غذای های مورد علاقه عروس هلندی

غذای عروس هلندی

غذای مورد علاقه عروس هلندی

غذای عروس هلندی : نوعی از پرنده زینتی و از خانواده طوطی های کاکول دار می باشد. جثه این پرنده در مقایسه با سایر طوطی ها کوچکتر بوده ولی در مقایسه با پرنده هایی همچون مرغ عشق ، قناری و … بزرگتر است. عروس هلندی پرنده ای بسیار زیبا و دوست داشتنی بوده و علاقه ای زیادی به آوازخوانی ، سوت زدن و حرف زدن دارد. این پرنده محبوب ترین پرنده زینتی سخنگو در بین افراد مختلف می باشد. منشأ و تبار عروس هلندی استرلیا است. علت اینکه به این پرنده عروس هلندی گفته میشود به دلیل خواستگاه آن استرلیا می باشد که به آن نیو هلند گفته میشود. لذا پیدایش این پرنده برخلاف تصور عموم هیچ ربطی به کشور هلند ندارد.

همچنین عروس هلندی پرنده ای بسیار باهوش و جز پرطرفدار ترن پرنده سخنگو خانگی می باشد. عروس هلندی به سرعت با انسان ها اخت گرفته و به آنها عادت میکند. از این رو بسیاری از افراد در منزل خود این پرنده زیبا را پرورش می دهند. یکی از دغدغه هر پروش دهنده ای در زمینه پرورش پرندگان زینتی ، خوراک آن می باشد. مخصوصا پرندگان زینتی که در صورت عدم دریافت مواد معدنی و غذایی مفید ، آسیب های جدی می بینند. تغذیه صحیح بر میزان جوجه آوری و جوجه کشی از پرندگان نیز اهمیت زیادی دارد. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله بر آن شدیم تا توضیحی جامع و کامل از غذای عروس هلندی و ریز نکات مربوط به آن را برای شما آماده کنیم.

نگه داری از عروس هلندی در منزل

ایجاد مکان دنج و آشایانه مناسب یکی از ملزومات اصلی پرورش عروس هلندی در منزل می باشد. این پرنده با نمک ، بسیار بازیگوش و پر انرژی است. لذا باید مکان نگه داری از آن به گونه ای باشد که پرنده دچار افسردگی نشود.

برای نگه داری از عروس هلندی بهترین گزینه استفاده از قفس های مخصوص این پرندگان می باشد. قفس باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا پرنده بتواند به راحتی در آن از این طرف به آن طرف بپرد ، یعنی پرنده در داخل آن باید بتواند به راحتی پرهای خود را باز و بسته نماید. قطر تیرک قفس این پرنده باید کمی ضخیم باشد تا عروس هلندی بتواند آزادنه و راحت روی تیرک بایستد. معمولا قفس های مخصوص این پرنده در بازار به فروش می رسند.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 12 تایی حرفه ای

حتما یکی از این قفس ها را تهیه نمایید. کف قفس روزنامه قرار دهید تا بتوانید فضولات پرنده را به راحتی تمیز کنید. دقت داشته باشید که مکان قفس آنها باید بسیار تمیز باشد ، زیرا پرندگان علاقه ای خاصی به تمیز بودن دارند. در غیر اینصورت به انواع بیماری ها دچار شده و ممکن است کم اشتها شوند. جای آب و دان پرنده را حتما تمیز نگه دارید. عروس هلندی دوست دارد که غذاهای تمیز و خوش بو و همچنین آب گوارا در دسترس آنها باشد.

نگه داری از عروس هلندی در منزل

اهمیت آبدهی پرندگان زینتی بر روند رشد و تغذیه آنها تأثیر به سزایی دارد. بنابراین از آبخوری مناسب با جثه پرنده استفاده کنید. به هیچ عنوان ظروف آهنی و زنگ زن در قفس عروس هلندی قرار ندهید. زیرا فلزاتی که در اثر تماس آب و رطوبت دچار زنگ زدگی میشوند ، می توانند پرنده شما را مسموم و بیمار نمایند.

دقت داشته باشید که اگر پرنده شما دست آموز است حتما هر روز آن برای مدت محدودی از قفس بیرون آورید تا دچار افسردگی نشود. همچنین پرنده نباید در طول 24 ساعت همیشه تنها باشد. در صورت بیرون آوردن عروس هلندی از قفس حواستان جمع باشد که این پرنده بسیار کنجکاو بوده و ممکن است به صورت ناخواسته در اثر اشیای تیز و یا وسایل برقی به خود آسیب بزند.

قفس پرنده نباید در معرض دود سیگار ، قلیان و …  و حتی نزدیک آشپزخانه باشد، زیرا عروس هلندی نسبت به هوای آلوده حساس است.

غذاهای مورد علاقه عروس هلندی

عروس هلندی ها اشتهایی خوبی دارند معمولا از انواع میوه ، سبزی ، خوراکی ها و دان ها تغذیه می شوند. این پرنده دوست دارد که به مقدار کم و پی در پی غذا بخورد. یکی از بهترین روش های تغذیه این پرنده استفاده از پلت های تجاری مخصوص این پرنده می باشد. این پلت ها معمولا تمام مواد خوراکی مورد نیاز پرنده را یکجا شامل میشوند. اما خرید این نوع پلت های آماده برای بیشتر افراد شاید مقرون به صرفه نباشد. همچنین از آنجایی که این پرنده رژیم غذایی متنوعی دارد می توان از انواع سبزیجات ، دان و میوه که در منزل یافت میشود نیز برای تغذیه پرنده استفاده نمود.

سبزیجات و میوه های مورد علاقه عروس هلندی

از غذا های مورد علاقه عروس هلندی می توان انواع سبزیجات از جمله کاهو ، جعفری با ساقه بلند، کلم بروکلی ، انواع جوانه ها ، هویچ ، سیب زمینی آب پز، فلفل سبز ، چغندر ، ریحان ، کدو تنبل ، اسفناج و گوجه فرنگی برای تغذیه شدن ارائه داد. همچنین این پرنده میوه هایی همچون موز ، پرتقال ، سیب ، کیوی ، گلابی ، توت ، خیار ، گیلاس و سایر میوه های فصلی را دوست دارد.

سبزیجات و میوه های مورد علاقه عروس هلندی

لازم به ذکر است که حتما سبزیجات و میوه ها را به خوبی با آب ، پاک نمایید تا هیچ نوع آلودگی و سموم کشاورزی بر روی آنها باقی نماند. میوه ها و سبزیجات را به صورت رنده شده در اختیار پرنده خود قرار دهید.

دان های انرژی زا و تقویت کننده برای غذای عروس هلندی

شایان ذکر است که برای سلامتی هر چه بهتر عروس هلندی می بایست رژیم غذایی آن متنوع و شامل انواع مواد معدنی و ویتامین ها باشد. برای تکمیل غذای مورد نیاز پرنده میتوانید انواع دان همچون دانه ارزن ، تخم کتان ،کافیشه ، تخم آفتابگردان و شاهدانه استفاده کنید. دقت داشته باشید که دان های مقوی نباید به مقدار زیاد و هر روز در اختیار پرنده قرار بگیرند. اصولا بعد از بلوغ و برای جوجه کشی از دان های مقوی برای تغذیه عروس هلندی استفاده میشود. سعی کنید در برنامه غذایی عروس هلندی از این دان ها به مقدار کم و هر 3 الی 4 روز یکبار استفاده کنید.

برای تأمین پروتئین مورد نیاز غذای عروس هلندی می توانید از سفیده تخم مرغ آب پز و حبوبات پخته بهره ببرید.

تأمین کلسیم مورد نیاز عروس هلندی

کلسیم برای رشد این پرنده یکی از نیازهای اساسی می باشد. نوک عروس هلندی برای سفت و محکم شدن و عدم رشد بیش از حد نیاز به کلسیم دارد. همچنین عروس هلندی ماده به کلسیم برای تخم گذاری وابسته است. زیرا برای شکل گرفتن پوسته تخم در بین پرندگان باید کلسیم به اندازه کافی دریافت شود.

تأمین کلسیم مورد نیاز عروس هلندی

برای تأمین این نیاز باید از پودر صدف ، کف دریا و پوسته تخم مرغ پخته شده استفاده کنید. پوسته تخم مرغ را به مدت 20 دقیقه درون آب بجوشانید و سپس در اختیار پرنده قرار دهید.

شایان ذکر است که از انواع مولتی ویتامین نیز باید برای تغذیه بهتر و کاملتر عروس هلندی در هر سه هفته استفاده کنید. برای نوشاندن مولتی ویتامین ها می توانید آن را درون ظرف آب بریزید.

غذاهایی که به هیچ وجه نباید عروس هلندی مصرف کند

دقت داشته باشید که هرگز به عروس هلندی نباید پیاز، آواکادوو ، شکلات ، سیر ، قارچ ، غذاهای چرب ، شیرین و شور خانگی و انواع لبنیات داد.

جمع بندی و نتیجه گیری

همان طور که در متن مقاله غذای عروس هلندی به آن اشاره شد ، برنامه غذایی عروس هلندی شامل لیست متنوعی از انواع میوه ها ، سبزیجات ، دان ها و سایر مواد غذایی می باشد. تغذیه اصولی و کافی یکی از فاکتورهای اصلی در موفق بودن جوجه کشی و بارور شدن تخم های عروس هلندی می باشد.

عروس هلندی ماده غریزه مادری بسیار بالایی دارد و به خوبی از جوجه هایش مراقبت می نماید. اما برخی از نژادهای این پرنده به دلیل تحرک و جنب و جوش زیاد علاقه ای به خوابیدن روی تخم ها و نشستن مکرر ندارد. برای جوجه کشی از عروس هلندی می توان از دستگاه جوجه کشی استفاده نمود.

امروزه دستگاه های جوجه کشی بسیار حرفه ای در بازار یافت می شوند که می توانند همچون پرنده مادر از تخم های نطفه دار جوجه کشی نمایند. از برندهای مطرح در تولید دستگاه های جوجه کشی میتوان به شرکت آمریکایی هواباتور اشاره نمود.

در تولید محصولات هواباتور ضمن استفاده از مواد اولیه و لوازم باکیفیت، سعی شده که از کمترین مقدار مصرف انرژی برخوردا باشد.


782 دیدگاه برای “غذای عروس هلندی”

  1. سلام شبتون بخیر من یک هفتس یه عروس هلندی نر خریدم فروشنده گفت 6ماهشه خیلی زیاد میترسه وقتی دستمو میدید یه صدای فیس فیس در میاورد امروز از دستم غذا خورد ولی نمیذاره نازش کنم از قفس بیرون نمیاد و فقط دون میخوره سیب و هویج و موز از این جور چیزا میذارم اصلا نمیخوره و اصلا نمیخونه فقط بعضی موقع ها جیغ میزنه ممنون میشم راهنماییم کنین

  2. سلام من یک عروس هلندی دوماه نیم نر دارم دستی است ولی بیشتر وقت ها خودشو به قفس میزنه وکمی جیغ میزنه ومن یک پارچه میزارم آروم میشه و زیاد به غذاهایی که میگن دوست دارن علاقه ای ندارد فقط دونه و ۰۰۰۰ دوست داره و خیلی از آن میخوارد و بازی هیچ وقت نمی کند و من نمیدونم برایش چیکار کنم

  3. سلام خسته نباشید
    یک روز هست که عروس هلندیم چیزی نمیخوره و کل روز انگاری خواب هست و مدام چشماش را میبنده 3ماهشه و یک هفته هست که خریدمش چیکار کنم باهاش که غذا بخوره؟

  4. سلام من یه عروس هلندی ۲ ماهه دارم کاملا اهلی پرواز هم نمیکنه منم نمیخوام هیچ وقت پرواز کنه وقتی بزرگ شد پر هاش رو بچینم مشکلی نیست که؟

  5. سلام من تازه یکیشو گرفتم نمیدونم جنسیتش چیه .خیلی صحبت میکنه ولی هرکاری میکنم نمیاد پیشم ازم میترسه وقتی تو قفسه بهشه دونه میدم میگیره سرشو میاره جلو قفس که نوازشش کنم خوشش میاد ولی بیرون قفس اصلا نزدیک نمیشه پراشم کثیفه نمیدونم چجور تمیزش کنم تو بعضی جاها خوندم که اب براشون خوب نیست وقتی میگیرمش برون قفس گاز میگیره

    • سلام آب را با آب‌پاش بر روی آن بپاش بعد خودش خودشو تمیز میکنه بعد حتما سنش بالا هست که نمیزاره بیرون دستش بزنی چون عروس هلندی هایی که سنشون از ۹ ماه به بالا بره تهاجم گرمیشن و گاز میگیرن ولی از ۹ماهگی به پایین آروم هستن

  6. سلام من ی عروس هلندی دارم که ۴ماهشه .خودش وخیلی میخوارونه .آب بازی هم نمیکنه ولی من میشورمش .شپش و اینا نداره تمیزه ولی خیلی میخوارونه خودش و میشه دلیلش و بهم بگید .ودوست دارم خودش آب بازی کنه این کارو نمیکنه
    خیلی نگرانم

  7. سلام خسته نباشید من عروس هلندی نر ۵ ماهه گرفتم ۲ هفتس باهام میخوام دوس بشه هی باهاش حرف میزنم۵ یا ۶ ماهه امکانش هست صحبت کنه خیلی دوس دارم وقت بزارم

  8. سلام وقتتون بخیر.ممنون از سایت خوبتون
    من دیروز تازه یک جوجه عروس هلندی خریدم براش دانه کتان وارزن وتخمه وشاهدانه مخلوط کردم گذاشتم نمیخوره .به نظرتون چیکار کنم بخوره یاچی بهش بدم که بخوره نمیدونم دقیقا چند ماهشه ولی همه پرهاش در آمده

    • مولتی ویتامین انسان با پرندگان فرق داره اصلا ندین بهش مولتی ویتامین پرنده تهیه کنید ارزون هم هست نهایت پنجاه شصت تومنه که یه قوطی ۳۰ میلی لیتریش واسه ۶ ماهش کافیه

  9. سلام من ی عروس هلندی تقریبا 3 ماهه دارم 2 کاهش بود که خریدمش از اون موقع اون اوایل که خیلی گاز می‌گرفت و اصلا دستی نبود وحشی بود ولی تو این یک ماه گاز سفت دیگه نمیگیره گاز میگیره ولی نه طوری که آسیبی بزنه یکی از مشکلاتش که نمیدونم واقعا باید براش چکار کنم اینه که بیشتر مواقع چرت میزنه نمیدونم بیماری داره یا چیزی ولی دون خوب میخوره ارزن بهش میدم بیرونم میارمش میاد پیشم رو شونم میشینه ولی قفسشو خیلی بیشتر دوست داره همس میپره میخواد یجوری بره تو قفسش بنظرتون چکار کنم؟

  10. سلام من یه عروس هلندی دارم وقتی خودشو میخوارونه یا خودشو تکون میده یکم پوست سفید دقیقا مثل پوست سر آدم ازش میریزه میخواستم ببینم اشکال نداره

  11. سلام من یک عروس هلندی دارم که میخوام به من عادت کنه و وقت زیادی هم براش میزارم محیط آرومی براش فراهم میکنم و غذاهای خوبو مقوی و ویتامین هارو بهش میدم من چیکار کنم که بهم عادت کنه؟

    • سلام عزیز شما اول باید محیط رو برای عروس فراهم کنید مثلا شیشه ای که عروس میتونه خودشو از ببینه ازش دور کنید هر شیشه ای فرقی نمیکنه چون عروس وقتی خودشو درون آیینه یا شیشه ای میبینه فکر میکنه که جفتش مقابلش ایستاده و از شما دوری میکنه عروس هلندی وقتی صدا مثل جیغ داد برید از قفس بیرونش بیارید حطا ساعت 12شب البته اگر بیدار بودید اینکارو بکنید اینشالله رفتار های خوبی ازش می‌بینید

  12. سلام من ی جفت عروس هلندی خریدم دو روزه ب عنوان جفت خریدم.ولی همو میزنن و کنار هم نمیمونن مشکلشون چیه؟

    • دوست عزیز زمان میبره تا بهم عادت کنن نباید داخل یه قفس باشن مدتی قفس رو جدا کنین ولی کنار هم باشن یه گاز گرفتن الکی و پف پف کردن ها طبیعیه ولی نباید به همدیگه لطمه بزنن اگه دیدین خیلی فس فس صدا میدن یا جیغ میزنن یعنی دعواشون شده

    • سلام وقتی میزنن یعنی قبلا باهم نبودن و طول میکشه تا به هم عادت کنن مواظب باشید با عروس دیگه نندازینشون که جفت بشن

  13. سلام من یه عروس هلندی داشتم با اینکه باهام خیلی اخت شده بود همیشه خودش میومد رو شانه هام .ولی اخرش فرار کرد.یکی دیگه خریدم این یکی ۵ ماهش دستی شده پنج کلمه هم حرف میزنه فقط از اینکه میترسم فرار کنه بال هش رااز نصف چیدم وقتی هم که پرهاش در میاد دوباره میچینم فقط میخاستم بدونم این کار را کردم اسیب بهش نمیرسونه.اینم بگم چون تو خونه ازاده ود قفسش هم همیشه باز.خواهشا راهنماییم کنید

    • چرا پرواز کردنو ازس میگیرید ناقصش کردین خیلی گناه دارع به جای اینکه بال هاشو بچینید خب مطمئن بشید در و پنجره باز نباشه این کار خیلی بهش اسیب میزنه

    • سلام دوست عزیز شما برای یک مرتبه بال های پرواز عروس رو نچینید از ته بکنید چون بچینید بال آسیب شدید میبینه از ته البته اگر بلد هستید اینکارو کنید وگرنه آسیب میبینه عروس و اینکه پنجه هاش رو به طور معمول و استاندارد کوتاه کنید و به طوطی خود برسید قطعا رام میشه ولی این هم بگم حطا طوطی رام شده هم داشتیم از جمله کاسکو که رام بوده ولی با یک سعلانگاری مثلا باز بودن پنجره یا در فرار کرده هرکار کنید خصلتش اینجوریه ولی با این حال اون کاری گفتم رو انجام بدید نتیجه خوبی میگیرید

  14. آقا من یه سوال دارم من به عروس هلندی دارم دو ماه چطوری دونه خور کنم دونه کم میخوره اما بازم از من سرلاک میخواد چیکار کنم؟

    • سلام باید براش داخل یک ظرف ارزن و تخم کتونی بریزی وبزار داخل قفسش وتا ۴ونیم ماهگی بهش سرلاک بده ولی یکم کمتر بهش بده تا گرسنش بشه که بتونه مجبوری ارزن و تخم کتونی بخوره

