فرایند جوجه کشی

آغاز فرایند جوجه کشی

آغاز فرایند جوجه کشی

قدم اول برای شروع یک جوجه کشی موفق انتخاب تخم مرغ مناسب است. هر تخم مرغ موجود در بازار نمی تواند برای جوجه کشی مطلوب باشد. به همین جهت لازم است ویژگی های یک تخم مرغ مناسب را بشناسید و آنها را به درستی انتخاب کنید. در این پیمانه علاوه بر شناخت این مورد مفاهیم باروری، چگونگی تشکیل تخم نطفه دار و جوجه درآوری (تفريخ) را بیشتر فراخواهید گرفت.

تاریخچه جوجه کشی

پرندگان از چهارده میلیون سال پیش بر روی کره ی زمین زندگی کرده اند. آنها در طبیعت بر روی تخم های خود می خوابیدند و تخم ها را به جوجه تبدیل می کردند. انسان در ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح اجداد مرغ های امروزی را در هندوستان اهلی کرد. این مرغ ها به تدریج در تمام دنیا پراکنده شدند و به مصر، بین النهرین و چین انتقال یافتند. انسان، با اهلی کردن مرغ، به جوجه کشی مصنوعی نیز توجه کرد و در طول تاریخ در اندیشه ی توسعه ی روش های آن بود و از روش های متنوعی برای جوجه کشی استفاده کرد. هزار سال قبل از میلاد، نخستین جوجه کشی مصنوعی، به طور همزمان، در مصر و چین اتفاق افتاد. در مصر، ساختمان دستگاهها ساده ولی ابتکاری بود. تخم مرغها در کوره هایی در دو طرف راهروی مرکزی بر روی کف یک استوانه ی آجری خوابانده می شدند و یک حرارت دائمی، نیم تا یک متر بالاتر، قرار داشت.

تاریخچه جوجه کشی

مصری ها اولین سازندگان دستگاه های جوجه کشی بزرگ بودند. ظرفیت این جوجه کشی ها گاه به ۹۰۰۰۰ تخم مرغ نیز می رسید. موقعیت جوجه کشی ها، به دلیل نزدیکی به استوا و رطوبت مناسب، کمک کرد تا موفقیت آنها مضاعف شود. کوره های تعبیه شده در روستاهای اطراف نیل هنوز هم وسیله ی امرار معاش مردم است. و روش های جدید جوجه کشی در سال ۱۷۴۹م توسط رموار با ساخت اولین جعبه ی مکانیکی جوجه کشی ابداع شد. وی از حرارت حاصل شده از تخمیر کود اسب برای تفریخ جوجه کشی استفاده کرد. سپس بخار گرم به عنوان منبع حرارتی در دستگاه جوجه کشی مورد استفاده قرار گرفت. اولین ماشین تجاری موفق، یک دستگاه جوجه کشی بود که با استفاده از آب گرم کار می کرد و در سال ۱۸۸۱ به بازار عرضه شد. در دهه ی ۱۹۲۰م استفاده از دستگاه های جوجه کشی بیش از پیش متداول گردید و نخستین دستگاه جوجه کشی خودکار الکتریکی در سال ۱۹۲۲ در آمریکا به نام هواباتور ساخته و به طور وسیع مورد استفاده قرار گرفت.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 12 تایی حرفه ای

هم زمان با مهاجرت اقوام و قومیت های مختلف در حدود هزار سال قبل از میلاد، مرغ اهلی نیز به ایران وارد شد. تا قبل از سال ۱۳۳۱ش پرورش طیور در ایران به صورت صنعتی نبود و در واحدهای کوچک اجرا می شد. به تدریج از خارج نژادهایی وارد کشور شد و صنعت مرغداری رونق گرفت. نخستین کارخانه ی جوجه کشی در سال ۱۳۳۹ توسط شرکت نارمک وارد ایران شد. این کارخانه با افزایش ظرفیت و بهبود دستگاه ها رشد واحدهای پرورش طیور را تسریع کرد.


منبع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!