خوراکی های ممنوعه برای پرندگان زینتی

خوراکی های ممنوعه برای پرندگان زینتی

تغذیه پرندگان زینتی

پرندگان برای رشد به جیره غذایی کامل و بالانس شده نیاز دارند. در واقع غذای دریافتی آنها در طول روز باید حاوی پروتئین و انرژی کافی و همچنین ترکیبی مناسب از انواع مواد عالی و معدنی و ویتامین ها باشد. زیرا که تغذیه ناکافی در پرنده های زینتی علاوه بر کاهش رشد آنها باعث ایجاد عوارضی همچون پر ریزی ، عدم تولید تخم نطفه دار قوی ، تضعیف پرنده در برابر بیماری و آسیب های جدی به آنها میگردد. نگه داری از پرنده های زینتی در منزل و همچنین جوجه کشی از آنها توسط دستگاه جوجه کشی برای فروش و کسب درامد از آنها باعث شده پرنده های زینتی به کانون توجه افراد زیادی تبدیل شود. برای موفقیت در امر پرورش پرنده های گران قیمت و زینتی توجه به خوراک آنها به جهت تضمین سلامت آنها اهمیت به سزایی دارد. در خصوص تغذیه پرنده های زینتی و گران قیمت بایستی بسیار احتیاط کرد و بر اساس نوع پرنده مورد پرورش بهترین جیره غذایی مناسب با آن را تهیه نمود و از آن برای تغذیه پرنده استفاده کرد. برای تأمین نیاز خوراک پرنده های زینتی می توان از انواع پلت های تجاری آماده و مخصوص این پرندگان ، انواع دان ها ، انواع میوه جات و سبزیجات استفاده کرد. اما در این میان برخی از خوراکی ها نیز به شدت برای پرنده مضر بوده و به متابولیسم بدن آنها آسیب جدی وارد میکند. در ادامه این مقاله خوراکی های ممنوعه برای پرندگان زینتی و طوطی سانان را شرح داده ایم.

میوه های ممنوعه برای پرنده های زینتی

میوه ها به دلیل سرشار بودن از انواع مختلف ویتامین ها گزینه ای مناسب برای خوارک پرنده ها می باشند. پرندگان زینتی در طبیعت از انواع میوه و دان ها برای تغذیه استفاده می کنند. اما میوه آواکادو و هسته برخی از میوه ها برای پرندگان مضر می باشد. آواکادو حاوی مقدار زیادی چربی است.

میوه های ممنوعه برای پرنده های زینتی

پرنده های زینتی به خصوص طوطی سانان استعداد چاقی خوبی دارند و چربی موجود در میوه آواکادو باعث بروز بیماری کبد چرب در آنها میشود و سلامت آنها را به خطر می اندازد. علاوه بر این، هسته بسیاری از میوه ها دارای مقداری بسیار کم سیانور و یا اسید سیاندریک می باشد اما مقدار ناچیز این ماده سمی برای پرنده ها مرگ آفرین است. از این دست هسته ها می توان به هسته میوه سیب ، آلو ، هلو و گیلاس اشاره کرد. بنابراین به هنگام استفاده از این میوه ها برای تغذیه پرنده های زینتی ، حتما هسته آن را جدا کنید تا پرنده آن را نخورد.

دستگاه جوجه کشی آرکام
دستگاه جوجه کشی آرکام ۲۴ تایی

مواد غذایی ممنوعه برای پرندگان زینتی

سیستم گوارش پرنده های زینتی قادر به هضم و جذب لاکتوز یا همان قند شیر نمی باشد. از این رو نمی توان از لبنیات و فراورده های شیر همچون پنیر ، خامه ، ماست و … به منظور تغذیه آنها استفاده کرد. از سایر مواد غذایی مضر برای پرنده های زینتی می توان نمک ، انواع ادویه و دان های روغنی و چرب را نام برد.

