جوجه کشی و پرورش بلدرچین ژاپنی

جوجه کشی و پرورش بلدرچین ژاپنی

جوجه کشی و پرورش بلدرچین ژاپنی

بلدرچین کوتورنیکس (ژاپنی) برای هر کسی که بخواهد طیور را به آرامی و در یک فضای کوچک و البته با یک هزینه کم نگهداری کند، انتخابی ایده ال است. شبیه دیگر حیوانات خانگی، این پرنده را می توان در قفس نگهداری نمود.

بر خلاف مرغ و خروس یا اردک و غاز، بلدرچین ها نسبتا آرام هستند صدای آنها شبیه پرندگان وحشی و آمیخته با آوای پرنده های طبیعت است. بلدرچین ژاپنی ماده، به طرز باور نکردنی تخمگذار است و اصلا غیر طبیعی نیست که بتوان در هر روز،یک تخم از این ماده ها روزگی 38گرفت. تخمگذاری آنها تقریبا از آغاز، و این فرایند به مدت یکسال ادامه می یابد تا زمان تولک (پرریزی) آنها فرا رسد و معمولا طول عمرآنها بیش از دو سال نمی شود.

آغاز پرورش

پرورش بر روی زمین و در فضای روباز با مسائل و مشکلاتی مواجه خواهد بود که می تواند دلسرد کننده باشد. بر فرض اگر شما لانه بلدرچین را بر روی خاک، مثلا خاک باغچه قرار دهید چون بلدرچین ها علاقه زیادی به خاک بازی دارند و دائما در حال کندن گودال در گوشه و کنار لانه هستند، و ممکن است از طریق آن گودال بتوانند به خارج از لانه راه پیدا کنند که در این صورت همه آنها را از دست خواهید داد بنابراین باید اطراف لانه حفاظ هایی در نظر بگیرید.

پرورش بلدرچین ژاپنی

دستگاه جوجه کشی خانگی آرکام
دستگاه جوجه کشی آرکام 50 تایی

مورد بعدی نور خورشید و در واقع شدت زیاد نور است که باعث عصبی شدن بلدرچین ها، مخصوصا بلدرچین نر خواهد شد، که در این حالت بسیار پرخاشگر شده و به سر و صورت یکدیگر نوک زده، و در اثر آن جراحاتی وارد می آید و گاهی این جراحات به حدی می رسد که ممکن است منجر به تلف شدن پرنده گردد. بدن کوچک بلدرچین تحمل بارندگی شدید را ندارد و حتما باید برای لانه یک سرپناه در نظر بگیرید.

زمان جفت یابی

برای فرایند جفت گیری می توانید به ازای هر بلدرچین نر، دو یا سه ماده در نظر بگیرید اما دقت کنید که نرها بیش از حد فعال نباشند که به ماده ها آسیب برسانند. در ضمن جفت گیری برای زمانی است که شما قصد تکثیر و جوجه گرفتن از آنها داشته باشید در غیر این صورت نیازی به نرها نیست و می توانید آنها را به طور کامل حذف کنید. فعالیت جفت گیری خیلی زیاد می تواند آسیب جدی به پشت و گردن بلدرچین ماده برساند چون در اثر این فعالیت پرهای روی گردن و پشت آنها ریخته شده و بسیار آسیب پذیر خواهند شد

برای آنکه شما تصمیم بگیرید که بلدرچین نر یا ماده داشته باشید، باید تا زمان بلوغ آنها صبر کنید ( معمولا در حد 5 هفتگی )

شما می توانید جنسیت پرنده را به وسیله رنگ پر آنها تعیین کنید اما همیشه این روش امکان پذیر نیست مخصوصا آنهایی که پر یکسان، مثلا سفید یا قهوه ای دارند. در عوض می توانید از روش دیگری استفاده کنید; بلدرچین نر دارای یک ماده سفید رنگ فوم مانند است که از مجرای مدفوع آن خارج می گردد. برای این کار مانند شکل بلدرچین را برداشته و انگشت خود را درست در پشت مجرای آن، به طرف جلو فشار دهیدکه اگر نر باشد این ماده سفید از آن بیرون می آید.

آغاز جوجه کشی

بلدرچین ژاپنی خیلی سریع به بلوغ می رسد اما بهترین زمان برای جفت گیری بعد از دو ماهگی و قبل از چهار ماهگی است. شما نیاز به یک دستگاه جوجه کشی خانگی دارید که می توانید آن را از فروشگاه های لوازم مرغداری تهیه نمایید یا از سایت هواباتور خریداری کنید این دستگاه ها معمولا اتوماتیک هستند یعنی این قابلیت را دارند تا دما و رطوبت لازم را کنترل نموده و در ساعات مشخصی تخم ها را بچرخانند. بلدرچین در مقایسه با سایر طیور دارای نرخ جوجه درآوری نسبتا بالایی است به این شرط که اصول جوجه کشی در آن رعایت شود.

تنظیم دستگاه جوجه کشی

حال زمان قرار دادن تخم ها در ماشین جوجه کشی است. بلدرچین تقریبا به همان شرایط جوجه کشی مرغ نیاز دارد اما دوره ی جوجه کشی آن کوتاه تر ( ۱۷-۱۸ روز ) است. دما باید بر روی ۳۷٫۵ درجه سانتیگراد، و رطوبت بین ۲۵-۵۰ درصد باشد و تخم ها باید روزانه بین ۳ تا ۵ بار چرخانده شوند این فرایند به مدت ۱۴ ۱۵ روز، تا زمانی که جنین به رشد کامل برسد ادامه می یابد که در اصلاح «ستر» نامیده می شود. برای سه روز پایانی یا در اصلاح «هچ» ، رطوبت را باید به میزان ۶۰-۷۰ درصد افزایش داد و در این مرحله چرخش تخم ها باید متوقف گردد.

عجله نکنید!

جوجه ها پس از تخم در آمدن، می توانند به مدت ۲۴ ساعت بدون غذا دوام بیاورند بنابراین سعی نکنید هر دقیقه درب دستگاه را باز کنید بگذارید تعدادی از آنها از تخم بیرون آیند، آن موقع خیلی سریع آنها را از دستگاه خارج کنید.

بلدرچین ژاپنی

جوجه کشی سخت ترین بخش پرورش بلدرچین است اگر از قبل کار جوجه کشی را انجام داده باشید مطمئنا این کار را بهتر انجام خواهید داد اگر تاکنون هیچگاه کار جوجه کشی انجام نداده اید، قبل از اینکه انتظار شکست داشته باشید، همه چیز را به دقت طبق موارد ذکر شده اجرا نمایید.

انبار کردن و نگهداری تخم ها برای جوجه کشی، یک متغیر مهم است معمولا زمان نگهداری آنها نباید بیش از ۱۰ روز طول بکشد تخم ها باید در مکان خنک و دمای ثابت نگهداری شود مثلا زیر زمین گزینه خوبی می تواند باشد. مطمئن شوید که سیکل نوری درست را برای بلدرچین نر و ماده (۱۶ ساعت روشنایی به کار برده اید در ضمن مطمئن شوید که بلدرچین های مولد سالم هستند.


منبع : http://dl.ketabesabz.com/ebooks3/up/ay-ghasedak-1_[www.ketabesabz.com].pdf


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!