راهکارهای مفید برای رفع کرچی مرغ و طیور

راهکارهای مفید برای رفع کرچی مرغ و طیور

جلوگیری از کرچ شدن طیور

در امر پرورش طیور درگله های تخم گذار جلوگیری از کرچ شدن مرغ اهمیت بالایی دارد. مرغ کرچ شده مرغی است که تمایل زیادی به خوابیدن بر روی تخم ها دارد. بطوریکه این مرغ تمام شبانه روز و حتی در زمان استراحت و خواب سایر مرغ ها همچنان در لانه خود بر روی تخم ها می خوابد. زمانی که مرغ کرچ میشود ، فرایند تخم گذاری او نیز متوقف می گردد. همچنین سایر مرغ ها نیز با مشاهده مرغ کرچ شده ، تمایلشان به کرچ شدن بیشتر میشود. در این صورت ممکن است بخش بزرگی از گله عمل تخم گذاری را متوقف نمایند و پرورش دهنده نتواند از محل فروش تخم ها به درامد برسد. مشکل کرچ شدن مرغ بیشتر در گله هایی اتفاق می افتد که مرغ ها به صورت سنتی در آلونک ها پرورش می یابند. همچنین در مزراع پرورش طیور در روستاها نیز مشکل کرچ شدن مرغ ها بیشتر رخ میدهد. اما در سیستم های مدیریتی همچون پرورش طیور در قفس های مخصوص به دلیل جمع آوری سریع و به موقع تخم ها ، مرغ های تخم گذار فرصتی برای کرچ شدن ندارند. در ادامه این مقاله به بررسی حالت کرچی و رفع این حالت در بین مرغ  ها پرداخته ایم.

کرچ شدن به چه معناست؟

اگر پرورش دهنده طیور هستید احتمالا با این مورد روبرو شده اید که یک مرغ در لانه برای ساعت های طولانی نشسته است و زمانی که شما قصد دارید او را از لانه بیرون کنید پرهای خود را باد کرده ، حالت تهاجمی گرفته و شروع به قد قد کردن می نماید. در این شرایط به احتمال قوی ، او کرچ شده است و قصد دارد از تخم های خود جوجه کشی نماید. مرغ کرچ شده تمام طول روز را در لانه سپری میکند و در این مدت بر روی تخم ها می خوابد.

کرچ شدن به چه معناست

هنوز دلیل علمی ارائه نشده است که چه عاملی به یقین باعث کرچ شدن مرغ میشود. در برخی از موارد حتی مشاهده شده است که با وجود نطفه نداشتن تخم باز هم مرغ کرچ شده و بر روی تخم ها خوابیده است. اما در حالت کلی تمایل مرغ ها برای کرچ شدن ناشی از بلوغ ، هورمون ها و غریزه مادری در آنها می باشد.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی

از مهمترین علائم کرچ شدن مرغ می توان به این موارد اشاره کرد :

  • مرغ در طول روز از لانه خارج نشده و دائما در حال خوابیدن بر روی تخم ها می باشد.
  • این مرغ حتی در زمان استراحت و شب هنگام نیز از لانه خارج نمیشود و همراه سایر طیور به قفس نمی رود.
  • حالت پرخاشگری به خود میگیرد و اگر قصد بیرون کردن آن را داشته باشید شروع به نوک زنی و قد قد کردن میکند.
  • مرغ کرچ شده پرهای سینه خود را بالا می زند تا حرارت بدن او به تخم ها زودتر منتقل شود. هم چنین مرغ کرچ شده پرهای خود را پف میکند.
  • به حالت طبیعی در هنگام کرچ شدن مرغ ، فرایند تخم گذاری او متوقف میشود و تا اتمام جوجه کشی مرغ کرچ شده تخم نخواهد گذاشت. البته عدم تخم گذاری طیور به موارد زیادی همچون خوراک ، استرس ، نور ، دوران تولک ، بیماری و … نیز بستگی دارد.