  15. سلام من یک عروس هلندی تقریبا ۹ ماهه دارم و یک ماهی میشه یه دارمش از اون جلوتر هم ۱ ماه نگهش داشته بودم اما قسط فروش داشتم دادم به یک نفر و بعد تقربیا ۲ ماه دوباره گرفتمش و الانم ۱ ماه هست دارمش اما از من می ترسه و وقتی دستم رو میبرم سمتش گاز میگیره و ۲ هفته پیش اینا همش سر و صدا می کرد اما الان صداش در نمی یاد و نشسته یه جا و تکون نمی خوره منم یه ۲ هفته اینا نتونستم بهش برسم بعد نمی تونم دستی کنم مقاله های زیادی هم خوندم یکی میگه دستت رو ببرم تو قفس هر روز به دستت عادت کنه یکی میگه تو دستت غذا بده یکی میگه بهش آب غذا بده بعد اینکه بهت عادت کرد با یدونه چوب نوازشش کن بعد چوب رو کوچیک کن هر سری و بعد با دستت نوازشش کن والا الان من نمی دونم کدوم رو انجام بدم میشه به من کمک کنید اگه کمک کنید خیلی ممنون میشم چون من آرزو دارم عروس هلندیم بیاد رو دستم و یه چیز دیگه وقتی ظرف آب میزارم تو قفسش حمام کنه نمی کنه فکر کنم از آب می‌ترسه و تو اینترنت هم سرچ کردم چیزی در این باره نیوم و به همین دلیل چند باری با آب‌پاش بردمش حمام

    • اصلا نترس اشکالی نداره هنوز بهت عادت نکرده
      من خودم دوماه پیش یکی خریدم اول زیاد گاز میگرفت و بد قلق بود اما کم کم باهام اشنا شد و بهم عادت کرد
      اینا توی عروس هلندی عادیه،یکم باید بگذره تا بهت اعتماد کنه و باهات راحت بشه
      از اونجایی ک عروس هلندی ها بسیار پرنده های احساسی هستن،شما هر روز باهاش حرف های احساسی بزن و تا جایی ک میشه اب و دونه اش رو سر موقع بده
      بعد چند وقت میبینی ک خود عروس هلندی داره بهت نشونه میده ک باهاش ارتباط برقرار کنی

  16. سلام.من یک هفته ست دو تا عروس هلندی سه ماهه گرفتم،یکیشون تقریبا خوب غذا میخوره،ولی اون یکی که بهش میاد ماده باشه خیلی خیلی کم غذاست باید باهاش چیکار کنم.تو ظرف غذاش،دونه ارزن،کتان،شاهدانه،میوه،خیار گوجه هم میزارن.ولی ظاهراً خیلی مایل نیستن

  17. سلام و درود من یک جوجه عروس یک ماه خریدم خیلی هم به سرلاک اشتیاق داشت و داخل چینه دانش پر میشد بعد حدود یک ماه غذا دادن متوجه میشدم غذایی که میدم بغل گردنش میره انگار و زیاد چینه دانش پر نمیشه از اون موقع تا حالا حدود دو ماهه سرحال هست و غذا هم میخوره ولی انگار بغل کردنش میره و احساس میکنم هوا هم گرفته یک روز کامل بهش غذا ندادم تا چینه دانش خالی خالی شد ولی بازم بهش غذا دادم دوباره نمیره تو چینه دانش نحوه غذا دادنم هم با سرنگ میزارم جلو نوکش خودش میخوره

  18. سلام. من یه عروس هلندی دارم که حدودا ۴ ماه و اندی داره. بهش همه ی غذاهای خودمون مثل مرغ آبپز ، دل مرغ پخته، انواع نان مثل بربری و لواش و سنگک و … ،میوه های مختلف میدم. البته شوری و شیرینی و ترشی و تندی نمیدم. مشکلی نداره؟؟؟؟

    سوال بعدیم اینه که از کجا جنسیتش رو بفهمم؟

    و در آخر اینکه مولتی ویتامین رو از پرنده فروشی ها باید تهیه کنم؟ چه مقدار در هفته باید بدم بخوره؟

    • سلام اصلا شیرینی وشوری بهش نده
      و ویتامین از پرنده فروشی ها تهیه کنید که در بازار موجود است.وهفته ای ۱بار که ۶ قطره در اب بریزید وبخوره. سعی کن دو الی سه روز یکبار تخم مرغ آب پز البته سفیده وهمچنین هویچ رنده شده که حتما آبش رو بگیر که در یک ظرف تمیز بزار ویکم پودر ویتامین که به رنگ سفید هستش از پرنده فروشی تهیه ودر روی غذا به مقدار خیلی کم بپاش وبزار بخوره…..
      از تخم کتان و ارزن حتما در قفس بگذارید تا بخوره….
      ضمنا میوه مانند موز.خیار سیب. در اختیارش به طور رنده شده قرار دهید وهمچنین سبزیجات مانند جفری.ریحان.کلم بروکلی.اسفناج وهمچنین گوجه فرنگی هم در برنامه غذایی قرار دهید.

      • سلام عروس من خداروشکر خیلی غذا میخوره ولی نه میوه نه سبزیجات نه تخم مرغ نه هویج هیچی جز دون خودش رو نمیخوره تو آبش ویتامین میریزم تخم کتان ،کرم ،کف دریا همه اینارو استفاده میکنه ها ولی چیزی حز اینارو نمیخوره مشکلی نداره؟ واینکه یه وقتا پی پی خودش رو میخوره نمیدونم چرا اما کاملا سر حال و بخوره و جون داره

    • باید با سرنگ و لوله مخصوص عروس هلندی بهش سرلاک بدی وباید تا نصف لوله توی گلوش پایین بره واز طرف راست دهنش بفرستی پایین

  19. من دوتا عروس هلندی دارم جفت شدن وایت هستن به اینا چه غذا هایی بدیم و بعضی وقت ها هم دیکرو میزنن و نر وقتی میره تو لونه درست میکنه نمیزاره ماده بره تو لونه ولی ماده سرشو میبره نو لونه در میاره علت اینا چی هست ممنون میشم

    • برای غذای عروس هلندی به طور کامل مقاله رو مطالعه کنید توضیحات کامل داده شده
      پرنده نر داره لانه رو برای ماده آماده میکنه تا ماده تخم گذاری کنه
      از سرک کشیدن بیش از حد به لانه و ایجاد سرو صدای زیاد در اطراف قفس پرنده خودداری کنید تا پرنده بتونه بدون استرس تخم بگذاره
      حتما طبق نکات گفته شده در مقاله منابع کلسیم رو در اختیار پرنده قرار بدید

    • فعلا بخوبی بهم دیگه عادت نکردن.وسعی کن تخم کتان.ارزن. وبخصوص شاهدانه بده بخوره والبته این روش ۱۰ روز طول میکشه تا بخوبی مست بشه ونر اجازه بده تا ماده در کنارش بخوابه.ضمنا حتما ویتامین هم بهش بده تا سیستم بدنش مقوی باشه

  20. سلام من یک عروس هلندی یک ساله دارم یک ماهه گرفتمش نرهست میزاره بهش دست بزنم ولی اصلا سر انگشتم نمیاد چیکارکنم؟ بعد از خوردن غذا نوکشو یه نیم ساعت بهم میسابه صداازش میاد

    • باید آموزش ببینه و ممکنه طول بکشه
      با دست بهش غذا بدید و بیشتر باهاش وقت بگذرونید
      دستتون رو جلوی پاهاش بگیرید و در صورتی که اومد روی دست، بهش جایزه بدید تا به مرور عادت کنه

    • سن بلوغ جسمی پرنده متفاوته اما برای تخم گذاری در سن یک و نیم تا دو سالگی به بلوغ میرسند.
      از سه ماهگی باید باهاش تمرین میکردید. روزانه 5 بار و هر بار به مدت ده دقیقه یک کلمه رو بهش آموزش بدین
      اگر اهلی شده باشه به مرور زمان شروع به صحبت میکنه

  21. سلام وعرض ادب من 5روزه یه جفت عروس از همکارم گرفتم واونجا داخل سالن پرورش بودن از موقعی که اوردمشون خونه قفس بزرگ براشون تهیه کردم وبراشون تخمه ارزن وکتان هم گذاشتم گاهی هم سبزی میای تا پایین قفس ولی ندیدم غذا بخورن چه کار باید بکنم که غذا بخورن ممنون میشم راهنماییم کنید

    • سلام. چون تازه خریداری شدن هنوز به محیط عادت ندارن . احتمالا در نبود شما غذاشون رو میخورن. به جز زمان آب و غذا دادن به قفس نزدیک نشید و محیط آرومی رو براشون فراهم کنید تا به مرور استرسشون بریزه

    • اون فعلا بهت عادت نکرده وترس در وجودش هست ومطمعن باش که شب ها خودش در آرامش کامل غذاشو میخوره. نگران نباش

  22. سلام من دوتا عروس هلندی دارم که اولا کم غذا هستن و خیلی از مواردی که در ویس فرمودینو نمیخورن و بعد اینکه پرهاشونو گاهی میکنن و خون میاد و شکل پر یکیشون شلخته و نا مرتبه چه کنم

    • سلام پر کنی در عروس هلندی دلایل زیادی داره میتونه افسردگی پرنده یا بی توجهی شما به اون باشه. به احتمال زیاد ممکنه از تغذیه ضعیف پرنده باشه، از مولتی ویتامین مخصوص پرندگان زینتی استفاده کن.
      سنگ مینرال هم از پرنده فروشی براش بگیر

  23. سلام یه عروس هلندی لوتینو 4 ماهه دارم یک ماهه خریدم خیلی زود انس گرفت ولی چند روزی هست دائم با نوک پرهاش رو تمیز میکنه و در حین این کار پر هایی مثل کلک نرو و چسبنده ازش جدا میشه طوری که گاهی وقتا از نوکش هم جدا نمیشه با دست جدا میکنم مشکلی داره؟

    • سلام
      باید معاینه بشه ممکنه قارچ گرفته باشه و یا ممکنه از خشکی محیط باشه
      همینطور اگه تغذیه مناسب نباشه هم ممکنه از تغذیه بوده باشه
      برای تشخیص باید معاینه بشه

    • سلام
      نه عادی نیست
      بهتره ببری دامپزشکی تا احتمال قارچ بررسی بشه
      تغذیه ضعیف و استرس زیاد هم در چنین شرایطی میتونه دلیلی بر مشکل باشه

  24. سلام من به تازگی یک عروس خریدم میخواستم بدونم برای غذا دادن من همش جای دان داخل قفسه داخلش پره این درسته یا باید سر وقت غذاش دونو بزارم بعد خوردن و دارم ممنون میشم بگید

  25. سلام من دیروز عروس علندی دوماهه خریدم براش دونه‌ی اجیلی خریدم ولی باز کم میخوره بهش تخم مرغ هم دادم نخورد چیکار کنم

  26. سلام من یه جفت عروس دارم که الان بچه دار شدن متاسفانه جوجه ها زنده نمیمونن تخم مرغ میزارم نمیخورن یه بارم جوجه رو از تو اونه انداخت تو قفس چیکار کنم که بچه ها زنده بمونن

  27. سلام ببخشید من تازه عروس هلندیم را خریدم و گران هم خریدمش و صاحبش میگفت کاملا دستی من یه ۴ روز هست که خریدمش تا ۳ روز خوب بود اما بعدش بردیمش بیرون و وقتی اومد خونه هی میلرزید اما سر حال است ولی خیلی میلرزد و بعضی وقت هم پف میکنه ولی خوب میشه . میخواستم ببینم مشکلی داره ؟ مریض هست یا خیر ؟
    ممنون میشم تگه جواب بدید 🌷

  28. سلام من یک جفت عروس هلندی دارم نخد پخته بهشن دادم ولی یجوری شدن
    چرط میزند چکار کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  29. سلام. پارسال دوتا عروس‌هلندی بالغ گرفتم، منتها هردوتاشون نر هستن. همه‌جور غذای مقوی و پرویتامین هم بهشون میدم. مکمل خارجی هم براشون خریدم. ولی تخم نمیرارن. من اونا رو واسه جوجه‌کشی خریده بودم. لطفا” راهنمایی کنید چکارکنم؟

  30. سلام خسته نباشین
    من تازه یک عروس هلندیه ماده از نزاد خاکستری خریدم

    نمیدونم چجوری رامش کنم و اینکه عروسم خیلی رفتار منفی از خودش بروز میده بایدجکار کنم؟

  31. سلام ببخشید عروس هلندی من تازگیا وقتی نفس می‌کشه سینش پف می‌کنه انگار تپش قلب گرفته چجوری بگم قورباغه وقتی صدا در میاره سینش پف می‌کنه ها اینجوری هر ثانیه یه بار اینجوری میکنه چیکار کنم مثل.قبل میخوره بازی می‌کنه ولی نگرانم چیزیش باشه

  32. سلام ببخشید عروس هلندی من تازگیا وقتی نفس می‌کشه انگار نفس نفس می‌کنه انگار تپش گرفته وقتی نفس می‌کشه سینش باد میکنه هر ثانیه یه بار پراش پف می‌کنه تو این اتفاق

  33. سلام خسته نباشید
    من وقتی عروس هلندی ام رو از بیرون میارم تو خونه بعد در قفس رو باز میکنم خودشو میزنه به دیوار از این جور چیزا …
    میخواستم ببینم دلیلش چیا

    • سلام، جوجه ها تو این سن یه پرریزی طبیعی دارن ولی وضعیت پرها باید بررسی بشه که ایا خونی، شکننده، نامرتب، و بد فرم هستن؟

  34. سلام من یه جفت عروس هلندی دارم 4 ماهشونه بهشون میوه میدم نمیخورن هیچی نمیخورن بجز دون کتان و ارزن لطفا بگید چجوری بهشون میوه بدم بخورن ضعیف شدن

    • سلام، قعلا یه مکمل خوب براشون بگیرید تا تقویت شن. عادت دادن به غذای جدید زمان بر هست مقالات زیادی دراین زمینه هست سرچ کنید بحثش خیلی طولانیه.

  35. سلام خسخه نباشید
    میشه بپرسم چرا وقتی نزدیک قفس میشم من را نوک میزنن
    من براشون آهنگ شاد وملایم میزارم
    باهاشون خیلی رفتار مناسبی دارم
    و حتی نمیگیرمش از قفس بیارمش بیرون که ازم بترسه

    • سلام، از شما میترسن یا اینکه نمیخوان شما به قفسشون نزدیک بشی. چاره ای تیست باید صبر کنید تا بهتون عادت کنند وگرنه به نوک زدن عادت میکنن و همیشه شما رو نوک خواهند زد پس مزاحمشون نشوید.

  36. سلام
    من دوروزه عروس هلندی هامو خریدم
    یکیش نر و اون یکی ماده
    نره غذا میخوره ولی مادهِ اصلا نمیخوره
    میشه دلیلش را بگید خیلی ممنونم
    یه سوال دیگه هم داشتم من داخل اتاقم بخاری یا گرمای زیادی ندارم ومجبور شدم عروس هلندی هارا اونجا بزارم مشکلی براشون پیش میاد
    و یه سوال دیگه از کجا بفهمم چند سالشونه

    • سلام، باید صبور باشید جاشون عوض شده ماده هنوز یکم استرس داره. یه مدت مزاحمشون نشوید.
      دمای 25 الی 27 درجه براشون خوبه. سرد باشه سرما میخورن.
      سنشون رو نمیشه تشخیص داد باید آزمایش ازشون بگیرید.

  37. ببخشید یه سوال من عروس هلندی دارم می خواستم بگم که اون رنگش زرده و از عروس هلندی خاکستری ظریف تر هست من می توانم آب تنی کنم

    • میتونه آب تنی کنه به شرطی که محیط گرم باشه و وزش باد نداشته باشه. یه ظرف کوچک کم عمق براش بذار خودش باید آبتنی کنه و هرگز پرنده رو حموم نکنید.

  38. ببخشید من یه عروس هلندی دارم ۲ماهش هست میخواستم بگم باید چه دارویی بهش بدی که زود حرف بزنه اگر جواب بدین ممنون میشم

  39. سلام من عاشق عروس هلندی هستم مطالب هم خوندم ولی یسوال دارم چرا بعضی ها ک عروس هلندی دارن بیرون میبرنش فرار نمیکنه؟چیکار کردن ک فرار نمیکنه؟

    • سلام، اونا پرنده شون رو رام و دستی کردن و پرنده بهشون عادت کرده و میدونه که اونجا جاش امن تره.

    • سلام؛ نر و ماده بستگی به نژاد داره باید به رنگ پرهاش دقت کنید. با بررسی استخوان کلواک هم میشه جنسیت رو تشخیص داد تحقیق کنید عکسشو پیدا کنید.
      پرنده سالم سرحاله چشم های باز و براقی داره شیطونی میکنه پرهاش مرتب و تمیزن اشتهای خوبی داره و …

  40. عروس هلندی من جز ارزن چیزی نمی خوره با برنج چه کار کنم؟
    بعد اینکه من گندم رو ۲ روز میزارم تو اب باشه تا نرم بشه ولی بو میده چه کار کنم میترسم بدم مریض بشه

  41. من به عروس هلندیم چه چیز های بدم که قوی بشه بدنش
    چون قبلا کاردی گرفت الان خیلی بهتر شده کاردی رفته بالا و به زور متوجه میشی

  42. من یه عروس هلندی نر دارم و ۱ سالش اواز میخونه و‌.. ولی تمام پر هاش رو میکنه اگه این جوری باشه پرش تا ۱ ماه تمام میشه و حتی پاهاش رو هم گاز میگیره زحمی شده و به جز ارزن و برنح هیچی نمیخوره
    چی براش بخرم که ضعیف نشه
    این که پرهاش رو میکنه از تنهایی؟؟یا از ضعیف شدن و هیچی نخوردن؟؟ یا یه چیز دیگه است
    اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

    • سلام، بله از تنهایی هست افسرده شده پرخاشگری میکنه. البته به نحوه رفتار شما با پرنده هم ربط داره. ولی بهتره به فکر جفت باشید براش

  43. سلام. من عروس هلندی ۱ روزه خریدم ضرف غذا و آبش پره ولی نه غذا میخوره نه ولی میپره بالا و اواز میخونه اصلا از قفس بیرون نمیاد و به زور دستمون میگیریم و گازمون میگیره و حدود ساعت ۶میخوابه از سالم بودنش هم مطمئنم

    • سلام، اصلا مزاحمش نشین. دست نبر سمتش یا سعی نکن که بگیری و نوازشش کنی.
      الان جاش عوض شده یه مدت اینطوری خواهد بودتا به محیط عادت کنه. کاری به کارش نداشته باش از دور فقط حواست بهش باشه وسلام. اب و غذا هم براش بذار خودش میخوره. شب هنگام هم کمی محیط قفس نور داشته باشه تاریکی مطلق اصلا برای طوطی خوب نیست دق میکنه.

