مکان نگهداری غاز

پرورش غاز و نگهداری از آن + قسمت آخر مصاحبه با آقای پرسیاوش پرورش دهنده غاز

پرورش غاز و نگهداری از آن

پرورش غاز : غازها جزو پرندگان آب دوست خونگرم و باهوش که قادرند پرواز کنند و می توانند با شرایط جغرافیای کنار بیایند. بدن آنها تحمل سرمای 10 درجه زیر صفر و گرمای زیاد را دارد و در برابر بیماری ها نسبت به سایر پرندگان مقاوم تر هستند. این پرنده ها به سرعت رشد می کنند و میزان چربی در گوشت و تخم شان بیشتر از سایر پرنده هاست.

معرفی نژاد‌های اهلی غاز

دونژاد امبدن (embden) و تولوز (Tuolouse) که صرفا برای تولید گوشت پرورش می دهند هستند و تعداد تخم هایی که در طول سال می گذارند خیلی کم است 25 تا 40 عدد . وزن پرنده ماده از 9 تا 12 کیلو گرم متغیر است و پرنده نر 8 تا 9 کیلوگرم وزن دارد. وزن نژاد نر بالغ در این دو نژاد به ترتیب ۹ و ۱۲ کیلوگرم و ماده‌های آن به ۸ و ۹ کیلوگرم می‌رسند.

لاندز (landes) این نژاد هیکل درشتی دارد و آن را به منظور تولید گوشت و کبد چرب پرورش می دهند. تعداد تخم هایی که در طول سال می گذارند 35 تا 40 عدد است.

نژاد سفید ایتالیایی، به عنوان مولد تخمگذار محسوب می شود که قادر است 60 تا 70 عدد در طول سال تخم بگذارد، وزن تخم ها از 160 تا 180 گرم هم می رسد. این نژاد را به قصد جوجه آوری پرورش می دهند.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 12 تایی حرفه ای

نژاد چینی (chinese) یک نژاد دو سویه در رنگ های سفید و قهوه ایی که جثه ریز تری نسبت به سایر نژادهای خود دارند و وزن تقریبی آن 5 تا 6 کیلوگرم است و جزو غازهای تخمگذار به شمار می روند که در طول پنج ماه قادرند 50 تا 60 عدد تخم با وزن 120 گرمی بگذارند .

غازها چه چیزی می خورند

غازها به راحتی در در مزارع و شالیزار های درو شده و مراتع می چرند. هم احتیاجات غذایی خود را برآورده می کنند و هم کمک بزرگی به باغداران و کشاورزان می کنند و مزارع ، شالیزارها و باغ ها را از وجود حلزون ها و کرم های ساقه خوار برنج و حشرات موذی پاکسازی می کنند همراه با چریدن، مصرف سنگ‌ریزه هم برای غازها لازم است.اگر بگوییم آنها دستگاههای زنده علف چین هستند اغراق نکرده ایم.

پرورش غاز

انواع پرورش غاز

  1. نژادهای گوشتی را در سالن های پرورشی به مدت دو ماه نگهداری می کنند تا وزنشان به چهار کیلو برسد بعد آنها را به مزارع و مرتع ها می فرستند تا چرا کرده و در سن 18 هفتگی روانه بازار شوند.
  2. نژادهای مولد رو برای بدست آوردن تخم نطفه دار
  3. نژادهای تخم گذار صرفا برای تولید تخم
  4. نژادهای دو منظوره که آنها را هم برای بدست آوردن تخم و هم گوشت شان استفاده می کنند.
  5. نژادهای هم هستند که صرفا برای بدست آوردن جگر حجیم (کبد چرب) آنها را تغذیه می کنند به این صورت که غازها را با جیره اجباری از قبیل ذرت پخته و روغن های حیوانی از 12 هفتگی به مدت 60 روز پرورش می دهند تا جگر آنها از 150 گرم که وزن طبیعی آنهاست به 800 تا یک کیلوگرم برسد و برای فروش روانه کشتارگاه کنند.

روش‌های پرورش غاز

پنج روش متفاوت برای پرورش غاز وجود دارد

  1. در سالن های بسته
  2. در سالن و مرتع
  3. به صورت سیستم باز
  4. در شالیزارها که مناسب منطقه شمال ایران است
  5. در استخر‌های پرورش ماهی که مناسب حاشیه رودخانه‌های کشور است

بهداشت و بیماری‌های غازها

درسته که غازها مقاومت بالاتری در برابر بیماری ها دارند ولی در زمان باروری باید موارد بهداشتی را رعایت تا دچار بیماری نشوند. غاز‌ها به دلایل زیادی از قبیل رطوبت بستر و پرورش غازهای غیر هم‌سن در یک جا مستعد هستند که به بیماری‌های عفونی از باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و بیماری‌های انگلی، گرفتار شوند. سعی کنید محل استراحت آنها را هر چند روز یکبار تمیز و ضدعفونی کنید و همچنین بستر آنها را خشک نگه دارید در غیر این صورت وقتی هوا گرم می شود غازها به راحتی دچار ویروس های رطوبتی شده و مریض می شوند.

از بیماری‌های مهم غاز می‌توان به آنتریت ویروسی ، نیوکاسل ، مایکوپلاسموز ، مایکوپلاسما سینوویه ، کولی باسیلوز کوکسیدیوز اشاره کرد. استفاده از واکسن‌های رایج در پیشگیری این بیماری‌های ویروسی و رعایت بهداشت ضروری است .

