پدیده تخم خواری در بین مرغ ها و روش مقابله با آن

پدیده تخم خواری در بین مرغ ها و روش مقابله با آن

چرا برخی مرغ ها تخم هایشان را شکسته و آن را می خورند؟

پدیده خوردن تخم در بین مرغ ها یکی از مشکلاتی می باشد که بیشتر پرورش دهندگان ممکن است با آن موجه شوند. این عارضه در گله های تخم گذار زنگ خطری برای پرورش دهنده می باشد و باید هر چه زودتر عادت تخم خواری مرغ ها شکسته شود. تخم خواری توسط مرغ های جوان و همچنین مرغان پیر زمانی در بین گله گسترش می یابد که یکی از مرغ ها به طور اتفاقی با تخم شکسته مواجه میشود. در این هنگام مرغ شروع به نوک زدن به محتویات درون تخم میکند. زمانی که مرغ زرده تخم را برای اولین بار میچشد ، به دلیل خوشمزه بودن زرده شروع به بلعیدن و خوردن آن می کند. از آنجایی که این مرغ با مزه زرده تخم آشنا شده و به خوردن آن علاقمند می باشد در نوبت های بعدی حتی شروع به نوک زدن به تخم های سالم میکند تا بتواند از محتویات زرده آن تغذیه نماید. سایر مرغ های موجود در گله نیز با مشاهده این رفتار مرغ نسبت به انجام این عمل تحریک میشوند.

چرا برخی مرغ ها تخم هایشان را شکسته و آن را می خورند

در این شرایط در مدت زمان بسیار کوتاه مشاهده میشود که کل گله به تخم خواری دچار شده است. برای از بین بردن هر چه سریعتر این عادت در بین گله ، فرد پرورش دهنده می بایست اقدامات لازم را انجام دهد. در این مقاله راهکارهای مفید برای از بین بردن عادت تخم خواری مرغ ها ارائه شده است که شما را به ادامه خواندن این مقاله دعوت مینماییم.

راهکار اول

در صورتیکه به هنگام برداشت تخم ها از محل لانه و یا محل تخم گذاری با تخم های شکسته و خالی شده مواجه شدید هر چه سریعتر باید نسبت به رفع این مشکل اقدام نمایید. یکی از راهکارهای اولیه برای حل این مشکل خالی کردن تخم و پر نمودن داخل آن با پودر گیاه خردل می باشد. مرغ ها به شدت از بوی گیاه خردل بیزارند و در صورتیکه به هنگام نوک زدن تخم آن را بچشند از ادامه این کار متوقف میشوند. برای پر نمودن داخل تخم مرغ با پودر خردل کافی است با استفاده از سوزن و یا پونیز سوراخی در دو طرف تخم ایجاد نمایید و با فوت نمودن از یک طرف سوراخ ، محتویات داخل آن را خالی کنید. بعد از تخلیه کامل داخل تخم، به دقت باید پودر را به داخل آن بریزید و سپس آن را در لانه قرار دهید. لازم به ذکر است که اگر برای بار اول این تکنیک جواب نداد باید دوباره آن را تکرار نمایید تا به نتیجه برسید.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 12 تایی حرفه ای

راهکار دوم

پیشنهاد بعدی ما برای ترک عادت تخم خواری در بین مرغان استفاده از توپ گلف و یا تخم مصنوعی می باشد. برای نتیجه گرفتن بدین روش در ابتدا باید به محض تخم گذاری ، مرغ ها را از لانه بیرون نمایید و تخم ها را جمع آوری کنید. سپس به جای تخم ها ، از توپ گلف و یا تخم مصنوعی استفاده کنید. در این صورت مرغ تخم خوار به هنگام نوک زنی به تخم های ساختگی خسته میشود. با تکرار این عمل در چند نوبت مرغ دیگر عادت تخم خوردن را کنار میگذارد.

راهکار سوم

یکی دیگر از دلایلی که باعث میشود مرغ ها به خوردن تخم عادت نمایند کمبود سطح پروتئین در جیره غذایی آنها می باشد. لذا باید به مقدار کافی به آنها پروتئین داد. از آنجا که تخم مرغ سرشار از پروتئین میباشد ، مرغ ها برای رفع این نیاز خود گاهی به خوردن تخم عادت میکنند. استفاده از پلت های تجاری با درصد پروتئین بالا و همچنین غلاتی همچون سویا و … می تواند به خوبی پروتئین مورد نیاز آنها را تأمین نماید.

راهکار چهارم

اطراف لانه و محل تخم گذاری مرغ ها را با پارچه و یا پرده بپوشانید تا داخل لانه تاریک شود. مرغ ها در صورتیکه قادر به دیدن تخم ها نباشد نمی توانند آنها را بخورند.

راهکار پنجم

علاوه بر تخم خواری ، در بین طیور عارضه دیگری نیز بنام کانی بالیسم شایع می باشد که در آن مرغ ها شروع به نوک زنی و صدمه زدن به یکدیگر می نمایند. برای جلوگیری از این عارضه گاهی اوقات پرورش دهندگان از چشم بندهایی استفاده میکنند که دید پرنده را محدود میکند و مرغ فقط دو طرف کناره خود را ببیند. با استفاده از این روش می توان همچون روش تاریک نمودن لانه ، دید طیور را محدود کرد و مانع پدیده تخم خوردن توسط آنها شد.

