پرورش بلبل

پرورش بلبل و نگهداری از آن

پرورش بلبل

پرورش بلبل : بلبل پرنده ای خوش آواز است که به نام‌های هزاردستان، شباهنگ، عندلیب،هم معروف است و در سراسر خاورمیانه مخصوصاً ایران که خواستگاه اصلی این پرنده است زندگی می‌کند. پرورش آن تا کشورهایی مثل استرالیا ، کویت، قطر و … هم رسیده است. بلبل یک آوازه خوان مشهور و خوش حافظه است که در ادبیات و موسیقی ایران جایگاه ارزشمندی دارد چون حافظه خوبی دارد. در واقع مقلد خوبی در تقلید صدای بسیاری از پرنده های خوش صداست و نت های آوازش در مقابل نت های قبل و بعد با همدیگر متفاوت هستند. این پرنده بیشتر در فصل بهار و در اوایل تابستان از نیمه های شب در میان انبوه درختان، شروع به آواز خواندن می کند و صدای آوازش تا صدها متر دورتر هم شنیده می شود.

بلبل ها بیشتر در نخلستان و باغ های توت یا جایی که درخت دارند و حتی در بوته زارها و زمین های کشاورزی زندگی می کنند.اندازه تقریبی طول این پرنده حدود 15 الی 16 سانتی متر است و تا 22 سانتی متر هم می رسد. بال وپری به رنگ قهوه ای تیره و روشن دارد. رنگ چشمانش سیاه و نوک تقریباً بلندی دارد. دمش پهن و بلند است و بیشتر زمانی که احساس خطر می کند شروع به تکان دادن آن می کند و دشمنانی که در حوالی لانه اش پرسه می زنند رو به خودش جلب می کند تا پرنده ماده و جوجه ها در امان باشند.

بلبل ها سه نژاد متفاوت دارد : بلبل خرما، بلبل خالدار و بلبل هزاردستانی که آواز می خواند و خود به سه دسته دیگر تقسیم می شود:

  1. بلبل آواز خوان موقوم
  2. بلبلی که با نت معمولی آواز می خواند.
  3. بلبلی که با صدای بم آواز می خواند.

تغذیه بلبل

اگر بلبل در طبیعت زندگی کند، بیشترین غذای آن از خزندگان ریز و حشرات خواهد بود و توت هم از میوه های محبوب این پرنده است. بلبل به خاطر اینکه یک پرنده حشره خوار است، به سختی در قفس نگهداری می شود حتی تولید مثل هم نمی کنند. اگر تصمیم به پرورش آن دارید بهتره از سن پایین مثلا 20 روزگی شروع کنید تا به زندگی در قفس عادت کنند در غیر اینصورت قفس پرنده را با پارچه سفید بپوشانید که با میله های قفس به خودش آسیب نزند.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی

تغذیه بلبل

برای تغذیه این پرنده حدالامکان حشرات و خزندگان کوچک و ریز بدهید تا بخورند در غیر این صورت سعی کنید از گوشت مرغ آب پز شده که به آن، نمک یا ادویه خاصی اضافه نکرده اید استفاده کنید یا گوشت چرخ کرده نرم بدون چربی را که به شکل گلوله های توپی درآورده اید 6 تا 7 بار در طول هفته با دست به آنها بخورانیم. بلبل در هر صورت به پروتئین احتیاج دارد چون در نت های آوازی آن بسیار تاثیر گذار است. مخلوطی از گیاهانی مثل یونجه و میوه هایی مثل تمشک، انگور، توت درختی و حتی سنجد و خرما ….. در طول هفته 2 تا 3 نه بیشتر ، آنها را بشویید و به صورت کامل بدون اینکه آبی داشته باشد به پرنده بخورانید همچنین سبزیجاتی از قبیل کاهو، فلفل دلمه، کرفس، اسفناج و هویج هم گزینه های خوبی هستند، به شرطی که آنها را بشویید و به مقدار خیلی کم 2 تا 3 بار در هفته به آنها بدهید تا بخورند.

