تشخیص بلدرچین نر و ماده

تشخیص بلدرچین نر و ماده

تشخیص بلدرچین نر و ماده

تکنیک های تشخیص صحیح جنسیت بلدرچین یکی از موارد مهم در امر پروش این پرنده می باشد که هر پرورش دهنده بلدرچین باید با آن آشنایی داشته باشد. زیرا جیره غذایی بلدرچین های نر و ماده در برخی موارد با هم تفاوت هایی دارد و پرنده باید به درستی تغذیه شود. بعنوان مثال برای افزایش باروری تخم های نطفه دار در بلدرچین ها ، جنس ماده باید جیره غذایی مقوی داشته باشد. همین طور وجود کلسیم کافی در جیره غذایی بلدرچین های ماده برای با کیفیت بودن پوسته تخم الزامی است. علاوه بر تغذیه موارد دیگری همچون مدیریت صحیح گله برای جفت گیری نیز نیاز به شناخت جنسیت بلدرچین ها دارد. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله چهار روش ساده و آسان برای تشخیص بلدرچین نر و ماده آماده کرده ایم که می توانید آن را مطالعه بفرمایید.

روش اول : بررسی پرهای سینه

بررسی پرهای سینه

تشخیص جنسیت بلدرچین های ژاپنی ، ایتالیایی و جلف کار آسانی می باشد. زیرا بین جنس نر و ماده این نژادها در قسمت پرهای سینه تفاوت وجود دارد. اگر پرهای قسمت سینه این نژادها را بررسی کنید ، متوجه خواهید شد که سینه جنس ماده این پرنده ، دارای رنگ روشن تری نسبت به نر می باشد. همچنین رنگ سینه جنس ماده بلدرچین ، قهوه ای کم رنگ بوده و سینه آن دارای خال های قهوه ای و سیاه رنگ می باشد. در حالی که بلدرچین های نر سینه ای تیره تر دارند و رنگ آن مانند قرمز مایل به قهوه ای است که تقریبا لکه خاصی در آن دیده نمیشود.

توجه داشته باشید که سن بلدرچین باید حداقل 2 الی 3 هفته و بیشتر از این مدت باشد تا بتوان از این روش به جنسیت بلدرچین پی برد.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 48 تایی

روش دوم : لمس غده کلاهک و تشخیص بلدرچین نر و ماده

در برخی از نژاد ها ، الگوی پرهای سینه هر دو جنس نر و ماده دقیقا شبیه به هم می باشد و با روش اولی نمی توان به جنسیت پرنده پی برد. یکی از قوی ترین راه های تشخیص جنسیت این نژادها ، بررسی قسمت زیرین و غده مانند پرنده می باشد. در این روش باید بسیار احتیاط نمایید.

در این روش باید بلدرچین را در دست بگیرد و قسمت زیرین و نزدیک به پاها و دم آن را بررسی نمایید. مواظب پاهای بلدرچین باشید که آسیب پذیر هستند. لذا بدون فشار به پاها پرهای این قسمت را بالا بزنید. در بلدرچین های نر متوجه یک برامدگی در قسمت نزدیک به دم خواهید شد. بلدرچین های ماده فاقد این غده میباشند. اگر در بلدرچین های نر این غده را با دو انگشت کمی فشار دهید ، ماده سفید رنگ از آن خارج خواهد شد.

لمس غده کلاهک بلدرچین

این روش در فصل بهار و تابستان باید انجام بگیرد. همچنین دقت داشته باشید که اگر کف از این قسمت بیرون آمد و لی هیچ نوع برامدگی در آن دیده نمی شود ، به احتمال زیاد بلدرچین مد نظر ماده می باشد که به دلیل جفت گیری اخیر مقداری از مایع کفی سفید رنگ در بدن آن باقی مانده است.

لازم به ذکر است که در این روش باید بلدرچین بالغ شده و سن آن حداقل 6 هفته باشد.

روش سوم : بررسی رفتار پرنده

بلدرچین های نر و ماده مخصوصا در فصل جفت گیری رفتارهای متفاوتی از خود نشان میدهند. همچنین شخصیت بلدرچین ماده با بلدرچین نر متفاوت می باشد و با کمی دقت می توان به این تفاوت پی برد.

برای شناخت جنسیت بلدرچین به این روش ، باید رفتار بلدرچین ها را زیر نظر بگیرد. بلدرچین های نر نسبت به بلدرچین های ماده پرخاشگرتر هستند و بلدرچین های ماده شخصیتی آرام دارند.

