جذابیت ها و زیبای های کبک

جذابیت ها و زیبای های کبک

کبک از نظر شکل ظاهری بسیار جذاب است. ادغام رنگهای قهوهای، خاکستری و زرد در پرها ظاهر کبک را زیبا کرده است. خط سیاه کشیده شده در سر، دور چشم ها و گردن کبک و همچنین رنگ قرمز در منقار، ساق پاها و پلکها زیبایی کبک را دوچندان کرده است. کبک به جهت لذیذ بودن گوشت آن بسیار موردتوجه است. گوشت کبک علاوه بر لذیذ بودن، طبع گرم و بوی نسبتاً مطبوعی دارد. گوشت کبک حاوی فسفر، آهن، منیزیم، گوگرد و همچنین دارای درصد پروتئین بیش از گوشت سایر پرندگان است.

پروتئین خام گوشت مرغ حدود ۲۰ درصد، بلدرچین ۲۲ درصد و کبک بیش از ۲۴ درصد است. در بین گوشتهای مصرفی در ایران گوشت کبک بیشترین درصد پروتئین خام را دارد. همچنین ترکیب مناسب اسیدهای آمینه در گوشت کبک، متناسب با نیاز انسان به اسیدهای آمینه ضروری بوده بنابراین به عنوان یک مکمل پروتئینی مناسب برای انسان محسوب میشود. صدای کبک یکی دیگر از جذابیتهای آن محسوب می شود. هر دو پرنده نر و ماده در زمان های مختلف صداهای متفاوتی از قبیل هشداری، جنگی و جنسی تولید می کنند. بیشترین صدایی که از این پرنده شنیده می شود آوای چک یا چوک (Chuk) است که بسیار زیباست.

در بین گوشت های مصرفی در ایران گوشت کبک بیشترین درصد پروتئین خام را دارد. برای بسیاری از تولیدکنندگان طولانی بودن زمان پرورش کبک نسبت به پرندگانی مانند بلدرچین یک جذابیت در نظر گرفته میشود، به این دلیل که زمان بیشتری را با این پرنده سپری

می کنند و از دیدن ان لذت می برند. از دیگر جذابیتها می توان به شکار این پرنده در مناطق شکار آزاد اشاره کرد که به منظور

دستگاه جوجه کشی آرکام
دستگاه جوجه کشی آرکام ۲۴ تایی

سرگرمی و استفاده از گوشت آن انجام میشود. با توجه به جذابیتهای کبک، بازار مصرف برای محصولات کبک در حال رشد است

بنابراین مراکزی به صورت صنعتی نیز با هدف تولید محصولات در حجم وسیع در حال

شکل گیری هستند تا بتوانند محصولات مورد نیاز کسانی که امکان پرورش این پرنده سودمند را ندارند تأمین کنند.

تخم و گوشت پرندگان به دلیل داشتن مقدار کمتر چربی و کلسترول نسبت به گوشت قرمز و از طرفی پروتئین بیشتر، از ارزش غذایی بالاتری برخوردارند.

تخم کبک علی رغم کوچک بودن ان (یک سوم تخم مرغ) نسبت به تخم مرغ دارای ۵ برابر فسفر، ۷/۵ برابر آهن، ۶ برابر ویتامین ۱ B (تیامین) و ۱۵ برابر ویتامین B۲ (ریبوفلاوین) است. تخم کبک حاوی انواع اسیدهای آمینه کمیاب و پروتئین زیاد است. تخم کبک در مقایسه با تخم

بلدرچین و مرغ بسیار خوش طعم تر است بنابراین برای کودکان که به دنبال غذاهای خوشمزه

تخم کبک در مقایسه با تخم بلدرچین و مرغ بسیار خوش طعم تر است بنابراین برای کودکان که به دنبال غذاهای خوشمزه هستند بسیار مناسب است.

میزان پروتئین در گوشت کبک در مقایسه با سایر پرندگان ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر است. در هر ۱۰۰ گرم گوشت کبک ۲۴/۵ گرم آلبومین، ۱/۴ گرم چربی و حدود ۱ تا ۱/۵ گرم مواد معدنی وجود دارد. گوشت این پرنده حاوی فسفر، منیزیم، آهن، گوگرد و پتاسیم به مقدار قابل توجه است. طبع گوشت کبک گرم و زودهضم است. مقدار چربی و کلسترول در تخم و گوشت کبک نیز در مقایسه با سایر پرندگان کمتر است.

مصرف تخم و گوشت کبک برای تقویت قوای فکری و جنسی، برطرف کردن ضعف

تکمومی بدن، درمان فشارخون، بی خوابی، عقب افتادگی جسمی، تقويت دستگاه گوارش، کبد، طحال، درمان اسم و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی مؤثر است.

در طب سنتی مصرف جگر کبک به صورت خام در درمان بیماری صرع توصیه شده است. زهره (صفر) کبک به همراه روغن زیتون برای تقویت حافظه و چشم توصیه می شود. مغز کبک جهت برطرف شدن یرقان مصرف می شود.

مزایای تولیدی پرنده ازلحاظ اقتصادی

کبک پرنده ای است که نسبت به بلدرچین دوره پرورش طولانی در حدود ۳/۵ ماه دارد. از طرفی سن بلوغ پرنده هم نسبتا بالا است و در سن حدود ۷ ماهگی به بلوغ میرسد. ولی به دلیل ارزش غذایی بالایی که تولیدات آن دارد و همچنین مصرف کنندگان خاصی که محصولات آن دارد ازلحاظ اقتصادی می تواند درآمدزا باشد. با توجه به این که گوشت و تخم کبک نسبت به سایر مواد همرده و پروتئینی قیمت بالاتری

دارد در صورت تولید با قیمت مناسب سود قابل توجهی عاید پرورش دهنده می شود. محدودیتهای پرورش و تولید کبک

دوره پرورش کبک به نسبت سایر پرندگان بیشتر است. کبک در سن ۴-۳ ماهگی برای کشتار و در سن ۷-۶ ماهگی برای تخم گذاری اماده می شود. این در حالی است که مثلا بلدرچین در ۴۰ روزگی به سن کشتار و ۵۰-۴۵ روزگی به سن تخم گذاری می رسد.

در تولید کبک نباید به یک باره حجم زیادی پرنده پرورش داد بدون این که از قبل برای آن برنامهریزی کرد. باید بتوانیم قبل از تولید تخم و گوشت کبک ابتدا بازار را خوب شناسایی کنیم. با فروشندگان و تامین کنندگان محصولات کبک دوستانه مذاکره و با عقد قراردادهایی همکاری مان را محکم تر کنیم.

به علت گران بودن گوشت و تخم کبک مصرف آنها برای مردم به صرفه نبوده، در نتیجه تولید زیاد این محصولات مناسب نبوده مگر این که بتوان تولید را با بازار هماهنگ کرد. در ایران بیشتر مصرف کنندگان افرادی هستند که یا از نظر مالی مشکلی ندارند و یا به علت یک بیماری خاص توسط پزشک مصرف این گونه مواد غذایی به آنها تجویز شده است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!