رازهایی جوجه کشی

رازهایی جوجه کشی

رازهایی جوجه کشی

ارائه راهکارهای عملی که به شما کمک می کند که کار جوجه کشی شما منجر به بهترین نتیجه گردد

اولین ملاحظه در فرایند جوجه کشی انتخاب تخم است در این رابطه سه موضوع مهم وجود دارد :

1 – گله مولد و همه الزامات آن : شما نمی توانید انتظار باروری بالا یا درصد هچ بالا داشته باشید اگر از یک نژاد ضعیف استفاده کنید
2 – گله مولد : پرنده نر و ماده باید عاری از بیماری بوده، و ا دارای بالاترین درصد سلامت و نیرومندی باشند و از جیره ای با کیفیت بالا استفاده شده باشد
3 – ذخیره تخم ها : برای جلوگیری از تاثیر شرایط دمایی بر تخم ها باید دائما تخم ها را جمع آوری نمایید،

تخم ها باید تمیز شوند اما نیاز نیست آنها را بشویید شما می توانید با استفاده از یک ظرف آب ولرم و استفاده از یک ماده ضد عفونی کننده، حدود یک دقیقه یا کمتر تخم ها را درون آن قرار دهید، تخم ها باید در یک مکان خنک و تاریک نگهداری شوند و روزانه باید چرخانده شوند.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی

بهترین شرایط برای ذخیره تخم ها به مدت زمان ذخیره سازی بستگی دارد که شمای کلی آن در جدول زیر آمده است. ما با این روش موفق شدیم که تخم ها را تا ۲۱ روز ذخیره کنیم بدون آنکه نرخ هچ کاهش پیدا کند. اما تا حدود ۱۴ روز مطمئن تر است و بیش از ۱۴ روز توصیه نمی شود. برای مثال برای ۹ روز ذخیره سازی، شما باید دما را بین ۱۰ تا ۱۲ درجه، و رطوبت را ۸۰ الی ۸۸ درصد ثابت نگه دارید.

حرارت

ضروری است که دستگاه جوجه کشی شما، قادر به کنترل و توزیع دقیق حرارت و مدیریت دقیق آن باشد در یک دستگاه با حرارت ناپایدار، زمان جوجه کشی تغییر خواهد کرد ممکن است دوره جوجه کشی کوتاه تر، یا طولانی تر و یا اصلا هیچ جوجه ای در نیاید.

چرخش تخم ها

دلیل اصلی چرخاندن تخم ها این است که جنین به دیواره پوسته نچسبد چون صفحه جنینی که بر روی زرده قرار دارد بسیار نزدیک به غشاء پوسته می باشد و جنین به راحتی می تواند به این غشاء برخورد کند لذا این موقعیت ( لحظه تماس با غشای پوسته ) در زمان جوجه کشی با چرخش اتوماتیک تخم ( نقطه لمس ) دائما تغییر می کند. نیاز است که تخم ها هر ۶۰ الی ۹۰ دقیقه چرخانده شوند و در آخر یعنی پس از هفدهمین روز باید چرخش متوقف گردد و تخم ها را به سبد هچ منتقل کرد.

سیکل خنک سازی

هدف از سیکل خنک سازی تخم ها، ایجاد تعادل سطح حرارت است که کمک می کند اکسیژن کافی برای جنین ها فراهم شده، و سلامت و نرخ هچ را بهبودی بخشد.

بررسی های اخیر نشان می دهد که خنک سازی تخم ها، مانند زمانی است که یک مرغ کرچ آشیانه خود را برای غذا خوردن و استراحت رها می کند و به طور کلی جوجه های سالم تر و نیرومند تری به دنیا خواهند آمد. در طول هفت روز نخست جوجه کشی، تخم ها نیازی به خنک سازی ندارند. اما از روز هشتم تا روز هفدهم، باید روزی یکبار به مدت ۲۰ الی ۴۵ دقیقه خنک سازی انجام گیرد. و بعد از روز هجدهم نیازی به خنک سازی نیست.

رطوبت

رطوبت در دستگاه جوجه کشی باعث می شود که سرعت تبخیر محتویات تخم کاهش یابد. هدف این است که تخم در انتهای دوره جوجه کشی ۱۳ الی ۱۵ درصد کاهش وزن داشته باشد به طوری که کیسه هوای جنین به طور صحیح و مناسب رشد نماید.

رطوبت خیلی زیاد باعث می شود که کیسه هوا به اندازه ی کافی رشد نکند، و باعث مرگ جوجه ها در روزهای پایانی یعنی در زمان هچ خواهد شد. رطوبت خیلی کم باعث بزرگ شدن بیش از حد کیسه هوا می شود و جوجه ها قبل از رسیدن به زمان هچ می میرند . سطح رطوبت باید به طور یکنواخت در ماشین جوجه کشی توزیع شود، و یک کنترل کننده دقیق رطوبت وجود داشته باشد تا بتوان نتیجه هچ خوبی را بدست آورد. مدیریت ضعیف رطوبت باعث می شود که جوجه ها در حالی که به رشد نهایی خود رسیده اند اما قبل از بیرون آمدن از تخم بمیرند.


منبع : http://dl.ketabesabz.com/ebooks3/up/ay-ghasedak-2_[www.ketabesabz.com].pdf


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!