رفتارهای تغذیه ای جوجه شترمرغ ها

رفتارهای تغذیه ای جوجه شترمرغ ها

رفتارهای تغذیه ای جوجه شترمرغ ها

مطالعات موجود در خصوص رفتارهای تغذیه ای جوجه شترمرغ ها اندک بوده و جای بسیاری برای انجام تحقیقات کاربردی در این زمینه وجود دارد.

لذا آن جایی که رشد اوليه و زنده مانی جوجه شتر مرغ ها اهمیت بنیادی در صنعت شتر مرغ دارد لذا آگاهی از رفتارهای تغذیه ای آنها می تواند موجب ارتقاء و پیشرفت روش های مدیریتی و افزایش رفاه جوجه شتر مرغ ها گردد. از این طریق می توان به بهره وری بیشتر و حالتی پایدار در پرورش شتر مرغ دست یافت.

شناخت هر چه بیشتر رفتارهای جمعی و رفتارهای گروهی متقابل نیز که می توانند بر روی رفتارهای تغذیه ای اثرگذار باشند دارای اهمیت ویژه ای است.

براساس مطالعات و بررسی های موجود در دسترس مشخص شده است که جوجه شترمرغ ها تمایل بیشتری به نوک زدن و غذا خوردن از کف زمین دارند. معمولا جوجه ها چند برابر وضعیت غذا خوردن از دانخوری ها از غذای پخش شده روی زمین استفاده می کنند.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 12 تایی ارزان

یکی از عوامل مؤثر در غذا خوردن جوجه شترمرغ ها از دانخوری ها تراکم پلت های غذایی موجود در دانخوری است. در دانخوری هایی که پلت های غذا به صورت پراکنده یا نیمه خالی است غذا خوردن بیشتری مشاهده می شود.

تغذیه جوجه شترمرغ

جوجه ها شاید به علت تراکم پلت ها کمتر به نوک زدن و برداشت آن ها علاقمند هستند و بیشتر پلت های قرار گرفته روی کف دانخوری را برداشته و می خورند در جوجه های جوان رفتارهای تغذیه ای بستگی به محرک های محیطی و اشیاء مختلف موجود دارد ولی به تدریج با افزایش سن این رفتار الگوی مشخص تری به خود گرفته و کمتر تحت تأثیر عوامل محیطی قرار می گیرد.

به هر حال از آنجایی که جوجه شتر مرغ ها در طبیعت رفتار تغذیه ای را از والدین خود می آموزند و در شرایط پرورش تجاری آموزش اولیه وجود ندارد بهتر آن است که از چند جوجه مسن تر که عادت به تغذیه از دانخوری کرده اند استفاده شود تا جوجه های بی تجربه رفتار تغذیه ای آنها را تقلید کرده و از دانخوری غذا بخورند.

همچنین از آن جهت که رفتارهای غلط تغذیه ای مانند نوک زدن به اشیاء بی جان می تواند رفتارهای اصلی و حیاتی تغذیه ای را تحت الشعاع قرار داده و با زنده مانی جوجه ها مقابله نماید. بهتر است که اولین جوجه ای که چنین رفتارهایی را از خود نشان می دهد از گروه خارج سازیم. اشياء مختلف از جمله مدفوع خود پرندگان در کف آغل بیشتر مورد نوک زدن واقع می شوند.

جوجه های جوان تا سن ۱۴ روزگی عمدتا بیشترین وقت خود را صرف نوک زدن به اشیاء موجود روی زمین می کنند. با توجه به این ملاحظات تمیز کردن مرتب کف و حتی دو بار در روز می تواند در جلوگیری از نوک زدن به مدفوع و بهداشت و سلامتی جوجه شترمرغ ها بسیار حائز اهمیت باشد.

تغذیه جوجه شترمرغ

به تدریج با افزایش سن این وضعیت اصلاح می شود و در کنار رعایت استانداردهای مختلف تغذیه ای و جایگاهی مدفوع خواری دیگر مشکل قابل توجهی نخواهد بود. طبق بررسی های انجام یافته در اسرائیل جوجه شترمرغ های ۵ تا ۶ ماهه ۸۰ درصد وقت خود را صرف راه رفتن و نشستن (به ترتیب ۶۱ / ۵ و ۲۰ / ۴ درصد) می کنند.

حدود ۵ درصد وقت را صرف غذا خوردن از زمین و نوک زدن به آن می کنند در حالی که ۶ / ۶ درصد از وقت را صرف غذا خوردن از دانخوری ها می کنند. این شواهد نشان دهنده تغییر الگوی تغذیه ای و رفتارهای مربوطه در چند ماهه اول زندگی جوجه شترمرغ هاست.

از نظر تأثير محل زندگی و نگهداری بر رفتارهای تغذیه ای، تغییر دادن ارتفاع دیواره آغل نگهداری جوجه ها از ۳۰ به ۶۰ سانتیمتر هیچ گونه تأثیری بر رفتارهای تغذیه ای از آنها نداشته است ولی وسعت، استفاده از کف مناسب و یکنواخت که از روز اول نگهداری ثابت نگهداشته شده و تغییر نکند تأثیرات مثبتی بر رفتارهای تغذیه ای حیاتی جوجه شترمرغ ها داشته است.

همچنین مشخص شده است که رنگ سبز چه در مورد غذا و چه در مورد آب محرک رنگی مناسبی برای غذا خوردن یا آشامیدن آب توسط جوجه شترمرغ ها می باشد. غذای پلت شده در اندازه مناسب نیز مشکل مطلوب تغذیه ای در جوجه شترمرغ ها ارزیابی شده است.

به هر حال عوامل اثرگذار بر روی رفتار تغذیه ای جوجه شترمرغ ها بسیار مهم بوده و خصوصا در آب و هوای سرد بسیار مورد توجه می باشد. به طور کلی در هفته های اول پرورش پخش کردن غذا روی زمین تمیز و نیمه خالی نگهداشتن دانخوری ها، رعایت رنگ دانخوری، آب و حتی پلت های غذا اثرات حیاتی در زنده مانی و سلامتی جوجه شترمرغ ها دارد.

پیشنهاد نویسنده

جوجه کشی از شترمرغ بسیار پول ساز می باشد برای شروع این کار می توانید با خرید دستگاه جوجه کشی مخصوص شتر مرغ به جوجه کشی از این پرنده به پردازید برای مشاوره در مورد خرید هر نوع ماشین جوجه کشی می توانید با شماره تماس 09144485590 در ارتباط باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!