آموزش پرورش مرغ تخمگذار

پرورش مرغ تخمگذار

آموزش پرورش مرغ تخمگذار

پرورش طیوری تخمگذار همچون مرغ برای رفع نیازهای غذایی سبب شده این شاخه از دامپروری توجه قشر زیادی از جامعه را به خود جذب کند. مرغ های تخمگذار در مقایسه با مرغ های گوشتی سود دهی سریعتر داشته و پرورش آنها آسان تر از گله های گوشتی می باشد. در حقیقت در امر پرورش مرغهای تخمگذار هر روز می توان به سود ناشی از این عمل دست پیدا کرد، در حالی که در امر پرورش گله های گوشتی باید تا زمان کشتار صبر نمود.

مرغ های تخمگذار در مقایسه با مرغ های گوشتی زودتر بالغ شده و به دلیل جثه کوچکتری که دارند ، دان کمتری مصرف میکنند. همچنین دوره تولک رفتن آنها کوتاه بوده و زود کرچ نمی شوند. به طور کلی مرغ های تخمگذار گردنی باریک و دراز به همراه پاهای ریز و تاج و ریش قرمز رنگی دارند. بدن آنها کشیده است ولی نسبت به مرغ های گوشتی لاغرتر می باشند.

از جمله نام آشنا ترین نژاد مرغ تخمگذار می توان نژاد لگهرن را نام برد. در ایران نیز نژاد مرغ مرندی به عنوان یک نژاد تخمگذار شناخته میشود. مرغ صنعتی یا همان مرغ سفید ، مرغ رنگی ، مرغ دورگه و بومی از جمله سایر مرغ های تخمگذار می باشند. به طور معمول مرغ های تخمگذار در هر دوره 250 الی 270 عدد تخم میگذارند. البته برخی از نژادها 300 عدد تخم نیز در سال می گذارند.

مرغ های تخمگذار

دستگاه جوجه کشی خانگی آرکام
دستگاه جوجه کشی آرکام 50 تایی

برای پرورش مرغ تخمگذار گوشتی بهترین روش انتخاب پولت نیمچه ( جوجه سه ماهه) می باشد. شاید با خودتان فکر کنید چرا در همان ابتدا مرغ تخمگذار بالغ خرید نکنیم و زودتر به درآمد نرسیم. پرورش نیمچه ها باعث میشود که مرغ آمادگی بسیار بهتری برای تخم گذاری داشته باشد ، مرغداران با تنظیم جیره ، میزان نور و … شرایط ایده آل برای آمادگی و بلوغ مرغ را فراهم می نماید. در اثر این اقدامات میزان تخم گذاری مرغ ها به شدت بالا می رود و پرورش دهنده می تواند به سود بالایی دست پیدا کند. دقت داشته باشید که

بهترین زمان برای خرید جوجه ها ، فصل بهار و تابستان می باشد زیرا در این شرایط می توان هزینه های مربوط به گرمایش را تا حدودی کاهش داد. همچنین در این صورت زمان عرضه و تولید تخم ها از فصل پاییز و یا زمستان شروع خواهد شد.

بعد از خرید پولت نیمچه تقریبا بعد از 5 ماه دوره پرورش و تخم گذاری آنها شروع میشود. البته برای برخی از نژاد ها کمتر از 5 ماه می باشد. همچنین عمر مفید مرغ های تخمگذار نهایتا 12 ماه (یکسال) است. زیرا به مرور زمان از تعداد تخم ها کاسته میشود. اوج تخم گذاری این مرغ ها ، 40 روز الی دو ماه بعد از تخم گذاری می باشد که در آن مرغ بیشترین تعداد تخم ها را در صورت ایده آل بودن شرایط تولید میکند. سپس راندمان تولید تخم به مرور زمان کاهش پیدا میکند. لذا مرغ های تخمگذار بعد از یکسال تخم گذاری به طور کلی باید از پروسه تولید حذف و گله جوان و پولت های یک ماهه تا سه ماه جایگزین آن شوند.

شرایط محیطی ایده آل برای پرورش مرغ تخمگذار

جوجه مرغ های تخمگذار در ابتدا تولد به دمای زیاد ، دان کم ، رطوبت کم و نور زیاد نیاز دارند. با گذشت زمان و رشد جوجه ها این نیازها تغییر پیدا میکند. به عنوان مثال با افزایش سن مقدار خوراک زیاد شده ، دما باید خنک تر ، نوردهی کمتر و رطوبت افزایش پیدا کند. بسته به نژاد انتخاب شده برای پرورش باید برنامه صحیح برای تغذیه ، نوردهی و … فراهم نمود. به طور معمول بعد از دوران بلوغ دمای مناسب برای سالن پرورش باید حرارتی بین 18 الی 21 درجه و رطوبت نسبی 60 الی 70 درصد داشته باشد.

