جوجه کشی از غاز

جوجه کشی از غاز + قسمت چهارم مصاحبه با آقای پرسیاوش پرورش دهنده غاز

جوجه کشی از غاز

غاز ها پرنده هایی از خانواده مرغابی سانان و جزو نخستین پرندگانی هستند که از 3000 سال پیش توسط انسان و در کشور مصر اهلی شده اند حتی تصویر آنها در اهرام ثلاثه مصر حک شده است. گونه های زیادی از این پرنده در رنگها و شکل های متفاوت وجود دارد که در سراسر دنیا پراکنده شده اند که گونه اهلی آن از نظر جثه بزرگتر از گونه وحشی آن در طبیعت است و قدرت سازگاری با هر نوع شرایط آب و هوایی را دارند.

در واقع گونه های اهلی، اصلاح شده نژادهای وحشی است . گونه های متفاوت غازها عبارتند از غاز سفید نروژی، غاز چینی، کانادایی، آفریقایی، امبدن و غاز تولوز و در میان همه این ها نژاد پروش دهندگان ترجیح می دهند بیشتر غاز تولوز که گوشت نسبتا زیادی از سایر نژادهایش دارد را پرورش دهند. وزن ماده این نژاد 9 کیلوگرم و پرنده نر 7 کیلوگرم است.

تغذیه غازهای مولد

باید توجه داشته باشید که نوع تغذیه در غازهای تخمگذار و گوشتی متفاوت است. اگر شما قصد پرورش غازهای گوشتی را دارید باید در کنار چرای غازها در مراتع و علفزار ها از مکمل های غذایی چرب هم استفاده کنید از قبیل استفاده از پیش دان ها ی میکس شده ، پروتئین های خام ، کنسانتره و غذاهایی که کالری زیادی دارند. در کنار علف های تازه یا خشک شده از غلاتی مثل ذرت، گندم و جو برای تغذیه غازها، استفاده می کنند

غازهای تخمگذار را قبل از شروع دوره جفت گیری و تخم گذاری به مدت 6 هفته در مراتع سرسبز می چرانند و در کنار آن به مقدار نسبتا کم تقریبا 16 درصد پروتئین و دادن 200 گرم کنسانتره، برای تغذیه آن استفاده می کنند.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 12 تایی حرفه ای

آشیانه و محل زندگی غازها

پرورش دهندگان باید غازها را در محلی خشک و عاری از رطوبت و آلودگی نگه دارند و هر چند وقت یکبار سعی در ضد عفونی کردن محل های زندگی آنها، با استفاده از آهک باشند و در کنار آن سعی کنند استخرهای نسبتا بزرگی بسازند تا غازها به راحتی بتوانند در آب شنا کنند. وجود آب در زندگی و جفتگیری غازهای مولد بسیار تاثیر گذار است شاید یک غاز ماده بعد از جفتگیری تخم بگذارد ولی مطمئن باشید، ممکن است اصلا به جوجه تبدیل نشوند.

جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز به صورت طبیعی

اوایل پاییز زمانی که هر غازی به سن بلوغ رسیده باشد، فصل جفتگیری این پرنده های آب دوست و علف خوار است. کسانی که در کار پرورش غاز هستند ترجیح می دهند در همان ابتدای فصل جفتگیری، غازهای نر و ماده را به نسبت یک نر و دو ماده در بین هم رها کرده تا شروع به جفتگیری کنند قبل از اینکه پرنده های ماده شروع به تخم گذاری کنند حتما آشیانه مناسبی از قبل برای آنها بسازید و کف آن را با براده های چوب و علف های خشک بپوشانید.

پارامتر های لازم برای جمع آوری تخم های نطفه دار غاز

معمولا غازها در ساعت های اولیه صبح شروع به تخمگذاری می کنند ولی اتفاق افتاده که روزانه در ساعت های متفاوتی هم تخم گذاری کنند پس در طول روز جمع آوری تخم ها را جزو برنامه های کاری خود کنید ولی مادامی که تخم های نطفه دار را از بستر جمع آوری نکرده اید اجازه ندهید غاز روی آن نشسته و تخم بعدی را بگذارد مخصوصا بعد از شنا کردن . البته شنا قبل از تخم گذاری غاز باعث تمیز بودن آنها می شود ولی نه در کنار تخم قبلی چون وجود رطوبت حاصل از پرهای خیس پرنده ماده ممکن است آن را شکننده تر کند.