فصل جفت گیری بلبل ها در چه زمانی از سال است؟

جالب اینکه فصل جفت گیری بلبل در اواخر فروردین و اوایل تیرماه است. در واقع فصل سرمستی و آوازه خوانی بلبل نوعی ابراز وجود برای پیدا کردن جفت است تا پرنده ماده تخمگذاری و تولید مثل کنند. صدای آواز آنها در تشخیص نر و مادگی آنها اهمیت دارد چون خیلی به هم شبیه هستند افراد با تجربه فقط از طریق تن صدا و آوازشان جنسیت آنها را تشخیص می دهند. زمانی که بلبل ها قصد جفت گیری و تولید مثل دارند در لابه لای بوته های تیغ دار و درختان کم ارتفاع شروع به لانه سازی می کنند و با جفتی که تا آخر عمرشان انتخاب کرده اند شروع به جفتگیری کرده و پرنده ماده در حدود 4 الی 5 عدد تخم می گذارد.

بعد از گذشت 15 الی 16 روز تخم های سبز رنگ شکسته می شوند و جوجه بلبل ها به دنیا می آیند.
این جوجه ها بعد از گذشت 10 الی 14 روز و حتی قبل از اینکه قادر به پرواز باشند لانه های والدینشان را ترک کرده و لی مستقل نمی شوند چرا که والدین، هنوز غذای مورد نیاز آنها را تا پایان یک ماهگی تامین می کنند. مکمل های غذایی مثل آسیاب کردن آرد نخودچی، توت خشک ، فندق و بادام با کمی تخم مرغ رنده شده را با کمی آب مخلوط کرده و به صورت گلوله های قابل بلع درآورده تا بلبل در زمان اسارت بتواند از آن تغذیه کنند.

چند نکته مهم در رابطه با نگهداری و پرورش بلبل

  • سعی کنید به فکر یک قفس نسبتا بزرگ برای این پرنده باشید و حتما آنها را به صورت جفت نگهداری کنید.
  • بلبل های پرنده های حساسی هستند حدالامکان سعی کنید قفس آنها را در جایی که به گلدان های گل و گیاهان مزین است و همچنین آب و هوای معتدل ( نه سرد است و نه گرم )دارد، نگهداری کنید.
  • پرنده باید به صورت طبیعی از نور استفاده کنند . به هیچ عنوان از نور های مصنوعی مثل لامپ و مهتابی ها برای نورگیری پرنده استفاده نکنید.
  • ظروف آب و غذای آنها را هر چند روز یکبار ضدعفونی و تمیز کنید و حدالامکان به مدت یکسال از آنها استفاده کنید.
  • به پرنده اضطراب وارد نکنید و شرایط روحی خوبی به دور از استرس برایش مهیا کنید در آن صورت همیشه سر حال و سر زنده است.
  • از خرید بلبل های کسل و بی حال خود داری کنید.


63 دیدگاه برای “پرورش بلبل و نگهداری از آن”

  1. سلام خسته نباشید ببخشید من یه بلبل نر و ماده دارم میخواستم ازشون جوجه بگیرم بعد تو فقس کوچک که جفت گیری نمیکنند دروست
    بعد یعنی حتما باید قفس چقدر بزرگ باشه که جفت گیری کنند
    تو اتاق میتون جفت گیری کنند جواب بدید

  2. سلام
    من یک جوجه بلبل خرما دارم تقریبا دو ماهشه اوایل بهش سرلاک میدادم از یکماه پیش دون پارس را خیس میکنم ولی چند روزه نسبت به دون پارس و میل ورم بد میل شده و کم میخوره
    مجبور شدم با کلی زحمت ملخ تهیه کنم وبهش ملخ بدم که خیلی دوست داره
    البته تازگی برنج هم با علاقه میخوره
    لطفاً راهنمایی کنید
    روزی چند ملخ بدهم
    دیگه چه چیزهایی میخوره تهیه ملخ خیلی سخته !!
    است برای جفت بگیرم یا نه
    ممنون از پاسخگویی شما

