بیماری پوستی پرندگان

بیماری های پوستی پرندگان خانگی

بیماری های پوستی پرندگان خانگی

سایر بیماری های پوستی

درماتیت حساسیتی (آلرژیک) در این بیماری ضایعاتی پوست پرندگان از نظر بافت شناسی شبیه ضایعات ایجاد شده در درماتیت آلرژیک پستانداران است. با این وجود، اطلاعات زیادی در مورد واکنش های آلرژیک در پرندگان موجود نیست. گزارشات نشان داده اند که پرندگان دچار خارش و مبتلا به ضایعات درماتیت آلرژیک با حذف عامل آلرژن مورد شک یا تجویز داروهای آنتی هیستامین بهبودی پیدا می کنند.

آزمایش پوستی داخل در می در گونه های مختلف طوطی سانان بررسی شده است؛ با این حال، نتایج قطعی نبوده و این تست برای تشخیص قطعی آلرژی در پرندگان توصیه نمی شود. آنتی هیستامین های مؤثر در پرندگان عبارتند از هیدروکسی زین هیدروکلراید mg/kg ۲-۲/۲ خوراکی هر ۸ ساعت و دیفین هیدرامین mg/kg ۲-۴ خوراکی هر ۱۲ ساعت. گفته شده است بعضی از پرندگان با درمان به وسیله اسیدهای چرب ضروری خوراکی بهبودی یافته اند.

نکروز پای طوطی آمازون

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 12 تایی ارزان

این سندرم در تمام گونه های طوطی آمازون گزارش شده است ولی معمولاً در طوطی آمازون گردن زرد و سر زرد دیده می شود. پرنده های مبتلا، به قسمت های پوسته پوسته شده پاها و مفصل خرگوشی و گاهی نوک پوسته های بر آمده و بافت های زیرین آنها نوک میزنند.

سبب شناسی

علت نامعلوم است. علت های مطرح شده شامل ازدیاد حساسیت تماسی، سوء تغذیه، قطع فصلی فعالیت تولید مثلی، چرب بودن جیره و عفونت های باکتریایی، ویروسی و علل وابسته به سیستم ایمنی هستند.

علائم بالینی

معمولاً پرندگان در نواحی پاها و مفصل خرگوشی احساس خارش و درد می کنند. ممکن است آویزه های پوستی سیاه و قهوه ای دیده شود. ضایعات به صورت نواحی متورم قهوهای تیره یا سیاه و پوسته پوسته شده و کنده شدن پوسته های سطحی، نکروز و کنده شدن یا خودداری کردن این پوسته ها، خود پوست و حتی بافت های زیرین دیده می شوند. ممکن است عفونت های باکتریایی یا قارچی ثانویه بوجود بیایند.

تشخیص

تاریخچه دقیق شامل شرایط نگهداری و جیره غذایی پرنده باید اخذ شود. شمارش سلولهای خونی، آزمایش های بیوشیمیایی پلاسما، اندازه گیری سطح اسیدهای صفراوی و آزمایش الکتروفورز پروتئینهای
پلاسما برای جستجوی عامل زمینه ای ضروری است. تشخیص معمولا بر اساس خصوصیات ظاهری و گستردگی زخم است. به دلیل محدود بودن مقدار پوست روی این نواحی، انجام بیوپسی پوستی مشکل است. کشت عمقی و آزمایش تست حساسیت آنتیبیوتیکی بر روی نمونه ها انجام شود.

 

بیماری های پوستی
بیماری های پوستی

 

درمان بیماری های پوستی پرندگان

معمولاً نیاز مدیریت طولانی مدت وجود دارد. محیط زندگی و محل نگهداری پرنده بسیار تمیز نگه داشته شود. در صورت شناسایی عوامل آلرژی تماسی، اقدام به از بین بردن آنها گردد. بر اساس کشت و تست حساسیت، آنتی بیوتیک مناسب تجویز شود. در صورت لزوم درمان ضد قارچی نیز انجام شود.

