جوجه کشی از مرغ به صورت طبیعی و مصنوعی

جوجه کشی از مرغ به صورت طبیعی و مصنوعی

جوجه کشی از مرغ با دستگاه جوجه کشی

از آنجا که گوشت مرغ به عنوان یکی از منابع غذای مصرفی جامعه محسوب می شود در بین مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و قسمت بزرگی از صنعت مرغداری به جوجه کشی از مرغ اختصاص یافته است و ساخت ماشین های جوجه کشی سهم بزرگی در برآوردن نتایج مطلوب در صنعت مرغداری را به خود اختصاص داده است البته به شرطی که این ماشین های جوجه کشی از کیفیت مطلوبی برای بالا بردن راندمان جوجه کشی برخوردار باشند.ناگفته نماند کیفیت تخم های نطفه دار و رعایت اصول بهداشتی و تغذیه هم سهم به سزایی در این امر دارند.

البته فرایند جوجه کشی از مرغ تنها به مواردی که در بالا اشاره کردم ختم نمی شود . در این مقاله سعی کردم تحقیقات زیادی انجام دهم و همه موارد را از زوایای مهم بازنگری کنم تا با زبانی ساده تر این مطالب را در اختیار کسانی بگذارم که در کار پرورش و جوجه کشی از مرغ در مزارع و مرغداری ها از ماشین های صنعتی بزرگ استفاده می کنند حتی کسانی که این حرفه را در محیط های کوچک دنبال می کنند.

هر ساله شاهد این هستیم که هزاران نفر در شهر ها و مناطق مختلف به این حرفه ارزشمند روی آورده اند ولی عدم آگاهی های لازم آنها را در نیمه راه نا امید کرده و از ادامه کار باز ایستاده اند و یا به تلفات و ضررهای هنگفتی که در این امر متوجه شان شده عادت کرده اند. شاید بسیاری از همین آدم ها ترجیح دادند محصولات خودشان را با قیمت های بالاتری به بازار عرضه کنند تا جبرانی برای ضررهای مالی باشد . همه کسانی که خواننده این مطالب هستید طبیعتا این موضوع را غیر اخلاقی می دانید و شاید بسیاری از شماها دنبال راهکارهای مناسب هستید تا این اتفاقات نابهنگام را به حداقل ترین مقدار برسانید و نتایج مطلوبی را به دست آورید . در ادامه همراه من باشید تا اصولی ترین راه ها را به شما پیشنهاد کنم . راهکارهایی که نتیجه تلاش و تحقیق بسیاری از کارشناسان با تجربه است و من یکی یکی به سراغ آنها رفته ام.

پیش شرط های اصولی تبدیل تخم به جوجه

دستگاه جوجه کشی خانگی آرکام
دستگاه جوجه کشی آرکام 50 تایی

دما

اگر از دستگاه جوجه کشی با کیفیت تمام اتوماتیک استفاده می کنید مطمئن باشید که تنظیم دما توسط سنسورهای هوشمند سنسورین به صورت دقیق انجام می پذیرد و دمای مناسب برای جوجه کشی را به صورت خودکار تنظیم می کند. چرا که منابع حرارتی برای کارکرد این سنسورهای هوشمند در داخل دستگاه تعبیه شده اند و هر وقت دما به کوچکترین میزان تعین شده کاهش یابد این منابع حرارتی به صورت خودکار فعال می شوند.

قبل از اینکه تخم ها را در شانه ها بچینید باید میزان دمای دستگاه را به 20 الی 26 درجه برسانید و توجه داشته باشید اگر از این مقدار بیشتر باشد به سلامت تخم های نطفه دار آسیب می زند.
میزان دمای داخل دستگاه برای جوجه کشی در زمان ستر باید 37.7 درجه سانتی گراد باشد و در زمان هچ 5/. درصد کاهش می یابد.

رطوبت

تنظیم رطوبت هم یکی از پیش شرط های لازم برای بدست آوردن راندمان بالا و کیفیت مطلوب است و این موضوع بسته به نوع دستگاه جوجه کشی که انتخاب می کنید طبیعتا فرق خواهد کرد. دستگاه جوجه کشی با کیفیت و تمام اتوماتیک در زمان ستر میزان رطوبت را بین 60 تا 80 درصد تنظیم می کند و از طریق پمپ آبی که به دستگاه وصل است تامین می شود. شاید سوالی که ممکن است بپرسید این است که چرا میزان دما بین 60 تا 80 درصد است کمتر و یا بیشتر بودن از این مقدار چه تاثیری بر فرآیند جوجه کشی می گذارد ؟

جوجه کشی از مرغ

ابتدا قبل از گذاشتن تخم ها به داخل دستگاه آنها را وزن کنید تا در ایام ستر و هچ بین تبخیر و رطوبت رسانی تعادل ایجاد شود. اگر وزن تخم ها زیاد باشد به رطوبت کمتری احتیاج دارند در غیر این صورت مقدار آن با توجه به میزان وزنشان افزایش می یابد. از طرفی رطوبت زیاد باعث می شود روی تخم ها همیشه خیس بماند و این یعنی ایجاد عفونت و آلودگی که از طریق پوسته به جنین انتقال می یابد و برعکس اگر رطوبت کمتر از این مقدار باشد عمل تبخیر باعث از بین رفتن مایع داخل تخم های نطفه دار خواهد شد و در نتیجه نطفه تلف می شود و یا جوجه متولد شده بسیار سبک وزن خواهد بود و ممکن است چند روز بعد از تولد هم انقدر ضعیف باشد که تلف شود. چند روز مانده به پایان جوجه کشی و در ایام هچ 10 تا 15 درصد بسته به وزن تخم ها رطوبت را افزایش می دهند.

