تغذیه اردک تخمگذار

تغذیه اردک تخمگذار در چراگاه یا کنار برکه

تغذیه اردک تخمگذار در چراگاه یا کنار برکه

تغذیه اردک تخمگذار در چراگاه یا کنار برکه : با توجه به اینکه اردک پرنده پرخوری است

تامین دان به صورت دستی به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست ، بنابراین بهتر است نیمچه اردکها را از سن ۶ تا ۶/۵ ماهگی در کنار برکه ها ، نهرها و شالیزارها و یا در چراگاهها و باغها رها کرد تا دان خود را بیابند و با این شیوه

هزینه تولید تخم اردک را کاهش داد. دانه های بازمانده پس از درو انواع غلات و سایر گیاهان مواد انرژی زای مورد نیاز اردکها را تامین می کنند و حلزونها ، کرمهای خاکی، حشرات و نوزاد آنها و در بعضی مناطق ماهیهای غیر قابل مصرف موجود در رودخانه های بزرگ و کوچک نیاز پروتئینی آنها را برآورده می کند .

تغذیه اردک در شیوه متراکم

تغذیه اردک بخصوص اردکهای بالغ و تخمگذار می بایست اقتصادی باشد . بخصوص اگر بخواهیم اردک مادر پرورش دهیم موادی که برای تغذیه دستی اردک توصیه می شود عبارت است از : سبوس گندم سبوس برنج ، زبره گندم، آرد ذرت، پودر بقایای ضایعات کشتارگاهی دام و طیور، آرد جو و ضایعات سبزیها و علوفه خرد شده می باشد.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی

فرمول غذایی اردک از ۸ هفتگی به بعد غذای اردک مادر هنگام اردک تخمگذار

تغذیه اردک تخمگذاربه این فرمولها می بایست آنقدر شیر بدون چربی اضافه کرد تا مخلوط به صد در صد برسد ، غذای اردک تخمگذار و مادر باید دارای حدود ٪۱۵ پروتئین و ۲۶۰۰ کیلوکالری انرژی قابل هضم باشد . در پرورش اردک چه به روش آزاد و چه به روش متراکم می بایست نکات زیر رعایت شود: در ابتدای ورود جوجه اردکها در آشیانه گرم . آب تمیز و تازه در اختیار آنها قرار داده شود غذاهای پودری در دانخوریهای کم عمق در اختیار آنها قرار گیرد .

غذا و آب کافی اردک تخمگذار

غذا نباید هرگز بدون آب داده شود غذا و آب کافی و فراوان باید در دسترسی اردکها تا سن ۷ الی ۸ هفتگی باشد . معمولا صبح زود و بعدازظهر نزدیک به غروب برای دادن دان مناسبتر است .

لانه تخمگذاری  اندازه هر لانه تخمگذاری بایستی ۳۰X۳۰X۴۵ سانتیمتر باشد برای هر ۳ اردک یک لانه کافی است. لانه تخمگذاری بایستی کف زمین قرار گیرد و بستر درون لانه تخمگذاری حداقل ۳ بار در هفته تعویض شود لانه تخمگذاری حداقل ۴ هفته قبل از شروع تخمگذاری نصب گردد تا پرنده به آن عادت کند در غیر این صورت اردکها از آن استفاده نمیکنند .

تغذیه اردک تخمگذار

نسبت مناسب برای تلاقی

بهترین نسبت برای تلاقی اردکها یک نر به ۶ ماده می باشد . برنامه نوری : برای اردکهای مادر در زمان تولید ۱۴ تا ۱۶ ساعت نور در شبانه روز لازم می باشد. در فصل زمستان که طول روز به ۷-۸ ساعت می رسد تخمگذاری بطور کامل متوقف میشود، لذا بایستی با نور مصنوعی آن را به ۱۶-۱۴ ساعت رساند در زمان پرورش نور طبیعی کافیست و نبایستی با نور مصنوعی ساعات روشنایی را افزایش داد . برای اردکهای گوشتی نور مصنوعی لازم است و بایستی حداقل ۲۰ ساعت نور در شبانه رو از داده شود .