تخم گذاری و تولید مثل در غازها

تخم گذاری غاز

غازها از یک سالگی و از اوایل پاییز شروع به تخم گذاری می کنند ولی بلوغ آنها بعد از دو سالگی کامل می شود. غازهای مولد را قبل از فصل جفت گیری در مراتع سرسبز رها می کنند و در زمان جفت گیری 16 درصد پروتئین به جیره غذایی اش اضافه می کنند هر غاز نر قادر است با 3 ماده جفت گیری کند. تخم های نطفه دار را بر اساس نژاد تخمی و بنیه سالم مولدهای تخم گذار که وزن متوسطی هم دارند برای جوجه شدن انتخاب می کنند.

یک نکته مهم و قابل توجه

تخم غازها به خاطر آبکی بودن مدفوع مادر ممکن است آلوده شوند و نباید از سمباده برای تمیز کردن آنها استفاده کرد چون لایه محافظ پوسته تخم را از بین می برد و احتمال اینکه نطفه ها آلوده شوند بسیار زیاد است. بهتر است قبل از گذاشتن تخم ها در زیر غاز یا دستگاه جوجه کشی با یک دستمال و با آب نمک که دمای آن 40 درجه است مرطوب کرده و آنها را تمیز و بلافاصله خشک کنید.طول مدت ذخیره تخم ها را زیاد نکنید.

جوجه کشی طبیعی در غازها

در جوجه کشی طبیعی غاز ها از 28 تا 35 روز بسته به نژاد که تخم ها دارند روی آنها می خوابند تا تبدیل به جوجه شوند ولی این مسئله باعث می شود راندمان تخمگذاری غاز ها پایین بیاید و برای پرورش دهندگان غاز از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست پس بهتر است برای جوجه آوری از دستگاههای جوجه کشی استفاده شود.

شرایط لازم برای جوجه کشی طبیعی غاز :

  • بستر غاز ها باید خشک و عاری از رطوبت باشد
  • خوراندن داروی ضد انگل
  • استفاده از پودرهای ضد عفونی کننده برای انگل های خارجی
  • گذاشتن آب و غذای کافی در اطراف لانه
  • همه تخم ها در یک زمان مشخص زیر پرنده های ماده بگذارید تا جوجه ها باهم و یا حداکثر به فاصله یک روز از هم به دنیا بیایند در غیر این صورت پرنده ماده اهمیتی به تخم های باقی مانده نخواهد داد.

جوجه کشی مصنوعی در غازها

یک کارتن پلی استایرن تهیه کنید و تخم ها را داخل آن بگذارید و در یک مکان خنک و نسبتا سایه دار به مدت 7 روز و در دمای 13 الی 16 درجه سانتی گراد انبار کنید. رطوبت لازم برای نگهداری تخم ها بین 70 تا 75 درجه سانتی گراد است. سعی کنید با احتیاط هر روز تخم ها را بچرخانید. توجه داشته باشید عدم رعایت موارد گفته شده باعث تلف شدن نطفه ها در داخل تخم می شود.
یک شب قبل از انتقال تخم ها به دستگاه های جوجه کشی ، دمای محیط را به 18 الی 21 درجه سانتی گراد برسانید و 7 ساعت هم به 24 درجه سانتی گراد برسانید سپس آنها را به صورت افقی به داخل دستگاه جوجه کشی که دمای آن 8/37 و رطوبت 50 ال 60 درجه است انتقال دهید.در زمان هچ دما را 3/0 کاهش می دهند و رطوبت را به 80 الی 90 درصد می رسانند.

چرخش 180 درجه ایی یک روز در میان اعمال می شود. بعد از گذشت ده روز وضعیت تخم ها را هم باید بسنجید تا اگر نطفه ایی شروع به رشد نکرده باشد آنها را از دستگاه خارج کنید در غیر این صورت تخم های خراب گازهای کشنده تولید می کنند که برای سایر نطفه ها خطرناک است و حتی ممکن است در داخل دستگاه منفجر شوند. از روز پانزدهم، هر روز یکی دو بار و به مدت 15 دقیقه در دستگاه را باز کنید و مولدهای حرارتی را خاموش کنید تا دمای تخم ها با سالن هم دما شود حتی می توانید بر روی تخم ها آب اسپری کنید این کار به رطوبت سازی تخم ها کمک می کند.

نکات مهم درباره جوجه غاز ها و شرایط تغذیه آنها

جوجه ها در اولین روز تولد به غذا احتیاج ندارند ولی وقتی به سوله های پرورشی انتقال داده می شوند ، جیره غذایی آنها به میزان پروتئین ، چربی غذاهای دیگری که از لحاظ کمیت و کیفیت تغذیه می کنند متفاوت است و بسته به نژادی که دارند تغییر می کند . جوجه غازها خیلی زود رشد می کنند و هر هفته مقدار جیره غذایی آنها افزایش پیدا می کند.
اگر جوجه ها در فصل های سرد به دنیا بیایند سعی کنید آنها را به محلی گرم انتقال دهید . بسترهای آنها را با خاک اره ، کاه و یا برگ های خشک بپوشانید و به مدت 4 الی 6 هفته در جای خشک از آنها مراقبت کنید.

پرورش غاز و نگهداری از آن

نگهداری از غاز ها به عنوان پرندگان آب دوست دارای شرایط خاص و ویژه ای است و هرگونه اشتباه در پرورش آن ها می تواند منجر به از بین رفتن این پرنده ها شود. برای کاهش تلف شدن این پرنده ها در حین پرورش آن می توان از تجربه سایر پرورش دهندگان استفاده کرد. برای انتقال تجربه یکی از پرورش دهندگان خبره غاز تصمیم گرفتیم گفتگویی را با استاد پرسیاوش، به عنوان یکی از بهترین پرورش دهندگان غاز در آذربایجان غربی انجام دهیم که در ادامه آن را می خوانید.