اگر بلدرچین های نر در یک محفظه کوچک در کنار یکدیگر قرار بگیرند ، به جدال و درگیری می پردازند و ممکن است به یکدیگر جراحات شدیدی وارد کنند. اگر بلدرچینی با روحیه جنگجویی و پرخاشگر دید ، شک نکنید که جنسیت آن نر می باشد.

بررسی رفتار پرنده

به صدای بلدرچین ها دقت کنید. بلدرچین های نر معمولا بلدرچین های ماده را زیاد صدا می زنند. البته بلدرچین های ماده نیز صدایی شبیه به جنس نر این پرنده از خود در می آورند تا با جوجه هایشان ارتباط برقرار کنند.

در فصل جفت گیری بلدرچین های نر ، سر و صدای زیادی به پا میکنند. در واقع بلدرچین های نر با کش و قوس دادن خود ، جنس ماده را صدا میزنند. غرغر کردن بلدرچین های نر در فصل جفتگیری یکی از خصوصیات رفتاری آنها می باشد.

بلدرچین های ماده در فصل جفت گیری برای لانه سازی و تغذیه جوجه ها تلاش میکنند. البته جنس نر این پرنده نیز برای جوجه های خود پرورش دهنده خوبی می باشد و صرفا برای تشخیص جنسیت نمی توان به این روش اعتماد کرد.

روش چهارم : بررسی پرها

گاهی اوقات جنسیت بلدرچین به راحتی توسط پرهای آنها مشخص میشود. این روش برای اکثر نژادها قابل استفاده است.

در فصل جفت گیری ، پرهای بلدرچین خود را بررسی کنید. بلدرچین های ماده به دلیل جفت گیری برخی از پرهای سر و پشت خود را از دست میدهند. البته عوامل دیگری همچون استرس دمایی ، کمبود فضا و برخی از اختلالات می تواند باعث ریزش پر در بین بلدرچین ها شود. لازم به ذکر است که بلدرچین های نر به علت درگیری ممکن است سر طاس داشته باشد.

همچنین بلدرچین های نر معمولا پرهای روشن تر و رنگی تری در قسمت پشت ، گردن و سر دارند. در حالی که بلدرچین های ماده معمولا رنگی ساده در این نواحی دارند.


224 دیدگاه برای “تشخیص بلدرچین نر و ماده”

  1. من ۵تاماده دارم یکدونه نر دارم حالا پیدا کردن نر خیلی سخت شده همشونم یک رنگه بجز یکی سفیده احتمال داره نر باشه ؟چون سفید یکرنگ بدون هیچ خالی روی بدنش‌.

  2. درود،ماله من حالت کجی میگیره به خودش و میره رو اون یکی،ولی سرش میخوره به محافظ قفس و برنامه شکست میخوره،هر روز ۱۰بار این کارو میکنه،چیکار باید کرد؟🤔

  3. سلام من ۴ تا بلدرچین خریدم الان یکی شون گربه خورد یکی شون فرداش مرد دوتا دیگه دارم وقتی میرن پیش هم یکی شون اونو میزنه باید چیکار کنم

  4. سلام
    من یه بلدرچین از فامیلمون گرفتم قهوه ای کامل و تیره ست سینه‌ش با خال های سیاه
    و طبق توضیحات شما این باید نر باشه
    من رفتم بدونه ماده با پر های سینه ش کرمی هست خریدم تا ول کردم این اولی ک از فامیلمون آورده بودم باهاش جفنگ‌تری کرد ولی الان ماده میره پشت نر
    این طبیعیه؟

  5. سلام عرض ادب ببخشید من دو تا بلدرچین مینیاتوری یک نر یک ماده خریدم تقریباً ده روزی میشه ولی هنوز تخم نذاشته دان هم دان بلدرچین تخم گزار بهشون میدم جاشون هم بزرگه ولی نور خوبی ندارن حدوداً یک سال هم سن دارن

  6. سلام بزرگوار. جوجه بلدرچين مینیاتوری از چند روزه شدن شون … نروماده چطور مشخص میشه؟؟؟ حتما باید بالغ بشن ؟؟؟

  7. سلام من سه تا بلدرچین دارم یکیشون سفیده و خالخالیه سیاهه دوتاشون هم قهوه ای هستن اون وقت من میبینم که یکی از قهوه ای هام از بقیه کتک میخوره ولی خالخالیه با اون یکی قهوه ایه دوسته باش خوبه من چطوری تشخیص بدم کدوم نره کدوم ماده یکی از سیاهام همون که کتک میخوره خیلی تند حرکت میکنه و هی شیطنت میکنه خالخالیه آرومه و اینکه هی یک جا می‌خوابه اون یکی قهوه ایم همون که با خالخالیه خوبه یکم شیطنت میکنه ولی آروم