اکسیژن رسانی و تهویه دستگاه های جوجه کشی

در ماشین های جوجه کشی یکی دیگر از مسائل مهم این است که هوا باید به صورت متعادل در داخل ماشین های جوجه کشی جریان پیدا کند و حتی اینکه دستگاه های جوجه کشی در چه محیطی قرار بگیرند بر فرایند جوجه کشی تاثیر خواهند گذاشت اگر عایق بندی دستگاه های جوجه کشی ضعیف باشد و هم دستگاه ها در محیط مناسبی قرار نگیرند منجر به ایجاد مناطق سرد و گرم در داخل دستگاه و در بین تخم ها خواهد شد و این عمل بر روی تخم ها اثرات منفی خواهد گذاشت و باعث به تاخیر افتادن رشد نطفه ها خواهد شد و برای بهبود این وضعیت اگر دستگاه های جوجه کشی در یک سالن سرپوشیده قرار بگیرند به طوری که هوای تازه در محیط اطراف دستگاه وجود داشته باشد، دستگاه جوجه کشی اختلاف هوای سرد و گرم را بالانس می کند و در بین تخم ها جریان می یابد.

وجود هوای تازه به داخل اتاقک های دستگاه جوجه کشی مانع ابتلای جنین ها به بیماری های قارچی و عفونی می شود . هوا باید با یک ترکیب مناسب در داخل ماشین های جوجه کشی در حال عبور مرور باشد و اکسیژن مورد نیاز تخم ها را تامین کند و دی اکسید کربن موجود را از داخل دستگاه های جوجه کشی خارج کند. برای تامین اکسیژن مورد نیاز نطفه ها و کنترل هوا ماشین های تمام اتوماتیک مجهز به دریچه ورودی و خروجی هوا هستند. علاوه بر آن فن های تعبیه شده در داخل دستگاه هوا ی موجود را به خوبی جا به جا و به صورت یکسان تهویه می کند.

نکته قابل توجه این است که دما، رطوبت و اکسیژن رسانی از مهمترین دلایل برای جلوگیری از تلفات نطفه در روزهای پایانی (سه روز مانده به هچ) جوجه کشی است.
اولا در روزهای پایانی رشد جنین کامل شده است و متابولیسم بدن بخاطر تلاش برای بیرون آمدن از تخم زیاد می شود و در نتیجه باعث افزایش حرارت در داخل تخم می شود بنابراین اگر تبادل دمای داخلی و بیرونی دستگاه به درستی انجام نگیرد گرمای تولید شده در داخل تخم محبوس می شود حتی اگر برای چند ساعت این تبادل دما اتفاق نیفتد و میزان دما به 39 یا 40 درجه برسد سبب تلف شدن جوجه در کمتر از چند دقیقه خواهد شد.

روز نوزدهم ،روزی است که نوک نطفه به سطح پوسته رسیده و شروع به تنفس می کند حالا اگر رطوبت داخل دستگاه زیاد باشد و عمل تبخیر کم باشد نوک نطفه به سطح پوسته نمی رسد و قادر به تنفس نخواهد بود و باعث از دست دادن جوجه قبل از تولد خواهیم بود. از طرفی هم وقتی برعکس این موضوع اتفاق بیفتد یعنی شدت تبخیر بالا و مقدار رطوبت به میزان قابل توجهی در داخل دستگاه پایین باشد کیسه های هوایی داخل تخم وسیع تر می شود در نتیجه نوک جوجه زودتر از روز نوزدهم به سطح پوسته تخم می رسد و باز هم زندگی جنین در خطر است.پس فراموش نکنیم که کاهش و افزایش میزان رطوبت در روز های پایانی در زندگی نطفه تاثیر گذار است. در ماشین های جوجه کشی تمام اتوماتیک گروه صنعتی هواباتور توانسته با بهره گیری از سنسورهای SHT ساخت سوئیس میزان رطوبت ماشین را با رطوبت سنج کنند طوری که میزان راندمان تا 98 درصد افزایش یافته است.

در روزهای پایانی جنین بزرگتر می شود و برای تکامل به اکسیژن بیشتری نیاز دارد پس باید میزان اکسیژن موجود در محیطی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار دارد به میزان قابل توجهی افزایش داد و این مستلزم این است که دستگاه را در جایی قرار دهید که مشرف به دریچه های جریان هوا باشد تا هوای تازه به راحتی از آن عبور و مرور می کند در غیر این صورت چون متابولیسم جنین در روزهای آخر زیاد است، ممکن است با گرمازدگی مواجه شود و عدم کمبود اکسیژن در ایام هچ حتی برای چند دقیقه باعث از دست رفتن نطفه خواهد شد.