» غازها در طول روز در استخر و باغچه که در محیط پرورش آن ها وجود دارد، گشت و گذار می کنند. اما در شب نیاز به استراحت دارند و باید مکان مناسبی برای آن ها با توجه به سنشان برای این منظور در نظر گرفت. شما این مکان ها را چگونه تعبیه کرده اید ؟

نکته بسیار مهم در مورد مکان استراحت غازها این است که باید حتما خشک باشد و مرتبا هر چهار پنج روز یک بار ضدعفونی شود. زیرا وقتی که جایشان رطوبت باشد با گرم شدن هوا ، پرنده ها به راحتی بر اثر ویروس مریض می شوند. مخصوصا غازهایی که من پرورش می دهم نژادشان اصلاح شده است و به اندازه غازهای محلی در برابر بیماری مقاومت ندارند.

» همانطور که فرمودید پس از خشک کردن محل نگه داری غازها باید بستر را ضدعفونی کرد. برای ضدعفونی کردن محل نگه داری غازها از چه موادی استفاده می کنید ؟

برای ضدعفونی کردن محل نگه داری غازها ، هر چهار پنج روز یک بار پس از خشک کردن بستر به روی آن مقداری آهک می ریزم. همچنین پس از ریختن آهک روی آن علوفه نیز می ریزم تا هیچ اثری از رطوبت باقی نماند.

جوجه کشی از غاز

» جوجه ها را پس از هچ شدن ، آن ها را جدا از این غارهای مولد نگه داری می کنید یا همراه با آن ها ؟

باید توجه کرد که سالن نگه داری جوجه ها حتما باید جدا از محل نگه داری غازهای مولد باشد. زیرا غازهای مولد در برابر ویروس مقاومت بیشتری نسبت به جوجه غازها دارند. جوجه ها نیز حتما باید در مکان های خشک نگه داری شوند.

» مشاهده می کنیم که وقتی غازهای بالغ را برای چرا از محل نگه داری خارج می کنید ، مستقیما برای آبتنی به استخر می روند. جوجه ها را هم می گذارید در این استخر آبتنی کنند ؟

جوجه ها پس از 20 روز تا یک ماه خارج شدن از تخم نباید برای آبتنی وارد آب شوند. زیرا صد در صد از طریق نافشان دچار عفونت می شوند.

» آیا اتفاق افتاده است که از پرورش غاز خسته شده باشید؟

نه به هیچ وجه. تمام این 5 سال را با عشق و علاقه به پرورش غاز پرداخته ام و با علاقه ای که به این کار دارم به هیچ وجه از آن احساس خستگی نمی کنم.

» غازهای نر و ماده را چگونه از هم متمایز می کنید؟ وجه تمایز این پرنده ها کجاست ؟

وقتی غازها را در کنار هم رها کنید ، مشاهده می کنید که جثه نرها از ماده ها بزرگتر است. معمولا نرها دارای قد و شاخ و گردن بلندتری نسبت به ماده ها هستند. همچنین شکم ماده ها به دلیل این که تخم گذاری می کنند به سمت پایین متمایل می شود.

» در فارمتان قسمت هایی را برای گشت و گذار غازها تدارک دیده اید. این مکان ها باید چه خصوصیاتی داشته باشند ؟

این قسمت ها نیز همانند لانه ها باید همیشه خشک باشند و با استفاده از آهک هر چهار پنج روز یک بار ضدعفونی شوند.

پرورش غاز در آب

» بستر تخم گذاری باید چونه باشد ؟

برای تخم گذاری نیز باید لانه های کوچکی درست شوند و در داخل آن ها پوشال گندم و سایر علوفه ها ریخته شود. غازها در جایی که این شرایط را نداشته باشد تخم گذاری نمی کنند.

» آیا پس از تخم گذاری امکان بازی کردن و شکستن تخم ها به وسیله غاز مادر وجود دارد ؟

غاز مادر پس از تخم گذاری ، تخم ها را برای این که نطفه به پوسته تخم نچسبد به صورت غریزی می چرخاند. و به هیچ وجه احتمال شکستن تخم به این دلیل وجود ندارد.

» در حین قدم زدن در داخل فارم مشاهده کردیم که یک فضای آزاد را در فارم تهیه کرده اید. این فارم چه ویژگی ها و مزایایی دارد ؟

این طبیعت غازها است که دوست دارند در فضای باز و در داخل گل و لای بچرخند. اگر غازها را در فضای بسته نگه دارید باید از مولتی ویتامین برای قوی شدن و روی فرم ماندن آن ها استفاده کنید. اما به جای آن می توانید این پرنده را در فضای آزاد رها کنید تا با استفاده از گل و لای بدنش روی فرم باشد و در هنگام جوجه کشی تخم های نطفه دار بیشتری از آن ها بهره برداری کنید.

جوجه کشی از غاز

» در مورد این فضای آزاد که در محیط فارم تهیه کرده اید، چه توصیه ای برای پرورش دهندگان غاز دارید ؟

یکی از موارد بسیار مهمی که خود من هم آن را رعایت می کنم این است که در این محیط آزاد به هیچ عنوان چیزی کشت نمی کنم و فقط به گردش غازها داده ام. در ادامه برای تهیه گزارش به فارم اقای اکبر اصغرزاده که زیر نظر استاد پرسیاوش غاز پرورش می دهند رفتیم. استاد پرسیاوش می گوید که اقای اصغرزاده غازهای خودشان را برای اولین بار از بنده تهیه کردند و از دستگاه 420 تایی جوجه کشی گروه صنعتی هواباتور برای جوجه کشی استفاده می کنند.