  8. سلام من ۴ تا بلدرچین برای باغم خریدم و ۲ تاشون رنگ اصلی همون رنگ قهوه ای هستن ۲ تا هم رنگ سفید ۲ تا سفید با هم هستن ۲ تا سیاه هم با هم قهوه ای ها که ماده هستن از شکمشون معلومه ولی سفید رو من چطوری از نظر ظاهری میتونم ببینم همشون هم اروم و مهربونن با هم و با من
    خواهش میکنم بگید😁

  9. سلام آقا ما یه بلدرچین نر داریم با دو تا ماده ولی تخماشون نطفه دار همیشه اکثرا چه روشی برای اینکه بشه از تخم جوجه بلدرچین دراورد دارید

    • سلام، بلدرچین مثل مرغ نیست و زیاد کرچ نمیشه. برای همین جوجه کشی طبیعی بلدرچین سخته. شما اگه قصد جوجه کشی دارید یه دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک مثل ایزی باتور 5 تهیه کنید.

    • سلام، دقیق نمیشه گفت فقط اگه بالغ باشه نوک شاهپرها دیگه سفید نخواهد بود. اگه دو تا پر آخری ریخته باشه یعنی 40 روزگی رو رد کرده.

  10. سلام ببخشید بلدرچین من رو سینش خال نداره سنش رو نمیدونم حنایی هست شاهپر هاش هم حنایی هست. جیک جیک هم میکنه بعضی وقت ها. جال اینجاست هر موقع ولش میکنم پر های پشتش رو میاره بالا و میره دون میخوره و میره رو الیاف میخوابه. نره یا ماده ؟؟:::: بالقه ؟:؟؟؟؟

  11. سلام
    من یک بلدرچین داره که فکر کنم ماده است چون سفید رنگه تشخیص جنسیتش برام سخته
    برای سرگرمی بلدرچین خریدم
    فقط یدونه دارم
    نر هم خریده بورن ولی پرید رفت
    الان این رو توی حیاط توی یک اتاقک کوچیک میزارم
    خیلی کرم نیست ولی از باد و بارون و سرما در امانه به خصوص الان که پاییزه
    اگه هوا خوب باشه هم میزارمش توی قفس توی باغچه
    پدرم براش جفت نمی خره ولی اگه بتونم تا بهار پول جمع کنم بخرم
    چون تنهاس من بیشتر میرم پیشش و بعضی وقت ها هم برای اینکه ببرمش توی یه قفس دیگه مجبورم بگیرم ولی از من هنوز میترسه
    من اینو از پرنده فروشی های توی خیابون خریدم و سنشو نمی دونم چون وقتی ازش پرسیدم فقط گفت همین روزا تخم میزاره ولی تخم نذاشت اول بار هم یک نر پیشش بود که پرید
    غذا هم بهش آرد ذرت میدم
    اگه هم بشه گاهی اوقات برنج(برنج های روغنی که خودمون میخوریم) میدم با ماست ولی دیگه ماست نمی خوره
    از وقتی خریدمش انگار داره لاغر تر میشه یعنی دلیلش اینه که خیلی بهش دست میزنم و پیشش میرم ؟
    وقتی میخوام برم پیشش یه میره گوشه و سرش رو میاره پایین و توی پرواز هم بالش چیدم که اگه بیرون بردمش پرواز نکنه الان هم زیاد نمیتونه بپره و هر وقت هم می پره نمی تونه درست روی زمین بشینه و باسر میاد زمین آیا همه ی بلدرچین ها همینجورین يا اين مریضیه خاصی است برا همین وقتی میپره میترسم یه چیزیش بشه

    برای خوابش هم یه کارتون کوچیک گذاشتم توی یه صندوق چوبی و توی کارتون الیاف گذاشتم این خوبه یا باید خودش لونه سازی بکنه؟
    و روی صندوق هم موکت کوچیک گذاشتم که سرد نشه خیلی
    خاک بازی هم میکنه بیشتر وقت ها آیا ممکنه شپش بگیره يا از آدما يا به خاطر اینکه پرنده اس
    پدریم هم براش پولی خرج نمی کنه مثلا خرید قفس و یا غذای بهتر يا اگه میرض شد برای خرید دارو یا پیش دکتر رفتن پول نمیده
    خیلی دوست دارم که تخم کنه
    برای همین اگه راهکار ساده ای دارین لطفت بهم پیشنهاد بدین
    اینها همه کارهایی بود که براش کردم
    لطفا اگه چیزی رو يا کاری رو اشتباه انجام میدم بگید چون من خیلی بلدرچین رو دوست دارم و تا جایی که میتونم هر کاری از دستم بر بیاد میکنم🙏🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🥰🥰

