آموزش مست کردن کبوتر

مست کردن کبوتر برای جفت گیری

راهنمای مست کردن کبوتر

کبوتر به علت محبوبیت زیاد از دیرباز در بین ما ایرانی ها جایگاه ویژه ای داشته است. از بین پرندگان زینتی پرورش کبوتر ، کم هزینه تر و آسان تر است.  همچنین کپتر و یا کبوتر به سرعت با انسان ها انس میگیرد. از این رو بسیاری از افراد به پرورش این پرنده زینتی علاقه دارند. ناگفته نماند که بازار خرید و فروش این پرنده زینتی نیز یکی از بازارهای پر رونق می باشد. برخی از نژادهای این پرنده زینتی در بازار فروش مربوطه تا چندین میلیون دلار هم به فروش می روند. هم اکنون رکورد دار گران قیمت ترین کبوتر دنیا را کبوتری بنام آرماندو به یدک می کشد.

یکی از مسائل بسیار مهم در امر پرورش کبوتر ، عمل جفت گیری و مست کردن کبوتر می باشد. عمل جفت گیری در بین کبوترها و کیفیت آن به عوامل زیادی بستگی دارد. از این رو پرورش دهنده می بایست به دقت تمامی شرایط مورد نیاز را برای جفت گیری موفق کبوترهای خود مهیا نماید. در این نوشتار بر آن شدیم تا مقاله ای کامل از نحوه مست کردن کبوتر و ریز نکات مربوط به جفت گیری کبوترها را به شما مخاطبین عزیز آموزش دهیم. موفقیت شما در کار پرورش کبوتر در گرو رعایت اصول صحیح پرورش و تغذیه آنها می باشد.

چه فصلی برای جفت گیری و مست کردن کبوتر مناسب است؟

اصولا فصل جفت گیری در بین کبوترها از اوایل بهار شروع شده و تا اوایل پاییز ادامه دارد. در هر دوره از جفت گیری کبوتر ماه دو عدد تخم میگذارد. اگر این تخم ها نطفه دار باشند و از آنها جوجه کشی شود ، یک عدد کبوتر نر و یک عدد کبوتر ماده از آنها حاصل می شود.

جفت گیری و مست کردن کبوتر

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 12 تایی ارزان

اصطلاح مست کردن کبوتر بیشتر به جنس نر مربوط می گردد. در واقع هر چقدر کبوتر نر شاداب تر و پر انرژی تر باشد ، کبوتر ماده آن را برای جفت گیری انتخاب می کند. کبوتر نر مست شده ، شاداب و بازیگوش بوده و در برخی موارد گیج میزند. در مرحله اول شما می بایست جنسیت کبوترهای خود را بشناسید. ثانیا به هیچ عنوان کبوتر خواهر و برادر نباید با یک دیگر جفت شوند. زیرا جوجه های حاصل از تخم نطفه دار آن ها به دلیل مسائل ژنتیکی دچار نقصان ها و اختلالات فیزیکی خواهند شد.

نکته بعدی قابل توجه ، سالم بودن کبوتر نر از لحاظ فیزیکی می باشد. از این رو هیچ نوع شکستگی و یا آسیب دیدگی در قسمت های مختلف بدن کبوتر همچون پاها ، پرها و … نباید وجود داشته باشد.

راه های تشخیص کبوتر نر از ماده

در بین کبوترها ، تفاوت های ظاهری بین جنس نر و ماده وجود دارد ، مخصوصا اگر از یک نژاد باشند می توان با کمی دقت به جنسیت آنها پی برد.

کبوترهای نر نسبت به کبوترهای ماده ، به هنگام آواز سر دادن صدای واضح تر و رساتری دارند. همچنین نوک کبوتر نر نسبت به کبوتر ماده باد بیشتری دارد.

تشخیص کبوتر نر از ماده

معمولا جثه کبوترهای نر نسبت به کبوترهای ماده حجیم تر و درشت تر می باشد. البته این مورد در برخی از موارد به دلیل تفاوت بین نژادها، میزان تغذیه و شرایط آب و هوایی ممکن است صدق نکند. گردن کبوتر نر ضخیم تر و سر آنها پهن تر می باشد. کبوتران ماده نیز به دلیل تخم گذاری جناخی بازتر دارند.

چطور کبوتر نر را مست کنیم؟

برای جفت شدن کبوترها باید آشایانه مناسب و با فضای کافی در اختیار آنها قرار داد. سعی کنید که یک جفت کبوتر نر و ماده را با هم در یک آشیانه قرار دهید. هر چقدر مکان آشیانه آنها راحت و به دور از استرس باشد ، عمل جفت گیری زودتر و بهتر انجام میگیرد. همچنین آشیانه کبوترها را از فضولات پرنده تمیز کنید. محل نگه داری کبوترها باید تمیز باشد. دقت داشته باشید که هرچقدر کبوتر ها تمیز تر باشند ، میزان شادابی و انرژی آنها بالا می رود.

عمل جفت گیری کبوتر نیاز به انرژی زیادی دارد ، از این رو جیره غذایی کبوتر بالغ شده باید مقوی و متنوع باشد. سعی کنید از غلات مختلف همچون ذرت ، گندم ، عدس ، ماش ، دانه کتان ، برنج ، نان خشک و … به مقدار مناسب در تغذیه کبوترها استفاده کنید.

پرورش دهندگان کبوتر معمولا از شاهدانه ، کشمش و گاودانه (کرسنه) برای تقویت و ایجاد انرژی در بین کبوترها استفاده می کنند. نکته قابل توجه در زمینه تغذیه کبوترها ، استفاده متعادل از این دان ها می باشد. از این رو توصیه میشود به مقدار کم و سه روز در میان به کبوتر های خود از این دان های مقوی بدهید.

چطور کبوتر نر را مست کنیم

کبوتر خود را با آب گرم آب تنی دهید. همچنین می توانید ظرف آب کوچک پر از آب (ترجیحا آب گرم) در کنار آشیانه کبوترها قرار بدهید. در اینصورت کبوتر به آب تنی علاقه مند شده و بدنش شاداب تر و پر انرژی تر می شود.

برای شادابی بیشتر و تنوع دادن به محیط کبوترها ، آنها را در فضاهای باز قرار دهید. در صورتیکه نگران پرواز کردن آنها هستید می بایست 2 الی 3 عدد شاه پر آنها را بچینید. شاه پر معولا به پرهای بلند و کشیده ای گفته میشود که به پرواز کردن پرنده کمک میکند. هر کبوتر به طور معمول 10 عدد شاه پر دارد. در برخی موارد مشاهده شده است که کبوتر نر بعد از جفت گیری در فضای آزاد اقدام به پرواز می کند. کبوترهای نر بعد از جفت شدن با کبوتر ماده آنها را تحت نظر قرار میدهند و اگر جذب آنها شده باشند کمتر اقدام به پرواز و فرار می کنند.

نکات تکمیلی در فرایند مست کردن کبوتر

اگر کبوتر نر و ماده ای که با هم در یک آشیانه جدا قرار داده اید با هم جفت نشدند ، حتما کبوتر نر را عوض کنید.

همچنین اگر کبوتر نر علاقه ای به جفت شدن با کبوتر ماده را نداشته باشد ، سعی کنید آن را به مدت چند روز از ماده ها جدا کنید و تمامی اقدامات گفته شده برای مست کردن آن را طی نمایید. سپس کبوتر مذکور را با یک ماده در آشیانه تنها قرار دهید.

کبوتر نر و ماده معمولا بعد از 4 الی 6 روز هم نشینی با هم جفت میشوند. بعد از گذشت دو روز از جفت گیری کبوترها ، کبوتر ماده دو عدد تخم با فاصله زمانی یک روز یا دو روز در میان می گذارد.

در هر سال به طور میانگین هر کبوتر ماده 17 عدد تخم و حداکثر 24 عدد تخم می گذارد.

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد تا راهکارهای عملی و دقیق و نحوه مست کردن کبوتر را به شما آموزش دهیم. تمامی اطلاعات این مقاله بر اساس تجربه موفق پرورش دهندگان کبوتر و تحقیقات انجام گرفته در این زمینه می باشد. در صورت اجرای دقیق موارد ذکر شده در این مقاله شما به احتمال بسیار قوی موفق به مست کردن کبوتر خواهید شد. همان طور که ذکر شد بعد از جفت گیری کبوتر ماده تخم گذاری نموده و می توان از این تخم ها برای جوجه کشی استفاده نمود. شایان ذکر است که برخی از نژادهای گران قیمت و زینتی کبوترها ، علاقه ای به کرچ شدن ندارند. برای جوجه کشی از این نوع کبوترها بهتر است که به روش مصنوعی و با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به عمل نمود.

در صورتیکه به دنبال خرید دستگاه جوجه کشی حرفه ای برای جوجه کشی از کبوتر و سایر پرندگان زینتی هستید ، پیشنهاد ما به شما استفاده از دستگاه ایزی باتور 6 می باشد. این دستگاه راندمان بسیار بالایی در تبدیل تخم نطفه دار پرندگان زینتی و اهلی از خود به جای می گذارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 09144485590 تماس حاصل فرمایید.