» ایشان در مورد شرایط نگه داری و جیره غذایی ، تخم گذاری و تخم ریزی و جوجه کشی غازها نیز از شما راهنمایی می گیرند؟ در این مورد به خوانندگان عزیز توضیح دهید.

بله ایشان در این زمینه نیز از راهنمایی های بنده استفاده می کنند. در مورد شرایط نگه داری باید عرض کنم که ایشان از سیستم بسته برای پرورش غاز استفاده می کنند. در این صورت باید از ویتامین های قوی برای پرورش غاز استفاده شود. همچنین برای تغذیه از انواع مولتی ویتامین و ذرت ، جو گندم پیشنهاد کرده ام که استفاده می کنند.


142 دیدگاه برای “پرورش غاز و نگهداری از آن + قسمت آخر مصاحبه با آقای پرسیاوش پرورش دهنده غاز”

  1. سلام، خسته نباشید
    من یک قوغاز نر آفریقایی دارم که چند وقته با یک غاز ماده محلی دورگ خاکستری جفت شده است،شما که تو پرورش غاز تجربه دارید آیا میدانید جوجه اینها بیشتر شبیه به قوغاز آفریقایی میشه یا غاز محلی خاکستری؟؟

  2. سلام خسته نباشید
    من یک قوغاز آفریقایی نر دارم که با یک غاز ماده محلی دورگ خاکستری جفت شده، شما که تو پرورش غاز تجربه دارید به نظرتون جوجه اینها بیشتر به قوغاز آفریقایی شبیه میشه یا غاز محلی خاکستری؟

  3. سلام. وقت بخیر. من یک باغ خارج از شهر دارم که هفته ای فقط دو روز می تونم بهش سر بزنم. به نظرتون میشه یه قفس بزرگ درست کنم و غذا و آب برای چند روز بذارم داخل قفس؟ اینطوری قوغاز ها می تونن با 2 روز هواخوری در هفته رشد پیدا کنن؟ در ضمن شنیدم قوغاز ها بدجور گاز میگیرن، برای بچه خطرناک نیست؟

    • بهتر بود که قبل از کرچ شدن براشون دو تا لانه جدا درست میکردید. الان بهتره صبر کنید تا پایان دوره جوجه کشی
      ممکنه بعضی از تخم ها باز نشن

  4. قوغازای من الان تقریبا ۶ماه و ۲ هفتشونه.یکیش نر یکیش ماده از ۱۷ام این ماهم تخم گذاره میکنع ماده ام تقریبا یک هفتع هستش که یک روز درمیان تخم میزاره .من تخماشو ورمیدارم ولی دنبال تخماش میگرده انگار ک ناراحت میشه تو اینترنتم زدم نوشته بود ک تخماشو وردارین قهر میکنع میخواستم ببینم الان در سنی هست که بتونه رو تخم هاش بخابه بچه دار شه؟بتخماش دست نزنم اگه هنوز نمیتونه بچه دار شه ک هیچ.الان ب حدی از بلوغ رسیدن ک بتونه کرچ کنه قوغازم؟

    • فعلا کمی زوده برای ماده، نر هم که تا دو سالگی نمیتونه تخم ها را بارور کنه. شما میتونید به جای تخم های طبیعی تخم مصنوعی همشکل تخم غاز تو لونه اش بگذارید ولی غاز شما تمایل به کرچ شدن داره.

  5. سلام من قاز ماده دارم چند تا تخم گذاشته ولی دیگه تخم نمی گذاره من بعد چند روز تخم قاز خودم را بزارم پیش قاز بزارم تو رویش بخوان ولی من نمی دانم نطفه دار یا نه

  6. ممنون از توضیحاتتون
    ولی من ۱ جفت قوغاز خاکستری هم دارم این ۲ جفت را تو باغچه نگهمیداشتم بعد من امدم گذاشتم تو قفس مرغ ها قفس مرغ ها هم بزرگ بود قوغازها هم از مرغ ها خیلی می ترسیدن وقتی غذا میریختم مرغ ها میومدن بخرن بعد قوغاز ها میترسدن قوغازامم خاکستری ها سنشون ۳ یا ۴ ماهشونه سفیدا ۲ ماهشونه آب درمانی کنیم براشون خوبه الان جفت سفیدا لنگ شدن ماده در حال مرگ نره حالش خوبه مقه ای که لنگ شدن اول ماده لنگ شد بعد شبش نره لنگ شد بعد روزه قبلش که لنگ بشن من یک تشت آب براشون گذاشتم بعد که ماده آب بازی کرد خشک شد بالاش افتاده بود بعد همینتوری زییف شد من از موقه ای که خریدم سفیدارو زیاد بهشون توجه نکردم همینتوری زییف شد
    خیلی ممنون میشم که کمکم کنید

    • سلام، در پرنده های سنگین وزن اگر پرنده بر روی بستر راحت نگهداری نشه این مشکلات پیش میاد. همچنین کمبود کلسیم، فسفر، ویتامین D و برخی ویتامین های ب نیز باعث میشه پای پرنده دچار مشکل بشه. اگر به خاطر کمبود غذایی باشه با مکمل ها حتما درست خواهد شد.