اگر توجه داشته باشید وقتی به صورت طبیعی از مرغ جوجه کشی می شود، پرنده مادر در طول روز چندین بار عمل چرخش تخم ها را انجام می دهد ولی در دستگاه های جوجه کشی عمل چرخش به صورت دستی و یا خودکار است که حداقل باید 6 مرتبه و در هر 4 ساعت یکبار انجام پذیرد تا گرما و رطوبت رسانی و اکسیژن به صورت یکنواخت تخم ها را پوشش دهد در غیر این صورت نطفه به پوسته تخم می چسبد و عمل تبخیر کیسه آب، بیشتر می شود و در نتیجه نطفه از بین می رود. همچنین تخم ها باید طوری در شانه ها چیده شوند که قسمت پهن تخم در کف شانه و قسمت باریک آن رو به بالا باشد در غیر این صورت اگر سر نطفه در قسمت باریک شکل بگیرد قادر به تنفس نخواهد.

آب مناسب دستگاه جوجه کشی

آبی که در داخل پمپ های رطوبت رسان جریان می یابد باید عاری از هر نوع آلودگی شیمیایی و بدون املاح باشد در غیر این صورت رطوبت حاصل از این پمپ ها با آلودگی همراه می شود و روی پوسته تخم ها نشسته و آن را به جنین انتقال می دهد و در صورت وجود املاح کنترل کننده های رطوبتی رسوب بسته و ایجاد اختلال می کند. بهتر است از دستگاه های تصفیه آب و کولر های ضد عفونی کننده استفاده کنید و سختی آب را قبل از انتقال به رطوبت سازها بگیرید.

کارهایی که قبل از جوجه کشی مرغ و تولید جوجه باید انجام دهید

  1. جمع آوری تخم های نطفه دار و نگهداری آنها در دمای 13 الی 15 درجه سانتی گراد و به مدت 7 روز
  2. انتخاب تخم های مناسب از نظر کیفیت، شکل ، اندازه و میزان ضخامت پوسته تخم ها
  3. تخم های نطفه دار را بعد از جمع آوری تمیز و ضدعفونی کنید.
  4. دستگاه جوجه کشی و بخش ستر را قبل از روشن کردن دستگاه ضدعفونی کنید.
  5. تخم ها را در داخل شانه ها و در قسمت ستر قرار دهید.

کارهایی که بعد از جوجه کشی مرغ و تولید جوجه باید انجام دهید

  1. در ایام جوجه کشی کارکرد دستگاه را از نظر میزان دما، رطوبت و اکسیژن رسانی در ساعت های مختلف کنترل کنید.
  2. در روز دهم ستر تخم ها را کندلینگ کنید.
  3. تخم های بی نطفه را از داخل دستگاه خارج کنید و علت تلف شدن تخم های نطفه دار را بررسی کنید.
  4. تخم های که ایام ستر آنها تمام شده در سه روز پایانی به سبدهای هچر انتقال دهید.
  5. جوجه های متولد شده را شمارش کنید. فضولات آنها جمع و داخل دستگاه و شانه ها را تمیز و ضدعفونی کنید.

تخم هایی که گذاشتن آنها در داخل دستگاه ممنوع است

1. تخم هایی که شکسته و ترک دارند گزینه مناسبی برای جوجه گیری نیستند چون به خاطر گرمای بالای 37 درجه سانتی گراد در داخل دستگاه آب داخل تخم به شدت تبخیر می شود همچنین در اثر ترک خوردن، نطفه به راحتی دچار آلودگی می شود و تا مادامی که در داخل دستگاه است آن را به سایر تخم های سالم انتقال می دهد.

2. تخم هایی که شکل نامناسبی دارند : بیضی شکل ،گرد و هر تخمی که تشخیص سر و ته تخم را معلوم نمی کند.

3. تخم های آلوده و خونی : مرغی که دچار عفونت های خونی است تخم را هم آلوده می کند و یا تخمی که در زمان خروج از بدن مرغ در بستری که آلوده به کود ، باکتری و قارچ ، قرار می گیرد، گزینه مناسبی برای جوجه گیری نیستند. نه تنها به جوجه تبدیل نمی شوند بلکه باعث انتقال آلودگی به تخم های دیگر شده و سبب از بین رفتن نطفه های سالم می شود.

4. تخم هایی که اندازه مناسبی ندارند: بدین صورت که اگر اندازه تخم کوچک باشد جنین قادر به تغذیه کافی از محتویات تخم نخواهد بود در نتیجه بعد از به دنیا آمدن آنقدر ضعیف است که تلف می شود. تخم های خیلی درشت نشانگر سن زیاد مرغ تخمگذار است نطفه موجود در این نوع تخم ها هم ممکن است در ایام هچ قبل از رسیدن به حالت سکون رشدشان متوقف شده و تلف شوند و یا دیرتر از موعود به دنیا بیایند.

5. تخم های کهنه و تاریخ گذشته : اگر تخمی تاریخ گذشته باشد و یا به مدت طولانی تری در انبارهای ذخیره تخم باقی بمانند آب و محتویات داخل آن تبخیر می شود و وزن سبک تری خواهند داشت.

6. تخم های که حاصل جفتگیری مرغ و خروس های جوان است و در روزهای اول بلوغ آنها تولید می شود: چون خروس های جوان در دو هفته اول جفت گیری هنوز به بلوغ کامل نرسیده اند و ممکن است توانایی تولید اسپرم با کیفیت را نداشته باشند در نتیجه نطفه ایی که در این تخم ها شکل می گیرند رشد نمی کند و در همان روزهای اولیه تلف می شود.

جوجه کشی از مرغ به صورت طبیعی

روش جوجه کشی طبیعی

فعالیت جوجه کشی در پرندگان به زمان پیدایش آن ها باز میگردد. انسان نیز قرنها است جوجه کشی را به روش مصنوعی اجرا می کند، اما باید توجه داشته باشید که اصول مورد استفاده در هر دو روش یکسان است.

