استانداردهای دستگاه جوجه کشی

مهمترین استانداردهایی که باید در ساخت دستگاه جوجه کشی رعایت شوند

استانداردهای دستگاه جوجه کشی

افزایش رقابت در بازار پرورش و فروش طیور و توجه به قیمت ها باعث شده که جوجه کشی از پرندگان به شدت گسترش یابد. از این رو سازندگان زیادی در گوشه و کنار این کره خاکی اقدام به ساخت و تولید تجهیزات دستگاه جوجه کشی مینمایند. از زمان اختراع و تولید اولین دستگاه جوجه کشی تا به امروز این صنعت دچار تغییر و تحولات اساسی شده است. برخی از تولید کنندگان با این تغییر و تحولات همسو شده و برخی نیز هم چنان روال قدیمی را در پیش گرفته اند. در زمینه طراحی و تولید دستگاه های جوجه کشی توجه به کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست ، توجه به کیفیت دستگاه و سلامت اپراتور به هنگام استفاده از دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. این جنبه ای است که امروزه  در زمینه پرورش طیور و ساخت دستگاه های جوجه کشی بیشتر به آن توجه میشود. در پاسخ به این نیاز می توان سازندگانی را یافت که با توسعه دستگاه های جوجه کشی ساخت خود و به روز نمودن تکنولوژی آنها ، محصولات بسیار با کیفیتی به ارمغان آورده اند. اما در این میان همچنان ردپایی از سازندگانی یافت میشود که با در نظر گرفتن منافع شخصی و عدم توجه به استانداردها به ساخت دستگاه های غیر استاندارد پرداخته اند که عموم این دستگاه ها از فناوری جدید محروم و بی نصیب میباشند.

مهمترین استانداردهایی که در ساخت دستگاه جوجه کشی باید به آن دقت شود و از طرف سازنده رعایت شوند شامل استاندارد کنترل کیفی ، تضمین کیفیت ، استاندارد ایزو 9001 ، استاندارد 14001 و نشان CE اروپا میباشد.

استانداردهای هر محصول نشان دهنده حداقل مشخصه های فنی لازم برای کیفیت آن محصول می باشند. بعنوان نمونه استاندارد های وضع شده برای تضمین کیفیت هر دستگاه مشخص میکند که آن دستگاه از لحاظ استحکام ، دوام ، ابعاد ، اندازه و … میبایست شامل چه ویژگی هایی باشد تا حداقل کیفیت قابل قبول را داشته باشد. دقت داشته باشید که استاندارد تضمین کیفیت هیچ نوع مشخصه خاصی را برای یک محصول بیان نمیکند. این استاندارد تأکید میکند که فرایندهای مختلف تولید محصول باید کنترل شوند.

لازم به ذکر است که یک سازنده میتواند از قطعاتی در ساخت دستگاه جوجه کشی استفاده کند که هر کدام از قطعات به تنهایی استاندارد کیفی لازم را داشته باشند. اما ممکن است که این قطعات برای دستگاه جوجه کشی مناسب نبوده و  کیفیت نهایی دستگاه جوجه کشی را ضایع نمایند.

دستگاه جوجه کشی خانگی آرکام
دستگاه جوجه کشی آرکام 50 تایی

مهمترین استانداردهایی که در ساخت دستگاه جوجه کشی

بین استاندارد تضمین کیفیت و استاندارد ایزو تفاوت وجود دارد و این تفاوت به دیدگاه ما در رابطه با محصول و کیفیت آن بر میگردد.

در زمینه ساخت دستگاه جوجه کشی استاندارد تضمین کیفیت به موارد مختلفی بستگی دارد. در گذشته در ساخت بدنه دستگاه های جوجه کشی از چوب استفاده میشد. با گذشت زمان سازندگان دستگاه جوجه کشی از بدنه های فلزی و آهنی در این زمینه بهره گرفتند. همچنین با پیشرفت علم و ساخت فراوردهای شیمیایی همچون abs و یا pvc به سرعت تولید کنندگان حرفه ای استفاده از فلزات را در ساخت بدنه دستگاه جوجه کشی رها نموده و از این مواد استفاده کردند که با شرایط جوجه کشی کاملا سازگار می باشند.

برای تضمین کیفیت دستگاه جوجه کشی و رعایت این استاندارد در ساخت آن باید سازندگان دستگاه جوجه کشی از مجموعه قواعد زیر تبعیت نمایند:

