روش های گسترش بیماری های مرغ

روش های گسترش بیماری های مرغ

روش های گسترش بیماری های مرغ در مرغداری

راه های بسیاری برای گسترش بیماری های مرغداری از جمله پرنده یا محیط اطراف آن وجود دارد … و هوا، حشرات و آب .. و خلاصه ای از مهمترین راه های انتقال بیماری به پرندگان سالم است

توسط تخم مرغ

برخی از بیماری های مرغ مانند اسهال سفید، مایکوپلاسما و سالمونلا از مرغ ماده آلوده یا آلوده به جنین انتقال می یابند که هنوز در داخل تخم مرغ برای از بین بردن یک بیمار یا انتقال بیماری است.

با ضریب نفوذ

جوجه ها می توانند عفونت جوجه های سالم را در طی جوجه کشیدن در حالی که در کندو هستند، مهمترین آنها از جمله سیستیت، یعنی کولا، سالمونلا و غیره است.

دستگاه جوجه کشی آرکام
دستگاه جوجه کشی آرکام ۲۴ تایی

از طریق مرغداری در روش های گسترش بیماری های مرغ

اگر مخازن قبل از پرنده های جدید به خوبی تمیز و ضد عفونی نباشند، ممکن است به علت عفونت مرغ در محل نگهداری آنها ایجاد شود. با توجه به عدم تمیز کردن و تمیز نگه داشتن مداوم، ممکن است بعضی از بیماری ها تقریبا همیشه در این بخش باشد و همیشه یک منبع عفونت پرندگان می باشد که در مورد بیماری خطر ناک و بسیاری از بیماری های دیگر می باشد .

توسط هوا در روش های گسترش بیماری های مرغ

بسیاری از بیماری ها، به خصوص بیماری های تنفسی، از پرندگان آلوده به پرندگان سالم از طریق گسترش میکروب های آنها با اکسترودرها، با عطسه یا سرفه انتقال می یابند و سپس در هوا داخل درخت جواهر گسترش می یابند و همچنین با تهویه خارج از منزل برای رسیدن به دیگر پرندگان سالم در مراکز همسایه و مزارع همسایه آنها فارغ التحصیل می شوند.

روش های گسترش بیماری های مرغ

بنابراین، فاصله بین هر محفظه و دیگری نباید کمتر از 20 متر و برای هر مزرعه و دیگری حدود 1 کیلومتر باشد. مهمترین بیماریهایی که از طریق هوا پخش میشوند، بیماریهای خورنده و عفونی و وبا گوشتخوار و پنومونی هستند.

توسط پرندگان وحشی

بیشتر پرندگان وحشی باردار هستند و بسیاری از بیماری ها بدون آلوده شدن و انتقال بیماری به دیگر پرندگان سالم می توانند به این بیماری مبتلا شوند و همچنین بعضی از پرندگان در دوره خلوص برخی از بیماری ها در طول این دوره، منبع عفونت هستند، مانند موارد کلسترول و … می باشد.

از طریق گلوکوم

تخمک ها یا حنجره هایی که برخی از بیماری ها را ایجاد می کنند اغلب با گلوکوم دفع می شوند. بنابراین، ملافه ها، آب آشامیدنی و مدفوع آلوده می شوند و تبدیل به یک منبع عفونت مانند کوکیدیوز، یا اسهال سفید و کرم می شوند.

با استفاده از ابزارهای خودکار

این وسیله خودکار در انتقال بیماری به این معنی است که حمل و نقل مکانیکی میکروب ممکن است حامل بیماری مرغ در اینجا فرد باشد و شامل همه افرادی که درگیر در طیور هستند، مانند همه کسانی که در تولید و بازاریابی طیور مانند دامپزشکان، مهندسین کشاورزی، کارگران و بازدید کنندگان در مزارع و غیره، یک محل آلوده به سالم دیگر. عفونت همچنین می تواند به وسیله تجهیزات آلوده و تجهیزاتی که به خوبی تمیز نشده و از یک مزرعه به دیگری یا از یک خوابگاه به یک خوابگاه مانند قفس، تله تخم مرغ، مقیاس، علوفه، اتومبیل، کامیون، بخاری و غیره منتقل شود، به طور خودکار منتقل می شود. همچنین توسط مگس، پشه ها و جوندگان مانند موش ها، سگ ها و گربه ها نیز امکان منتقل شدن هر گونه بیماری به مرغداری نیز می باشد.

روش های گسترش بیماری های مرغ

پیشگیری در روش های گسترش بیماری های مرغ

به منظور جلوگیری از کوکیدوز، شرایط بهداشتی پرورش باید از لحاظ استفاده از داروهای پیشگیرانه به عنوان مواد افزودنی خوراکی مورد توجه قرار گیرد. مهمترین شرایط بهداشتی عبارتند از:

1. جوجه ها را جدا از پرندگان بالغ نگهداری شود.

2 – ضد عفونی قفس مانع از احتمال آلودگی علوفه و در نتیجه جلوگیری از عفونت است.

3 – وجود یک حوضچه استریلیزه در قفس .

4. مسیرها در اطراف مرغداری باید به صورت دوره ای تمیز شود.

5 – باید تراکم مشاهده شود و تعداد پرندگان را در منطقه واحد افزایش ندهید.

6. کنترل رطوبت از طریق تهویه .

7- تغذیه خوب و متعادل، به ویژه ویتامین ها، مهمترین ویتامین A و گروه B.

8 – تمیز مکانیکی از ماتریس و خاک و گرد و غبار که در آن گیر کرده است، مکانیکی تمیز می شود.

داروهایی که برای پیشگیری از مواد افزودنی خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند حدود 30 نوع هستند، از جمله:

آمبرول، زئولین، کوکیدین، ایلانکوپان، ارباس، کلپیدول و غیره، جایی که آنها برای تغذیه با نرخ های مختلف افزوده می شوند و در اثر و محافظت در برابر پرندگان از عفونت با این نوع کوکیدیوز متفاوت هستند.

از آنجایی که برخی از انواع کوکیدیوز مقاوم به برخی از انواع داروهای پیشگیرانه استفاده می شود، توصیه می شود از آنها به طور متناوب استفاده کنید. 2-3٪ از سودا در آب گرم و اقدامات احتیاطی


بیماری های مرغی در فصل تابستان و پیشگیری
عوامل مؤثر بر باروری در طیور


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!