پرورش مرغ بومی در حیاط خانه

پرورش مرغ و نکات مهم در پرورش آن

پرورش مرغ و نگهداری از آن در خانه

این روزها مردم به دنبال مواد غذایی سالم و ارگانیک هستند چرا که نسبت به تهیه مواد غذایی صنعتی بی اعتماد شده اند و انتظارات آنها را برآورد نمی کند ناگفته نماند که پرورش دهندگان مرغ های صنعتی به خاطر شرایط تامین و نگهداری از طیور صنعتی و نوسانات زیاد در بازار عرضه و تقاضا دچار ضررهای غیر قابل جبرانی شده اند و حتی بسیاری از آنها ترجیح داده اند این کسب و کار را رها کنند. از طرفی هم پرورش مرغ محلی بدون نیاز به تجهیزات خاص سود خوبی دارد. شما می توانید با راه اندازی یک مرغداری، یک کسب و کار کوچک را شروع کنید.
در ابتدا شما را دعوت می کنم تا نکات مهمی در پرورش مرغ محلی را به خاطر بسپارید

چند سوال ؟

چقدر سرمایه برای این کار کنار گذاشته اید؟

شما با برآورد سرمایه مورد نظر این کار را شروع میکنید تا نسبت به میزان همان سرمایه سود خود را در پرورش مرغ محلی بدست آورید.

کجا می خواهید این کار را شروع کنید؟

شاید بسیاری از شما با توجه به اینکه مرغ محلی را می توان در خانه نیز پرورش داد، دست بکار شده و این مسئله را سازماندهی کنید ولی باید محل زندگی خود را بررسی کنید .

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی

شما در آپارتمان زندگی می کنید؟

پس باید اصول آپارتمان نشینی را رعایت کنید چون مرغ های محلی سر و صدای زیادی دارند و بوی بدی ناشی از دفع فضولاتشان ایجاد می کنند. ممکن است با گذشت زمان با اعتراض همسایه هایتان روبرو شوید و آنها از شما به محیط زیست و یا هر ارگان دیگری شکایت کنند مسئله ایی که شاید در خانه های بزرگ و ویلایی اتفاق نمی افتد مگر اینکه کسانی در همسایگی شما باشند که در این کار با شما شریک و یا هم فکر شوند.

پرورش مرغ

پس پیشنهاد می کنیم جایی در روستا اجاره کرده و به ادامه این کار بپردازید. علاوه بر اینکه اجاره ارزان تری دارد، می توانید برای تهیه غذای آنها از پس مانده های محصولات باغداران و کشاورزان برای تهیه خوراک مرغ ها استفاده کنید همچنین مرغ ها قادرند با چنگال هایشان خاک را زیر و رو می کنند و غذاهای زیر خاکی مثل کرم و خزندگان ریز را پیدا کرده و از آن تغذیه می کنند.

آیا قادر به تهیه تجهیزات لازم هستید؟

تهیه این تجهیزات به سرمایه زیادی احتیاج ندارد با کمی خلاقیت و تجربه شما خودتان می توانید آن را راه اندازی کنید.

لانه های تخم گذاری : مرغ ها به جایی احتیاج دارند که در آن تخم کنند. شما با تهیه سبدهای میوه و یا کارتن هایی که کف آنها، کاه یا پوشال ریخته اید لانه های تخمگذاری را آماده کنید و بهتر است آنها را دور تا دور محل زندگی مرغ ها بچینید.

آب و دانه خوری ها : شما می توانید با بریدن ظرف های نوشابه و یا دبه ها، برای مرغ هایتان، ظرف های غذا درست کنید.

برای پرورش قصد خرید مرغ یا جوجه را دارید؟

در ابتدا پیشنهاد می کنم از یک جای مطمئن مرغ و جوجه ها را خریداری کنید . طمع نکنید که جای ارزانتر و بهتری از محل قبلی پیدا کرده اید چرا که ممکن است به ضررتان باشد . شما با این کاری ناقل آلودگی های مختلف به مرغداری تان خواهید بود. یادتان نرود مرغ ها را به موقع واکسینه کنید.

اگر قصد تولید تخم مرغ را دارید بهتر است، جوجه مرغ های دو تا سه ماهه بگیرید ولی اگر قصد دارید مرغ محلی پرورش دهید، جوجه های یک روزه را بخرید و آنها را تا سه ماهگی پرورش دهید سپس بفروشید. شرایط بازار را در نظر داشته باشید.