500 دیدگاه برای “مست کردن کبوتر برای جفت گیری”

  1. سلام شب بخیر عزیزان…یه سوال داشتم میخوام یه جفت دوکت زردمهر و دوکت سیاه مهر بگیرم.ایا جوجه هاشون مثل خودشون دوکت مهر میشن ؟بهتربگم میخوام برسم به جوجه دوکت مهر چکرکنم ممنون میشم تجربه خودتون دراختیارم بزارید

    • درودبرشماعزیزم شما هرجوررنگونژادی بگیری فرقی نداره جوجه کبوتراکثرا به پدرمیکشه وپرهای ریززیرشکمش به مادرش میره برای نسل کشی پدرمهم تره مادرفقط زیرشکمش پاک باشه کفایت میکنه

  2. با سلام و خسته نباشید
    یک جفت نر و ماده دارم ،یکبار تخم گزاشتن یکی از تخم ها باطل شد و آن یکی هم جوجو نتونسته خودش را از تخم بیرون بیار .در حال حاضر الان هم دوتا تخم گزاشته یکیش جوجه شده و آن یکی باطل شده .ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • اگر جلد هست می‌دونی جای نمیره به پاش یدونه نایلون سیاه ببند تا بترسه یکم که بپره کم کم به پریدن عادت میکنه

    • خب داداش کبوتر نر می‌ره که تو لونه ماده رو صدا میزنند تا دوتا کنار هم باشند و نر می‌ره آشغال مانند جارو را برای ماده جمع می‌کنه که وقتی ماده تخم می‌زاره تخمش گرم باشه تا شوت نشه

  3. سلام من کبوتر ماده دم چتری دارم میخوام با کبوتر نر دم چتری جفت بزنم
    هردو انداختم پیش هم ولی ماده،
    نر و میزنه
    باید چیکار کنم جفت بشن؟

    • سلام احتمالا اون به کبوتر دیگه ای جفت شده یا میخواد با اون جفت بشه اگه هر کدوم از کبوتر ها به یه کبوتر دیگه جفت باشه بهای زوری جفتشون بندازی تا حد مرگ همو میزنم احتمال آسیب دیدن کبوتران زیاده

  4. سلام من دوتا کفتر دارم نرو ماده تا حالا ازشون 5 بار جوجه کشیدم دو بار گربه اومد وجوجه هاشونو برد کفترا دیگه با هم جفت نمیکنن نه نر ونه ماده مسته نیستن الانم نزدیک به یه سال میشه تخم نمیکنن ماده رو الان یه هفته جدا کردم وکفترام رو بردم حیاط پشتی الان دو تا ماده گرفتم یکی رو با نرم انداختم جفت نشد نرم هچین ماده اولی رو زده بود که ماده اولیم مرد با دومی انداختم اونو بد جوری زخمی کرده الا ن با ماده خودش میندازم هم دیگه رو نمیزنن نر دنبال ماده میکنه ولی وسطای جفت گیری نر میره دنبال یه ماده دیگه قر قرمیکنه باز میره بالا دیوار بعد میاد پایین میشه بگید چیکار کم که نرم با ماده جفت گیری کنه بعد تخم بزارن میشه کمکم کنید بهشون دونه گرم ب گندم وتخم جارو میدم ول یاصلان مست نمیشن لطفا کمکم کنید

    • داداش نررو یه دوهفته یه جا بزار که اسن کبوتر نبینه ماده هم همین طور بعد بندار پیش هم اگه نشود مدت بیشتری بزار

    • اونی که ماده رو زده بالا هم به یکی از دوستان گفتم اگر نر و ماده با هم جفت باشن بهای زوری با یکی دیگه جفت بندازی تا حد مرگ همو میزنم باید واقعا دو کبوتر از اتمام رابطه اشون بر هر دلیلی مطمن شن که با یکی جفت بشن وگرنه تا حد مرگ همو میزنن.در مورد تخم نداشتن هم کبوتر ماده به یه حالت شک می‌ره بعد اینجور اتفاقا که تقریبا 8ماه جفت نمیخوره بعدش با مست کردن میتونی دوباره ازشون جوجه بگیری .الان بهشون دونه های گرمی بدی جفت میخورن

    • عزیزم وقتی چندبارجوجه ازش گرفتی وگرنه برده مسلمه که استرس بیش ازحدبهش واردشده بایدمحل لانه راعوض کنی طوری که هیچ استرسی بهشون واردنشه فقط نه به دان مربوطه نه چیزی دیگه فقط ترس دارن

  5. سلام مند وتا کبوتر دارم هر دو ماده هستند نمیدونم چرا باهم جفت گیری میکنن حالاهم 4 ت تخم گذاشتن پیش کفتر باز بردم میگه هر دو ماده هستن الان نمیدونم تخم ها جوجه میشن یا نه باید چیکار کنم لطفا کمکم کنید

  6. سلام ببخشید من دوتا کبوتر دارم یکیش سینه سرخهو دیگری سبز انگیلیسی هر دو ماده هستند نمیدونم چرا با هم جفت گیری میکنن بعد الانم هر دوتاشون تخم گذاشتن الان چهارتا تخم گذاشتن نمی دونم تخما جوجه می شن یانه به نظر شما چیکار کنم جدا کردم با کبوتر نر انداختم ولی جفت نمیشه لطفا اگه چیزی میدونید کمکم کنید

    • چطورممکنه عزیزم،
      شما یه زمین داری تا گندم توش نریزی گندم میاره؟کفترماده صدتا هم باشن تانرپیششون نباشه هزارتا تخم هم بذارن پوچ درمیادبهتره که نربندازی جفتشون

  7. سلام خسته نباشید من یک جفت کبوتر دارم ولی فقط نوک گیری میکنن جفت گیری نمیکنن میشه بگید باید چکار کنم جفت گیری کنن.

  8. سلام من یک جفت کفتر دارم که کفتر نر رو از جوجه بودنش بزرگ کردم و براش کلی ماده از نژاد های مختلف گرفتم و با هیچ کدام جفت نشد و الان از نژاد خودش ماده گرفتم ولی کبوتر ماده همش از پیش کفتر نر فرار میکنه ۳ روز و شب گذاشتم شون تویه یه جای بزرگ برای جفت کردن ولی نشدن کفتر نر مست هست می خاستم ببینم به کفتر ماده هم میتونم چیزی بدم که مست بشه چه چیزی برا مست کردن کفتر ماده خوبه؟

  9. سلام من یه جفت کفتر دارم که تخم گذاشتن بعد گربه کفتر ماده رو زخمی کرد به خاطر همین دیگه رو تخم نخوابیدن الان دو ماه میگذره و کفتر ماده خوب شده ولی تخم نمیکنن جفتگیری هم کردن چندبار ولی تخم نمیکنن میشه بگید باید چی کار کنم؟؟

  10. سلام خسته نباشید من ی کبوتر نر دارم
    مست نیست و زیاد هم جلو توجه هم نمی کنه برامست شدن باید چیکارش کنم این مست بشه وحالت اولیه خودش رو پیدا کنه وشاداب سرحال مست بشه

  11. سلام من یک دو ماهی میشه کبوترامو دارم جفت هم گرفتن ولی تخم نمیزارن لونه شوم هم خوبه ولی بیشتر مواقع نر سر می‌برع زیر ماده چرا؟

  12. الان من که می خواستم کفترمو بگیرم نداد بعد که می خوام کفترای اونو بگیرم سر طلافی الان چیکار کنم؟

  13. سلام میشه بگید چجوری کفتر بگیرم با لا بوممون هروقت که میرم کفترا همسایمون میان با لا بوم ما نمیدونم چطوری بگیرمشون دان ریختم ولی پایین نیومدند

      • بله با گندم قاتی کردم با تخم جارو دادم خوردن گهگاهی هم بهشون نون میدم ماده دنبال نره میره ولی نره با ماده جفت گیری نمیکنه ماده هی میخواد نوک گیری کنه ولی نره هی فرار میکنه از نزر سنیم فکنم وقتشه نره رو دو ساله دارم مادهی یک سال اگه میشه لطف کنید به من بگید چیکار کنم

            • ببینید وقتیکه نر و ماده رو با خوراک خوب تقویت و با دان گرم مستشون کنید و بندازید داخل جفت کن تمیز اگه جفت نشدن کاریش نمیشه کرد پرنده خودش تصمیم میگیره.
              اگر این نر قبلا جفت داشته و بوی جفتش بهش برسه با ماده دیگه جفت نمیشه یا خیلی سخت جفت میشه. بهتره اجازه بدید خودش جفتش رو انتخاب کنه.

                • خواهش میکنم. اگه راه حل بهتری پیدا کردید حتما در اینجا با دوستان به اشتراک بگذارید خیلی ها این مشکل رو دارند.

                • انجام دادم ممنون اثر کرد ماده رو داخل یه کارتون تاریک ا نرم انداختم بعد سه ساعته وقتی کبوترارو در اوردم دیدم کبوتر ماده سرو صورتش پر خون شده اما با نرم جفت شد الانم تا حالا10 تا جوجه ازشون کشیدم ممنون الان اگه کبوتر با دان مست نمیشه با شاهدانه مست میشه

  14. سلام.من یه تعدادکبوتر دارم حدود دوسه هفته پیش یه جفت کله دبمبی گرفتم نروماده خودشون جفت بودن و روتخم بودن وقتی گرفتم صاحبش گفت تخماروببری توراه خراب میشن بزارشون جا خودشون دوباره تخم میزارن الان نزدیک ب بیست روز شایدکمتره ک پیش منن دیگه تخم نزاشتن نرقورمیکشه ماده هم دهن تودهن نرمیزاره ولی ندیدم جفت گیری کنن و تخمم نمیزارن.ناگفته نماند دوتادیگه کفترنرکاملامست جفت نخورده توگنجم دارم ک البته نره نمیزاره نرای دیگه نزدیک آشیونه و ماده خودش بشن.ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

    • سلام، خرید کبوتر با تخم اشتباهه اینطوری سیکل تخمگذاری پرنده هم به هم میخوره اصلا تو این مواقع نباید جابجا بشن. باید صبر کنید.

