پرورش عروس هلندی

پرورش عروس هلندی

پرورش عروس هلندی

بسیاری از علاقمندان برای کسب درآمد به پرورش پرندگان زینتی گران قیمت مانند کاسکو مرغ عشق طوطی و عروس هلندی روی می آورند.

استراتژی کسب درآمد از این طریق کاملاً منطقی بوده و دارای توجیه اقتصادی است زیرا پرندگان زینتی بالغ در بازار با قیمت بسیار بالایی به فروش می رسند مخصوصا آنهایی که می تواننند صحبت کنند و تقلید صدا را آموخته اند.

دوستداران پرندگان زینتی مانند عروس هلندی می توانند با خرید جوجه های این پرندگان یا تخم های نقطه دار ، آنها را پرورش داده و تقلید صدا را به آن ها بیاموزند.

برای اطلاع یافتن از قیمت این پرندگان کافی است به سایت های فروش اینترنتی نظیر دیوار و شیپور سر بزنید. خواهید دید که این پرندگان با قیمت بسیار بالایی به فروش می رسند و نگهداری و پرورش آنان توجیه اقتصادی دارد.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 12 تایی حرفه ای

در این مقاله قصد داریم شما را با پرورش یکی از پرطرفدارترین پرندگان زینتی یعنی عروس هلندی آشنا کنیم.

اطلاعاتی کلی در مورد عروس هلندی

عروس هلندی پرنده ای زینتی و گران قیمت است که از خانواده طوطی های کاکل دار می باشد. این پرنده کوچک ترین عضو خانواده طوطی ها است که در مناطقی از استرالیا زندگی میکند. به دلیل محبوبیت و طرفداران زیادی که این پرنده در سراسر جهان دارد از آن به عنوان یکی از مهمترین پرندگان گان زینتی نام برده می شود.

عروس هلندی پرنده ای بسیار زیبا و دوست داشتنی است که رنگ های مختلفی دارد. جالب است بدانید که از نظر رفتار شناسی رنگ پرهای پرنده هیچ‌گونه تأثیری بر رفتار آن ندارند. این پرنده را می‌توانید با رنگ‌های زرد ، سفید خاکستری ، قهوهای و کرمی در طبیعت مشاهده کنید.

عروس هلندی دارای سری کاکل دار و زیبا است که بر روی برخی از گونه‌های آن یک لکه سرخ وجود دارد. این پرنده دارای دم درازی است که در انتها به صورت نقطه تیز در می آید. عروس هلندی از لحاظ جثه طوطی های کوچک به حساب می آید.

یکی از مزیت های این پرنده نسبت به سایر حیوانات خانگی مانند سگ و گربه ودیگر پرندگان زینتی این است که دارای طول عمر بیشتری نسبت آنان است به طوری که به صورت متوسط بین ۱۷ تا ۲۰ سال زندگی می کند.

اطلاعاتی کلی در مورد عروس هلندی

عروس هلندی دارای بال و پرهای نیمه خاکستری است که در قسمت پایین پرنده روشن تر می شوند. بر روی بالهای برخی از گونه های این پرنده لکه های نارنجی و سفید رنگ مشاهده می شود.

بدن این پرنده حدود ۲۳ سانتی متر طول دارد ، البته اگر دم بلند آن را هم به حساب بیاورید. وزن این پرندگان بین ۷۸ تا ۱۲۵ گرم می شود. البته گونه های اصلاح نژاد شده این پرنده دارای وزن بیشتری هستند و وزن آن ها حداکثر تا ۱۲۵ گرم می رسد.

همانند برخی پرندگان دیگر مشخص نیست که انسان چه زمانی این پرنده را اهلی کرده است اما شواهد تاریخی نشان می دهد که بومیان قاره اقیانوسیه برای اولین بار این پرنده را اهلی کرده اند. اما مدتی بعد انگلیسی های مهاجر عروس هلندی را به استرالیا بردند و اولین ملتی بودند که به پرورش این پرنده اهتمام ورزیدند.

این پرنده ابتدای قرون نوزدهم برای اولین بار به اروپا راه یافت و از انگلستان به دیگر کشورهای دیگر اروپایی مانند فرانسه ایتالیا برده شد. رفته رفته به محبوبیت آن به عنوان یک پرنده زینتی و خانگی افزوده شد به طوری که هم اکنون علاقه مندان زیادی در سراسرجهان از آن نگهداری می کنند.

همانطور که اشاره کردیم عروس هلندی طول عمر بسیار زیادی نسبت به پرنده ها و حیوانات خانگی دیگر دارد و گاها مشاهده می شود که تا ۲۰ سالگی هم عمر می کنند اما به طور متوسط می توان ادعا کرد که طول عمر این پرنده بین ۱۰ تا ۱۵ سال است.

با این حال موارد استثنایی هم مشاهده شده است به طوری که برخی از عروس هلندی ها تا ۳۶ سالگی هم زندگی کرده اند. عواملی که می‌تواند بر روی طول عمر این پرنده تأثیر بگذارد فعالیت بدنی و رژیم غذایی پرنده است.

تعیین جنسیت عروس هلندی چگونه انجام می پذیرد ؟

تعیین جنسیت عروس هلندی از آنجا اهمیت دارد که برخی از پرورش دهندگان به امید جفت گیری و تکثیر با کمک دستگاه جوجه کشی از تخم های نطفه دار این پرنده ، دو قطعه عروس هلندی تهیه می کنند.

اگر شخص مورد نظر اطلاعات کافی در مورد تعیین جنسیت این پرنده نداشته باشد ممکن است در انتخاب جنس ماده و نر این پرنده دچار اشتباه شود و بدین ترتیب جوجه کشی از آنها را از دست بدهد.

اما یک نکته مهم و اساسی در تعیین جنسیت این پرنده این است که تا قبل از شش ماهگی بدون انجام آزمایش دی ان ای نمی توان تعیین جنسیت آن را انجام داد به همین دلیل بسیاری از صاحب نظران بر این عقیده هستند که برای اطلاع دقیق از جنسیت عروس هلندی باید از آزمایش دی ان ای استفاده شود.