در مقابل تلفات چه راهکارهایی را پیش رو گرفته اید؟

درست است که مرغ های محلی نسبت به مرغ های صنعتی مقاومت بالاتری در مقابل سرما و گرما و بیماری ها دارند ولی بهتر است 48 ساعت قبل از انتقال مرغ ها و جوجه ها به مرغداری ، محل زندگی آنها را ضد عفونی کنید. هرچقدر محل زندگی مرغ و جوجه ها عاری از میکروب و باکتری باشد تلفات کمتری خواهید داشت.

دلایل پرورش مرغ بومی

تخم مرغ تازه : یک تخم تازه سالم و ارگانیک سرشار از مواد مغذی است که در تخم مرغ های صنعتی وجود ندارد.

فضولات مرغ : مرغ ها روزانه کود بسیاری تولید می کنند که منبع خوبی از کمپوست برای پرورش قارچ و محصولات کشاورزی است از جمله مزارع کلم و کاهو و دیگر صیفی جات است.شما در پایان سال از فروش کود جمع آوری شده و فروش آن به کشاورزان سود خوبی کسب خواهید کرد.

یک پرورش دهنده مرغ چه وظایفی دارد؟

صبح یک ساعت مشخص برای خروج مرغ ها از لانه هایشان در نظر بگیرید. بهترین زمان، 7 صبح است. شما باید مرغ ها را نسبت به این ساعت سازگار کنید. اجازه بدهید مرغ های در فضای بیرون از لانه بچیند و به زیر و رو کردن خاک ها بپردازد و انرژی لازم از نور خورشید را دریافت کنند. اطراف پرچین ها را بگردید. شاید راسو و روباهی از آنجا گذر کرده است.

پرورش مرغ در مزرعه

هنگام غروب و قبل از ورود مرغ ها به مرغداری غذاهای اضافی را دور از دسترس هر جانور موذی مثل موش نگه دارید و تا حد ممکن از ورود آنها به لانه های مرغ جلوگیری کنید. تخم آنها را جمع آوری کنید . می گویند خاک اره برای بستر مرغ بهتر است چرا که بوی نامطبوع را از فضولات آنها می گیرد. در اطراف مرغداری ها پیاز و سیر بکارید. این یک تجربه کارساز است چرا که باعث می شود حیوانات شکارچی از قبیل راسو و روباه بوی مرغ ها را تشخیص دهند. در فصل های سرد بهتر است مقداری ذرت به غذای روزانه شان اضافه کنید . فیبرهای موجود در این دانه آنها را گرم نگه می دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم شما را با هدف های مهم و کارآمد در صنعت پرورش مرغ محلی آشنا کنیم . مردم دیگر نسبت به خرید مواد غذایی صنعتی اعتماد نمی کنند و ترجیح می دهند از غذاهای ارگانیک و سالم استفاده کنند . فواید زیاد در گوشت مرغ و وجود مواد مغذی در تخم مرغ محلی باعث شده است تا یک فرصت خوب در اختیار کسانی باشد که به کار پرورش مرغ محلی روی آورده . در ابتدا می خواهیم هدف خود را تعین کنید و این کار را به نسبت سرمایه ایی که در دست دارید شروع کنید. محل پرورش مرغ ها را مورد بررسی قرار دهید. شاید اجاره یک مکان در روستا بهترین پیشنهاد باشد چرا که مرغ ها می توانند از نور آفتاب ،چمیدن و زیر و رو کردن خاک ها غذای مورد نیاز خود را تامین کنند و حتی پس مانده محصولات کشاورزان و باغداران به کارتان خواهد آمد.

جالب است بدانید پرورش مرغ به تجهیزات مخصوصی احتیاج ندارد و شما با کمی خلاقیت و توانایی در این امر موفق خواهید شد. مرغ ها و جوجه ها را از یک جای قابل که واکسینه شده اند بخرید. آگاه باشید که 48 ساعت قبل از انتقال مرغ ها به مرغداری محل زندگی آنها را ضد عفونی کنید و حدالامکان از ورود و خروج جانوران موذی به لانه های مرغ خودداری کنید. با کمی درایت و پشتکار شما به کاری پر منفعت دست زده اید که حتی از فضولات آنها می توانید کود کمپوست تهیه کرده و به کشاورزان و پرورش دهندگان قارچ بفروشید به درآمد خود بیفزایید.

