعا کلافه شدم چی کنم با سنگ کف دریای و ویتامین ها هم تقویت کردم ولی هنوزه می کنه و سرگرمشم کردم و چطور میشه سن عروس هلندی گلباقی ماده رو تشخیص داد لطفا جواب بدید ممنون

    • سلام، پرنده شما به کندن پرهایش عادت کرده. باید براش جفت تهیه کنید. آیا از گردنیبند الیزابت استفاده کردین؟ تشخیص سن بحثش مفصله.

  194. سلام ببخشید دوباره مزاحم میشم ولی امروز طوطیه من داشت با یک چیز پلاستیکی بازی و یکم از اونو اسباب بازی رو کند و خورد این خیلی منو نگران کرده

    • با سلام، ممکنه دچار انباشتگی معده بشه. همچنین احتمال آسیب دیدن روده پرنده زیاده. حتما به دامپزشک مراجعه کنید تا چینه دانش تخلیه بشه.

  195. سلام خسته نباشید عروس هلندی ما نمیتونه پرواز کنه و بال نداره و بالاشم میریزه چی کار کنم

  196. ببخشید من امروز صبح عروس هلندیم رو خریدم وخیلی نا آرومه و سعی میکنه بیاد بیرون و هی جیغ میزنه و آبی که براش گذاشتم نمیخوره و می ترسم مریض باشه…

    • با سلام، باید به پرنده اجازه دهید که به محیط جدید عادت کنه. کمی صبر کنید و زیاد مزاحمش نشین. محیطش ساکت و آرام باشه. قبلا جفت داشته؟

  197. سلام عروس هلندی من یکماه داره که سرلاک بهش میدم یکم افسرده و اروم به نظر میرسه چکارش کنم؟

  198. و ایتکه پرنده من کاملا اهلیه و کلا باهم خیلی رفیقیم ولی نمیزاره نازش کنم یا کلا بهش دست بزنم ولی باز میاد دستم وقتی صداش میکنم
    میشه بگین چیکار کنم که بزاره نازش کنم و سنشم 11 ماهه هست و از بچگی دارم نکهش میدارم

    • معمولا عروس هلندی ها نوازش کردن رو خیلی دوست دارند ولی این بستگی به شخصیت پرنده شما دارد. شما چون از سن جوجگی بزرگش کردین به شما عادت کرده ولی اگه پرنده از نوازش کردن خوشش نمیاد اصرار نکنید تا به گاز گرفتن عادت نکنه.

      • سلام جوجه من 30روزه بی‌حاله راه می‌رفت ولی با یک پا الان راه نمیره ولی با نک راه می‌ره کم غذا هم کم می‌خوره چیکار کنم ممنون میشم که جواب بدین

        • با سلام به طور کامل پای جوجه رو بررسی کنید شاید زخمی شده یا ضربه دیده. در غیر اینصورت ممکنه به خاطر کمبود ویتامین و کلسیم باشه.

    • 8 ساعت خواب در کل شبانه روز براشون کمه. شب ها ساعت8 یا 9 به بعد میتونید شرایط خواب رو برای پرنده تون فراهم کنید تا طلوع باید یک سره بخوابه. در زمان خواب محیط قفسش تاریک و آرام باشه. ممکنه پرنده تون دچار ترش شده. به طور کامل به جزئیات پرنده دقت کنید.

  199. شما گفتین طوطی 10 الی 12 ساعت باید بخوابه ولی طوطی من روزی 8 ساعت میخوابه این چه مشکلاتی باسه پرنده ایجاد میکنه ؟

    • با سلام، برای اینکه پرنده شما به اندازه کافی استراحت که باید قفسش رو با کاور بپوشانید و محیطی آرام برایش فراهم کنید. پرنده شما در طول روز هم استراحت میکنه؟ در غیر اینصورت 8 ساعت استراحت شبانه روز برای عروس هلندی کم می باشد.

      • برای من ساعت ۳ ونیم ظهر میخابه تا ۴ یا ۴ و نیم شب هم ساعت ۱۰ میخابه صبح ساعت ۷ ونیم بیدار میشه البته روز های تعطیل بیشتر میخابه تا ساعت ۹ یا ۱۰ سبح

    • با سلام، باید به چینه دان پرنده دقت کنید. اگه زیاد پر بشه باعث انسداد نای، خفگی و مشکلات زیادی میشه. همیشه به مقدار کافی به پرنده غذا بدهید نه زیاد.

  200. ببخشید این عرو س من کاملا دستی هست ولی وقتی تو قفس هست دستمو میبرم از دستم فرار میکنه ولی وقتی میاد بیرون دیگه خوبه چکارش کنم

  201. سلام من عروسم بعضی موقع ها مدفوعش سبز میشه ایرادی نداره یک خورده هم چاغ تر از این پعروس های دیگر هم هست

    • با سلام، رنگ فضله در بیشتر موارد به نوع خوراک پرنده بستگی داره. در مورد وزن زیاد هم باید بدانید که چاقی باعث آسیب دیدن کبد پرنده میشه و پرنده رو درگیر مشکلات زیادی میکنه.