تعیین جنسیت عروس هلندی

پس از شش ماهگی می توان از نحوه آغاز آواز خواندن پرنده جنسیت آن را تشخیص داد. عروس هلندی ماده هنگامی که آواز می خوانند انگار در حال جیغ کشیدن و سوت زدن هستند. در حالی که پرنده های نر به صورت خیلی جذاب و دوست داشتنی آواز می خوانند.

از دیگر نشانه ها که می توان با استفاده از آن تشخیص جنسیت پرنده را انجام داد می‌توان به رنگ سر و خط شاه پرهای عروس هلندی توجه کرد. البته روش های دیگری هم برای تشخیص جنسیت عروس هلندی وجود دارند که قطعی نیستند.

این روش ها می توان به تفاوت های ظاهری نر و ماده عروس هلندی اشاره کرد. عروس هلندی های نر سر بزرگتری دارند که به شکل مربعی شکل است.

علاوه بر این عروس هلندی های نر بازیگوش هستند و در داخل قفس به این طرف و آن طرف می پرند و از کمتر چیزی می ترسند. اما این ها نشانه های قطعی برای تعیین جنسیت عروس هلندی و تعیین نر و ماده بودن آن ها نیستند.

تعیین سن عروس هلندی

در زمینه پرورش عروس هلندی علاوه بر شناخت جنسیت، سن پرنده نیز اهمیت زیادی دارد. در ابتدا باید گفت که تشخیص دقیق سن عروس هلندی کار آسانی نیست و نیاز به تجربه و شناخت کافی دارد. اما با دقت به ظاهر و رفتار پرنده می توان به بالغ بودن و یا مسن بودن آن پی برد. البته تشخیص سن عروس هلندی مسن و بالای ده سال بسیار دشوار است زیرا از این سن به بعد تقریبا تمامی تغییرات ظاهری آنها ثابت باقی می ماند. با توجه به اینکه هدف بسیاری از افراد پرورش دهنده عروس هلندی ، آموزش سخنگو کردن و رام نمودن پرنده می باشد ، سن پرنده معیار مهمی در یادگیری آن است. ناگفته نماند که اگر عروس هلندی بالغ بوده و سن زیادی داشته باشد ، آموزش سخنگو کردن آن بسیار دشوار و حتی غیر ممکن خواهد بود. لذا اگر قصد پرورش عروس هلندی در سر داشته باشید حتما باید عروس هلندی جوان و نابالغ خرید کنید.

تعیین سن عروس هلندی

تقریبا بین تمامی نژادهای عروس هلندی ویژگی های ظاهری مشترکی وجود دارد که از طریق آن می توان به جوان بودن پرنده پی برد. اولین نکته ای که باید در هنگام تعیین سن عروس هلندی به آن دقت نمود، چشم های پرنده می باشند. چشم جوجه عروس هلندی به علت سن کم پرنده بزرگتر به نظر می آید. مردمک بزرگ و سیاه رنگ از ویژگی اصلی چشم جوجه عروس هلندی می باشد. با بزرگ شدن عروس هلندی بین جثه آن و اندازه چشم های پرنده تناسب ایجاد می شود.

یکی دیگر از ویژگی های ظاهری که در تعیین سن عروس هلندی بسیار مهم می باشد ، بینی و نوک پرنده است. بینی جوجه عروس هلندی ها ، دارای برآمدگی بوده و رنگ آن روشن تر می باشد. همچنین بینی جوجه فاقد ترشحات اضافی خواهد بود. اما با رشد عروس هلندی و بالغ شدن آن ، رنگ بینی تیره تر شده و دارای پوسیدگی خواهد بود. همچنین نوک جوجه عروس هلندی به دلیل جوان بودن پرنده ، رنگ روشنی داشته و فاقد خراش می باشد. اما در عروس هلندی بالغ نوک پرنده تیره تر و متناسب تر با جثه آن است. همچنین با افزایش سن پرنده نوک آن برجستگی کمتری پیدا میکند.

کاکل جوجه عروس هلندی کوتاه و در اکثر مواقع بدون حالت کشیدگی به سمت بالا می باشد. همچنین پرهای جوجه عروس هلندی در ابتدا زرد بوده و به مرور زمان تیره میشوند. علاوه بر این موارد دم جوجه ها کوتاه تر و نرم تر و دارای رنگ های روشن تری می باشد که با افزایش سن پرنده پرهای جدید و ضخیم و تیره رنگ تر در قسمت دم آن رشد می کنند.

عروس هلندی جوان پاهای بزرگ نسبت به جثه خود دارد. همچنین پاهای عروس هلندی مسن، زمخت بوده و فاصله بین فلس های (پولک) پنچه آن زیاد می باشد.

لازم به ذکر است که بلوغ عروس هلندی در سن 4 الی 6 ماهگی اتفاق می افتد. عروس هلندی نر بعد از بلوغ ، رفتارهایی نظیر رقصیدن و خرامیدن از خود نشان می دهند.

جوجه عروس هلندی تا سه ماهگی توانایی لازم برای شکستن تخمه ها و خوردن دان هایی نظیر ارزن را ندارد و بیشتر به استراحت می پردازند. از سه ماهگی به بعد جوجه عروس هلندی کنجکاوتر شده و در این دوره سنی می توان با پرنده اخت بیشتر پیدا کرد. برای آمادگی جهت ریزش پر و ورود به دوره بلوغ ، جوجه عروس هلندی از سن سه ماهگی به بعد بدنش را با نوک خویش تمیز و آرایش میکند. از سه ماهگی به بعد بهترین زمان برای یادگیری تقلید صدا و آموزش حرف زدن به عروس هلندی می باشد. لازم به ذکر است که بعد از چهار الی شش ماهگی سخنگو کردن عروس هلندی ها بسیار دشوار است.

در پرورش عروس هلندی از چه نوع قفسی استفاده کنیم ؟

یکی از مهم‌ترین ابزارها که در پرورش پرندگان زینتی مخصوصا عروس هلندی باید آن را تهیه کنید قفس پرنده است. قفس پرنده باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا پرنده ها بتوانند در داخل آن پرواز کرده و از زندگی لذت ببرند. گاها عروس هلندی ها می خواهند بال های خود را به صورت کامل باز کنند تا به راحتی در داخل قفس جابجا شوند.