  44. سلام من عروس 3ماهه دارم دوهفته میشه خریدم اصلا نمیزاره بهش دست نزدیک کنم گازمیگیره همش میترسه پراشوچسب زدم میارم بیرون ازقفس ولی ازجاش تکون نمیخوره انگارمیترسه چجوری ارومش کنم اهلی بشه توقفسشم یه جامیشینه

    • سلام، کار شما اشتباهه. اون بیچاره رو بیشتر میترسونید با کاراتون. بالشو باز کن. بذار یه مدت (شاید یه ماه طول بکشه شایدم بیشتر) داخل قفس باشه تا به محیط عادت کنه اصلا مزاحمش نشو دست سمتش نبر یا نگیرش نوازش نکن. محل قفس اروم و بدون استرس باشه. بعد یه مدت به شما عادت میکنه و ترسش میره. ولی اگه مثل قبل رفتار کنید همیشه از شما ترس خواهد داشت و اصلا دستی نخواهد شد.

  45. سلام من یه جوجه عروس هلندی ۴ماه دارم هم کم غذا میخوره و خیلی هم میخوره چی بهش بدم اشتهاش بیشتر بشه و سرحال و بازیگوش بشه

    • سلام، قفس رو بذار جای امن. کنار پنجره و جای خیلی شلوغ و کنار در و نزدیک اشپزخونه براشون خوب نیست.

  46. سلام عروس هلندی ک میخوام بخرم هنوز بلد نیست خودش غذا بخوره چجوری بهش سریلاک بدم ک بهش آسیبی نرسه؟؟

    • سلام، تو قالب کامنت نمیشه توضیح داد خیلی باید احتیاط کنید فیلم اموزشی تو نت زیاد هست سرچ کنید.

      • سلام من یه جفت عروس هلند بالغ دارم که فقد بار اول که تخم گذاشت یه جوجه بزرگ کرد بعدش هرچی تخم گذاشت تاجوجه از تخم بیرون میاد می‌کشنش جاشون تو پذیرایه خونه اس

  47. من میتونم شمارتون رو دریافت کنم؟
    چون من واشه ی اوله که عروس هلندی خریدم و توی شهر ما دامپزشک وجود نداره

    • سرلاک دادن برنامه نداره که. شما باید طبق سن جوجه از صبح تا شب هر 3 یا 4 ساعت یکبار بهش سرلاک بدید. بعدش که تو 40-50 روزگی دونخور میشه غذای نرم بهش بدید مثل تخم مرغ آب پز و جوانه گندم یا جوانه عدس بعدش دان ارزن و کتان جلوش بذار. میوه و سبزی هم در طول هفته بهش اضافه کن.

  48. سلام،عروس هلندی من نزدیک ۱ماهشه تازه خریدمش وقتی بهش سرلاک میدم بعد خوردنش خوابالو و بی حال میشه ممنون میشم بگین علتش چیه

    • سلام، سرلاک دادن کار حساسیه باید مراقب باشید که اولا شلنگ به چینه دانش آسیب نرسونه و نره داخلش. سرلاک باید تازه و با حالتی ولرم و کمی آبکی درست شه.
      البته آروم گرفتن و خوابیدن جوجه بعد سرلاک طبیعیه

      • ممنونم از پاسختون
        و بعد با این وجود میتونیم در خانه نگهش داریم؟
        و برای اینکه انگل از بدنش خارج بشه باید چکار کنیم ؟

        • خواهش میکنم. قطره انگل کش مخصوص پرنده هست ولی باید اول مطمئین شوید بعد درمان رو شروع کنید. گاها شرایط محیطی هم باعث پرخاشگری پرنده میشه.

      • آنوقت این انگل ممکنه به خودمون انتقال پیدا کنه من فقط دو روزه که عروس هلندی رو خریدم ولی گاهی وقت ها موهام و بدنم خارش میگیره
        شپش نیست که؟

        • بله متأسفانه منتقل میشه باید دستکش بپوشید دستتون رو خوب بشویید و مراقب باشید. البته زیاد شایع نیست.
          در مورد موهاتون نمیدونم 😐

    • سلام، تخم مرغ آب پز به مولدها بدید. گندم رو 2 شب بذار تو آب خیس بخوره جوانه بزنه بعد این جوانه گندم رو به مولدها بدهید خیلی مقویه براشون.

  49. سلام و وقت بخیر ،ما یه عروس هلندی تقریبا سه ماهه داریم ،کاملا دستی شده و در دست میاد و روشونه می شینه ،کم غذا می خوره،غذای کامل گرفتیم ولی فقط ارزن ها را می خوره و اونم خیلی کم ،پف می کنه و خوش می خوارونه ،ولی وقتی سفره باز میشه خودشو می کشه تا بیاد بیرون و بره داخل سفره ،و فقط اونجا ما صداشو می شنویم ،به نظر تون مشکلی داره ؟؟؟؟
    ممنونم اگه راهنمایی کنید

    • سلام، میاد سر سفره غذای خونگی میخوره ؟ نیابد بهش اجازه بدین غذای خونگی چرب و نمک دار هست برای کبد پرنده خوب نیست.
      عادت دادن پرنده به غذای اصلی زمان بر خواهد بود نباید یهو غذاشو عوض کنید. بحثش طولانی هست تحقیق کنید مقاله زیاد نوشتن در این مورد.

  50. سلام، عزوس هلندي من ٤ ماهش هست، از ٣ ماهگيش خريدمش، جاي تاجش كمي كچل هست، فروشنده گفت درمياد كاكلش، اللن ٤ ماهش هست و كاكلش خيلي كمه و جاي كچليش هنوز هست، آيا تلجش درمياد؟

  51. سلام من دوتا عروس هلندی ب تازگی گرفتم نمیدونم جنسیتشون چیه ولی یکی خیلی راحت جورشده ومیاد بیرون ولی اون یکی نه ۵ روزه گرفتم

    • سلام، هنوز زوده بهش فرصت بدید تا به محیط عادت کنه و ترسش نسبت به شما رفع شه. فعلا کاریش نداشته باشید.

    • سلام، اول کمی صبر کنید تا پرنده ترسش نسبت به شما رفع شه . بعدش غذای مورد علاقه شو با انگشت به سمتش بگیرید اول میترسه ولی به مرور عادت میکنه میاد سمتش. فقط نباید بترسونیدش حالا چه با نوازش کردن چه با در دست گرفتن چه با دست دراز کردن به سمتش ممکنه از شما بترسه.

  52. سلام میخاستم بپرسم هر روز باید ب عروس هلندی یک نوع غذا داد، از کجا بفهمیم جوجه سه ماهه نره یا ماده

    • سلام، نه غذای اصلی اش مخلوط ارزن و کتان هست ارزن 4 برابر کتان باید ترکیب بشه.
      در کنار اون در طول هفته میتوان انواع میوه و سبزی و غذای دیگر مثل ماکرونی آب پز و تخم مرغ آب پز هم بهشون داد. هفه ای نهایتا 3 بار. هر روز هم بیش از دو نوع غذا بهش ندین.

  53. سلام من قبلا یک عروس هلندی داشتم خدا رحمتش کنه روحش شاد
    الان دوباره خریدم تقریبا ۸ ماهشه اصلا حرف نمیزنه یا بازی نمیکنه هی هم میخواد بره جلوی آینه چی کنم

    • اشکال نداره که میخواد بره جلو آینه چون از این کار لذت میبره همچنین بالا رفتن از نردبان های مخصوص پرندگان و ضربه زدن به زنگ های سبک رو هم دوست داره این هارو براش بخرید تا فعالیتش بیشتر بشه

  54. عروس هلندی من داعم پرهاش رو میکنه چه کار کنم؟
    چه غذای بدم که ویتامین بدنش کم نشه؟
    عروس هلندی من پسره و اصلا هم ابتنی نمیکنه چه کار کنم؟
    عروس هلندی من به یک جفت نیاز داره یا نه چون خودم باهاش داعم بازی میکنم؟
    اگه راهنمایی کنید یه دنیا ممنون میشم

      • سلام روز بخیر من امروز یه عروس هلندی خریدم ولی اومدم خونه متوجه شدم یکی از انگشتاش ناخن نداره ،این بده آیا،زنگ زدم فروشنده گفت برای نشانه گذاری تخم اولی این کارو کردن،درسته؟

        • سلام
          به نظر نمیرسه مشکلی داشته باشه ، اگه ناخنهاشون کوتاه نشه خودشون اونارو گیر میدن به چوبی چیزی که کنده بشه
          تو طبیعت هم همینکارو میکنن
          اون موردی که فروشنده گفته رو هم من نشنیدم تا حالا !

  55. سلام
    عروس هلندی من خیلی لاغر شده چه کار کنم
    هر میوه ای که بهش میدم خیلی خیلی خیلی کم می خوره
    تنهاست جفت نداره
    هر کار میکنم بره توی اب ابتنی کنه نمیکنه شده ۴ روز اب جلوش گذاشتم ولی اصلا داعم پرهاش رو میکنه اصلا پر هاش تمام میشه😶😶😶😶😶
    اگه راهنمایی کنید یه دنیا ممنون میشم

    • سلام، پرنده شما علائم افسردگی رو داره. بهتره مکمل و پروبیوتیک براش تهیه کنید . فعلا جفت نگیر چون وضعیتی نداره که جفت بتونه اونو قبول کنه. عرق گل گاو زیان به مقدار کم بهش بده و هر روز سعی کن سرگرش کنی از قفس بیارش بیرون اگه دستی هست. امکانش رو داری دامپزشک هم ببر.

  56. سلام عروس من دختره
    پراش رو میکنه یا میشکنه
    همش خودشو میخارونه
    باید چیکار کنیم.
    هر چند وقت میشوریمش و جاهایی که زخم شده رو دارو میزنیم

    • سلام، شستن پرنده کار درستی نیست چون پوست و پرش حساسه به شوینده. پرنده خودش باید آبتنی کنه. حتما ببرش دامپزشک ممکنه بیماری قارچی داشته باشه یا انگل پوستی.

  57. سلام من دو تا جوجه عروس هلندی یک ماهم یه دفعه از لونه بالا افتادن پائین الان یکی دو ساعته اون پائین هستن هیچی هم نخوردن من چی کار کنم
    پدر مادرشون بیتفاوت دارن غذا میخورن

    • سلام، بذار داخل لونه با دستکش. اگه پدر مادرش بهش غذا ندادن باید یکی دو هفته با سرلاک بهشون غذای بدی بعدش دونخور میشن.

      • بعد یه چیز دیگه، پدر مادرشون همش پشست سر جوجه ها، جایی که اصلا پر نیست رو همش نوک میزنن، دو سه بار دیدم پشت سر جوجه ها خونیه، زخم هم شده، همش اینکارو میکنن جوجه ها جیغ میکشن اذیت میشن، نوک خود مامان باباشونم خونی میشه، من هر موقع میبینم داره نوکشون میزنه با مداد سعی می کنم از جوجه دورش کنم
        بگید چیکار کنم باید جوجه هارو جدا کنم ؟ بهشون غذا هم نمیدن روزی فقط یکی دوبار غذا میدن.

    • سلام، ببرش دامپزشک. اگه به خاطر کمبود ویتامین باشه خوب میشه ولی یه بیماری هست مربوط به پر که قابل درمان نیست.

    • سلام، بستگی به پرنده شما داره ولی مغز اجیل، تخمه آفتابگردان، سیب و ماکرونی رو زیاد دوست دارند.

  58. سلام. من یک عروس هلندی دارم
    خیلی شکموی دیروز یک تخم مرغ آب پز بهش دادم ساعت ۲ شروع کرد ساعت ۴ تخم مرغ تموم شد چرا آنقدر می خوره؟

  59. سلام من دوتا عروس هلندی دارم جفت هم هستن چرا همش رو همن یعنی عروس هلندی نر میره روی عروس هندی ماده میشه بگین دلیلش چرا هروز اینکارا رو میکنن؟؟

    • سلام، معمولا پرنده های بسیار جوان که تجربه ای ندارن اینطوری رفتار میکنن. البته این موضوع به مشکلات پا هم بر میگرده.

    • سلام عروس هلندی منم اینجوریه مشکلی نداره بعضی وقتا میخواد استراحت کنه یا میخواد بخوابه یا وقتی به ما نگاه میکنه اینجوری میکنه

  60. سلام من دیروز یه عروس هلندی ماده گرفتم امروز به شدت گوشش خونریزی داره باید چیکار کنم😔😔😔😔

    • سلام، احتمالا به خاطر ترس و استرسی که داشته خودشو به اینور اونور زده و زخمی کرده. فعلا نوازش و بازی کردن باهاش ممنوع. برای درمان زخمش پماد تتراسایکلین بگیرید. محل زخم رو ابتدا تمیز کنید.
      داخل قفسش یا خود قفس اگه چیزی برنده و تیز وجود داره بردارید یا عوض کنید.

  61. سلام من یه عروس هلندی نر ۴ماهه دارم که چند وقته پراش پف میکنه و انگار لاغر شده و مدفوعشم چسبیده به دمش
    چیگار کنم خوب میشه

    • سلام، به احتمال زیاد بیماری روده ای داره. پروبیوتیک براش بخر. با یک دامپزشک مشورت کنید اگه داروی اشتباه بهش بدی وضعیتش بدتر میشه برای همین اسم دارو نمیگم.
      بعنوان درمان خانگی فعلا یکی دو قطره روغن زیتون بهش بدید و دمش رو با دستمال اغشته به روغن تمیز کنید

  62. سلام، من دو تا جوجه عروس هلندی تقریبا ۲۰ روزه از جفت عروس هلندیام دارم که دو ماه پیش خریدمشون.
    چون موقع تخم گذاری و نشستن رویه تخم ها و الانم برای غذای جوجه ها تو لونه بودن اینقدر بوی گند و کثیفی فضله های تو لونشون تو خونمون پیچیده حالم داره بهم میخوره.
    توشو که میبینم پر کثیفی و فضله هست میترسم جوجه ها مریض بشن، خیلی کثیفیه و بوی گندی میاد‌.
    بگید باید چیکار کنم برای تمیزی داخل لونه چون اصلا اجازه نمیدن حتی انگشتم کنم تو لونه.
    اگه بکنم مثل چی حمله میکنن.

    • سلام، اگه پرنده های شما اجازه نمیدن و پرخاشگری میکنن کار خاصی نمیشه کرد یه دو هفته دیگر هم باید صبر کنید تا جوجه ها بزرگ بشن ولی آموزش ویدیوی داره تو نت سرچ کنید شاید تونستید تمیزش کنید.

  63. من یک جفت عروس خریدن به مدت یک ماه عروس دخترم قبلا سرحال تر بود الان گوشه گیر و ساکت هست و کم غذا از اول هم که خریداری کردیم سرش بعد تاج پرنداره و فروشنده گفت برای بلوغش هست میوه میگذارم نمبخورن تخم مرغ و سبزیجات هم نمیخورن فقط ارزن میخورن کاملا دستی هستن و در خونه راحت راه میرن درقفس نگه نمیدارمشون لطفا راهنماییم کنید خیلی نگرانشم چون عروس پسرخداروشکری خوبه اما دختره ساکته و کم اشتها.

    • سلام، قبلا هم به شما پاسخ دادم، باید بررسی بشه ممکنه انگل داشته باشه که برای اون یکی هم بد هست. ریزش پر و بی حالی و بی اشتهایی اصلا نشانه خوبی نیست یک ماه هم گذشته که بگم هنوز به محیط عادت نکرده و استرس داره. حتما یه سر ببر کلینیک.

  64. باسلام خدمت شما من یه عروس هلندی برای اولین بار خریدم هیچ اشنایی باهاش ندارم البته تمام مطالبی که نوشته بودیدو خواندم ولی پرنده من وقتی کاکولش میاد بالا روسرش خالیه تقریبا میخواستم بدونم مشکلی داره یا طبیعیه بعدش خیلی پرهاشو پف میده

    • سلام، نه نباید طاس باشه. پرنده هایی که جاشون عوض میشه یه مدت احساس غریبی میکنند افسرده میشن. بهتره یه چکاپ ببری ممکنه انگل داشته باشه. فعلا باهاش بازی نکن و به زور نوازشش نکن.

    • سلام، عادت دادن پرنده به غذای جدید یه بحث مفصل و تخصصی هست. بهتره سرچ کنید مقاله زیاده در این مورد.

  65. سلام من یدونه عروس هلندی خریدم سه روزه ۵۰روزس اولین روزی که آوردم اهلی بود پرید افتاد پشت کابینت تا درش بیارم خیلی ترسید الان آدم میبینه همش جیغ میکشه خودشو به قفس میکوبه هیچی هم نمیخوره چیکار کنم

    • سلام، درمورد نحوه رفتار با طوطی در روز اول تحقیق کنید بحثش مفصله. اصلا نباید باهاش بازی کنید قفسش یه جای ارام باشه و اگه نیاز هست یه کاور رو قفس بذارید تا نترسه.

        • دمای 28 درجه خیلی خوبه حتی گرم هم هست. ولی باد سرد به اینا بخوره سرما میخورن. اگه آبریزش داره، میلرزه، پرهاشو پف میکنه، تو روز خیلی عطسه میکنه یعنی سرما خورده. داروی سرماخوردگی رو از پت شاپ ها میتونید تهیه کنید اگه نبود به مقدار کم از قرص سرماخوردگی انسانی هم میشه استفاده کرد. ولی اول باید مطمئن شوید بعد. اگه دارو رو نگرفتین طرز استفاده قرص انسانی اینطوریه که یکم قرص رو تو آب حل کنید و با قطره چکان 3 قطره به پرنده تون بدهید.

  66. ممنون از توضیهتون
    میتونید بگین ک هر نوع عروس هلندی ک باشه عاشق چیه ک نه ازش بترسه و نه نخورتش عروس هلندی ها عاشق چه نوع غذایی هستن؟؟

    • سلام، دقیق متوجه سوال شما نشدم. اینکه از چیزی بترسه یا نه به شخصیتش ربط داره ولی در کل از برخی پارچه ها و لوازم پر سر و صدا و … ترس دارند.
      غذایی که میتونه بخوره : ارزن کتان، تخم افتابگردان، انواع اجیل و مغز خام ، میوه هایی مثل سیب، پرتقال و سبزی تازه
      مغز اجیل ها رو بیشتر دوست دارند مثل تخم افتابگردان ، گردو، بادام و …

  67. اها ممنون از توضیحتون
    ولی ما اون رو توی قفسش میزاریم تا با محیط اشنا بشه اما اصلا دست به غذا نمیزنه بعد هم من بهش گوجه فرنگی دادم ولی خیلی از گوجه میترسه علتش چیه اخه فقط تخمه و ارزن میخوره

    • مشکلی نیست عادت دادن طوطی به غذای جدید زمان میبره فعلا باید از غذاهایی که قبلا میخورد بهش بدهید. گوجه چندان برای عروس هلندی مفید نیست.