  15. سلام ببخشید من یک کبوتر سینه سرخ دارم میخاستم با یک نر جفت بندازم نر ماله خودمه جفت داره جوجه ام تاحالاس بار ازش کشیدم ولییک بار گربه جوجه نرمو برد اوناام تا حا لا جفت گیری نکردن تخمم نکردن ماده سینه سرخم خودنمای میکنه دمبشو رو زمین میکشه هی میشینه که نره بپره بالاش جفت بیوفتن یا میخواد نو کیری کنه خیلی مسته نمیدونم چرا نره هی راه خودشو میره قور قورم نمیکنه جفت نمیشه سینه رو باهر کفتری میندازم جفت نمیشه فقط با برای این کفترم خود نمای میکنه لطفا جواب بدید

    • سلام، جفت قبلی نر هنوز اونجاست؟ اگه اره برای همین نر با ماده جدید جفت نمیشه. در ضمن بعضی کبوترها خودشون جفت مناسب خود را انتخاب میکنند و به زور نمیشه جفت انداخت.

      • ممنون جفته قبلی رو جدا کردم و بردمش تو حیاط پشتیمون خیلی وقته نره اول یک هفته تنها بود بعد سینه رو باهاش انداختم سینه سرخه خیلی مسته هی دنبال نره میکونه نره اول باری که ماده رو تو حیات انداختم باهاش 2 بار جفت گیری کرد الان جفت گیری نمیکنند نمیدونم چیکار کنم اینو تا حالا 2 بار گفتنم

  16. من همین مشکلو با ماده دارم نرم جفت داره ولی کفتر مادشو ازش جدا کردم ماده جدید انداختم باهاش نمیدونم ایا جفت میشن یا نه

    • سلام، دوست عزیز معلوم نیست که به طبیعت پرنده بستگی داره ممکنه جفت بشن ممکنه جفت نشن. بنداز تو جفت کنی اگه جفت نشن نر باید عوض شه.

      • جفتم نمیشن شما که استای تو این کار بگو چیکار کنم نرای دیگه هم دیگه تمایل به جفت گیری نشون نمیدن مادهاهم همین طور من غذا شونو تقویت کردم ولی جواب نداد شاه دانهو گندوم تخم جارو و برنج و گل شوره دادم ولی جواب نداد جاشونم مناسبه 2 متر مر 2و متر برای هر جفت 2 بار عوض کردم من الان 25 تا کفتر دارم با کولی دقدقه چییییییییییکککککککار کنننننننننممممممممممممم

  17. من دوتا کفتر نر ماده آوردم جفت نشدن یک نر دیگه آوردم نر جدیده شروع به قر زدن کرد و نر قبلی هم شروع به قر زدن کرد الان چکار کنم

    • لازم نیست کاری کنی ماده رو با نر جدید بنداز نر قبلی مادشو نبینه دو روز که نر جدید با ماده باشه جفت میشن من هم همین مشکلو داشتم این کارو کردم برترف شد

  18. نمیزاره مادها با نرای خودشون جفت کنن تا حالا شاپراشو 3 بار کشیدم ولی بازم بدونه شاپر پرواز میکنه من کفترامو هوا نمیدم نمیدونم چیکار کنم

  19. سلام من 1 کبوتر دارم نژادش شمرونی تا هالا 5 ماده انداختم با همه جفت کرده از همه هم جوجه کشیدم ولی نمیدونم چرا هر کفتر مادهی رو میبینه سری باهاش جفت میکنه یه روز کفتر باز سمته راسته خونمون داش کفتراشو هوا میکرد منم کفترام ول بود اون نرم رفت تو دسته کفتر بازه هر چی وایسادم دیدم نیومد منم منصرف شدم کفترارو جمع کردم فردا اومدم برا کفترام غذا بریزم دیدم با یک کفتر ماده برگشته
    حالا نمیدونم چیکار کنم که نره تا حالا سه بار فرار کرده ولی باز برگشته چیکار کنم دیگه نره

  20. داداش اون یکی تخم صبح روز بعد کاملا شکسته بود و اون یکی هم مینداختن بیرون منم برداشتم بعد از اون تخما دوباره سه با جفت گیری کردن به نظرتون دوباره تخم میکنن

  21. با سلام کبوترام 10روزه تخم گذاشتن الان صبح دیدم یدونه تخم شکسته نشده ولی فقط روش یه زره اندازه سر مورچه ترک برداشته و تخم هم همین جور مونده اصلا تخم ازش خارج نمیشه کبوتر به راحتی میشینه.به نظر شما مشکلی وجود داره

  22. سلام من یه نر دارم که خیلی با ارزشه برام نمیتونم عوضش کنم تا الآن سه تا ماده عوض کردم ولی نرم جفت نمیشه فقط میزنه مادرو و اصلا مستی نمیکنه قور میزنه و مادرو میزنه ولی براش دم نمیکشه قور مستی نمیزنه میشه لطفا راهنمایی کنید 💞💞💞

  23. سلام من1ماهه هست که یه جفت طوقی خریده ام ولی تخم نمیزارند
    نر قور قور میکنه ولی جفت گیری نمیکنن پس چکار کنم

  24. سلام کبوترم انشالله دیشب ساعت 10شب دیدم یدونه تخم گذاشته تخم بعدی ساعت چند میکنه الان ماده میره تو خونه میشینه تخم رو نمیذاره زیرش تنها نر میذاره زیر خودش به نطر شما چند روز دیگه تخم دوم رو میکنه و ماده هم مننظره تا هردوتاشو با هم بشینه اره

  25. سلام من یک نر و ماده جوان دارم من امروز ان هارا انداختم تا جفت شوند من داشتم انهارا نگاه میکردم دیدم کبوتر نر داره ماده رو میزنه و ماده هم گه گاهی اونو میزنه با هاشون کاری نداشته باشم ؟

  26. پس من الان چه جور لونه واسشون درست کنم یدونه جعبه پلاستیکی پر از کپک چوب از نجاری اوردم و چوب های نازکی کردم و بغل جعبه کندم عین ی درب مونده وارد میشن به نظر شما برای تخم گذاریشون جای خوبی هست

  27. سلام من یک جفت کبوتر دارم 6بار جفت گیری کردن ی هفته هست جفت هستن
    خیلی وابسته به هم دیگه هستن لونه درست کردن پر از کاه رفتن نشستن نره سرشو میذاره زیر ماده قور قور میکنه
    و توی لونه میشینن پانمیشن بعضی موقه ها دان میخورن باز میشینن میخواستم بدونم چند روز تخم میگذارد

  28. سلام ی جفت کبوتر دارم 4روز پیش 3بار در روز جفت گیری کردن خیلی وابسته به هم دیگه هستن میخواستم بدونم عرض چند روز تخم گذاری میکنه

  29. سلام من یه جفت کفتر دارم نره وقتی قور قور میکنه ماده اداشو در میاره چیکار کنم که دیگه اداشو در نیاره باهم جفت بشن

  30. سلام من یه جفت سینه دارم تخم گذاریشون خوبه فقط ماده تخم ها رو هر یکی یه جا می زارع مکانشونم بزرگه اما هر تخم را یه جا می زارع و رو تخم هم نمیشینه

  31. سلام من یه جفت طوقی دارم الان یه هفتس اورمشون شاه پراشون هم چیدم ولی برای کبوتر نر فقط سه تا شاه پر اصلی یه کتش رو چیدم بعد وقتی می خوان جفت گیری کنن کبوتر نر بیشتر به نوک گیری علاقه نشون میده وقتی شروع به نوک گیری میکنن کبوتر ماده بعد چند ثانیه خم میشه که کبوتر نر سوار بشه و شروع کنه به جفت گیری ولی کبوتر نر سعی میکنه عمل نوک گیری رو انجام بده ولی خب یکی دو دفعه ای جفت گیری کردن دفعه اول به نظر موفق میومد ولی دفعه دوم نر لیز خورد افتاد می خواستم بدونم که قیچی بودن سه تا شاه پر یه کت کبوتر نر تو جفت گیری اذیتش نمیکونه برای حفظ تعادل و چی کار کنم که نر سعی کنه عمل جفت گیری رو انجام بده

    • سلام، قیچی کردن پر تأثیر داره چون پرنده برای جفت گیری و حفظ تعادل در زمان جفت گیری از بال هایش استفاده میکند. بهتره از یک فرد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

  32. سلام
    من‌‌دو‌تا‌کبوتر دارم
    تازه‌انداختم جفت این‌چهار‌روزه‌که باهنم
    اما نر میخواد جفت‌گیری کنن بلد نیستن
    نوک نمیگیرند ایا هنوز جفت نرفتن.

    • سلام، معلوم نیست باید صبر کنید،در مورد جفت گیری هم بصورت غریزی یاد میگیره در غیر اینصورت میشه کنار یه جفت دیگه قرار داد تا رفتارهای اونا رو یاد بگیره.

  33. راه حل دیگه هست که بکنم تا جفت بشنو تخم گذاری کنن اگه بیرون باهم باشن حتی گندم هم بخورن پیش هم باشن دعوا نمیکنن ولی وقتی ماده تو لونه باشه نره رو میندازم پیشش ماده قور قور نازکی میکنه و نره بق بقوی میکنه بعدا باز دعوا میکنن ؟
    خیلی سرحال هستن نره از ماده بزرگ تره ولی نمیدونم منظورشون چیه

    • چون ماده جارو گرفته باید ماده رو برداری بزاری یه جای دیگه بعد نر که جا گرفت ماده رو بندازی جاش بعد یکی دو روز ماده رو بزار جاش

    • وقتیکه جفت نیستن رو تخم نمیخوابن که. باید جفت بشن تخمگذاری کنند و شما به جای تخم های اون تخم دیگری زیرش قرار بدهید.