قفس عروس هلندی

در استفاده از قفس باید نظافت آن را رعایت کنید بدین صورت که باید هفته ای یک بار داخل قفس را بشویید و تمیز کنید. اگر هم توانستید ضدعفونی کنید که بسیار عالی است. طوطی ها و بالاخص عروس هلندی ها به تمیزی خودشان اهمیت بسیار زیادی قائل هستند و باید حتما محل زندگی آن ها را تمیز نگه دارید.

تغذیه عروس هلندی

تغذیه پرنده ها از مسائل بسیار مهمی است که باید به در پرورش آن ها مورد توجه قرار بگیرد. اصولا یکی از عمده هزینه‌های موجود در پرورش پرندگان مسئله تغذیه آنها است که اگر به درستی انجام نشود ممکن است نگهداری و پرورش پرنده را مختل کرده و حتی باعث بیماری و مرگ آنها بشود.

گاها مشاهده می‌شود که عروس هلندی های جوجه خیلی کوچک هستند و نمی‌توانند دان مصرف کنند. در این صورت می‌توانید یک نوع غذای خانگی برای آنها تهیه کنید که در ادامه نحوه تولید آن را شرح می دهیم.

برای تولید این غذای خانگی یک تخم مرغ تهیه کنید و به صورت آبپز آن را بپزید. زرده از سفیده جدا کنید و پس از له کردن ، آن را با مقداری آب جوش قاطی کنید. همچنین می توانید بیسکویت مادر و مغز پایه دهم این غذا اضافه کنید.

برای دادن غذا به این پرنده در ابتدا باید یک سرنگ ۱۰ سی سی تهیه کنید و یک لوله نرم و باریک رو به سر سرنگ وصل کنید. شاید از خود بپرسید که این لوله باید به چه شکلی باشد و از کجا می توان آن را تهیه کرد.

برای تهیه این لوله می توانید به دوچرخه فروشی ها یا مغازه های تعمیر دوچرخه مراجعه کنید و از آنها بخواهید که یک لوله کرمک دوچرخه به شما بدهند. ارتفاع لوله باید بیشتر از ۵ سانتی متر نباشد. طوری که لوله بتوان آن را به صورت مستقیم به چینه دان پرنده  وارد کرد.

برای غذا دادن به جوجه باید سرنگ را تا ۸۰ درصد پر کنید و با یک دست آن نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را وارد حلقه پرنده بکنید تا به چینه دان وارد شود. سرنگ را باید بسیار آرام فشار دهید تا غذا وارد چینه دان پرنده بشود. با این روش به پرنده در هر روز می‌توانید چند بار غذا بدهید.

تغذیه عروس هلندی

اما استفاده از دان ها برای غذای عروس هلندی ضروری است. دان هایی که به صورت رسمی غذای اصلی این پرنده محسوب می شوند عبارتند از هر ارزن ، تخم کتان ، کافیشه ، شاهدانه و تخمه آفتابگردان که در ادامه به بررسی هر کدام از این ها می پردازیم.

ارزن دانی هست که اکثر پرندگان به خوردن آن علاقه دارند. این ماده غذایی مملو از پروتئین است و ویتامین ها ، املاح معدنی مورد نیاز برای بدن پرنده را تامین می کند. تخم کتان هم از دیگر دانه هایی است که کربوهیدرات ها ، ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز برای بدن پرنده را تامین می کند. اما در میان دانه هایی که به آنها اشاره شد بهتر است که از شاهدانه کمتر استفاده کنید. چون که پرچرب و محرک می باشد.

البته توصیه ما این است که از دانه های ترکیبی استفاده کنید تا نیازهای تغذیه ای پرنده را به صورت کامل برآورده کنند. همچنین استفاده از حبوبات پخته شده سبزیجات و میوه جات هم برای تغذیه پرنده توصیه می شوند. مواد غذایی مانند کلم ، جعفری ، کاهو ، هویج و جوانه گندم برای تغذیه پرنده عالی هستند.


165 دیدگاه برای “پرورش عروس هلندی”

  1. سلام
    ببخشید ما یه عروس هلندی دوماهه گرفتیم
    گلوش خرخر میکنه بیشتر موقه پت پت هم میکنه دکتر هم بردیم دوتا دارو داد ک بی فایده بود بعدشم دونه نمیخوره فقط کمی گردو سرلاک هم بزور میدیم همش فرار میکنه میره ی گوشه با خودش مشغول میشه چرت میزنه ممنون میشم کمی راهنماییم کنین تلف نشه یوقت.

  2. سلام خسته نباشید من یک عروس هلندی نر دارم و خیلی خودش رو تو روز تمیز میکنه و وقتی خوش رو تکون میده خیلی ازش پرهای خیلی خیلی ریز میاد بیرون من به اندازه هم حمامش میکنم ولی میخوام بدون عادیه یا نه

  3. سلام
    وقت بخیر
    غذاهایی که عروس هلندی نر را بعد تخم گذاری از مستی آرام می‌کند چی هست ممنون

  4. سلام
    خسته نباشید
    چرا عروس هلندی های من موقعی که جوجه هایشان متولد می‌شوند پرنده نرمست میشه ماده را عزیزت میکن جوجه ها را میکشه باید چه تغدیه ای بهشون بدهم تا بعد تخم گذاشتن دوباره سریع مست نشوند ممنون

  5. سلام
    وقت بخیر
    عروس هلندی من فضله شل و ابکی دارند به نظر شما چه رژیم غذایی یا دارویی بهشون بدم تا مشکلشون حل بشه ؟؟ در ضمن اینها جفت هستند و جوجه هم دارند
    ممنون از راهنمایی شما

  6. با عرض سلام و خسته نباشی
    من یک جفت آلبیو 8 ماهه خریداری کردم ولی متاسفانه به جز ارزن چیز دیگری نمیخورند و اینکه یکی از پرنده ها شاه بالهای درحال ریختن است وخیلی هم ضعیف شده ، ممنون میشم راهنمایی ام کنید

    • سلام احتمالا به خاطر تغذیه پر ریزی داره
      براشون پلت مخصوص بگیرید و سعی کنید از میوه های مختلف هم استفاده کنید تا کم کم به خوردن اونها عادت کنند
      در صورت برطرف نشدن پرریزی حتما به دامپزشک مراجعه کنید

  7. سلام خسته نباشید من یک جفت عروس هلندی دارم طوطی نرم یک سال و نیمشه و طوطی مادم ۱۰ ماهشه خانوادم میگن که اون هارو برای فروردین جفت بندارم که مادم ۱۲ماهش میشه ولی تو سایت ها نوشتن که باید تا سن ۱۸ ماهگی صبر کرد و گرنه تخم نطفه نداره اگه من تا سن ۱۸ ماهگی ماده ام صبر کنم که میریم تو پاییز اگه اون موقع جفت بندازم اشکال داره یانه

    • سلام، بالای یک سال هم بالغ میشن ولی بستگی به نژاد داره. مشکلی نیست حتی تو این فصل زمستون هم خیلی ها جفت میندازن. وقتی داخل خونه نگه میداری و جاشون گرمه و آب و غذای کافی میخورن دیگه فصل معنی نمیده براشون. تو طبیعت به خاطر شرایط مساعد فصل بهار اون موقع جوجه کشی میکنند.

