پرورش جوجه های اردک

پرورش جوجه های اردک

پرورش جوجه اردک

پرورش جوجه اردک : تفاوت چندانی در پرورش جوجه اردک و جوجه مرغ وجود ندارد ، لیکن جوجه های اردک برای مدت زمان نسبتا کوتاه نیاز به حرارت مصنوعی دارند .

تغذیه اردک

در مقایسه با سایر انواع حیوانات اهلی، اردک از سرعت رشد بهتر برخوردار است . اردک گوشتی در ۸ هفتگی به ۳ تا ۳/۵ کیلوگرم میرسد و ضریب تبدیل آن ۳/۵ – ۳ میباشد ویتامین نیاسین برای پرورش اردک بیش از مرغ مورد نیاز است در جدول شماره ۲ رشد و زنی یک نژاد اردک نمایش داده شده است .

رشد وزنی اردک تا ایلسبری در سنین مختلف :

تغذیه ادرک

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 12 تایی ارزان

اردک پرندهای است بسیار پرخور که علاوه بر علوفه ها ، حشرات و کرمها را میخورد برای تامین نیازهای اردک علاوه بر علوفه ها لازم است مخلوطی از سبوس گندم ، پودر شیر و پودر ذرت را به صورت خمیر کرد و برای تغذیهٔ نیمچه اردکها بکار برد . در مواقعی که از غذاهای دستی به اردک خورانده می شود لازم است مقداری سنگریزه غیر قابل حل با غذا مخلوط شود زیرا وجود این سنگریزه ها در سنگدان برای اسیاب کردن دانههای سخت ضروری است.

چنانچه اردک را برای تولید گوشت پرورش دهیم ، با توجه به مقدار پروتئین مورد نیاز بدن اردک میبایست برای سنین مختلف فرمول های ساده غذایی به شرح زیر را تهیه کرد و در تمام مدت پرورش دراختیار اردکها قرار داد .

»» جيره هفته اول جيره هفته دوم تا پايان دوره نگه داری ««

سبوس گندم ۵۰٪ سبوس گندم ۵۰٪
سبوس برنج ۳۰٪ آرد ذرت ۱۵٪
ذرت ۱۰٪ سبوس برنج ۱۵٪
ضایعات سبزی و علوفه ۸٪ پودر گوشت یا مشابه ۵٪
شن ریزه ۲٪ ضایعات سبزی و علوفه ۱۲٪ شن ریزه ۳٪

تغذیه اردک تخمگذار

با توجه به اینکه اردک پرنده پرخوری است ، تامین دان به صورت دستی به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست ، بنابراین بهتر است نیمچه اردک ها را از سن ۶ تا ۶/۵ ماهگی در کنار برکه ها ، نهرها و شالیزارها و یا در چراگاه ها و باغها رها کرد تا دان خود را بیابند و با این شیوه ، هزینه تولید تخم اردک را کاهش داد. دانه های بازمانده پس از درو انواع غلات و سایر گیاهان مواد انرژی زای مورد نیاز اردکها را تامین می کنند و حلزون ها ، کرم های خاکی، حشرات و نوزاد آنها و در بعضی مناطق ماهیهای غیر قابل مصرف موجود در رودخانه های بزرگ و کوچک نیاز پروتئینی آنها را برآورده می کند .

تغذیه اردک کت در شیوه متراکم

تغذیه اردک بخصوصی اردک های بالغ و تخمگذار می بایست اقتصادی باشد . بخصوص اگر بخواهیم اردک مادر پرورش دهیم موادی که برای تغذیه دستی اردک توصیه می شود عبارت است از : سبوس گندم سبوس برنج ، زبره گندم، آرد ذرت، پودر بقایای ضایعات کشتارگاهی دام و طیور، آرد جو و ضایعات سبزیها و علوفه خرد شده می باشد فرمول غذایی اردک از ۸ هفتگی به بعد غذای اردک مادر هنگام تخمگذاری سلسلو سری گندم ۳۰ درصد لعابدبو السر گندم ۳۰ درصد سبوس برنج ۳۰ تا ۴۰ درصد سبوس برنج ۲۰ درصد آرد ذرت ۲۵ تا ۳۰ درصد آرد ذرت ۳۰ درصد کنجاله ها ۵ تا ۱۰ درصد کنجاله ۱۰ درصد سنگ آهک خرد شده ۱تا ۵ درصد پودر استخوان ۰/۵ درصد

مکمل ویتامینی و معدنی حداکثر ۰/۵ درصد درصد پودر سنگ آهک ۵ درصد مکمل ویتامینی و معدنی ۰/۵ درصد به این فرمولها می بایست آنقدر شیر بدون چربی اضافه کرد تا مخلوط به صد در صد برسد ، غذای اردک تخمگذار و مادر باید دارای حدود ٪۱۵ پروتئین و ۲۶۰۰ کیلوکالری انرژی قابل هضم باشد . در پرورش اردک چه به روش آزاد و چه به روش متراکم می بایست نکات زیر رعایت شود: در ابتدای ورود جوجه اردکها در آشیانه گرم . آب تمیز و تازه در اختیار آنها قرار داده شود غذاهای پودری در دانخوری های کم عمق در اختیار آنها قرار گیرد .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!