    • سلام
      الان تخمگذاری نمیکنه چون هم جابجا شده و هم نور به اندازه کافی دریافت نمیکنه. برای تخمگذاری بلدرچین 14 ساعت نور لازمه
      ترسیدنش از شما طبیعیه دنبالش نکنید ترس و استرس براشون خوب نیست.
      برای تغذیه اش هم سعی کنید از سبزی فروش ها ضایعات سبزی بگیرین همینطوری بدون پول میدن بهت ولی تمیز باشه بندازین جلو بلدرچین بخوره. برنج روغنی زیاد براش خوب نیست.
      عدم تعادلش تو پریدن به خاطر بال چیدنش هست. بلدرچین رو تو قفس نگه دار یا محیط سربسته تا فرار نکنه. با خودت نمیتونی بیرون ببری.
      بعدش هم سعی کن زیاد لمسش نکنی خدای نکرده مریضی میگیری ازش. حموم خاک هم براش خوبه خودشو تمیز نگه میداره.

      • یعنی اگه دیگه خیلی جابه جاش نکنم برای بهار وتابستان تخم میزاره؟
        و اینکه سبزی خیلی بهش نمی دادم و هروقت هم میدادم خیلی نمی خورد
        و اینکه آیا به مرور زمان بال هاش بزرگ میشه؟

        • بله بهار تخمگذاری میکنه به شرطی که نترسه و کل روز رو تو افتاب باشه.
          تو 45 روزگی کامل بالغ میشن و پرهاشون هم کامل رشد میکنه ولی هر سال یه دوره پرریزی هم دارند.

  12. سلام
    خدا را باش
    سه تا بلدرچين دارم يكيشون دايم پشتك وارو ميزنه به عقب
    يكي ديگه همش چشمك ميزنه و موقع خوردن دو تا ديگر را ميزنه
    سومي دايم بالهايش را باز ميكنه و روم نميشه بگم روي دو تا ديگر سوار هست
    ممنون دليل انها را بگيد
    با تشكر

  13. سلام خسته نباشید. ببخشید من یه سوال داشتم من یه بلدرچين سیاه دارم که زیر گلوش سیفده و روی سینه اش مانند گردنبند یه خط سفید دارد و همچنین شاه پر هایش هم سفید هست. الان این بلدرچين من نر هست یا ماده؟

  14. سلام.من دوماه پیش ۳بلدرچین خریدم.۲تاماده یکی نر.هفته پیش شروع کردند پرریزی.الان یکی از ماده ها خال خالی سینه اش ازبین رفته و سینه اش بدون خاله.ممکنه نر بوده باشه

  15. سلام من دوتا بلدرچین نر و دوتا ماده دارم قبلا اینا ۷ تا بودن چون یکیشونو کلاغ خورد ، دوتاشونو از ترس چهارشنبه سوری سکته کردن
    و فقط این چهارتا موندن منم برا اینکه ازشون خوب مراقبت کنم توی قفس کردم
    اما توی یه قفس نیستم چون نرها باهم دعوا میکنن
    الان بلدرچین نر ماده رو میزنه و خیلی ام شدید میزنه جوی که پر ای پشت گردنش رفته و خوب میشه اون ماده رو به اون یکی نر دادم اونا ارومن ولی این نر تنهائه چیکار کنم اگه که ماده بخرم اونو میزنه یا نه

  16. سلام من دوتا بلدرچین دارم ولی دوتاشونم بی خال دار هستن یعنی نر ولی جفتگیری میکنن مگه ماده نباید خالدار باشه. لطفا راهنماییم کنید

    • سلام، مورد جالبی بود شاید دچار استرس شده، خشکش کنید و بلدرچین رو در جای گرم( 25 درجه ) نگه دارید تا سرما نخوره.

  17. سلام من دو تا جوجه بلدرچین فانتزی داشتم ماده مرد رفتیم یکی دیگه خریدیم الان نره داره ماده را می زند

    • سلام، به خاطر غذا و جایگاه هست به مرور عادت میکنه بهش اگرنه حتما بلدرچین ماده رو جدا کنید.

    • سلام، خیر نمیخواد ولی اگه میخواهید تخم نطفه دار بلدرچین داشته باشید که برای جوجه کشی استفاده میشن لازمه بلدرچین نر هم بگیرید.