  68. سلام خسته نباشید من دو روز پیش یک عروس هلندی نر خریدم اون زیاد چیزی نمیخوره البته بگم ک دستی هست اون فقط کاهو دوست داره البته باید نظر های شما رو امتحان کنم ببینم این غذا هایی ک شما گفتین رو میخوره یا نه

    • سلام، به خاطر اینکه جاش عوض شده استرس داره و کم غذا میخوره. بهتره مزاحمش نشوید تا به محیط عادت کنه. غذاشو تو ظرف بذارید و نزدیک قفسش نشوید فعلا نوازش کردن و بازی کردن ممنوعه تا پرنده به محیط عادت کنه بعد.

  69. عروس هلندی من سردی گرفته همش کثیف کاری میکنه چه کار کنم؟
    جز برنج و سیب و ارزن چیز دیگه ای نمیخوره
    اگه راهنمایی کنید ممنون میشم
    اصلا ابتنی هم نمی کنه میبرم حمام توی تشت میزارم و اب رو پر میکنم که نتونه در بیاد بله تمیز بشه
    کار خوبی میکنم؟

    • سلام، قبلا هم به سوالتون پاسخ دادم. لازم نیست هی سوالتون رو تکرار کنید.
      به زور پرنده رو تو آب کردن اشتباهه سرما میخوره استرس بیشتری بهش وارد میشه. آب رو باید تو ظرف کوچک بزارین پرنده خودش بره آبتنی کنه.
      در مورد پرکنی هم یه مدت یقه الیزابت براش ببندید. پرکنی گاها به خاطر جفت خواهی هست یعنی نیاز به جفت داره. ولی اگه پرنده عادت کرده باشه به پرکنی ترکش خیلی سخته.

  70. من میتوانم به عروس هلندی برنج بدم؟
    گوشت مرغ اب پز می توانم بدم؟
    من با دامپزشکی تماس گرفتم میگه فکر کنم انگل داره چطوری بفهمم اخه؟

    • برنج بده ولی بهتره بدون روغن بدون نمک و بدون ادویه باشه و زیاده روی نکن.
      کمی سینه مرغ آب پز شده هم میتونید بهش بدهید
      انگل معمولا به اسانی قابل مشاهده نیست بهتره با ذره بین پرها رو بررسی کنید. همچنین برچسپ هایی هم هست که میشه گذاشت در قفس و اطراف پرنده که انگل ها بهش میچسبند.

  71. من یه عروس هلندی دارم ۱ سالش خیلی حالش خوبه و عالی ولی نمیدونم چرا بال و پرهاش رو با نوکش میکنه دلیلش چی؟

    و اینکه من به جای اب میتوانم به عروس هلندی اب میوه طبیعی بدم؟

    عروس هلندی چند روز یکبار باید ابتنی کنه؟

    اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

    • سلام، خیر آب میوه بهش ندین چون ماده افزودنی و مضر داره برای عروس هلندی. به جاش میوه بهش بدهید.
      هفته ای یکبار آبتنی خوبه. در زمان آبتنی جاش رو گرم نگه دارید تا سرما نخوره.
      کندن پرها ممکنه به یک عادت در او تبدیل شده باشه باید سرگرمش کنید. همیطور چک کنید که انگل نداشته باشه.

    • سلام، چرا مشکل داره تخم کتان به مقدار یک چهارم تخم ارزن باید در غذای عروس هلندی استفاده بشه. این غذا چربی داره و اگه فقط این غذا رو بخوره خیلی زود دچار بیماری کبدی میشه. 1 کیلو ارزن رو با 250 گرم کتان قاطی کن و از این مخلوط بهش بده. میوه و سبزی هم استفاده کن.

    • مشکل داره . تخمه . کتان کم کن . براش ارزن با تخمه هم کمی بزار عادت می‌کنه
      کتان باید خیلی کم بزاری ازن ۴ برار بزار تخمه هم کمی بزار تو جای غذاش .دو بار تکرار نکنی کم کم میخوره ادت می‌کنه

    • سلام، امکانش فعلا نیست، کامنت شما بعنوان اولین نشون داده میشه چک کنید حتما خواهید دید. اخرین کامنت ها رو همون بالا زیر پست میاره.

  72. سلام وقت بخیر
    من تعدادی طوطی عروس رو خریداری کردم که قبلا از تغذیه درستی استفاده نشده و انگار سو تغذیه دارن و همشون لاغر هستن ، باید چکار کنم تا این پرنده ها برگردن به حالت طبیعی و سرحال بشن . تعدادی از پرنده ها هم که از قبل داشتم ، تغذیشون درسته ولی جفت نمیخورن
    ممنون میشم منو راهنمایی کنید چون واقعا استرس دارم

    • سلام، باید براشون مکمل ویتامین خوب خارجی بگیری. غذای مقوی مثل جوانه گندم بهشون بده. دو بار در هفته تخم مرغ آب پز . سبزی و میوه تازه هم از انواع شون میتونید استفاده کنید البته خیار بهش ندید.
      پروبیوتیک هم براشون بگیر ممکنه انگل داشته باشند. اگه امکانش رو دارید حتما یه چکاب ببرید.

  73. سلام من امروز بیشتر اوقات پیش عروس هلندیام بودم و باهاشون بازی میکردم.
    بعضی اوقات خودشونو تکون میدادن یه سری پر های ریز تو هوا پخش میشد.
    منم بهشون بی تفاوت بودم و همینطوری پرهاشون پخش میشد.
    همین الان احساس بی حالی و مریضی دارم تا یک هفته هم هست که از خونه بیرون نرفتم که بگم سرماخوردگی یا کرونا باشه.
    ممکنه بیماری به من انتقال داده باشن؟

    • سلام، بیماری های انگشت شماری از پرنده به انسان منتقل میشه و علائم خفیفی هم دارن، پرنده های شما که سالم هستند پس نگران نباشید. اون کرک هایی که تو هوا آزاد کردن طبیعیه و اینا بیشتر باعث آلرژی میشه تا بی حالی.

      • کمک کنید
        من در قفس عروس هلندیامو برای اولین بار باز کردم ( بعد دو ماه ) آوردم بیرون ولی دیوونه شدن اومدن خوردن به در و دیوار خودشون کوبیدن به تلوزیون و یخچال و خیلی ترسیده بودن به زور تونستم برشون گردونم تو قفس
        الان اومدن تو قفسن از جاشون تکون نمیخورن چشاشونم هی میخوان ببندن فکر میکنم دارن اشک میریزن البته جوجه ها و تخم هاشون بالا هستند ولی از زمانی که آوردمش بیرون دیگه نمیرن بشینن رو تخم
        خیلی ناراحت هستن
        راهنمایی کنید باید چیکار کنم عذاب وجدان گرفتم 😭

        • سلام، پرنده های شما رام نبودن؟
          نباید بیرون می اوردید الان به شدت استرس گرفتن، در ضمن دیگه بی خیال اون تخم ها شوید بعید میدونم رو تخم ها بخوابن.
          الان فقط نیاز به آرامش دارن و نباید مزاحمتی براشون ایجاد کنید. اگه ضربات شدیدی خورده باشند بهتره با یک دامپزشک هم مشورت کنید.

        • باید تخم هارو ازشون دور کنی چون پرنده منم همینطوری بود وقتی که ازشون تخم هارو جدا کردم خوب شدن و بعد تخم هارو بردم پیششون گذاشتم

  74. سلام جوجه عروس هلندی من همین الان از تخمش اومد بیرون
    پدر مادرش دارن بهش میرسن
    حالا من باید چی کار کنم ؟ چطوری بهش غذا بدم ؟ الان میخوام در لونه رو باز کنم بیارمشون بیرون این کار درسته ؟

    • سلام، خیر درست نیست اصلا دست نزنید، دست به جوجه بزنید ممکنه پدر مادرش دیگه قبولش نکنند. غذای کافی به عروس هلندی ها بدهید خودشون جوجه رو بزرگ میکنند. تخم مرغ آب پز بده ارزن همیشه بذار باشه تو ظرف و …

      • یعنی لازم نیست با سرنگ بهش غذا بدم ؟
        یعنی باید صبر کنم جوجه بزرگ شه بعد در قفسو باز کنم بیان بیرون ؟

        • اگه پدر مادرش بهش غذا بدن لازم نیست شما فقط غذای کافی به مولدها بدهید. بزرگ که بشن در سن 45 یا 50 روزگی از لونه میان بیرون و دونخور میشن بعدش دیگه میتونید جداشون کنید.

  75. سلام من یک عروس هلندی دارم ولی بعد ۱ ماه در حال پر ریزی هست دلیل ش چیه میشه کاری براش کرد

    • سلام، ممکنه به خاطر دوره تولک و پرریزی طبیعی سالیانه باشه. یا اینکه واقعا شدید دچار استرس شده و تغذیه ضعیفی داره. مورد اول احتمالش زیاده در مورد دوره تولک عروس هلندی بیشتر تحقیق کنید.

  76. سلام ببخشید ما یه عروس هلندی گرفتیم دو ماهشه غذا نمیخوره فقطم نزدیکش میشی جیغ میزنه فقط خواب شب به شب با سرنگ بهش غذا میدیم ،تا دو ماهگی غذا نمیتونن بخورن یا نه؟😐

    • سلام، اولا جاش عوض شده از شما میترسه جیغ میزنه. ثانیا تو این سن باید دونخور بشه ولی ابتدا دون و غذای نرم و جوانه باید بهش داد. حداقل از صاحب قبلیش میپرسیدید که الان چه غذایی میخوره؟
      گرسنگی خیلی زود باعث تلف شدنشون میشه.

  77. سلام ببخشید من یه عروس هلندی خریدم دوماهشه بعد دونشو نمیخوره فقط سفید تخم مرغ می‌خورده نمی‌دونم چیکار کنم که دونشو بخوره لطفاً راهنماییم کنین که چیکار کنم😔

    • سلام، تخم مرغ رو نهایتا 3 بار در هفته بهش بدید، بیش از حد مضره. غذاشو باید به تدریج عوض کنید یکباره قبول نمیکنن و خوششان نمیاد. الان پرنده شما حتما کمبود ویتامین و مواد معدنی هم داره. بحث بد مزاجی عروس هلندی مفصله اگر بیشتر تحقیق کنید راهکارهای مختلفی پیدا خواهید کرد.

    • اون هنوز یاد نگرفته چجوری دونش رو بخوره خودت تو دستت یکم دونه بریز کم کم بهش بده وایستا بخوره ویاد بگیره

  78. سلام خسته نباشید من دیروز یه عروس هلندی دو ماهه خریداری کردم
    ولی وقتی می‌ره تو قفس خیلی بی تابی می‌کنه خودشو به درو دیوار قفس میزنه سر صدا هم زیاد میکنه هی دلش میخواد فرار کنه بره بیرون غذا هم کمتر میخوره اگه در قفس رو براش باز کنم پرواز می‌کنه میشه راهنماییم کنین🥺🙏🏻

    • سلام، تو محل قبلی اش هم داخل قفس بود؟
      چون جابجا شده میترسه یه کاور شبا رو قفس بندازین تا نترسه و بتونه استراحت کنه یه مدت طول میکشه تا عادت کنیه فعلا باهاش بازی نکنید. قیچی کردن پرها رو تو این موقعیت انجام ندهید یه وقت! شرایط رو بدتر میکنه.

      • راستش نمی‌دونم قبلا تو قفس بوده یا نه😕
        چشم ممنونم🙏🏻
        فقط راستش یکم دستی هست در حد اینکه میاد رو دستمون ولی پرواز میکنه…
        ای وای پس ما که میاوردیمش ازقفس بیرون یکم هوا بخوره از بس خودشو می‌کوبید به قفس…
        ولی خب باز امروز خیلی ساکت نشسته یه جا در قفس رو براش باز کردم که هروقت دوست داشت بیاد بیرون ولی انگار می‌ترسه نزدیکش میشم از قفسشم بیرون نمیاد…
        چشماش رو هم زیاد می‌بنده به نظرتون کمبود استراحت داره؟
        تایم استراحتش چقدره ینی از چه ساعتی دیگه باید برق رو براش خاموش کنم؟
        ظهر هم می‌خوابه؟

        • گفتم که اصلا مزاحمش نشوید فعلا میترسه. با شروع شب میتونید مقدمات خوابش رو فراهم کنید صبحا هم زود بیدار میشن بعد ظهر هم چرت میزنه. برای اینکه راحت بتونه بخوابه محیطش باید ارام و نسبتا تاریک باشه. اگه از تاریکی میترسه یکم نور تو محیطش باشه مشکلی نیست.

    • یه چادر یا پارچه دور قفسش بگیر اگه بازم هم بی‌تابی کرد ‌کاریش نداشته باشین چون عادت نکرده باهات اونطوری هست

  79. سلام عروس هلندی من ۳ ماهشه و از یک ماهگی پیش ماست خیلی هم بهمون عادت داره ولی از قفس متنفره هرکاری میکنم نمیره و دوست نداره جدا از این نزدیک یه هفتس پر ریزی گرفته روزی ۱۰ تا ۱۵ تا پرمیریزه خیلی نگرانم
    رفتم دامپزشک توضیح دادم بهم یه قطره و یه پودر داد ک قطره موادمعدنی خالصه و پودر هم همینطور
    اصلا تابحال حموم نکرده فقط یه بار یه ظرف آب گذاشتم یکم با دستم آب ریختم روش و خودشو خشک کرد دیگ بعدش
    از همون اول هم خیلی خودشو میخارونه محیط نگهداریشم بسیار تمیزه
    درضمن لابلای پرهاش ، پرهای جدید نوک تیز دراورده ولی خب من خیلی میترسم ک پرهاش کامل نریزه
    بیشترم وقتایی ک خودشو میخارونه پرهاش میریزه

    خواهش میکنم راهنماییم کنید

    • سلام، برای حموم کردنش نباید مستقیما روش اب بگیرید یه ظرف آب بگذارید خودش میره آبتنی میکنه یا اینکه با اسپری بصورت غیر مستقیم به سمتش آب بپاشید (مثلا بالا سرش بپاشین). برای اینکه سرما نخوره حتما محیطش باید در زمان استحمام گرم و بدون وزش باد باشه. اینطوری خودشو بهتر تمیز میکنه و کمتر دچار خارش میشه.
      اون پرهایی هم که به تازگی نوک دراوردن یکم طول میکشه حدودا 2 ماه بعد کامل رشد میکنن. دستورات دامپزشک رو اجرا کنید تو این مدت غذای پروتئین دار هم بهش بدهید برای رشد پر لازمه.
      برای عادت دادن عروس هلندی به قفس هم میتونید از ترفند شرطی سازی استفاده کنید. مثلا خوراکی مورد علاقه شو بذارید داخل قفس و هر ورقت رفت داخل قفس مجددا بهش جایزه بدهید. داخل قفس هم براش حسابی وسایل و اسباب بازی بگذارید تا سرگرم شه.

    • باید هفته ای یک بار حموم کنید چون تو میگی سه ماه هست که پیشته یعنی حموم نکرده بخاطر همین ممکن شپش بگیره

  80. سلام من میخوام یه عروس هلندی ۳ یا ۴ ماهه نر بخرم.
    ولی خوب از اونجایی که خیلی حساس هستم و عاشق حیوانات میترسم خود به بمیره و من خیلی اذیت بشم و آسیب ببینم.
    خواستم بپرسم ببینم امکان خود به خود مردن داره؟
    اینم بگم که من خیلی خوب مراقبت میکنم اگه بخرم.

    • سلام، خود به خود که نه ولی بین پرنده ها سندرم مرگ ناگهانی هست. صدای خیلی بلند و ناگهانی هم باعث سکته شون میشه. متأسفانه یه چندتا بیماری هم هست مثل بیماری پاچکو که اصلا بدون علائم باعث مرگ طوطی ها میشه. در کل مراقبت ازشون سخته ولی داشتن یه عروس هلندی و مراقبت از او تجربه شیرینی برای شما خواهد بود.

  81. سلام وقت بخیر، من یه عروس هلندی خریدیم تقریبا ۳ ماهی هست ک دارمش،(۶ماهشه) چندروزی هست که پرریزش زیاد شده نمیدونم مریضی داره یا طبیعی هست.لطفا راهنمایی کنید

    • سلام، اصلا نگران نباشید طبیعی هستش داره اولین پر ریزیشو تجربه میکنه هر سال این داستانو دارن. محیطش نباید سرد باشه غذای پروتئین دار و کلسیم دار بهش بده . در مورد تغذیه و مراقبت از عروس هلندی در زمان پرریزی کمی تحقیق کنید بحثش مفصله.

  82. سلام من یک سال هست یدونه عروس هلندی گرفتم علاوه بر رشت پرهاش ریخته و هیچی رشدی نکرده تخمه هم نمیخوره فقط ارزن میخوره چیکار کنم ؟

  83. سلام من حدود دوهفته هست یه دونه عروس هلندی گرفتم غذا فقط تخمه می‌دادیم الان دوروزه یه حالت ناراحت وای میاسته یجا در قفس هم همیشه باز بیرون از قفس میمونه

    • سلام، تخمه چربی زیادی داره باید بصورت تفننی از این غذا بهش بدهید نه بعنوان غذای اصلی وگرنه کبدش داغون میشه. ارزن و کتان پایه اصلی غذاشه. قبلا پیش صاحب قبلیش غذا چی میخورد ؟ همون بهش بدین.

  84. سلام خسته نباشید چند روز هست عروس من اشتهای زیادی در غذا خوردن پیدا کرده همیشه در حال خوردنه و نمیتونه پرواز کنه یا نمیدونم وقتی میپره می خوره زمین ولی قبلش قسمگ پرواز میکرد مشکلش چیه چند دو هفتس خریدمش و تقریبا 3 ماهشه؟؟؟

    • سلام، روزای اول همینطورین چون جاشون عوض شده. ولی اگه علائم بیماری داره حتما ببرش دامپزشک. این چند روز براش از همون غذایی که قبلا میخورد بذارین و سعی نکنید که باهاش بازی کنید تا به محیط عادت کنه بعد.

    • سلام، تازه خریدید؟ اگه اره از همون رژیم قبلیش باید یه مدت استفاده کنید و یهویی غذای پرنده رو عوض نکنید که نمیخوره.