  1. به دلیل رطوبت بسیار بالا در حین جوجه کشی و هم چنین هوای گرم داخل دستگاه ، تمامی اجزای داخلی و بیرونی دستگاه اعم از جنس بدنه ، راک ها ، شانه ها و … نباید دچار پوسیدگی و زنگ زدگی شود. از این رو استفاده از چوب و یا فلزاتی همچون آهن و یا گالوانیزه در ساخت دستگاه جوجه کشی به شدت از طرف سازندگان حرفه ای و خارجی منع شده است. زیرا این نوع متریال به سرعت در محیط جوجه کشی فرسوده شده و علاوه بر ایجاد خلل در عملکرد دستگاه ، محیطی آلوده برای تخم ها و جوجه ها فراهم می نمایند.
  2. در جوجه کشی طبیعی پرنده مولد تخم های نطفه دار را به پهلو میچند تا جنین داخل تخم به هنگام شکل گیری در حالت بسیار ایده آلی قرار بگیرد. از این رو امروزه استفاده از شانه هایی که این چنین ویژگی را برای تخم نطفه دار مهیا میکنند تبدیل به یک استاندارد شده است. در استفاده از این نوع شانه ها اولین بار شرکت کره ای و بسیار معتبر آرکام پیش قدم میباشد.
  3. سنسورهای دما و رطوبت و البته سنسور دی اکسید کربن نیز از سایر قطعاتی میباشند که در کیفیت نهایی دستگاه جوجه کشی دخیل میباشند. در جوجه کشی توجه به دقیق بودن میزان رطوبت و دما و هم چنین گاز دی اکسید کربن در داخل دستگاه جوجه کشی اهمیت حیاتی دارد. در صورت مجهز بودن دستگاه به ابزارهای بسیار دقیق (سنسورهای دیجیتالی) برای کنترل و تنظیم این پارمترها ، میتوان از کیفیت دستگاه اطمینان حاصل پیدا کرد.
  4. در طراحی دستگاه جوجه کشی گردش هوا در داخل آن به خصوص در زمان هچ تخم ها بسیار مهم می باشد. یکی از استانداردها در این زمینه این میباشد که سرعت هوا در داخل نباید بیشتر از یک متر بر ثانیه باشد. گردش هوا در داخل دستگاه جوجه کشی به دلیل یکنواخت سازی دما و رطوبت در کابین و اکسیژن رسانی به تمام نقاط آن صورت میگیرد.
  5. رعایت فاصله مناسب بین راک ها و همچنین جای گیری موتور چرخشی در موقعیتی مناسب از جمله استاندارد دیگری میباشد که باید از طرف سازنده رعایت شود.
  6. طراحی دستگاه جوجه کشی باید به نحوی باشد که دستگاه هیچ نوع آلودگی و ضرر فیزیکی به محیط زیست و شخص اپراتور وارد نکند. از آنجایی که میزان رطوبت در داخل دستگاه بالا می باشد و دستگاه با برق 220 ولت کار میکند تا حد الامکان از فلزات رسانا در ساخت این دستگه نباید استفاده شود.
  7. بعنوان یک اصل مهم و استاندارد در دستگاه های دارای ستر وهچر همزمان ، ظرفیت نهایی دستگاه بر اساس مجموع ظرفیت ستر و هچر آن با هم میباشد. در این نوع دستگاه ها امکان استفاده از تمام ظرفیت دستگاه بعنوان ستر ممکن نمی باشد.
  8. ظرفیت اسمی دستگاه نیز بر اساس اندازه استاندارد تخم مرغ مشخص میشود. بدین معنی که دستگاه 100 تایی ظرفیت 100 عدد تخم مرغ را دارد. برای سایر پرندگان ظرفیت دستگاه به صورت جداگانه و بر اساس اندازه استاندارد تخم نطفه دار آن پرنده ذکر میشود.
  9. در زمینه چرخش تخم در حالت ایستاده بعنوان یک اصل زاویه چرخشی تخم در داخل دستگاه جوجه کشی نباید بیشتر از 45 درجه باشد. زیرا در این صورت به دلیل جاذبه و همچنین حالت عمودی تخم ، محتویات داخل آن به کیسه هوایی فشار وارد میکند و باعث آسیب دیدن و از بین رفتن آن میشود.

جمع بندی

لازم به ذکر است که به طور مشخص استاندارد خاصی از طرف موسسه استاندارد بریتانیا و یا آمریکا در خصوص دستگاه های جوجه کشی وضع نشده است. استانداردهای ذکر شده در این نوشتار مجموعه قواعد و اصول کلی می باشد که از طرف سازندگان دستگاه های جوجه کشی صاحب نام در اروپا و آمریکا بیان شده اند. از مهمترین این سازندگان میتوان به برینسا ، ویکتوریا ، آرکام ، جیمز وی ، پیترسایم و … اشاره نمود که در ساخت دستگاه های خود از این استانداردها تبعیت میکنند. از این رو کیفیت دستگاه های جوجه کشی که ساخت آن بر اساس این استانداردها باشد به مراتب بهتر از سایرین خواهد بود. گروه صنعتی هواباتور نیز با توجه به این اصل مهم و تبعیت از استانداردهای جهانی توانسته است بعنوان اولین و بزرگترین سازنده دستگاه جوجه کشی در ایران و خاورمیانه هم اکنون دستگاه های جوجه کشی بسیار با کیفیتی در این راستا تولید و عرضه نماید. استفاده از متریال ضد زنگ و مرغوب ، بکار گیری تکنولوژی های به روز ، استفاده از نسل جدید شانه های جوجه کشی ، طراحی اصولی سیستم سیرکوله و ده ها مورد دیگر از جمله ویژگی های مهم دستگاه های جوجه کشی گروه صنعتی هواباتور میباشند. ناگفته نماند که محصولات این گروه با 12 ماه گارانتی معتبر و 10 سال خدمات پس از فروش ارائه میشوند.

kuluçka makinası üretiminde uygulanması gereken standartlar 

kuluçka makinası bildiğiniz gibi çok hassas bir makine olmaktadır ve bu yüzden standartlara uygun olması ve kalite açısından kullanıcıları tatmin etmesi önemli olmaktadır, bu yüzden kuluçka makinalar ı için bazı uluslar arası standartlar belirlenmektedir ve üreticilerin standartların belgesini veya daha doğrusu diplomasını almak için standartlara uygun ürünler sunması gerekir.

Altın kuluçka firması ise aynı Hovabator ve diğer ünlü firmalar gibi aynı  standartlarda ürünlerini kullanıcılarına sunmaktadır. ve kalitesi ve teknolojisi nedeni ile ülkemizde ve ortadoğu bölgesinde talep almaktadır.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!