  3. سلام من یه بلبل ۲ ماهه دارم میزنه تو قفس ولی اهلی شده روزی 2ساعت هم آزاده وقتی میرم پیشش میزنه تو قفس

  4. یک جفت جوجه را سه سال پیش گرفتم بزرگ کردم، الان بلبل نر بیشتر باهام رابطه برقرار میکنه و وقتی میاد طرفم، بلبل ماده حسودی میکنه و نوکش میزنه، برا همین بلبل نر زیر چشمی مـواظبشه

  5. سلام من بلبل خرما دارم خیلی اروم بود یه هفته رفتم مسافرت سپردم به دوستم از وقتی که پس گرفتم فقط منو نوک میزنه حمله میکنه به چشم وبینی وسر وصورتم چیکار کنم؟

  6. سلام.من یک جفت بلبل دارم .جفتگیری میکنن ماده تخم میزازه یک هفته روی تخمها میخوابه ولی بعد تخمها رو میشکنه و از لانه میندازه بیرون.اونم تخم نطفه دار رو.مشکل چیه.

  7. سلام تو حیاط خونمون یه جفت بلبل لونه ساختن و ۴ تخم گذاشتن امروز یکیشونو دیدم افتاده و مرده و جفت دیگشم نیست تخم ها رها شدن چیکار میشه کرد؟

  8. سلام خسته نباشید من پشت پنجره اتاقم سه تا تخم بلبل خرما پیدا کردم. انگار پنجره که باز شده والدشون ترسیده و رهاشون کرده، راهی هست که تخم ها رو نجات داد؟؟؟

    • سلام، متأسفانه در این موارد راه حل موثری وجود نداره چون تخم های نطفه دار در حین جوجه کشی نباید سرد بشن وگرنه جنین داخلش تلف میشه.

    • سلام، آرد نخودچی و دان مرغ مینا و تخم مرغ آبز با هم داخل یک ظرف خوب له کنید تا حالت خمیری داشته باشه. غذا باید کمی گرم و بصورت خمیری به جوجه بلبل بدهید. 5 وعده در روز. هر بار هم باید به چینه دانش دقت کنید اگه پر شد دیگه بهش غذا ندین. در ضمن حشره هم حتما باید بهش بدهید تا بخوره مثل کرم میلورم یا ملخ، مگس و …

  9. سلام من الان یه بلبل کمتر از ۲۰روز دارم ولی نمیدونم جچوری باید بهش غذا بدم یعنی نمیدونم مثلا چقدر بهش بدم یا چه ساعتی بهش غذا بدم مثلا مدت زمان بین غذای اولش تا غذای بعدی باید چقدر باشه

    • با سلام، متأسفانه بارها موارد این چنین در خرید تخم نطفه دار و یا پرنده زینتی اتفاق افتاده. برای خرید تخم نطفه دار و یا پرنده زینتی حتما حضوری اقدام کنید و سراغ فروشنده های معتبر را بگیرید.

  10. سلام من یک جوجه بلبل پیدا کردم که حدوداً ۱ ماه کمتره من چجوری می تونم بهش غذا بدم و بفهمم نر یا ماده توی اینترنت می گه با سرنگ بهش غذا بدم و در چه زمانی باید غذاش بدم بعدش باید من براش جفت بگیرم حتما. لطفا اگر جوابم رو بدین ممنونم🙏

    • با سلام، دوست عزیز باید سرلاک مخصوص جوجه تهیه کنید و با سرنگ از آن به جوجه بدهید. شما اطلاعات بسیار پایینی در این زمینه دارید پس سعی کنید از یک پرورش دهنده و یا دامپزشک حتما کمک بگیرید. جوجه ها با توجه به سن هر چند ساعت یکبار باید تغذیه شوند و از روی چیدان دان میشه به گرسنه بودن آنها پی برد که این کار هم نیاز به تجربه دارد.

