جوجه کشی فنچ

جوجه کشی از فنچ

راهنمای جوجه کشی از فنچ

فنچ ها از جمله محبوب ترین پرندگان زینتی برای پرورش در بین افراد مختلف می باشند. نگه داری و پرورش فنچ نسبت به سایر پرندگان زینتی کم هزینه تر و آسان تر است. فنچ ها با وجود جثه ریزی که دارند در برابر بیماری ها مقاوم می باشند. همچنین مواردی مانند جوجه کشی ، تغذیه ، عملیات لانه سازی و سازگاز شدن با محیط جدید و … در بین  فنچ ها نسبت به سایر پرنده ها راحت تر می باشد. تمامی این عوامل باعث شده که افراد به چشم یک کسب وکار پر رونق به این موضوع نگاه کنند. هم اکنون جوجه کشی از پرندگان یکی از مشاغل پر درامد و هیجان انگیز در بین افراد می باشد. مخصوصا اگر فرد پرورش دهنده اطلاعات و تجربیات لازم را در این باره کسب نماید ، می تواند با پرورش پرندگان زینتی درآمد بسیار خوبی به دست آورد. با توجه به اینکه پرنده فنچ در بین ما ایرانی ها نیز محبوبیت زیادی دارد، در این مقاله شما را با انواع روش های جوجه کشی فنچ و پرورش آن آشنا خواهیم کرد.

: فایل صوتی جوجه کشی از فنچ

پرورش فنچ

معمولا افراد به دو دلیل این پرنده را پرورش می دهند. برخی افراد فنچ را بعنوان حیوان خانگی برای پرورش انتخاب می کنند. فنچ ها پرندگانی پر جنب و جوش و بسیار دوست داشتنی می باشند. همچنین آواز فنچ ها برای بیشتر افراد دلنشین و آرام بخش است. از این رو افراد زیادی در منزل به نگه داری از فنچ ها روی می آورند.  برخی نیز برای فروش و کسب درامد از فنچ ها ، نژادهای گران قیمت و زینتی آن را پرورش می دهند. کسب درامد از فنچ فقط محدود به فروش جوجه های یک روزه و یا  فنچ های بالغ نمی باشد. تخم نطفه دار این پرنده نیز در بازار ، خریدار دارد و از این طریق نیز می توان به سود رسید.

در صورتی که قصد پرورش خانگی فنچ را داشته باشید ، بهترین روش برای جوجه کشی از این پرنده روش طبیعی است. فنچ ها از جمله پرندگانی هستند که به خوبی کرچ شده و والدین خوبی برای جوجه هایشان می باشند. شایان ذکر است که بیشتر پرندگان زینتی تمایلی به کرچ شدن و خوابیدن بر روی تخم های نطفه دار ندارند. از این رو اگر نژاد مورد پرورش شما زینتی و گران قیمت می باشد ، می بایست از روش مصنوعی برای جوجه کشی از فنچ استفاده کنید.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی

پرورش فنچ

در روش مصنوعی با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی ، تمامی شرایط لازم برای رشد نطفه ها فراهم میشود. در حقیقت این دستگاه نقش پرنده مادر را ایفا میکند. اما به هنگام جوجه کشی از پرندگان جثه ریز به روش مصنوعی می بایست بسیار دقت کرد. زیرا نطفه های این نوع پرندگان در مقایسه با سایر پرنده ها ، نسبت به نوسانات دمایی بسیار حساس می باشند. از این رو اگر قصد خرید دستگاه برای جوجه کشی از فنچ ها را داشته باشید باید از بهترین و با کیفیت ترین دستگاه استفاده کنید. دقت داشته باشید که استفاده از دستگاه های بی کیفیت و ارزان قیمت ، نتیجه ای جز شکست و هدر رفت سرمایه شما در این زمنیه نخواهد داشت.

جوجه کشی از فنچ به روش طبیعی و مصنوعی

در روش طبیعی بعد از اینکه پرنده مادر شروع به تخم گذاری می کند، برای هچ شدن تخم ها پرنده نر و ماده به صورت نوبتی بر روی تخم ها میخوابند. در این روش می بایست مقدار آب و دان مصرفی فنچ ها در کنار آشیانه آنها قرار گرفته باشد.

جوجه کشی از فنچ به طور معمول 14 روز کامل طول میکشد که روز اول تا اخر روز 11 ام بعنوان دوره ستر و اول روز 12ام تا آخر روز 14 ام نیز به عنوان دوره هچر شناخته میشود. البته در برخی از موارد دوره هچر ممکن است بیش از 3 روز طول بکشد.