راهکارهای مفید برای جلوگیری از کرچ شدن مرغ و از بین بردن این عادت در بین طیور

بیشتر پرندگان به صورت غریزی فصل زمستان را برای کرچ شدن انتخاب نمیکنند. زیرا آنها می دانند که هوای سرد زمستان برای جوجه کشی مناسب نخواهد بود. از این رو تقریبا بیشتر پرندگان در اوایل بهار و برخی نیز در اوایل پاییز کرچ شده و اقدام به جوجه کشی طبیعی از تخم های خود مینمایند. همچنین فصل زمستان برای اکثر پرندگان زمان تولک رفتن و تقویت بدن آنها می باشد. در پرورش طیور تخم گذار به روش صنعتی و مدرن با افزایش ساعات نوردهی ، تقویت خوراک و همچنین گرم نگه داشتن سالن پرورش از تولک رفتن پرنده در زمان اوج تخم گذاری جلوگیری میکنند. همچنین در پرورش بدین روش تخم ها را به محض تخم گذاری توسط پرنده ماده جمع آوری میکنند و مشکل کرچی در بین گله وجود ندارند. اما در گله های سنتی و مزارع روستایی که مرغ ها به صورت سنتی پرورش می یابند ، مشکل کرچی مرغ های تخم گذار بیشتر اتفاق می افتد. همان طور که گفته شد حتی با وجود بدون نطفه بودن تخم ، مرغ کرچ شده برای مدت های طولانی روند تخم گذاری را قطع نموده و همچنان با اصرار بر روی تخم ها می خوابد. برای جلوگیری از کرچ شدن ناخواسته در بین طیور چندین راهکار وجود دارد که با رعایت این موارد می توان حالت کرچی مرغ را شکست و او را به روال عادی باز گرداند.

اولین و موثر ترین راه حل این است که به پرنده اجازه نشستن بر روی تخم ها را ندهید. وقتی که متوجه شدید مرغ تخم نمیگذارد و قصد برخواستن از لانه را ندارد سریعا مرغ را از لانه بیرون کنید. به هنگام انجام اینکار باید مواظب باشید. زیرا او نسبت به لانه اش متعصب شده و شما را نوک خواهد زد. بنابراین با احتیاط و به آرامی مرغ مذکور را از لانه بیرون بیندازید و او را قاطی سایر مرغ ها کنید. بهتر است این عمل را به هنگام غذا دادن و دان دهی به مرغ ها انجام دهید. در این شرایط به احتمال زیاد حالت کرچی و همچنین عادت او از بین می رود. بعد از غذا خوردن طیور ، مرغ رها شده در بین گله را تحت نظر بگیرید که آیا او به لانه باز میگردد. در صورتیکه مشاهده کردید مرغ همچنان قصد بازگشت به لانه را دارد ، لانه او مسدود نمایید به شکلی که مرغ نتواند داخل لانه شود. در این صورت مرغ از حالت کرچی بیرون آمده و به حالت طبیعی باز میگردد.

راهکارهای مفید برای جلوگیری از کرچ شدن مرغ

یکی دیگر از راهکارهای اثر بخش برای از بین بردن حالت کرچی مرغ ، استفاده از داروها می باشد. همان طور که ذکر شد حالت کرچی مرغ تا حدودی به افزایش سطح برخی از هورمون ها در بدن آنها بستگی دارد. از این رو برای از برخی از داروها به منظور کاهش ترشح پرولاکتین و افزایش گنادوتروپین در طیور استفاده میشود.

بعنوان یک راه حل دیگر می توانید شب هنگام و در تاریکی مرغ را از لانه بیرون کرده و آن را همراه با سایر طیور در قفس و محل استراحت قرار دهید. مرغ ها پرندگان ترسویی هستند آنها به هنگام تاریکی از جای خود تکان نمیخورند. لذا در این شرایط مرغ کرچ شده علاوه بر عدم تشخیص محل لانه ، از رفتن به آنجا نیز اجتناب خواهد کرد.

راه حل بعدی این است که شرایط نرم و گرم برای مرغ در لانه مهیا نکنید. زیرا مکان های گرم و نر برای کرچ شدن آنها بسیار ایده ال می باشد. بستر لانه را با سیم و همچنین اشیاء سخت و سفت بپوشانید تا مرغ به هنگام نشستن در لانه احساس راحتی نکند. در این شرایط او از ادامه نشستن و خوابیدن بر روی تخم ها دوری میکند.