    • ‌سلام باید هرنوع میوه رادر یک فصل بهش نده از العان به بعد باید خیار کاهو و سبزی جات بهش بدی اگه جوجست باید تیکه تیکه کنی بهش بدی

  11. من ۳ عدد بلبل وحشی از یک فروشنده خریدم و با روشی منحصر به فرد و با حوصله یکماهه اونا رو قفسی کردم . الانم بعدد۳ ماه ، مست میخونن شکر خدا . غذای اصلی شون هم دون پارس شده اما سعی میکنم تنوعی بهشون غذاهای خانگی مثل مرغ ابپز و گوشت چرخ کرده و انواع میوه جات و تخم مرغ آب پز هم بدم . میلورم هم گاها میدم . اصولا جوری آموخته شدن که هررغذای سالم و خانگی رو میخورن . حتی خربزه و هندوانه هم میخورن . توی قفس آب واسه حما مشون میزارم و حسابی بازی میکنند . حتما قفس پرنده ها باید جدای از هم باشه وگرنه نمیخونن و وحشی بازی در میارن . توی قفس تنقلات برلشون بزارید ( غذاهای متنوع غیر غذای اصلی) زیرشون رو هم روزی یکبار یا نهایتا ۲ روز یکبار تمیز کنید . قفس رو هم جایی بزارید ک محل رفت و آمد باشع و دارای هوا و نور قابل قبول . من بلبل هام رو شب ها تا عصر روز بعد داخل خونه نگه میدارم و عصر ها میبرم داخل حیات

    • دورد بر شما آقا مهدی عزیز . از اینکه تجربتون رو برای کاربران سایت هواباتور به اشتراک گذاشتید ممنونیم.

        • اقا امیر عزیز آیا پرنده شما جفت دارد؟ جوجه ها بهتر است که توسط والدینش بزرگ شوند. قبلا هم گفتم تا دوره بعدی صبر کنید به صورت پیوسته که نمی توان از پرنده ها جوجه گرفت. پرنده ها معمولا سالی یکبار آن هم فصل بهار جوجه کشی میکنند. البته با ایجاد شرایط محیطی مناسب و کنترل دما و رطوبت و نور، ممکن است پرنده در فصل های دیگر نیز تخمگذاری داشته باشد.

    • سلام ببخشید من یک بچه ببلبل تازه به دنیا امده رو گوشه اتوبان دیدم دلم برتش سوخت بخاطر همین به خونه اوردمش میخواستم بفهمم که چی بهش بدم وچه موقعه بهش غذا بدم

      • سلام، از آرد نخودچی، پلت مخصوص جوجه و همچنین تخم مرغ آب پز میتونید برای تغذیه جوجه بلبل استفاده کنید. غذا باید خمیری و ولرم باشه . برای تغذیه جوجه ها باید غذا رو با سرنگ در داخل حلق جوجه بریزید. روزی دو الی 3 مرتبه با سرنگ کمی اب هم به جوجه بدهید.

  12. با سلام من جوجه بلبلم در قفس میمونه و می‌خوابه اما تا طرفش میریم خودشو به در و دیوار میزنه و وقتی هم آزادش کنی می‌ره گوشه های خونه و فرار می‌کنه اصلا غذا نمیخوره لطفا راهنمایی کنید خیلی ضعیفه
    دیروز حمامش کردم و شامپو هم خورد😅
    نمیدونم چیکارش کنم لطفا لطفا راهنمایی کنید
    سنش هم یک ماه به بالا هستش دقیق نمیدونم

    • سلام، پرنده به شدت از رفتارهای شما می ترسه و دچار استرس شده. بهتره قفس پرنده رو در یک جای ساکت و آرام قرار بدهید. در ضمن جوجه ها رو حمام نیمکنند برای سلامتیشون خوب نیست الان احتمال سرماخوردگی و مسمومیت هم داره. جوجه بعد از اینکه بزرگ شد می تونید یک ظرف آب داخل قفس بذارین اون خودش در صورت نیاز آبتنی و استحمام میکنه

    • سلام، جوجه ها معمولا 5 الی 6 وعده در طول روز باید تغذیه شوند. در مورد بلبل بالغ هم نمیتوان تعداد وعده ها رو مشخص کرد. هر وقت پرنده گرسنه باشد باید بهش غذا داد.