  7. سلام وقت بخیر
    من دوتا بچه غاز داشتم که در دستگاه جوجه کشی خودمان بدست آوردیم
    ۵اول رو وقتی سه چهار روزه بود تو ظرف آب برای آب بازی انداختیم ازدهانشون خون آمد ومردند ۲باقی مانده بود بعد سه چهار هفته دوباره آماده آب بازی کردیم آنها رو به صورتی که حتی پاهاشون به کف ظرف آب می‌رسید
    اما شروع کردند به نفس نفس زدن تند وضربان قلبشان به شدت بالا رفتن ویکی شون مرد دومی هم نفسهای عمیق میکشد
    لطفا راهنمایی کنید مشکل چیه مگه غاز تو آب باید بمیره ،😭😭😭
    لطفا راهنمایی کنید این نمیره

    • سلام، جوجه غاز تا سن دو هفتگی حتما باید در محیط گرم نگهداری بشه. شنا تو هفته های اول براشون اصلا خوب نیست باعث سرد شدن بدن، شوک بدنی و مرگشون میشه. وقتیکه کمی بال و پر گرفتند و بدن آنها رشد کرد میتوان جوجه ها را به شنا کردن برد. جوجه بازمانده رو حتما گرم نگه دارید بهش مولتی ویتامین طیور هم بدهید.

  8. سلام خسته نباشید من چند تا بچهغاز دارم یدونه از بچه غاز روده اش نرفته تو اندازه ی نخود بیرونچکار کنم خوب میشه لطفا راهنمایی کنید

    • سلام، غاز بهتره در فضای باز پرورش داده بشه. برای فصل جفت گیری هم باید یک استخر آب براشون تهیه کنید خودتون محاسبه کنید که فضای مد نظر اجازه این امکان را به شما میدهد.

  9. سلام خسته نباشید.
    جوجه هام نژاد اکراینی ۷روزن،
    وقتی براشون اب میزارم اینقدر میخورن که حالشون بد میشه،
    سعی کردم مقدار اب رو کم و دوره ای بهشون بدم ولی همون مقدار کم هم میخورن حالشون خراب میشه اینطور که شروع به تلو خوردن میکنن و کم کم بی حال میشن، اگه از گله جداشون نکنم و خیلی گرمشون نکنم میمیرن.

    -مشکلشون چیه؟
    -دما های مختلف اب رو امتحان کردم، دمای ابشون چقدر باید باشه؟
    -من از بعد ۲ روزگی بهشون اب دادم، از چند روزگی باید بهشون اب و غذا داد؟

    • سلام، جوجه ها حتما باید در محیط گرم نگهداری شوند مخصوصا کف زمین نباید سردباشه. دمای 20 درجه برای آب مناسبه ولی آب به مرور با محیط هم دمامیشه. درضمن جوجه رو بعد از 24 ساعت باید تغذیه کنید 48 ساعت زمان خیلی طولانی تری میباشد و باعث ضعف جوجه میشود. آب و دان در هفته های اولیه همیشه در دسترس جوجه ها باید باشند. ولی بهتره شما با یک دامپزشک هم مشورت کنید چون ممکنه به خاطر عدم تغذیه به موقع جوجه ها دچار مشکل شده باشند.

  10. سلام
    من ۴ تا جوجه قو غاز دارم ،که الان ۱۵ روزه هستم
    خیلی آب میخورن ،ومدام زیرشون خیسه
    چون تو قفس هستن
    اگه از خاک اره استفاده کنم ،نمیخورن ؟!!
    خطرناک نیست ؟
    لطفا راهنمایی کنید ،ممنونم

  11. سلام وقت بخیر من یک جفت غاز دارم .الان چند وقت هست غاز ماده داخل لانه میخواب .۴ یا ۵ تخم هم زیرش هست من باید الان چه کار کنم .اطلاعات زیادی درمرد غاز ندارم میشه من راهنمایی کنید

    • سلام، غاز نر رو میشه جداش کنید مشکلی نداره. اگه تخم نطفه دار دارید و ماده به تازگی روی تخم ها میخوابه تعداد تخم ها را افزایش دهید. حتما آب و غذا هم با فاصله مناسب کنار لانه بذارین. غاز ماده ممکنه هر روز خودش رو خیس کنه و اینطوری رو تخم ها بخوابه. محل لانه حتما باید خلوت، کم نور و بدون رفت و امد باشه.

    • سلام، معمولا غاز رو در یک فضای باز پرورش میدهند محیط باید یکم بزرگ باشه چون استخر آب هم نیاز دارند. در ضمن یک نر برای 5 ماده غاز خیلی کمه اینطوری درصد نطفه داری تخم ها بسیار پایین خواهد بود. به ازای هر دو ماده یک نر باید باشد.

  12. سلام دوست عزیز
    من چند روز پیش چند عدد تخم غاز رو داخل دستگاه گذاشتم و جوجه شدند الان یکی از جوجه غازها نمیتونه راه بره انگار فلج شده چیکار باید کنم که حالش خوب شه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ممنون میشم اگه سریع پاسخ بدین

    • سلام، کرچ شدن غریزه طبیعی هستش و به زور شما نمی تونید غاز رو کرچ کنید. اما میتوان شرایط مناسبی فراهم کرد تا غاز به کرچ شدن تحریک بشه. اولا غاز ماده باید تعداد حداقل 10 تا تخم بذاره. شما باید یک لانه مناسب در یک محیط خلوت و دنج برای غاز ماده فراهم کنید. تعدادی تخم در لانه قرار بدین. محیط لانه باید کم نور و دمای معمولی داشته باشه کف لانه هم با کاه بپوشانید.