در این پیمانه با جوجه کشی طبیعی، ماشین های جوجه کشی و عوامل مؤثر در رشد نطفه بیشتر آشنا می شوید.

جوجه کشی طبیعی همانطور که میدانید، جوجه کشی طبیعی به وسیله ی مرغ کرج صورت میگیرد.

مرغ کرج حالت مخصوصی دارد که می توان ان را غریزه و یا حس مادری نامید. با استفاده از این غریزه، مرغ ها با تأمین حرارت، رطوبت، تهویه و چرخش، شرایط لازم را برای رشد جنین در تخم مرغ فراهم می کنند.

تشخیص مرغ کرج مرغ کرج به خوابیدن بر روی تخم مرغ علاقهمند است. مرغ هایی که صبح زود یا نزدیک غروب تمایلی به بیرون رفتن از لانه ندارند، ممکن است کرج شده باشند. این حالت را با باد کردن و پوشی دادن پرهای خود نیز نشان میدهند.

حرارت بدن مرغ کرج بالاتر و در حدود ۴۱ درجه ی سانتیگراد است. همچنین صدایش تغییر می کند و خوراکش نیز کم می شود. مرغ کرج انتخابی باید پرهای زیاد، بدن ظریف و پاهای کوتاه داشته باشد.

توجه داشته باشید که از مرغ های کرج ترسو و عصبانی برای جوجه کشی طبیعی استفاده نکنید.

شرایط لازم خوابیدن مرغ کرچ

حرارت محیط خوابیدن مرغ کرچ را باید بر روی ۲۵ درجه ی سانتیگراد تنظیم کنید. همچنین هوای کافی، رطوبت مناسب (۶۰٪) و محیط ساکت و آرام برایش فراهم کنید.

برای خواباندن مرغ می توانید از یک سبد یا جعبه ی چوبی استفاده کنید. لبه های کناری آن را ۷ تا ۸ سانتیمتر بلندتر در نظر بگیرید تا کاه و کلش از آن بیرون نریزد.

توجه داشته باشید که جعبه را باید دور از تابش مستقیم آفتاب، باد و باران قرار حالت، مرغ باید بتواند با بال هایش روی آنها را کاملا بپوشاند. معمولا، حداکثر ۱۵ عدد تخم مرغ را در زیر هر مرغ کرچ قرار می دهند.

روش جوجه کشی طبیعی

در دوران جوجه کشی باید به وضعیت بهداشتی مرغ رسیدگی کنید. محل خوابیدن مرغ را ضدعفونی نمایید. مرغ را از نظر وجود انگل های خارجی نیز معاینه و بررسی کنید.

در مدت جوجه کشی طبیعی آب و غذای مرغ کرج را تهیه کنید. مرغ کرج باید روزانه ۳ تا ۴ بار برای خوردن غذا و دفع فضولات از روی تخم مرغ ها بلند شود که به این ترتیب در حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه تخم مرغ ها را ترک می کند. غذای مرغ کرج باید کم حجم، ولی مقوی باشد.

مخلوطی از دانه ها مانند جو، گندم و ذرت در نزدیکی مرغ قرار دهید. اگر مرغ کرج دچار یبوست شد، از انواع سبزی استفاده کنید و هرگاه دچار اسهال گردید، تغذیه از دانه ها مفید می باشد. برای تحریک اشت های مرغ، بهتر است جیره ی غذایی را به طور مرتب تغییر دهید.

بوقلمون بیش از طیور اهلی دیگر به کرج شدن تمایل دارد. به همین دلیل در برخی از مناطق ایران بوقلمون برای جوجه کشی طبیعی مورد استفاده قرار گرفته و به صورت ماشین جوجه کشی زنده عمل می کند. در این حالت بیست و پنج تا سی و پنج تخم مرغ را میتوانید در زیر بوقلمون قرار دهید.


97 دیدگاه برای “جوجه کشی از مرغ به صورت طبیعی و مصنوعی”

  1. سلام خسته نباشید
    وقتی جوجه ها در جوجه کشی طبیعی از تخم بیرون بیان نوشتید که بعد از ۲۴ ساعت دان بدیم میخواستم بدونم باید اب شکر بعد از بیرون امدن از تخم بدم یا ۲۴ بگذره بعد اب شکر بدم
    و اینکه اگر همزمان از تخم بیرون نیان مثلا فاصله زمانی یکروز چی کار کنم دان بدم یا نه

  2. سلام
    من دو سه ساعت مرغم از روی تخم ها پاشد باز دوباره روشون خوابید.تخم ها سالم هستن یا جوجه اونا مرده؟
    جوجه ها دو هفته هستن

  3. سلام من الان دو دوره هست مرغ محلی میخوابونم ولی متاسفانه جوجها در نمیان هر دوره ۱۰تا تخم میذارم وکاملا نطفه دار هستن واینکه جوجه کامل هست ولی متاسفانه مرده داخل تخم

  4. سلام روز بیست و یکم یکیشون در امد ولی الان روز بیست و سوم هست و خبری نیست چه کار کنیم ؟؟؟
    دوتاشون را مرغ با پا یکم پوستشون را شکسته اونا چی ؟؟؟؟
    ببخشید میشه خودمون یکم پوسته را سوراخ کنیم ؟؟؟؟
    اخرین سوالم هم جواب بدید میشه خودمون جوجه بخرین بزاریم زیر پا مرغ؟؟؟

