جوجه کشی از بلدرچین

جوجه کشی از بلدرچین و پارامتر های لازم برای جوجه کشی موفقیت آمیز

جوجه کشی از بلدرچین

جوجه کشی از بلدرچین : در طبیعت جوجه آوری بلدرچین ها با توجه به شرایط فصل تخم گذاری اتفاق می افتد ولی وقتی آنها به طبیعت تعلقی نداشته باشند غریزه کرچ شدن را از دست می دهند. وقتی در خانه یا سالن های ( پرورش بلدرچین ) از آنها نگهداری می کنیم به دو روش می توانیم از آنها جوجه کشی کنیم.

  1. جوجه کشی از تخم بلدرچین با دایه های موقت مثل مرغ، کبوتر و کبک
  2. جوجه کشی از تخم بلدرچین به وسیله دستگاه های جوجه کشی اتوماتیک یا تمام اتوماتیک

در هر 45 روز، زمانی که بلدرچین به بلوغ کافی برای تخم گذاری و تولید مثل رسیده است با ایجاد شرایط مناسب و تشکیل گله های مولد ( یک نرو سه ماده) می توان در هر دوره از آنها جوجه کشی کرد.

نکته ایی که بیشتر حائز اهمیت است این است که بهتر است گله های مولد را از نظر نرو ماده بودن از قبل تفکیک کرده باشید تا دعوایی که بین نرها اتفاق می افتد باعث ایجاد تنش در سایر بلدرچین ها نشود چون ممکن است در زمان جفت گیری لقاح منظمی اتفاق نیفتد و در نتیجه کیفیت نطفه ها مطلوب نباشد همچنین بهتر است به گله های مولد خود مولتی ویتامین بخورانید و تغذیه های مناسب و مفید در اختیار آنها بگذارید این کار سلامت گله های بعدی را بیشتر تضمین می کند.

زمانی که گله های مولد را آماده کردید، بلدرچین ها شروع به جفت گیری خواهند کرد و پرنده های ماده تخمگذاری. کاری که شما به عنوان پرورش دهنده بلدرچین ها انجام می دهید این است که بعد از گذشت 5 الی 6 روز که مولدها جفت گیری کردند، تخمهایی که بلدرچین های ماده گذاشته اند را جمع آوری می کنید از آنجایی که هر بلدرچین تخم گذار در ساعات متفاوتی تخم می گذارد باید شما در طول روز 3 الی 4 مرتبه برای جمع آوری تخم ها برنامه ریزی کنید تا درصد آلودگی تخم ها به فضولات و باکتری های موجود در کف بستر را کاهش دهیم و آنها را در جایی که از قبل برای اینکار اختصاص داده اید انبار کنید توجه داشته باشید.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 48 تایی

که محل ذخیره تخم ها شرایط مناسب دمایی ( حداقل 16 درجه و حداکثر 18 درجه) و رطوبت (حداقل 65 و حداکثر 80 درصد) را داشته باشد و عاری از هر نوع آلودگی باشد همچنین تخم های جمع آوری شده باید شکل، کیفیت و وزن مناسبی داشته باشند و در صورت لزوم اگر تخم ها به فضولات پرنده ها آلوده باشد به روش گاز دادن یا از طریق اسپری کردن با مواد ضد عفونی کننده بر روی تخم ها آنها را پاکسازی کنید. از شستن انها امتناع کنید چرا که باعث از بین رفتن پوشش سطحی تخم ها می شود و ممکن است تخم ها در برابر آلوده شدن به عفونت های باکتریایی آسیب پذیر شوند. زمانی که برای انبار کردن تخم ها اختصاص می دهید نباید بیشتر از 7 روز باشد در غیر این صورت راندمان جوجه کشی از بلدرچین ها پایین می آید.