  18. سلام خسته نباشید من دو تا بلدرچین ماده دارم بنظرتون براشون نر بخرم ماده هم از اینکه شینشون خال خال بود و با هم هیچ کاری نداشتن و صدا نمیکردم

  19. سلام من یه بلدرچین نر دارم و دوتا ماده بلدرچین نر دهنش معمولابازهستش و صدا در میاره چه مشکلی داره ؟از ساعت ۷صبح تا۸ شب تو حیاط هستن وفقط سیب زمینی و تخم مرغ و هویج میخورن گاهیم ارزن چیکار کنم چیزای دیگه هم بخورن؟

    • سلام، دون مخصوص براشون تهیه کنید ولی یهو غذاشون رو تغییر ندهید. نرها معمولا برای جفت گیری اواز میخونند. همه شون یه جا هستند؟

  20. سلام یک جفت بلدرچین داشتم یک نر و یک ماده ماده مُرد ۲تا ماده برای نر که ماند گرفتیم حالا نوک میزنه و روش میخوابه و نوک شون میزنه چکار باید انجام بدم

    • سلام، به خاطر غذا و جا هست که نوکشون میزنه یه مدت که بگذره خوب میشه فقط غذا، اب و فضای کافی بهشون بدهید.

        • تعداد بلدرچین هاتون کمه راحت تو یه مترمربع جا میگیرن و به اندازه کافی هم فضا در اختیار خواهند داشت ولی درکل بستگی به شما داره فضای زیاد بهشون بدهید تا درگیر نشن.

  21. سلام بلدرچین اگر تخم بزاره هروز به تخم گذاری ادامه میده یا نه و اگر راهی هست که بلدرچین حد اکثر تخم گذاری رو کنه رو بگید لطفا

    • سلام، هر روز که نه ولی 5 تا تو هفته میزاره. برای تخمگذاری حداکثر هم نور خیلی مهمه 16 ساعت، محیط باید بدون سر و صدا باشه تا بلدرچین ها استرس نگیرن. غذاشون هم باید از نوع دان بلدرچین تخمگذار باشه که کلسیم بیشتری داره. در ضمن با افزایش سن به تدریج میزان تخمگذاریشون پایین میاید.

  22. سلام تشکر بابت مطلب خوبتون
    من موقع خرید بلدرچین طرف اشتباهی ۲ تا نر داده بهم و یک ماده
    مشکلی ایجاد میکنه؟ یا باید یکی از نر ها را جدا کنم؟

    • سلام، منظورتون دوران لک و پرریزی هست؟ اگه اینوطریه که کاری نمیشه انجام داد چون یک دوره طبیعی هستش و هر سال بلدرچین تولک میره. ولی گرسنگی طولانی مدت و کاهش نور نیز از عواملی هستند که باعث میشه پرنده زودتر تو لک بره.

    • سلام، ممکنه هر دو نر باشند. جاشون باید به اندازه کافی بزرگ باشه بر سر غذا و جایگاه هم دعوا میکنند.

    • سلام، نور برای تخمگذاریشون و برخی فعالیت های شیمیایی بدن به شدت لازمه برای تخمگذاری حداقل 14 ساعت باید نور ببینه چه نور خورشید باشه چه بصورت مصنوعی و نور لامپ.

  23. روش دوم هم انتحان کردم بر امدگی داره اما کف سفید از اون نزد بیرون و بلدرچین من خیلی ارومه و سرو صدایی اصلا نداره

  24. با سلام. من چند تا بلدرچین دارم که روی سینش مثل سینه ماده ها نیس اما ۱۰ تا حال روی سینش هست و روش اخری که گفتین از انتها بلدرچینو نگه داشتم و با دوانگشت فشار دادم اما ماده سفیدی از اون خارج نشد اگه بگید بلدرچین من نره یا ماده ممنون میشم

  25. سلام من یک بلدرچین دارم که چشمش قرمز شده و آب می دهد اول یک چشمش بود الان دو تا چشمش است باید چیکار کنم

    • سلام، محیطشون باید ساکت و ارام باشه. دان بلدرچین تخمگذار براشون بگیر و باید روزانه 14 الی 16 ساعت نور دریافت کنند.

  26. سلام من 2تا بلدرچين دارم و یکیش تخم میزاره یک راه ساده میگید که نر و مادهگی را مشخص کنم هر دو یک جور هستند یک کمکی میکنید🙏🙏

    • سلام، اگه سینه شون خالدار باشه ماده اگر نه نر می باشند. اگر هم هر دو شبیه به هم هستند جنستشون یکی است.

