عوامل موثر بر ناباروری شترمرغ

عوامل موثر بر ناباروری شترمرغ

عوامل موثر بر ناباروری شترمرغ

نسبت جنسیت نر به ماده برابر ۲:۱ بودند، میزان تولیدمثل ۴۱-۳۴ درصد داشتند که در مقایسه با آن میزان تولیدمثل گروه های جفتی یا سه تایی ۷۳-۴۵ درصد بود. به علاوه اگر ماده با نر هم خانواده اش سازش نداشته باشد بعید است که برای تولید تخم تحریک شود.

در گروه های سه تایی نمیتوان فرض کرد که هر دو ماده به یک میزان تولید تخم داشته باشد. اگر چه تعیین تخم های هر پرنده در گروه های سه تایی کار مشکلی است ولی می توان با ترسیم وزن تخم ها از شروع فصل آغاز جوجه کشی بر روی نمودار در مقابل درصد کاهش وزنی که طی جوجه کشی اتفاق میافتد (که برای شترمرغ ها ۴۱ روز پیش بینی شده) آنها را به دو دسته تقسیم نمود .

تعیین زمان تخم گذاری نیز به شناسایی تخم ها کمک میکند.

به این شکل اغلب ۲ گروه تخم پدید می آید و تخم هایی که روی نمودار با هم تطابق دارند معمولاً برحسب زمان تخم گذاری تفکیک می شوند . اغلب این موضوع که یک پرنده از دیگری بیشتر تخم می گذارد، وجود دارد.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی

در مطالعه ای یک خانواده سه تایی مولد، در فصل تخم گذاری ۱۰۰ تخم گذاشته شده بود اما ۶۷ تخم (۹۱/۲ درصد تولید مثل طی فصل تخم گذاری) متعلق به یک شترمرغ ماده بود که در مقایسه، شترمرغ مولد دیگر ۳۳ تخم (فقط ۳۸/۱ درصل تولید مثل) داشته است زمان سال هم در تعیین شروع تولید ماده مؤثر است.

شترمرغ ها و رئی ها معمولاً طی ماه های گرم تابستان در نیمکره شمالی تولیدمثل می کنند در حالی که اموها تمایل به تولیدمثل در ماه های پاییز و زمستان دارند.

علایم رشد تخم شترمرغ

وقتی که با تخمی روبرو می شوید که علامتی از رشد در آن مشاهده نمی شود این مسئله می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. این تخم باید نابارور باشد ؟ قبل از آن که سعی کنید برخی از دلایل ناباروری را کشف کنید بهتر است با چگونگی شناخت تخم نابارور، کار را شروع کنید.

تخم شترمرغ سانان حتی پس از گذشت چند هفته در دستگاه جوجه کشی می تواند ظاهر تخمی که تازه گذاشته شده است را داشته باشد. تخم های تازه معمولاً زرده زرد کروی و قابل تشخیص همراه یک نقطه سفید و مشخص (به ضخامت ۳-۲ میلیمتر) در بالای آن دارند.

در مقابل، اگر در تخم نقطه سفید روی زرده از بین رفته است و زرده ظاهری شیری رنگ دارد و یا این که زرده شکل ظاهری یا وضوح خود را از دست داده است در نتیجه این نشان دهنده آن است که تخم بارور بوده ولی جنین در مراحل اولیه رشد مرده است.

توضیح درباره ناباروری شترمرغ

ساده ترین توضیح برای ناباروری میتواند به دلیل عقیمی نر یا ماده باشد اما اثبات آن مشکل است و در صورتی که پرنده ماده ای به طور مداوم تخم های نابارور تولید کند، احتمال این که یکی از پرندگان عقیم باشند بیشتر می شود.

عوامل موثر بر ناباروری شترمرغ
عوامل موثر بر ناباروری شترمرغ

برای امتحان این فرضیه باید جفت گیری پرنده ها را تحت نظر و بررسی قرار داد (به توضیحات ذیل توجه کنید). اگر پرنده ها جفتگیری میکند باید جفت را از هم جداکید و آنها را با پرنده های سالم آزمایش کنید .

نشان دهد طول روز در کنترل تولیدمثل در این گونه ها تأثیرگذار است و در شترمرغ سانان دیگر نیز این مورد هنوز بررسی نشده است. به علاوه احتمالاً عکس آن هم درست است : شترمرغ ها میتوانند در تمام سال و در نواحی استوایی که طول روز از فصلی به فصل دیگر تغییر نمی کند تولیدمثل کنند.

ترجیحاً دسترسی به خوراک (برای پرندگان بالغ و جوجه ها) هم اهمیت دارد . در پارک بینالمللی غرب تسوا در کنیا، جوجه کشی طی ماه های خشک (از اواسط مرداد ماه تا اواسط مهر ماه) صورت می گیرد و جوجه ها درست قبل از دوره بارندگی سنگین (از اواسط آبان ماه تا اواسط دی ماه) از تخم بیرون می آیند. در خارج از آفریقا، دسترسی به خوراک و هم دمای محیط بسیار مهم است.

حداقل در شترمرغ ها، دمای محیط در تعیین زمان تولید مثل اهمیت بیشتری دارد.

مثال درباره عوامل موثر بر ناباروری شترمرغ

طی بهاری گرم و خشک در سال ۱۹۹۵ در یکی از مزارع بریتانیا، تولیدمثل در اواخر فروردین ماه آغاز شد اما در سال ۱۹۹۶ با بهاری سرد و بارانی تولیدمثل تا اوایل خرداد ماه تأخیر داشت.

در نروژ شترمرغ های پرورشی در طول فصل زمستان در محیط های سرپوشیده نگه داری می شوند که به واسطه وجود محیطی گرم و دسترسی آسانتر به خوراک، پرنده این امکان را مییابد که در تمام طول سال تولیدمثل داشته باشند.

در حالی که تحقیق بیشتری لازم است تا نقش آب و هوا در شروع تولیدمثل در شترمرغ سانان، مشخص شود. قطعاً این مسئله عامل مهمی است که باید در صورتی که پرندگان مزرعه تان تولیدمثل نمی کنند آن را مورد توجه قرار دهید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!