شرایط محیطی ایده آل برای پرورش مرغ تخمگذار

همچنین حداقل طیور باید 10 ساعت در روز نوردهی شوند. تحریک نوردهی گله قبل از رسیدن به سن بلوغ و شروع روند تخم گذاری ، باعث میشود که مرغان به موقع فرایند تخم گذاری را شروع کنند. توجه داشته باشید که شروع زود هنگام فرایند تخم گذاری مرغ ها باعث میشود تخم های تولید شده ریز باشند. همچنین تخم گذاری دیر وقت نیز از کمیت تخم ها می کاهد و در هر دو حالت فرد پرورش دهنده خسارت زده میشود.

پرورش مرغ تخمگذار در قفس یا بستر ؟

در کشورهای پیشرفته پرورش طیور از طریق قفس های مخصوص اجرا میشود ، زیرا علاوه بر رعایت بهداشت و استفاده از فضای بیشتر برای پرورش ، به طرز بسیار صحیحی می توان پرورش گله را مدیریت نمود. پرورش طیور تخمگذار از طریق قفس باعث افزایش راندمان تخم گذاری آنها و در نتیجه افزایش سود میشود. در این قفس ها از آبخوری ، دانخوری های مخصوص طیور استفاده میشود که می توان میزان خوراک و آب گله را به نحو احسن مدیریت نمود. همچنین خارج گردن فضولات پرنده در قفس ها راحت تر می باشد. علاوه بر این در قفس های پروش طیور ، تخم به محض تولید توسط مرغ در سینی مخصوص جمع آوری میشود و میل پرنده به کرچ شدن کاهش پیدا میکند.

اهمیت تغذیه در پرورش مرغ های تخمگذار

یکی از عواملی که باعث افزایش تخم گذاری مرغ های تخمگذار میشود ، کیفیت جیره غذایی آنها می باشد. برخورداری جیره غذایی از پروتئین و کلسیم کافی یکی از لازمه های تغذیه مناسب این نوع طیور می باشد.

تغذیه در پرورش مرغ های تخمگذار

بنابراین در این زمینه نباید فقط به دان ها اکتفا نمود. پلت های مخصوص برای تغذیه مرغ های تخمگذار در بازار موجود می باشد که شامل بیشتر مواد غذایی لازم برای تغذیه و تخم گذاری پرنده میباشد. علاوه بر این استفاده از مولتی ویتامین ها نیز در زمینه تغذیه طیور تخمگذار بسیار مهم می باشد.

فروش تخم های نطفه دار برای جوجه کشی

در امر پرورش مرغ های تخمگذار می توان از بخشی از گله برای فروش تخم های نطفه دار نیز بهره برد. تخم های نطفه دار برای جوجه کشی مورد استفاده قرار میگیرند که بازار فروش بسیار خوبی دارند. دقت داشته باشید که برای نطفه دار شدن تخم ، وجود خروس در بین گله ضروری می باشد. به طوری به ازای 10 الی 12 مرغ باید یک عدد خروس در گله رها نمود. همچنین فرد پرورش دهنده از طریق دستگاه جوجه کشی می تواند جوجه های یک روز تولید و برای تخم گذاری پرورش دهد. از آنجایی که عمر مفید مرغ های تخمگذار محدود می باشد و تقریبا بعد از یک سال باید از گله خذف شوند ، می توان با دستگاه جوجه کشی و تخم های نطفه دار گله جدیدی فراهم نمود.

این مطلب ادامه دارد و به زودی اطلاعات بیشتر به آن افزوده خواهد شد.


2 دیدگاه برای “پرورش مرغ تخمگذار”

    • مگه مرغم جوجه میکنه ؟! مرغ برای اینکه تخم نطفه دار بزاره باید جفت داشته باشه ، خروس یعنی

      ترسو بودن ، تخم کم گذاشتن و … میتونه به دلیل استرس زیاد در محیط ، تغذیه نامناسب ، دمای نامناسب محیط ، بهداشت ضعیف محیط و البته نژاد پرنده باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!