  27. سلام جوجه بلدرچین گرفتم فکر میکنم دو سه روزه باشن یکیشون از ارتفاع افتاد و پاش لنگ میزنه زنده میمونه؟

  28. سلام ببخشید دو سوال دارم یه بلدرچین دارم یکی هست اشکال نداره سوال دوم پرای جای سینش حنایی قهوه ای کم رنگ 5 خال سیاه داره غده کلاهم کف نیمد ولی برآمده نداشت خیلی هم آرومه صداشم تا حالا در نیمده و تخم هم نمیذاره نر هست یا ماده

  29. سلام ببخشید من یه بلدرچين دارم میخام بدونم یدونه هست بد نیست غده‌ای کلاهکش کف نیمد برامدگی هم نداره پرایه سینشم کرمی حنایی قهوای کم رنگه 7 خال هم داره خیلی هم ارومه صداشم نشنیدم تخم هم نذاشته

  30. سلام من چهار تا بلدرچین دارم همشون سینه شون خال خال است اما دوتا شون آرام هستند دو تا شون در خاشگر توی مقاله نوشته بود نر ها در خاشگر تر از ماده ها هستند کدوم نر است کدوم ماده

    • سلام، بهتره دقیقه به پرهای سینه نگاه کنید. اگر همشون مثل هم خال خال باشه ماده اند. پرخاشگری شون ممکنه به خاطر غذا و جا باشه. با تست کلواک هم دقیق میشه جنسیت بلدرچین رو تشخیص داد. فیلم داخل مقاله رو ببینید.

  31. سلام من ۵ تا بلدرچین دارم ۳ تا شون قهوه ای سوخته و دوتای دیگه کرم هستن
    اینا همدیگه رو خیلی میزنند و یکی از کرمی ها هم مدام فرار میکنه و بیرون از قفس می پره
    من هم نمیدونم که کدوم ها نر و کدوم ها ماده هستن

    • سلامف بلدرچین های نر معمولا پرخاشگر هستند. مقاله رو مطالعه کنید برای تعیین جنسیت چندین روش رو گفتیم. در ضمن باید فضای کافی در اختیار داشته باشند وگرنه دچار کانیبالیسم خواهند شد.

      • باسلام خسته نباشید من یک بلدرچین خریده ام رنگش شیمی تخیولیه و بعدش هم همش بلدرچین های کوچک رو میزنه رنگ سینش هم توسی و سفید کمی به حنایی هستش میخواستم بدونم ماده هستش یا نر بعداز اون هم بزرگ هستش ولی از فروشنده اش گفتش ماده هستش ولی بد تراز نر هستش چون بلدرچین های کوچک رو بیش از حد میزنه لطفاً جواب بدید منم بدونم این بلدرچین رو به صاحابش بدم یا نه الان هم تنها گذاشتمش

  32. سلام من حدود صد تا بلدرچین دارم یک ماهه هستن من احساس میکنم نمیتونن خوب از پینل ابخوری مکانیزه آب بخورن میشه راهنمایی کنید چکار کنم

    • سلام، ارتفاع نیپل رو باید متناسب با ارتفاع بلدرچین ها تنظیم کنید. در این سن گردن بلدرچین ها به هنگام نوک زدن به نیپل باید زاویه 45 درجه ای داشته باشه.

  33. سلام ممنون واسه حرف های با ارزشی که بالا نوشتید
    ببخشید جوجه بلدرچین یک روزه رو چطور و باید توچه محیت و شرایتی نگهداری کرد و درسته که برای نگهداری از بلدرچین یک روزه باید گرمای بالاتر از 30درجه نگه داری بشه تا کمبود گرما نکنه و بعد هم شما ویتامینی رو برای بلدرچین که بتونیم از اول تا وقت بلوغش سراغ دارید که معرفی کنید مرسی

    • سلام، جوجه یک روزه باید در دمای 35 درجه نگهداری بشه و خوراک مخصوص براش تهیه کنید که به شکل پودری است. به صورت هفتگی مالتی ویتامین دامی هم میتونید بهش بدهید.

    • سلام، معمولا در فصل بهار جفت گیری میکنند. در ضمن تخمگذاری بلدرچین ربطی به جفت گیری نداره. شما باید محیط مناسب برای بلدرچین ها فراهم کنید چون ترس و استرس و سر و صدا باعث میشه این پرنده تخمگذاری نکنه. تغذیه هم همینطور باید مقوی باشه.