  202. سلام چند وقتی هست که عروس هلندی من بی حال هست و کم تحرک شده و کم اشتحا جفت هستن و تو اینترنت خونده بودم گفته بود علائم مرضی عروس شما هست میخواستم بدونم چشه
    و اینگه اصلا به غیر از ارزن چیز دیگه ای نمیخوره بد غذا هم هست چیکار کنم ؟

    • با سلام، اگر پرنده های شما فقط ارزن میخورن به احتمال بسیار قوی دچار سوء تغذیه شده و نیاز به مکمل غذایی همچون مولتی ویتامین دارند. داخل قفسشون کف دریا هم قرار بدهید. برای افزودن دیگر مواد غذایی به رژیم این پرنده باید صبر داشته باشید و به تدریج غذاشو رو متنوع کنید. هر نوع تغییر ناگهانیی در رژیم غذایی پرنده ممنوع می باشد.

    • پدر من بیسکوییت آورده بود البته مال پرنده نبود ما بهش میدیم خیلی خوشش میاد البته قند بیسکوییت کمه ما هر غذایی میخوردم به اونم یکم میدیم (مثلا برنج سیب زمینی تخممرغ آب پز جوجه کباب لوبیا جوانه گندم جوانه ماش ولی از جوجه کباب و کباب کوبیده خیلی خوشش میاد

  203. یعنی دیگه هیجوقت دستی نمیشه بعد یک سوال دیگه من برای عروس هلندیم تخمه خریدم نمیخوره فقط ارزن و تخم کتان میخوره

    • اضافه کردن یه غذای دیگه به تغذیه پرندگان باید به صورت تدریجی انجام بگیره. صبر کنید. در ضمن تخم آفتابگردان به مقدار کم برای این پرنده خوبه چون زیادش باعث اسیب به کبد میشه. سعی کنید برای تقویت جیره غذایی پرنده به صورت هفتگی و یا دوره ای از مولتی ویتامین مخصوص پرنده هم استفاده کنید.

    • سلام عروس من راستش تا یه مدت خیلی سرحال بود دوستشو گربه خورد خیلی افسرده شده اصلا باهام بازی نمیکنه قبلنا حرف میزد الان هیچی نمیگه چیکارش کنم؟؟؟؟

  204. سلام عروس هلندی من 13 ماهشه وهیچ وقت دستی نمیشه وقتی میری جاش سرو صدا میکنه و میخواد نوک بزنه و میخواد از قفس بیاد بیرون در قفس رو باز میزاری میبنده و اگه با دستم بگیریش دستتو نوک میزنه خونی میکنه من باید چیکار کنم

    • با سلام، رنگ سبز فضله میتونه به خاطر خوردن میوه و سبزیجات باشه. اگر وضعیت کلی پرنده شما خوبه جای نگرانی نیست.

  205. سلام عروس هلندی من سرحاله و حالش خوبه فقط فضلش سبزه حالش خوبه
    بعدم تو ی کرونا دامپزشکی در اصفهان کجاست اگر می دونید لطفا بگید

  206. سلام دم عروس هلندیم گیر کرد لایه در و کنده شود حالا تازه در اومده کوچک بودن ولی عروس هلندیم خودش کندشون بعد دو بار کندن دوباره در می یاد

    • با سلام، قبلا به این نوع سوالات جواب داده شده. باید پرنده رو سرگرم کنید چون رشد مجدد باعث خارش پوست میشه و پرنده برای رهایی از این مشکل پر رو از جاش درمیاره.

  207. سلام من یک عروس هلندی دو ماهه دارم پر های پشت کمرش و دمش و بالش خیلی کثیف شده باید چکار کنم تا پر هاش تمیز بشه

    • با سلام، برای پرنده ظرف آبتنی بذارید محیط نگهداریش باید گرم باشه و آب داخل ظرف هم ولرم.

  208. سلام. ببخشید یه سوال من تازه یه جفت عروس هلندی لوتینو گرفتم سه روزه هر دو دستی و رام هستن ایا میشه از قفس بیارمشون بیرون . لطفا. جواب بدید

    • با سلام، باید کمی صبر کنید. اگر پرنده هاتون بترسند ممکنه فرار کنند. البته میتونید پرهای پروازشون رو کوتاه کنید.

    • با سلام، باید سرگرمش کنید. چون رشد مجدد پر باعث خارش پوست پرنده ها میشه و پرنده برای رهایی از این درد پرها رو درمیاره. در ضمن پوست پرنده رو چک کنید انگل نگرفته باشه.

