نقش بهداشت در پرورش طیور

نقش بهداشت در پرورش طیور

نقش بهداشت در پرورش طیور

برعکس ساختمان های دامداری که از سیستمی ساده برخوردارند، ساختمان هایی که برای پرورش طیور نژاد گوشتی یا تخمگذار ساخته می شوند، از ویژگی های تکنیکی و فنی بخصوصی بهره می گیرند، که الزاما در مرغداری های مدرن و صنعتی جزء ابزارها و مکانیسم های اولیه و زیربنایی این گونه تاسیسات به حساب می آیند. اما در مورد پرورش مرغ بومی این تجهیزات به مراتب ساده ترندو در مورد پرورش های سنتی و روستایی، این ساختمانها بسیار ساده میشوند.

بنابراین تنوع در ساختمان مرغداری به مراتب از تنوع در ساختمان گاوداری بیشتر است. علاوه بر آن. موضوع وجود وسایل مختلف فلزی، پلاستیکی، لاستیکی و انواع گوناگون سیستم ها و مکانیزم های ماشینی مانند کولر، هیتر، ماشین های جوجه کشی، وسایل مکانیزه دانخوری و آبخوری اتوماتیک، نوارهای نقاله حمل کود در سالن ، بهره گیری از سیستم قطع و وصل اتوماتیک در اکثر دستگاه ها و تاسیسات یک مرغداری صنعتی و بسیاری دیگر از این قبیل، بر پیچیدگی سیستم بیش از پیش افزوده است.

در مرغداری های نیمه صنعتی و یا سنتی و قدیمی که بخشی و یا تمام امور مربوط توسط دست و نیروی کارگر انجام می شود، موضوع بهداشت جایگاه پرورش طیور از پیچیدگی حساسیتی، در حد مرغداری های صنعتی و تمام اتوماتیک برخوردار نیست. در عین حال هر یک از این دو سیستم دارای روشهای عملی و برنامه ریزیهای بهداشتی خاص خود هستند. به این معنی که در یک مجتمع صنعتی پرورش طيور به دلیل بهره گیری از ماشین آلات و ادوات مخصوص مکانیکی و خودکار، شرایطی حاکم و فراهيم است که، به برکت آنها می توان به تعداد چند برابر بیشتر از مرغداری های سنتی در داخل سالن، جوجه های گوشتی یا تخمگذار را پرورش داد.

برعکس در مرغداری هایی که با روش قدیمی و سنتی و گاهی نیمه صنعتی اداره می شوند ویژگی های بهداشتی متناسب با نوع ساختمان و نحوه اداره کردن و مدیریت در یک دوره پرورش ، الگوی خاص خود را دارند. بنابراین میزان سوددهی و بهره وری از چنین الگوهایی هرگز با منافع حاصل از مرغداری های صنعتی قابل مقایسه نیست و به مراتب از آن کمتر است.| مکانیزاسیون و اتوماتیک شدن سیستم های پرورش طیور امکان تثبیت و تحکیم شرایط بهداشتی دلخواه و صحیح را در داخل یک جایگاه به راحتی فراهم می کند.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی

در حالی که جایگاه های نیمه صنعتی و یا سنتی و قدیمی هرگز این طور نیستند. به عنوان مثال برنامه هایی از قبیل تنظیم ساعات روشنایی و مقدار نور سالن پرندگان در سنین مختلف، مقدار گرمای مورد نیاز سالن جوجه ها، نیمچه ها و یا مرغان تخمگذار، مقدار هوای لازم برای تنفس و یا درصد رطوبت محیط پرورش و یا میزان مصرف غذا یا آب آشامیدنی و نحوه توزیع بهینه آنها، فقط و فقط در شرایط مرغداری های صنعتی امکان پذیر است.

حال اگر چنین شرایطی را بتوان با ارائه سیستم های تمام اتوماتیک فراهم کرد، طبیعی است که هم از نظر پرورش تعداد جوجه در واحد سطح و هم از بابت مقدار گوشت یا تخم مرغ تولیدی، افزایش چشمگیری خواهیم داشت. فراموش نکنید که در شرایط کامل صنعتی، ضمن بهره گیری بیشتر در رابطه با ضریب تبدیل غذا به گوشت و یا تخم مرغ، به دلیل استفاده از دانخوری های اتوماتیک، از ریخت و پاش و ضایع شدن غذای مرغ ها نیز تا حد زیادی جلوگیری می شود. هیچ یک از امتیازات فوق در مرغداری های غیر صنعتی و یا به طور کلی سنتی وجود ندارند.