تخم هایی را جمع کنید که مولدهای آنها به بلوغ کامل و دو سالگی رسیده اند همچنین از جمع اوری تخم های بزرگ و کوچک و یا تخم هایی که شکل غیر طبیعی دارند پرهیز کنید این کار باعث بالا بردن راندمان جوجه کشی از تخم های نطفه دار خواهد شد.

اگر تخم هایی را که جمع کرده اید تمیز نیستند با یک دستمال زبر که آن را با آب نسبتا گرم ( 40 درجه سانتی گراد) مرطوب کرده اید برای اینکار استفاده کرده و زود خشک کنید. هرگز در صدد شستن آنها به صورت مستقیم با آب نباشید.

اگر لازم بود تخم های نطفه دار را ضد عفونی کنید، همه آنها را یکجا جمع کرده و با استفاده از گاز فرمالید تمام سطوح آن را اسپری کنید. نور مستقیم آفتاب هم باعث ضد عفونی کردن تخم ها می شود.
تخم های جمع آوری شده را در دمای 13 الی 16 درجه سانتی گراد و با رطوبت نسبی 65 الی 75 درصد به مدت 7 روز می توانید نگهداری کنید و در تمام این مدت آنها را بچرخانید طوری که خواب آنها را به هم نریزد.

جوجه کشی طبیعی تخم غاز

اگر قصد جوجه کشی از غاز به شکل طبیعی هستید به فکر تهیه دایه های استیجاری از قبیل اردک های مسکویی، بوقلمون و مرغ باشید چرا که اگر بنا باشد خود مولد روی تخم ها بنشیند دیگر تخم نمی گذارد و شما ضرر می کنید.

اگر از اردک و مرغ برای جوجه کشی استفاده می کنید باید به فکر تمیزی آشیانه دایه ها باشید چرا که فضولات آنها در داخل بستر موجب آلودگی تخم های نطفه دار و تلف شدن آنها می شود. حواستان به چرخش تخم ها باشد چون این نوع دایه ها بخاطر بزرگ بودن تخم غاز قادر به چرخاندن آنها نیستند.

جوجه کشی غاز

بهترین زمان برای چرخش تخم وقتی است که دایه ها برای خوردن آب و غذا از روی تخم بلند شده اند و الله ممکن است با حمله آنها مواجه شوید. در روز دهم تخمها را به یک فضای نسبتا گرم در نزدیک آشیانه دایه ها منتقل کنید و سعی کنید در کمترین زمان ممکن آنها را کندلیگ کنید هر تخمی که میزان باروری آن بالا بود به لانه برگردانید.

در روز شانزدهم وقتی تخم ها را می چرخانید بر روی آنها آب ولرم اسپری کنید چون به مرور زمان مایع داخل تخم ها تبخیر می شود و باید رطوبت لازم را به آنها برسانید.
از روز 25 ام تا 28 ام یا 33ام تا روز 35 ام بسته به نژادی که از آنها جوجه گیری می کنید منتظر هچ شدن تخم ها باشید چون سه روز طول می کشد.
شاید جوجه کشی طبیعی از تخم های غاز کم هزینه باشد ولی زحمت زیادی دارد که باید به جان بخرید.

جوجه کشی از تخم غاز به وسیله دستگاههای جوجه کشی

بعضی از پرورش دهندگان معتقدند راندمان جوجه گیری تخم غاز از دستگاه های پایین است ولی هستند در بین همین پرورش دهندگان که خلاف این ادعا را ثابت کردند.
در تمام طول مدتی که به مطالعه و تحقیق مشغول بودم، متوجه شدم که اگر یک دستگاه با کیفیت که تمام پارامترهای لازم را برای جوجه گیری داشته باشد و کاربر بتواند شرایط مطلوب برای کارکرد دستگاه را مهیا کند، یک انتخاب درست و بی نقص است به شرطی که :