: فایل صوتی جوجه کشی از بلدرچین

شرایط قرار دادن تخم ها در داخل دستگاه

  1. قبل از اینکه تخم ها را در داخل دستگاه قرار دهید دمای محیط را به 25 درجه سانتی گراد برسانید و اجازه دهید تخم های نطفه دار به مدت 6 الی 7 ساعت در این دما بمانند چرا که در ایام ستر دمای داخل دستگاه 37.5 درجه است و تخم هایی که شما آنها را در دمای 16 الی 17 درجه سانتی گراد ذخیره کرده اید به محض گذاشتن در داخل دستگاه دچار استرس گرمایی می شوند و احتمال میرود بازهم راندمان جوجه آوری پایین بیاید.
  2. شانه های تخم و داخل دستگاه جوجه کشی را ضدعفونی کنید.
  3. دستگاه را به برق وصل کنید و آن را با دمای 37.5 درجه سانتی گراد و 65 درصد رطوبت تنظیم کنید .
  4. تخم ها را با احتیاط و با رعایت اصول جهت ( قسمت پهن تخم رو به بالا و قسمت باریک تخم رو به پایین باشد) در داخل شانه ها بچیند تا سر جوجه در انتهای تخم شکل نگیرند که اگر این موضوع اتفاق بیفتد نطفه در روزهای پایانی قادر به تنفس نخواهد بود.تخم های چیده شده را در قسمت ستر دستگاه بگذارید.
  5. محیطی که دستگاه را در آن جاسازی کرده اید شرایط مناسب برای دریافت اکسیژن را داشته باشد.
  6. در دستگاه را ببندید.

پایان ایام جوجه کشی از بلدرچین 17 الی 18 روز است که 14 روز آن به ایام ستر اختصاص دارد و سه روز پایانی روزهای هچ کردن تخم های نطفه دار است.

دوارن ستر جوجه کشی بلدرچین

پارامتر های لازم برای جوجه کشی از بلدرچین در ایام ستر

دما

همان طور که قبلا هم اشاره کردم دمای مناسب برای جوجه کشی بلدرچین 37.5 درجه سانتی گراد است که نباید کوچکترین اخلالی در کاهش یا افزایش آن به وجود آید چرا که وقتی دما افزایش پیدا کند جوجه ها زودتر از موعود و قبل از اینکه مراحل رشد آنها در داخل تخم تکمیل شود، به دنیا خواهند آمد و ممکن است بعد از تولد آنقدر ضعیف باشند که قادر به تغذیه کردن نباشند و شاهد از دست رفتن آنها باشید.برعکس وقتی دما کاهش پیدا کند منجر به تاخیر در جوجه آوری خواهید بود .

رطوبت

رطوبت هم از عوامل اصلی در جوجه کشی از بلدرچین است چرا که در ایام ستر و به خاطر دمای داخل دستگاه و عدم رطوبت رسانی آب موجود در داخل تخم ها دهیدراته می شود و کیسه های هوایی بخاطر شدت تبخیر بزرگ می شود و نوک جوجه زودتر از موعود به اتاقک های هوایی می رسد و در نهایت تلف می شود حتی اگر موفق به شکستن تخم هم شوند دچار عفونت کیسه زرده می شوند که خود مشکل بزرگی است و برعکس وجود رطوبت به مقدار زیاد موجب می شود تا مایع داخل تخم تبخیر نشده و با گذشت زمان که نطفه بزرگتر می شود غلیظ تر شده و باعث پارگی کیسه های هوایی شودکه طبیعتا نطفه را از دست خواهید داد.

عمل رطوبت رسانی در دستگاه های جوجه کشی متفاوت است که ممکن است با گذاشتن ظرف آب در داخل دستگاه تامین شود و یا به صورت دستی و اسپری کردن بر روی تخم ها ولی در دستگاه های جوجه کشی گروه صنعتی هواباتور مخصوص بلدرچین ها هرگز درگیر چنین مسائلی نیستید.