  209. سلام تمام دم های کوچک تازه در اومده ی عروس هلندی ریخت دوباره در می آد سنگ کف دریایی هم بهش دادم با چی کنم

  210. سلام عروس من حدودا 5 ماه و نیم هستش متأسفانع میخواستیم پرهاشو کوتاه کنیم نذاشت و همه ی دم هاش کنده سدن و فقط یکی از دم هاش مونده میخواستم ببینم در میاو

    • با سلام، بله فقط تغذیه پرنده نیاید ضعیف باشه. مخصوصا ویتامین ها و مواد معدنی مثل کلسیم برای رشد مجدد پرها ضروریه.

  211. سلام حالش خوب شده بی حال نیست ولی مدفوش سبزه ببخشید بر اثر مولتی ویتامین نیست چون دیروز بحش دادم

    • سلام ، بله رنگ سبز فضله در عروس هلندی ها به تغذیه هم ربط داره. در مصرف مولتی ویتامین دقت کنید چون مصرف بیش از حد برای کبد مضر هست. دوره ای مصرف کنید.

      • چه ویتامین برای عروس هلندی خوبه چه مارکی باشه که بهتر باشه برای عروس هلندی ممنون میشم جواب بدید

        • با سلام، لطفا از پت شاپ ها و یا داروخانه های دامپزشکی ویتامین مد نظرتان را تهیه کنید. در این خصوص نمیتوان برند نام برد.

    • با سلام، پرنده شما بیمار شده و ممکنه کبدش آسیب دیده باشه. برای بررسی دقیق تر بهتره به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنید.

        • با سلام، اگر پرنده های شما اهلی هستن و فرار نمیکنند میتونید. برای جلوگیری از فرار کردن پرنده میتونید از یک فرد با تجربه برای کوتاه کردن پرها نیز کمک بگیرید.

  212. بعضی ها میکن نباید دست بهش بزنی تا به خونه آدت کنه ولی عروس هلندی من ۳ماهشه تادیشب داشت شیطونی میکر وناراحته انان یک گوشه قفس نشسته است

    • با سلام، معمولا برای درمان التهاب و بهبود زخم پای پرندگان از اسپری otc استفاده میکنند. البته نسخه ای از پمادی که گفتین به نام پماد کالاندولا -وت برای حیوانات هم استفاده میشه.

  213. سلام عروس هلندی من۶ماهشه.حدودای هفتس خریدمش.ازموقع ک پدرم در قفس رو بازکرد و اون خودشو به درو دیوار کوبید توی قفس هی به لوستر و سقف نگاه میکنه.خیلی نگرانشم

    • با سلام، باید صبر کنید تا پرنده به محیط جدید عادت کنه و ترس و استرسش رفع بشه. نباید اینقدر زود از قفس بیرون می آوردید. خیره شدن به نقاط بالا یکی از علائم ترس می باشد البته اگر پرنده شما علائم دیگه ای هم نداشته باشه. محیط نگهداریش باید ساکت و آرام باشه تا پرنده دچار ترس و استرس نشه.

    • با سلام، تغذیه پرنده رو با مولتی ویتامین تقویت کنید (به صورت دوره ای) کلسیم هم همیشه در دسترس پرنده باشه. مثل کف دریا، پودر استخون و …

  214. سلام
    عروس هلندی من اسمش .لیدی.هس

    1ماه داره چه ویتامینی بهش بدم

    چقدر داخل اب ش باید بریزم
    کی باید جفت بگیرم و چطوری بفهمم ماد یا نر

    طوطی من یه.گل باقالی.هس

    ممنون
    …………..

    • با سلام، مقاله پرورش عروس هلندی رو مطالعه کنید. ویتامین مخصوص این پرنده رو میتونید از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید و دستور مصرفشو بپرسید. در صمن مولتی ویتامین باید به صورت دوره ای مصرف بشه چون مصرف بیش از حد به کبد پرنده آسیب می زنه.

  215. سلام می خوام به عروس هلندیم شیرنکاری یاد بدم باشرایط کرونایی نمی شه برم کتابشو بخرم چه کار باید بکنم

    • با سلام، با شرطی کردن و تشویق پرنده با میوه ها و یا خوراکی های مورد علاقه اش می توان به او اموزش داد. بهتره در این باره بیشتر جست جو کنید. به زودی مقاله ای جامع در این رابطه خواهیم نوشت.

    • سلام، اینکه خونریزی نداشته خوبه چون جراحتش عمیق نبوده. سعی کنید این مدت به خوبی از پرنده محافظت کنید و محل زخم رو تمیز نگه دارید تا عفونت نکنه. حتما از هویچ در برنامه غذایی پرنده استفاده کنید.

    • سلام، بله دستور مصرف قطره معمولا بر اساس وزن و سن پرنده مشخص میشه. زیاده روی نکنید چون مسمومیت میاره و باید به صورت دوره ای مصرف بشه.