بنا به توضیحات بالا، به این نتیجه می رسیم که با توجه به پیچیدگی های تکنولوژیک در سیستم های خودکار و مکانیزه جایگاه های پرورش طیور، پیاده کردن برنامه های بهداشتی و بهزیستی در مرغداری های صنعتی هم از سهولت کافی برخوردار است و هم از نظر اقتصادی با صرفه تر است. از طرفی مساله کارگر و نیروی انسانی نیز از نظر اقتصادی و بهداشتی، یکی از مشکلات روزمره در صنایع مرغداریست، که اغلب مراکز پرورش طیور قدیمی و یا نیمه صنعتی با آن درگیرند.

خودکاری شرایط تولید و پرورش همواره امتیازی است که تنها مجتمع های صنعتی پرورش طیور از آن بهره مندند. بنابراین، هر اندازه از دخالت انسان در امر تولیدات طیور کاسته شود، نتیجه کار بهتر است. با نگرشی که در مورد بهداشت و تفاوت کاربرد اصول آن در سیستم های مختلف مرغداری یافته ایم، اکنون به انجام مراحل و سلسله مراتب عملیات بهداشتی در صنایع پرورش طیور می پردازیم.

امنیت زیستی و بهداشت در پرورش طیور

عفونت و بیماری همیشه یکی از معضلات مهم در صنعت مرغداری بوده است. آلودگیهای میکروبی را می توان با رعایت اصول پیشگیری از بیماریها و کاربرد معیارهای مدیریتی مهار نمود. این امر نقش بسیار مهمی در بازدهی و سودآوری بخشهای مختلف صنعت طیور دارد. در کشور انگلستان، هزینه کنترل و درمان بیماریهای طیور ۷-۱۰٪ کل ارزش این صنعت را تشکیل می دهد.

خسارات اقتصادی اش از بروز بیماریها، شامل تلفات، کاهش میزان رشد و تولید و هزینه های درمان می باشد. واکسیناسیون، تجویز دارو و امنیت زیستی اضلاع مثلث محافظت هستند. واکسیناسیون و تجویز داروها، روشهایی هستند که به منظور پیشگیری و درمان بیماریها مورد استفاده قرار می گیرند. کارایی این روشها در اثر ظهور سویه های مقاوم باکتری ها و سویه های جدید ویروسها تضعیف می شود. این عوامل نظیر سویه های مقاوم سالمونلا و ویروس های گامبورو، مارک و کم خونی جوجه ها می باشد.

امنیت زیستی واژه ای است که استراتژی کلی و یا ارزیابی های به کار گرفته شده در جهت جلوگیریی از نفوذ بیماریهای مسری به منطقه تولید را توصیف می نماید. استفاده از یک برنامه امنیت زیستی ، بکارگیری روشهای بهداشتی و استمرار یک برنامه واکسیناسیون فراگیر ، همگی از عوامل اساسی پیشگیری از بیماریهای است. یک برنامه فراگیر امنیت زیستی شامل : یک سلسله برنامه ریزی ، اجرا و نظارت می باشد .

نکته : بخاطر داشته باشید که استریل کردن سالن و یا محدوده اطراف آن امکان پذیر نمی باشد ،

اما می توان عوامل بیماریزا را کاهش داد و از ازدیاد مجدد آنها جلو گیری نمود . امنیت زیستی عبارتست از تنظیم و اجرای برنامه های بهداشتی در مرغداری. این برنامه ها شامل حفاظت از سلامت جانداران، محیط زیست و اقتصاد مرغداری در برابر عوامل بیماری زا است. برنامه امنیت زیستی مانع ورود عوامل بیماری زای جدید به مزرعه و ریشه کنی یا کنترل بیماریهای موجود می شود. برای حصول به این هدف باید از ورود عوامل بیماری زا و عاملین آن به داخل مزرعه جلوگیری نمود. این عوامل شامل ویروسها، باکتریها، قارچها، تک یاخته ای ها، انگلها، حشرات ، جوندگان و پرندگان می باشند.

بهداشت در جوجه کشی

رعایت بهداشت در فرایند جوجه کشی بسیار مهم و نقش حیاطی دارد بعد از هر بار فرایند جوجه کشی دستگاه جوجه کشی خود را شسته و خشک کنید این امر باعث می شود که از نفوذ میکروب ها به داخل دستگاه جلوگیری کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!