راهکار ششم

برای جلوگیری از شکستن احتمالی تخم ها توسط پرنده در داخل لانه می توانید خوراک پرنده را تقویت نمایید تا پوسته تخم نیز کیفیت مطلوب را داشته باشد و به راحتی نشکند. یکی از مهمترین عواملی که باعث سفت شدن پوسته تخم در مرغ ها میشود ، وجود کلسیم در جیره غذایی آنها میباشد. برای افزایش کلسیم دریافتی مرغ ها می توانید از پودر صدف دریایی و یا کف دریا استفاده کنید که منبعی غنی از کلسیم برای آنها است. البته باید در استفاده از کلسیم در جیره غذایی مرغ ها احتیاط نمود. زیرا اگر میزان کلسیم دریافتی آنها بیشتر باشد ، پوسته تخم به شدت سفت میشود. این نوع تخم ها به هیچ عنوان برای جوجه کشی مناسب نمی باشد. زیرا در زمان استفاده از آنها در دستگاه جوجه کشی ، در زمان هچ ، جوجه ها قادر به شکستن تخم نبوده و در داخل تخم خفه میشوند.

بنابراین اگر از تخم های گله خود برای جوجه کشی استفاده میکنید و یا آنها را بعنوان تخم نطفه دار به فروش می رسانید باید این نکته را در نظر بگیرید.

راهکار هفتم

می توانید از سیب زمینی خام نیز برای شکستن عادت تخم خواری مرغ ها استفاده کنید. برای این کار در محل لانه مرغ چندین عدد سیب زمینی کوچک و گرد همچون تخم قرار دهید. مرغ تخم خوار به سرعت شروع به نوک زنی سیب زمینی ها می کند. اما او دیگر مزه خوش طعم زرده را نمی تواند دریافت کند. از این رو کنجکاو میشود که آیا سایر سیب زمینی ها نیز همین طور می باشند. در نهایت مرغ تخم خوار با نوک زدن چندین عدد سیب زمینی و عدم دریافت مزه تخم از آنها از انجام این کار صرف نظر میکند و عادت تخم خوردن او از بین میرود.

سایر اقدامات برای پیشگیری از عارضه تخم خواری در بین طیور

در صورتیکه از سیستم قفس برای پرورش طیور خود بهره نمی برید و تخم های آنها را به صورت سنتی جمع آوری میکنید ، پیشنهاد میشود در اسرع وقت و به محض تخم گذاری مرغ ها ، تخم ها را جمع آوری کنید. در این صورت چون تخم در دسترس مرغ نمی باشد امکان شکستن و خوردن آن توسط مرغ نیز از بین میرود. برای مرغان خود لانه هایی به اندازه کافی درست کنید. زیرا در صورت کمبود جا ، تخم ها می تواند به سادگی شکسته شوند و مرغ را تحریک به خوردن محتویات آن نماید.

همچنین نباید اجازه دهید که مرغ ها گرسنه بمانند. زیرا در صورتیکه آنها برای مدت طولانی گرسنه باشند شروع به نوکی زنی مواد و اشیاء اطراف خود نموده و اگر تخم ها در دسترس آنها باشد به احتمال قوی از آن تغذیه خواهند نمود.

سایر اقدامات برای پیشگیری از عارضه تخم خواری در بین طیور

علاوه بر این، کم تحرکی و کسل بودن نیز باعث میشود که مرغان به نوک زنی تخم هایشان تحریک شوند. قرار دادن تکه های میوه و یا سبزیجات و همچنین سایر خوراکی های مفید در کنار لانه باعث میشود که مرغ ها بجای نوک زدن به پوسته تخم هایشان به نوک زنی و خوردن غذا و سبزیجات مشغول شوند.

در محل پرورش گاه مرغ ها اگر تخم شکسته شده ای را مشاهده نمودید ، قبل از خوردن آن توسط مرغ ها می بایست سریعا آن را برداشته و محل آن را تمیز نمایید. همچنین به هیچ عنوان برای تغذیه طیور از تخم های شکسته و یا خام استفاده نکنید. در صورتیکه ار تخم مرغ آب پز برای تغذیه طیور استفاده میکنید سعی نمایید آن را به خوبی آب پز نمایید.

راهکارهایی برای شناسایی مرغ تخم خوار در بین گله

شناسایی هر چه زودتر مرغ تخم خوار در گله و رفع عادت آن و یا جدا نمودن آن از گله ، به جلوگیری از شیوع پدیده تخم خواری در بین آنها کمک زیادی می کند. یک مرغ تخم خوار به سرعت می تواند سایر طیور را به خوردن تخم عادت دهد. برای تشخیص هر چه سریعتر مرغ تخم خوار اقدامات زیر را انجام دهید :

معمولا زرده تخم مرغ بر روی نوک مرغ تخم خوار خشک میشود و از این طریق به راحتی میتوان او را شناسایی کرد.

راهکارهایی برای شناسایی مرغ تخم خوار در بین گله

می توانید محتویات داخل تخم را خالی نموده و به جای آن داخل تخم را با رنگ غذایی پر نمایید. در این صورت نوک مرغ تخم خوار رنگی شده و به راحتی میتوان آن را شناسایی نمود و اقدامات لازم برای ترک این عادت را انجام داد.

روش دیگر این می باشد که یک عدد تخم در معرض دید مرغ ها قرار دهید و منتظر بمانید که کدام مرغ اقدام به نوک زنی از تخم خواهد کرد. این روش کمی وقت گیر می باشد ولی در نهایت پرنده تخم خوار را لو میدهد.


26 دیدگاه برای “پدیده تخم خواری در بین مرغ ها و روش مقابله با آن”

  1. سلام من دوتا مرغ داشتم یکیش اول تر تخم میزاشت ودومی تخم اون رو می خورد وتخم خودش رو نمی خورد من ازاین راه کار ها استفاده کردم جواب داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!