علائم کمبود مواد معدنی در تخم شترمرغ

علائم کمبود مواد معدنی در تخم شترمرغ

علائم کمبود مواد معدنی در تخم شترمرغ

کمبودهای دیگر در اسیدهای آمینه، پروتئین، آنزیم، کربوهیدراتها یا اسیدهای چرب ضروری اصلی همگی می تواند باعث شود که تخمی با کیفیت پایین تولید شود که قادر به شکل گیری طبیعی جنین نخواهد شد. به خصوصی، کمبود ویتامین ها و یونهای معدنی میتواند مشکلات فراوانی را برای ماندگاری جنین به وجود آورد.

خوشبختانه بیشتر علائم کمبود مشخص شده اند . برای مثال، کمبود ویتامین ریبوفلاوین باعث کوتولگی، چنبره زدن و نقص اعضاء می شود. اگر چنین مشکلاتی روی دهد در نتیجه محتوای تخم ناقص است و مانع از رشد طبیعی می شود. میزان بالای تلفات جنینی طی مراحل میانی جوجه کشی اغلب به دلیل مشکلات تغذیه ای است. راه حل این مسئله ارتباطی با جوجه کشی ندارد بلکه به جیره پرنده ماده در طی شکل گیری تخم مربوط می شود.

چندین هفته جلوتر از زمانی باشد که مشکل ظاهر می شود. اگر فکر می کنید مشکلات تغذیه ای وجود دارد بهتر است با کارخانه خوراک مشورت کنید تا با توصیه های خاص، خوراک و جیره فرموله شده را تهیه کند. متأسفانه تحقیقات کمی دربارهٔ احتیاجات تغذیه ای شترمرغ سانان ماده در ارتباط با محتویات تخم های شان صورت گرفته است. برای چنین کاری باید مطمئن شویم که جیره مناسبی در تمام مدت برای پرندگان فراهم می شود.

ساختار پوسته در علائم کمبود مواد معدنی در تخم شترمرغ

مهمترین جنبه آشکار در کیفیت تخم، ظاهر پوسته است. ضروری است که پوسته تخم از لحاظ ساختار، بهترین کیفیت را داشته باشد. زیرا پوسته به عنوان اولین خط دفاعی جنین در برابر تهدیدات محیطی به شمار میرود.

دستگاه جوجه کشی خانگی آرکام
دستگاه جوجه کشی آرکام 50 تایی

متأسفانه درگذشته ارزش تخم شترمرغ سانان، باعث می شد که تقریباً تمام تخم های تولید شده بدون در نظر گرفتن کیفیت تخم و در نتیجه شانس هچ آن، جوجه کشی شوند. عملکرد اولیه پوسته تخم، حفاظت از جنین در برابر صدمات فیزیکی و آلودگی میکروبی است اما هنگامی که پوسته معیوب است یا به درستی شکل نگرفته مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

بعضی از تخم ها با پوسته بسیار نازک در دستگاه جوجه کشی شترمرغ می شکنند و باعث از بین رفتن تخم و ریختن محتویاتش می شود که ممکن است دیگر تخم ها را آلوده کند. تخم های ترک خورده یا سوراخ شده هرگز هچ نمی شوند حتی اگر آنها را درست کنیم زیرا آلودگی میکروبی همیشه وجود دارد.

درجه بندی کیفیت در علائم کمبود مواد معدنی در تخم شترمرغ

معیار درجه بندی پوسته و تخم های شترمرغ قبل از جوجه کشی درجه ۱ وزن تخم بین ۱۷۰۰-۱۲۰۰ گرم است. شکل متقارن و نسبت حداکثر طول به حداکثر عرض ۱ به ۱/۲۵ (متغیر بین ۱/۳۰-۱/۲۰) است. رنگ پوسته از کرم کم رنگ تا رنگ بژ است هیچ گونه لک یا چروکی روی پوسته وجود ندارد. درجه ۲ وزن تخم کمتر از ۱۲۰۰ گرم یا بیشتر از ۱۷۰۰ گرم است حتی اگر رنگ تخم مناسب باشد. رنگ پوسته خوب است اما تخم بدشکل یا بلند است (نسبت حداکثر طول به حداکثر عرض بیشتر از ۱ به ۱/۳۰ است). رنگش کم رنگ است و درخشندگی ندارد.

علائم کمبود مواد معدنی در تخم شترمرغ

رنگش خوب است اما چروک های کمی روی پوسته وجود دارد. درجه ۳ تخم می تواند هر وزن یا شکلی داشته باشد. پوسته بسیار کم رنگ است و درخشندگی کمی دارد اما منافذ واضح و سفید رنگ دارد. پوسته سفید یا کرم کم رنگ با درخشندگی است. رنگ پوسته خوب است اما در بعضی از قسمت های پوسته چروک های کمی وجود دارد. پوسته کم رنگ یا سفید با سوراخ زیاد و در بعضی از قسمت ها ظاهری «پوسته پرتقالی» دارد.

کم رنگ هستند و هنگامی که به آن ضربه میزنیم به جای صدای بم صدای ضربه زدن به چینی تولید می کند. درجه ۴ تخم در هر وزن و شکلی وجود دارد. رنگ تخم خوب است اما در بعضی از قسمتها چروک های ضخیمی دارد. رنگ سفید بدون درخشندگی، رنگ سفید با سطحی زبر، تخم کم رنگ یا سفید است با سطحی پر از سوراخ و در تمام سطح پوسته پوسته پرتقالی» وجود دارد. درجه ۵ تخم در هر وزن یا شکلی وجود دارد تخم ترک و یا سوراخ شدگی دارد پوسته به شدت چروک شده که باعث بدشکلی می شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!