  8. سلام من میخوام برم توی کسب وکار عروس هلندی بعد ۱جفت که بگیرم وپرورششون بده کافیه یا مثلا باید چند جفت بگیرم؟.
    یا مثلا میتونم ۲تا کوچولو بگیرم که بزرگشون کنم وبعد باهم جفت بشن؟.
    ممنون

    • سلام، نگهداری پرندگان زینتی مخصوصا عروس هلندی حساسیت خودش رو داره. بهتره شما یک دوره یک جفت بگیرید پرورش دهید تا با رفتار، نحوه تغذیه و جوجه کشی شون اشنا شوید. همچنین در این باره بیشتر سرچ کنید.

  9. با سلام. من یه جفت عروس هلندی دارم۳عدد تخم گذاشتن و جوجه شدن.۲سوال از شما دارم که راهنماییم کنین.
    ۱. جوجه ی حاصل از وایت فیس(نر) و لوتینو (ماده) چی میشه؟
    ۲. جوجه ی آخر مثل ۲جوجه ی دیگه بهش غذا نمی‌رسه،غذا میدن بهش ولی مثل اون ۲تا نه .از پدر و مادر جدا بشه و سرلاک بهش بدم؟

    • سلام،
      1. بستگی به خالص بودن نژادها داره اگه هر دو نژاد خالص باشند میتوان انتظار جوجه هایی از نژاد آلبینو، نژاد خالص لوتینو، یا ماده های وایت فیس ابلق داشت.
      2. شما باید غذای بیشتری در اختیار مولدها قرار بدین تا بتونن به همه جوجه ها رسیدگی کنند. اگر با این وجود باز هم به جوجه آخری کمتر غذا میدن شما میتونید علاوه بر تغذیه پدر و مادرش، چند وعده خودتون با سرلاک پرنده به جوجه غذا بدین.

  10. سلام.من یه عروس نر دوماهه دارم ک سه روزه خریدمش.الان دو روزه خیلی بی تابی میکنه تو قفس .خودشو اینور اونور میزنه . فک کنم میخاد بیاد بیرون.فقط دوتا مشکل.یک اینکه اهلی نیس.دو این ک پراشو نزدیم.از طرفی هم میترسم تو قفس چیزیش شه.
    بنظرتون باید چیکار کنم؟؟؟
    با تشکر از سایت خوب و آموزنده تون

    • سلام، باید ابتدا پرنده به محیط تازه عادت کنه اگه زیادی مزامحش بشین به شدت درگیر استرس خواهد شد. قفسش رو در یک مکان ارام و بدون سر و صدا قرار بدین شبا حتما رو قفس کاور بندازین تا پرنده نترسه چون هنوز عادت نکرده. عروس هلندی دو ماهه رو با صبر و تمرین میشه دستی کرد. آموزش های لازم رو سرچ کنید و اجرا نماید.

  11. سلام من یه جفت نر و ماده دارم تازه خریدم قبلا تخم گذاشتن الان نره رفته تولک و همش تو خودشه و محلی به ماده نمیزاره چکار کنم که از تولک دراد

  12. سلام من یک جفت عروس هلندی مولد خریدم و برای تقویتشون قطره ویتامین ad3e و مولتی ویتامین و پودر پروبیوتیک گرفتم ولی نمیدونم اینارو باهم اگه تو آبشون بریزم مشکل نداره؟یا جدا جدا مصرف کنم براشون؟

    • سلام، ویتامین ها رو میشه با هم بهشون بدهید ولی پروبیوتیک بهتره در ظرف جداگانه با فاصله زمانی مصرف بشه. بر روی این نوع مکمل ها نحوه مصرف رو خوب مطالعه کنید.

    • سلام، عروس هلندی پرنده بسیار اجتماعی است و خیلی هم شیرین و بامزه است ولی باید بدانید که هر پرنده ای یک سری مشکلات خودش رو داره و شما باید به خوبی بتونید احتیاجات غذایی و سایر نیازهای پرنده رو تأمین کنید. مثلا عروس هلندی ها خیلی زود قهر میکنند، در زمان بلوغ باید براشون جفت تهیه کرد، باید حسابی پرنده رو سرگرم کنید و باهاش وقت بگذرونید و … پس همه چیز به شما بستگی داره. از قبل هم به خوبی درباره نحوه نگهداری، جفت زدن، تغذیه عروس هلندی و … تحقیق کنید.

  13. سلام من عروس هلندی دارم نر وماده تازه با هم جفت شدن ماده یکبار چهل روز قبل ۴ تا تخم خاکی گذاشت جفت براش اوردم خیلی هم زود با هم جفت شدند الان یه تخم گذاشته قبل از تخم گذاری ماده میرفت تو لونه نر رو راهش نمیداد حالا روز پیش یه تخم گذاشته ولی نر میره داخل لونه ماده میخواد بره نر راهش نمیده نوکش میزنه ماده رو این طبیعیه یا نه

  14. سلام ببخشید من یه نرو ماده دارم که تاحالا شاید حدود ۱۵ تخم گذاشتن و جوجشون در نیومد کلی امکانات هم در اختیارشونه من باید چیکار کنم و اینکه پرنده نر من قبلا حرف میزده ولی الان دیگه حرف نمیزنه راه حلی هست که دوباره شروع کنه؟؟

  15. سلام من قفس طوطی هلندی می خام همانی که عکسش را گذاشت بودین که مشکی هم بود از کجا می توانم بخرم.