تجویز هیدروکسی زین هیدروکلراید با دز mg/kg ۲-۲/۲ خوراکی هر ۸ ساعت ممکن است خارش و خودخواری را کاهش دهد. درمان موضعی با کلرهگزیدین یا بتادین رقیق شده ۱۰:۱ به صورت روزانه روی موضع قابل انجام است. در صورت نیاز کرم سیلور سولفادیازین ۱٪ یا دیگر کرمهای حاوی آنتی – بیوتیک استفاده شود. برای جلوگیری از خودخواری بیشتر از بانداژ یا گردنبند الیزابت استفاده شود.

اختلالات تغذیه ای : کمبود ویتامین A

یکی از شایعترین کمبودهای تغذیه ای در پرندگان کمبود ویتامین A است. متاپلازی سلولهای پوششی مخاط دهان و مخاطات تنفسی به نوع سنگفرشی اغلب تا تشکیل پلاک های سفید حاوی کراتین پیشرفت می کند. علائم معمولاً محدود به مخاطات دهان و تنفسی است؛ ولی گاهی اوقات پلاک های سفید در بافت های زیرجلدی پیرامون منقار، فک پایین و اطراف حدقه چشم نیز یافت می شود.

اختلالات غداد پوستی

پرندگان فاقد غدد عرق هستند. در پوست پرنده چهار نوع غده اصلی یافت می شود: غدد کانال خارجی گوش، غدد میبومین پلک، غدد اطراف کلوآک و غده یوروپجیال.

غده يوروپجيال : آناتومی و عملکرد طبیعی

غدهٔ یوروپجیال یک غده دو لوبی است که در اکثر طوطی سانان در قاعدهٔ دم قرار دارد. ترشحات این غده به داخل یک پرز در قاعده دم ریخته می شود. در حالت طبیعی غده به راحتی دیده می شود و یک مایع شفاف روغنی ترشح می کند. این غده در طوطی آمازون، بعضی از کبوترها و فاخته وجود ندارد. غدهٔ یوروپیجیال مواد چرب حاوی پیش سازهای ویتامین D تولید می کند که در معرض اشعه ماوراء بنفش به شکل فعال ویتامین D3 تبدیل می شود.

جوجه کشی از پرندگان خانگی

صنعت جوجه کشی امروز یکی از مشاغل پر سود در خانه می باشد . شما می توانید با خرید دستگاه جوجه کشی و تهیه چند عدد تخم نطفه دار از پرندگان خانگی مانند طوطی ، کاسکو ، قناری و جوجه آوری از آن ها می توانبد کسب کار بسیار آسان و پر سودی داشت باشد . برای خرید ماشین جوجه کشی پیشنهاد ما استفاده ار دستگاه جوجه کشی هواباتور 6 ساخت گروه صنعتی هواباتور می باشد . این ماشین جوجه کشی با راندمان 99 در صد قادر از است پرندگان بومی و محلی و زینتی گران قیمت جوجه کشی انجام دهد.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 6

دستگاه جوجه کشی هواباتور ۶

 


جیره غذایی پرندگان خانگی
تومور در پرندگان


6 دیدگاه برای “بیماری های پوستی پرندگان خانگی”

  1. سلام .من یه قمری خانگی از جوجه بزرگش کردم خودم که الان ۵/۵ هفته و یکی دوجاش میخاروند که ما یه دارو گرفتیم که محلول بود وگفتند یکی دوروز در میان بزنیم که شاید دوسه روز خوب شد اما الان همه جاشو طفلی شديدا داره میخارونه و همراه خارش با منقار پوستش هم کوچیک کوچیک درمیاره بیرون ، میخواستم خواهش کنم کمک کنید دراين مورد

  2. سلام من چند ماهه که یه گنجشک نگه میدارم خونمون
    الان چند روزه که بدن خودش رو میخوارونه
    خودش رو به دیوار میکشه
    ممنون میشم دلیلش رو بهم بگین و راه درمانش رو

  3. سلام من کنار گردن مرغم باد کرده چند روز پیش هم به همونجاش واکسن زدیم امکان داره از واکسن باشه؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!