مواد غذایی ممنوعه برای پرندگان زینتی

خوردن نمک و مواد غذایی شور همچون چیپس ، پفک و … توسط پرندگان زینتی باعث میشود که پرنده عطش بالایی نسبت به آب خوردن داشته باشد. در این شرایط سیستم گوارش پرنده مجبور به دفع آب اضافی شده و غذای دریافتی را کامل هضم و جذب نمیکند. دان های چرب و غذاهای روغنی نیز باعث کبد چرب در پرنده ها میشود. علاوه بر این قارچ های خوراکی نیز برای تغذیه پرندگان زینتی مناسب نمی باشند.

سبزیجات مضر برای پرندگان زینتی

سبزیجات مضر برای پرندگان زینتی

سبزیجاتی همچون کرفس ، سیر و پیاز (خام و پخته ) و ریواس به هیچ عنوان برای خوراک پرنده های زینتی مناسب نمی باشند. دقت داشته باشید که کاهو و اسفناج نیز باید به مقدار بسیار کم به پرنده های زینتی داده شود.

نکات تکمیلی

خوراکی هایی همچون شکلات ، کاکائو و نوشیدنی های کافئین دار ، الکل و مشروبات الکلی برای سلامت پرندگان زینتی بسیار مضر می باشند. این نوع خوراکی ها و نوشیدنی ها به هیچ عنوان نباید به آنها داده شود. میوه هایی همچون توت ، توت فرنگی ، انگور (و حتی کشمش) نباید به مقدار زیاد در جیره غذایی پرنده های زینتی مورد استفاده قرار گیرند. در رابطه با این میوه ها توصیه میشود به مقدار بسیار کم از آنها استفاده شود. در مورد پرنده مرغ مینا باید دقت نمود که سیستم گوارش این پرنده به غذاها و میوه های حاوی مقادیر زیاد آهن و ویتامین c حساس می باشد. لذا پرورش دهندگان مرغ مینا علاوه بر موارد گفته شده در این نوشتار باید به این نکته هم توجه فرمایند.


19 دیدگاه برای “خوراکی های ممنوعه برای پرندگان زینتی”

  1. سلام ببخشید من امروز عروس هلندیم روی سرم بود . رفتم اشپزخونه پر زد رفت روی قابلمه ی ماکارونی . من گرفتمش ولی سر پاهاش و بغلای دمش چرب شده و پرندم پاشو و دمشو تمیز میکنه بعد به پاهاش و دمش نوک زد و کمی از چربی رو خورد . ایا مسموم میشه
    راستی من خواستم بشورمش ولی چون تازه خریدم از یه خورده میترسه میشه راهنمایی کنید

  2. سلام خسته نباشید بخشید مرغ عشق من عصری رفت داخل استکان چایی نبات البته داخلش نبودا در حد خیلی کم ته استکان بود الان پراش چسبیده ب هم و جیر جیر میکنه.مشکلی پیش نمیاد؟

    • سلام، یه ظرف کوچک آب بذار بیرون قفس بذار پرنده خودش بیاد آبتنی کنه.
      اگه نمیتونه با پنبه خیس اون پرهای به هم چسبیده رو تمیز کن. محیطش در حین ابتنی باید گرم و بدون وزش باد باشه وگرنه سرما میخوره.

  3. سلام خسته نباشید . مرغ عشق من هر موقع که چایی میخورم میاد و میپره رو لیوان و کمی چایی میخوره البته خیلی نمیخوره یعنی من نمیزارم . میخواستم بدونم الان مشکلی برایش پیش نمیاد ؟

    • سلام، چای معمولی یه چند قطره خوردنش مشکلی ایجاد نمیکنه.، چای طعم دار و … براشون مضره . چای یکم کافئین داره که برای طوطی خوب نیست.

  4. سلام5 روز که طوطی کوتوله خریدم روز اول حالشون خوب بود ولی الان چند روزی هست که بی حال هستند و زیاد میخوابند و بازی نمی کنند و سرشان را زیر بالشون میکنند و هیچ صدایی هم ندارند لطفا کمکم کنید که چه کار باید بکنم خیلی ناراحت هستم آیا بیمارند یانه

    • با سلام، خیر باید سایر دان ها و غلات و میوه و سبزی نیز استفاده کنید. مولتی ویتامین نیز باید به صورت دوره در آب آنها ریخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!