طراحی محل نگهداری طیور

طراحی محل نگهداری طیور

طراحی محل نگهداری طیور

هنگام انتخاب مناسب ترین نوع اشیانه و تجهیزات وابسته به آن عوامل متعددی باید در نظر گرفته شود. اگر چه در انتخاب وسایل قیمت تعیین کننده ترین نقش را دارد، ولی فاکتورهایی نظیر در دسترس بودن خدمات پس از فروش، دوام وسایل و تجهیزات نیز پر اهمیت هستند.

آشیانه طراحی شده، علاوه بر دارا بودن تهویه اقتصادی ، باید ماندگاری بالایی نیز داشته باشد و بتواند شرایط محیطی قابل کنترلی را فراهم نماید .

اولین اصل در طراحی و ساخت آشیانه مرغداری ، ساخت آنها در زمین هایی است که زهکشی خوبی داشته و همچنین بطور طبیعی دارای جریان هوا باشند . برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به دیوارهای جانبی در گرمترین ساعات روز، باید آشیانه را در راستای شرقی – غربی ساخت.

ولی اگر محل مورد نظر در منطقه ایی سرد سیر واقع است جهت استفاده حداکثری از تابش آفتاب باید آشیانه را در راستای جنوبی – شمالی ساخت .

دستگاه جوجه کشی آرکام
دستگاه جوجه کشی آرکام ۲۴ تایی

امتداد داشتن پوشش خارجی سقف، جهت ایجاد سایه روی دیوارهای جانبی به منظور کاهش انتقال حرارت از دیوارها ضروری است . در طراحی پوشش سقف باید از موادی استفاده شود که علاوه بر عایق بودن ، نور خورشید را منعکس نمایند. و حرارت آن را به داخل آشیانه منتقل نکنند .

طراحی محل نگهداری طیور

عایق باید حداقل ۱۰ سانتی متر (۴ اینچ) پشم شیشه و با موادی با همان میزان خاصیت عایق بندی باشد. بیست سانتیمتر پشم شیشه ایده آل است و سطح عایق شده باید با لایه غیر قابل نفوذ در برابر بخار آب محافظت شوند و سیستم تامین کننده گرما باید بتواند در سرد ترین حالت جوابگو باشد .

سیستم تهویه باید به گونه ای طراحی شود که اکسیژن کافی را توام با حفظ شرایط دمای و رطوبت مناسب برای پرندگان تامین نماید. در نظر گرفتن تاسیسات مناسب از امور زیربنایی کار مرغداری محسوب می گردد.

محیط و ساختمان آشیانه

جهت دستیابی به بهترین عملکرد گله و در نتیجه حداکثر سود آوری لازم است شرایط آشیانه و نیازهای پرنده را تامین نمایید. لذا باید فضای کافی ، نور مناسب ، تهویه کافی و مدیریت خوب برای طیور فراهم شود.

نوردهی

نور یکی از فاکتورهای محیطی است که در تمام مراحل رشد و تولید پرنده تاثیر گذار می باشد. نحوه توزیع نور، رنگ نور و مدت و روشنایی از عواملی هستند که در عملکرد و رفاه پرنده مؤثر می باشند . تامین و توزیع متناسب نور در اوایل پرورش جوجه ها را به طرف دان، آب و منبع گرمایی هدایت می کند.

در طول مرحله رشد می توان از نور بجهت کنترل میزان وزن گیری تولید بهینه و سلامت پرنده بهره جست . متداول ترین انواع نوردهی که در آشیانه ها کاربرد دارند ، لامپ های حرارتی معمولی و لامپ های فلوروسنت می باشند.

نصب و بکار گیری لامپهای معمولی ارزان بوده و ضمنا نور یکنواختی را در سطح آشیانه ایجاد می نمایند. ولی هزینه های بعدی آنها بالا است . لامپهای فلوئورسنت هزینه اولیه بالاتری دارند و به ازای نور برابر با لامپ های معمولی وات کمتری مصرف می کنند.

ولی در طول زمان از شدت نور آنها کاسته می شود و نیاز به تعویض دارند. اما آنچه اهمیت دارد این است که در همه سیستمهای نوری شدت نور باید قابل کنترل باشد.

چگونگی روشنایی

برای نصب لامپ باید به ارتفاع سقف و نیز جنس دیوار و سقف آشیانه از نظر بازتاب نور توجه نمود. سیستم روشنایی بر پایه قراردادن لامپ ها در ارتفاع ۲ متری می باشد. توزیع نور در آشیانه باید یکنواخت باشد. لامپ ها باید بنحوی بکار گرفته شوند که جریان های تند ناشی از کوران هوا بر روشنایی اثر نگذارد. ورودی های هوا و محل نصب هواکش ها، باید بگونه ای باشند که نور از آنها عبور نکند.

به منظور کنترل و تنظیم شدت و طول مدت روشنایی می توان از دستگاه های دیمر و تایمر استفاده نمود. در آشیانه های باز که در طول روز از نور طبیعی برخوردار اند، شدت نور بطور معمول در طول روز بیشتر از شدت نور در شب که از نور مصنوعی استفاده می شود، می باشد. برای جلوگیری از شدت و همچنین تابش مستقیم و ممتد نور به جوجه ها در آشیانه های بازی می توان از درختکاری در پیرامون آشیانه یا از بام های لبه دار و پرده که ایجاد سایه می کند استفاده نمود.

شرایط مکان نگهداری طیور

شدت نور یکی از مهمترین عوامل روشنایی، شدت آن است. در یک آشیانه پرورش طیور بایستی این امکان وجود داشته باشد که بتوان شدت روشنائی را تغییر داد. شدت روشنائی را می توان با لوکس متر (نورسنج) اندازه گیری نمود. در پرورش جوجه های تخمگذار از نور با شدت کم استفاده می شود (حد اکثر ۱۱ لوکس).

با شدت کم نور حرکت جوجه کمتر و در نتیجه اتلاف انرژی کمتر است. در نور کمتر امکان شیوع بیماری خود خوری یا کانیبالیسم نیز کاهش می یابد. برای جوجه های تخمگذار که در هفته نخست در روز ۲۲-۲۰ ساعت نور در نظر گرفته می شود شدت نور در هفته اول ۱۰ لوکس (حدودة برابر با ۱ . ۵ تا ۲ وات در مترمربع) و شدت نور در هفته دوم ۵ لوکس می باشد.

کاهش شدت نور به تدریج صورت می پذیرد. کاهش شدت نور باید تا حدی باشد که طیور در آن راحت و آرام باشند و مشکلی در دستیابی به آب و دان وجود نداشته باشد.

رنگ نور

از لحاظ رشد جوجه بین نور قرمز و سفید تفاوت بارزی نیست ولی امروزه بیشتر از نور قرمز استفاده می شود.

١- مانع از بیماری کانیبالیسم می شود.
۲- تمام محیط را قرمز کرده و جوجه قادر به تشخیص خون از سایر مواد موجود نیست.
3- آرمش بیشتری در جوجه ها ایجاد می کند و از تحرک زیاد آنها می کاهد.

محیط جوجه کشی

قسمت جوجه کشی مرغداری بسیار مهم می باشد و تمامی دستگاه های جوجه کشی بعد از هر با جوجه کشی مورد شستشو و ضد عفونی قرار گیرد. برای مشاوره جهت خرید هر نوع دستگاه جوجه کشی صنعتی و یا خانگی می توانید با شماره تماس 09144485590 در اتباط باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!