  16. سلام من تازه می خواهم وارد این کسب و کار بشم
    بعد از جوجه کشی عروس آیا نر و ماده با هم دعوا شون میشه ؟
    مستی شون را چطور کنترل کنم ؟
    بعد از یه دست جوجه بعد از گذشت چه زمانی می تونم دوباره جوجه بگیرم ؟

    • با سلام، خیر عروس هلندی ها زیاد با هم دعوا نمیکنند و طبیعت آروم تری دارند.
      با کنترل دمای محیط نگهداری و کم کردن دان های گرم میتونید مستی شون را کنترل کنید.
      بهتره در جوجه کشی اصلا عجله نکنید چون بزرگ کردن جوجه ها پشت سر هم باعث ضعیف شدن مولدها میشه . اجازه بدهید همان روال طبیعی شون رو طی کنند. اگر قصدتان کسب درامد است با پرورش دهنده های حرفه ای صحبت کنید.

  17. سلام قربان
     من ی عروس نر خاکستری دارم که خودم مدت کوتاهی رو باهاش کار کردم ولی الان ی شش ماهی میشه شایدم بیشتر که زیاد توجهی بهش نکردم میخام ازش جوجه بکشم پیشنهاد شما واسه تعیین ماده چیه و چ نوع ماده ای مناسبه ؟ آیا نر میتونه برای جفتگیری مناسب باشه یا نه ؟ مکانشون باید چطور باشه؟ 
    تشکر از شما و کلیه عواملتون

    • با سلام؛ نوع ماده بستگی به شما داره که می خواهید چه نوع جوجه ای داشته باشید. در ضمن اگر وضعیت کلی پرنده شما خوب باشد برای جفت گیری مناسب خواهد بود. مکان نگهداریشون هم باید دارای آب و هوای معمولی و بدون سر و صدا باشه.

    • با سلام، از ارزن و تخم کتان با نسبت 4 به 1 بعنوان غذای اصلی استفاده کنید. در طول هفته به مقدار کم از تخم افتابگردان هم میتونید استفاده کنید. میوه و سبزیجات هم در طول هفته استفاده کنید.

  18. سلام من یه جفت خریدم که قبلا هم جوجه دادن ولی من نمیدونم باید تولونه چی برزیم به من گفتن پوشال خوبه و این که جفتگیری شون رو درون لونه انجام میدن یا نه

    • با سلام، پوشال برای بستر لانه مناسب است و میشه استفاده کرد. در ضمن جفتگیری معمولا در خارج از لانه اتفاق می افتد و تخمگذاری در داخل لانه صورت میگیرد.

    • با سلام، نگهداری و مراقبت از پرنده های زینتی نیاز به توجه و وقت بیشتری دارد. شما باید با رژیم غذایی پرنده آشنا باشید و محیط نگهداری آنها رو خیلی تمیز نگه دارید تا بیمار نشن. این پرنده ها بسیار با مزه و دوست داشتنی هستن. به خصوص عروس هلندی نر میتونه تقلید صدا رو یاد بگیره. در هر صورت اگر مسولیت انجام این کار رو بر عهده میگیرد نگهداری عروس هلندی در منزل گزینه خوبی است.

  19. سلام،من یه جوجه تازه خریدم،برای اینکه بهش غذا بدم باید لوله کرمکی رو تا چینه دان ببرم داخل یا توی دهنش بریزم کافیه، و چ مدت بهش اینطوری غذا بدم ینی بعد چند ماه دونخور باید بشع؟

    • سلام، مواظب چینه دانش باشید لوله در دهان و یا حلق پرنده باشه، ممکنه چینه دانشو زخمی کنید و باعث عفونت بشه. معمولا از سن 40 الی 50 روزگی به بعد می توان با دان های نرم این پرنده رو غذا داد.

  20. سلام من میخوهم به صورت طبیعی از عروس هلندی جوجه کشی کنم جوجه ها تا چه زمانی باید تووسط مادر و پدر تغذیه شوند و یه سوال دیگر ممکن از است از عروس هلندی لوتینو و ابلغ جوجه البینو به دست بیاد ؟

  21. من میخوام از عروس هلندی به صورت طبیعی جوجه کشی کنم الان عروس هلندی هام 3 تا تخم گزاشتن تا چه زمانی انها باید پیش مادر و پدر خود بمونن ؟ و وقتی از انها جدا شدن چکار کنم ایا انها هنگام جدایی دون خور هستن ؟

    • سلام، جوجه ها تا زمانیکه نیاز به کمک والدین داشته باشند به صورت طبیعی از طرف والدینشون تغذیه میشوند. ولی جوجه بزرگ شده از طرف والد طرد می شود که در این مواقع باید آنها را جدا نمود و با دان های نرم غذاشون داد.

      • باسلام عروس هلندی دارم یکبارجفتگیری کردن جوجه تشکیل شدبعدازدوهفته بخاطراشتباه درتمیزکردن کف قفس ماده روی تخم دیگه نخابیدده روزبعددوتاتخم گذاشت دیگه تخم نزاشت تغذیه شون چی باشه چندوقت طول میکشه تادفعه بعدتخم بزارن تمام شرایطم محیاست ممنون میشم راهنماییم کنید

        • سلام، وقتی تخم میزارن اینقد لونه و تخم رو دست مالی نکنید مزاحم نشین.
          مرغ هم نیست که پشت سر هم براتون تخم بذاره، طوطیه نیاز به استراحت داره وگرنه تلف میشه. شرایط اگه خوب باشه خودشون زمان مناسب رو تشخیص میدن.
          شرایط مناسب برای جفت گیری و تخمگذاری مجدد: فراوانی غذا و گرم بودن محیط (25 درجه) و عدم استرس و دست نزدن به لانه و تخم ها و عدم جابجایی قفس

    • غذاشون رو یه دفعه عوض نکن، همیشه به همراه ارزن یکم از غلات دیگه و حتی تیکه های میوه نیز استفاده کنید.

