ویتامین ها مورد نیاز شترمرغ

ویتامین ها مورد نیاز شترمرغ

ویتامین ها مورد نیاز شترمرغ

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که عموما توسط سلول های بدن سنتز نشده اما جهت حفظ فعالیت های بدن، رشد و تولید تخم ضروری می باشند. بیشتر ویتامین ها در مقادیر بسیار کم مورد نیاز می باشند، زمانی که جیره غذایی دچار کمبود آنها باشد عوارض خاصی بروز می کند.

در ذیل ویتامین های اختصاصی، اهمیت و علایم کمبود آنها به اختصار مورد بحث قرار می گیرند از آنجایی که بیشتر تحقیقات انجام یافته در خصوص ویتامین ها بر روی طیور دیگر غیر از شتر مرغ انجام یافته است لذا در مورد شترمرغ می توان به برخی از آنها رجوع کرد.

ویتامین های محلول در چربی

ویتامین A : این ویتامین تنها در بافت های حیوانی یافت می شود. به هرحال پیش از آن کاروتن است که در گیاهان سبز علوفه ای و ذرت وجود دارد.

کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.

دستگاه جوجه کشی آرکام
دستگاه جوجه کشی آرکام ۲۴ تایی

جوجه های جوان در تبدیل کاروتن به ویتامین A کارایی چندانی ندارند و تکمیل جیره آنها با ویتامین استات A ضروری است.

ویتامین A جهت دید طبیعی، رشد، تولید تخم و تولید مثل مورد نیاز است. علایم کمبود آن در طیور شامل عدم وجود مایع در مجاری اشکی، کوری، رشد تأخیری، ضعف، اختلالات اسکلتی پرهای ژولیده، اختلال در تولید تخم و کاهش جوجه درآوری می باشد.

ویتامین D : به دو شکل وجود دارد اما تنها Dr (كوله كلیسفرول) می تواند به طور مؤثر توسط طيور مصرف شود. زیر نور طبیعی خورشید، امواج اولتراويوله در پوست جذب شده و این امکان را برای حیوانات ایجاد می کند که ویتامین D خودشان را بسازند.

از آنجایی که ویتامین D نقش مهمی را در جذب کلسیم و فسفر، شکل گیری استخوان ها و رشد دارد، لذا باید به جیره غذایی افزوده شود. علایم کمبود آن بسیار بارز بوده و شامل ضعف عمومی بدن، ریکتز، استخوان ها و نوکهای نرم پوسته نرم تخم کاهش تولید تخم و جوجه در آوری می باشد.

ویتامین E : این ویتامین یک آنتی اکسیدان طبیعی در بدن است و جهت تزايد سلولی به خصوص در خون و عضلات مورد نیاز است. تحقیقات اخیر نشان داده اند که سطوح بالاتر ویتامین E ممکن است پاسخ ایمنی بدن حیوانات را افزایش داده و مقاومت آنها را در برابر استرس بهبود ببخشد.

علایم کمبود ویتامین E شامل آنسفالومالاسی ( گردن پیچیده و رو به عقب، پنجه خمیده ) ، مرگ و میر جنین در اوایل دوره جوجه کشی، دیستروفی عضلانی و ضعف تولید مثلی است. ویتامین K ویتامین K مسئول مکانیسم لخته شدن خون می باشد.

علایم کمبود ویتامین K عبارتند از : خونریزی های پراکنده در نقاط مختلف بدن و افزایش زمان انعقاد خون. ویتامین K را باید به تمامی جیره های غذایی طیور و همین طور شتر مرغ افزود.

ویتامین های محلول در آب

ویتامین های محلول در چربی

ویتامین های گروه 13 : تقریبا تمامی این ویتامین ها به عنوان یک کوآنزیم فعالیت های بدن مانند هضم، انرژی و متابولیسم پروتئین و بسیاری از دیگر اعمال متابولیک عمل می کنند.

ویتامینهای گروه B در مواد غذایی معمول به اندازه کافی وجود دارند، اما با این وجود جهت پوشش دادن برخی سطوح نامشخص در اجزاء غذایی به جیره های تجاری اضافه می شوند. کمبود ویتامین B با وجود استفاده از یک جیره تجاری خوب غیرممکن است.

» علايم اختصاصی کمبود آنها به طور جداگانه در ذیل مورد بحث قرار می گیرد.

تیامین Thiamin : کمبود آن موجب کاهش اشتها، ازدیاد حساسیت عصبی و تشنج ( برگشت سر رو به عقب) ، از دست دادن کامل اشتها، مشکلات قلبی عروقی و لاغری می گردد. خوشبختانه تیامین در غلات و اغلب اجزاء نسبت فراوان است.

ریبوفلاوین (Riboflavin) : به دلیل فقر اجزاء غذایی به جیره اضافه می گردد. فلج ناشی از پنجه های خمیده، کاهش میزان رشد، اسهال و کاهش جوجه درآوری علایم معمول کمبود ریبوفلاوین می باشد.

اسید پانتوتنیک (panthothenic): در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد ولی به صورت پانتوتنات کلسیم به اکثر جيره ها افزوده می شود. علایم کمبود اسید پانتوتنیک شامل ضعف رشد، پرهای ژولیده در جوجه ها، ضایعات دور چشم ها و دهان درماتیت پنجه ها، کاهش تولید تخم و جوجه درآوری می باشد.

نیاسین (Niacin) : کمبود شدید آن موجب ایجاد درماتیت، کاهش مصرف غذا، اسهال، کاهش رشد، تورم مفاصل خرگوشی و تورم زبان و دهان (black tongue) می شود.

پیریدوکسین (pyridoxine): کمبود پیریدوکسین بی نهایت نادر است زیرا در اغلب مواد غذایی به وفور یافت می شود. جیره های تجربی خالص شده دارای پیرویدوکسین کم موجب کاهش رشد، تشنج، اختلالات عصبی و حتی مرگ شده است.

بیوتین (Biotin) : در اغلب مواد غذایی وجود دارد، اما همواره به طور کامل برای پرند، قابل دسترسی نیست. علایم کمبود آن عبارتند از: درماتیت پوسته ای، پروزیس ملایم (در رفتن تاندون)، رشد تأخیری و کاهش جوجه درآوری

اسید فولیک (Folic acid) : کمبود آن به ندرت اتفاق می افتد. علایم کمبود آن شامل: کاهش رشد، کم خونی، پردرآوری ضعیف، پرهای فاقد رنگدانه و افزایش مرگ و میر جنینی می باشد.

ویتامین B۱۲: این ویتامین تنها در مواد غذایی با منشأ حیوانی و ماهیان یافت می شود. به دلیل فقر منابع گیاهی معمولا به اغلب جیره های طیور افزوده می شود.

پیشنهاد ویژه

برای جوجه کشی از تخم نطفه دار شترمرغ می توانید با خرید دستگاه جوجه کشی مخصوص شترمرغ از تخم های این پرنده جوجه کشی انجام دهید و به سود بسیار بالای برسید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!