مدیریت بهداشت واحدهای پرورش شترمرغ

مدیریت بهداشت واحدهای پرورش شترمرغ

بهداشت شترمرغ

صنعت شتر مرغ همان مسیر دیگر دام های صنعتی را طی خواهد کرد. اتحادیه های تولیدکنندگان طیور، گاو شیری و گاو گوشتی در سال های توسعه صنایع مربوطه تمامی جوانب صنعت خودشان را ثبت کرده و مورد ارزیابی قرار داده اند.

آنها با استفاده از داده های جمع آوری شده و در یک ارتباط تنگاتنگی با تولیدکنندگان به تجزیه و تحلیل های مناسب و در نتیجه ارتقاء آن صنعت دست یافته اند. در صنعت شتر مرغ نیز در هر کشوری باید به تدریج تولیدکنندگان با ثبت دقیق اطلاعات مربوط به مزرعه خودشان در مسیر طی شده دام های صنعتی حرکت کنند.

در صورتی که رکوردهای انتخاب ژنتیکی تهیه نشوند هیچ ارزیابی واقعی از خصوصیات تولید مثلی یا محصولات فرعی به دست نخواهد آمد. اطلاعات ناحیه ای، جمع آوری شده می تواند مورد محاسبه و بررسی قرار گیرد.

این بدان مفهوم است که بتوان در هر کشوری رشد و توسعه صنعت و وضعیت آن را در هر مقطعی به طور دقیق ارائه نمود.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 48 تایی

مدیریت پایه شترمرغ

صنعت شترمرغ هنوز در حال آموختن روش های عملی ( مدیریت کارآمدترین ) جهت تولید و سلامتی گله است. با افزایش حجم تحقیقات و تجربیات عملی در این زمینه کارایی و تولید نیز افزایش خواهد یافت. در اینجا تعدادی از روش های عملی مدیریت را ذکر می کنیم.

محل هایی که در برابر جوندگان و حشرات حفظ می شوند، ذخیره گردد. غذای کپک زده ، مرطوب یا دارای بوی غیر عادی را مصرف نکنید. باید حتی المقدور نیاز مصرف گله با ذخیره غذا در کوتاه ترین زمان همخوانی داشته باشد تا غذا در تازه ترین حالت ممکن به مصرف برسد.

هر چند یک غذای خوب ذخیره شده تا چندین ماه هم قابل مصرف است اما توصیه می شود که غذای ذخیره شده در عرض ۴۵ تا ۶۰ روز پس از تولید، مصرف شود.

محل هایی که در برابر جوندگان و حشرات حفظ می شوند، ذخیره گردد. غذای کپک زده ، مرطوب یا دارای بوی غیر عادی را مصرف نکنید. باید حتی المقدور نیاز مصرف گله با ذخیره غذا در کوتاه ترین زمان همخوانی داشته باشد تا غذا در تازه ترین حالت ممکن به مصرف برسد.

هر چند یک غذای خوب ذخیره شده تا چندین ماه هم قابل مصرف است اما توصیه می شود که غذای ذخیره شده در عرض ۴۵ تا ۶۰ روز پس از تولید، مصرف شود.

استفاده بیش از حد مکمل ها

در صورتی که غذا به درستی فرموله شده باشد و درست هم مصرف شود، نیاز به تکمیل و استفاده از مکمل ها ندرت اتفاق می افتد. اضافه کردن نادرست برخی از مکمل ها می تواند موجب عدم تعادل جیره شده و ممکن است برای پرنده ها زیانبار باشد.

در صورت نیاز به این مکمل ها به دلایل خاص، مانند مصرف کم غذا و یا مولدین ماده بسیار پر تولید باید دستورالعمل های مربوط به دقت رعایت شود. تولیدکنندگانی که از مرتع یا علوفه به عنوان قسمتی از برنامه تغذیه ای خود بهره می گیرند باید مکمل هایی را که جهت تکمیل کمبودهای احتمالی وجود دارند استفاده کنند. قبل از اضافه نمودن هر مکملی، اطلاع از عملکرد و ماهیت دقیق مکمل و تأثیر آن بر سلامتی و تولید پرندگان یک ضرورت حتمی است.

به هر حال از آن جهت که تحقیقات تغذیه ای مشکل بوده نیازمند صرف هزینه های زیاد است و هنوز این تحقیقات در مورد شتر مرغ در آغاز راه خود قرار دارد، باید تولیدکنندگان با فراهم نمودن اطلاعات روز از هر پیشرفتی در این زمینه به وقوع می پیوند در جهت پیشبرد اهداف مدیریتی گله نهایت استفاده را بنمایند.

بهداشت شترمرغ

ترکیب نمودن اجزای خوراک در جیره های غذایی شتر مرغ بر اساس عوامل مختلفی از قبیل قیمت، کیفیت، سن و فصل می تواند دچار تغییراتی شود اطلاعات موجود در خصوص تغذیه شتر مرغ محدود است و نیاز به انجام تحقیقات پایه و کاربردی وجود دارد. در جدول شماره ۴ مواد غذایی مورد استفاده در جیره شتر مرغ که به صورت رایج مورد استفاده قرار گرفته و نتیجه مطلوب داشته است آورده شده است.