  22. سلام…
    من یه جفت عروس هلندی کار داده خریدم،الان یک هفته هست که دارمشون ولی اقدام به جفت گیری نمیکنن و خیلی ساکت همش یک جا ایستاده اند.
    چه کنم که سریع تر تخم بزارن؟

    • با سلام، دوست عزیز باید کمی صبر کنید تا اولا پرنده ها به شما و محیط جدید عادت و اعتماد کنند. ثانیا باید پرنده ها آمادگی داشته باشند و تو هر زمانی جوجه کشی نمیکنند. فعلن قفسشون رو در یک محیط ساکت و به دور از سر و صدا و آلودگی قرار دهید و به تغذیه آنها نیز رسیدگی کنید.

  23. سلام ده جفت عروس دارم ولی دوجفت از عرسهام زمانی که جوجه میدن پر جوجه هاشونو میکنن الان چند سری هست این کارو می کنن در حدی که فقط شاه پرهاشون با دمهاشون نمیکنن

  24. سلام آیا خریدن یک جفت عروس هلندی مشکلی داره ؟
    و اگه جفت باشن میشه بهشون آموزش داد ؟
    چطور به عروس هلندی جفت آموزش بدم ؟

  25. سلام
    دوساله عروس هلندی ماده خریدم،یک ماه پیش براش نر گرفتم
    به همون ترتیب امروز داخل یک قفس شدن
    نمیدونم مراحل بعدی چی هست؟
    کار خاصی باید انجام بشه؟
    همیدیگرو پذیرفتن یا نه؟
    ممنونم از پاسخگویی تون

  26. سلام عروس ھلندى ھاى من ازوقتى کھ قطره ى وىتامىن داخل آب شون رىختم
    نرھ خیلی وحشی شده‌ ومدام بھ ضرف آب ضربه مى زنھ آىاقطرھ مشکلی داره لطفااگھ مىشھ زودترجواب بدىن

    • با سلام، غذای اصلی عروس هلندی ها ارزن و تخم کتان و تخم مرغ ابپز می باشد. همچنین پرنده باید کلسیم کافی دریافت کند. البته سایر میوه ها و سبزیجات و غلات نیز برای آنها مفید هستند. تعداد تخم گذاری پرنده فقط به خوراک بستگی ندارد بلکه به آب و هوا، نور، محیط پرورش و … نیز بستگی دارد.

  27. سلامی دوباره. عروس هلندی که بهم گفتن مادست همش نر رو میزنه ولی نه اونطوری که نر آسیب ببینه. نر هم بهش کم توجه هستش.از همه لحاظ هم رژیم غذاییشون رو رعایت میکنم.

  28. سلام. خسته نباشید. من یک جفت عروس هلندی دارم ولی نمیتونم تشخیص بدم کدوم نر و کدوم ماده هستش. نری رو که به من گفتن علائم ماده رو داره و ماده ای رو که گفتن علائم نر داره. لطف میکنین اگ کمک کنین

    • با سلام، 8 گونه اصلی عروس هلندی و با رنگ بندی متفاوت وجود دارد که در برخی گونه ها تشخیص نر و ماده بسیار مشکل است. نژاد عروس هلندی شما چیه؟

  29. سلام عروس هلندی های من دو سه روزی هست تخم گذاشتن روز اول و دوم مرتب و به طور همزمان شیفتشون رو عوض می کردن اما الان گاهی اوقات هر دو شون تقریبا یک دقیقه بیرونن این موضوع می تونه نگران کننده باشه؟

    • با سلام، به اندازه کافی دان و غذا و اب در اختیار آنها قرار بدهید و محل قفس آنها نیز بدون ترس و استرس و به دور از سرو صدا باشد. اگر سریع به لانه بر میگردند مشکلی نیست ولی اگر مدت زمان نخوابیدن بر روی تخم ها طولانی باشه تخم ها خراب میشوند.

  30. سلام وقت بخیر عروس هلندی ماده ام چندروزه که مرتب کف دریا میخوره آیا این نشونه اینه که میخواد تخم بذاره چون من تا حالا ندیدم که برن داخل لونه

    • با سلام، ممکنه سطح کلسیم بدن پرنده شما پایین آمده باشد و یا اینکه برای اماده شدن تخم گذاری داره کلسیم دریافت میکنه

  31. سلام من عروس هلندیام به جوجشون غذا نمیدن یعنی کلا به جوجه ها اهمیتی نمیدن مراقب تخما هستن ولی جوجه ها نه و متاسفانه یکی از جوجه ها یه روز بعد به دنیا اومدن مرد الان جوجه دوم دراومده وقتی دیدم هنوز همونجور رفتار میکنن جوجه رو دراوردم گزاشتم یه جای گرم فعلا باید چیکار کنم تو این وضعیت؟و اینکه این اولین تجربه عروس هلندیامه

    • با سلام. جوجه رو باید به صورت دستی و با استفاده از سرنگ و غذای بچه و سرلاک غذا بدهید. غذای جوجه باید نرم و ابکی باشد و در هفته اول هر 2 و حداکثر سه ساعت این کار را تکرار کنید.

    • با سلام، در برخی موارد حتی 5 الی 6 ماه طول میکشد تا عروس هلندی به صاحب جدید خود عادت کند. دان های و مغزهای مورد علاقه را به صورت دستی به او بدهید این پرنده کاملا اجتماعی بوده و می تواند به سرعت با انسان ها انس بگیرد.

    • با سلام، باید صبر کنید تا پرنده دوباره تخم گذاری کند. غذا دادن جوجه ها کار سختی است. مخصوصا در ماه اول هر سه الی چهار ساعت باید یکبار بهشون غذا داد و مکان گرم برای آنها تهیه کرد.(دمای 30 درجه) غذای مناسب نیز برای جوجه ها، سرلاک و تخم مرغ اب پز می باشد. دقت داشته باشین که از وسایل کاملا بهداشتی و غذای آبکی استفاده کنید. توجه به چینه دان جوجه ها نیز بسیار مهم است زیرا نباید بیش از حد پر شود. قفس پرنده را را در یک محیط آرام و بدون سرو صدا و به دور از آشپزخانه قرار دهید. دمای محیط نگه داری آنها نباید سرد و یا بیش از حد گرم باشد.
      امیدوارم این سری موفق باشید.