    • با سلام، بله میتونید ولی بهتره محیط نگهداری پرنده رو تمیز نگه دارید و گاهی اوقات برای پرنده خود امکان استحمام با ظرف اب کوچک فراهم نمایید. ولی توجه داشته باشید آب ولرم باشد و دمای محیط نیز گرم باشه در غیر اینصورت سرما میخوره.

    • سلام، نگاه کنید شاید شپش گرفته. اگر شپس و یا انگل گرفته باشه میتونید از قطره ضد شپش مخصوص پرنده استفاده کنید.

    • با سلام، به صورت دوره ای مولتی ویتامین بهش بدهید. کلسیم همیشه در دسترس باشه. از تغذیه اصلی یعنی تخم کتان و ارزن استفاده کنید و 3 روز در طول هفته حتما با میوه و سبزی و دیگر غلات به تغذیه اش تنوع بدهید.

    • با سلام فرقی نداره تقریبا همشون مثل هم رفتار میکنند ولی تشخیص جنسیت گل باقلی کمی سخته و بیشتر جوجه هاش ماده میشن.

  216. سلام عروس هلندی من گوشه قفس پف می کند و غذا هم خیلی کم می خورد نوکش را زیر بالش می کنه لطفا راهنماییم کنید

    • با سلام،دلایل زیادی داره مثلا ممکنه افسرده شده باشه و یا اینکه سرما خورده. بهتر است با ارائه جزئیات بیشتر برای درمان پرنده خود از دامپزشک کمک بگیرید.

  217. سلام من یه عروس هلندی 4ماه دارم بهش میوه،ارزن،مولتی ویتانین،سنگ کف دریایی،تخمه میدم چه چیز های دیگه ی باید بهش بدم

  218. سلام من عروس هلندی چهار ماهه دارم دیروز داشتم چایی میخوردم دادشم در قفسش رو باز کرد و اومد پیش من و پاش رفت تو جای کلی نشانه سوختگی نشون نمیده خوشم عادی دیگه نیاز نیز ببرمش پیش دامپزشک

  219. سلام من یه عروس هلندی ۴۰ روزه دیروز خریدم . سرلاک خیلی سخت میخوره (یجا وای نمیسته و میخواد از دستم بیاد پایین).امروز هی تاب میخوره یعنی هی بدنش رو به راست و چپ تکون میده . این طبیعیه؟
    و هنوز هیچ صدایی در نمیاره و جیغ نمیزنه . ممکنه مشکل داشته باشه؟
    لطفا زود جواب بدید واقعا خیلی نگرانم😔😔😔

    • با سلام، ایا از سرلاک مخصوص پرندگان استفاده میکنید؟ برای تشخیص مشکل باید پرنده توسط دامپزشک بررسی بشه. سعی کنید در یک محیط گرم از او مراقبت کنید. سرلاک هم باید کمی ولرم و یکم آبکی باشه.

  220. سلام من به عروس هلندی 4 ماه دارم بهش تخم مرغ ،ارزن،مولاتی ویتامین،سنگ کف دریایی چه چیز های دیگی باید بهش بدم

    • سلام، از داروخانه دامپزشکی قطره مولتی ویتامین مخصوص عروس هلندی تهیه کنید و دستور مصرفشو بپرسید.

    • سلام، آیا علائم بیماری دارد؟ به نظر میرسد پرنده شما دچار کمبود ویتامین هم شده که ریزش پر دارد. باید تغذیش رو با مکمل ها تقویت کنید. مکمل ها باید به صورت دوره ای مصرف شوند. بیشتر با پرنده وقت صرف کنید نوازشش کنید. عروس هلندی خیلی عاطفیه اگه بی محلی کنید قهر میکنه و افسرده میشه. اگه وقت کافی ندارید برایش یک جفت تهیه کنید.

  221. سلام. طوطی من حدوده یه سالشه نر هست . جدیدا متوجه شدم که پرهاش خیلی بی جونه . یعنی مثل بقیه طوطیا پرهاش درنمیاد. کج و کوله درمیاد . دمش مرتب نیست و بالهاش یکی درمیون شده . دکتر هم بردم اما فایده نداشت . گاهی یدونه پر از بدنش جدا میشه نوک پرش هنوز خون هست و خشک نشده . چیکار باید بکنم؟ الان کلا واسه دمش 5تا پر بیشتر نداره . اونم همش نامرتب ….

    • با سلام، اگر با تغذیه درست نشه ممکنه یک اختلال ژنتیکی باشه. تغذیه پرنده رو با مولتی ویتامین مخصوص پرندگان تقویت کنید. محیط نگهداری پرنده باید آب و هوای معتدلی داشته باشد. قفس پرنده رو هم به خوبی تمیز کنید چون احتمال عفونت در محل زخم ها وجود داره. امیدوارم وضعیت پرنده شما به حالت نرمال برگرده.