    • سلام، مزاحمشون نشوید و محیطشون باید ارام و ساکت باشه وگرنه دچار ترس و استرس خواهند شد و جفت گیری نخواهند کرد.

  34. سلام آیا ممکن بلدرچین نر روی سینه اش خال نداشته باشد نژاد معمولی؟
    و دوم اگه بلدچین گوشش زخم شودو خونریزی کند و بعد چرک چه کنم؟

    • سلام، به سوال اول شما قبلا پاسخ داده شده است.
      در مورد سوال دوم : به محل زخم اسپری اکسی تتراسایکلین بزنید باید هرچه سریعتر عفونتش رفع بشه. بهتره پرنده رو جدا کنید.

  35. سلام من ۴ تابلدرچین دارم میخوایتم بگم که اگه یکیشون جای سینه خال داشته باشه و۳تانه کدوم نره وکدوم ماده

  36. سلام من4 تابلدرچین دارم ۳ تاشون روسینه خال ندارند ولی یکیشون داره میخواستم بگم الان کدوم ماده وکدوم نر

  37. سلام من 2 تا بلدرچین مینیاتوری دارم که خیلی هم زبروزرنگن روش دیگه ای پیشنهاد میکنید دوستان.

    • با سلام، جنس نر و ماده بلدرچین مینیاتوری یا آسیایی تفاوت ظاهری زیادی با هم دارند. نر پرهای رنگی بیشتری داره اطراف چشماش و گلویش خط های سفید رنگ هستش ولی ماده فقط پرهای قهوه ای خال دار دارد.

    • با سلام، لطفا مقاله رو مطالعه کنید بعد از آن حتما قادر به تشخیص جنسیت بلدرچین ها خواهید بود.

  38. سلام من یه بلدرچین مینیاتوری دارم که کاملا طوسیه و نمیدونم نژادش چیه که براش جفت بخرم میشه راهنمایی کنید و اینکه سن این گونه رو چجوری تشخیص بدم؟

    • با سلام، دوست عزیز بلدرچین مینیاتوری خودش به نژاد هستش که به نژاد چینی و یا آسیایی هم معروفه. نر و ماده این نوع بلدرچین ها تفاوت فاحشی دارند. ماده کاملا قهوه ای رنگ بوده ولی نر دارای پرهایی به رنگ آبی، قرمز ، سیاه و قهوه ای است. در مورد تشخیص سن بلدرچین در داخل مقاله توضیح داده شده است.

    • دوست عزیز دقیقا از روی پرهای گردن نمیشه جنسیتشون رو فهمید. احتمال میدم سفیده ماده باشه و اونیکی نر. شما مقاله رو به طور کامل مطالعه کنید سپس به راحتی قادر به تشخیص جنسیت اونها خواهید بود.

  39. سلام ببخشید من دوتا بلدر چین دارم یکیشون خیلی ارومه و سفیده اما اونیکی رنگ خود بلدر چینه اما خیلی شیطون هست میخواستم ببینم کدوم مادس و کدوم نره

    • سلام، اگر با صدای بلند بخواند نر هستش، همچنین اگر پرهای سینه اش نقطه نقطه نباشند نر هستش. برای تعیین جنسیت بلدرچین سفید نیز روش دوم گفته شده در مقاله رو اجرا کنید.

  40. معین
    سلام.من تعداد۱۰تابلدرچین دارم.8تاماده و2تانر
    خواستم بدونم,اگربلدرچین هاروبذارم جایی که مرغ شاخدارهست,مشگلی نداره
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • با سلام، بهتر است که در محیطهای جداگانه نگهداری شوند. در زمان دان خوردن ممکن است مرغ شاخدار به بلدرچین ها آسیب بزند.

    • سلام، اگه به خوبی ازشون مراقبت بشه تا 10 سال هم میتونه زندگی کنه. ولی کلا تا دو سال تخمگذاری دارند.

  41. سلام من شیش تا بلدر چین دارم و میخواستم بدونم غذای اصلی اینا چیه. خیلی ممنون. واینکه یکی شون دور میشه از بقیه خیلی سروصدا می‌کنند همشون. مرسی

    • سلام، اگر جوجه متعلق به بلدرچین های بالغ نیست بهتره که جدا باشه چون تغذیه و خوراک متفاوت تری داره و ممکنه بلدرچین های بالغ اجازه غذا خوردن بهش ندن.