در بین تمامی پرندگان به هنگام جوجه کشی میزان دما و رطوبت دوران ستر و هچر با هم متفاوت است. این تفاوت حتی در بین نژادهای مختلف یک پرنده نیز وجود دارد.

در روش مصنوعی جوجه کشی از فنچ می بایست میزان دما ، رطوبت ، تهویه هوا و گردش تخم ها در هر دو مرحله ستر و هچر به خوبی تنظیم و تأمین شوند. در دوران ستر نطفه های تخم فنچ برای هچ شدن نیاز به دمای 37.5 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی بین 58 الی 63 درصد دارد. توجه داشته باشید که در طول دوره ستر ، تخم ها باید مدام در حال چرخش باشند تا نطفه ها به پوسته داخلی نچسبند. در دوران هچر نیز دمای 37.2 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 63 درصد برای رشد کامل جوجه ها الزامی می باشد. در این دوره عمل چرخش تخم ها باید متوقف گردد.

خرید دستگاه جوجه کشی فنچ

جوجه کشی از هر پرنده ای از حساسیت بالایی برخوردار بوده و در این زمینه باید بیشتر دقت کرد. مخصوصا پرندگانی که تخم ریز دارند ، در برابر نوسانات دمایی و تغییرات آنی دما و رطوبت بسیار آسیب پذیر می باشند. از این رو دستگاه جوجه کشی باید به لحاظ سنسورهای دما و رطوبت بسیار دقیق باشد. البته کیفیت دستگاه جوجه کشی فقط به نوع سنسور آن مربوط نمی باشد. سایر مشخصات همچون جنس بدنه ، نوع شانه ها ، موتور چرخشی ، برد و… باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا بیشترین راندمان در جوجه کشی کسب شود. بنابراین در زمینه خرید دستگاه جوجه کشی ، به هیچ عنوان کیفیت را فدای قیمت نفرمائید.

خرید دستگاه جوجه کشی فنچ

در صورتی که خواهان خرید دستگاه جوجه کشی با کیفیت می باشید، پیشنهاد ما به شما دستگاه های جوجه کشی هواباتور است. به جرأت می توان گفت که این دستگاه ها از لحاظ کیفیت قطعات داخلی و بدنه ، نوع سنسور ، نوع شانه ها و راندمان جوجه کشی نسبت به سایر نمونه های مشابه در بازار برتر می باشند. گروه صنعتی هواباتور انواع دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی تولید میکند. از این دستگاه ها می توان برای جوجه کشی از انواع پرندگان اهلی و زینتی استفاده نمود. شایان ذکر است که این دستگاه ها از 12 ماه ضمانت نامه معتبر و 10 سال خدمات پس از فروش نیز برخوردار می باشند.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره بیشتر می توانید با شماره 09144485590 تماس برقرار نمائید.


29 دیدگاه برای “جوجه کشی از فنچ”

  1. سلام وقتتون بخیر.
    می خوام ازتون چند سوال بپرسم
    یکی اینکه آیا اگر مثلا چند رو یک بار قفس یک جفت فنچ جوجه دار (یا تخم دار) جابجا بشه دیگه نر ماده به جوجه ها غذا نمی دن(یا روی تخم ها نمی شینن؟ )
    و فصل تخم گذاری فنچ ها چه فصلیه و در چه زمانی تخم می گذارند؟
    و یک سوال دیگه اینکه اگه مکان جوجه کشی تخم ها ساکت نباشه چه اتفاقی می افته؟

    • پاسخ شما به طور کامل در مقاله ذکر شده
      در دوران ستر دمای 37.5 درجه و رطوبت 58 درصد و در دوران هچر دما 37.2 درجه سانتی گراد و رطوبت 70 درصد لازم است

  2. سلام خسته نباشید ، ببخشید یک جفت فنچ زبرا دارم ۶ تا تخم گذاشتن ، بعد از ۱۴ روز اولین جوجه در امد که زرده تخم داخل نکشیده بود و ساعتی بعد مرد . تا الان ۴ تا تخم تبدیل به جوجه شده و جوجه زرده داخل نکشیده و مرده .
    باید چیکار کنم ؟

  3. سلام ببخشید من یک جفت فنچ گلدین ۱ ماه خریدم از نر و مادگی اش مطمئنم هم از مغازه دار پرسیدم هم از اینترنت دیدم . نر میرقصه ولی با ماده جفت گیری نمیکنه از مغازه هم دارو های مستی و تقویتی گرفتم. الان باید چی کار کنم تا جفت گیری کنن ؟ از هم جدا بشن هر کدوم تو یه قفس بزارم ؟