  5. با سلام
    مرغی دارم دارای دو جوجه تقریبا ۵ تا ۶ ماهه دوباره تخم گذاشت و کرچ شد و جوجه های قبلی هنوز هم زیر بال و پرش هستند نمی دونم جوجه ها تخم ها را می شکنند و یا خود مرغ هرکاری کردم مرغ را از جوجه ها جدا کنم نشد یعنی مرغ مادر ول کنشون نبود الان ۲۱ روزه به محض اینکه جوجه ها از تخم بیرون اومدن مرغ به آنها حمله ور می شود و آنها را می کشد به همین دلیل این روزهای آخر آنها را زیر مرغ در آوردم و داخل کارتونی گذاشتم چکار کنم تا بقیه تخم ها جوجه شوند

  6. سلام ۵تا ‌تخم زیر مرغ کرچ گذاشتم تا روز ۲۳چهارتا جوجه شدن الان روز ۲۵ هست یه تخم دیگه مونده بود که کنار تخم کثیف کاری کرده بود خواستم تمیزش کنم که دیدم پوست تخم مرغ شکسته ولی پوسته نرمش هنوز بود تخم رو پوشته نرمش رو پاره کردم جوجه توش بود وزنده هم بود یه لحظه رفتم د بر گشتم دیدم از تخم بیرون اومده ول نمیدونم چرا مادرش لگتش کرده بود و شکمش هم سوراخ بوده یا سوراخش کرده مادرش حیونی داشت جون میداد زیر پای مادرش چند لحضه بردمش تو افتاب الان بهتر شده جیک جیک میکنه نفس هم می کشه به نظرتون خوب می شه چی بدم بخوره ممنونم

  7. سلام من یک اردک دارم که چهار تا داشتیم ولی سه تا شو کشتیم تا زمانی هم که میخواست کرچ شه اردک نر باهاش بود الانم نزدیک۱۷ تا اینا تخم گذاشته و روش نشسته جاشم نرمه معمولا هم در لونش بستس و بعضی وقتا میاد بیرون داد میزنه که بهش آب و غذا بدیم بعد اینکه غذاشو دادیم باز میره میشینه رو تخما بعد جاشم نزدیک جایی هست که رفت و امد زیاده و سروصدا هست و اینکه تا الان به دنیا نیومده در عید کرچ شده بود ولی الان خیلی وقته گذشته میترسم جوجه ها به دنیا نیان آیا این جوجه ها به دنیا میان یا …… الان ایا میتونم مطمئن بشم که به دنیا میان حاضرم همه کار بکنم که حداقل چند تاشون به دنیا بیاد لطفا راهنمایی کنید

    • سلام . دوره جوجه کشی اردک ها بسته به نژآد 28 تا 35 روز میتونه باشه
      وققتی اردک از روی تخم بلند شد که غذا بخوره تخم ها رو به ارامی نطفه سنجی کنید اگر جوجه داخل تخم تکون خورد باز میشن تخم ها
      این مقاله رو بخونید : آموزش نطفه سنجی

  8. سلام
    ایا مرغ کرچ در روزه های ستر هم نیاز هست تا از روی تخم ها به مدت 10 دقیقه برداشته شود؟مشکل ایجاد نمیشود؟!

    • سلام، کاری به مرغ نداشته باش اصلا نباید بلندش کنید خودش به وقت گرسنگی یه چند دقیقه بلند میشه غذاشو میخوره بعد میره رو تخم ها . اگه به زور بلندش کنید از حالت کرچی بیرون میاد.

  9. سلام خسته نباشید
    من ۱۵ تا تخم مرغ گذاشتم زیر مرغ الان ۲۲ روز بیرون نیومدن تخم هام اول گذاشتم همه سالم بودن یعنی خراب شدن؟؟

  10. سلام خسته نباشید
    امروز روز ۲۳ هست
    یکی از جوجه ها دراومد یکی هم پوستش رو نوک زد و همش صدا جیک جیک می‌کرد اما بعد از ۹ ساعت هیچ کاری نکرد من یکمی از پوست تخم مرغ رو کندم )حدود ۵سانت(اما دیدم خون میاد از پوسته تخم مرغ دیگر گذاشتم در دستگاه لطفا راهنماییم کنید

    • سلام، معمولا تا 20 ساعت بعد از نوک زدن باید صبر کرد. الان دیگه چاره ای دیگری ندارید باید داخل دستگاه باشه تا رگه ها بسته بشن.
      دمای دستگاه شما ممکنه پایین باشه یا رطوبتش خیلی زیاده. یا اینکه از تخم نطفه دار کهنه استفاده کردید. تو ایام هچ دمای 37.2 و رطوبت 65 الی 70 درصد مناسبه.

  11. سلام من یک تخم مرغ را در تکه نرم پیچاندم و در پهلوی مرکز گرمی گذاشتم وهردوسات بعد چرخش میتمش به نظر تان آیا جوجه خواهد شد؟

    • سلام، اگه نوک زده باشن درمیان. فقط اگه نتونستن بیرون بیان بعد نوک زدن شما میتونید کمی از پوسته تخم را بردارید تا جوجه راحت خارج بشه.

