پرورش خروس لاری

پرورش خروس لاری

پرورش خروس لاری

خروس لاری در حقیقت همان خروس جنگی می باشد که در مسابقات جنگ بین خروس ها از آنها استفاده می شود. از آنجایی که در ایران بیشترین تعداد این خروس ها در شهرستان لار واقع در استان فارس پرورش داده میشوند ، در ایران به این خروس جنگی ، خروس لاری گفته می شود. این نوع خروس های جنگی در کشورهای مختلفی همچون افغانستان ، ترکیه و … پرورش داده میشوند. خروسی لاری جز پرندگان زینتی به شمار می آید و تقریبا بیشتر افراد به خاطر روحیه شجاع و جنگ طلبی این پرنده را پرورش می دهند. هم اکنون افراد زیادی در جهان به قصد اصلاح نژاد و دست یابی به یک نژاد خاص ، گونه های مختلف خروس جنگی با مرغ های ماده را ترکیب می نمایند. در این نوشتار به بحث در رابطه با خروس لاری و جوجه کشی از تخم نطفه دار این نژاد پرداخته ایم.

خوراک و تغذیه خروس و مرغ لاری

تغذیه صحیح و اصولی در امر پرورش طیور اهمیت زیادی دارد. جیره غذایی مرغ و خروس لاری باید به لحاظ مواد معدنی ، پروتئین ، ویتامین ها غنی باشد تا روند رشد آنها به خوبی طی شود. جوجه لاری در ابتدای تولد تا 24 ساعت از کیسه زرد همراه بدن خود تغذیه میشود و نیازی به جیره غذایی ندارد. اما بعد از آن می بایست از پلت های آماده و آب شیرین برای تغذیه آنها استفاده نمود. سنگدان جوجه لاری به تیکه سنگ های ریز نیاز دارد تا بتواند به خوبی تغذیه شود. با بزرگ شدن جوجه ، به صورت طبیعی پرنده در چراگاه مقدار ریزه سنگ لازم برای چینه دان خود را دریافت میکند. بستر پرورش جوجه لاری بهتر است که فاقد پوشال و یا خرده چوب باشد. زیرا جوجه لاری به صورت غریزی نیاز به غذا خوردن را درک می کند و ممکن است در اثر خوردن اشیاء مضر به خود آسیب بزند و تلف شود. استفاده از سبزیجات همچون کلم ، کاهو ، هویچ و حتی یونجه و تخم مرغ آب پز در تغذیه آنها مؤثر می باشد.

خوراک و تغذیه خروس و مرغ لاری

از جوانه گندم ، انواع سبزی ها و آجیل هایی همچون کشمش ،خرما و بادام برای تقویت جسمانی و آمادگی خروس های لاری برای جنگیدن استفاده می شود.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 12 تایی ارزان

نقش آب نیز در تغذیه پرنده ها بسیار مهم می باشد. برای آبدهی مناسب طیور باید از آب گوارا و خنک استفاده شود. به صورت مرتب دانخوری و آبخوری این پرنده را از آلودگی ها ، تمیز نمایید. زیرا بسیاری از بیماری از طریق خوراک و آب آلوده به پرنده منتقل میشوند. استفاده از دانه های مختلف همچون دانه ارزن ، گندم ، جو ، ذرت و … جهت تأمین انرژی مورد نیاز خروس لاری ضروری است. معمولا دان ها را به هنگام صبح و به صورت مرتب هر روز باید در اختیار پرنده قرار دهید. استفاده از مولتی ویتامین ها نیز در جیره غذایی این پرنده باعث رشد بهتر آنها میشود. در زمینه مصرف مولتی ویتامین ها بهتر است از یک متخصص دامپزشک کمک بگیرید تا بر اساس سن پرنده ، دستور صحیح مصرف مولتی ویتامین طیور را به شما ارئه دهد.

استفاده از پلت های تجاری نیز در امر پرورش و تغذیه مرغ و خروس لاری میتواند به سرعت رشد و وزن گیری آنها کمک شایانی کند. زیرا این بسته های آماده شامل انواع مواد معدنی ، ویتامین ها و پروتئین می باشند که بر اساسی فرمول های خاصی با ترکیب شده اند.