    • سلام . اگر خیلی کم غذا میخوره بهتر با سرلاک تغذیه کنیدش حواستون باشه که سرلاک رو از مارک های متبر
      خریداری کنید

  85. سلام
    یک هفته پیش دو عروس هلندی جفت خریدم که تقریبا یک سال تا یک سالو نیم سن دارن
    ارزن براش گذاشتم هر روز یه میوه یا سبزیجات یا آجیل بهش میدم برای مثال سیب یا هویج یا پسته یا تخمه افتابگردان…. کلسیم هم دارن و کلا بهشون میرسم یه لونه جوجه کشی هم دارن اما تا به حال نیاوروم از قفس بیرون اون هارو
    اون ماده اکثر اوقات داخل لونه هست نمیدونم چه کار می کنه میره میشنه تو ولی نر همش در حال فعالیته این طرف اون طرف میره ؛ آیا این که ماده همش داخل هست نشونه اینه که قراره تخم بزاره ؟ اگه داره چطوری باید بهش برسم ؟ چطوری از قفس بیارمشون بیرون ؟

    • سلام، ایا از دهن همدیگه غذا میگیرن یا نر برای ماده غذا می بره؟ یا اینکه ماده کاغذ کف قفس رو پاره میکنه میبره داخل لونه؟

      • نه فقط همدیگه رو می خارونن ! برعکس سر غذا با هم دعوا می کنن مثلا از پشت قفس بهشون بادوم میدم همدیگرو نوک میزنن که بادومو بخورون
        داخل لونشون یه پشم یا پر های گرم هست
        ماده از داخل لونه اونارو بر میداره میاد پرت میکنه بیرون
        ببخشید کی میتونم بیارمشون بیرون از قفس ؟

      • بعضی وقتا ماده میره میپره رو کول نر و میشینه رو کمرش
        ماده اکثرا اوقات داخل لونه هست ولی نر وایمیسه جلو در
        هم دیگه رو هم می خارونن
        برعکس سر غذا با هم دعوا میکنن مثلا براشون بادوم میبرم از پشت قفس برای خوردن بادوم با هم دعوا میکنن
        نه فقط یه سری پر یا مقوا داخل لونشون هست ماده میره اونا رو میندازه از لونه بیرون کف قفس پر از اونا شده

  86. سلام عروس من چیکو آقا نه ماهس و پسته خانم هفت ماهس چیکو پسته رو می زد من جداشون کردم بعد یه مدت انداختم پیش هم دیگه نمی زد ولی چیکو سخن گو بود از زمانی که پسته رو انداختم پیشش دیگه حرف نمی زنه جداش هم کردم بتزم حرف نزد چی کار باید کنم

    • سلام
      اگه بخوای پرنده ها جفت بشن ، باید از حالت دستی خارج بشن و دیگه هم صحبت نخواهند کرد چون وقتش رو میزاره برای جفتش !
      کاریشم نمیشه کرد

  87. پرنده من اطلا ابتنی نمیکنه شما هر چی فرمودید بنده انجام دادم حتی دوستانی که راهنمایی کردید بنده مطالعه کردم ولی جواب نمیده چه کار کنم؟
    اینه جای سینه عروس هلندی مت مثل استخون اومده بیرون

    • سینه کاردی گرفته
      سریعا ببرش دامپزشک حیوانات خانگی باید به میزان مشخصی ویتامین و دارو دریافت کنه وگرنه تلف میشه

  88. سلام من عروس دارم پر گردنش ریخته ویتامین هم دکتر داده بهش گفته یه ویتامینش کمه پنج مرحله دارو دادم بهش یه مدت که هنوز پر گردنش در نیومده کمک کنید

  89. سلام عروس من خودشو میخواروند پرخاش از گردنش ریخت بردم دکتر ویتامین بهش داد ولی بازم پر در نیاورده میشه راهنماییم کنید

  90. کمک من یه عروس هلندی دارم که تقریبا دو ماهشه بیشتر وقت ها خودشو میخارونه و پر های دمش رو از پایین تا بالا با نوکش میکشه ولی نمیکنه و بیشتر روی یه پاش وا میسته و همش سرشو بالا و پایین میکنه

  91. سلام
    من یک عروس هلندی دارم نر هستش و تقریبا دوسال و نیمشه چند هفته ی که غذا کم میخوره (ارزن و کتان)بهش میدم.
    کلا این چند وقته خیلی کم غذا میخوره .
    ممنون میشم راهنمایی کنید.🙏

    • سلام
      سریعا ببرش دامپزشکی اگه نبری سینه کاردی میگیره !
      باید مولتی ویتامین دریافت کنه و فضلش بررسی بشه که ببینن مشکل گوارشی یا مشکل دیگه ای داره یا خیر

  92. سلام‌ من یه‌ عروس هلندی دارم که اصلا ابتنی نمیکنه و از اب میترسه چن وقت یه ظرف اب گزاشتم‌تو قفسش ولی فقط ازش اب میخورد و نمیرفت داخلش اون اوایل دوبار حمومش کردم‌ولی به زور الانم خیلی بدنشو میخارونه و کثیف شده ولی ابتنی نمیکنه میترسم مریض بشه

    • سلام
      ظرف ابتنیش رو عوض کن
      وقتی میاد بیرون یه قابلمه بزار نزدیکش اب بریز توش ببین اصلا میره طرفش یا نه (پر اب نکن جوری باشه که بتونه بیشینه توش)

  93. پرنده من اصلا صحبت نمیکنه با اینه ۸ ماهش
    جز برنج و ماکارانی و ارزن چیزی نمی خوره
    حتی میوه هم نمیخوره
    چه کار کنم؟

  94. پرنده من اصلا ابتنی رو دوست نداره جه کار کنم؟
    حتی ظرفش رو هم عوض کردم گفتم شاید رنگش رو دوست نداره ولی بازم دلش نمیخواد چه کار کنم؟
    ببرمش زیر شیر اب ؟ چون اگه اینجوری باشه تمام پرهاش میریزه
    اگه راهنمایی کنید یه دنیا ممنون میشم
    و اینکه چرا عروس هلندی من اصلا جزه ارزن و برنج و ماکارانی چیزی نمیخوره؟
    باید چه کار کنم؟
    🙏🙏🙏

    • سلام
      یبار ببر زیر اب اشکال نداره
      اب سرد یا گرم نباشه ولرم باشه
      محیط هم حتما گرم باشه
      سنش چقدره پرندت ؟ چه مدته داریش ؟

    • خواب بودن نشانه ی خوبی نیست
      ممکنه بیماری داخلی داشته باشه که شما متوجه نمود بیماری نشید
      بهتره در اولین فرصت ببریدش دامپزشک حیوانات خانگی

      مورد اخری هم عادت کرده !

  95. من یه عروس هلندی از بیرون دیدم خیلی حالش بد بود ولی الان خالش خوبه و اینکه ناخونش خیلی بلند شده هر کار میکنم با ناخن گیر بگیرم نمیزاره باید چه کار کنم؟

    • اگه از بیرون گرفتیش ، بهتره برای چکاپ ببریش پیش دامپزشک حیوانات خانگی
      همون دامپزشک ناخوناش رو میگیره ، برای بار اول چون به شما عادت نداره نمیزاره و اگه بزور هم ناخونش رو بگیرید باهاتون لج خواهد کرد

    • پوست پوست شدن مشکلی نداره
      براش کف دریا یا سنگ مینرال بزار

      مورد ابتنی هم روز و اینا نداره هر وقت دلش خواست

  96. عروس هلندی من جز برنج چیزی نمیخوره باید چه کار کنم؟
    اگه قرص جوشان که ویتامینc بریزم توی آبش براش خوبه؟

    • خیر بهش قرص جوشان نده
      مولتی ویتامین مخصوص طیور زینتی بده
      از پت شاپ ها میتونی بگیری
      غذا هم دانه های مختلف باید بهش بدی برنج فایده ای نداره براش

    • نه دوست عزیز
      اگه تو گوگل سرچ کنی میاره ، کف دریا یا Cuttlebone اسم یه ماهی هست ! که وقتی عمرش تموم میشه اسکلتش که مملو از کلسیم هست باقی میمونه
      تو بازار یا دی جی کالا میتونی پیدا کنی

      سوالاتتم تو یه کامنت بپرس پشت سرهم کامنت باز نکن

      نرای ناخن هاش بار اول برو پیش دامپزشک حیوانات خانگی یا یه کسی که ازش گرفتی تا نشون بده دقیقا چطوری باید ناخن ها رو بگیری

  97. سلام ببخشید من تقریبا یک ماهه عروس هلندی نر دوماهه ای رو خریدم
    پشت تاجش کچلی داره سرچ کردم نوشته بود مشکل ژنتیکی بعضی از جوجه های پیوندیه
    کاری میتونم براش انجام بدم؟دیگه تقریبا با ما اخت شده

    • سلام
      دو ماه سن کمی هست ، صبور باش ممکنه حل بشه
      مولتی ویتامین مخصوص طیور زینتی + کف دریا یا سنگ مینرال بهش بده

  98. ببخشید از اینکه پرنده ضعیف میشه امکانش هست جای گلوش تند تند مثل ضربان قلب بزنه؟
    چون پرنده مون ۳ روز تنها گذاشتین به خاطر کرونا الان که برگشتیم اینجوری شده باید چه کلر کنیم ؟؟؟

  99. پرنده من از چشماش اشک میاد و هیچی هم نمیخوره و اصلا هم صحبت نمیکنه و هیچی هم نمی خوره الان ۵ روز هست که حتی ارزن هم نخورده و خیلی بی حال ایت و اصلا هم جون نداره که پرواز کنه باید چه کار کنم؟😿
    اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

    • ببرش دامپزشک
      هیچ کاری از دست شما برنمیاد ، دامپزشک میتونه کمکش کنه
      دردش رو بفهمه و تقویتی بهش بزنه

    • خوب منتظری بمیره ؟ ببرش دامپزشک حیوانات خانگی تا سریع بررسی کنه ببینه بیچاره چش شده
      تو اینترنت هیچی پیدا نمیکنی باید ببری سریع اقدامات لازم رو روش انجام بدن

  100. سلام من سه تا عروس هلندی آوردم تا الان تخم آفتاب گردان و ارزن دادم خواستم ببینم چجوری به خودم عادت شون بدم و سبزیجات و میوه ها رو چی بدم بهشون

    • سلام
      بزار جلوشون ببین از کدومشون خوششون میاد !
      به خودت هم کم کم عادت میکنن ، بهتر بود یدونه میگرفتی 3 تا سخت خواهد بود

  101. سلام من عروس هلندی خریدم اما میاد بازی میکنه بعد می خوایم برش داریم ببریم داخل قفس یا از جای بره یک جای دیگه نک میزنه باید چه کار کنیم

    • سلام
      طبیعی هست ، یه مدت کم تر بگیر دستت تا بیشتر بهتون عادت کنه
      نوک هم زد نترس ، بزار تا میتونه نوک بزنه چیزی نمیشه ، هم اون عادت میکنه که نوک فایده ای نداره هم شما به نوک پرنده عادت میکنی !

  102. سلام‌عروس‌هلندی‌من‌یکم‌بیحاله‌ولی‌میخوام‌خیلی‌
    پرجنبو‌جوش‌بشود‌‌باید‌چیکار‌کنم

      • سلام من عروس هلندی نر گرفتم ۳ روز پیش خیلی ساکته و همش میخوابه از دیروز یکم غذا (دون میخوره)قطره و پودر هم دادن گفتن بده بهش ولی نمیخوره تخم مرغ و هویج هم آپز کردم در حد ی نوک زدن خورده چیکارش کنم؟

        • سلام، طبیعیه اصلا نگران نباش. بعد چند روز اوکی میشه الان یه خورده افسرده است چون جاش عوض شده و شما رو نمیشناسه. فعلا همون رژیم غذایی که قبلا داشت بهش بدین.

  103. سلام وقت بخیر ،من یه عروس هلندی دارم متاسفانه از بلندی افتاد و زیر بالش و نوکش کمی خونی شدالآنم خیلی ساکته باید چکار کنم غذا میخوره و همش می‌خوابه

    • سلام، شکستگی نوک برای پرنده دردآور هست و باید حتما ببریدش دامپزشک. برای درمان خونریزیش هم پودر زردچوبه بزن و نذار پرنده از اون بخوره. تغذیه اش رو هم فعلا با غذاهای نرم انجام بدهید.

  104. سلام من عروس هلندیم رو ۵ ماه پیش خریدم تغذیش خیلی خوب هست ولی این دو روز اصلا غذا نمیخوره با زور دو تا دون میخوره بعد میره بازی میکنه خیلی هم سر حال هست ولی اصلا غذا نمیخوره

    • سلام، هویچ رنده شده بهش بدهید همچنین این یکی دو روز مکمل مولتی ویتامین بهش بدهید اشتهاش باز میشه. از لیست غذاهای گفته شده در این مقاله به پرنده تون بدهید. البته به یکباره غذای جدید نباید به پرنده داد چون نمیخوره.

  105. سلام من دو ساله عروس هلندی خریدم و نر هستش هرچقدر تلاش میکنم ب غیر از ارزن و تخم کتان و برنج چیز دیگه ای بخوره بی فایدست نمیخوره و از میوه ها و سبزیجات و حبوبات ب مقدار کم میخوره متاسفانه باید چیکار کنم بابت سلامت بدنش نگران هستم

  106. سلام
    من شمالم امروز یه عروس هلندی از چنگال چیزی مثل شاهین افتاد گرفتمش یکم از پر زیر بالش ریخته آوردمش خونه همش تو چرته هیچی نمیخوره نمیدونم آزاد زندگی میکرده یا نه خیلی پرش پره راهنمایی یکنید چیکار کنم

  107. سلام پرهای پرنده ما داره می‌ریزه.خودبخود هم سه تا تخم گذاشت که خالی پرونده الان هم لاغر شده کلا ضعیف شده

    • سلام، ممکنه تولک رفته باشه. بیشتر راجع به این موضوع و تغذیه عروس هلندی در زمان تولک سرچ کنید.
      ولی اگه بعد تخمگذاری اینطوری شده باید تغذیه اش رو با مکمل، کلسیم، غذای پروتئنین دار مثل سفیده تخم مرغ و غیره تقویت کنید.

  108. سلام وقت بخیر،۲روزهست یک عروس خریدم دست ونزدیک میبرم نوک میزنه میوه وسبزی میذارم جلوش اصلانمیخوره همش خوابه ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام، هنوز زوده اجازه دهید اول به محیط عادت کنه بعد. فعلا از همون غذایی که قبلا میخورد بهش بدهید و قصد نوازش کردنش رو نداشته باشید از شما میترسه.

    • سلام، متأسفانه پرنده شما علائم بیماری ایدز پرندگان رو داره . باید ازش تست بگیرید. اگر پرنده ای دیگه در منزل دارید حتما به دور از این عروس هلندی نگه دارید تا جواب تست بیاد.

  109. با سلام من عروس هلندی دارم و اصلا چند ماه بهش دست نمیزنم و همیشه خودش از قفس میاد بیرون و نمیتونم چرا بال هایش زخمی میشه

  110. سلام
    من امروز یک عروس تازه دونخور گرفتم…غذا نمیخوره…توی مطالب موندم ممکنه استرس جابجایی باشه اما از همون اولی که اومده رو دستم میاد و رو شونم میشینه…علاقه شدیدی نشون میده پیش خودم باشه تا توی قفس …اینکه غذا نمیخوره نگرانم می‌کنه…چه کنم؟

    • سلام، اگه علائم سرماخوردگی داره میتونید داروی تی ان تی براش تهیه کنید. جاش باید گرم و به دور از وزش باد کولر باشه.

  111. سلام وقت بخیر من یه جفت عروس هلندی دوماهه خریدم نزدیک بیست روز.تغذیه اشون خوبه همه چی میخورن ولی احساس میکنم لاغرتر شدن وپر ریزی هم دارن واینکه همیشه گاز میگیرن چطور باید رام بشن؟

    • سلام،
      پرریزی طبیعیه ممکنه تولک رفته باشند و کاهش وزن هم به خاطر همون باشه، علائم بیماری که ندارند؟
      در ضمن هنوز به شما عادت نکردند و از شما میترسن برای همین گاز میگیرند.

    • سلام، غذاشو یهو عوض نکنید. غذای اصلیش مخلوط ارزن و کتان هست کمی طول میشکه تا عادت کنند غذای جدید رو بخورن. باید صبور باشید. میتونید غذای جدید رو به شکل جایره داخل پازل های معمایی مخصوص پرندگان در اختیارشون قرار بدهید و وقتیکه صبحا گرسنه هستن.

  112. سلام من یک عروس هلندی دارم یک سالشهو از جوجگی خودم بزرگش کردم و خیلی حرف میزنه میزنه و همش میگه پیش من بنشینید و تا تنهاش میزاریم شروع به جیغ کشیدن میکنه

    • سلام، عروس هلندی ها خیلی احساسی و عاطفی هستند و اونایی که به تنهایی بزرگ میشن معمولا وابستگی شدیدی به صاحبشون دارند. باید سرگرمش کنید براش اسباب بازی بخرید. اگه شرایطش رو دارید میتونید یک جفت همسن براش تهیه کنید.

  113. سلام من می‌خوام برای عروس هلندی نرم جفت بخرم تغریبا ۹ ماهشه ولی با دست جفتگیری می‌کنه .
    تو سایت های دیگه نوشته بودن اگه ۲ سالش نشده باشه ماده بهش اجازه ی جفت گیری نمیده یا اگه بده تخمشون خالیه.
    نمیدونم چکار کنم. داره اذیت میشه بدون جفت حتی یبار هم فرار کرد گرفتمش .

    • سلام، بعضی نژادها زود بالغ میشن ولی این پرنده احتمالا هنوز به بلوغ کامل جنسی نرسیده. میتونید براش جفت هم سن تهیه کنید. فقط باید جفت جدید یه چند هفته در قفس جدا زیر قفس این پرنده نگهداری بشه بعد قفس ها رو بذارید کنار هم تا با هم ارتباط برقرار کنند بعدا میشه داخل یک قفس انداخت. در مورد نحوه جفت زدن عروس هلندی میتونید بیشتر سرچ کنید.

    • سلام، چون تازه گرفتینش به شما اطمینان نداره. نباید به زور نوازشش کنید. فعلا کاریش نداشته باشید تا به محیط و شما عادت کنه.

    • سلام، اول باید دنبال دلیلش بگرددی ایا تولک رفته؟ انگل داره؟ بیماره؟ یا تغذیه اش ضعیفه یااینکه افسرده شده و پرکنی میکنه؟
      با تغذیه قوی که پروتئین و کلسیم کافی داشته باشه مجددا پرهاش رشد خواهد کرد.

    • سلام، ایا از دهان و بینی اش ترشحات بد بو خارج میشه یاکه فضله اش بوی بد گرفته؟
      ممکنه نشانه عفونت باشه بهتره پرنده رو به یک کلینیک دامپزشکی ببرید.

    • غذای اصلیش ترکیب ارزن و کتان هست تخم کتان چون چربی داره کم استفاده میشه (به نسبت یک چهارم یا یک پنجم ارزن)

      • سلام ی عروس تازه خریدم 3 ماهشه اصلا نمیزاره دس بهش بزنی و می‌ترسه اگرم بگیریش گاز میگیره خیلی هم ترسو چیکا کنم خوب بشه

      • من یه عروس هلندی گرفتم تقریبا ۲۰ روزه ولی خیلی خودشو میخارونه و پراشو درمیاره
        دارو ضد انگلم بهش زدیم ولی بازم اونجوریه ۶ ماهشه
        چیکار کنم؟لطفا بگین

        • سلام، پرهای جدید وقتی تازه رشد میکنن یکم خارش هم ایجاد میکنند و پرنده هم عادت کرده به کندن پرها و خلاص شدن از این خارش. با حلقه الیزابت میشه محدودش کرد ولی ممکنه پرخاشگر بشه. باید سرگرمش کنید و حواسش رو کلا پرت کنید ولی ترک عادت پرکنی طوطی ها خیلی سخته و گاها نشدنیه. من پیشنهاد میکنم یه چکاپ هم ازش بگیرید.