آگاهی از نحوه کشت و ناحیه کشت شده نیز حائز اهمیت است. خاک نواحی که دارای سلنیوم پایین یا سلنيوم بالا می باشند می تواند موجب بروز مشکلاتی در تغذیه شترمرغ ها شود سلنيوم بالا در دانه غلات و حبوبات و قصیل علوفه تجمع یافته و می تواند مسمومیت های مزمنی را ایجاد نماید. کمبود مس در مناطقی که خاک آنها دارای مولیبدن بالاست معمول می باشد. این مسئله ناشی از اثرات آنتاگونیستی یا مهاری در جذب و متابولیسم این دو عنصر در تغذیه دام ها است.

کیفیت پایین پروتئین غلات عمدتا دلیل پایین بودن سطح لیزین آن است. افزودن مکمل های پروتئینی حاوی اسیدهای آمینه ضروری به غلات می تواند موجب تولید جیره های متعادل شود. شترمرغ های جوان بیش از طیور به لیزین نیاز دارند. ذرت و سورگوم لیزین پایین تری در مقایسه با سایر غلات دارند.

فرآوری های مختلف دانه غلات از جمله خرد کردن، رول کردن و کرامبل نمودن آنها ممکن است موجب بهبود قابلیت هضم خصوصا در پرندگان جوان شود. غلات دارای کلسیم پایین و فسفر تام متوسط می باشند. فسفر قابل جذب در منابع گیاهی حدود بیست تا چهل درصد می باشد و بقیه آن به شکل فیتاته است. سبوس غلات و دانه های روغنی حجم دهنده می باشند.

سبوس یولاف و برنج دارای قابلیت هضم پایین بوده و بیشتر حجم دهنده جیره می باشند. در استفاده از کنجاله بادام زمینی و پوسته آن باید نهایت دقت صورت گیرد زیرا خطر آلودگی قارچی به قارچ آسپرژیلوس فلاوس (Aspergillus flavus) در دانه بادام زمینی زیاد است.

پوسته سویا منبع خوبی برای فیبر قابل هضم است اما دقت کافی در طی فرایند حرارتی سویا باید به عمل آمد تا موجب اطمینان از رفع مشکل مربوط به عوامل ضد تغذیه ای و از بین رفتن ممانعت کننده تریپسین شود. در خصوص علوفه های مرتعی و باغی نیز باید دقت شود که این علوفه حتی الامکان مورد آنالیز قرار گرفته و ارزش غذایی آنها مشخص شود. علف هایی که دارای مقادیر پایین پروتئین و فیبر بالا می باشند در مقابل لگومها که حاوی پروتئین بالا و فيبر پایین هستند قرار دارند.

برقرار کردن نسبت مناسب بین علوفه و لگوم جهت تغذیه بسیار حائز اهمیت است. یونجه به صورت رایج در جیره شتر مرغ به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد. یونجه ارزش غذایی بالایی از نظر پروتئین، فیبر، مواد معدنی، فسفر و ویتامین ها دارد. فقط باید به تعادل کلسیم و فسفر به خصوص در چرای آزاد توجه شود. میزان کلسيم يونجه بالاست ولی دارای فسفر در دسترس پایین است.

بعضی مقادیر کلسیم در یونجه به شکل اگزالات (شكل غير قابل جذب کلسیم می باشد که در جیره های شتر مرغ غیرقابل استفاده است. نسبت کلسیم به فسفر در یونجه جهت رشد استخوانی مناسب نیست. بعضی از لگوم ها دارای مقادیر بالای کلسیم و فسفر پایین هستند. اجزای تشکیل دهنده خوراک باید به صورت جداگانه در انباری خشک و مناسب نگهداری شده و نسبت به رطوبت محل و خوراک توجه خاص شود. دانه های غلات خریداری شده نباید بیش از چهارده درصد رطوبت داشته باشند. حرارت و رطوبت نسبی انبار نیز باید به میزان مشخص حفظ شود.

لذا انجام تهویه مناسب امری ضروری است. کنترل آفات، جوندگان و پرندگان وحشی که از عوامل انتقال بیماری می باشند نیز باید انجام شود. توصیه می شود خوراک انبار شده در عرض دو ماه مورد مصرف قرار گرفته و مجددا خوراک جدید خریداری شود. آسیاب و مخلوط کردن اجزاء خوراک بهتر است به صورت هفتگی انجام گیرد.

پیشنهاد ویژه

جوجه کشی از تخم نطفه دار شترمرغ بسیار پر سود می باشد شما می توانید با خرید دستگاه جوجه کشی خانگی و یا صنعتی مخصوص شترمرغ یک مزرعه جوجه شترمرغ برای خود احداث کنید جهت دریافت مشاوره رایگان در امر خرید دستگاه جوجه کشی می توانید با شماره 09144485590 در تماس باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!