  34. سلام
    من یدونه کبوتر پاپر کاکولی ماده دارم
    بعد دو سه روز رفتم یدونه کبوتر نر سرور اوردم از اول خیلی دعوا میکردند الان دعواشون خیلی کم شده اصلا دعوا نمیکنن رفتم تخم کبوتر دیگری را گذاشتم زیر ماده نره خیلی میخواد تو ارامش روی تخم ها بخوابه ولی ماده میره تو لونه نره رو میندازه بیرون
    ماده اصلا از نره بزرگ تر نیست ولی نمیدونم جریان چیه
    3روز هست که تخم هارو اوردم گذاشتم تو لونش ولی اصلا تخم ها رو نشوکندن
    به نظر شما جفت میشن
    اگه جفت شدن برنج بدم بهشون تخم میذارن
    ممنون که منو راهنمایی میکنید

    • سلام، در مورد جفت شدنشون نمیشه چیزی گفت و الان هم فصل جوجه کشی نیست. برنج میتونید بهشون بدهید ولی اگه قراره جفت بشن باید تغذیه قوی تری داشته باشند مخصوصا بعد از بیرون اومدن جوجه ها

  35. سلام من کبوترام تازه جفت شدن ماده علاقه ای به جفت گیری نداره و نر محل نمیده
    با اینکه نر خیلی مسته! بنظرتون به ماده باید شاهدانه بدم؟

  36. سلام
    من یجف کبوتر دارم تا الان دو بار تخم گذاشتن اما نطفه نداشته الانم یمدته اصلأ جفتگیری نکردن البته نره یخورده سرگیجه داره خاستم عوضش کنم اما مثلشو جایی پیدا نمیکنم!

  37. سلام من یه کفتر نر مست دارم و یه ماده خریدم بعد دوماهه باهم جفت نشدن ماده خیلی وحشیه نره ازش میترسه باید چیکار کنم اصابمو خورد کرده

    • سلام، ماده اگه بزرگ تر باشه اجازه نمیده جفت گیری کنند. مجددا پرنده هاتون رو داخل جفت کنی بندازید ولی از قبل کمی دان گرم مثل شاهدانه به ماده بدهید تا تحریک بشه. اگر نشد باید این جفت ها رو جدا کنید.

  38. سلام وقت بخیر من یک جفت کبوتر دارم جفت گیری کردن یک دانه تخم گذاشته ولی۴ روزه اونیکیرو نگذاشته؟

    • سلام، ممکنه تخم داخل تخمدانش گیر کرده باشه. ایا علائمی مثل بی حالی و کز کردن کف قفس در کبوتر ماده مشاهده میکنید؟

  39. سلام من کبوترام با هم رابطه برقرار میکنند ولی تخم نمی گذارند هر روز با هم رابطه دارن حتی بعضی وقتا روزی دوبار ولی تخم نمیزارن چیکار کنم؟

    • سلام، دلایل مختلفی داره. اگر دم کبوتر ماده به سمت پایین افتاده و پشتش قوز کرده به زودی تخمگذاری میکنه اگر نه ممکنه تخمگذار نباشه یا کلا نمیتونه تخم بذاره. بهتره تغذیه شو هم قویت کنید.

  40. سلام بنده یه جفت کبوتر دارم که نزدیک به دو هفته است آنها را خریده ام و با هم جفت شده اند دانه های مقوی زیادی به آنها میدهم ولی هنوز تخم گذاری نکرده اند مقداری هم پوشال نزدیک آنها قرار داده ام ولی حتی عمل لانه سازی را هم انجام نداده اند به این خاطر میگویم جفت شده اند که هیچگاه از کنار هم تکان نمیخورند و با هم عشق بازی هم میکنند میشه بگید که چقدر زمان نیاز است تا شروع به تخم گذاری کنند؟

    • سلام، معمولا 7 تا 10 روز بعد از جفت گیری ماده شروع به تخمگذاری میکنه ولی به آب و هوا هم ربط داره. یعنی ممکنه با هم جفت شده باشند ولی ماده تمایلی به جوجه کشی نداشته باشه.

      • حتی روزی چند بار هن نوک گیری میکنن و این که اگه ماده تمایل به جوجه کشی نداشته باشه چه باید کرد

  41. سلام من یک جفت کفتر دارم هم ماده میره روی نر هم نر میره روی ماده از یکی سال کردم گفت جوجه ها شو جفت نر میده درست است یا نه

  42. سلام من یک جفت هفترنگ شکلاتی دارم الان دو ماه است که هی جفتی می‌زنند ولی ماده تخم نمیذارد باید چی کار کنم ولی بعضی وقتا ماده توی قال کامل میشینه باید چه چکار کنم

  43. سلام
    من یه نر دارم که میخام هرچه زودتر ازش جوجه بکشم با یه ماده جفت کردم تخم گذاشتن ولی تخمشون شکست الان یکماه گذشته ولی خبری از جفت گیری نیست چیکار کنم تا جفت گیری کنند.؟؟؟؟؟؟

  44. سلام من یک جفت هفترنگ شکلاتی دارم الان دو ماه است هی جفتی می‌زنند ولی ماده تخم نمیذارد باید چی کار کنم ولی بعضی وقتا توی قال کامل میشینه روی زمین باید چکار کنم

  45. دوعدد کبوتر نرو ماده دارم به مدت 20 روز باهم جفتن اما تخم‌ نمیزارن ونرش هم جفت داشته وتخم جوجه هم داشته اما حالا با این جفت هنوز تخم‌ نذاشته

  46. سلام ببخشید کبوتر های من الان یک هفتس که جفت شدن ولی ندیدم جفت گیری کنن با این حال نر دنبال ماده میره و میزنه احتمال داری تخم بزارن لطفا جواب بدید

  47. سلام من یه کفتر نر شازده قرمز دم قاشقی رو با یه پشدار بادمجونی ماده که روی بالش یه قده مانند داره بالشم کبک کردم قشنگ نک گیری هم میکنه بانرم دوروزه دارم ماده هرو ولی نمیخوابه نر بره روش ولی نک گیری میکنه

    دیروز خریدمش

  48. سلام من یه جفت کفتر دارم تخماشون نطفه نداشت انداختم دور الان تخم نمی زارن علاقه ای به جفت گیری ندارند لطفا بگین چیکار کنم

  49. سلام من یه جفت نیومده دارم که قبلا نر بایک ماده دیگه جفت بود وبچه میداد ولی ماده رفت ومن نر را با یک ماده دیگه جفت کردم الان ۳ ماهه که پیش هم هستند وماده تخم نمی‌گذارد لطفا راهنمایی کنید که چه دارویی برای تخم گذاری استفاده کنم با تشکر

    • سلام، برای مست کردن کبوترهاتون میتونید به مقدار کم دان گرم بهشون بدهید مثل شاهدانه، ظرف آبتنی هم براشون خوبه از قطره ad3e هم میتونید استفاده کنید. اگه جفت نشدن کار خاصی نمیتونید انجام بدین باید پرنده ها رو عوض کنید.

  50. سلام من یه چفت کفتر دارم تازه جفت شدن بعد لانه گذاشتم برای تخم جفت هم شدن ولی نر میره روی لانه میشینه نمیزاره ماده بشینه عایا باید چیکار کرد؟؟

  51. سلام یه جفت پلاکی دارم دوسری تخم گذاشتن ولی هردو سری تخم هاشون لق شده بار دوم هم لونشون رو گرم کردم ولی تخمسون لق شده وایکنه میتوتم برای حمال ازشون استفاده کنم

    • سلام، اگه مشکل از تخم های نطفه دار باشه میتونید بعنوان پرستاز از این جفت استفاده کنید ولی ممکنه ایراد از جفت ها باشه و به خوبی تخم ها رو گرم نمیکنند.

  52. سلام من یک نر شازده قرمز رو بایه ماده شازده قرمز جفت انداختم فرداش ماده امد وبا نر نک گیری کرد بعد ماده خوابید نر سوار ماده شد فرداش همین کارو باز انجام دادن ولی الان چهار روزه دارمشون ماده ماده میخواد نک نر بگیره نر نکشو عقب میبره وماده به سرش نک میزنه بعد جلدشونم کردم هرجا میرن باهمن ایا تا هفته اینده تخم میگذارند
    کبوتر ماده ام کاکلی است ایا جوجشان هم کاکلی میشود

    • سلام، باید صبر کنید معمولا یه هفته بیش تر طول میکشه تا تخم بذاره. در مورد جوجه ها هم بیشتر به جنس ماده شباهت پیدا میکنن ولی بستگی به ژن پرنده های شما داره.

  53. یه سئوال دیگه هم دارم ممنون میشم جواب بدین بی زحمت من دوتا کبوتر رو جفت بزنم ولی نره خیلی بدجور ماده رو میزنه درحدی که خونی شده درضمن نره رو از ماده خودش جدا کردم

  54. سلام وقت بخیر
    من دوتا کبوتر گرفتم نر و ماده
    ۳ روزه که لب میگیرن و هنگام جفت گیری که میخواد بشه کبوتر نر انگار هوا رو میزنه و جفت گیری انجام نمیشه
    این رویه چندروز طول کشیده
    طبیعیه؟

    • سلام، برای بارور شدن تخم ها، کلواک نر باید کلواک ماده رو لمس کنه، باید صبر کنید احتمالا در دفعات بعدی موفق خواهند شد.