  32. سلام من یه جفت عروس دارم یک جوجه داشتن که دیگه بهش غذا ندادن خودم بهش غذا میدادم اما مرد.الانم یک 10روز هست جفتگیری کردن اما خبر از تخم نیست چیکارشون کنم!ممنون

  33. سلام خسته نباشید من یک عروس هلندی ماده دارم که بیماریهpbfd(ایدز پرنده)داره ۷ماهشه خیلی ارومه اصلا شیطونی نمیکنه خیلی گوشه گیره. خیلیم میلرزه ممکنه بخاطر بیماریش باشه؟یه سوال دیگه اینگه چقدر طول میکشه که پرهاش بریزه؟

    • با سلام، بیماری pbfd یک بیماری خطرناک می باشد که متأسفانه درمانی ندارد و دیر یا زود باعث مرگ پرنده میشود. علائمی که گفتن بخاطر این بیماری هستش. پرنده بیمار به راحتی میتواند ویروس این بیماری را به دیگر پرنده ها منتقل کند. لذا شما باید این پرنده را قرنطینه کنید و به صورت کاملا بهداشتی لاشه پرنده را دفع نمایید.

    • با سلام، کمبود مواد معدنی در جیره غذایی و همچنین بیماری های قارچی و کپکی و شپش و انگل های خارجی می تواند دلیل این رفتار باشد.

    • با سلام، به طور قطع نمی توان عدد گفت. زیرا بستگی به کیفیت جفت گیری و محل نگه داری آنها (شرایط محیطی) دارد.

  34. سلام من یه جفت عروس دارم تغذیه شون هم ارزن و سفیده ی تخم مرغ هست.داروی ب کمپلکس هم بهشون میدم. چیکار کنم تخم بزارن؟

    • با سلام، کلسیم مورد نیاز پرنده را با استفاده از پودر استخوان، کف دریا و یا پودر صدف تأمین کنید زیرا تخم گذاری نیاز به دریافت کلسیم دارد. در ضمن پرنده های خانگی در هر فصلی تخم نمی گذارند. باید صبر کنید.

  35. من یک عروس تازه خریدم میخوام بدونم چطور ریزه خورودون خورش کنم ومیخوام کاری کنم تا اون در جای مخصوص خودش فضله کند

    • رژیم غذایی پرنده نباید به یکباره عوض شود. سعی نمایید در کنار سایر خوراکی ها از دان ها هم استفاده کنید.

  36. با سلام جفت عروس هلندیم سری اول پنج تخم گذاشتن الان بار دوم دوتخم گذاشتن علتش چیه باتشکر

    • با سلام، معمولا بین هر بار تخم گذاری (تخم اول، دوم و …) چندین ساعت طول میکشد لذا چند روزی باید صبر کنید. همچنین تعداد دفعات تخمگذاری به شرایط محیط نگه داری و خوراک آنها هم بستگی دارد.

  37. سلام من دوجفت عروس هلندی دارم هردوجفت هم جوجه دادن جوجه ها هم تاسن ۲۰و۲۵ روزگی خوب رشد کردن ولی نمی دونم بعداز این چراجوجه ها میمرن ایا باید بعدازاین مدت جوجه ها رو از پدر مادر جدا کنم خودم بهشون برسم البته چون وقت این کارو ندارم دلم نمی خواد این کاررو انجام بدم یا مشکل چیزی دیگری هست علتش رونمیدونم لطفان اگه میشه کمکم کنید

    • با سلام، علاوه بر تغذیه، محیط گرم و بهداشتی نیز برای رشد جوجه ها لازم می باشد. زیرا جوجه ها در هفته های اول بسیار ضعیف و اسیب پذیر هستند. شرایط مناسب برای رشد آنها را فراهم نمایید و اگر غذای دریافتی آنها کم می باشد با استفاده از سرنگ و سرلاک (غذای بچه) جوجه ها را تغذیه نمایید.

  38. سلام من ی جوجه عروس خریدم شایدی ماه باشه بهش سرلاک مخصوص عروس رومیدم میتونم ازاون دستوری که دادین بالا تخم مرغ بهش بدم زرده تخم مرغ رویاسفیده ش رو کدوم روبدم بهش میتونم باسرلاک خودش ازسرلاک بچه استفاده کنم قاطی کنم چون قیمت سرلاکش خیلی گرونه مرسی

    • سلام، بله از غذای بچه نیز می توانید استفاده کنید. همچنین تخم مرغ آب پز (سفیده و زرده) را خوب له کنید و از آن برای تغذیه جوجه ها استفاده کنید. در کل غذای جوجه ها باید بسیار نرم و آبکی باشد. به زودی مقاله ای جامع در این رابطه منتشر خواهیم نمود.

  39. دو تا عروس طوطی دارم . یکی لوتینو و ماده است و دیگری سینامون و نر هست .
    در قفس را باز میکنم ماده بیرون نمیاد اما نر بیرون میاد و روی دست من می نشیند .
    باید کاری انجام بدم تا ماده بیاد بیرون ؟

    • با استفاده از مغزها و آجیل ها او را تشویق به اینکار کنید. عادت کردن و نشستن طوطی بر روی دست پرورش دهنده پروسه ای زمان بر است و نیاز به حوصله دارد.

  40. سوال دیگ اینک عروس من تو قفس نمیمونه کلی اسباب بازی واسش اویزون کردم ولی بازم فایده نداره فقط موقع خواب ساکت میره داخل/پارچه هم روی قفسش انداختم ولی بدتر میکنه

  41. سلام عروس من 30روز و … سنشه هرکاری میکنم دون خور بشه تمایلی نداره و فقط سرلاک میخوره و تا نخوره فقط جیغ میزنه و سمت ارزن هم نمیره روزی 4باز حداقل سرلاک میخوره و هر دفعه 70درصد سرنگ واسش سرلاک پر میکنم تا تموم نشه جیغ میکشه چیکار کنم؟؟؟

    • سلام من دوجفت عروس هلندی دارم هردوجفت هم جوجه دادن ولی جوجه ها تاسن ۲۰و۲۵روزگی رشد خوبی هم داشتن ولی بعد ازاون نمیدونم چی میشه میمرن ایا باید جوجه ها رو جداکنم خودم بهشون برسم یا اشتباه از جایی دیگس لطفان راهنماییم کنید متشکرن

      • سلام حسین جان من هم یه جفت داشتم جوجه ها بعد از چند روز در عرض یکی دو روز میمردند از چند نفر با تجربه سوال کردم نشد بردم دامپزشک گفتن یه انگلی هست که حالا نمیدونم از چه طریقی راه پیدا کرده بودن خلاصه دارو دادن وتوصیه هایی دامپزشک کرد که همه رو انجام دادم حالا خوب شد و جوجه ها هیچ مشکلی براشون پیش نمیاد این انگل میچسبد به جوجه که بی دفاع و تجربه ندارن خونشون رو میخورن و ظرف یک روز تلف میشن توصیه میکنم به دامپزشک مراجعه کنی حتما حتما….