  • دستگاه را در جایی قرار دهد که اولا سطح زمین تراز مناسبی داشته باشد تا دستگاه برای تامین رطوبت و دما دچار نوسانات نشود.
  • دستگاه های جوجه کشی در معرض نور شدید آفتاب به صورت مستقیم نباشند و محیطی که دستگاه را قرار می دهند، باید شرایط مطلوب برای اکسیژن گیری از دریچه های محیط را داشته باشد.
  • وجود فن های تهویه برای جریان هوای تازه لازم و ضروری است.
  • برای رطوبت رسانی به دستگاه باید منابع تامین آب عاری از هر نوع آلودگی و سختی آب باشند اگر لازم بود، سعی کنید از دستگاه های تصفیه آب استفاده کنید در غیر این صورت، آلودگی ها از طریق مه سازهای رطوبتی بر سطح پوسته تخم می نشینند و از طریق منافذ پوسته تخم، وارد شده و جنین را آلوده می کنند و اگر سختی آب گرفته نشود، لوله های انتقال آب که به رطوبت ساز ختم می شود، با گذشت زمان، رسوب می بندد و در استفاده های بعدی راندمان جوجه کشی پایین می آید چون تخم های نطفه دار، با کمبود رطوبت مواجه خواهند شد و تلف می شوند.
  • به فکر تهیه منابع برقی باشید تا در صورت قطعی برق، نطفه ها با کمبود دما و رطوبت مواجه نشوند.
  • قبل از انتقال تخم های نطفه دار، دستگاه را، شده به مدت 2 الی سه روز روشن کنید و از ست بودن تنظیمات آن مطمئن باشید.
  • شانه ها و داخل دستگاه را قبل از قرار دادن تخم ها ضد عفونی کنید.
  • از دستگاه هایی استفاده کنید که عایق بندی خوبی دارند و در صورت لزوم می توانید آن را از بدنه جدا کرده تا قابل شستن و ضد عفونی کردن باشد. دستگاه هایی که بدنه فلزی دارند گزینه مناسبی برای استفاده از جوجه کشی غاز نیستند.
  • چند ساعت (10 الی 12 ساعت) جلوتر، دمای تخم های نطفه دار را قبل از انتقال به داخل دستگاه به 21 الی 25 درجه سانتی گراد برسانید و اجازه بدهید استراحت کنند تا نطفه ها در داخل کیسه های هوایی در وضعیت مطلوبی قرار بگیرند.
  • در طول ایام ستر و هچر هرگز به فکر تغییر دما و رطوبت خارج از فاکتورهای دمایی و رطوبتی نباشید مخصوصا روزهای اول و ایام هچر.
  • تخم های نطفه دار را به با احتیاط و به پهلو در شانه ها بچینید.
  • دماسنج را در داخل دستگاه و کمی با فاصله تر از تخم ها قرار دهید تا ترمومتر دمای واقعی دستگاه را نشان دهد. 37.8 درجه سانتی گراد، مطلوب ترین دما در ایام ستر برای تخم های نطفه دار است.

برای اطمینان از میزان باروری تخم ها در روزهای هفتم، چهاردهم و بیست ویکم تخم ها را کندلینگ کنید و در هر دوره زمانی اگر نطفه ها شرایط مطلوبی برای رشد و ادامه زندگی در کیسه های هوایی نداشتند، سریعا آنها را از داخل دستگاه، خارج کنید و عدم ناباروری آنها را پیگیر باشید تا در دوره بعدی دچار مشکلات مشابه در عمل کندلینگ، نباشید.
اگر دستگاه جوجه کشی شما تمام اتوماتیک نیست همیشه سعی کنید مقداری آب گرم به کف سینی بریزید تا تخم ها دچار نوسانات دمایی و استرس نشوند همچنین مانع خشک شدن پوسته داخلی تخم می شود تا در ایام هچ نطفه قادر به شکستن تخم شود.

نیاز است از روز 15 ام به بعد تخم ها را روزانه یکبار در آب گرم که دمای آن 37.5 درجه سانتی گراد است فرو ببرید تا رطوبت از تمامی سطح پوسته به میزان برابر دریافت شود.
نطفه در حال رشد مثل هر موجود دیگری نیاز به اکسیژن دارد و برای تامین هوای تازه، ضمن قرار دادن دستگاه در یک محیط مناسب و مجهز به دریچه های هوایی برای عبور مرور اکسیژن سعی کنید از دستگاه های تمام اتوماتیک استفاده کنید چون مزیتی که این دستگاه های تمام خودکار دارند این است که، در داخل دستگاه فن های کوچکی تعبیه شده که متصل به سنسورهای حساس هستند و کوچکترین فراز و فرود هوایی را به برد دستگاه مخابره می کنند و ورود هوای تازه و خروج و دی اکسید کربن را سازماندهی می کنند.

