پرورش و جوجه کشی از بوقلمون

پرورش و جوجه کشی از بوقلمون

پرورش و جوجه کشی از بوقلمون

بوقلمون پرنده ای است از رسته قرقاولان و با هیکلی درشت و بزرگ. از این پرنده می توان گوشت سفید و قرمز را برداشت کرد. 65-60 درصد گوشت این پرنده از جنس گوشت سفید و 40-35 درصد آن از جنس گوشت قرمز است.

جنس ماده این پرنده در 14 هفته به به بلوغ می رسد و تا 5.7 کیلوگرم می رسد. اما بوقلمون های نر در 20 هفته به 16 کیلوگرم می رسند. در بازار گوشت بوقلمون های ماده خواهان بیشتری دارد ولی گوشت جنس ماده بیشتر در تولید فراورده های گوشتی مانند سوسیس و کتلت کاربرد دارد.

نژادهای بوقلمون

در میان نژادهای مختلف این پرنده می توان به هیبرید ، نیکولاس و بیوتی اشاره کرد. بوقلمون های سفید بوقلمون های اصلاح نژاد شده هستند. بوقلمون های اصلاح نژاد شده در مدت زمان بسیار کمتری به بلوغ می رسند و گوشت بیشتری از آن ها فراوری می شود.

پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون شرایط بسیار خاصی دارد که باید در نگهداری از بوقلمون ها به آن توجه کرد. نکته ای که بسیاری از پرورش دهندگان به آن اذعان دارند این است که بوقلمون پرنده ای کودن و کم هوش است و در نگهداری آن باید دقت لازم را به خرج دهید.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی

اگر برای پرورش این پرنده قصد دارید جوجه های یک روزه آن را خریداری کنید توجه داشته باشید که باید به جوجه های این پرنده خوردن و آشامیدن نیز یاد دهید. برای این کار باید جوجه ها را به دست خود گرفته و نوک آن ها را به دانه و آب نزدیک کنید تا خوردن آب و دانه را یاد بگیرند.
دمای مناسب برای نگهداری جوجه های یک روزه بوقلمون بین 34 تا 36 درجه سانتی گراد است که در انتهای هفته اول به 32 درجه می رسد. در هفته های بعدی هر هفته دما را باید 3 درجه کاهش دهید تا به 18 درجه سانتی گراد در هفته ششم برسد.

در دو روز اول نگهداری از جوجه های یک روزه باید به صورت 24 ساعته مکان نگهداری آن ها را روشنایی دهید. پس از این مدت باید روشنایی مکان نگهداری جوجه های بوقلمون را رفته رفته کاهش دهید تا از هفته دوم به حداقل مدت روشنایی یعنی 14-13 ساعت در روز برسد.

در هفته اول نگهداری از جوجه ها می توانید 30 جوجه را در فضای یک متر مربع نگهداری کنید ولی در هفته دوم باید 20 جوجه و در هفته های بعدی نصف جوجه های هفته قبل را در یک متر مربع نگهداری کنید. تا از هفته سیزدهم تا بیستم فقط سه جوجه در یک متر مربع قرار بگیرند.
تهویه و بهداشت مناسب نیز از موارد بسیار مهم در نگهداری و پرورش بوقلمون است. عدم رعایت بهداشت بستر و تهویه در مکان نگهداری جوجه ها می تواند منجر به تلف شدن جوجه های بوقلمون شود.

جوجه کشی از بوقلمون

طول مدت جوجه کشی از تخم های نطفه دار بوقلمون 28 روز است. دمای مناسب برای جوجه کشی از بوقلمون نیز در محله ستر 37.5 درجه سانتی گراد است که در مرحله هچر 0.5 درجه سانتی گراد کاهش می یابد. رطوبت مطلوب جوجه کشی از بوقلمون 57 تا 62 درصد است.

جوجه کشی از بوقلمون را می توانید به صورت طبیعی با استفاده از بوقلمون مادر انجام دهید. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که ممکن است بوقلمون مادر چند روز بدون خوردن غذا بر روی تخم های نطفه دار بخوابد. اگر پرنده را برای خوردن غذا از تخم ها جدا کنید احتمال دارد به دلیل ضریب هوشی بسیار پایین ، بوقلمون مادر فراموش کند که بر روی تخم ها خوابیده بود و بدین ترتیب تخم ها از بین بروند.

برای جوجه کشی مصنوعی از تخم های جوجه درآور بوقلمون می توانید از دستگاه های جوجه کشی استفاده کنید. این ماشین ها قادر هستند که دما ، رطوبت ، اکسیژن رسانی و چرخش تخم ها را بدون دخالت شما تامین کنند. در دستگاه های حرفه ای باید دما و رطوبت را به صورت دستی تنظیم کنید اما در ماشین های جوجه درآوری حرفه ای فقط کافی است بوقلمون را از سیستم انتخاب پرنده برگزینید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!