      • ممنون امروز وقتی دست بردم سمت بلدر چینم یهو خابید روزمسن و گردنشو بالا داد انگار می گفت ناز کن اگه میدونید یعنی چی بگید

        • داره سعی میکنه خودش رو بزرگ نشون بده تا شما بترسید و فرار کنید …… میترسه. اگر میخواید دستی بشه باید اول بزارید یکم با محیط اشنا بشه. بعد یه هفته هیچ کاری نکنید فقط اب و دون رو عوض کنید. دیدید دیگه از دستتون نمی ترسه تو دستتون یه مقدار دون بریزید و نگهدارید. دستتون رو سمت شون نبرید بزارید خودشون بیان چون اون موقع فکر می کنن شما می خواید اذیت شون کنید. من با همین روش دیگه بلدرچین هام هیچ ترسی ندارن ازم.

  42. سلام من ۲تا بلدر چین مینیاتوری دارم وقتی نره میخونه ماده هه هم یکم همراهی میکنه میخوام بدونم اونم نره یا نه

    • سلام، تخم های نطفه دار رو باید حداقل بعد از 24 ساعت و حداکثر تا 6 الی 7 روز میتونید در داخل دستگاه قرار دهید. روز دوم و سوم بهترین زمان می باشد.

    • سلام، دوست عزیز اون نژاد بلدرچین سفید می باشد. در ضمن در متن مقاله روش دوم همان توضیحاتی است که در فیلم به آن اشاره شده است. عکس مربوطه هم کاملا واضح می باشد.

  43. سلام من ۴ بلدروین دارم ۳ماده اما یکشو نمیدونم نر یا ماده رنگ پر هاشم خال خالی رویسنه و اوازم نمیخونه اما ۳دیگع تخم میکنن

    • سلام، تست غده کلاهک روشی مطمئن برای تشخیص جنسیت بلدرچین ها می باشد. برای آموزش متن رو بخونید و فیلم داخل مقاله رو تماشا کنید.

  44. سلام.پلدرچین من دوساله که خریدمش و هنوز تخم نذاشته نورش خوبه نرم داره دماشم خوبه بهترین دانه ام بهش میدم ولی هنوزم تخم نذاشته باید چکار کنم.لطفا راحل بدین که دوباره تخم بزاره.

    • شکستگی تخم در داخل تخمدان ممکن است باعث عفونت و اسیب دیدن تخمدان شده باشد. ولی اگر تخمدان پرنده سالم باشد، پرنده مجددا تخم گذاری خواهد داشت.

    • سلام، فصل جفت گیری و تخم گذاری بلدرچین ها وحشی معمولا در اوایل بهار و اواخر تابستان می باشد. ولی بلدرچین های اهلی تحت شرایط مطلوب در بیشتر فصل ها جفت گیری میکنند.

    • با سلام معمولا بلدرچین تو سن 50 روزگی شروع به تخم گذاری میکند. بهتره یه ماهه بخرید و با نوردهی و خوارک مناسب آنها را برای تخم گذاری اماده کنید.

      • باسلام بلدرچین بنده ده روزی میشد تخم میزاشت غذاش رو عوض کردم گندم پودر شده دادم بهش یکی دو روز هر تخمی که گذاشت پوستش خراب بود و روز سوم دیگه تخم نمیزاره ممنون میشم راهنماییم کنین

        • با سلام، کلسیم نیاز داره. از منابع کلسیم دار مثل کف دریا، پودر پوسته تخم مرغ، پودر صدف دریایی و … استفاده کنید. در ضمن تغذیه پرنده باید کامل باشه و با تک دان نمیشه تمام احتیاجات غذایی او را تأمین کرد.

        • با سلام، بله این موقع از سال نیز برخی از پرورش دهندگان جوجه کشی میکنند و هم میتونید بلدرچین بالغ و یا بلدرچین جوجه بخرید.

            • با سلام، بله اگر مکانش رو عوض کردید پرنده دچار استرس شده. سر و صدا هم باعث قطع تخمگذاریشون میشه.

              • مل توی حیاط خونمون بلدرچین رو میزاریم مشکلی داره
                و اینکه من یه قفس براش توی حیاط گذاشتم برای وقتایی که هوا خوله توی پیام اولم هم گفته ام
                و یک اتاقک برای وقتی که هوا بارونی يا سرده
                چون الان پاییز و زمستانه دیگه هوا کم کم سرد میشه من تو طول روز برای اینکه ببرمش توی یه قفس دیگه جابه جاش میکنم آیا این دلیل تخم نذاشتنش میشه؟

                • جاش سرد باشه و جابجا بشه تخم نمیزاره. قبلا هم گفتم الان نور طبیعی به اندازه کافی نیست تا بلدرچین تخم بزاره در عوض میتویند با لامپ 14 ساعت نور بهش برسونید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!