    • با سلام، بدون جفت گیری، تخم نطفه نخواهد داشت. ولی اگر براش جفت نر پیدا کنید و پرنده ها با هم جفت بخورن میشه ازشون جوجه بگیری

  13. اگر بلبل ها از جوجگی در قفس کوچک
    بزرگ شوند وقتی فصل تولید مثلشان میشود در قفس بزرگ نگهداری کنیم جوجه میکنند.با تشکر ممنون از راهنمایی تون.راستی اگه چیزی برای تزئین نذاری اشکال نداره.

    • با سلام، بلبل در قفس تولید مثل نمی کند و باید آنها را در یک فضای بزرگ و سر بسته آزاد گذاشت. قفس آنها را حتما تزیین کنید.

  14. سلام خسته نباشید یه بلبل گرفتم ۱ هفتشه میخواستم بدونم ایا دستی میشه یا نه ممنون میشم بعد داخل قفس بزارمش وحشی نمیشه ؟

    • با سلام، بله ولی پرنده هایی مثل بلبل روند دستی شدن سختی دارند و نیاز به صبر و تکرار می باشد تا پرنده کاملا به شما عادت کند.

    • با سلام، می توانید استفاده کنید. اما اگر مشاهده کردید که پرنده اقدام به جویدن آنها میکند باید گیاه مصنوعی را از دسترس او خارج کنید.

  15. با سلام من بچه بلبلی را در حدود یک سال پیش خریده ام و خیلی سازند وسرحال است و هر نوع آوازی را میخواند حتی اسم دخترم را هم صدا میزند آیا اگر جفتی براش بگیرم جوجه میزنند.

    • با سلام، جوجه گرفتن از بلبل سخت تر از بقیه پرندگان است. این پرنده در قفس جفت گیری نمی کند و پرورش دهندگان با قرار دادن پرنده در گلخانه شرایط مناسب برای لانه سازی و جفت گیری بلبل ها فراهم میکنند. در ضمن اگر برای پرنده خود جفت تهیه کنید باید پرنده جدید بتواند خود را با محیط جدید سازگار کند. معمولا بلبل های بالغ کمی سخت اهلی میشوند. همچنین با وجود جفت دیگر پرنده کمتر به شما توجه خواهد کرد.

    • با سلام . طول زمان غذا دهی نیاز هست میتونه در طول روز 2 یا 3 بار باشه تقریبا دو هفته تا بیست روز این دوران طول میکشد { اگر غذا رو بیشتر از اندازه وعده تولید کردید در یخچال نگداری کنید }

  16. با سلام من بچه بلبلی خریدم و تقریبا یک ماهش بود ولی امروز یهو بی حال شد تا بش رسیدم تلف شد دو روز بود متوجه شده بودم داخل دهانش زرد رنگه ی پزشک بهم گفت مسموم شده اخه بهم گفته بودن دون پاسو با تخم مرغ ابپز قاطی کنید بهش بدید فکر کنم علت مرگش این بود اقای دکتر گفته سرلاک بدید تا یک ونیم ماهگی ایا درسته همین کارو بکنم اخه نظرات مختلفه الان میخوام یکی دیگه بخرم و ب راهنمایی نیاز دارم لطفا

    • وای جوجه بلبل من هم زیر یک ماهشه و دقیقا گفتن همین غذارو بهش بدم.. از صبح ک برگشتم خونه بی حاله.. ی جوریه.. سر بالا مدام چشماش بستس و گوشه قفس کِز میکنه…
      چیکار کنم طلف نشه؟!

      • سلام خسته نباشید ببخشید من یه بلبل نر و ماده دارم میخواستم ازشون جوجه بگیرم بعد تو فقس کوچک که جفت گیری نمیکنند دروست
        بعد یعنی حتما باید قفس چقدر بزرگ باشه که جفت گیری کنند
        تو اتاق میتون جفت گیری کنند جواب بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!