  12. سلام الان ۲۲ روز هست که زیر مرغ تخم گذاشتیم روز ۲۰ ام یکی از جوجه ها در آمده ولی از بقیه خبری نیست و نمی توانیم ببینیم که تخم مرغ ترک خورده یا نه چون مرغه از روشون بلند نمی شه تا بلندش هم می کنیم سریع می ره می شینه روشون
    چند روز دیگه صبر کنم ؟

    • سلام، نهایتا یکی دو روز دیگه میتونید صبر کنید چون اگر بیرون نیان یا قبل از هچر تلف شدن یا اینکه داخل تخم خفه شدن.

  13. سلام من ۱۵ تا تخم مرغ زیر بوقلمون گذاشتم
    تو روز ۲۱ ام فقط یدونه در اومده بقیه تخم ها زیر رش هستن
    احتمال داره این جوجه ها روز ۲۲ ام از تخم بیرون بیان ….

  14. سلام دوست عزیز
    آیا این کلیپ های که نشون میدم تخم مرغ را در کارتون میزارم و لامپ قرار میدم و در کارتون رو میبندند آیا جوجه سالم بیرون میاد؟؟

    • سلام، بله اگه دما و رطوبت داخل کارتن مناسب جوجه کشی باشه و تخم های نطفه دار به موقع چرخیده بشن و تهویه کافی داشته باشند به جوجه تبدیل میشوند. البته تخم های نطفه دار باید تازه و سالم باشند.

  15. سلام.ممنونم از اطلاعات خیلی خوبتون.یه سوال داشتم ما ۱۵ تخم زیر پای مرغمون گذاشتیم و ۶ تا تخم مرع هم که یک هفته جلوتر بودیم از مرغ دیگه ای که بلند شده بود،به زیر پای مرغ خودمون اضافه کردیم.و الان از اون ۶ تا ۳ تاش در اومده و هنوز ۵_6روز از زمان تخم مرع های خودمون باقی مونده،میگن باید جوجه ها رو جدا کنیم که مرغ از روی تخم های دیگه بلند نشه ولی جوجه ها خیلی ضعیفن.چیکار بکنیم؟!ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • با سلام، 15 عدد تخم برای جوجه کشی طبیعی یکم زیاده و ممکنه مرغ به خوبی نتونه همشون رو گرم کنه. شما باید جوجه ها تازه متولد شده رو خودتون بزرگ کنید. دقت داشته باشید تا 30 ساعت نباید بهشون غذا بدهید، محل نگهداریشون هم باید گرم باشه (33 درجه) مقاله تغذیه جوجه مرغ را مطالعه کنید.

  16. سلام من ۲۰تخم زیر مرغم گذاشتم . الان ۲۲ زوزشون .الان ۴تا جوجه امدن بیرون بقیه هنوز در نیامدن. ایا بقیه در میان

    • با سلام، یکی دو روز دیگر هم صبر کنید. اگر اثری از نوک زدن بر روی تخم ها مشاهده نمیشود متأسفانه تلف شده اند.

    • سلام، به طور متوسط 21 روز می باشد. دوره هچ در برخی مواقع تا 3 روز بیشتر نیز میتواند طول بکشد. آیا اثری از نوک زنی بر روی تخم ها دیده میشود؟ اگر نه به احتمل زیاد در دوره هچ تلف شده اند. کمی دیگر هم صبر کنید.

  17. سلام مرغ لاریم کپ شده – رو تخم که خوابیده بود مرغهای دیگم اذیتش میکردن بردمش یه اتاق دیگه که تاریکه- صبحا ساعت 7 لامپ روشن میکنم تا 7 شب – آیا نور متناوب لازمه براش یا همین روند خوبه- البته میتونم نور رو جوری تنظیم کنم که 24 ساعته روشنایی باشه ولی در حد نیمه تاریک – در مورد نور و صبح وشب توضیح بدین – قبلا هم داخل این اتاق مرغ کپ داشتم که جوجه هاش در اومدن ولی نحوه ی نور دهی رو کلا فراموش کردم-

    • سلام، جوجه کشی طبیعی باید در یک محیط کم نور انجام بگیره و نیازی به نور متناوب و یا روشنایی 24 ساعته نداره.

  18. سلام دوست عزیز خسته نباشی .
    من تقریبا ۲۲ روز که تخم مرغ هارو زیر مرغ گذاشتم
    ولی نه خبری از شکستن تخم ها هست ونه هیچی
    چون که تخم ها نطفه داره
    به نظر شما در میاد ؟،

  19. سلام من بیست عدد تخم در دستگاه گذاشتم امروز روز 22 هستش و دو روز پیش فقط یه جوجه خارج شد و از این تخم ها هیچ خبری نیست نه نوک و نه صدای خاصی. یکی از تخم هارو شکستم و جوجه کامل بود ولی هیچ علامتی از زنده بودن نداشت امکانش هست بقیه جوجه ها مرده باشن؟متاسفانه یکی از تخم ها از دستم افتاد و پوسته قسمتی ازش شکست ولی پرده آسیبی ندید. این تخم دیگه بدرد نمیخوره؟ ممنون

    • سلام، یه روز دیگه هم صبر کنید. اگر خبری از نوک زنی نشد، بقیه تخم ها تلف شدن. اگر جوجه ها داخل تخم زنده هستن می تونید به هچ آنها کمک کنید. در این باره نیز بهتر است جست و جو کنید. مطلب مرتبط زیاد هست.