  55. سلام یک کبوتر توی منقل منزلمون لونه کرده و تخم گذاشته روی تخم ها هم می شینه اما وقتی کباب میکنیم ميره و چند ساعت بعد میاد یا هروقت وارد اتاق میشیم ميترسه و باز چن ساعت بعد میاد با این مدل نشستن و خوابیدن تخم ها جوجه میشن؟

    • سلام، خیر احتمالش کمه جوجه بشن، پرنده از شما میترسه و فرار میکنه، ای کاش تا زمان به دنیا اومدن جوجه ها و بزرگ شدن اونا از اون منقل استفاده نمیکردید.

  56. سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم چرا کبوترای ماده و نر رو تو قفسای جداگونه قرار میدن و فقط موقع جوجه کشی هر جفت رو انتخاب میکنن و تو جفتکن میزارن؟؟؟

    • سلام، برای اینکه در روند جوجه کشی مشکلی پیش نیاید اینکار انجام میگیرد وگرنه ممکنه جفت ها تخم ها رو ترک کنند یا اینکه با پرنده های دیگه درگیر بشن. یا اینکه نر ممکنه با ماده دیگه جفت بخوره.

    • سلام، کار خاصی نمیتونید انجام بدین پرنده خودش باید جفت گیری رو یاد بگیره. ممکنه هنوز آماده جفت گیری نباشن کمی صبر کنید و زیاد مزاحمشون نشید تا نترسن یا استرس نگیرن.

  57. سلام دوباره خسته نباشید قبلا هم نظر دادم
    من گفتم که دوتا کفتر دارم
    تقریبن دوماه پیش بود که تخم کفترام خراب تا ۲۰ روز روشون خوابیدند ولی خراب شد
    توش جوجه بود شکستم
    الان دیگه هوا گرمه چرا تخم نمی زارن
    و اینکه کفتر ماده ام خیلی چاق شده یعنی گوشت گرفته
    و نرم هم چاق شده
    و اینکه هم میخواد کفتر نر چینه بگیره ماده فرار میکنه و الان از آخرین باری که تخم کردند تقریبا خیلی میگذره و دیگه اصلا حتی جفت گیری و چینه عوض نکردن ولی کفتر نر خودش چوپ برده لانه ساخته ولی کفتر ماده بی تفاوت هس
    مشکل چیه و کفتر ماده دمش بایینه انگار میخواد تخم کنه ولی یک کاری شده و من دامپزشکی دسرسی ندارم
    لانه شونم راحته از کجا بفهم که تخم داره یا نه
    و اصلا میل به جفت گیری نداره
    ولی نر خیلی مسته
    و اینکه اینها الان تقریبا ۶ ماه میشه جفت خوردند
    ممنون از شما

    • سلام، چاقی برای کبوتر خوب نیست چون در اثر چربی ممکنه تخمدانش مشکل پیدا کنه یا اینکه تخمه ها بارور نشن یا اینکه تخم در تخمدانش گیر میکنه. اینو هم باید بدونید که بعد از جفت گیری چند روز طول میکشه (حدودا یک هفته) تا ماده تخمگذاری کنه و همیشه نمی توان از این پرنده ها انتظار جوجه کشی داشت. بستگی به آب و هوای و غریزه طبیعی اونا داره. ولی میتوان پرنده ها رو برای مست شدن تحریک کرد. مثلا یکم دان گرم بهشون بدهید و ظرف آبتنی براشون بگذارید.

    • سلام، خیر، پرنده اذیت خواهد شد، بهتره اول بالش رو آتل بندی کنید تا خوب بشه. حتی اگه اقدام به جفتگیری هم کنه احتمال موفق بودنش خیلی کمه.

    • سلام، مبحث ترکیب نژاد بسیار پیچیده است و اصلا نمیشه دقیق چیزی گفت. در این زمینه باید از افراد با تجربه کمک بگیرید.

  58. سلام من دو تا کبوتر گرفتم نمی دونستم نرو ماده ان ولی یکی بهم گفت دو تا ماده اند ولی امروز یکیشون سوار اون یکی شد و بعد نوک هم دیگرو گرفتن ایا نرو ماده اند

  59. سلام دوست عزیز من چند تا سوال دارم ممنون میشم جواب بدید بعد اینکه کبوتر ها جفت شدن چه دان هایی بدیم و اینکه من پر کبو تر ها رو قیچی کردم که فرار نکنن آیا خودم باید لونه بسازم یا میتونم جلوش خرده چوب بزارم که خودش لونه بسازه و تخم بگذاره ممنون میشم جواب بدید

    • سلام، تغذیه کبوترها قبل از جفت شدن باید تقویت بشه، وقتی که جفت شدن دیگه دیره. ولی وقتی جوجه ا به دنیا آمدن بهشون دان هایی همانند گندم، ارزن، قره ماش، ذرت، گاودانه و نان بربری و یا سنگک خشک شده، و تخم مرغ آب پز شده بدهید.
      در مورد لانه هم میتونید از لانه های آماده استفاده کنید یا اینکه اجازه دهید کبوترها خودشان لانه درست کنند.

  60. سلام تخم کبوترم بعد ۱۰روز رفتم دیدم تخمش افتاده کنار اما توشو نگاه کردم جوجه هسش فک کنم یه ۲ ۳ ساعتی زیرش نبوده ایا جوجه توی تخم میمیره یا نه؟

    • سلام احتمالش خیلی بالاست که تلف بشه ولی بهتره که تخم رو مجددا زیر پای کبوتر ماده بگذارید. (البته با دستکش اینکار رو انجام دهید.)

    • سلام، یه رفتار غریزی است و به موارد زیادی بستگی داره. آیا به جوجه ها دست زده اید؟
      اگر ماده به این جوجه غذا نمیده باید جوجه رو جدا کنی و خودتون باسرلاک مخصوص پرندگان زینتی بزرگش کنید. وگرنه خیلی زود در اثر گرسنگی تلف میشه. باید سریعا اقدام کنید.

    • سلام، به طور دقیق نمیشه گفت چون اینقدر تلفیق نژاد صورت گرفته و خالص نیستند. حتی ممکنه با انتخاب ماده درست پس از چندین دوره جوجه کشی به رنگ مد نظرتون برسید. ولی باید بدانید که رنگ جوجه کبوتر بیشتر به جنس نر شبیه دارد و فقط رنگ پرهای دم و تا حدودی پرهای سینه جوجه به جنس ماده شباهت دارد.

  61. 1 سوال دیگه یک کبوتر دارم به احتمال 99 درصد مادس ولی قرقر میکنه دور خودش میچرخه بنظرتون نره یا ماده و بقیرو میزنه

  62. سلام من یک جفت کفتر دارم به هم غذا میدن ولی جفتی نمی زنند دلیلش برای چی هست ممنون میشم جواب بدید

  63. سلام ببخشيد من یک جفت کفتر دارم به هم غذا میدن ولی جفتی نمی زنند دلیلش برای چی هست ممنون میشم جواب بدید

  64. باسلام یدونه نروماده را تازه جفت کردم دهان به دهان میشن ولی جفت گیری نمی کنند مشکل چیه نرفقط میره روی کاسه تخم گذاری و اوم اوم میکنه لطف کنید جواب بدین ممنون

  65. باسلام یدنه نروماده راکنارهم انداختم بهشون شاهدانه دادم ولی ازبس کبوترنر ماده را زد سرش زخمی وخونی شد مشکل چیه

  66. سلام من یک کبوتر نر بسیار مست دارم با یک ماده سوسک کلاه دار جفت دادم ولی ماده تمایل نداشت ومن با یک گرگی ماده جفت دادم ویک سره کنار هم هستن تو یک لونه میرن و الان 2 روز ازجفت گیری شون گذشت ولی هنوز تخم نگذاشتند

  67. سلام خسته نباشید الان دوهفته هست کبوتر ماده ام جفت شده روزی دوسه بارهم جفت گیری میکنم هم نر سواری میره هم ماده درضمن چوب هم داخل حلب میبرن جاشونم گرمه ولی خبری از تخم نیسته
    به زمان بیشتری نیاز دارن واسه تخم گذاری یانه؟
    ماده جوان هسته فکر کنم بار اولشه از کجا بدونم مشکلی واسه تخم گذاشتن داره یانه؟؟ ممنون میشم جواب بدیدن

    • با سلام، باید صبر کنید، ممکنه هنوز بالغ نشده باشند. برای بررسی سلامت تخمدان کبوتر ماده باید به دامپزشک مراجعه کنید.