پرورش مرغ بومی در حیاط خانه

پرورش مرغ های بومی که در حیاط خلوت نگه میدارید شاید یک راه بسیار مناسب برای رسیدن به خودکفایی در ابعاد بسیار کوچک باشد ، با توجه به اینکه مرغ میتواند حتی بدون حضور خروس هم تخم تولید نماید با این تفاوت که تخم های تولید شده نطفه دار نخواهند بود. ما در این مقاله سعی بر این داریم تا به شما کمک کنیم بتوانید تعداد مرغ های موجود در حیا خود را افزایش دهید. برای اطلاعات دقیق از این موضوع توضیه میکنیم به خواندن این مقاله ادامه دهید …

برای اینکه بتوانید تعداد مرغ های موجود را افزایش دهید بایستی ابتدا بتوانید تخم نطفه دار تولید کنید که برای اینکار نیاز به حضور خروس خواهد بود ، هر خروس میتواند 4 مرغ را به صورت معمول بارور نماید ، با اینکه این مورد در نژاد های مختلف متفاوت میباشد اما ما تعداد معمول را درج کردیم که 4 میباشد.

بعد از اینکه خروس را برای مرغ ها آوردید بایستی بدانید که اگر دست به چیزی نزنید مرغ ها کرچ خواهند شد یعنی روی تخم ها خواهند خوابید و در نتیجه تخم ها تبدیل به جوجه خواهند شد البته اگر این عمل انجام شود دیگر مرغ تخمی نخواهد گذاشت تا پایان 21 روز که تخم های نطفه دار تبدیل به جوجه خواهند شد.

اما روش دوم این است که شما از یک دستگاه جوجه کشی برای تبدیل تخم های نطفه دار به جوجه استفاده کنید که دقیقاً همان کار را انجام میدهد با این تفاوت که شما میتوانید هر تعداد تخم نطفه دار که بخواهید درون دستگاه قرار دهید به طور عمومی دستگاه های جوجه کشی دارای سه نسخه هستند که عبارتند از دستگاه های جوجه کشی خانگی ، دستگاه های جوجه کشی صنعتی ، دستگاه های جوجه کشی فوق صنعتی که به مرور بر تعداد تخم هایی که میتوانند تبدیل نمایند افزوده میشود به طور مثال یک دستگاه جوجه کشی خانگی نهایتاً میتواند تا تعداد 100 تخم نطفه دار را جوجه کشی نماید اما یک دستگاه جوجه کشی صنعتی میتواند تا 2000 تخم نطفه دار را همزمان جوجه کشی نماید.

پرورش مرغ بومی در خانه
اما نکته ای که باید در انتخاب دستگاه جوجه کشی بایستی به آن توجه کنید این است که شما هر روز باید تعدادی تخم درون دستگاه قرار دهید تا تبدیل به جوجه شوند یعنی هر روز تخم هایی که تولید میشوند را میخواهید درون دستگاه قرار دهید. برای اینکار باید حتماً یک دستگاه جوجه کشی ستر هچر همزمان خریداری نمایید. تنها دستگاه های جوجه کشی که دارای امکان ستر هچر همزمان هستند میتوانند از این قابلیت قرار دادن روزانه تخم ها درون دستگاه بهره مند گردند.

اما نکته اینجا است که اگر دستگاه جوجه کشی ستر هچر همزمان خریداری نکنید چه اتفاقی خواهد افتاد!! اگر یک دستگاه جوجه کشی ستر هچر همزمان نداشته باشید نمیتوانید هر روز تخم های نطفه دار را دورن دستگاه برای جوجه کشی قرار دهید ، یعنی باید تخم های نطفه دار را چند روز جمع آوری نمایید و در مکانی قرار دهید که درجه صفر نطفه در آن رعایت گردد که هر چه هم از روز های تولد تخم بگذرد راندمان تبدیل آن به جوجه کمتر خواهد شد.

دستگاه ستر هچر همزمان به شما کمک میکند تا بتوانید تخم های نطفه دار تولید شده خود را در سریعترین زمان ممکن با بیشترین راندمان به جوجه تبدیل کنید. اگر بخواهیم یک دستگاه جوجه کشی ستر هچر همزمان معرفی کنیم که از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار باشد میتوانیم به هواباتور 2 اشاره کنیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با امکان ستر هچر همزمان میتوانید به وب سایت فروشگاهی هواباتور مراجعه فرمایید که در زیر لینک آن درج شده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!