در گذشته بیشتر پرورش دهندگان سنتی ، مرغ کرچ شده را در درون ظرفی از آب قرار می دادند. این روش سنتی یکی از راهکارهای مفید و جوابگو برای خروج مرغ از حالت کرچی میباشد. مرغ کرچ شده در صورتی که چندین دقیقه در درون ظرف آب باقی بماند به احتمال بسیار زیاد از حالت کرچی بیرون می آید.

تعیین زمان کرچ شدن مرغ کار بسیار دشواری میباشد. به طور قطع نمی توان زمان مشخصی برای کرچ شدن مرغ ها تعیین کرد. حتی در صورت نیاز به جوجه کشی طبیعی نمی توان مرغ را وادار به خوابیدن بر روی تخم ها کرد. از این رو در این شرایط بهترین گزینه استفاده از دستگاه جوجه کشی می باشد. این حالت بیشتر غریزی بوده و مرغ در صورتیکه تمایل داشته باشد به سمت لانه می رود و بر روی تخم ها می خوابد.  معمولا مرغ های جوان در زمان اولین دوره تخم گذاری خود کرچ نمیشوند. همچنین برخی از نژادها به ندرت تمایلی به کرچ شدن نشان میدهند. در عوض نژادهایی هم وجود دارند که استعاد بسیار خوبی در کرچ شدن دارند. همان طور که در متن این نوشتار به آن اشاره شد ، حالت کرچی مرغ تا حدودی ناشی از هورمون ها ، بلوغ و همچنین غریزه مادری در آنها میباشد.


60 دیدگاه برای “راهکارهای مفید برای رفع کرچی مرغ و طیور”

  1. سلام خسته نباشید‌.اگر مرغ کرچ ما مریض شده باشد باید چه کنیم‌. مریضی خرت خرت کینه و چشمش کف می‌کنه .آیا صبر کنیم تا جوجه هایش در بیاید بعد شروع به درمان کنیم یا الان شروع به درمان کنیم مشکلی پیش نمیاد

  2. سلام من مرغ لاری دارم کرچ شده جوجه گرفتم ولی باز دوباره کرد شد بعد چند ماهان کردی خواستم درش بیارم ابر ریختم خوب نشد باز میره تو اقول میشینه

    راهنمایی کن

  3. من هر کاری کردم مرغ ها از کرچی در نیومدن راه لانه بستم تو اب انداختم چند روز هم نزاشتم تو جا بخوابن ولی باز هنوز کرچن

  4. من براتون میگم : موقع کرجی بدن مرغ بیش از اندازه داغ میشه ، طوریکه انگار داخل بدنش آتش روشن کرده اند و شعله این آتش از شکمش میزنه بیرون و تنها راه مهار این آتش و گرما خوابیدن روی تخمهاست! چون تخمها گرمای بدن مرغ را به خود جذب میکنند و در نتیجه باعث خنک شدن مرغ میشوند . مرغ هیچ چیزی در مورد اینکه روزی این تخمها تبدیل به جوجه خواهند شد ، نمی داند و صرفا به خاطر خنک شدن خود روی تخمها می خوابد.

  5. سلام علیکم من در منز لذخودم یک مرغ وخروس دارم البته از جوجه بودن خریدم ، محلی یک روزه و همزمان با قوقولی کردن خروس مرغ هم شروع به تخم گذاشتن کرد بعد از دو روز تخم کردن مرغ حالت کرچ شدن به خود گرفت و نشست غذا و آب میخوره و بدون هیچ ناراحتی و ضعف در بدن فقط دوست داره یجا فقط بشینه و هر روز هم داره تخم میکنه بفر مایید چیکار باید بکنم

    • سلام، منتظره تا تخم ها به 10 الی 12 تا برسه اون موقع کامل کرچ میشه. اگه قصد جوجه کشی دارید مشکلی نیست بذارید همینطوری بمونه فقط تخم ها همه باید با هم در یک روز زیر شکمش قرار بگیرند وگرنه اولی ها زود جوجه میشن و مرغ بعد چند روز بلند میشه از رو تخم ها.
      اگر قصد جوجه کشی ندارید مقاله رو بخونید رفع کرچی مرغ رو توضیح دادم.

