کسب درامد با پرورش پرنده های زینتی

کسب درامد با پرورش انواع پرنده های زینتی در خانه

فرهنگ پرورش و نگه داری از پرنده های زینتی امروزه در بین کشورهای مختلف رواج گسترده ای پیدا کرده است. قابلیت تقلید و سخن گویی،باهوشی، زیبایی طبیعی و بازیگوش بودن بسیاری از پرنده های زینتی همچون عروس هلندی، طوطی، قناری و … باعث شده این پرنده ها توجه قشر زیادی از افراد جامعه را خود جلب کنند.

همین امر باعث شده که پرورش پرنده های زینتی بستر بسیار مناسب برای راه اندازی یک کسب و کار پر سود باشد. اشتغال خانگی با پرورش پرنده های زینتی از جمله مشاغل پردرامد می باشد که هم اکنون افراد زیادی در این حوزه فعالیت دارند و روز به روز در حال توسعه است. یکی از مهمترین نکات در امر پرورش پرنده های زینتی انتخاب نژاد مناسب و تکثیر نژاد آن می باشد. موفقیت در امر تکثیر پرنده های زینتی به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که در ادامه این نوشتار به توضیح آن پرداخته ایم.

دستگاه جوجه کشی از پرندگان زینتی در خانه

قدم اول: انتخاب پرنده و نژاد مناسب

اولین و مهمترین قدم در زمینه پرورش پرنده های زینتی انتخاب پرنده و نژاد مناسب می باشد. معروفترین پرنده های زینتی و پرطرفدار در ایران شامل عروس هلندی (کاکاتیل)، کوتوله و یا طوطی برزیلی، کاسکو، مرغ عشق، طوطی سبز، کاکادو، ماکائو، کبوتر، قناری، طاووس و … می باشند. برخی از نژادهای این پرندگان تا چند صد میلیون تومان نیز معامله میشوند.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی

در ابتدا می توان یک جفت پرنده زینتی نر و ماده خرید کرد و اقدام به جوجه کشی از آنها نمود و با پرورش جوجه ها و فروش آنها به درامد رسید. همچنین فروش تخم نطفه دار پرنده های زینتی نیز بسیار داغ می باشد و از این طریق نیز می توان درامد کسب کرد.
افزون بر این روش می توان با خرید تخم نطفه دار و دستگاه اقدام به جوجه کشی از تخم ها نمود.

قدم دوم: جوجه کشی

در امر پرورش پرنده های زینتی جوجه کشی بسیار مهم است. به طوریکه جوجه کشی صحیح یکی از فاکتورهای موفقیت در این زمینه میباشد. جوجه کشی از پرنده های زینتی به دو روش طبیعی و مصنوعی امکان پذیر است. در روش طبیعی پرنده مولد بعد از تخم گذاری بر روی تخم ها خوابیده تا زمان هچ و خروج جوجه ها فرا رسد. اما در جوجه کشی به روش غیر طبیعی از دستگاه جوجه کشی استفاده میشود.

دستگاه جوجه کشی شبیه سازی شده پرنده مادر میباشد که وظایف پرنده مادر را به شکل پیشرفته در حین جوجه کشی به جای می آورد. در طراحی دستگاه های جوجه کشی سیستم های مختلفی برای حرارت دهی، رطوبت دهی، تنظیم دما و رطوبت، چرخش، تهویه هوا و … تعبیه میشود. در رابطه با پرنده های زینتی باید گفت که جوجه کشی طبیعی از آنها امری دشوار بوده و در بیشتر موارد موفقیت آمیز نمی باشد.

از این رو اکثر پرورش دهندگان از روش غیر طبیعی و با کمک دستگاه جوجه کشی این عمل را انجام میدهند. یکی از دلایلی که باعث ترغیب پرورش دهندگان به استفاده از دستگاه جوجه کشی شده است، میزان جوجه آوری بالا در استفاده از دستگاه میباشد. اما امر جوجه کشی از پرنده ای زینتی بسیار حساس تر از ماکیان میباشد. جوجه کشی از پرنده های زینتی را می توان توسط دستگاه حرفه ای و یا دستگاه جوجه کشی خارجی انجام داد و در این زمینه نمی توان به دستگاه های معمولی اکتفا کرد.

در ادامه مطلب به موارد مهمی اشاره نموده ایم که هر پرورش دهنده به هنگام خرید دستگاه باید به آن توجه کند.

قدم سوم: انتخاب دستگاه جوجه کشی

برای حصول نتایج مثبت در جوجه کشی انتخاب و خرید دستگاه بسیار مهم میباشد. جوجه کشی از پرنده های زینتی را باید توسط دستگاه های کم ظرفیت خانگی (حرفه ای و یا خارجی) انجام داد. در واقع پرنده های زینتی در هر دوره تعداد انگشت شماری تخم نطفه دار تولید میکنند. در دستگاه های جوجه کشی حرفه ای خانگی کاربر بسیار بهتر می تواند روند جوجه کشی را کنترل و دستگاه را تنظیم نماید. لذا دستگاه خانگی بهترین گزینه برای جوجه کشی از پرنده های زینتی می باشد.