      • سلام وقتتون بخیر من ۴ تا غاز دارم سه تا ماده یدونه نر نرم و دوتا از ماده ها یک ساله هستن و یکی از ماده ها هم ۳ ساله این نر یک ساله جثش کمی کوچیکه ولی جفت گیریشو دیدم البته به طور ناقص چون اب رود خونه عمق داره ماده میره زیر اب نر هم میافته از رو ماده این نر میتونه ماده هامو ساپورت کنه برا جفتگیریش؟
        الان مشگلم اینه که چطور بفهمم تخم این ماده نطفه داره یا نداره
        و اینکه ماده ی سه سالم وزنش بالاست ۵کیلو هست مشکلی برا تخم کردنش پیش نمیاد؟

        • سلام، بهتره یه استخر کوچک برای غازهاتون فراهم کنید بعشدشم غاز نر بعد 2 سالگی قدرت باروری خوبی داره.
          چرا وزن بالا برای تخمگذاری مشکل هست ولی غاز کلا وزنش بالاست شما باید بر اساس استاندارد های اون نژاد وزنشو بررسی کنید.

  13. سلام می خواستم بدونم بعد از چند روز که غاز نر کنارغاز هایی که تخم میزارن قرار بگیره تخم ها نطفه دار میشه

  14. باسلام

    من ۱۰ جفت قوغاز دارم و غاز وقتی تخما رو جمع
    اوری می کردم تخم های غازا و قوغازا باهم قاطی
    شد من تخم هارو تو دستگاه گذاشتم و الان جوجه شدن من نمی دونم چتوری قوغاز و غاز رو از هم تشخیص بدم

    ممنون میشم اگه کمک کنید

    • سلام، تغذیه و شرایط نگهداری جوجه ها غاز و قوغاز یکیه، باید کمی صبر کنید تا جوجه ها یکم بزرگ بشن. در روز اول نمیشه تشخیص داد.

  15. سلام من ۳ عدد غاز دارم ۲ ماده و یک نر ماده ها
    هر کدوم ۱۱ تا تخم کردن حالا میخواستم ببینم اینها کی کرچ میشن و علائم کرچی چی هست و چجوری تخم هاشون رو زیرشون‌جمع کنیم ممنون

    • با سلام، تعداد تخم هایی که پرنده تولید میکنه و بعد از اون کرچ میشه بستگی به نژادش داره. نژاد محلی خوب کرچ میشن و معمولا بعد از 15 عدد تخم کرچ میشن. مهمترین علائم کرچی هم تمایل شدید پرنده به خوابیدن در داخل لانه تخمگذاری است. در مورد تخم های نطفه دار هم باید بدانید که تخم ها باید در دمای خنک 18 درجه با رطوبت 60 درصد و در یک محیط تمیز انبار بشن و سن تخم ها هم کمتر از یک هفته باشد.

  16. سلام من تازه باغاز اشنا شدم میخواستم بگم که نمیدونم که چطور کرچ شده غاز چون روی تخم هاش میخوابه اما نه مداوم بخوابه خواستم بدونم که شرایط خوابیدنش باید چگونه باشد همیشه باید بخوابه یا روزی فقط چندساعت ممنون میشم راهنمایم کنید

    • با سلام، در زمان کرچی، غاز باید به صورت مرتب بر روی تخم ها بخوابد. البته برای غذا خوردن غاز کرچ شده از روی تخم ها بلند میشود و اجازه میدهد تا به مدت 10 دقیقه تخم های نطفه دار خنک شوند.

  17. سلام خسته نباشید. من ۲۵تا جوجه غاز خریدم هفته اول هم خوب بودن از هفته دوم شروع کردن به تلفات دادن. حالت گیجی بهشون دست میده بعدشم فلج میشن گردنشون هم کج میشه آخر سرم میمیرن تا الان ۶تا تلفات دادم بنظرتون دلیلش چیه. چیکار کنم دسترسی به دامپزشک هم ندارم. ممنون میشم راهنماییم کنین

    • سلام، به نظر می رسد گله شما به بیماری ویروسی نیوکاسل مبتلا شده اند. از قبل باید واکسن می زدید.

  18. من می خواستم یک روز زیر قوغاز ارو تمیز
    کنم زیر مدفوع هاشو پر از کرم بود میتوانید
    کمک کنید که این کرمارو بکشم

    ممنون

    • باید از ضدعفونی کننده ها استفاده کنید. پرنده های شما ممکنه دچار بیماری گوارشی باشند. محیط نگهداری و وسایل داخل سالن نیز باید به طور کامل ضدعفونی شوند.

  19. سلام وقت بخیر که دوباره مزاحم شدم

    برای سرو صدای غاز و قوغاز میشه کری کرد؟

    وبعد جوجه غاز و قوغاز و میشه باهم نگهداری

    کرد؟

    و چه جایی باید فراحم کنیم باید جاشون بزرگ

    باشه یا کوچیک ؟

    برای زیر قوغاز باید کاه گذاشت یا خاک اره؟

    برای جوجه کشی باید نر با ماده باشه یا نه؟

    جوجه قوغاز و خود قوغاز بزرگ بهترین غذاشون

    چیه که خیلی دوست داشته باش؟

    حتما باید زیرشون سبزه باشه یا خاک ؟

    توی دستگاه جوجه کشی کوچیک حدودا ۶۰ یا

    ۶۵ تایی هم میشه جوجه کشی کرد یا حتما

    باید بزرگ باشه؟

    قوغاز سفید با خاکستری هم جفت گیری میکنه؟

    من یه غاز نر دارم خیلی جسه ی بزرگ تری از

    بقیه و شاخم نداره وهم قب قب من الان

    نمیدونم غاز یا قو غاز ؟

    تو ی قفسشون می تونه حوض بشه یا بیرون؟

    قوغاز چتوری جفت گیری میکنه ؟

    زیر مرغم میشه تخم قو غاز گذاشت چند تا؟

    وقتی جوجه باید از تخم بیاد بیرون باید کمکش

    کنیم یا باید بزاریم خودش در بیاد؟

    تخمی که نطفه ندار رو باید چی کار کرد؟

    قوغاز سفید با قوغاز خاکستری میشه باهم

    نگهداری کرد؟

    • با سلام، کاربر گرامی تعداد سوالات شما خیلی زیاد می باشد لطفا فقط سوالات مهم رو بپرسید بیشتر سوالات شما جوابشون بدیهی است.