  222. سلام عروس من یک سالشه من دوماهه دارم و قبلا دستی بوده و حرف میزده ولی وقتی ما گرفتیم حرف نمیزنه نه سوت میزنه نه حرف میزنه ولی میاد روی دستم و سرشم میاره که ناز کنیم ولی همش میاد پیشمون و سرشو میزاره توی بالش و بیشتر اوقات خوابه و وقتی گرسنش میشه میاد غذاشو میخوره و میره میخوابه باز
    میشه راهنمایی کنید ممنون

    • سلام، عروس هلندی ها پرندگان بسیار اجتماعی و صمیمی بوده ، ولی هنوز پرنده شما به محیط جدیدش عادت نکرده. شما باید بیشتر با پرنده وقت صرف کنید و بهش محبت کنید در غیر اینصورت قهر میکنه و افسرده میشه. اگه وقت کافی ندارید براش جفت تهیه کنید. داخل قفس اسباب بازی بگذارید.

  223. سلام عروس من یک سالشه من دوماهه دارم و قبلا دستی بوده و حرف میزده ولی وقتی ما گرفتیم حرف نمیزنه نه سوت میزنه نه حرف میزنه ولی میاد روی دستم و سرشم میاره که ناز کنیم ولی همش میاد پیشمون و سرشو میزاره توی بالش و بیشتر اوقات خوابه و وقتی گرسنش میشه میاد غذاشو میخوره و میره میخوابه باز
    میشه راهنمایی کنید ممنون

  224. سلام موشکل عروس هلنیدی من اینه که دو روز اسلا صدا نمی کنه و بی حوصله است و تا می آید بیرون چشم هاش رو می بنده بعد تا ۵ دقیقه باز می کنه

  225. سلام من یک عروس هلندی دوماه دارم
    بی تحرکه و بیشتر ارزنو کتان میخوره
    براش ذرت میزارم فقط دوتاشون نوک زد میارمش بیرون میره دم پنجره افتاب بگیرع میخوادم خاک گلدون بخوره زیادم برای ناز کردنش علاقه نداره همیشه می خواد گازم بگیره اینگار عادت شده باشه یا چیزی بخواد این کار میکنه حس میکنم مشکلی داره ؟

    • سلام، تغذیه پرنده شما کامل نیست و با این شیوه تغذیه حتما دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی خواهند شد. تغییر عادت غذایی و اضافه نمودن خوراکی جدید به رژیم پرنده ها کار زمان بر و حساس می باشد. خوراکی های جدید باید جداگانه و زمانیکه پرنده ها گرسنه هستند به آنها داده شود اینطوری راحت تر به خوردن آن علاقه مند میشوند. در صورت لزوم به صورت دوره ای از مولتی ویتامین مخصوص پرنده زیتی نیز استفاده کنید.
      مشکل نوک زدن نیز یک عادت خیلی بد در طوطی سانان می باشد و باید پرنده کمتر در معرض این رفتار قرار بگیرد.

  226. سلام خسته نباشید من فکر میکنم عروس هلندی ام افسرده شده است هر روز بعدظهر میره جلوی در خانه منتظر است و شب هم اصلان حال ندارم وبی حوصله است نمیدونم دلیلش چی شاید من جدیدا بهش توجه نمیکنم اینطوری شده است.
    لطفاً بگین عروس هلندی من چرا اینطوری مریض شده یانه همین افسرده است یا قهر کردن لطفاً بهم کمک کنید⁦🙏🏻⁩⁦🙏🏻⁩⁦🙏🏻⁩⁦🙏🏻⁩

    • با سلام، این پرنده های شیرین به شدت عاطفی و احساسی هستند اگر به آنها بی محلی و کم توجهی کنید خیلی زود افسرده میشن. مگر اینکه برای پرنده خود جفت تهیه کرده باشید و یا اینکه او را با وسایل و اسباب بازی سرگرم نگه دارید. اگر افسرده شده زودتر جهت درمان پرنده اقدام کنید. معمولا داروی آنتی استرس مخصوص پرندگان زینتی در این زمینه جواب میده. برای پرنده خود جفت تهیه کنید.

    • سلام، ایا علائم بیماری داره؟
      ممکنه افسرده شده باشه و با شما قهر کرده. اگه کمتر براش وقت میزارید حتما یک جفت برای او تهیه کنید.
      اگر علائم بیماری نداره و افسرده شده میتونید از قرص آنتی استرس جهت رفع افسردگی پرنده استفاده کنید. این قرص مخصوص پرنده های زینتی هستش.