بیشتر پرورش دهندگان نژاد لاری برای حفظ سلامت پرنده خود به آن پیاز می دهند زیرا مصرف پیاز باعث ضد عفونی شدن معده پرنده می شود.

برای اینکه خروس لاری همیشه سرحال و شاداب باشد ، به مدت چندین ساعت پرنده را در فضاهای باز و سبز قرار دهید.

شرایط آب و هوایی سازگار با نژاد لاری

محل نگه داری خروس و مرغ لاری باید تمیز و از درجه حرارت مطلوبی برخوردار باشد. برای راحتی پرنده بر روی بستر محل پرورش آن  کاه ، پوشال و یا خاک اره قرار دهید. همچنین هر چند مدت یک بار مکان پرنده را از فضولات آن تمیز نمایید. مرغ و خروس لاری به خوبی در شرایط آب و هوایی معتدل رشد میکنند.

شرایط آب و هوایی سازگار با نژاد لاری

برای حفظ پرنده از سرمای زمستان ، استفاده از تجهیزات گرمایشی امرری ضروری است. همنچنین در فصل تابستان نیز باید از ایجاد استرس دمایی ناشی از هوای گرم در بین طیور جلوگیری شود. جوجه لاری در ابتدا تولد به دماهای 26 الی 28 درجه سانتی گراد نیاز دارد. بعد از این مدت دمای 20 درجه سانتی گراد برای رشد آنها مناسب می باشد.

جوجه کشی از تخم نطفه دار لاری

جوجه کشی ار تخم نطفه دار لاری تفاوتی با مرغ معمولی ندارد. در صورت داشتن تخم نطفه دار این نژاد و دستگاه جوجه کشی می توان از این نژاد جوجه کشی نمود. از آنجایی که نژاد لاری جز نژادهای زینتی به شمار می آید ، معمولا در ظرفیت های خانگی از آن جوجه کشی می شود.

جوجه کشی از تخم نطفه دار لاری

برای موفق شدن در امر جوجه کشی از تخم نطفه دار لاری می بایست اصول جوجه کشی رعایت شوند تا نهایت راندمان حاصل شود. در مرحله اول باید از تخم های نطفه دار تازه و سالم استفاده کرد. تخم نطفه دار لاری را از فروشندگان و پرورش دهندگان معتبر باید تهیه نمایید. تخم نطفه دار نباید بیش از سه روز از زمان تولید آنها گذشته باشد. همچنین تخم نطفه دار باید دارای شکل و ظاهر متعارف باشد. در غیر اینصورت جوجه کشی از آنها نتیجه ای جز شکست نخواهد داشت.

برای اینکه به تخم های نطفه دار آسیبی وارد نشود ، تخم نطفه دار تا زمان جوجه کشی باید در دمای خنک 18 درجه سانتی گراد و رطوبت 55 درصدی قرار بگیرد.

برای اینکه در امر جوجه کشی موفقیت لازم را کسب کنید باید از دستگاه جوجه کشی حرفه ای و با کیفیت استفاده کنید. لازم است که بدانید فرایند جوجه کشی بسیار حساس است ، لذا دل سپردن به دستگاه های بی کیفیت و ارزان قیمت ، در امر جوجه کشی اوقات را به کام شما تلخ خواهد کرد.

در صورتیکه خواهان دستگاه حرفه ای و با کیفیت برای جوجه کشی می باشید ، پیشنهاد ما به شما استفاده از دستگاه های پیشرفته ساخت گروه صنعتی هواباتور است. راندمان بالا ، برخورداری از قطعات بسیار با کیفیت ، سنجش دقیق دما و رطوبت ، استفاده ساده و آسان تنها گوشه ای از برتری های این دستگاه ها در مقایسه با نمونه های مشابه در بازار است. این دستگاه ها شامل 12 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش نیز می باشند.


یک دیدگاه برای “پرورش خروس لاری”

  1. باسلام خدمت دوستان عزیز.
    کسی هس برنامه غذایی یه هفته ای بهم بگه یا بنویسه بفرسته؟
    والله من به خروسام همه چی میدم ولی نمیدونم اونطوری که باید بشن نمیشن.
    اگه کسی از دوستان میتونه کمک کنه ممنون میشم.
    باتشکر از عشقبازای عزیز❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!