  20. سلام . من الان 22روز هست که تخم هارو زیر مرغ گذاشتم. تخم ها نطفه دار بوده ولی الان نه اثری از ترک هست ونه نوک زدن جوجه !!الان باید چیکار کنم بازم صبر کنم یاخودم تخم هارو بشکنم ؟؟

    • با سلام، تا الان می بایست حداقل تخم ها نوک زده می شدن، یک روز دیگر هم صبر کنید. در غیر اینصورت تخم ها تلف شدن.

  21. سلام ممنونم بخاطر سایتتون ، تخم مرغ های خونی چن روز و مشخص نیست کدوم مرغ کرچ شد ،هیچ کدوم از مرغا مرتب رو تخم ها نمیخوابن و تمایلی هم ندارن برن رو تخم ها ،ممکن خون تخم مرغ علت دیگه ای داشته باشه ؟

    • با سلام، لکه خونی داخل تخم نشان از نطفه می باشد. احتمال دارد که در اثر گرمای بدن مرغ ها در هنگام خوابیدن نطفه ها رشد کرده باشند.

  22. من به مدت ۲۱روز تخم داخل دستگاه گذاشتم حالا ۲۱روز تمام شده فقط یکی از تخمها جوجه شده می خواستم بدونم بقیه تخمهارا خودم بشکنم یا خودشون در میان .؟کی در میان

    • با سلام، یکی دو روز دیگر هم صبر کنید. اگر تخم ها نوک زده باشند (20 ساعت گذشته باشد) و جوجه درون تخم هنوز زنده است می تونید به آرامی پوسته تخم ها را بردارید.

  23. سلام. من 6 تا تخم مرغ گذاشتم زیر مرغم الان روز 19 هستش و یکی از تخم ها ترک برداشته ولی جوجه در نمیاد و داره تو تخم تکون میخوره.. این جوجه سالم در میاد یا نه. راستی وقتی جوجه کامل شد تموم رگ ها میره تو بدنش یا چند تا رو باقی میمونه؟

    • با سلام، باید صبر کنید تا دوره هچ جوجه ها کامل شود. در ضمن تمام رگ ها باید بسته شوند در غیر اینصورت جوجه دچار خونریزی میشود.

  24. سلام من خودم دستگاه جوجه کسی درست کردم و هر ۳ ساعت یه بار هم می چرخونمش ولی نمی دونم از ۱۰ تا تخم که گذاشتم چند تاش جوجه میشه و مرتب هم این بخش رو تامین میکنم به نظر شما چند تاش جوجه میشه

    • با سلام، دما و رطوبت و تهویه نیز باید به دقت تأمین شوند. ایا این موارد رو هم رعایت میکنید. روز هفتم به بعد نطفه سنجی انجام بدید و نتایج رو بررسی کنید. موفق باشید.

  25. با سلام ممنون از سایت خوبتون من از سوالات دوستان و جوابهاتون استفاده کردم و همه اطلاعات لازم رو گرفتم ولی لازم دیدم تشکر کنم با سپاس از زحمات شما

  26. سلام من جوجه کشی مصنوعی با دستگاه اسکندری کردم روز ۲۰ است جوجه ها اندازه دو بند انگشت سوراخ کردند ولی بیرون نمی ایند

    • با سلام، تقریبا تا 20 ساعت از زمان هچ مشکلی نیست و جوجه ها در تلاش برای شکستن تخم ها می باشند. اما اگر بیشتر از این زمان طول کشید می توانید کمی بیشتر تخم را باز نمایید تا جوجه از آن بیرون اید.

  27. سلام من دستگاه جوجه کشی درست کردم. بعد از ۲۲ روز داخل تخم مرغ نگاه میکنم جوجه تکان میخورد و جوجه کامل شده اما بیرو نمیاد. چکار کنم.

    • با سلام غذای جلوی مادر و جوجه قرار بدهید و از انها فاصله بگیرید. مرغ ماده پرورش دهنده بسیار خوبی برای جوجه هایش می باشد.

  28. الان بیست و یک روزبیشتره که تخم گذاشتیم زیر بوقلمون یه دونش بازشده .بوقلمون هنوز روی بقیه تخم ها نشسته,آ یا بقیه هم باز میشن یا نه.

  29. سلام

    اگه یک تخم مرغ ازیر مرغ کرچ بیرون بیاد و به طور کامل سرد بشه دوباره میتوان ان را در زیر مرغ گذاشت دوباره گرم شود تا جوجه بشه؟ یا فاسد شده است

    • با سلام، روزهای آخر حساسترین دوره برای تخم های نطفه دار می باشند. اگر مرغ شما از حالت کرچی بیرون آمده باشد و جایگزینی برای آن ندارید هر چه سریعتر باید تخم ها را به یک دستگاه جوجه کشی منتقل کنید و با دستگاه ادامه دهید. در غیر اینصورت تمام تخم ها تلف میشوند.

      • من هم همین مشکل رو دارم الان روز ۲۰ هست و مرغ دیگه صدای جیغ نمیده و روی خاک میخوابه نه رویه تخم ها فقط شب میره روی تخم ها چیکار کنم؟ ایا این حالت طبیعیه توی روز ۲۱. من ساکن شمال هستم و اینجا هوا گرمه.

        • با سلام، خیر طبیعی نیست و الان به احتمال زیاد تخم های نطفه دار تلف شده اند. محل جوجه کشی باید دما و رطوبت معتدل داشته باشد.