  227. سلام خسته نباشین .‌
    من یه جوجه عروس هلندی خریدم که بهم گفتن نره ، و بعد برای اینکه تنها نباشه براش یه جفت خریدم بعدش که کمی بزرگ شدن متوجه شدیم جفتشون ماده هستن . مشکلی باهم ندارن ولی اصلا سمت هم نمیرن . خواستم بدونم حتما به نر نیاز دارن ؟ چون جفتشون تخم میذارن و روی تخمشون میشینن
    از لحاظ روحی و احساسی کمبودی اذیت میشن که جفت ندارند ؟
    ممنون ازتون

    • با سلام، تخم هایی که میذارن بدون نطف بوده و به جوجه تبدیل نخواهند شد. اگر نمی خواهید از آنها جوجه کشی کنید نیاز به نر ندارند. عروس هلندی سریع کمبود احساسش رو به نمایش میگذاره و افسرده میشه. ولی اگر شما وقت زیادی با پرنده هاتون صرف کنید نیازی به نر نخواهند داشت. فقط باید زیاد با اونا درگیر باشید. اگر وقت ندارید براشون نر تهیه کنید.

  228. سلام روز بخیر ، من الان حدود۲ سال عروس هلندی دارم و مرتب از قفسش بیرونه و فقط برا غذا خوردن میره تو قفس . و الان مدتی هست که احساس میکنم خیلی نوک میزنه و خرابکاری میکنه مرتب رو کابینت میره و پلاستیک یا سیم برق و چوب کمد یا هر چیزی رو نوک میزنه و نزدیکش میشیم نوک میزنه ، ودر مورد حرف زدنش حرف میزنه و غذا هم فقط کتان و ارزن میخوره و گاهی برنج پخته ولی اصلا تخمه و میوه نمیخوره ، نسبت به قبل فکر میکنم یکم وحشی شده اصلا تو قفسش نمیمونه هر چی میگذارمش تو قفس میاد بیرون و پرواز میکنه رو کابینتها ، به نظرتون مشگلش چی میتونه باشه . ممنون

    • با سلام، نوک زدن تبدیل به یک عادت در پرنده شما شده، این یک مشکل جدی در بین طوطی سانان می باشد. به زودی مقاله ای کامل در این رابطه منتشر خواهیم نمود. اگر میتونید برایش یک جفت تهیه کنید. در داخل قفس نیز اسباب بازی و آینه بگذارید تا پرنده شما سرگرم شود.

  229. عروسم کز میکنه دیگه جنب و جوش قبل را نداره دیگه صدا نمیکنه یه جا وای میسته و سرش را میکنه تو بالش میشه بگین چیکار کنم تا درست بشه

    • با سلام، به نظر میرسه پرنده شما بیمار شده یا اینکه قهر کرده باشه، هرگونه علائم غیر طبیعی مشاهده کردید برای درمان به دامپزشک مراجعه کنید.

    • با سلام، باید روزی چند مرتبه و هر سری حداکثر 20 دقیقه یک کلمه را در مقابل پرنده تکرار کنید. در زمان آموزش استفاده از اسباب بازی و یآینه ممنوع است و تمام توجه پرنده باید به سمت شما باشد. در آخر هر تکرار هم به پرنده یک تیکه خوراکی بعنوان جایزه بدهید تا شرطی شود. برای پرنده خود صدای ضبط شده پخش کنید. صدای تلویزیون و رادیو نیز به او کمک میکند تا نسبت به گفتار انسانی آشنا شود.

  230. عروس هلندی من جیغ نمیزنه آواز میخوانه و اصلا حرف نمیزنه و میلرزه اون ۱۰ ماهشه چه کنم تا خوب شود؟؟؟

    • سلام، باید به آموزش ادامه دهید ایا پرنده شما نر است؟ لرزش میتونه نشانه بیماری باشه، علائم دیگری هم دارد؟

  231. سلام عروس هلندی من تازه ۲سالش شده یه مدت خیلی بهش سر نزدم افسرده شده الانم هر کاریش میکنم دیگه پر جنب و جوش نیست خیلی ناراحتم لطفاً یه راهی بهم بگید که دوباره خوب بشه از چند هفتگیش پیشم بوده خیلی دوسش دارم تروخدا یک راه بهم بگید خوب بشه همیشه ساکته علاقه ای به بیرون اومدن ندارم اما قبلاً خیلی دوست داشت بیاد بیرون خیلی ناراحتم خواهش میکنم یه راه بهم بدید

    • سلام، پرنده شما به شدت افسرده شده، برای اینکه از این وضعیت بیرون بیایید میتونید از داروی آنتی استرس مخصوص پرنده های زینتی استفاده کنید. همچنین اگر برایش یک جفت تهیه کنید حسابی سرگرم خواهد شد. داخل قفس نیز آینه و اسباب بازی بگذارید تا ذهن پرنده مشغول شود و سعی کنید بیشتر با پرنده خود در تعامل باشید.

      • غذای اصلی این پرنده ارزن و تخم کتان هست و باید حتما از این دان ها بخوره. تغییر عادت غذایی پرندگان نیاز به صبر و حوصله داره و باید به تدریج عملی بشه. هرگز به صورت ناگهانی جیره غذایی پرنده رو عوض نکنید.