    • با سلام، بستگی به نژاد داره چون برخی نژادها پرخاشگر هستند ولی در کل بهتره که طیور مختلف کنار یکدیگر نگهداری نشوند چون احتمال بیمار شدن شون بیشتر میشه.

  20. سلام وقت بخیر

    من ۴ تا قو غاز دارم و ۸ تا غاز بعد الان کرچ شدن من جای خیلی بزرگی ندارم برای همین

    مجبور شدم غاز و قو غازارو یجا بشونم وقتی

    که غاز بلند میشه غاز ماده میره غذا بخره نره

    هم دنبالشه وقتی که بلند میشه قوغاز ماده

    تخمارو میخاد بیاره تو لونه ی خدش و بعضی و

    وقت ها ۲ تا نرا باهم میجنگن

    ممنون میشم اگه کاری بکنید

    • با سلام، باید یک محیط بزرگ رو انتخاب کنید تا پرنده های شما فضای کافی داشته باشند.
      احتمالا تعداد تخم هایی که زیر قوغاز ماده گذاشتین کمه و میخواد بقیه تخم ها رو هم بیاره داخل لونه اش. چاره ای جز جدا کردن محیط جوجه کشی ندارید وگرنه تخم های نطفه دار تلف خواهند شد. یا اینکه اگه تعداد تخم ها کمه همه رو به یک لانه منتقل کنید تا فقط یک ماده جوجه کشی کنه و اون یکی ماده رو از حالت کرچی بیرون بیارید.

  21. سلام من غاز و قوغاز دارم وتوی تخمن الان مرغم ندارم دستگامم خوب کار نمیکنه

    وتوی خونه هم هستند الان من باید چوری نگهداری کنم از اونا

    ممنون

    • سلام، یک محیط ساکت برای غاز کرچ شده فراهم کنید لانه باید بزرگ و کم نور باشد و بهتره که محل لاته جوجه کشی از دیگر پرنده ها جدا باشد.

  22. سلام وقت بخیر
    ببخشید من دو هفته هست که ۵ تا قو غاز اکراینی ۸ ماهه خریدم
    نمیدونم چرا خیلی بد اخلاق و از آدم فراری هستن.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  23. سلام من 4 غاز تقریبا 7 8. ماه دارم تا الان تخم نگذاشتن میشه راهنمایی کنید که کی تخم میزارن و کرج بشینند

    • با سلام با این حساب غازهای شما در اواخر زمستان و یا اوایل فصل بهار شروع به تخمگذاری خواهند کرد و بعد از یک دوره تخمگذاری ممکن است کرچ شوند. سن شروع تخمگذاری غاز بین 8 الی 10 ماه متفاوته و به نژاد و شرایط نگهداریش بستگی داره.

  24. بهتره اطلاعات بیشتری درباره پرورش غاز ها گفته بشه
    و اینکه چطوری ازشون نگهداری کنیم
    من اطلاعات زیادی درباره نگهداریشون مطالعه نکردم

    • با سلام، خیر مثل مرغ و خروس نیست. نسبت غاز نر به ماده معمولا یا یک به یک و یا یک به دو در نظر گرفته میشه.

  25. سلام من پنجاه تا غاز دارم همشون چهار پنج ماهه هستن.میخواستم بپرسم برای خواب شبشون تو محیط بیرون (باغ)میتونن بخوابن یا حتما باید جاشون کنیم .

  26. سلام ممنون من سه تا سوال تا حالا پرسیدم راجب غازم و همه ی سوال هایی که پرسیدم رو خوب جواب دادن و من وقتی انجام دادم غازم حیلی خوب شد ممنون وقتی قطره ریختم تو چشمم چشمم کاملا خوب شد

  27. سلام خسته نباشید من قبلا هم یه سوال راجب غازم پرسیدم بودم و این که از دیروز تا حالا یه چشمش بسته شده میتونم پرسم چرا و اگه به من شماره بدید که تو واتس آپ براتون عکس بفرستم ممنون میشم

    • سلام، اگر چشم غاز شما به خاطر چرک کردن بسته شده که با قطره چشمی و شست شو قابل درمان است. ولی برخی از بیماری های تنفسی نیز همین علائم رو دارند. برای همین محل نگه داری، نوع تغذیه، وضعیت فضولات، شرایط آبتنی و … همه باید بررسی شوند.

  28. سلام خسته نباشین میگم من ده تا جوجه غاز یک ماهه دارم که خداروشکر همشون سالم هستند ولی متاسفانه نمیتونم جایی رو وا سه شنا کردنشون فراهم کنم میخاستم بدونم اگه شنا نکنند مشکلی واسشون پیش میاد؟

    • سلام، در آینده باید براشون استخر شنا فراهم کنید. جفت گیری غازها بهتره که در داخل آب صورت بگیره.