  30. سلام ببخشید من روش های ساده ای را دیده ام که به نظرم کار ساز نیستند
    مثلا یک کارتون را می آوری لامپ را از یه ور کارتون رد میکنند بعد یک پیاله
    آب را زیر آن قرار میدهند بعد کل کارتون را پوشال میریزند بعد تخم مرغ هارو
    میزارند و بعد در طول ۲۱رپز آن هارو میچرخانند . و بعد از ۲۱روز از تخم مرغ بیرون میآید آیا این روش کار ساز است؟یانه؟

    • با سلام، جوجه کشی از تخم های نطفه دار بسیار حساس می باشد. حتی بیشتر دستگاه های جوجه کشی نیز به دلیل سنسورهای ضعیف و طراحی غیر اصولی راندمان مطلوبی ندارند چه برسد به یک دستگاه جوجه کشی دست ساز با کلی نواقص و ایراد فنی. برای بیشتر افراد ساخت دستگاه جوجه کشی با کارتن و … صرفا جنبه تفریحی دارد و متأسفانه راندمان این نوع دستگاه ها بسیار ایین و در بیشتر مواقع صفر می باشد. اگر قصد دارید به صورت جدی و حرفه ای وارد یان حرفه شوید باید حتما از دستگاه جوجه کشی باکیفیت استفاده کنید. برای خرید انواع دستگاه جوجه کشی خانگی به صفحه اصلی سایت
      (هواباتور) مراجعه کنید.

    • سلام بخشید من یه مرغ بر روی تخم ها خابوندم بعد چند مرغ فرار کرد و چند روز بعد یه مرغ دیگه گذاشتم رو تخم ها،ایا تخم مرغ های که نطفه هاش یکم رشد کرده خراب شده.ممکنه روند رشد رو ادامه بدن؟ممنون میشم اگه جواب بدین

      • با سلام، به احتمال زیاد تخم های نطفه دار به علت سرد شدن آن هم به مدت چند روز تلف شده اند. دقیقا چقد طول کشید تا مجددا یه مرغ دیگه بر روی تخم ها بخوابد؟

    • سلام آقا خسته نباشد
      من ۲۲روزه که مرغمو خوابوندم دیروز ۲تا از جوجه هایش از تخم در اومد اما بقیش هنوز در نیومده من به خاطر اینکه دفعه قبل جوجه ها زود تر در اومدن یکی از تخم های مرغرو شکوندم و یه جوجه کوچیک توش بود الان مرغ می خوابه رو تخم ها ؟

  31. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم که که یک ماه میشه خریدم نرم مسته ولی ماده ام تن به جفت گیری نمی دهد راهنمایی میکند

    • با سلام، برای آنها در قفس لانه تهیه کنید، کمی زمان نیاز است تا پرنده ها به محیط جدید عادت کنند و با هم جفت شوند.

  32. سلام مرغ عشق های من سه هفته شده ک تخم گذاشته مرتب هم روش می خوابه ولی خبری از جوجه نیس مشکلی دارن یا عادی هستش ممنون از راهنمایتون

    • با سلام ، دوره جوجه کشی مرغ عشق معمولا بین 18 الی 20 روز طول میکشد ولی یکی دو روز دیگر هم صبر کنید. اگر خبری از جوجه ها نشد احتمالا تخم ها بی نطفه و یا ضعیف بودن

    • یکی ، دو روز دیگر هم صبر کنید معمولا در جوجه کشی به روش مصنوعی دوره هچر بیش از سه روز طول میکشد. اگر جوجه ای از تخم بیرون نیامد متأسفانه شرایط مطلوب برای تبدیل تخم به جوجه فراهم نبوده است. دلیل این امر به عوامل مختلفی همچون بارور نبودن تخم نطفه دار ، محیط جوجه کشی ، دستگاه جوجه کشی و شخص کاربر بستگی دارد.

  33. سلام. شرمنده . میگم من 11 تا تخم زیر مرغم گذاشتم . الان روز 22 هست ولی بیرون نمیان… با نور داخل تخم ها رو دیدم و جوجه ها کاملا سالم هستند ولی بیرون نمیان … چی کار کنم ؟؟؟؟ ممنون

    • سلام به این هم بستگی داره که درچه ساعتی ازروز تخم بزارن مرغ ها.۲.اگر تا۲۳روز صبرکردی ودیدی جوجه ازتخم بیرون نمیان نطفه تخم هاضعیف هست وجوجه هابرای درامدن ازتخم تأخیردارن باید بیشترصبر کنی

      • سلام، تخم مرغ باید 21 روز در داخل دستگاه جوجه کشی بمونه تا تبدیل به جوجه بشه. لطفا مقاله رو مطالعه کنید.

      • سلام استاد من خودم به مرغ اینا علاقه دارم . بعدش خودم میخوام دستگاه درست کنم از کارتون . میخواهم لامپی صد وصل شده به دینر یا همون تنظیم حرارت لامپ و یه کاسه اب و چند تا سوراخ کوچک بر روی کارتون میکنم و دما سنج الکلی هم میزارم زیره که تخم مرغ نطفه دار قرار میگیره هم پوشال نرم میریزم و با نتظیم از حرارت لامپ به وسیله دینر دمای فضای کارتون رو به ۳۷ یا ۳۷.۵ در میارم . اگر این اقدامات کنم بنظر شما جوجه در میاد؟. ممنون میشم جواب بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!