  232. سلام عروس هلندی دارم ۶ ماهشه صاحب قبلیش گفته نره منم شک کردم نمی تونم تشخیص جنسیت کنم فک می کنم ماده چون بیشتر علائم ماده رو داره ولی کم کم صورتش انگار می خواد زرد بشه
    چطوطی باید مطمین بشم نره یا ماده
    میگن ماده ها نمی تونن حرف بزنن ؟؟

    • با سلام، متأسفانه تشخیص جنسیت عروس هلندی قبل از سن بلوغ کار سختیه و نیاز به تجربه داره. اگر به کلینیک دامپزشکی دسترسی دارید میتونید از نمونه پر و یا خون پرنده آزمایش گرفته و جنسیت دقیقش رو بفهمید.
      عروس هلندی ماده به خاطر جنجره اش نمی تواند آواهای مختلفی اجرا کند و قادر به سخنگویی نیست.

  233. سلام ممنون از متن خوبتون من ی عروس ٢ ساله نر وایت فیس دارم پریروز گرفتمش خیلی بیحاله جنب و جوش کمه همش میخواد گاز بگیره چی کارش کنم؟

    • با سلام، طبیعی است و هنوز به شما و محیط جدید عادت نکرده. باید محیط آرام برای پرنده فراهم کنید و تا رام نشدن آن به پرنده زیاد نزدیک نشوید.

  234. از راهنمای شپا ممنانم وی مال ما هیچ وقت تمایل به ناز کردن ندار وهمیشه گازم میگیره ولی پسرم را کمتر گاز میگیرد اگر راهکاری دارد بگوید ممنان🤗

    • گاز گرفتن بخش از طبیعت پرندگان می باشد که در اثر کنجکاوری، ترس، استرس، عصبانیت و … رخ میدهد. اگر پرنده به شما و محیط اطمینان کامل داشته باشد و احساس خطر نکند کمتر گاز میگیرد. برای پرنده خود محیط ساکت و آرام فراهم کنید و با حرکت یکباره دستان خود پرنده را نترسانید.

  235. سلام خسته نباشید من یه عروس هلندی دارم دوماهشه همش یا میخوابه یا ساکت دوست دارم عروسم بازیگوشی کنه شاد باشه چرا اینجوی شده لطفا کمکم کنید ؟؟

    • با سلام، عروس هلندی شما هنوز خیلی جوانه و در این سن نیاز به استراحت بیشتری دارد. برای اینکه دچار سوء تغذیه و بی حالی نشود حتما از مولتی ویتامین مخصوص پرندگان زینتی و مکمل های غذایی استفاده کنید.

  236. من عروس هلندیم هنوز سرلاک میخوره و یک هفته پیش سر سرنگ رفته بود شکمش که دامپزشک با هزار بدبختی درآورد و دارو داد و مدفوعش الان کدر شده و چند روزی هست سرش رو میزاره روی بالش و میخوابه دیروز رفتیم دامپزشکی گفت احتمالا زخمه چیندانه و طول می کشه تا ترمیم بشه ولی چیزی در مورد اینکه اون طوری میخوابه نگفت و من الان خیلی نگرانم چون توی چند جا خوندم که جزء علائم بیماری محسوب میشه ولی عروسم خیلی سرحاله اما روزی دوسه بار چرت میزنه ، باید نگران شد ؟

    • سلام، برای تشخیص بیماری موارد زیادی باید بررسی شوند. من هم با نظر دامپزشک موافقم باید کمی صبر کنید. فقط بهداشت رو کاملا رعایت کنید و سعی نمایید سرلاک تازه تهیه کنید تا چینه دان پرنده شما عفونت نکنه.

  237. سلام ، عروس من ۲ ماهشه الان هم سالم و سرحاله از خودش هم صدا هایی درمیاره
    ولی ۳ یا ۴ روزی هست که خیلی کم غذا میخوره هنوز نمیتونه دون بخوره سرلاک میخوره و خیلی لاغر شده ، باید چیکار کرد؟

    • سلام، آیا از مولتی ویتامین هم استفاده میکنید؟ اگر پرنده شما بیمار شده باشد باید سریعا به دامپزشک مراجعه کنید جوجه ها در برابر بیماری بسیار ضعیف می باشند.

  238. لطفا کمک کنید مال من نمیدونم سنش چنده ولی میخوام بگم که بالش رو بستیم و چه تسباب بازی هایی برای او مناسب است

    • سلام، این کار باعث قهر کردن و حتی افسردگی عروس هلندی خواهد شد. بهتر است که یه مدت داخل قفس بزرگ نگه دارید تا پرنده به شما عادت کند و وابسته شود. عروس هلندی ها معمولا زود دستی میشوند. اسباب بازی مورد استفاده پرنده های زینتی رو هم از پت شاپ ها تهیه کنید.