آب مورد نیاز اردک تخمگذار

اردک پرنده ابد وست است. اب برای شنا کردن اردک ضروری نیست لیکن کمبود آب ممکن است سبب افزایش مرگ و میر شود . توصیه می شود کانالی به پهنای ۶۰ سانتی متر و عمق ۳۰ سانتیمتر در انتهای گردشگاه اردک احداث گردد تا نیاز پرنده به آب برطرف گردد . ۱۵ سانتی متر عمق کانال برای شستن اردکها و تمیز کردن چشم و منقارشان کافی بنظر میرسد .

آب آشامیدنی مورد نیاز اردک تخمگذار

احتیاج روزانه اردک به اب اشامیدنی در اولین هفته بطور متوسط بالغ بر ۷۵ میلیمتر می شود که به تدریج افزایش پیدا می کند به طوری که در پایان پرورش به ۵۰۰ میلی لیتر در روز می رسد .


19 دیدگاه برای “تغذیه اردک تخمگذار در چراگاه یا کنار برکه”

    • سلام، کم کم زمان تخمگذاریش میرسه و تا 7 ماهگی باید تخمگذاری کنه حتما بهش غذای کلسیم دار بدهید مثلا پوسته تخم مرغ رو غذاش خرد کنید یا از کلسیم کربنات یا پودر صدف معدنی و … استفاده کنید.

  1. سلام وقتتون بخیر
    من دوتا اردک دارم یکی نر و یکی ماده حدودا ۹ الی ۱۰ ماهه هستن
    اردکم یک ماهی هست که به صورت مرتب هرروز تخم میگذاره ولی الان یک هفته است که نزدیک های ظهر و به سختی تخم میکند و جای همیشگی هم اینکار رو نمیکند و دنبال جای مخفی میگرده و اندازه ی تخم ها هم خیلی کوچک شده نسبت به قبل
    خوراکشون هم سبزیجات مثل کاهو و گوجه و خیار و کدو سبز و پلیت و گندم هست
    هرروز هم آب تنی می کنند .

    • با سلام، احتمالا دچار کمبود کلسیم شده. حتما بهش کلسیم بدهید. پودر صدف دریایی ، صدف معدنی ، پودر پوسته تخم مرغ و کف دریا همگی منبع کلسیم برای پرندگان هستند.

  2. سلام
    من ۶تا اردک دارم ۲تاش ماده و ۴ تاش نره ۸یا ۹ ماهه هستند اما تخم نمیزارن
    مشکلشون چیع
    واینکه روزی دو یا سه بار بهشون غذا میدیم و خیلی توی نور آفتاب نیستند

    • با سلام، تو این موقع از سال به دلیل کوتاه بودن طول روزها و کمبود نور، سرما و … پرنده ها تخمگذاری نمیکنند. اما اگر شرایط لازم همچون دمای معتدل، 14 ساعت نور، تغذیه کافی و … را براشون فراهم کنید حتما تخمگذاری خواهند کرد. اگر نه صبر کنید در فصل بهار به صورت طبیعی تخمگذاری میکنند.

    • با سلام، تخمگذاری پرنده ها فقط به خوراک بستگی نداره، نور و آب و هوا هم تأثیرگذارند. در این فصل طیور محلی بیشتر به خاطر کمبود نور تخمگذاری نمیکنند و تو لک می روند.

  3. با سلام
    ارک ماده بوده و نگهداری در منزل به صورت تنها با یک مرغ خانگی
    سن اردک حدود 1.5 سال می باشد ابتدا روزانه یک عدد تخم کرده ولی اکنون تخم آن به صورت شل و بدون پوست می باشد مشکل این اردک چیست؟
    غذای اصلی اردک نیز پلیت می باشد

    • با سلام، کمبود کلسیم داره، اردک ها به کلسیم بیشتری نیاز دارند. پودر صدف دریایی یا سنگ آهک، یا پودر کلسیم و … همیشه در دسترس پرنده بگذارید و بعنوان بخشی از جیره روزانه او باشد.

      • با سلام، خیر فقط در هفته اول تقریبا 24 ساعت بایدسالن روشن باشد. به ترتیب هر هفته چندین ساعت از نوردهی سالن کاسته میشود تا به طور معمول این میزان به 12 الی 16 ساعت در روز می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!