  114. سلام
    ببخشید اگر بخواهیم عروس هلندی بگیریم نر وقت سخنگو هست یا ماده هم هست
    خیار به عنوان سبزیجات برای طوطی عروس هلندیم خوبه

    • سلام، فقط عروس هلندی نر سخنگو میشه. در ضمن خیار برای عروس هلندی چندان خوب نیست باعث اسهالش میشه بهتره از سایر غذاها استفاده کنید.

  115. بنده ی جفت عروس هلندی خریداری کردم ب گفته ی فروشنده ماده سه سری کار داده با ی نر دیگه ای با این نر هم جفت خورده ولی انگاری جا ب جا شده خلاصه نگرفته تخم هارو شکونده دو‌ تا از تخما جوجه داشته دوتای دیگه ن سن ماده ام انگار بیشتر هست تا نر ب نظرتون جوجه میدن دو تا قطره هم براشون گرفتم یکی واسه نطفه ک اسمش a d3 ec یکی دیگه از قطره ها هم انگار مولتی ویتامین هس اینارو باس در هفته چند سری داد لطفا پاسخگو باشید ممنون از لطف تون در پناه حق باشید یاعلی مدد

    • سلام، شکوندن یا انداختن تخم ها از لانه پس از جابجایی طبیعی است چون پرنده درگیر ترس و استرس میشه. بهتره یه مدت به پرنده هاتون استراحت بدهید تا اول به محیط عادت کنند. بعد هر مکملی با توجه به دستور سازنده نحوه مصرف خودش رو داره. برخی برندها نحوه مصرفشون این طوریه که 20 روز قبل از جفت گیری و تا زمان اتمام تخمگذاری مصرف مکمل رو ادامه میدن. به طوریکه تا 5 روز و هر روز 4 قطره در 40 میلی لیتر و 10 روز بعد استراحت و مجددا 5 روز بعدی قطره مصرف میشه.

  116. سلام من یه عروس هلندی ۱ سال و ۳ ماه دارم اولا ارزن میخورد بعد غذا های دیگه مثل کلم، گندم، برنج، سبزی، تخم مرغ و … میخورد الان هیچی نمی خوره گه گاهی میره ارزن یا برنج میخوره(منظورم از برنج ، پلو است) همش خودشو می خارونه و تا پرواز میکنه ۱ یا ۲ تا از پر هاش میفته، بعضی وقت ها هم یک پر از زیر بالش در حال افتادنه خیلی هم خواب الود شده. مولتی ویتامین هم میریزیم تو آبش نمیخوره، به نظر شما باید چه کارش کرد؟ نر هم هست

    • سلام، دان و اب رو داخل قفس بگذارید و مزاحم پرنده نشوید چون جابجا شده استرس داره به مرور غذا میخوره. فقط محیط نگهداریش ارام باشه.

  117. سلام یک عروس هلندی تقریبا دو سه ماهه که دستی هم هست حدود یک هفته است که گرفتیم ، از همان شب اول کاملا روی دستمان می‌آید و اجازه میدهد نوازشش کنیم و دوست دارد بیرون قفس باشد و خیلی هم خوش اخلاق و بازیگوش است ، اما خیلی کم غذا می‌خورد ، همه چی بهش دادیم ، سیب و گندم خیس خورده و ارزن و کتان و تخمه آفتابگردان و تخم مرغ آبپز ، اما یا نمیخورد یا یک نوک میزنه که دیگه اسرار به خوردنش نکنیم .
    یک چیزی که خیلی دوست دارد نان و برنجی هست که برای خودمان درست می‌کنیم البته خیلی کم نمک و کم روغن است ، فکر می‌کنم صاحب قبلیش بهش میداده که انقدر علاقه داره ، ما سعی می‌کنیم که بهش ندیم اما وقتی میبینیم چیزی نمیخوره بهش کمی میدیم .
    توی قفسش می‌کنیم که مجبور بشه غذا بخوره اما خیلی نمیمونه و دوست داره بیاد بیرون ، حتی بیرون از قفس هم براش دانه میزاریم اما باز هم تمایلی به خوردن نداره .
    میشه راهنمایی کنید چی کار کنیم ؟

    • سلام، برنج رو به شکل اب پز بدون روغن و نمک بهش بدهید. ولی برای عادت دادن پرنده به رژیم اصلی که ارزن و کتان هست باید به تدریج غذاشو عوض کنید. مخصوصا صبحا اول وقت ارزن و کتان بهش بدهید. کمی صبر و تلاش میخواد.

  118. سلام وقتتون بخیر ما یدونه عروس هلندی داریم منتها خودشو یدم داره میخارونه و بعضی وقتا که پروبالشو تکون میده کلی چیزای ریزریز مثله پر میریزه ازش و پاهاشو زیاد گاز میگیره مسئله ای هست که باید نگرانش باشم؟

    • سلام، در طول روز که بطور معمول پرهاشونو مرتب میکنند ولی اگه زیاد خارش داشه باشه و پاهاشو گاز مییگره یا کمبود ویتامین و مواد معدنی داره یا مشکل کبدی، البته به لحاظ انگل پوستی هم باید بررسی بشه.

  119. سلام من يك جفت عروس هلندي دارم كه دوهفتس يكي ازتخم هاشون بدنيااومده
    ولي هردوي مادروپدرمخصوصا مادراسهال شديدهستند ميشه راهنمايي كنيد

    • سلام، فعلا سبزی و میوه نباید بخورن. بهتره جوجه ها رو با سرلاک بزرگ کنید چون ممکنه نر و ماده عفونت گوارشی داشته باشند و این بیماری رو به راحتی به جوجه ها منتقل کنند. داروی ضد اسهال پرنده زینتی هست از داروخانه دامپزشکی و پت شاپ های شهرتون تهیه کنید. یا با قرص آموکسی سیلین 250 هم میتونید درمانش کنید. مقدار کمی از این قرص را در آب حل کرده و دو قطره هر روز صبح و شب بهش بدهید. فقط این پرنده ها نباید به جوجه ها غذا بدن. غذایی رو هم که قبلا بهشون میدادید رو تازه کنید ممکنه از غذای آلوده بیمار شده باشند.

    • سلام، جوجه نیاز به مراقبت بیشتری داره ولی در عوض از همون سن میشه رامش کرد یا اگر نر باشه بهش آموزش سخنگویی یاد داد.
      ولی اگه بخواهید عروس بالغ و رام بگیرید مشکلی نداره. خودتون تصمیم گیرنده نهایی هستید.

  120. سلام عروس هلندی من خیلی گندم تو آب دوسه ساعت خیس کرده دوست داره ، پوستشو می کنه مغزشو می خوره ، اینو برای بقیه نوشتم تا امتحان کنن.

    • سلام، چون خاصیت اسیدی داره زیاد توصیه نمیشه همچنین گوجه کال و سبز به شدت برای پرنده ها سمی هستش.

  121. سلام ببخشید چشم عروس هلندی من یه بار عفونت کرد با کرم تتراسایکلین چربش کردیم و خوب شد . الان دوباره پلکش انگار کبود شده و کمتر بازه داخل چشمش هم قرمز شده. میخواهم ببینم مشکلش چیه؟ چطور میتوانم درمانش کنم؟

    • سلام، برای چکاپ و بررسی کامل وضعیت پرنده تون به دامپزشک مراجعه کنید ممکنه عفونت قارچی باشه.. اگه عفونت چشم باشه یک قطره آنتی بیوتیک چشمی هم میتونید به چشماش بزنید ولی با مشورت دامپزشک.

  122. سلام چجوری بفهمین که جوجه عروس هلندی تازه دون خور شده ای که میخوایم بخریم نر یا ماده ؟؟؟ چون بیشتر صاحب های مغازه نمیدونن؟؟؟؟

    • سلام، تشخیص جنسیت جوجه ها به دلیل عدم رشد کامل پرها همیشه با خطا و اشتباه همراهه. بهترین روش فقط روش آزمایشگاهی است.

  123. سلام عروس هلندی من چند وقته بیمار شده یه بیماری گوارشی خیلی بی حاله هیچی نمی خوره باید چیکار کنم غذا بخورع

  124. سرلاک رو ما باید تا چند ماهگی بهش بدیم؟
    تخم مرغ رو اب پز باید بدیم یا خالی خالی…؟
    چیکار کنیم تا بهمون اعتماد داشته باشه؟
    وقتی یه پرنده دیگه رو میبینه چه واکنشی نشون میده؟

    • سلام، جوجه عروس هلندی تا 40 الی 50 روزگی با سرلاک بزرگ میشه.
      تخم مرغ رو هم بصورت آبپز بدهید.
      محیط باید امن باشه حرکات ناگهانی انجام ندین به تدریج با دست بهش غذا بدین نوازشش کنید محبت کنید بهش اینطوری بهتون اعتماد میکنه.

  125. سلام، من یه جفت عروس دارم، نر خیلی بد غذاست و فقط ارزن و کتان میخوره، برای اینکه مکمل بدم باید قاطی غذای نرم مثلا سیبزمینی ابپز کنم ولی نمیخوره، نگرانم بدنش کمبود داشته باشه، پروبیوتیک محلول در غذای نرم هم نمیتونم به خوردش بدم، چطور ذائقشو عوض کنم؟ کدو هویج امتحان کردم یه ذره سیبزمینی ابپزو ترجیح میده اونم دوتا نوک میزنه و میره

    • سلام، رژیم غذایی پرنده رو هرگز به یکباره عوض نکنید. غذاهای جدید به تدریج باید وارد برنامه غذایی پرنده بشن. برای تشویق پرنده به غذای جدید سعی کنید بصورت جایزه یا پاداش این غذاها را بهش بدهید. همچنین یک ظرف بزرگ برای دانخوری پرنده تهیه نموده و غذاهای جدید رو هم داخل آن بگذارید. سپس به تدریج غذای قبلیش رو کم کنید تا به غذاهای جدید هم عادت کنه. بهتر است که صبح هنگام و زمانیکه پرنده گرسنه است به او غذای جدید بدهید. باید صبر داشته باشید.

  126. سلام ممنون از سایت خوبتون . من یه عروس هلندی رو حدود ۴ ماهه که به سرپرستی گرفتم (از ۱۷ اسفند ۹۹).
    پرنده من در مورد غذا مشکل داره . من بهش تخمه کدو ،سفیده تخم مرغ ،برنج ، ارزن و تخم آفتاب گردان میدهم و خیلی هم دوست داره اما تا بهش میوه ای مثل سیب را میدهم نمی‌خورد و انگار ازش میترسد. در مورد رفتار هم بعضی روزها نمی‌زارد بهش دست و نزدیک شویم و دائم گاز می‌گیرد و فرار میکند اما روز های دیگه خیلی هم خوشرفتار است . لطفاً راهنمایی کنید. ممنون

  127. سلام. خسته نباشید. یسوال داشتم. میشه لطف کنید بگید غذای عروس هلندی که داخل جای ظرفش قرار بریزم اندازه ارزن و تخم کتان چند به چند بریزم؟

    • سلام، خیر به هیچ عنوان میوه و سبزی پوسیده و فاسد شده به پرنده تون ندهید وگرنه سریعا بیمار میشه.

  128. سلام من یک عروس هلندی خریدم اول یکی یود ولی شون دیدم تنهاس یه عروس نر براش خریدم یعنی اول ماده بود و الان یه هفته است خریدم و دارم سلام را یاد میدم ولی یاد نمی گیره و خیلی صدا هم در نمی اورد میشه آموزش اینکه از قفس در بیاری را یاد بدین و اموزش حرف زدن را یاد بدین راستی هر دو تا شون
    دو ماهه هستم و بدن شونو همش می خارونن راستی روشون آب اسپری نمی کنم می توضیح بدین و برنامه غذا شونو بهم بدین

    • سلام، سوالاتتون هر یک پاسخ مفصل و طولانی دارند باید در این زمینه تحقیق کنید. فقط باید بدانید که پرنده تازه باید ابتدا به محیط عادت کنه بعد شما بهش آموزش بدهید. از 3 یا چهار ماهگی تمرین رو شروع کنید. سخنگو شدنش هم کار ساده ای نیست چندین ماه نیاز به تکرار و اموزش داره.

  129. و درمورد غذا هم من بهش ارزن ، تخم کتان و تخمه آفتابگردان میدم! گاهی هم ذرت میخوره اما بقیه میوه ها رو نمیخوره انگار آشنایی نداره! این تغذیه مناسب هست؟

    • تخم کتان و افتابگردان کم بهش بدهید چون چربی بالایی دارند. به مرور باید میوه و برخی سبزیجات مثل اسفناج رو به غذاش اضافه کنید.

  130. و میشه لطفا بهم راه کار بدید تا اهلی بشه! به محیط خانه و من عادت کرده اما نمیزاره بهش دست بزنم و گاز میگیره! گاهی هم بیرون میاد اما میخورد به دیوار ها و وقتی ساکن شد میتوانم بهش تا حدودی نزدیک بشم!
    اما نمیدونم باید چیکار کنم! آیا نزدیک شدن بهش از پشت قفس کار درستیه؟

    • فعلا از قفس بیرون نیارید. برای اهلی و دستی شدن فقط با غذا دادن رو انگشت و دست و به مرور زمان میشه اینکار رو انجام داد.

  131. سلام وقت شما بخیر.
    ببخشید عروس هلندی من حدود یک سال سن داره اما چون خودم بزرگش نکردم خیلی اهلی نیست و فعلا نمیزاره بهش دست بزنم. جدیدا گاهی اوقات بالش رو آویزان میکنه و گاز میگیره بال خودش رو و صداهای عجیبی میده، می خواستم ببینم علت خاصی داره؟ و در مورد حمام کردنش هم میخواستم ببینم چون اهلی نیست اگر آب روش اسپری کنم مشکلی داره؟ چون ظرف که میزارم براش حمام نمیکنه.

    • سلام، صبر کنید تا پرنده به شما عادت کنه اگه از نوازش خوشش نمیاد اصرار نکنید چون هنوز به شما اعتماد نداره. وضعیت بال هاش ممکنه به خاطر افسردگی و استرس جابجایی باشه. بهتره کمتر مزاحمش بشوید. در مورد حمام کردن هم صبر کنید اسپری مستقیم آب به سمت پرنده خوب نیست باعث سرماخوردگیش میشه.

  132. سلام ،عروس هلندی سه ماهه نر به سرپرستی گرفتم الان دو روزه باهامونه دیروز اصلا چیزی خودش نمی‌خورد امروز شروع ب غذا خوردن کرده خودش بعد همش پراشو میکنه و بلد نیست هنوز حموم کنه با آب پاش روش آب میپاشم خوشش نمیاد نمی‌دونم چجوری بهش یاد بدم

    • سلام، به هیچ عنوان مستقیما به سمت پرنده اب اسپری نکنید مخصوصا در این سن. بیمار میشه. و از همه مهمتر پرنده جاش عوض شده درگیر استرس هست و شما با اینکار را بیشتر اونو میترسونید. مزاحمش نشوید و یک محیط آرام برایش فراهم کنید تا به شما عادت کنه.

  133. سلام من یه عروس گرفتم که از ۳-۴ماهگی پیشم بود الان دو هفته‌س که پیشمه اسمشو بهش یاد دادم تکرار میکنه، توی قفس قفس از دستم غذا میخوره رو دستم میشینه که البته رورای اول اصلا اجازه نمیداد به قفسش دست بزنیم، حالا میخوام بدونم چه جوری میشه از قفس بیارمش بیرون و عادت کنه به بیرون از قفس

    • سلام، قبل از بیرون آودن از قفس محیط مطمئنی رو براش فراهم کنید تا به خودش آسیب نرسونه. بصورت معمولی اینکار رو انجام بدین فقط نباید بترسه یا چیزی نباید باعث ترس پرنده شما بشه وگرنه بی تابی خواهد کرد.

    • عروس هلندی رو فقط باید با غذا گول زد. من غذا رو روی دستم ریختم وقتی‌ اومد بخوره کم کم از قفس می‌آوردم بیرون. اما تا حس می کردم متوجه شدن که بیرون قفس هستن باز دستم رو می‌ بردم تو. از فرداش غذا رو نشونشون می دادم و می زشتم زمين‌. خودشون می اومدن. الان یه هفته‌ گذشته‌ و دیگه باید با کلک ببرمشون تو قفس. فقط خیلی خیلی مراقب باشید. میان بیرون چون هنوز کامل بلد نیستن برای پرواز و فرود آماده نیستن. خودشون رو خیلی به در و دیوار زدن‌. سعی کنیداطرافشون خلوت باشه۰

    • سلام، غذای چرب اصلا براشون خوب نیست دانه چرب باید بصورت محدود در تغذیه پرندگان زینتی استفاده یشه. در مورد سخنگو شدن هم باید پرنده رو شرطی کنید در این مورد بیشتر تحقیق کنید.

  134. سلام روزتون بخیر
    من یکی از عروس هلندیام چندروزه میلرزه و شبا یهو از ارتفاع میفته و بیشتر اوقات خوابه ،خیلی نگرانشم نمیدونم چیکار باید کنم

  135. سلام .
    من یه عروس هلندی ماده سه ماهه از نژاد گلباقابی دارم .
    تغدیش هم خوبه و خیبی شلوغه و تازه دستی شده .
    صدا های مختلفی در میاره و مختلف میخونه .
    و حنجرش هم میتونه انواع صدا بده مخصوثا صبح
    به نظرتون با اینکه ماده هست سخنگو میشه ؟
    لطفا لطفا پاسخ بدید . خیبی متشکرم

    • سلام، وقتی گاز میگیره نباید بترسید یا سریعا دست تون رو عقب نکشید اینطوری خوشش میاد و هی تکرار میکنه. در ضمن ممکنه پرنه شما به گاز گرفتن عادت کرده باشه. باید با اسباب بازی ، اینه و … حسابی سرگرمش کنید و اگر تمایلی به نوازش نداره اذیتش نکنید.

    • سلام کن دوتا عروس هلندی دارم میخواستم بدونم اگه ببرم مسافرت جایی که آب و هواش شرجی باشه اذیت نمیشه؟؟

      • سلام، این نوع جابجایی و تغییر محل زندگی باعث استرس پرنده خواهد شد. اصلا براشون خوب نخواهد بود.

  136. سلام من یه عروس هلندیه سفید با لپ های نارنجیه پر رنگ و کاکل زرد و دم زرد خریدم
    بنظرتون نژاد این طوطی چیه و نر هست یا ماده؟

    • سلام، پرنده شما رو باید ببینم تا بتونم نژادش رو تشخیص بدم. ولی احتمالا نژادش لوتینو هستش .خودت با عکس های نژادهای مختلف بررسی کنید ببنید نژادش چیه. جنسیت هم همین طور باید پرهای پرنده بررسی بشن.