  6. سلام. وقتتون بخیر
    ما یه مرغ داریم که حدود یکی دو ساله که حالت کرچی داره و تخم نمیکنه، چند بار هم داخل ظرف آب گذاشتیم ولی فایده نداشت، چه راه حلی پیشنهاد میدید

  7. سلام،داروی رفع کرچ چه نام دارد؟ از کجا تهیه کنم.
    مرغهای من ۴ماهه که کرچیدن و با روشهای سنتی و غیر دارویی از کرچ در نمیان. الباقی مرغها تخم میزارن ولی پوسته آن بسیار شل و نازک هستن!!!؟

    • سلام، بله داروهایی هست که برای رفع کرچی مرغ ازشون استفاده میشه. در این مورد باید از دامپزشک بپرسید.
      در مورد نازک شدن پوسته تخم ها، حتما به طیور خود کلسیم و فسفر کافی بدهید. کلسیم کربنات یا پودر اهک منبع کلسیم برای مرغ های تخمگذار می باشد.

    • برای سفت شدن پوست تخم‌مرغ وقتی تخم‌مرغ میخورید پوست تخم‌مرغ رو خرد کن بنداز مرغا بخورن خیلی خوبه من خودم جواب گرفتم یا شربت ویتامین ad3e بگیر

  8. سلام وقت بخیر
    من جای اردک اسراییلی که چند مدته کرچ شده و زیرش تخم بوده رو تغییر دادم و چند ساعتی میشه که از تخماش بلند شده و میترسم رو تخمش نشینه .. چکار کنم روی تخمش بشینه؟ .. لطفا راهنمایی کنید .

    • سلام، تا حد الامکان محل پرنده کرچ شده نباید عوض بشه وگرنه دیگه رو تخم ها نمی خوابه. بدون اینکه پرنده رو بترسونید یا اذیت کنید باید مجددا اونو به لانه برگردونید. محل لانه کم نور و ساکت باشه.

  9. باسلام
    آیا میشه مرغی که یک دوماهه خروس نداره کرچ بشه؟
    ضمنا خیلی مرغ دیگری که داریم و قبلا فلج شده را نوک می زند . معمولا از هم جدا نگه میداریم . آیا اینطوری خوبه؟

    • سلام، اصلا کرچ شدن مرغ هیچ ربطی به خروس نداره.
      مرغی که زخمی شده باید جدا نگهداری بشه تا بقیه مرغ ها بهش نوک نزنند.

  10. سلام. من تعدادی مرغ خانگی بومی دارم هر سال از اردیبهشت تا آبان و حتی آذر هر مرغ سه روز از هفته را تخم می‌گذارد از روز چهارم حالت کرچی بخود می‌گیرد روز پنجم کاملا کرچ است که برای رفع آن بجای دیگر تبعید میشه تا 3 روز، که تقریبا از حالت کرچی خارج می‌شود. بعد از یکی دو روز استراحت دو باره روز از نو روزی از نو. تقریباً تمامشون.
    در واقع هر مرغی در طول این چند ماه 10 الی 15 بار کرچ می شود. ممنون میشوم اگر راهنمایی کنید.

    • سلام، این مورد بستگی به طبیعت مرغ هاتون داره. ولی برای جلوگیری از این امر، به موقع تخم ها را جمع آوری کنید تا چیزی در لانه باقی نمونه. اگر کرچ شدن از دوش آب سرداستفاده کنید. یعنی مرغ رو داخل یه تشت اب بذارین تاشکمش خیس شده. بعد از 5 دقیقه از کرچی بیرون میاد.

  11. سلام من 3 تا مرغ دارم خروس ندارم.