  68. سلام من یه جفت کفتر دارم
    یه ماهی میشه جفتگیری کردن و نر و ماده دهن جورن هستند و تو این یک ماه به تعدادی جفت گیری کرده اند
    ولی هنوز تخمی نذاشته
    نر، ماده رو با نوکش میزنه و مجبورش میکنه که بره داخل لونه خودشون
    ماده میره میخوابه اما یک ماه هست که تخمی نذاشته اند مشگل چیه؟؟؟
    ممنون میشم که بگیر خسته نباشید

    • با سلام، کبوتر ماده ممکنه مشکل ژنتیکی داشته باشه یا تخمدانش دچار چربی یا آسیب دیدگی شده. آیا ماده قبلا تخمگذاری میکرد؟

    • اگه ماده کار باش و،نر هیچ مشکلی نداره، فکرکنم مادت یا چربی گرفته یا جناغش ضربه خورده مادهه را بزارخوب بپره،اذیتش کن هواش کن

  69. سلام خسته نباشید میشه زود پاسخ بدید
    من یک کفتر زاغ نر معمولی و یک کفتر سوسکی ماده دارم و الان یک تخم گذاشتن و خیلی هم جاشون راحته میخواستم بدونم که الان که یکی گذاشتن روی تخم نمی خوابند و دیروز من نبودم و داما دمون کفتر نر رو گرفته و اضیت کردخ آیا امکان داره که دیگه رو تخم ها نخوابند و تخم دوم هم میزارند ؟؟و جوجشون شکل کدوم یکی میشه و بار اول هم است تخم گذاشتن و هردو جوان هستن و الان که زمستونه امکان داره که تخم هاشون خراب بشخ

  70. با سلام اگر جوجه کبوتر های خوار و برادر در یک تخم گذاری به دنیا نیامده باشند وجداجدا به دنیا آمده باشن مشکل نداره که جفت بخورن؟

  71. راستی من الان همین کبوتر هایی که گفتم هم برای جنگ و جا‌گرفتن برای خودشون از روی چوب بند پایین نمیان

  72. سلام و خسته نباشید خدمت مدیر سایت ببخشید شما نوشته بودید بعد از گذشت دو روز از جفت گیری کبوتر ماده تخم میزاره من الان تقریبا هفتهصبر کردم اما هنوز کبوتر ماده تخم نکرده من جناق هاش رو هم دست زدم کور کور بود جریان این چیه؟

    • با سلام، جوجه های یک روزه تا چند روز نیاز به یک محیط گرم دارند. اگه بتونید داخل لونه رو گرم نگه دارید به طوریکه کبوتر ماده هم اذیت نشه و تغذیه خوبی داشته باشه هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. در فصل زمستان جوجه ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

  73. ببخشید تخم ۲۰ روزه زیر کبوتره نگاه کردم جوجه داره خیلی سرخ شده تخم میخاستم بدونم جوجش درمیاد یا نه تخم هم یکم سنگین شده؟

  74. ببخشید کبوترم تخمشو هنگام گذاشتن بیرون افتاده و شکسته میخاستم بدونم تخم دومو میزاره یا نه مثلا بعضی از کبوترا قهرمیکننو دیگه نمیخابن تا تخم بزارن ؟ احتمالش هس تخم بزاره

    • با سلام، معلوم نیست باید صبر کنید ولی میتونید یک تخم دیگر شبیه به تخم کبوتر داخل لانه بگذارید تا سیکل تخمگذاری کبوترتون به هم نخوره.

    • سلام، این نوع تخم های نطفه دار به شدت در معرض عفونت و بیماری قرار دارند و معمولا نطفه شون به طور کامل رشد نمیکنه ولی اجازه دهید پرنده به جوجه کشی ادامه دهد.

  75. سلام ببخشید من یک جفت کبوتر دارم که جفت گیری میکنند ولی تخم نمی‌گذارد یه چند روزی میشه که ماده میرسه تو لونه میشینه امروز دیدم که نر افتاده دنبال ماده و آروم نک میزنه دلیلش چیه ممنون میشم پاسخ بدید

  76. سلام یه جفت کبوترتازه جفت انداختم تا الان یه بار سوارش شده دیگه سوارش نمیشه با اینکه نری یه بار سوار ماده بشه ممکنه تخم بزاره

  77. سلام دو تا نر وماده دارم ماده دوست داره جفت بشه اولی اون بهش چیزی نمیگه و حتی بق بقو نمیکنه چون من اون رو از جفتش جدا کردم ؟

    • با سلام، دقیقا متوجه منظور شما نشدم. ولی یک کبوتر نر به جز با جفت خود میتونه با کبوتر دیگه ای هم جفت بشه.

  78. سلام ببخشید یه جفت کبوتر دارم نره فقط در روز ۲ ۳بار جوب برمیداره دو روزه این کارو میکنه میخاسم بدونم ماده درحال تخم گذاریه؟

    • با سلام، اگه جفت گیری کرده باشند بله تخمگذاری خواهد کرد. تزیین لانه نشانه اماده شدن برای تخمگذاری است.

  79. سلام ببخشید من یه جفت دارم که تخم کردن امانرشو فراری دادم ماده هم روی تخم میخابه میخاسم بدونم جوجه رو ماده درمیاره یا نه

    • با سلام، بله ماده تا اتمام جوجه کشی معمولا روی تخم میخوابه. باید صبر کنید. محیطشون بایستی ساکت و آرام باشه.

  80. سلام چند روزیه کبوترهام سرحال نیستند وچند روز یک بار یکیشون. میمیرن. بعضی هاشون خود به خود میمیرن و بعضی هاشون رنگ نوکشون تغیر می کنه باید چه کار کنن

    • با سلام، بهتره زیاد کنجکاو نباشید چون ممکنه پرنده دیگه رو تخم ها نخوابه یا اینکه تخم ها شوک دمایی ببینند. در جوجه کشی با دستگاه معمولا با ایجاد شرایط مناسب و گرم نمودن محیط، نطفه سنجی رو در روز 7 یا 10 ام انجام میدهند.

    • با سلام، باید صبر کنید. دوره جوجه کشی کبوتر تا 18 روز طول میکشه. زیاد مزاحم پرنده نشید فقط آب و دانش را بدهید.

  81. سلام ببخشید کبوتر یک تخم گذاشت بعد دو روز یکیشم گذاشت بعد من اون تخمارو برداشتم دوروز دیگه کبوتر دوباره تخم گذاشت الانم یکیه تخمش روش خوابیده میپرسم اگه کبوتر تخمشو برداری چند روزه تخم میزاره؟

    • با سلام، کبوتر ماده چند روز پس از جفت گیری فقط دو عدد تخم (معمولا با فاصله زمانی 24 ساعت) میگذارد.

  82. سلام ببخشید
    من یک جفت کبوتر مسافتی ( پلاکی) دارم
    تازه خریدم بنده خدا گفت که جفت رفتن و صبح تخم میزارن . الان یک هفته میگذره که نه جفت گیری گردن و نه تخمی گذاشتن
    اگه میشه راهنمایی کنید از کجا بفهمیم جفت گیری گردن

    • سلام، باید صبر کنید اگه کبوتر به جوجه کشی ادامه دهد احتمالا تخم های نطفه دار باز خواهند شد.

  83. سلام ببخشید خاستم ی سوالی بکنم ببخشید من یکی از کبوترام میره بالای خونه یکی از همسایه ها که یک طبقه از ما بلند تره چیکارش کنم نره اون بالا!گفتن گرسنش بزار نمیره حالا چیکارش کنم‌من ساعت چند بهشون دون بدم تا فردا نره اون بالا

  84. سلام
    میبخشید من یکی از کبوترام که ماده است برای پنج شش روز رفته بود خونه ی همسایمون اونا هم ی کبوتر دارن نمیدونمم نره یا ماده
    بعد رفتم اوردمش بعد دو سه روز کبوتر مادم تخم گذاشته هیچ چوبی هم نبرد بچینه بعد تخم بذاره همینجوری کف لونه رو سرامیک گذاشته روشم نمیخوابه اگر خم بخوابه میزاردش جلوش نمیخوابه روش من امروز صبح دیدم تخمش رو بعد رفتم خوشو کردم بیرون و تخمش رو گذاشتم کنار و کف لونش رو براده چوب ریختم و دوباره تخمشو گذاشتم سرجاش
    حالا میخوام ببینم دوباره میخوابه روش؟تخم دومی هم میذاره؟آیا با اون کبوتره هم جفت بوده؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • با سلام، کبوتر شما با اون یکی کبوتر جفت شده. کبوترها فقط دو عدد تخم میگذارند و باید منتظر دومی هم باشید. به خاطر جابجایی و لمس تخم های نطفه دار با دست ممکنه کبوتر رو تخم ها نخوابه ولی شما شرایط آرام و راحتی برای پرنده فراهم کنید.

  85. سلام یک جفت کبوترو جفت انداختم نر ماده رو خیلی زده وقتی بعد چند ساعت رفتم دیدم یک چشم ماده رو کور کرده چکار کنم لطفا جواب بدین

    • با سلام، به خاطر قلمرو طلبی نر هستش. باید سریعا جداشون کنید. این کبوترها جفت نخواهند شد. اگر تعداد زیادی کبوتر دارید اجازه دهد نر جفتش رو انتخاب کنه.

  86. سلام دوباره من جفت کبوتر دارم میخام بدونم اگه اینارو جدا کنم میتونم با یه چیز دیگه جفتشون کنم

  87. سلام من یک جفت یهودی دارم تازه برای جفت انداختم حتی جفت گیری هم کردن وخودشون با سیخ کاج لونه درست کردند تغذیه و جاشون هم مناسب بود ولی ماده نیوکاسل گرفت ماده را انداختم بیرون بعد ماده را همان روز عوض کردم ولی نرم ماده جدید را خونی کرد باید چیکارکنم با هم جفت شن

    • با سلام، دوست عزیز به همین راحتی که نمیشه پرنده ها رو با هم جفت کنید. نر به خاطر قلمرو طلبی و محافظت از لانه ماده جدید رو زده. باید صبر کنید. بیشتر مراقب پرنده ها و بهداشت محیط نگهداریشون باشید ممکنه بقیه هم نیوکاسل گرفته باشند.

  88. سلام
    خسته نباشید
    من یه جفت کبوتر دارم
    کبوتر نر .ماده رو دنبال میکنه
    و ماده فرار میکنه و میره اون ور
    بعضی وقت ها هم آرام نوک میزنتش
    لطفا بگید به من چی کار کنم
    مرسی

    • با سلام، معمولا بعد دو روز ماده شروع به تخمگذاری میکنه. احتمالا پرنده های شما هنوز هم مست هستن. باید صبر کنید.