    • سلام، ممکنه ماده هنوز به محیط عادت نکرده باشه یا اینکه میترسه. اول یه محیط ارام براشون فراهم کنید دمای محیط 25 درجه غذا هم به اندازه کافی براشون بگذارید. قفس فنچ باید کمی بزرگ باشه چون زیادی شلوغ هستند. باید منتظر بمانید وقتی لونه سازی کردند کنار هم خوابیدن همدیگه رو صدا زدند یعنی جفت شدن.

  4. فنچ هام تخم ۱ دونه گذاشتن وجوجه هم شد ولی بعد ۲ روز خبری از جوجه نبود تمااام جاهارو گشتیم نبود احتمال اینکه پدرو مادرش خوردنش هست؟؟؟

    • سلام
      خیلی به ندرت امکان اینکار هست ولی بیشتر سایر عوامل خارجی رو پیگیر باشید تا اینکه جوجه رو خورده باشن !

  5. سلام
    فنچ نرم لپ سیاه هستش و ماده کوچیک تر از اون بود. الان بزرگ شده زیر چشاش خط داره و نوکش هم کاملا نارنجیه ولی نه تو لونه میرن نه تخم میذارن چیکار کنم توروخدا بگید ؟!؟!

    • سلام، در دوران تخمگذاری باید محیط لونه شون ساکت و ارام باشه تا پرنده ها نترسن. در ضمن به لونه و تخم ها دست نزنید چون بوی دست انسان میده و پرنده دیگه رو تخم ها نمی خوابه.
      ماده چندتا تخم گذاشته؟ اگه تخمگذاری ماده تموم شده باشه و تمایلی به خوابیدن بر روی تخم نداشه باشه کار خاصی نمیشه کرد فقط میتونید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.

  6. سلام من فنچام تخم گزاشتن پدر و مادرش هم کلا رو تخم خابیده بودند بعد 17 روز شد خبری از جوجه نشد تخم برداشتم شکوندم توش جوجه مرده بود
    دلیلش چیه؟

    • با سلام، دلایل مختلفی داره ممکنه تغذیه پرنده های شما ضعیف باشه یا اینکه پرنده ها به خوبی نتونستن تخم ها رو گرم کنند یا محیط جوجه کشی دما و رطوبت نامناسبی داشته و …

  7. سلام من قبلا دو جفت فنج داشتم چند بار تخم گذاشتن اما جوجه نشد اونارو فروختم یه کی دو هفته پیش دو جفت خریدم صاحب پرنده فروشی گفت اینا حتما در میارن چون چند بار جوجه کشیدم از اینا الانم بیشتر از چهارده روز تخم گذاشت ولی از جوجه خبری نیست الان جدا کنم دو تا دو تا یه جفتشو بزارم یه قفس دیگه یا بمونه

    • با سلام، میتنید فنچ ها رو به صورت دسته جمعی هم پرورش دهید مشکلی نداره. یکی از تخم ها را بشکنید ببینید لکه خونی داره و یا ن. ممکنه پرنده هاتون عقیم شده باشند.

  8. سلام من فنج از مغازه دار خریدم زیرشون دوتا تخم بود همون لونه رو گذاشتم توی قفسم فنچ هارو هم گذاشتم توی قفسم اوردم خونه ولییدفنچ ها تا الان روی تخم ها نخوابیدن میخواستم بدونم باید چکار کنم

    • با سلام، طبیعی است چون محیط نگهداری پرنده عوض شده و پرنده به لانه اش اطمینان نداره. در زمان تخمگذاری و جوجه کشی هرگز نباید قفس پرنده ها رو جابجا کرد.

  9. سلام من یک جفت فنچ دارم آنها اول پنج تا تخم پشت سر هم گذاشتن و دو هفته به طور کامل روی آن خوابیدند و بعد از دوهفته دوباره شروع کردند به تخم‌گذاری دیگر، الا 13 تا میشن چکار کنم

    • با سلام، دقت داشته باشید که دوره جوجه کشی فنچ معمولا 14 روز طول میکشد. لذا اگر تخم ها دارای نطفه بودند حداقل یکی از آنها باید تبدیل به جوجه میشد. یکی دو روز دیگر نیز صبر کنید زیرا دوره هچ برخی اوقات بیشتر طول میکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!