اما دستگاه های جوجه کشی خانگی نیز در بازار تنوع زیادی دارند و خرید دستگاه نامناسب می تواند باعث شکست در جوجه کشی شود. همان طور که ذکر شد جوجه کشی از پرنده های زینتی از حساسیت بیشتری برخوردار است و دستگاه جوجه کشی مناسب این کار باید حداقل مشخصه های لازم را داشته باشد. یکی از مهمترین این مشخصه ها، نوع سنسور دستگاه است. سنسور بعنوان قلب تپنده دستگاه جوجه کشی وظیفه سنجش دقیق دما و رطوبت را برعهده دارد تا دستگاه به درستی تنظیم شود.

از دیگر مشخصات مهم این دستگاه ها باید به شانه جوجه کشی اشاره کرد. در حالت طبیعی پرنده مادر تخم ها را به پهلو میچیند و با نوک خود آنها را به طور کامل (360 درجه) به چرخش در می آورد. بنابراین بسیار مهم است که دستگاه مد نظر نیز چنین قابلیتی داشته باشد. این قابلیت در دستگاه جوجه کشی بستگی به نوع شانه جوجه کشی در آن دارد.

بیشتر شانه های موجود در بازار فاقد این ویژگی می باشند و تنها دو نوع شانه جوجه کشی [شانه همه کاره و شانه های دوار] زاویه چرخشی کامل و حالت به پهلو قرار گرفتن را برای تخم نطفه دار میسر می سازند. از این رو توصیه میشود در دستگاه مد نظر به دنبال چنین شانه ای باشید.

از سایر موارد بسیار مهم در دستگاه جوجه کشی می بایست جنس بدنه، نوع سیستم تأمین رطوبت، موتور گردشی دستگاه و سیستم سیرکوله هوا را نام برد. باید در نظر داشته باشید که فرایند جوجه کشی نیازمند دمای گرم و رطوبت بالایی است. از این رو عدم پوسیدگی و ضد زنگ بودن بدنه بسیار مهم می باشد. در دستگاه های جوجه کشی مختلف برای تأمین رطوبت از دستگاه ها و روش های مختلفی استفاده می گردد. اما مطلوب ترین این نوع سیستم ها برای جوجه کشی از پرنده های زینتی سیستم رطوبت دهی اتوماتیک می باشد که به تخم ها شوک دمایی وارد نکند. دستگاه هایی که بخار سرد تولید میکنند (همچون رطوبت ساز التراسونیک) به دلیل ایجاد شوک در بین تخم ها مناسب جوجه کشی نمی باشند.

افزون بر موارد ذکر شده در طول جوجه کشی چرخش نامحسوس و پیوسته تخم ها امری ضروری است و این مهم در دستگاه توسط موتور چرخشی تأمین میشود.در واقع موتور چرخاننده تخم ها که در بازار بعنوان موتور جوجه کشی شناخته میشود، وظیفه چرخش آهسته راک و در نتیجه تخم ها را برعهده دارد. زیرا در صورت عدم چرخش به موقع، نطفه داخل تخم به پوسته داخلی چسبیده و روند تکامل آن ناقص باقی می ماند.

سیستم تهویه و سیرکوله هوا نیز در داخل دستگاه جوجه کشی به منظور جلوگیری از نوسانات دما و رطوبت و همچنین دریافت اکسیژن و خروج هوای آلوده انجام میگیرد.

جمع بندی

پرورش پرنده های زینتی را می توان با کسب تجربه از افراد فعال در این حوزه شروع کرد. موفقیت در این امر به پارامترهای مختلفی همچون محل نگه داری، رعایت سلامت پرنده و درمان به موقع آنها، توجه به تغذیه و خوراک و فراهم نمودن تجهیزات لازم همچون دستگاه جوجه کشی و وسایل سرگرم کننده و … بستگی دارد. فراموش نکنید که برای حرفه ای شدن در این امر تجربه بسیار مهم است.

فرد پرورش دهنده باید در مورد پرنده مد نظر اطلاعات جامعی کسب کند و با توجه به شرایط مناسب با آن پرنده اقدام به عمل نماید. در غیر اینصورت احتمال شکست بسیار بالا رفته و پرورش دهنده محتمل خسارات مالی فراوانی میگردد. همانند هر شغلی، پرورش پرنده های زینتی نیز نیازمند برنامه دقیق و جامع و رعایت اصول خاصی میباشد. در متن این نوشتار به یکی از مهمترین ابزارهای موفقیت در این باره اشاره نمودیم.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر توصیه میشود حتما منابع بیشتر و جامعتری را مطالعه بفرمایید. به منظور راهنمایی بیشتر شما عزیزان یکی از جامعترین و کامل ترین مرجع دستگاه های جوجه کشی در ایران را در انتهای این نوشتار معرفی نموده ایم. وبسایت این مرجع که  https://chicken-hatch.com می باشد، با هدف ارتقاء سطح اطلاعات کاربران در زمینه شناخت انواع دستگاه جوجه کشی بنا شده است.

چیکن هچ با دید تخصصی تر و جامعتر به بررسی انواع دستگاه جوجه کشی ایرانی و خارجی پرداخته است. ذره بین این وبسایت بر روی قابلیت های مختلف دستگاه ها و قطعات مختلف آنها معطوف شده و این وبسایت بدون جانب داری از تولید کننده خاص، محصولات مختلف سازنده های دستگاه جوجه کشی را نقد میکند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!