رفع مشکلات احتمالی در فرایند جوجه کشی

رفع مشکلات احتمالی در فرایند جوجه کشی

رفع مشکلات احتمالی در فرایند جوجه کشی

در این مقاله قصد داریم که با تاکید اهمیت استفاده از یک دستگاه جوجه کشی که توانایی ایجاد و حفظ شرایط دقیق دما و رطوبت را در طول دوره جوجه کشی داشته باشد ذهنیت شما را تغییر دهیم

شرایط متناقض

اکثر مشکلات جوجه کشی به علت سطوح دما و رطوبت نامناسب یا غیر دقیق است. تشخیص این مسئله پیچیده نیست، اما این کار نیاز به برخی اصول نگهداری و توانایی اندازه گیری دقیق دارد. تخم های جوجه کشی باید در طول ۲۱ روز (برای مرغ) حدود ۱۵ تا ۱۳ درصد کاهش وزن داشته باشند که در این مدت جنین رشد کرده و آماده هچ شدن می شود. اگر رطوبت خیلی بالا یا خیلی پایین باشد، این کاهش وزن نرمال، خیلی آرام یا خیلی سریع اتفاق می افتد در نتیجه یک درصد مرگ و میر بالایی خواهد داشت.

در طول دوره ۲۱ روزه جوجه کشی، کاهش وزن باید خطی باشد اگر شما تخم هایی را یافتید که کاهش وزن خیلی سریع دارند، پس رطوبت درون دستگاه خیلی کم است. و بالعکس اگر کاهش وزن خیلی کند باشد، پس رطوبت خیلی بالاست. سطوح دقیق رطوبت مورد نیاز با توجه به نژاد (سفتی پوسته و پر منفذی) و همینطور سایز تخم، متغیر است. برای بدست آمدن نرخ کاهش وزن درست به و ایده آل، باید سطح رطوبت را تنظیم نمود باید از تغییرات زیاد در کوتاه مدت اجتناب کرد یعنی این سطح رطوبت باید در کل دوره جوجه کشی به یک اندازه ادامه یابد.

مرگ جوجه در پوسته تخم

زمانی که جوجه ها در درون پوسته تخم به سایز کامل رسیدند، شما آنها را مرده خواهید یافت، که این حالت به خاطر کم بودن رطوبت در طول دوره جوجه کشی است. که این حالت باعث خشک شدن خیلی زیاد تخم شده، و برای جوجه ها مشکل است که به غشاء داخلی پوسته نوک بزنند که پوسته شکسته شود و بیرون بیایند.

دستگاه جوجه کشی خانگی آرکام
دستگاه جوجه کشی آرکام 50 تایی

همچنین این شرایط اضطراری ممکن است به علت سطح رطوبت سراسری غیر دقیق است که باعث پیشروی خشکی خیلی زیاد یا خیلی کم شود. اگر این موضوع ریشه مسئله باشد باید ارقام ثبت شده کاهش وزن بررسی شود.

زود یا دیر شدن زمان هچ

اگر نرخ هچ پایین باشد، و جوجه ها خیلی زود یا خیلی دیرتر از زمان مورد انتظار (یا ممکن است تعداد زیادی جوجه درون تخم مرده باشند) باشد، پس به احتمال زیاد به علت نوسان دمایی نامطلوب است. به طور مثال، اگر در مراحل اولیه جوجه کشی دما خیلی گرم یا خیلی سرد باشد که در نتیجه باعث تغییر زمان بندی هچ خواهد شد و نرخ مرگ و میر جوجه ها را افزایش می دهد. آگاه باشید که تخم ها به دما بسیار حساس هستند که فقط ۰ / ۱ درجه سانتیگراد اختلاف، می تواند تاریخ هچ را برای ایک روز جلو یا عقب بیندازد.

در یک هچ دیر، ما جوجه هایی با شکم ورم کرده داریم که نشان دهنده حرارت کم است. در برخی از دستگاه های جوجه کشی دما به طور یکسان در درون ماشین پخش نمی شود، بنابراین شما ممکن است در قسمتی از ماشین تخم هایی را بیابید که هچ بهتری نسبت به تخم های دیگر داشته باشد. بنابراین عدم همسانی دما در سراسر ماشین یک مسئله اساسی است.

