کبک به چه مواد غذایی نیاز دارد

کبک به چه مواد غذایی نیاز دارد ؟

کبک به چه مواد غذایی نیاز دارد ؟

پروتئین

پروتئین ها ترکیباتی هستند که از اجزای کوچک تری به نام آمینه اسیدها تشکیل می شوند. برخی از آمینه اسیدها در بدن جانداران قابل تولید هستند اما برخی دیگر باید از طریق مواد غذایی وارد بدن آن ها بشوند.

کبک هم از این قائده مستثنی نیست. بدن کبک به خودی خود می تواند برخی آمینه اسید ها را تولید کند از این رو به آن ها آمینه اسیدهای غیرضروری میگویند. اما از سوی دیگر برخی از آمینه اسیدها قابل تولید در داخل بدن کبک نیستند و باید از طریق مواد غذایی وارد بدن کبک شوند که به همین دلیل به آن ها آمینه اسیدهای ضروری می گویند.

بنابراین جیره غذایی مورد استفاده برای تغذیه کبک باید حاوی آمینه اسیدهای ضروری باشد که عبارتند از : ایزولوئسین ، لوسین ، فنیل آلانین ، لیزین ، هیستیدین ، آرژنین ، گلایسین ، تریپتوفان ، میتیونین ، ولاین و ترئونین هستند.

برخی از جیره نویسان به اشتباه درصد پروتئین را برای جیره نویسی مبنا قرار می دهند. در حالی که جیره نویسان حرفه ای احتیاجات کبک به هر یک از انواع آمینه اسیدها را مد نظر قرار می دهند. بر همین اساس میزان درصد پروتئین موجود در جیره تعیین می شود. اگر جیره دارای پروتئین زیادی باشد در این صورت قیمت آن افزایش پیدا کرده و مشکلات متابولیژیکی را به دنبال خواهد داشت. از طرف دیگر افزایش دمای بدن از دیگر تبعات پروتئین زیاد در جیره است.

دستگاه جوجه کشی خانگی آرکام
دستگاه جوجه کشی آرکام 50 تایی

تغذیه کبک

از سوی دیگر اگر میران آمینه اسیدها در جیره های غذایی مورد استفاده در پرنده کم باشد در این صورت رشد پرنده کند شده یا حتی ممکن است متوقف بشود. کاهش تولید تخم ، همدیگر خواری ، بالا رفتن ضریب تبدیل غذایی و زیاد شدن چربی بدن از دیگر معضلات ناشی از افزایش پروتئین موجود در جیره غذایی است.

همچنین برخی اوقات مشاهده می شود که به دلیل کم بودن برخی آمینه اسیدها در جیره ، کبک خوراک خود را افزایش می دهد که منجر به جذب زیاد انرژی در بدن پرنده شده و افزایش چربی بدن آن را به دنبال خواهد داشت. نسبت انرژی به پروتئین از مهم ترین مسئله ای است که باید در تنظیم جیره به آن توجه کرد.

مواد معدنی مورد نیاز در تغذیه کبک

مواد معدنی نقش مهمی در تغذیه کبک دارند زیرا این مواد هستند که وظایف ساختمانی و برخی عملکردهای حیاتی بدن کبک را بر عهده دارند. کلسیم وظیفه مستحکم کردن پوسته تخم و استخوان های بدن کبک را بر عهده دارد. دیگر مواد معدنی مانند کلر ، پتاسیم و سدیم نقش تعادل اسمزی و حفظ PH را ایفا می کنند. علاوه براین مواد معدنی نقش مهمی در فرایندهای سلولی ایفا می کنند.

تغذیه کبک

برای جلوگیری از کمبود مواد معدنی و بروز مسمومیت باید جذب و دفع این مواد از بدن کنترل شود. مواد معدنی پرمصرف در جیره به مقدار مورد نیاز بدن وجود دارند و به وسیله سیستم های انتقال ویژه به دوران اندام های داخلی بدن جذب می شوند.

در میان مواد معدنی که به آن ها اشاره شد کلسیم از همه آن ها متداول تر است و برای محکم شدن پوسته تخم ضروری است. از طرف دیگر این ماده فعال ترین ماده معدنی در منظر متابولیسم است که توسط آن کنترل می شود.

ویتامین ها

اما ویتامین ها از دیگر مواد بسیار مهم و ضروری برای بدن پرندگان هستند که البته بیشتر پرندگان به صورت اتوماتیک قادر به تولید این مواد هستند. برخی از این مواد غذایی توسط دستگاه گوارش تولید می شوند اما احتیاجات بدن بسیار بیشتر از این ها است و باید از طریق خوراک تامین شوند. ویتامین ها را به دو صورت می توان به دست آورد. در واقع ویتامین ها به دو صورت یافت می شوند ؛ یا محلول در آب هستند و یا محلول در چربی.

ویتامین های محلول در چربی

در بین ویتامین های مختلف ویتامین ها A ، D ، E ، K در چربی یافت می شوند بنابراین در جیره غذایی موادی که دارای چربی هستند این ویتامین ها را در خود دارند. از این رو برای این که ویتامین های محلول در چربی به مقدار مناسب در داخل بدن جذب شوند باید چربی به مقدار نیاز به داخل بدن جذب شود.

در نگهداری جیره غذایی باید نهایت دقت را به خرج دهید زیرا اگر ذرات چربی دار قبل از مصرف دچار تخریب و فساد شوند ویتامین های محلول در چربی از بین خواهند رفت. یک نکته مهم دیگر این که محلول های چربی به راحتی می توانند در داخل بدن ذخیره شوند. اگر این مواد به مقدار کافی در داخل بدن ذخیره شوند ، کبک تحمل کمبود ویتامین در جیره غذایی را خواهد داشت.

اما نوع دیگری از ویتامین ها هستند که از نوع محلول در آب هستند و این ویتامین ها یا به صورت آزاد محلول در آب و یا به صورت ترکیب با پروتئین موجود هستند. این نوع از ویتامین ها به غیر از ویتامین ها B12 و کولین در بدن ذخیره نمی شوند و باید همیشه در جیره موجود باشند.


برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!