  137. سلام من دوتا عروس هلندی دارم
    یکی از اونها زاویه قفس میچسبه و پاهاش رو به دو طرف باز میکنه
    چرا این کارا میکنه؟

    • سلام، در این سن بدن جوجه باید پوشیده از پر باشه. حتما تغذیه پرنده شما ضعیف است. غذای پروتئین دار و کلسیم دار برای رشد پرها الزامی است. غذا بهش چی میدهید؟ ایا از سرلاک مخصوص عروس هلندی استفاده میکنید؟

  138. سلام ببخشید من یه عروس هلندی از نژاد لوتینو گرفتم تقریبا 6 ماه هست.
    اما بزرگ بود که گرفتم ، اما هنوز نمیزاره بهش دست بزنم! از روش هایی مثل دوست شدن و انتخاب غذای مورد علاقش استفاده کردم اما موفق نشدم . صدا که میزنم به اسمش واکنش نشون میده و موقع آواز خواندن هم اگه سوت بزنم باهام همراهی میکنه ولی بهم اجازه نمیده بهش دست بزنم و در قفس بال بال میزنه و یا گاز میگیره. تا چند وقت پیش در قفسش رو باز میذاشتم و یکبار خودش اومد بیرون اما نزدیک ما نمیشد و وقتی پرواز میکرد به دیوار میخورد . اما الان در قفس رو باز نمیذارم . راستی یه مرغ مینای رام هم دارم که قفسش در هال و کنار عروس هلندی هست که حدس میزنم بهش وابسته شده کنارش باشه ولی ازش میترسه. ذرت هم خیلی دوست داره.
    ببخشید میشه راهنماییم کنید؟! کسی تجربه داره باید چیکار کنم؟ شرایط مکانی چی که در هال هست چون داداشم کوچکه گاهی با توپ بازی میکنه و کنار قفس مینا هست چی؟
    اگه میشه بهم بگید چیکار کنم ازم نترسه !
    چطور بفهمم باهام دوسته و غذایی که ممکنه بدش بیاد چیه؟

    • سلام، نگه داشتن مرغ مینا در کنار عروس هلندی اصلا توصیه نمیشه. چون مرغ مینا حسودی میکنه و پرخاشگر میشه. همچنین برای عروس هلندی هم خوب نیست. عروس هلندی شما ممکنه از همون اول خوی وحشی اش قوی باشه و علاقه زیادی به نوازش از طرف انسان ها و یا در دست گرفتن نداشته باشه. اگر پرنده از اینکار خوشش نمیاد اصرار نکنید وگرنه به نوک زدن عادت میکنه. در مورد غذای عروس هلندی هم در این مقاله توضیحات لازم ذکر شده است.

    • سلام عروس هلندی منم مثه پرنده ی شمابود من همیشه درقفس بازمیزاشتم همیشه بیرون میومد بازی میکرد تا بالاخره بعد دوماه خودش اومد روشونم نشست الان طوری شده موقع خواب هم بامن میخوابه فقط صبرکنید تابهتون کامل عادت کنه وبه زور تو دستتون نگیرینش تامیتونیدبهش محبت کنید

    • اتفاقا به عروس مینا وابسته نشده. باید از هم دورشون کنید. حتی نباید ببینه که دارید با اون حرف می زنید یا بازی می کنید. خیلی حساس و حسودی. من فنچ ها و مرغ مینام رو تو یه اتاق دیگه گذاشتم. اصلا نباید هم دیگرو ببینن.

  139. سلام خسته نباشید
    من یه عروس هلندی دارم که عاشق نون هست گیلاس بهش میدم نمیخوره هلو میدم نمیخوره هر چیزی به جز دونه خودش نمیخوره
    آیا مشکلی داره بهش نون هم بدم؟؟

  140. سلام خسته نباشید من یه عروس هلندی خریدم
    فقط تو قفس رو دستم میاد و اصلا اجازه از قفس بیارمش بیرون باید چیکار کنم

    خیلی ممنون میشم جواب بدین
    راستی همین ۱ ساعت پیش خریدمش

  141. سلام . یک عروس هلندی نا دارم همش روی کف قفس میمونه زیاد روی چوب نمیاد بعضی موقعه میاد.البته تاجش میخوره به سقف قفس

  142. سلا من ۲ ماهی هست که ۲ تا عروس هلندی خریدم ولی ۲ تا شو از یک جا نخریدم که جفت باشن ولی خریدم بعد از یک ماه ۱ دو تخم گزاشت بعد سوراخ شد باز ۱ ماه دیگه ۳ تا تخم گزاشت روز درمیون این‌هم باز نشدن انداختیم این ها باهم جفت شدن یا ماده ضعیفه

  143. سلام من میخوام یه عروس هلندی بخرم اما به فروشنده گفتم وقتی سرلاک خوردنش تموم شد بهم بده ولی نمیدونم کی بهم میگه خودشم نمیگه میشه شما بگید تا چند روز سرلاک میخوره

  144. سلام عروس هلندیای من دوتا جوجه تازه متولد شده دارن برای تغذیه جوجه ها و خود طوطیا چی بهشون بدم ک ضعیف یا مریض نشن چون بیشتر پیش جوجه هاشون هستن و کمتر غذا میخورن

    • سلام، توضیحات بیشتری لازمه. قبلا غذا چی میخورد؟ وضعیت فضله؛ نفس کشیدن، پرها، چشم ها و …
      حتی ممکنه قهر کرده باشه.

    • سلام، عروس هلندی هم جثه بزرگتری داره و به راحتی میتونه به فیشرها صدمه بزنه، هم اینکه عروس هلندی هم حسوده هم قلمروطلب و اصلا از پرنده بیگانه در محیط نگهداریش خوشش نمیاد. پس به هیچ عنوان تو یه قفس نمیشه از این دو پرنده نگهداری کرد.
      ولی اگه محیط بزرگ و قفس هاشون جدا از هم باشه مشکل خاصی نداره.

  145. سلام ممنون . ولی عروس هلندی من یاد گرفته از دستم تخمه بگیره ولی نمیزاره دستم رو زیاد نزدیکش ببرم . کم هم سعی می کنه گاز بگیره اما من دستم رو نگه میدارم تا هر چقدر دلش خواست نوک بزنه . وقتی می بینه نوک زدن به دستم فایده نداره میره

  146. سلام ببخشید پدرم تازه دو سه روزه که عروس هلندیمان را خریده و ما تو خونه پنج نفریم من و بابا و مامانم و دوتا داداش کوچیکام . به نظرتون چه کار کنیم که زود تر دستی بشه ؟ آخه من طاقت ندارم دو سه هفته یا بیشتر صبر کنم :/

    • سلام، سعی میکنم به صورت کلی به سوالات شما جواب بدم. وقتی دستتون رو نزدیک پرنده می برید و نوک میزنه اصلا نترسید و سریع دست تون رو عقب نکشید. با انجام این کار عروس هلندی خوشش میاد و به نوک زدن عادت خواهد کرد. تو این چند روز اصلا مزاحمش نشین چون هنوز به محیط جدید عادت نکرده اگر مزاحمش بشین پرخاشگری خواهد کرد. تخمه آفتابگردان فقط برای سرگرمی ان هم به مقدار خیلی کم میتویند بهش بدهید چون چربی زیاد داره و باعث بیماریش میشه.
      برنج هم براشون خوب نیست. غذای اصلیس ارزن و کتان هستش یک کیلو ارزن با 250 گرم کتان مخلوط کن. در کنار اون برخی سبزی ها و میوه ها هم میتونید استفاده کنید خیار اصلا بهش ندهید.

      • سلام من یک عروس هلندی دیشب خریدم .روی انگشت میاد غذا هم ارزن وتخم کتان میخوره امروز بهش تخم مرغ آب پز دادم.حالا مثل دیشب که از قفس بالا می‌رفت و گاه بیرون نیومده نیست باید چکار کنم

    • برای دستی کردن باید صبر داشته باشید، سعی کنید قفس اش روی یه ۴ پایه باشه و از زمين فاصله داشته باشه. دورش رو اصلا شلوغ نکنید، قفسش رو جایی بزارید که ترافیک رفت و آمد نداشته باشه، یهو با صدای بلند باهاش حرف نزنید و قفسشون جایی باشه که باد مستقیم کولرنخوره. جای مناسب رو با تست کردن به وسیله فندک و شعله اش پیدا کنید. شب ها هم حتما جای تقريبا تاریک و آروم بخوابه.

  147. ببخشید می دونم یکم زیاد حرف زدم ولی یه سوال دیگه هم دارم
    ایا اون می تونه برنج خوام نمیه هم بخوره ؟ یا برنج پخته شده بدون نمک و ادویه ؟

  148. راستش من خیلی دوست داشتم سریع بهم عادت کنه و طاقت دو سه هفته یا بیشتر برای رام شدنش رو ندارم . تو این دو روز هم به ندازه چند روز پیش رفتم و تونستم چند باری البته خیلی سریع و کم نازش کنم . به نظرتون می تونم با وجود این شرایطی که گفتم بعد یک هفته اهلی کردنش رو شروع کنم . به نظر من چون خانواده مون پنج نفرن اون زود تر بهمون عادت میکنه

    • های
      پسر من ام هنوز بمون عادت نداشت وقتی کنارش میرفتیم آژیر میکشید بعد دو هفته در قفسشو با کردیم بیاد بیرون وقتی اومد بیرون بهش جوانه های مختلف دادیم تخمه و اینجور چیزا بعد نیم ساعت عاشقمون شد
      خودمونو بهش معرفی کردیم دیگه از شونمون نمیرفت پایین اگ یکم بصبری خع خوب میشه پرنده به خانوادتون عادت میکنه و سعی میکنه باهاش وفق بیاد
      الان پسر من چهار تا پسر داره😂🙂

    • سلام بذارش تو یک اتاقی که سکوت داشته باشه و رفته امد کم باشه
      لطفاً صبر کن تا بهت عادت کنه
      بعد بیارش تو حال (پذیرایی)
      و بعدش مهم نیست چقدر رفت و آمد باشه
      البته به اندازه

  149. من سعی کردم با دادن تخمه خام آفتاب گردان توجهش رو جلب کنم اون هم خوشش اومد و به دفعات زیاد از دست من و داداشم تخمه گرفت البته از پشت میله ی قفس . موقعی که آزادش کردیم یک بار سلی کردم با دست بگیرمش اونم کم نذاشت و دستم رو گاز گرفت ولی زود جاش خوب شد . وقتی هم انگشتم رو از گوشه ی قفس به داخل می برم میاد و جوری که انگار می خواد تخمه بخوره دستم رو با دهنش می گیره

  150. سلام من ۱۴ سالمه و دو برادر کوچیک یکی ۸ و یکی ۲ ساله دارم و پدرم تازه عروس هلندی خریدن روز اول سر اسمش کمی شک داشتیم ولی الان اسمش رو فندق گذاشتیم با اینکه الان فقط دو سه روز که داریمش ولی نسبت به روز اول آروم تر شده . ما یک بار هم به مدت ده دقیقه تو خونه آزادش کردیم البته پرنده فروشه پراش رو چیده بود که پرواز نکنه . اون سه ماهشه و نر هم هست . توی روز دوم کمی س و صدا کرد اما از دیروز اصلا هیچ حرفی نزده به گفته پرنده فروشه تو ابش دو قطره داروی مولتی ویتامین ریختیم اما اصلا لب به اب نزد باید چه کار کنم اب مولیتی ویتامینش رو بخوره ؟

    • سلام خسته نباشید ..من هم سه ۴روزه که نوزاد عروس هلندی گرفتم ودارم بهش سرلاک می دهم باسرنگ باید بدانم این دوماه فقط باید سرلاک بدهم یه دانه های مختلف می تونم براش بزارم که باهاش بازی کنه که سرگرم بشه اخه خودشو راخیلی می خارونه

      • سلام، خیر دانه نمیتونید بهش بدهید. اما بعد از 50 روز میشه دان نرم مثل جوانه گندم و دانه های آپز شده بهش داد. به تدریج دیگه پرنده تون دونخور خواهد شد. خارش بدنشون احتمالا به خاطر رشد پرها می باشد ولی باید توجه کنید که محیطش تمیز و گرم باشه.

  151. با سلام
    مهن عروس هلندی هایم سه تخم گذاشتند که اولین بارشان بود الان 22 روز از تخم گذاشتنشان گذشته اما باز نشده و کمتر روی تخم می نشینن
    ایا تخمشان خراب شده

    • مطلاعه کن در موردش پرس و جو کن از هرکی عروس هلندی داشته بپرس بعد ببین اگه میتونی بهش برسی بخر خیلیم خوبه منم تازه خریدم ولی اطلاعات یکم داشتم

  152. سلام. دیانا هستم. میخواهیم عروس هلندی بخریم. ولی چون مامانم کارمنده. صبح ها ۸ ساعت هیچ کس تو خونه نیست. مشکلی داره آیا برای عروس هلندی ؟ افسرده میشه ؟ ممنون از شما

    • سلام، قفس پرنده باید در یک محیط ارام و به دور از سر و صداهای ناهنجار باشه. پرنده شما ممکنه تا یه ماه به محیط جدید و حضور شما عادت نکنه ولی کم کم عادت خواهد کرد. فعلا همون غذای قبلی رو بهش بدهید تا دچار شوک نشه.

    • سلام، تخمه جزو دانه های پر چرب هستش و فقط برای سرگرمی به مقدار کم میتوان تخمه افتابگردان خام به طوطی ها داد. غذای شور براشون اصلا خوب نیست.

    • سلام، تشخیص جنسیت این پرنده بستگی به نژادش داره و در کل حدسیه و قطعی نیست. به رفتارشون دقت کنید صدای جنس نر بلند تره و با آواز بهتری نسبت به ماده میخونه و جنس نر فعال و پر تحرک می باشد.

    • سلام، اگه دستی شده داخل خانه میتونید آزادش کنید وگرنه محیط بیرون سریعا شکار میشه و یا دچار ترس و استرس شدید.

  153. سلام خسته نباشید من میخوام عروس هلندی نر بخرم و الان مرغ عشق دارم و میخوام بفروشم و عروس هلندی بخرم باید روزی چند ساعت عروس هلندی بیرون از قفس باشد؟

    • سلام، بستگی به پرنده و نحوه نگهداری اون داره اصلا وقت مشخصی نمیشه تعیین کرد. فقط باید بدانید که عروس هلندی مثل مرغ عشق نیست و باید وقت زیادی باهاش بگذرونید وگرنه افسرده میشه.

    • سلام، یهویی نباید غذای پرنده رو تغییر بدین اینطوری اصلا غذای جدید رو قبول نمیکنه. تغییر غذای پرنده باید به صورت تدریج و توأم با غذای قبلی باشه.

    • در مورد سن هم بهترین راه آزمایش خون و پر می باشد ولی به صورت تجربی از روی پرها هم میشه تا حدودی سنش رو تشخیص داد.

  154. با سلام من یه عروس هلندی دارم خیلی خوب میخونه و صدا میده و فقط میخواستم بگم چ جوری میشه باهاش حرف زد اخه کوچیکم هسته خیلی کوچیک نیسته ولی خوبه بزرگ نیسته من میخوام حرف بزنه و ماده‌ام هسته خواهشا بهم بگین ممنون میشم

      • سلام من یه عروس هلندی ۵ماهه دارم اکثرا روی قفسش میشینه اصلا پایین نمیادمگر خودم بگیرمش واب بازی هم نمیکنه میشه بفرمایید چکارکنم ؟ممنون

        • سلام، برای اینکه پرنده شما دستی بشه باید صبر و حوصله داشته باشید. یکی از روش ها اینه که غذای مورد علاقه شو با دست بهش بدهید تا پرنده به دست های شما عادت کنه. برای توضیحات بیشتر باید سرچ کنید بحثش یکم طولانیه. به زودی مطلبی در این رابطه منتشر خواهیم کرد.

    • سلام نه نترسید این نرماله داره جهش میکنه یعنی بزرگتر میشه رنگش تفاوت میشه و رنگدانه سیاهش کاهش یافته و منقار و پاها به رنگ صورتی در خواهند آمد

  155. اخه ی مدت مسافرت بودیم و همش تو قفس بوده و غذاش ارزن بوده ولی وقتی خودم هستم بهش برنج و ماکارونی و غذای ترکیبی میدم ولی میوه و زرده تخم مرغ نمیخوره چیکار کنم؟

    • سلام، تغییر غذای عروس هلندی باید تدریج صورت بگیره، غذای خونگی مثل برنج و ماکرونی برای عروس هلندی خوب نیست. مقاله رو مطالعه کنید.

  156. سلام
    من دو عروس هلندی جفت دارم نر 1 سال و2 ماه ‌و ماده 1 سالش
    عروس هلندی ماده هی میره تو لونه و بالش رو تقریبا باز می کن
    ایا داره تخم می زاره؟

  157. سلام من ی عروس هلندی دارم که ی مدت فقط ارزن میخورد و الان انگار لپش از رنگ نارنجی انگار کمرنگ شده و تاجش هم رنگش کمتر شده
    کلسیومش کمه؟

    • سلام، ارزن به تنهایی نمیتونه تمام احتیاجات غذاییش رو تأمین کنه باید از میوه ها و سبزیی ها و یکم تخم کتان هم استفاده کنید. حتما دچار سوء تغذیه شده بهش مولتی ویتامین هم بدهید داخل قفسش کف دریا هم بذارین.

  158. سلام عروس من ۵ ماهشه دوهفته هست حرف نمیزنه قبلا خیلی حرف میزد الان نه اروم اروم فکر کنم افسورده شده باید چیکار کنم ؟؟

    • سلام، باید دلیل افسردگیش رو پیدا کنید، بهتره بیشتر باهاش وقت بگذرونید براش اسباب بازی تهیه کنید باید ذهنش درگیر باشه. در صورت لزوم میتونید با مشورت دامپزشک از قرص های آنتی استرس برای رفع افسردگی پرنده استفاده کنید ولی قبلش باید حتما پرنده توسط دامپزشک معاینه بشه و زیر نظر دامپزشک دارو بهش بدهید.

    • با سلام، این بیماری خطرناک بوده و بهتره که دان آلوده رو دور بندازید. البته محلول های مخصوصی برای ضدعفونی کردن دان پرندگان وجود داره که میتونید از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید.

  159. سلام من می خوام عروس هلندی بخرم آیا باید به عروس هلندی واکسن بزنیمتا ویروس های بدنش از بین بره ممنون میشم توضیح بدین

    • سلام، کاربر عزیز، پیشاپیش تولدتون مبارک،
      عروس هلندی نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی داره و در این سن شما نمیتونید از عهده احتیاجات پرنده بر بیایید. بهتره که فعلا کمی صبر کنید و به وقتش خودتون برای اینکار اقدام کنید.
      طوطی هایی مثل عروس هلندی اگه به خوبی ازشون مراقبت نشه تلف میشن و مطمئنا شما نمیخواهید این حس بد رو تجربه کنید.