  89. سلام
    آیا امکانش هست که کبوترها بعد از چند ماه جفت بودن از هم جدا بشن؟؟؟(یعنی اینکه یکیشون بره)؟

  90. سلام ببخشید ماده یک تخم صبح گذاشته روش نمیشینه چند ساعت طول میکشه اون یکیرو هم بزاره

  91. سلام ببخشید من ی کبوتر ماده دارم ی نری براش گرفتم نره ۳ روزه اوردمش وقتی میندازم تو جعبه ماده نر رو نوک میزنه اینا باهم جفت میشن؟چکار کنم زود جفت شن؟

    • با سلام، کبوترها در فصل جوجه کشی فقط دو عدد تخم میگذارند و معمولا تا اتمام تخمگذاری بر روی آنها نمی خوابند. بین هر دو تخمگذاری تقریبا دو روز طول میکشه، باید صبر کنید. ولی اگه ماده هر دو تخم رو گذاشته، باید لونه و محیطش رو بررسی کنید ممکنه دچار ترس و استرس شده باشند.

  92. سلام ببخشید من نر و ماده رو انداختم برای جفت گیری نره هی ماده رو میزنه اینا جفت میشن یک روزه انداختم

  93. سلام من یکجفت کفتر دارم که قبلان ماده اش جوجه داد۶ ولی نر همان ماده رفت به دلایلی ویک نر تازه اورم همو میزنن ماده میر تو لونه ولی نرا میربالای لونه باهم نمی مونن

    • با سلام، کمی دان گرم به کبوتر نر بدهید. نکات گفته شده در این مقاله رو هم اجرا کنید. اگر جفت نشدن باید نر رو عوض کنید.

  94. سلام من تقریبا یک هفته است یه جفت تزیینی خریدم نر ماده رو میزنه سرغذا خوردن همش دنبال زدنه
    ازیکی پرسیدم گفت میزنه زود تر تخم کنه
    بعدشم اوردمشون پر سر شون کامل درنیامده
    بود الان در اومده پر شون رو بستم تو حیاط ولشون میکنم ماده شب اول که خریدم رفت
    تو ظرف غذا خوابید بعد دیگه رو کف قفس می خوابه
    نر اهنگ میخونه ماده بعضی اوقات میخونه

  95. سلام ببخشید من یکی از کبوترام ی استخان اضافه بالای بازوش در اومده چطوری برش دارم ایا کبوتر نمیمیره؟

  96. سلام خسته نباشید. من یه جفت کفتر کله زرد قدیمی دارم ماده ش گم شد الان نرش میخاد با یکی از جوجه هاش جفت بشه. اشکالی داره از نظر ژنتیکی به مشکل بر نمیخوره. راهنمایی بفرماید. منونم

    • با سلام، نباید اجازه بدهید. جوجه های حاصل درگیر مشکلات ژنتیکی فراوانی خواهند شد. حتی جوجه های خواهر و برادر هم نباید جفت بخورن.

  97. ببخشید من ی کبوتر گرفتم نمیدنم نره یا مده میشه ایدی تلگرامتون یا شمارتون بفرستین مزاحمتون شم ببینین نره یا ماده ممنون میشم 🙏❤

    • با سلام، راه های مختلفی وجود داره که میشه از طریق آن جنسیت کبوتر رو تشخیص داد.
      سر کبوتر نر تا پشت گردن کاملا گرد می باشد. ولی تو ماده ها پشت گردن آنها شیب دارد است مثل تخم مرغ
      میتونید نوک کبوتر رو بگیرید اگر کبوتر بی قرار کرد نر و اگر آرام بود ماده است.
      از طریق استخوان جناغ هم میشه نر و ماده بودن کبوتر رو فهمید. استخوان جناغ ماده باز و برای نر بسته می باشد.

  98. سلام من یه کبوتر دوکت زرد ماده و یک دوکت سورخ تر دارم و هر کاری میکنم جفت نمیشم چه کارشون کنم

    • با سلام، گاهی اوقات جوجه حاصل از برخی نژادها دچار نقص های ژنتیکی شده و یا عقیم میشوند. بستگی به نژاد دارد.

  99. سلام ببخشید من ی کبوتر ماده داشتم نری براش خریدم الان هرکاری میکنم نر جفت نمیشه وقتی دونشون میدم همه دیگه رو با نوک میزنن البته فقط نوک میندازن بعد نر صدا در میاره حالا این دوتا جفت میشن؟۴ روزه نره رو خریدم

    • با سلام، کمی از دان های گرم مثل شاهدانه و گاودانه به کبوتر نر بدهید. همچنین کمی صبر کنید.

    • باشه شاهدانه میدم بهشون فقط ببخشید اینا جفت میشن چون نره از تو لانه فقط صدا در میارع و دو ماده مست میشه میاد تو حیاط عادیه اینا ک با نوک همو میزنن جفت میشن؟

  100. سلام من یک جفت کبوتر دارم.نره بهبهونی .ماده ابلق .۴روزه آوردمشون .اوایل داخل دلی باهم دعوا میکردن اما پرسیدم میگن دلی رو از تو گنجه بردارین.برداشتم الان دوتاشون داخل گنجه پیشه همن.صبح بلندشدم در گنجه رو باز کردم دیدم زیر چنگ نر پره سفیده.ماده هم رنگش سفیده.دونه هم خیلی نمی خورن اما پیشه کبوتر های دوستام میخورن.ایا جفت خوردند ؟؟؟ شاه دونه هم خریدم بدم.؟؟چکار کنم زود تخم بزارن؟؟

  101. سلام یه جفت کبوترتازه خریدم وارد کتونه که می کنم کبوتر نرقدیمی که قبلا داخل کتونه بوده جفت کبوترهای جدید را میزنه به قصد کشتن
    خواهش می کنم راهنمایی کنید لطفا

  102. سلام می خواستم بپرسم برای اینکه جوجه طوقی هفت رنگ بدست بیاوریم باید چه کاری انجام دهیم لطفا راهنمایی کنید

  103. سلام یه جفت کبوتر(نر بخاراوماده تهرونی) را کنار هم قرار دادم بهشون شاهدانه دادن باهم جفت خوردن نوک به نوک همدیگر می زنند ولی دهان به دهان نمی شن مشکل از چیه لطفا راهنمایی کنید

  104. سلام خدمت همه عشق بازا

    من دو جفت کبوتر دارم که هنوز با هم جفت نیستن وقتی یه نر و ماده رو کنار هم می زارم همدیگه رو می زنن.
    وقتی بیرونشون می کنم خوبن اما همینجور در گنجه رو باز می کنم نر میره داخل ماده که می رود پیشش نر نوک می زنه ماده میره تو لونه کبوتر دیگه باید چیکار کنم لطفا زود تر جواب بدید.
    ممنون

  105. من یک کبوتر ماده سبز شاه بال سفید دارم با یک دونه نر سبز ریشی با یک دونه نر پلنگ در یک لانه ۱در۱ میخواهم دوتا سبزم باهم جفت شود آیا کبوتر نر پلنگم را جدا کنم

    • با سلام، معمولا برای جفت گیری بهتر نرو ماده رو یه مدت در قفس جداگانه می اندازند. شما هم بهتره اینکار رو انجام بدهید.

  106. سلام من با گفتیه شما جلو رفتم کبوترام جفت شدن الان تخم کردن چند روزه بارون میباره همه جای گنجه رو بستم فقط یه پنجره بازه برای رفت آمد هوا مشکلی نداره برای جوجه شدن تخم ها یا بعد جوجه شدن نمیره جوجه ها ممنون میشم جواب بدین

    • با سلام، در جوجه کشی همیشه باید هوای تازه و اکسیژن کافی در اختیار تخم های نطفه دار باشه وگرنه خفه میشوند. همچنین دما محیط پرنده ها باید معتدل باشه نه سرد و نه بیش از حد گرم. یک سرپناه خوب برای گنجه درست کنید تا آب به داخل لانه نفوذ نکنه چون در این صورت تخم های نطفه دار تلف میشن. موفق باشید.

  107. سلام من کبوتر خریدیم یکی کت است ویکی دیگر کبوتر ساده باهم جفت نیستند چیکار کنم باهم جفت شوندراهنماییم کنید

    • با سلام یه مدت داخل گنجه بگذارید و تغذیه گفته شده در این مقاله رو اجرا کنید. اگر جفت نشدن باید نر عوض بشه.

  108. سلام بر همه عشق بازا داداش من کبوترامو جفت انداختم الان دیروز کبوتر ماده تخم کرده یدونه فقط امروز تخم دومیو نگذاشته علت یا مشکلش چیه ممنون میشم جواب بدین تشکر

  109. سلام بر همه عشق بازا داداش من دوتا کبوتر دارم انداختم جفت جفت شدن ذهن هم دیگرو میخورن ولی نر سوار ماده نمیشه عیبی نداره که برای جفت گیری یا چکار باید بکنم سوار بشه

    • سلام، کمی صبر کنید احتمالا با هم جفت میخورن. اگر جفت دیگری دارید در نزدیکی اونا قرار دهید این کار به جفت گیری کبوترها کمک میکنه.

  110. من یه کبوتر طوقی ماده دارم و میخواهم با یه نر جفتش کنم ایا طوقی فقط با یک طوقی نر جفت میشه یا با سایر نژاد ها هم جفت میشه یا نه بعد میخواستم بدونم برای اینکه کبوترم دستی بشه باهاش چکار کنم؟ ممنون از اطلاعات عالی تون😃😃😃👌👌میشه زود جواب بدید

      • با سلام، اگر پرنده ها هم نژاد و هم سن باشند سریعتر با هم جفت میخورن ولی پرنده ها با نژادهای مختلف نیز با یک دیگر جفت می خورن.