اکسیژن رسانی و تهویه

هر موجود زنده که در حال رشد است، برای ادامه حیات نیاز به دریافت اکسیژن دارد و هر تخم نطفه داری هم اکسیژن مورد نیاز از طریق منافذ موجود در پوسته دریافت می کند و دی اکسید کربن از همین طریق خارج می شود. کسانی که در کار پرورش و نگهداری از بلدرچین ها هستند به این نکته واقف اند که باید دستگاه در محیطی قرار بگیرد که مشکلی برای عبور و مرور هوای تازه نباشد تا موجبات اکسیژن رسانی به تخم های نطفه دار فراهم شود همچنین بهتر است دستگاه های جوجه کشی مجهز به فن تهویه باشند چون همانطور که میدانید هوای گرم بخاطر چگالی سبک تری که دارد، در قسمت بالای کابین دستگاه جمع می شود و هوای سرد چون سنگین است در قسمت پایین دستگاه . وجود فن تهویه باعث جابجایی این اختلاف چگالی هوای سرد و گرم می شود و دمای یکسانی در بین تخم ها جریان خواهد داشت همچنین مانع جمع شدن دی اکسید کربن ناشی از تنفس نطفه ها می شود.

چرخش تخم های نطفه دار

یکی دیگر از پارامترهای لازم برای جوجه کشی از بلدرچین ها عمل چرخش در ایام ستر می باشد. اگر دستگاه جوجه کشی تمام اتوماتیک نیست انجام این وظیفه مهم بر عهده شماست. در روزهای اول حداقل چرخش 5 الی 6 بار در طول شبانه روز است مخصوصا تا روز چهارم و پنجم و در روزهای بعدی حداقل سه بار در طول 24 ساعت از شبانه روز را با احتیاط به اینکار اختصاص دهید حتی در صورت لزوم از یک ساعت زنگدار استفاده کنید.

این کار باعث می شود تا گرما به تمام قسمت های تخم ها برسد و همچنین مانع چسبیدن نطفه به تخم می شود در غیر این صورت جنین در روزهای اولیه به پوسته تخم می چسبد و امکان تکامل را از دست می دهد و اگر در روزهای پایانی ایام ستر تاخیری در عمل چرخش اتفاق بیفتد ممکن است تلاش برای بیرون آمدنش طولانی باشد و در نهایت قبل از بیرون آمدن از تخم تلف شود و اگر موفق به شکستن تخم شد قسمتی که به پوسته تخم چسبیده باشد هرگز رشد نخواهد کرد و هر چقدر جوجه بزرگتر شود همان قسمت پوست کشیده تر شده و تبدیل به زخم خواهد شد و این یعنی فراهم کردن بستر برای ایجاد عفونت و آلودگی و سرایت آن به سایر جوجه ها.

کندلینگ و نوربینی

در روز هفتم باید تخم های نطفه دار را کندیلینگ یا نطفه سنجی کنید تا از میزان باروری آنها اطمینان حاصل کنید و اگر تخمی نطفه دار نباشد اقدام به خارج کرن آنها از داخل دستگاه کنید در غیر این صورت آلودگی، عفونت و ایجاد گازهای خطرناک ناشی از تخم های بی نطفه موجبات خطر را برای تخم های بارور ایجاد می کند. سعی کنید از نطفه سنجی استفاده کنید که نوردهی زیادی داشته باشد چون پوسته تخم های بلدرچین تیره تر از تخم مرغ است و ممکن است شما در تشخیص سلامت نطفه دچار اشتباه شوید و یا ترک های موجود در روی سطح خارجی پوسته را نبینید.

ایام هچر در تخم های نطفه دار بلدرچین

سه روز باقی مانده به پایان دوره جوجه کشی و از روز پانزدهم تا روزی که قرار است جوجه ها سر از تخم بیرون بیاورند به ایام هچر معروف است.
کارهایی که باید انجام دهید این است که تخم های نطفه دار را از قسمت ستر به قسمت هچر دستگاه انتقال دهید و دما را تا 37.2 درجه سانتی گراد کاهش دهید و میزان رطوبت را به 75 تا 80 درصد برسانید .