  160. سلام من ۹ سالمه تولدم ۲۳ همین ها هست و دوست دارم مادر و پدرم برام کادو عروس هلندی بخرن اما از حیوانات خونگی خوششون نمیاد چه کار کنم که از حیوانات خانگی خوششون بیاد

    • سلام، در زمان جفت گیری تا حدودی پرریزی پرنده طبیعی است ولی اگه شدید می باشد، باید جزئیات بیشتری رو بررسی کنید. پرنده نر یا ماده کدام یک دچار این مشکل شده؟

    • سلام، شاید انگل گرفته خوب نگاه کنید. باید مانع انجام این کار بشین وگرنه عادت میکنه و بیشتر پرهای بدنشو در میاره.

  161. سلام خسته نباشید عروس هلندیه من ۶ ماهشه و ۴ ماهه دارمش هی پراشو میخارونه و میکنه
    و هنوز پس کَلش به اندازه ی ی بند انگشت خالیه ایا دلیلش حشره نیست ؟ با چی حشره هارو از بین ببرم؟

    • سلام، ممکنه به پر کندن عادت کرده باشه که ترک این عادت در طوطی سانان بسیار سخت و مشکل است. ولی گاهی اوقات به خاطر انگل هایی مثل شپشک و یا کنه پرنده پرهاشو درمیاره که در این موارد میتوان داروی مناسب رو از داروخانه دامپزشکی تهیه کرد.

    • با سلام، داخل قفسش منابع کلسیم دار مثل کف دریا یا پودر صدف دریایی قرار بدهید و به صورت دوره ای بهش مولتی ویتامین دهید. تغذیه اش چطوره؟ ایا به اندازه کافی مقوی است؟

    • سلام، اگه منظورتون دستگاه جوجه کشی است رو همون بنرها و لینک ها کلیک کنید اطلاعات دقیق نمایش داده میشود و به صورت آنلاین میتونید خرید کنید. برای مشاوره خرید یا شماره 09126390982 (مهندس عرفان اسکندری) هم میتونید تماس بگیرید.

  162. سلام بابام عروس هلندی گرفت ۱ ساعت پیش خیلی کوچیک نیست و پر وبالش در اومده ولی انگار یکی از پاهاش ضعیف تره و با نوک خودشو نگه میداره عادیه یا پاش ضعیفه اگه ضعیف باشه چجوری میشه خوبش کرد

    • با سلام، بدون بررسی دقیق نمیشه چیزی گفت. ممکنه به خاطر کمبود ویتامین و مواد معدنی باشه . حتما از دامپزشک کمک بگیرید.

  163. سلام ببخشید من ی عروس هلندی یوپر رام پنج ماهه و ۱۵ روز دارم تولدش ۴ مرداده میشه بگید غذاش چیه

    • با سلام، در مورد تغذیه عروس هلندی در این مقاله توضیحات لازم ارائه شده. شما باید بدانید که غذای اصلی پرنده تون ارزن می باشد و در کنار اون از سایر میوه ها، سبزیجات و دان ها باید استفاده کنید. در مورد مصرف دانه های چرب مثل کتان، شاهدانه، کافیشه و … باید احتیاط کنید و به مقدار کم از آنها استفاده نمایید. چون باعث مشکلاتی مثل کبد چرب و … در پرنده ها میبشه. به صورت دوره ای هم از مولتی ویتامین در جیره غذایی پرنده تون استفاده کنید.

  164. سلام، ببخشید عروس هلندی من عاشق نونه، آیا اشکال داره بدم بخوره؟ برنج پخته مرغ کبابی هم خیلی دوسداره اما متاسفانه اصلا حبوبات یا تخم مرغ و سبزی نمیخوره، ضرر داره مواردی که گفتم رو بخوره؟؟

    • با سلام، خوردن نان برای عروس هلندی مشکلی به وجود نمیاره ولی در مورد برنج پخته و مرغ کبابی باید بدانید که غذاهای خانگی اگر شور، چرب و ادویه دار باشند برای طوطی ضرر داره، گوشت خام هم همینطور برای طوطی مضر است.

  165. سلام عروس هلندی من یه سالو هفت ماهشه تازه گرفتمش به نظر شما تو قفس باشه چندروز یا بیارمش بیرون

  166. با سلام سه روزه یه عروس هلندی خریدم اصلا از قفس بیرون نمیاد و غذا خیلی کم میخوره اب هم اصلا نمیدونم میخوره یا نه
    اصلا اجازه نمیده از قفس بیاریش بیرون
    چیکار باید بکنم؟ باید با دست بهش اب و غذا بدم؟

    • سلام، پرنده رو اذیت نکنید جاش عوض شده و به خاطر این هنوز به محیط عادت نکرده. باید محیطش کاملا آرام و بدون استرس باشه. گاهی اوقات چند ماه طول میکشد تا پرنده به محیط و صاحب جدیدش عادت کنه. مخصوصا اگه قبلا جفتی داشته باشه مدت زمانش بیشتر خواهد بود.

  167. سلام عروس هلندی من ی ماه میشه پراش میریزه از ی نفر پرسیدم گفت میخواد پرهای جدید دراره و طبیعیه،حالا درسته؟یا سو تغذیه گرفته؟و اینکه چ مولتی ویتامینی واسه عروس هلندی ها لازمه که سوع تغذیه نگیرن؟با تشکر

    • با سلام، بله تمامی پرندگان هر ساله یک دوره پر ریزی به نام لک دارند و به اصطلاح تو لک میروند. در این دوره باید بیشتر حواستون به پرنده باشه چون بدنش ضعیف میشه. بیشتر در مورد تولک رفتن عروس هلندی جست و جو کنید.
      مصرف ویتامین ها باید به صورت دوره ای باشه تا کبدشون آسیب نبینه. در مورد نوع مولتی ویتامین به دلیل تبلیغات متأسفانه نمیتونم به شما اطلاع بدم باید تحقیق کنید.

  168. سلام عروس هلندی من پرهاش می‌ریزه و تازه دو هفته هست که از مولتی ویتامین پودری تو آبش استفاده می کنم رشد کمی داشته ولی پرهای تازه خیلی بی حال هستش حتی تهش سیاه شده فساده فک کنم تغذیه هم از دون های آماده میخوره دامپزشکی ک بردم گفت پنج روز این مولتی ویتامین رو استفاده کنه بعد رشد نکرد آمپول میزنم
    چیکار کنم سنش هم یک سالشه

    • با سلام دستور دامپزشک رو اجرا کنید. پرنده شما دچار سوء تغذیه شده. به خوبی از پرنده مراقبت کنید امیدوارم حالش خوب بشه.

    • با سلام، فرقی نمیکنه تقریبا همه نژادها استعداد یکسانی دارند. فقط عروس هلندی مد نظر شما برای سخنگویی باید جوجه نر باشد.

  169. سلام عروس هلندیه ما ۷ماهشه ما از ۴ماهگی خریدیمش ازهمون اول خیلی عصبی بود نمیزاره بهش دست بزنیم فقط موقع خوابش میزاره نوازشش کنم و دائم هم صدا میکنه نمیدونم چشه بنظر شما مشکلی داره با این تفاسیر؟ ممنون ازشما

  170. عروس هلندی من اصلا به حرفم گوش نمیده فقط دوس داره از قفس بیارمش بیرون.بیرون هم ک نمیارمش تو قفسش پرواز میکنه و همه غذاشو میریزه و خودشو میزنه ب درو دیوار.حرفم که اصلا نمیزنه چیکار کنم ؟

        • اگه قصد دارید پرنده تون سخنگو بشه بهتره تکی باشه. در این سن عروس هلندی ها کنجکاو میشن. باید پرنده خود را کمی سرگرم کنید. در مورد آموزش سخنگویی هم سرچ کنید.

    • با سلام ، نژادشون چیه؟ نر بیشتر میخونه و صداهای مختلفی میتونه ادا کنه ولی ماده نمیتونه.

        • اگه پرهای دمش خال های برجسته داشته و به راحتی قابل مشاهده باشه جنسیتش ماده است. اگر هم پرهای دمش زرد کم رنگ بوده و به راحتی نمیشه خال های سفید روی دم رو دید جنسیتش نر می باشد.

  171. سلام ببخشید مزاحمتون میشم ولی عروس هلندیم فک کنم ماده است چون حرف نمیزنه
    خیلی پرواز میکنه و هوایی شده چیکار کنم که به حرفم گوش بده یا کمتر پرواز کنه اگه جوابمو بدین ممنون میشم

    • با سلام، ممکنه در اثر تنش های جنسی باشه و به جفت نیاز داره. می تونید به یه شخص با تجربه بگین براتون پرهای پرواز پرنده رو کوتاه کنه.

  172. عروس هلندی من خیلی علاقه به نون ماکارونی برنج و… اینا داره .اصلا میوه و سبزیجات نمیخوره.دیگ گرسنه بذارمش میره دونه میخوره فقط.حالا بهش اسیب نمیرسه؟

    • با سلام، تغییر عادت غذایی پرنده های زینتی نیاز به صبر و حوصله داره و باید سعی کنید با مواد غذایی مختلف پرنده رو تغذیه نمایید. حتما به صورت دوره ای از مولتی ویتامین استفاده کنید تا پرنده دچار سوء تغذیه نشه.

  173. سلام چنبار در هفته به پرندمون میوه و سبزیجات بدیم؟واینکه غذا عروس هلندی رو بذاریم تو قفس از صبح تاشب هروقت خواست خودش بخوره یا نه باید سه بار تو روز بهش بدیم؟

    • با سلام، بهتره به صورت وعده ای بهشون غذا بدهید. در ضمن هفتگی دو یا 3 روز بهشون میوه و سبزیجات بدهید. خوراک اصلی اش هم ارزن و تخم کتان با نسبت سه به یک می باشد.

    • سلام منم یه عروس هلندی سه ماهه دارم حرف نمیزنه خیلی دلم میخوادحرف بزنه به نظرتون چجوری به حرفش بیارم

      • سلام، آموزش سخنگویی طوطی ها نیاز به صبر داره. سرچ کنید و مطابق آموزش ها عمل کنید. بحثش طولانیه.

  174. سلام عروس هلندی من 4 ماهشه و 1 ماه هست که برام خریدنش ولی خیلی علاقه داره که بیاد بیرون از قفس و وقتی تو قفسه انقد راه میره که بیارمش بیرون وقتی هم میاد بیرون فقط میره پیش پدرم و رو شونهاش میخوابه و اصلا با من رابطه خوبی نداره.حالا میخوام بدونم چقد تو روز باید بیارمش بیرون قفس؟

    • با سلام، باید داخل قفس برایش وسایل سرگرم کننده بگذارید تا بی تابی نکنه. لذا زمان بیرون ماندن پرنده به شما بستگی داره. در ضمن عروس هلندی ها خیلی احساساتی هستند و زود قهر میکنند ممکنه پرنده از دست شما دلخور باشه.

    • با سلام، باید تغذیه کاملی داشته باشه غذای اصلی عروس هلندی ارزن و تخم کتان هستش و در کنار اون باید میوه ها و سبزیجات و غلات مختلف مصرف بشه. در غیر اینصورت پرنده دچار سوء تغذیه شده و درگیر مشکلات و بیماری های مختلفی میشود. باید سعی کنید در این سن غذاهای مختلف به او بدهید. وقتی که گرسنه است غذا و یا میوه دیگر به او بدهید. تغییر عادت غذایی نباید به یکباره انجام گیرد. به تدریج و با صبر و حوصله این کار را دنبال کنید. اگر تغییر نکرد باید حتما از مکمل های غذایی استفاده کنید.

    • با سلام، غذای مخصوص عروس هلندی به صورت آماده در پت شاپ ها به فروش میرسد. ولی شما میتونید از ارزن و تخم کتان (با نسبت 2 به یک یا 3 به یک) استفاده کنید. هفته یک بار سبزیجات و یکبار میوه هم به پرنده بدهید.

    • با سلام، ریزش شدید پر در عروس هلندی ها به موارد مختلفی مثل تغذیه، آب و هوا، بیماری های قارچی، افسردگی و … بستگی دارد. هر یک از این موارد باید جداگانه بررسی شوند. پیشنهاد میکنم مقاله غذای عروس هلندی رو مطالعه بفرمایید و در صورت امکان حتما به دامزپشک هم مراجعه نمایید.

    • با سلام، دوست عزیز پلت ها با یک سری فرمول خاص و با ترکیب انواع مواد غذایی و معدنی و ویتامینه تهیه میشوند. در مورد تغذیه عروس هلندی در این مقاله بحث شده است. شما برای جلوگیری از سوء تغذیه می تونید به صورت هفتگی از مولتی ویتامین هم استفاده کنید.

    • سلام، دان هایی مثل ارزن،تخم کتان، تخم آفتابگردان و مغزها و آجیل ها و همچنین تیکه های اکثر میوه ها غذای مورد علاقه عروس هلندی است. البته در مورد مصرف دان ها و آجیل ها باید به چربی آن دقت نمایید و به مقدار کم از آنها استفاده کنید تا پرنده دچار مشکلات کبدی نشود.

    • با سلام، رام شدن عروس هلندی بیشتر به رفتار پرورش دهنده و شرایط محیط نگهداری و تغذیه او بستگی دارد. عروس هلندی ها بسیار اجتماعی بوده و زود رام میشوند.

  175. سلام من یه عروس هلندی دارم که یک
    بار پرریزی کرده و من نمیدونم که این ماده هست یا نر چون همیشه پیش اینه میره چطوری بفهمم میشه راهنماییم کنید ممنون

  176. سلام . من سه روزه یه عروس خریدم ۵۰ روزشه . سرلاک میاوره ولی الان به دون افتاده . از صبح که از خواب پا میشه شروع میکنه به خوردن دونه تا شب اصلا با نردبونش بازی نمیکنه فقط یا دون می خوره یا می خوابه . اب هم نمی خوره چیکار کنم خیلی نگرانشم

    • با سلام، از آب تمیز و گوارا در داخل قفس استفاده کنید. مقدار آب مصرفی پرنده رو بررسی کنید اگر نمی نوشد با قطره چکان و یا سرنگ کمی آب بهش بدهید. کم آبی در پرندگان مشکلات زیادی همچون دهیدراته شدن و مرگ به همراه دارد. وضعیت فضله پرنده شما چطور است؟ جوجه ها معمولا یکم زیاد می خوابن ولی اگر علائم غیر طبیعی می بینید حتما به دامپزشک مراجعه نمایید.

    • با سلام، به صورت قطع نمی توان نظر داد ولی این ویروس منشا حیوانی دارد و حتی اگر حیوانات به آن مبتلا نشوند ممکن است ناقل آن باشند. احتیاط کنید.

    • سلام غذای مورد علاقه عروس هلندی در متن مقاله ذکر شده است. آیا شما برای تقویت نطفه عروس هلندی سوال پرسیدید؟

  177. ی سوال دیگه هم داشتم عروس هلندیم از اب میترسه وقتی میبرمش حموم زود از دستم میاد بالا تا خیس نشه

  178. سلام
    من می خوام یک عروس هلندی بخرم به نظرتون از کجا بخرم که همون اول دستی باشه؟
    و البته مطمئن باشه

      • سلام، برای دوره های بعدی تغذیه اش را تقویت کنید کف دریا حتما داخل قفسش بگذارید. قطره تقویت نطفه و یتامین ad3e بهش بدهید، همچنین دما و رطوبت محیط هم باید در زمان جوجه کشی معمولی و بدون نوسان باشه.

    • با سلام، دوره جوجه کشی عروس هلندی با توجه به نژاد از 18 روز تا 20 روز متغیر میباشد. به طور کلی سه روز آخر رو دوره هچر می گویند. برای تشخیص دقیق دوره هچر باید وضعیت تخم ها را بررسی نمود. اولن تخمی که نوک زده شود، نشان از آغاز دوره هچر می باشد.

    • با سلام، بله هر چه سایز تخم نطفه دار درشت تر باشد سرعت چرخش بالا خواهد بود و برعکس هر چقدر کوچک تر باشد سرعت چرخش پایین تر خواهد بود.

  179. سلام ببخشيد عروس هلندي من دماش ريخته دو مياره هم كج ميشه دوباره ميوفته پراي بدنشم داره ميريزه به دكتر نشون دادم يه دارو داد ولي مفيد نبود نميدونم چكاركنم خوب شه داره روز به روز لخت تر ميشهً

    • با سلام، این مشکلات بیشتر به خاطر سوء تغذیه می باشد. از مولتی ویتامین و کف دریا و ب کمپلکس مخصوص پرنده های زینتی استفاده کن. سعی کن غذا پرنده یه مدت مقوی و متنوع باشه. ظرف استحمام هم براش بذار

  180. سلام من می خوام عروس هلندی بخرم چون مرغ عشق هام تازه مردن و دچار افسردگی شدم،به نظر شما اول نر بخرم یا ماده؟
    غذا مخصوص چی باید بهش بدم؟
    قفس از کجا بخرم؟

    • با سلام، فرقی نمیکند بهتر است که به صورت جفت بخرید تا پرنده ها افسرده نشن. اما اگر می خواهید به عروس هلندی حرف زدن رو یاد بدید، عروس هلندی نر (که هنوز بالغ نشده) استعداد قوی تری در این زمینه دارد. در ضمن تغذیه مناسب برای عروس هلندی ها در متن مقاله کامل توضیح داده شده است. برای خرید قفس هم به پت شاپ و یا پرنده فروش ها مراجعه نمایید.

    • با سلام، تغذیه اصلی عروس هلندی ها دان (ارزن و تخم کتان) می باشد. به همراه این دان ها می توانید از تیکه های میوه و سبزیجات تازه نیز به مقدار کم استفاده کنید. هنوز کمی زود است که پرنده به شما عادت کند باید صبر کنید. در ضمن بال زدن کار کاملا تخصصی است و باید به یک فرد حرفه ای این کار را بسپارید.

    • با سلام، خوردن قند آن هم روزانه چند حبه برای عروس هلندی و پرنده ها مضر است. به صورت معمول غذاهای دریافتی پرندگان حاوی قند طبیعی می باشد. توصیه میکنم از بیسکویت های مخصوص پرنده های زینتی به جای قند استفاده کنید که نیاز قندی پرنده شما را تأمین میکند. از پت شاپ ها تهیه نمایید.

    • با سلام، از قطره مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده نمایید. دم پرنده را بررسی کنید که آیا دچار کپک و یا انگل خارجی نشده باشد.

  181. سلام سرلاك ميدادم تمام شد يجور ديگه گرفتم كه بهش نميسازه ازكجا بايد بگيرم سرلاك خوب و معتبر درشهريار هستم

    • با سلام، برای پرنده های زینتی دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6 و آرکام سورو 20 بهترین گزینه می باشند. برای دریافت مشاوره رایگان و خرید دستگاه جوجه کشی بر اساس نیاز با شماره 09144485590 در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!