  111. سلام ی جفت کبوتر طوقی دارم نره ی بار جوجه داده وبعد از آن ماده که می خوابه تا می خوار سوار پشت بشه سر می خوره پایین بایک ماده دیگه هم انداختمش باهمین مشکل پیش آمد

  112. سلام برعکس این فیلمی که بالا گذاشتین کفتر نرم‌علاقه زیادی با جفت گیری نداره ولی ماده خیلی مست میاد و اماده جفت گیریه

    • با سلام، یکم از دان های گرم مثل شاهدانه و گاودانه به جفت نر بدهید. اگر جفت نشدن باید کبوتر نر رو عوض کنید.

    • سلام، عوامل مختلفی باعث این مشکل در کبوترهای ماده میشود که مهترین آنها ژنتیک، انباشت چربی در تخمدان پرنده، کمبود ویتامین e ، عوامل هورمونی و یا التهاب در کانال تخمدان پرنده می باشد. هر یک از این موارد باید جداگانه بررسی شوند و درمان آنها نیز با هم فرق دارد.

  113. سلام یه نر و ماده جفت کردم با هم ماده میخوابه اول نر برا سوار شدن خیلی طول میده در صورتی که جوجه هم نیست و بعد که سوار میشه به حالت بعلاوه قرار میگیره!!!اگه تخم بزاره ممکنه بدون نطفه بشه؟و دلیل ناشی بودن نری که بالغ هم هست چیست؟!!!!

    • سلام، بله ممکنه تخم ها بدون نطفه باشند. برخی از پرنده های جوان این مشکل رو دارند. بهترین راهکار قرار دادن یک جفت کبوتر دیگر در کنار آنها می باشد.

  114. یک کبوتر دارم ولی جفت او مرده و یک کبوتر دیگر دارم ولی ان دو باهم جفت نمی شوند چه کار کنم خواهشن راه کار جلو من بزارید

  115. با سلام خدمت همه عشقبازان…
    من به تمام راهنماییهای که توضیح کامل داده بودید عمل کردم و نتیجه خیلی عالی گرفتم ولی یه گلایه دارم که شخصی با نام(ع.آ) در پیامی که به شما فرستاده خارجی هارو راستگو و درستکار نامیده که خیلی از شما ها که داریم زحمت میکشین بهتر دانسته و شما هیچ عکس العملی انجام نداده.
    من از شما خواهش میکنم که نگذارید علمی که از ایران به خارج رفته و از مربیان ایرانی یاد گرفتن تمام فوت و فن رو، ولی یه سری بلانسبت بعضی ها با این تفکر احمقانه خودشون زیر سوال میبرن تمام زحمات شما هارو.
    پس ازتون عاجزانه درخواست میکنم جواب نادان ها رو بدید.

    • درود بر شما اقا افشین عزیز
      ما برای تمامی کاربران خود احترام قائل هستیم. خوشحال میشویم که سایر پرورش دهندگان نیز تجربیات خود را برای دیگران به اشتراک بگذارند تا سطح اطلاعات افراد علاقه مند به پرورش پرنده افزایش یابد.

  116. سلام من یک جفت کبوتر بالغ پلاکی دارم که چند وقت پیش اوردمشون این کبوترها تمام مراحل جفت،گیری رو انجام میدهند به غیر از سوار پیاده کبوتر ماده نمیخوابه برای نر اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

    • با سلام، برای جوجه کشی مصنوعی باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید تا بتوانید شرایط لازم برای رشد تخم های نطفه دار را مهیا کنید.

    • با سلام، بیشتر پرنده های ماده برای تخم گذاری نیازی به جفت گیری ندارد و فقط برای جوجه کشی و تولید تخم های نطفه دار نیاز به پرنده نر میباشد. لذا عدم تخم گذاری کبوتران شما نیز به کبوتر ماده برمیگردد.

    • اگه نرت مسته مشکل از مادشه چون اگه مشکل از نر باشه ماده تخم میکنه ولی جوجه نمیشن ولی این که اصلا تخم نمیکنن واسه مادشه

    • با سلام، اگر از سالم بودن کبوترها مطمئن هستید و پرنده ها به اندازه کافی نور و مواد معدنی همچون کلسیم دریافت میکنند نباید نگران باشید، کمی صبر کنید دیر یا زود کبوترهای شما تخمگذاری خواهد نمود.

    • من مدت زیادی هست که برا جیک زدن جوجه هان تاریخ میگیرم وبه این نتیجه رسیدن که از ۱۴ تا ۲۴ روز زمان لازم هست برای جیک زدن و این به نوع چرخوندن کفتر و استعداد اون جفت گربوط میشه و بیشتر هم در ۱۸ روز هستش اگه از ۲۴ روز بیشتر شد تخم خراب شده و بانور گرفتن زیر تخم میشه داخل تخم رو دید و فهمید البته(ما مِن عام الاّ وَ قَد خُص)

    • با سلام، آموزش به پرواز دراوردن کبوترها بسیار مفصل و طولانی می باشد. به زودی مطلبی در این رابطه منتشر خواهیم نمود. برای راهنمایی بیشتر مقاله پرورش کبوتر را مطالعه بفرمایید.

    • سلام اگه مستمر هستی که فقط اون ها رو با هم جفت کنی باید اون دو تا رو تو یک لونه جدا بزاری بدون اینکه با دیگر کفتر ها در تماس باشند وقتی که یک مدت باهم بودن به هم عادت میکنن و چون جفت دیگه ای پیدا نمیکنند مجبور میشن با هم جفت بشن من این کار رو کردم جواب داد البته زمان زیادی لازم داره شاید هم یک هفته. سعی کن اگه هم قیچی نیستن بالشون رو ببند که کف لونه باشن و بیشتر باهم در ارتباط باشن.

  117. این همه در مورد جفت کردن حرف میزنید ولی یه نکته مهم که همه جای اینترنت گشتم پیدا نکردم هیچکدومتون نمینویسید چجوری کبوتری که جفت دارد از جفتش جدا کنیم و جفت دیگری برایش جفت کنیم از حرفه ای باز ها خواهش میکنم بهم بگن خیلی مهمه اینجا بهم بگید

    • باید یه مدت کبوتر نر و ماده رو به طور کامل از هم جدا کنی وگر نه کبوتر به راحتی از جفتش جدا نمیشه و با کبوتر دیگه ای جفت نمیشه

    • با سلام…
      من در مقطعی نیستم که شمارو راهنمایی کنم ولی من خودم به این مشکل دچار شدم و میخواستم جفت کبوترها دهن خورده و کر هم باشن ولی با یه ماده دیگه جفت بود که از هم جداشون کردم وهر کدوم رو توی یه جفت کن جدا انداختم و به هر کدوم پرنده مورد نظر رو جفت انداختم چون فصل جفت گیری بود و پرنده ها مست بودن خیلی زود باد هم جفت شدن و انگار نه انگار که تا چند ساعت پیش با هم جفت بودن….

    • باید لانه ای که قبلن در ان‌بوده رو عوض کنید یعنی از لانه اش بردارین وتو یک لانه دیگه با ماده ای که میخواهید بگزارید بعد ۲تا ۴ روز جفت میشود …و اون موقع تو لانه اولیش هم گذاشتی مشگلی نداره

    • با سلام، پر ندادن به موقع، دان زیاد، بیماری، سوء تغذیه و کم آبی از دلایل مهم این مشکل در کبوترها می باشند. برای درمان می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
      ماساژ بافت نرم
      گرما درمانی
      حرکات کششی بال
      تمرین بال زدن و پرواز کوتاه در محیط های بسته
      در برخی از موارد به دلیل کمبود مواد معدنی و یا بیماری ها نیز کبوتر دچار کت گرفتگی میشود. لذا جیره غذایی آنها باید مواد معدنی همچون منیزیم ، کلسیم و پتاسیم به اندازه کافی داشته باشد.
      همچنین همیشه آب تمیز و کافی در دسترس کبوترها قرار دهید.

    • سلام باید باکبوتر های دیگر جدایش کنی و اگر جفت دارد با جفتش در یک آقل یا قفس تنهایش بزاری وروزی یک بار کتش را باز وبسته کنی تاول کند واگر روغن شترمرغ دارید کتش را چرب کنید راه درمان علتش هم این است شاید زیاد هوامیدی چیزی نیست اگر کبوترت بی ارزش است بنداز بیرون

    • اون جای گرم بوده و بردین جای سرد سگ لرزه میزنه درمانش نمک داغ کنید تا خیر به کتفش بزنید کبوتر رو تقویت کنید

  118. با معرفی حیوانات مختلف حس حیوان دوستی و مهربانی با حیوانات و ازدیاد علایق را به مردم آموزش دهید ضمنا از منابع خارجی (که خدا ما را لحضه ای از علم. تجربه. تحقیق. راست گویی و راست کرداری آنان محروم نکند.) هم زیاد استفاده کنید تا زحمات و محبت شما کار آمد و علمی باشد. دست مریزاد. G l a.

    • انشأالله خدا شما رو وصل کنه به خارجی های با تجربه و عالم که جز راست گویی و راست کرداری چیزی بلد نیستم…
      خیلی ناراحت شدم که محروم ماندی از علم خارجی ها…
      کاش کمی تحقیق میکردی تا متوجه میشدی که این علمی که به نام خارجی ها میزنی از ایران و ایرانی آموزش دیده و یاد گرفتن…

    • کبوتر ها معمولا در جوفتگاه قرار میدن ۶تا ۱۲ساعت میونه و بعدش ۱۰۰٪جفت میشن جفتگاه باید کسی نبینه هیچ کبوتری نباشه و نر کاملا مست باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!