  29. سلام خیلی ببخشید من دوباره مذاحمتون میشم غاز من دو هفتش شد ولی اصلا توی آب نمیتونه شنا کنه میتونم علتش رو بپرسم

    • سلام، می تونید از یه تشت اب برای کمک به شنا کردن آنها استفاده کنید. سعی کنید آب داخل تشت کمی گرم باشد تا جوجه ها سرما نخورن

    • با سلام، هر چند جوجه غازها توانایی شنا کردن در آب را دارند ولی بهتر است تا سن دو هفتگی اجازه شنا به آنها داده نشود. مخصوصا شنا در آب سرد ممکن است باعث سرما خوردگی و بیماری آنها شود.

    • با سلام، باید به دامپزشک و یا اداره جهاد کشاورزی منطقه خود مراجعه کنید. بیشتر واکسن ها بر اساس بیماری های شایع آن منطقه انجام میگیرد.

  30. سلام من دو تا جوجه غاز یک ماه گرفتم یکمی چورت می زنند با چند تا جوجه مرغ ممکنه اونارو هم مریض کنه باید چه دارویی بهشون بدم بعد جوجه غاز ها می تونم تو این سن شنا کنن

    • با سلام، اگر اسهال و بی اشتهایی ندارند مشکلی نیست. بهتره که تا بزرگ شدن جوجه ها صبر کنید، چون زود سرما میخورن.

  31. من بچه عاز خریده بودم الان ۲ماهی میشه که دارمش ب ااولین بردم ابتنی کرد از وقتی اومده هم صدا کم میکنه هم قدم نمیزنه مشکل از چی میتونه باشه بیزحمت زود جواب بدین

    • با سلام، به احتمال زیاد سرما خورده فعلن تو یه مکان گرم ازش نگه داری کنید و قطره مولتی ویتامین و آنتی بیوتیک بهش بدین.

    • با سلان، به دامپزشک مراجعه نمایید. اگر علائم دیگر مثل اسهال و خس خس و بی حالی و … ندارد، باید ویتامین و کلسیم به پرنده بدهید. البته در ابتدا با دامپزشک مشورت نمایید.

  32. سلام من یک جفت غاز رو با ۶تا جوجه توی باغچه ۷۰متری نگهداری میکنم و به علت تغییر مکان مجبورم آن هارا در مکان۱۰متری وبدون علف نگهداری کنم میخواستم بدونم که برای غاز ها مشکلی پیش نمیاد؟؟ممنون میشم اگه کمکم کنید

  33. سلام ۲ تا غاز ماده دارم از اسفند تا آلان دارن تخم می ذارن کیشون بعضی وقتا اصلا از تو لونش بلند نمیشه نکن میزنه اول اینجوری نبود نمیدونم کی کرچ میشه لطفا کمک کنید نگرانش

    • با سلام بستگی به نژاد غاز دارد برخی نژادها در طول سال 20 عدد برخی دیگر تا 70 عدد تخم می گذارند. بنابراین نمی توان زمان دقیقی بین هر بار تخم گذاری پیش بینی کرد. اما معمولا 10 الی 14 روز استراحت میکنند. در نظر داشته باشید که غازها در تمام فصل ها تخم نمیگذارند. انها باید نور کافی برای تولید تخم دریافت کنند.

    • با سلام، برای جفت گیری غازها نیاز است که در محل پرروش آنها استخر آب وجود داشته باشد. در ضمن چند هفته قبل از جفت گیری لازم است که از ذرت و پودر یونجه برای غذا دادن به غازها استفاده شود.

  34. باسلام میخواستم بدونم که پرورش غاز دارای سود اوری خوبی هست یانه وچقدر سرمایه اولیه میخواد با تشکر

    • با سلام، بستگی به نژاد ، محیط پرورش و منطقه آن دارد و در برخی موارد از پاییز شروع میشود و در برخی از موارد از انتهای فصل زمستان تا اواخر بهار ادامه دارد.

  35. سلام شماره تمااس وادرس اقای پرسیاوشان را میخواستم برای خرید غاز ومشاوره ممنون
    ۰۹۱۰۸۵۵۱۴۹۵

    • با سلام من ۴تاقوغاز دارم میخواستم بدونم که تو زمستان هم میشه آبتنی شون آب بزاریم یا نه با تشکر از شما

      • با سلام، اگه بالغ باشند مشکلی نداره. روزهای گرم فصل زمستان برای آبتنی غازها مناسب تره.

    • ببخشید که وقت گران بهاتون رومی گیرم

      میخواستم بدمنم که وقتی غاز تخم می گزارد تخم های اون رو برای جوجه کشی جم آوری کنم تا فاسد نشه

      • لانه تخمگذاری هم به لحاظ دما و هم به لحاظ بهداشتی اصلا محل مناسبی برای نگهداری تخم های نطفه دار نیست. تخم های نطفه دار شیوه نگهداری خاصی دارند. پیشنهاد میکنم مقاله نحوه نگهداری تخم نطفه دار را مطالعه کنید.

        • سلام ببخشید من دو تا غاز خریدم میخواستم بدونم چند وقتشون هست ؟چو ماده هی میخوابه جلوی نره ولی نره کاری انجام نمیده و میره این طرف و اون طرف .
          واینکه از کجا نژادش معلوم میشه چون نمیدونم چیه وخیلی سبک هست مثلا نره ۱تا۲کیلو هست و ماده ۲تا۳کیلو هست
          ممنون از پاسخ گویی شما.

          • سلام،غاز نر تا به سن 2 سالگی نرسه معمولا تمایلی به جفت گیری نداره. در مورد سن هم باید از فروشنده سوال میپرسیدید.
            نژاد مختلف غاز هم در اینترنت سرچ کنید و بر اساس ظاهر به راحتی میشه نژادشون رو تشخیص داد. احتمالا غازهای شما از نژاد بومی ایران می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!