    یکی از این ها زود تر از بقیه تخم اومد و بیشتر از بقیه تخم می زاشت یه چند وقت شده که هی راه میره قد قد میکنه ولی قبلا نمیکرد بعد رو تخمش هم میشینه قبلا هم می‌شود ولی الان بیشتر شده طوری که غذا کم میخوره این یعنی به احتمال صد درصد کرچ شده فکر کنم میخوام کاری کنم که به حالت اول برگردد یعنی اینکه:
    دیگه همیشه قد قد نکنه.
    دیگه زیاد رو تخماش نشینه.
    دیگه حالت تهاجمی نگیره.
    لطفا بگید چیکار کنم با تشکر

    • سلام، اگر تشخیص میدهید که کرچ شده، مرغ رو به مدت 5 دقیقه داخل یک تشت اب سرد بذارین بطوریکه شکمش خیس شه اینطوری از حالت کرچی بیرون میاد ولی گاها غریزه مادری مرغ خیلی قوی هستش و با این روش هم به حالت قبلی برنمیگرده.

  12. سلام من یه مرغ دارم. تنهاست. وقتی جوجه بود نگهش داشتم حالا بزرگ شده. حدودا ۳ ماهه که تخم‌گذاری میکنه. اما الان سه روزه تخمش بدون سفیده و پوسته هست. برای همین پوست تخم مرغ اسیاب شده رو بهش دادم ولی حالا دو روزه که دیگه اصلا تخم‌نمیزاره. قبلا فقط زرده رو میذاشت الان اونم نمیزاره دیگه. اشتهاش نسبت به قبل کمتر شده ولی فقط شب‌ها روی فالاش میخوابه. کرچ شده آیا؟

    • سلام
      این تغذیش مناسب نیست که اینجوری تخم میزاره
      پوست تخم مرغ میزان کلسیم کمی داره و اینقدر نیست که این میزان کلسیم رو بتونه جبران کنه !
      بهتره در تغذیه پرنده تجدید نظر بشه به پرنده مولتی ویتامین و قطره کلسیم داده بشه

      مرغ کرچ گوشه نشین میشه و تخمی که میزاره رو سعی میکنه قایم کنه

  13. سلام
    من یک مرغ دارم که ۸تا جوجه لاری داره ۲تا از جوجه هاش خیلی کوچیکه، ولی مثل بقیه دان میخورن، ولی کمی بی حال تر از بقیه هستش چرا کوچیک هستش چیکار کنم مثل بقیه بشن این ۲ تا لطفا راهنماییم کنید ممنون

    • سلام
      نمیشه دقیق گفت که چرا شاید نطفه مشکلی داشته یا هر چی
      برای اینکه بهتر بشه به اون دو تا و کلا همشمون مولتی ویتامین مخصوص طیور حتما بخرید و بدید
      بسیار تاثیر مثبتی میزاره در پرنده ها

  14. سلام وقتی مرغ کرچ میشود بدون اینکه زیرش تخم بزاریم یا هر کار دیگه ای بکنیم چند روز طول میکشد تا از کرچی دربباد و سرد شود

  15. سلام ..بهترین راه برای کرچ شدن مرغ لانه گرم و غذای فراوان و بهترین راه برای رفع کرچ شدن مرغ ..میشینی یه سطل آب سرد میاری مرغ رو با دست چپ میگیری و با دست راست گردن مرغ رو میگیری و سرش رو میکنی زیر آب به مدت سه ثانیه و هفت بار همین

  16. سلام
    من یه بوقلمون (نژاد برنزه) دارم چند روزه کرچ شده چطور حالت کرچی را ازش رفع کنم؟
    پارسال هم همین بوقلمون کرچ شده بود ۲۰ تخم گذاشتم زیرش ۱۰روز نشست رو شون و بعد بلند شد و دیگر نشست روی تخم ها برای همین میخوام این حالت رو ازش رفع کنم

    • با سلام، میتونید برای رفع کرچی پرنده رو داخل تشت آب قرار دهید. به مدت چند دقیقه که شکم و سینه پرنده خیس بشه و دمای بدنش پایین بیاد از این حالت خارج خواهد شد. مواظب باشید سرما نخوره.
      یه راهکار دیگه: پای پرنده رو با طناب ببنید به طوری که نتونه بره داخل لانه و فقط به اب و دان دسترسی داشته باشه بعد چند روز از حالت کرچی بیرون میاد. اگر قصد جوجه کشی از بوقلمون دارید بهتره از دستگاه استفاده کنید. برای دریافت مشاوره و خرید دستگاه جوجه کشی بوقلمون با مهندس اسکندری : 09126390982 تماس بگیرید.

