خودخوری در پرندگان

خودخوری در پرندگان

خودخوری در پرندگان

خودخوری در پرندگان

پرهای اولیه به حالت پارهپاره و به رنگ برنزه در می آیند. هیچ نشانه ای از پر ریزی و رویش پرهای جدید در نواحی طاس وجود ندارد. پرنده های مبتلا ممکن است چاق باشند. فعالیت تولید مثلی پرنده تضعیف می شود. احتمال وجود کمخونی خفیف و افزایش سطح کلسترول سرم وجود دارد.

تشخیص و خودخوری در پرندگان

در با جریگارهای مبتلا به گواتر، واکنش نسبت به درمان با مکمل نیز نکته تشخیصی است. در دیگر گونه ها، علائم بالینی، تاریخچه، بیوپسی از پوست، و سطح پایهٔ T4 می توانند در تشخیص بیماری کمک کننده باشند. چون که عوامل زیادی بر سطح T4 مؤثرند و مقادیر طبیعی این هورمون هنوز معین نشده است، کاهش سطح هورمون T4 میتواند نکتهٔ تشخیصی باشد.

واکنش نسبت به مکمل التیروکسین با منشاء خارجی به تنهایی کمک تشخیصی ندارد. اکثر پرندگان دارای غده تیروئید حقیقی با استفاده از چنین مکمل هایی دچار پر ریزی و یا کاهش وزن می شوند. انجام آزمایش شمارش سلولهای خونی در آنالیز بیوشیمیایی پلاسما مفید است.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 12 تایی حرفه ای

به منظور حذف احتمال وجود علل سیستمیک برای این بیماری، انجام رادیوگرافی توصیه می شود. در صورت امکان، تست واکنش هورمون محرک تیروئید با تجویز یک واحد از این هورمون به ازای هر کیلوگرم به صورت عضلانی انجام شود.

خودخوری در پرندگان
خودخوری در پرندگان

 

قبل از تجویز و ۶ ساعت بعد از تجویز نمونه گیری انجام می شود. پاسخ طبیعی به این تست افزایش دو برابری سطح هورمون T4 است. عدم این افزایش تأییدی بر تشخیص بیماری است. از آنجایی که هورمون محرک تیروئید به راحتی در دسترس نیست، تشخیص احتمالی بر پایه علایم بالینی، نتایج آزمایش شمارش سلولهای خونی و پروفایل شیمیایی، سطح پای T4، بیوپسی از پوست و حذف احتمال دیگر علت های ریزش پر انجام می شود.

درمان و خودخوری در پرندگان

در با جریگار از مکمل خوراکی ید استفاده گردد. ال – تیروکسین با دز mg/kg ۰/۰۱-۰/۰۲ هر ۱۲ ساعت خوراکی تجویز گردد. این دزاژ به صورت تجربی در کارهای درمانی دام های کوچک به دست آمده است. اطلاعات داروشناسی در رابطه با پرندگان هنوز موجود نیست. این هورمون با احتیاط به کار برده شود و تا زمان پاسخ به درمان با دقت پرنده تحت نظر قرار گیرید.

نباید التیروکسین با آب آشامیدنی پرنده مخلوط شود. به صورت دوره ای سطح سرمی T4 اندازهگیری شود تا پاسخ به درمان و احتمال مسمومیت بررسی گردد. عوارض جانبی خطرناک عبارتند از بی اشتهایی، مسمومیت قلبی، بیش فعالی و مرگ.

نکتهٔ کلیدی کم کاری تیروئید یکی از علل غیر متداول ریزش پر در پرندگان خانگی است. استفاده از مکمل ال-تیروکسین به صورت تجربی در پرندگان میتواند عوارض جانبی خطرناک و مرگ آوری داشته باشد. دز مناسب برای پرندگان در مورد این هورمون معین نشده است.

با دقت پرنده از نظر علائم مسمومیت تیروئیدی مثل بیش فعالی، وضعیت نامناسب پرها، بی اشتهایی، یا افزایش اشتها تحت نظر قرار گیرد و در صورت مشاهده این شواهد دارو قطع شود. مرگ ناگهانی نیز گزارش شده است. ساير اختلالات هورمونی کم کاری خودبخودی بخش قشری غدهٔ فوق کلیه (بیماری کوشینگ) در پرندگان خانگی گزارش شده است.

کم کاری ایاتروژنیک بخش قشری غدهٔ فوق کلیوی در اثر تجویز استروئید با منشاء خارجی شایع است. با این وجود علائم پوستی مشاهده نشده است. طاسی در قناریهای نر به نظر می رسد در اثر کمبود تستسترون باشد. شیوع این بیماری ۶۰ درصد گزارش شده است. درمان با تستسترون با دز mg/kg ۲/۵ به صورت عضلانی یا خوراکی هر هفته یک بار به مدت ۶ هفته می تواند سبب انگیزش رشد مجدد پرها در بعضی از پرندگان شود.

نوک زنی به پرها و خودخواری ( اختلال غیر رفتاری)

نوک زنی و پرخواری یکی از مشکلات به شدت شایع در پرندگان خانگی است. بعضی از پرنده ها پرهای خود را می کنند و بعضی دیگر پرها را تکه تکه می کنند یا روی بدن به خوردن آن میپردازند. گاهی اوقات خوردن پوست یا عضله زیر آن به همراه پرخواری اتفاق می افتد.

تمام گونه های طوطی سانان ممکن است به این وضعیت دچار شوند، ولی نوک زنی به پر بیشتر در طوطی کاسکو، طوطی کوکاتو، طوطی اکلکتوس کونوره ها و مک کاو شایع میباشد. در این گونه ها اختلالات فیزیولوژیک یا رفتاری شایع ترین علت نوک زنی به پر می باشند. در پرنده های کوچک تر مثل با جریگار و طوطی کوچک استرالیا علت احتمالی نوک زنی به پر بیشتر یک بیماری زمینه ای است.

نوک زنی به پر از نظر تشخیص و درمان بسیار نا امید کننده است. سیر تکاملی انواع مختلفی از بیماری ها می تواند در نوک زنی به پر نقش داشته باشد و معمولاً کارهای تشخیصی گستردهای برای شناسایی علت ضروری است. موفقیت در درمان نوکك زنی رفتاری بسیار متفاوت است و در بعضی بیماری ها نسبت به درمان های محیطی، رفتاری و دارویی پاسخ نشان نمی دهند.

 

جوجه کشی از پرندگان

جوجه کشی امروز یکی از مشاغل پر سود در خانه می باشد . شما می توانید با خرید ماشین جوجه کشی و تهیه چند عدد تخم نطفه دار از پرندگان خانگی مانند طوطی ، کاسکو ، قناری و جوجه آوری از آن ها می توانبد کسب کار بسیار آسان و پر سودی داشت باشد . برای خرید دستگاه جوجه کشی پیشنهاد ما استفاده ار دستگاه جوجه کشی هواباتور 2 ساخت گروه صنعتی هواباتور می باشد . این ماشین جوجه کشی با راندمان ۹۹ در صد قادر از است پرندگان بومی و محلی و زینتی گران قیمت جوجه کشی انجام دهد.

دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی هواباتور ۲


رنگ بندی پرها پرندگان خانگی
بیماری های پوستی پرندگان خانگی


2 دیدگاه برای “خودخوری در پرندگان”

    • سلام، کمبود ویتامین و مواد معدنی داره. باید براش مولتی ویتامین بگیرید. همچنین سنگ مینرال داخل قفسش بذار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!