مرگ و رشد نکردن کامل

این مسئله به طور عمده مربوط به تهویه هوای درون ماشین است. نبودن اکسیژن کافی و زیاد بودن دی اکسید کربن سبب مرگ جنین رشد یافته می گردد. بررسی کنید که دریچه هوا به قدر کافی باز باشد البته این را هم در نظر داشته باشید که آن را خیلی زیاد باز نکنید، چون ماشین نمی تواند سطح رطوبت کافی را حفظ نماید. احتمال دیگر همان طور که قبلا ذکر شد، کمبود رطوبت است که تخم ها خیلی سریع خشک شده و جنین می میرد که باید درصد کاهش وزن تخم ها را چک کنید. همچنین می تواند مربوط به چرخش تخم ها باشد. که اگر این چرخش رخ ندهد، جنین به غشاء داخلی پوسته می چسبد و خواهد مرد.

درصد نا باروری بالا

دو دلیل اصلی برای زیاد بودن تخم های نابارور وجود دارد، اول اینکه خروس خودش نابارور باشد که در این صورت باید یک خروس جایگزین آن شود، یا اینکه مرغ هانابارور باشند، به طوری که اگر تولید مثل از یک نژاد خاص چندین سال متوالی انجام شده باشد که در این حالت تولید نسل از یک نژاد بوده که سبب می شود مرغ نابارور شود. خیلی مهم است که گله شما بر اساس یک قاعده پایه ای با یک نسب خونی جدید جفت گیری نماید.

طول کشیدن دوره هچ

اگر زمان هچ چند روز بیش از زمان مورد انتظار به طول انجامید، قاعدتا بسیار از ایده آل دور است امامی توان گفت که با توجه به بودجه ای که برای دستگاه تان پرداخته اید نتیجه عادی ای باشد.
اگر هچ شما بیش از چند روز ادامه یافت این نشان دهنده یک دستگاه جوجه کشی غیر دقیق است و اگر امکان داشته باشد باید برای موارد بعدی یک دستگاه دیگر را جایگزین نمایید.

جوجه های ضعیف

با توجه به اینکه واقعیت های به هم پیوسته زیادی وجود دارد که فرایند جوجه کشی را تحت تاثیر قرار می دهد. به هر حال، جوجه های تازه متولد شده که عموما ضعیف هستند یا وجود مشکلاتی نظیر مرگ و میر بالا پس از هچ، متورم شدن شکم یا باز شدن پاها، می تواند نشانه بی ثباتی (یا دقت پایین ) دستگاه جوجه کشی باشد که همه اینها به خاطر بی ثباتی دما و رطوبت درون دستگاه است.

منبع : http://dl.ketabesabz.com/ebooks3/up/ay-ghasedak-3_[www.ketabesabz.com].pdf


4 دیدگاه برای “رفع مشکلات احتمالی در فرایند جوجه کشی”

  1. سلام. منم دستگاه ایزی باتور ۶ رو خریداری کردم. روز نهم یک شب تا صبح(از ساعت ۱۲ تا ۶) رطوبت دستگاه به ۲۵ درصد رسیده. خواستم ببینم تلفات ممکنه بده؟

    • با سلام، این میزان رطوبت بسیار پایینه و مطمئنا بی تأثیر نخواهد بود. ولی به جوجه کشی ادامه دهید میزان تلفات به کیفیت تخم های نطفه دار هم بستگی داره.

  2. سلام من دستگاه دقیق دارم ولی یک بار یا دوبار رطوبت دستگاه کم شد ولی جنین سالم بود اما الان روز بیستم جوجه به تخم نوک نزده باید چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنیدمن خیلی نگرانم اصلا خوابم نمیبره

    • با سلام، دوره جوجه کشی مرغ در برخی مواقع تا 3 روز و حتی بیشتر از 3 روز نیز ممکن است طول بکشد. توصیه میکنم دستگاه رو بر اساس شرایط هچر (دمای 37.2 و رطوبت 70 درصد ) تنظیم نمایید. درب دستگاه رو اصلا باز نکنید. انشااله که موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!