طراحی آشیانه طیور

طراحی آشیانه طیور

طراحی آشیانه طیور

انتخاب محل تاسیس مرغداری محل تاسیس مزرعه مرغداری از نظر اقتصادی و فنی حائز اهمیت فراوانی است اما در هنگام پرورش طيور اصلاح نشده و یا کمتر اصلاح شده (مرغ بومی این حساسیت ها کاهش میابند. و جهت انتخاب محل تاسیس مرغداری نکات زیر را باید مد نظر داشت :

ارتباط با ساختمان ها و اماکن دیگر

از نظر بهداشتی مزارع مرغداری و آشیانه ها بسته به ضرفیت و تعداد، نباید به مناطق مسکونی نزدیک باشد و آشیانه های مرغداری نباید زیاد از خانه مسکونی کارگران دور باشد زیرا :

۱. عدم اتلاف وقت از نظر رفت و آمد
۲. رسیدگی به مرغ ها در مواقع ضروری

محل ساختمان مرغداری نباید نزدیک نقاط پر سر و صدا و مشکل سازی مانند :

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی

1. جاده های پر ایاب و ذهاب
۲. خطوط راه آهن و فرودگاه ها
٣. خطوط فشار قوی برق

و مناطق نظامی و صنعتی باشد. زیرا مرغ ها بر اثر سر و صدا دچار استرس شده و تولید آنها به طور محسوس پایین می آید. بارها مشاهده شده که پولتها بر اثر صداهای ناگهانی ترسیده، و در یک نقطه بر روی هم تجمع کرده اند و نتیجتا تعداد زیادی تلف شده اند.

ارتباط با شهر

نزدیکی زیاد مرغداری به شهر از نظر اقتصادی گران تمام می شود. و اگر محل مرغداری زیاد از شهر دور باشد :

۱. تامین نهاده ها مشکل می شود.
۲. استفاده از خدمات هزینه بیشتری دارد.
٣. رساندن تولیدات آن به شهر گران تمام می شود.

در امر تاسیس مرغداری مسئله دسترسی به جاده مناسب نیز بسیار مهم است. نزدیکی به مراکز دامپزشکی، داروخانه، و یا کشتارگاه و کارخانه خوراک دام نیز از موارد دارای اهمیت است .

ارتباط با جایگاه سایر دام ها

مزرعه مرغداری باید از جایگاه سایر دام ها تا حد ممکن دور باشد. نباید انواع پرنده مانند اردک و غاز را در یک مکان نزدیک مرغها نگهداری کرد زیرا برخی از پرندگان حامل عوامل بیماری زا برای گونه های دیگر هستند.

آب و هوا

دسترسی به منابع آب و مسئله پاکی هوا از نظر انتخاب محل مرغداری بسیار مهم است. مرغ ها نسبت به هوای آلوده به شدت حساس هستند. ساختمان مرغداری باید از دود و آلودگی کارخانه ها و گرد و غبار دور باشد. باید مکانی را برای ایجاد مرغداری انتخاب کرد که هوای آن لطیف، تمیز و متعادل باشد و به تصفیه هوا، ایجاد سایه و درختکاری در محوطه مرغداری باید توجه زیادی نمود.

محاسن کاشتن درخت در اطراف مرغداری

١. سبب لطافت هوا می شود.

۲. باعث جلوگیری از باد و طوفان در زمستان می گردد.

٣. با ایجاد سایه و طراوت در تابستان تا اندازه ای هوا را خنک می کند.

جهت مرغداری

جهت مرغداری از نظر پیش بینی نور، جهت باد و طوفان های موسمی حائز اهمیت است و بسته به محل و موقعیت جغرافیایی ، جهت مرغداری در نقاط مختلف فرق می کند. جهت آشیانه های پنجره دار باید دارای حداکثر اشعه آفتاب به خصوص در زمستان باشد. در ایران بهترین جهت برای مرغداری جهت جنوبی یا شرقی است. معمولا در جهت جنوبی و شرقی اشعه آفتاب، به ویژه در زمستان بهتر داخل مرغداری می شود.

مرغداری

در مناطق گرمسیری باید حد المقدور آفتاب کمتر وارد سالن شود و در مناطق سردسیر عکس این قضیه بایستی پیگیری شود. بنابراین در نقاط گرمسیری پنجره های اصلی به سمت شمال و شرق، و در مناطق سردسیر بایستی رو به جنوب و غرب باشد. و از نظر جهت باد در مناطق گرمسیر باید سعی شود باد را مستقیما به داخل سالن آورد و در مناطق سردسیر بایستی آن را از سالن دور ساخت.

در واقع بایستی مزیت سنجی بین نیاز منطقه ایی سالن به حرارت خورشید و یا تهویه وخنک سازی سالن با جریان طبیعی باد صورت داد و با برسی آن جهت سالن را بنا کرد. 5- وضع خاک : ساختمان شیمیایی خاک و همچنین موقعیت زمین در مرغداری باید مورد توجه کامل قرار گیرد.

تاسیس ساختمان مرغداری در محل مسطح یا شیب دار بهتر از نقاط کاملا مرتفع یا پست است. در نقاط شیب دار عمل زه کشی و خشک نگاه داشتن زمین بهتر از نقاط پست صورت می گیرد. محل های مرتفع اغلب در معرض جهت جریان هوا و بادهای شدید موسمی هستند. باید بدانید ارتفاعات زمستان سرد خواهد بود و عمل تهویه نیز در آن مشکل تر صورت می گیرد.

قوانین و ضوابط

در آمریکا بیشتر علاقه به ساخت مرغداری های بزرگ هسند . در بعضی از کشورها مانند انگلستان و هلند به واحدهای کوچکتر مرغداری توجه دارند . مصالحی که ساخت مرغداری مورد استفاده قرار می گرد بسته به محل و موقعیت متفاوت است . باید موادی برای ساخت مرغداری انتخاب شود که تهیه آن آسان و ارزان و از نظر بهداشتی و نیز اصول ساختمان مرغداری مطمئن باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!