جوجه کشی در بلدرچین

پارامترهای لازم در ایام هچر برای جوجه کشی از بلدرچین

دما : متابولیسم بدنی نطفه ها به خاطر تلاش برای بیرون آمدن زیاد است در نتیجه حرارت دمای بدن آنها بالاتر می رود اگر میزان دما بیشتر از 38 درجه باشد، زندگی نطفه قبل از پایان ایام هچ به خطر می افتد.

رطوبت : نطفه ها در ایام هچر شروع به نوک زدن برای شکستن تخم میکنند وجود رطوبت باعث نرم شدن پوسته تخم شده و جوجه ها به راحتی در روز موعود از تخم ها بیرون می آیند.

اکسیژن رسانی : در سه روز پایانی نوک جنین به سطح پوسته رسیده است و نفس می کشد از آنجایی که فعالیت زیادی برای بیرون آمدن از تخم دارند، عمل دم و بازدم شدت می گیرد بنابراین به اکسیژن بیشتری احتیاج دارند اگر محیطی که دستگاه را در آن قرار داده اید مجهز به دریچه های هوایی نباشد و همچنین در داخل دستگاه فن های تهویه وجود نداشته باشد در نتیجه عمل اکسیژن رسانی ضعیف خواهد بود و نطفه قبل از تولد دچار خفگی می شود.

قابل توجه این است که جوجه ها باید تا روز 18 ام از تخم بیرون بیایند در غیر این صورت از دست خواهند رفت.

نکات مهم بعد از تولد جوجه بلدرچین ها

  1. به هیچ عنوان در صدد کمک به بیرون آمدن جوجه ها از تخم نکنید چرا که به آنها اجازه ندادید تا از تمام نیروی خود برای بیرون آمدن استفاده کنند و این یعنی تقویت ضعف جسمانی آنها؛ آنقدر که ممکن است زندگی چند روزه و خیلی کوتاهی داشته باشند.
  2. مادامی که کرک و پر جوجه ها خشک نشده آنها را از داخل دستگاه جوجه کشی بیرون نیاورید چرا که ممکن است دچار استرس سرمایی شده و نه سرما بخورند همچنین اگر بدن آنها رطوبت داشته باشد مستعد تماس با آلودگی و میکروب های موجود در اطرافشان خواهند بود.
  3. حداقل زمانی که جوجه ها می توانند در داخل دستگاه بمانند 24 ساعت و حداکثر 48 ساعت است.
  4. جوجه های متولد شده را پس از 24 ساعت از زمان تولدشان به محیطی که از قبل آن را گرم کرده اید و دمای آن بین 30 تا 35 درجه سانتی گراد است، انتقال دهید.
  5. جوجه بلدرچین ها تا 24 ساعت احتیاجی به غذا ندارند چون زرده باقی مانده از تخم در بدنشان برای تغذیه آنها کفایت می کند در غیر این صورت ذخیره زرده در بدن آنها باقی مانده و فاسد می شود و چند روز بعد از تولد جوجه ها تلف می شوند.
  6. آمار جوجه های متولد شده را داشته باشید و در هفته دوم و سوم آنها را از نظر نرینگی و مادینگی تفکیک کنید چون زودتر از این ممکن نخواهد بود.
  7. واکسن چشمی آنها را برای جلوگیری از شیوع بیماری نیوکاسل و مارک انجام دهید.
  8. دستگاه و شانه های جوجه کشی را تمیز و ضدعفونی کنید تا بستری برای رشد باکتری ها ایجاد نشود.

همه این موفقیت ها در گرو دانش و آگاهی هایی است که شما با تلاش در صدد به دست آوردن آنها هستید و مهمتر اینکه دستگاه جوجه کشی که انتخاب کردید بزرگترین و بیشترین سهم را در پیشبرد موفقیت های شما رقم خواهد زد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!