    • سلام بوقلمون سخت از کرچی در میاد یا اصلا در نمیاد! یکی از دوستان یه بوقلمون رو ۳ تا ۲۸ روز روی تخم خابوند و ۳ مرحله ۱۰ تایی جوجه ازش گرفت .بهتره جاش تاریک باشه آروم باشه و یه محل مثل باغ و فضای آزاد داشته باشه که در روز بتونه دوبار از لونش بیاد بیرون و از روی تخم هم بلندش نکنین.
      من خودم تجربشو دارم …

  17. با سلام. بهترین روش برای رفع کرچی مرغ که شخصا آن را بارها استفاده کردم اینه که مرغ کرچ را با استفاده از یک طنابی که پای مرغ را ناراحت نکند میبندم و در کنار آب و دانه می‌ماند و نمی‌تواند به لانه برود و بعد از چند روز از کرچی خارج می‌شود.

    • سلام غریزه کرچی برخی مرغ ها واقعا بسیار قوی هستش و حتی با حمام آب سرد نیز رفع نمیشود. از داروهای رفع کرچی نیز میتونید استفاده کنید که در داروخانه های دامپزشکی موجود می باشد.

  18. سلام من مرغمو داخل وان اب سرد گذاشتم ولی کرچیش نرفت سه چهار باره این کارو انجام دادم باید چیکار کنم که از حالت کرچی دراد

    • با سلام، کرچی برخی از مرغ ها با این تکنیک نیز برطرف نمیشود. داروهایی مثل سیترات کلومیفن و یا تاموکسیفن برای این منظور استفاده میشن.

  19. نکته های قابل توجهی داشت ولی من مرغم فقط ی تخم روتونست جوجه کنه الانم میخوام ازحالت کرچ شدن دربیاد نظرتون کدوم راه حل کارایی بیشتر داره

      • با سلام، بستگی به نژاد مرغ دارد. مرغ بومی و لاری علاقه زیادی به کرچ شدن دارند. پس ابتدا باید به نژادش توجه کنید. برای تحریک مرغ به کرچی آماده سازی لانه در محیط ساکت و کمی تاریک و قراردادن تعداد زیادی تخم در لانه الزامی است.

        • والا ما چند سالیه مرغ لاری داریم و مرغ محلی هامونم باهاشون ترکیب شدن و همه تقریبا لاری و دورگن اینقدر کرچ میشن که مارو دیوونه کردن

          • سلام مرغ کرچ رو ۴/۱۷ تا امروز ۹/۵ روی تخم مرغها خوابیده چرا جوجه در نمیاد در ضمن طی این مدت ندیدم که مرغ از جاش بلد شه وچیزی بخوره باید چکار کنم؟

            • سلام، با این حساب الان 23 روز است که مرغ شما روی تخم ها خوابیده. آیا هیچ تخمی حتی نوک هم نزده؟ اگر نه به احتمال بسیار قوی همشون تلف شدن یا بی نطفه بودن.
              مرغی که کرچ میشه کم آب و غذا می خوره.

                • سلام
                  با دارو نمیشه کاری کرد
                  موارد گفته شده در پست رو رعایت انجام بدید

                • من به یک مرغی که داشتم برای عضله سازی بهتر مقداری ویتامین E خوراندم دو روز بعد مرغ کرچ شده و خیلی هم قضیه را جدی گرفته و دست بردار هم نیست.

                • سلام، مقاله رو بخونید اگه با دوش اب سرد رفع نشد کار خاصی نمیشه کرد غریزه اش خیلی قویه.

                • سلام من مرغ داشتم مرتب کرچ میشد سرشو کردم زیر اب فایده نداشت مجبور شدم سرشو بکنم تا دیگه کرچ نشه.

                • آیام سمانی دارم تازه به بلوغ رسیده و تخم گذاری رو شروع کرده ١٠ تا تخم گذاشته حالت کرچ داره دائم خوابیده و پرخاشگری میکنه، یه جوجه پیشش انداختم حمله میکنه تو آب سرد گذاشتمش تغییر نکرد
                  راهنمایی بفرمایید چکنم تا از کرچی در بیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!