  239. طوطیم چشم های درشتی و خوشگلی داره عاشق آواز خوندن و بازی کردنه ولی نمی دونم مشکل افسردگی یا کمبود ویتامین داره یا نه از کجا باید بفهمم؟

    • سلام، برای تشخیص دقیق کمبود ویتامین و یا سوء تغذیه باید به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنید. پیشنهاد میشود سالی دو الی سه بار جهت چکاپ، نمونه فضله پرنده رو به آزمایشگاه های دامپزشکی ببرید.

  240. من از ۲ ماهگی عروس هلندی بزرگ کردم و الان طوطی ام ۳ سالشه خیلی سر حاله ولی ما زیاد نمیتونیم بهش برسیم و من وقتی خونه ی جدیدمون رفتیم سعی می کنم کلی بهش برسم طوطیم جونم اون نباشه من میمیرم😨 اسباب بازی های طوطی یا لباس و هر چیز دیگه رو باید از دامپزشکی بخرید حتی استخر و لباس و کلی چیز های جینگیلی فینگیلی براشون دارن😍

  241. من تازه گرفتم خودشو شدید مخارونه بعد ۴ مهش هست فقط پیش گلدان ها است هیچ کار نمیکنه کمی با خودم بازی میکنه

    • با سلام، طبیعیه . این نوع پرنده ها در ابتدا احساس افسردگی میکنند. باید بیشتر با پرنده وقت بگذرونید و به خوراکش هم برسید. متونید براش جفت تهیه کنید.

  242. سلام پرنده من کوچیکه تازه خریدمش سرحال نیس خیلی ارومه بازی کوش هم نیس چی کارش کنم از این حالت در بیاد همش دونش رو می خوره یه جا میسته فقط خودش رو تمیز می کنه کاره دیگه ای نمی کنه

    • سلام، جوجه ها معمولا کم تحرک هستند. ولی اگر علائم غیر طبیعی دارد باید به دامپزشک مراجعه کنید.

    • سلام، آیا ریزش شدید و یا غیر طبیعی پر هم دارد؟ پرهای پرنده رو از نزدیک بررسی کنید که انگل نگرفته باشه

    • سلام، آموزش سخنگویی طوطی ها کاری زمان بر بوده و نیاز به صبر و حوصله دارد. در ضمن باید یکی دو ماه دیگر از سن پرنده بگذرد تا بتوانید به او آموزش دهید. به زودی مقاله ای در مورد آموزش سخنگو کردن طوطی منتشر خواهیم کرد.

  243. سلام من یک دو هفته ای هست که یک عروس هلندی خریدم نر هم هست بعد هرروز هم بهش سبزیجات و غذاهای مختلف میدم الان دو روزه کمی بی حال شده و میخاستم بدونم چه اسباب بازی هایی مناسب هست

  244. سلام عروس من خیلی بیحاله همه ی این کارایی که گفتین کردم ولی باز بیحاله و میخوابه چند روز پیش یه طوطی دیگم فرار کرد این طوطی من ۲یا۳ ماهشه نر هس چیکار کنم ؟؟

    • با سلام، آیا علائم بیماری دارد؟ مثل اسهال، تنفس تند تند و یا سخت، افتادگی بال ها
      در ضمن سن پرنده شما کم بوده و باید تغذیه قوی و کافی داشته باشد.

    • با سلام ، بدن پرنده شاید دچار انگل و یا سفیدک شده. باید از نزدیک بررسی شود. در ضمن پر ارایی و تمیز کردن پر یکی از عادت های پرندگان می باشد. برای پرنده خود حتما ظرف ابتنی داخل قفس بذارین.

    • سلام لطفا جواب منو بدید.
      عروس قشنگ من خیلی خودشو میخارونه .۷ماهشع مادس و چندبار حموم بردمش با آب پاش بهش آب پاشیدن ولی از خاروندن دست بر نمی داره.

      • با سلام، ممکنه به خاطر رشد پرهای جدید باشه که در ابتدا باعث خارش پوست میشن. باید بیشتر سرگرمش کنید. همچنین بدن پرنده رو بررسی کنید که انگل خارجی نگرفته باشه.

        • سلام ببخشید من عروس هلندی ام را دیروز خریدم اصلا به قفس عادت نداره و اینکه فقط دوست داره رو شونه کسی بشینه اصلا جای دیگه ای نمیشینه فقط میخاد رو شونه بشینه و خیلی نوک میزنه ۲ماهشه نژاد گل باقالی
          نمیدونم نر است یا ماده
          لطفا جواب دهید

          • با سلام، نوک زدن زیاد تبدیل به عادت خواهد شد و یابد مانع این کار شوید. نباید زیاد مزاحم پرنده شوید. برایش یک محیط ساکت و آرام تهیه کنید. داخل قفس هم به اندازه کافی اسباب بازی و وسایل سرگرم کننده قرار دهید تا به قفس عادت کنه. در مورد جنسیت باید به پرها و رفتار پرنده دقت کنید. در این زمینه کمی تحقیق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!