  42. سلام. ادمین عزیز لطفا راهنمایی بفرمایید
    عروس ماده من یه هفته ست مستی میکنه و به شدت تمایل به جفتگیری نشون میده اما عروس نر باهاش جفتگیری نمیکنه اصلا نمیره سمتش.
    (این توضیح رو بدم که عروس نر م جوجه ی همین عروس ماده هستش. سن حدود یک ساله. بهار باهاش جفتگیری کرد اما تخم ها نطفه نداشتن. الان دیگه به بلوغ رسیده اما جفتگیری نمیکنه)
    الان باید چیکارشون کنم؟

    • با سلام ، می توانید برای مست کردن عروس هلندی نر از دان های انرژی همچون ارزن و شاهدانه به مقدار کم استفاده کنید. البته جفت زدن پرنده هایی که با هم خواهر برادر و … میباشند توصیه نمیشود. زیرا جوجه های آنها به دلیل ژنتیک دچار مشکلات فیزیکی و نقص میشوند.

      • امروز فهمیدم که عروس ماده م تخم گذاشته و عروس نر هم روی تخم نشسته. ممکنه توی این مدت جفتگیری کرده باشن که من ندیدم ؟ و ممکنه که تخم ها نطفه دار باشن ؟

  43. لطفا کمکم کنید سرلاکم گرفتم متاسفانه گفتن تقلبی بوده درست غذاروهضم نکرد یکی ازالبینو بچه نه روزش مرد اون یکی بچه هارو باچی تغذئه کنم خواهش میکنم راهنمای کنید وجه ویتامینی باید بدم تشکراززحماتتان

    • با سلام ، غذای جوجه ها باید حالت خمیری و نرم داشته باشد. از یک سورنگ برای تغذیه دستی غذا به آنها استفاده کنید. برای تغذیه آنها می توانید از خوراک کودک ، پلت های تجاری آماده یا تخم مرغ آب پز استفاده کنید (غذا باید آبکی و نرم باشد). به زودی مقاله ای مفصل در رابطه با نحوه تغذیه دستی جوجه عروس هلندی ها در سایت منتشر خواهد شد.

  44. سلام عرض ادب
    من دوتا عروس دارم دوروزه تخم گذاشته ولی نمیدونم چجوری مراقبت کنم که جوجهاش دربیان وایآغذای مخصوص دادن

    • با سلام، اگه با دستگاه می خواهید جوجه کشی نمایید پیشنهاد ما به شما ایزی باتور 6 و یا آرکام سورو 20 می باشد. در صورتیکه بصورت طبیعی میخواهید جوجه کشی کنید مکانی آرام و به دور از استرس برای آنها مهیا نمایید و به تخم ها دست نزنید. اطلاعات مربوط به تغذیه در متن مقاله ذکر شده است. لطفا مقاله را به دقت مطالعه بفرمایید.

    • با سلام ، مدتی پرنده ها را در قفس های جداگانه قرار بدهید به طوریکه فقط صدای یکدیگر را بشنوند. همچنین رژیم غذایی پرنده شما باید مقوی و متنوع باشد. بعد دوباره پرنده های خود را در یک قفس بگذارید اگر جفت نشدن باید پرنده نر رو عوض کنید.

    • با سلام، عوامل زیادی در ریزش پر پرنده دخیل می باشند. در ابتدا باید بهداشت محیط نگه داری آن رعایت شود تا پرنده در اثر آلودگی های قارچی و میکروبی دچار آلرژی و حساسیت نشود. ثانیا جیره غذایی پرنده باید شامل انواع ویتامین ها و مواد معدنی باشد ، همچنین تغییرات ناگهانی دما نیز باعث ریزش پر در پرندگان می شود. در زمان بلوغ نیز پرهای عروس هلندی شروع به ریزش کرده و پرهای جدید جایگزین آن میشوند. توصیه میشود تمامی موارد را بررسی کنید و اقدامات لازم را انجام دهید.

  45. سلام امروز نوک پایین عروس هلندی من شکست من دست وپامو گم کردم نمیدونم چکار کنم خواهش می کنم منو راهنمایی کنید

  46. و لطفا داروهایی یا غذاهایی که به عنوان مکمل باید قبل از جفت گیری به پرنده بدم رو بفرمایید ..ممنون

  47. سلام من یک جفت عروس هلندی بالغ و کارداده دارم چند روز پیش جفت گیری کردن و سه روز پیش تخم گذاشتن روز اول رفتار هر دو جفت خوب بود ولی از روز دوم رفتار جفت تر بسیار عوض شد خودش رفت روی تخم و بسیار پرخاشگر شد به طوری که به ماده حمله میکرد و سر و بال ماده رو خونی میکرد و ادامه میداد حتی به ما اجازه نزدیک شدن به قفس رو نمی داد الان به اجبار و با داشتن یک تخم ماده رو گذاشتم توی یک قفس دیگه ماده دل تنگی میکنه ولی نقره هنوز وحشیه و نمیگزاره حتی نزدیک قفس نکنم …چه کار باید انجام بدم

    • با سلام . بلافاصله او را از ماده جدا کنید به گونه ای که دیگر قادر به شنیدن صدای آنان نباشد او را به مدت چند هفته تا یک ماه به صورت جدا نگه داشته و در این مدت فقط خود شما به وی غذا بدهید تا کمی رفتارش انعطاف پیدا نماید بهتر است از غذاهای مورد علاقه وی استفاده نمایید.

  48. من عروس هلندیمو تازه خریدم فروشنده گفته تازه دونخور شده الان یکوچولو دستی شده وقتی از قفس میارمش بیرون زمین میزارم یک سانت اینور اونور نمیشه یک ساعتم بیرون باشه همش یک جا میمونه تکون نمیخره چیکار کنم راه بره تو بیرون لطفا جواب بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!