سه روز آخر حیاتی ترین روزهای نطفه هاست و وجود اکسیژن تازه نقش مهمی در ادامه زندگی آنها دارد چون نوک جنین به سطح داخلی پوسته رسیده است و از طریق منافذ موجود در روی پوسته، نفس می کشد و چون برای بیرون آمدن تلاش زیادی دارد نیاز به نفس کشیدن مداوم دارد.

عمل چرخش در دستگاه های جوجه کشی

این موضوع می تواند یکی از موارد حیاتی برای نطفه های در حال رشد باشد . در دستگاه های اتوماتیک باید 4 الی 5 مرتبه با فاصله های زمانی دقیق تخم ها را با احتیاط و تا زاویه 180 درجه بچرخانید چرا که کمتر از این میزان موجب می شود تا دما، رطوبت، اکسیژن در تمام سطح تخم جریان نیابد. عدم چرخش هم باعث می شود نطفه به سطح داخلی پوسته بچسبد و امکان ادامه حیات را از دست بدهد حتی مادامی که رشد کرد و موفق به شکستن تخم شد، در همان روزهای ابتدایی به خاطر زخمی که بر پوستش ایجاد شده، بستری برای تجمع باکتری ها به وجود می آورد و حتی ممکن است زندگی سایر جوجه ها را با سرایت بیماری که به آن گرفتار شده به خطر اندازد.

البته پیشنهاد می کنم برای از بین بردن تمامی این احتمال ها و سلامت تضمینی نطفه ها، از دستگاه های تمام اتوماتیک استفاده کنید چون این نوع دستگاه ها مجهز به ترنر خودکار هستند که در هر ساعت تخم ها را تا زاویه 360 درجه هم می چرخانند. از طرفی اگر به صورت دستی این کار را انجام دهید باید خیلی محتاطانه عمل کنید و از تمیز بودن دست هایتان مطمئن باشید چون سطح خارجی پوسته تخم مرطوب است و کوچکترین آلودگی را با تماس دست، به آنها سرایت می کنید همچنین اگر دستگاه در محیطی سرد قرار داشته باشد، وقتی در آن را باز می کنید هجوم هوای سرد به داخل دستگاه نطفه ها را دچار استرس سرمایی می کند .

نکته : تخم های نطفه دار را در هفته دوم به مدت (5 الی 7 دقیقه)، هفته سوم به مدت (8 الی 10 دقیقه) و هفته چهارم به مدت ( 12 الی 15 دقیقه) باید برای خنک سازی از داخل دستگاه های اتوماتیک بیرون بیاورید ضمن اینکه دمای محیط بیرونی دستگاه باید 19 الی 21 درجه سانتی گراد باشد در حالی که در دستگاههای تمام اتوماتیک نیازی به این کارها نمی باشد.

بعد از پایان روز 27 ام تخم های نطفه دار را به قسمت هچر دستگاه انتقال دهید. دما را به 37 درجه سانتی گراد برسانید و رطوبت را تا 80 درصد تنظیم کنید و به مدت سه روز منتظر بیرون آمدن آنها از تخم ها باشید.
اجازه بدهید جوجه ها از تمام توان خودشان برای بیرون آمدن استفاده کنند . این جزو غرایز آنهاست و تلاش برای زنده ماندن است.

مصاحبه با آقای پرسیاوش پرورش درباره جوجه کشی از غاز

اقای پرسیاوش از باتجربه ترین پرورش دهندگان غاز در آذربایجان غربی است که از دستگاه های جوجه کشی گروه صنعتی هواباتور برای جوجه کشی از غاز استفاده می کند. برای انتقال تجربیات این پرورش دهنده موفق مصاحبه ای را با ایشان ترتیب دادیم که در ادامه آن را می خوانید.

جوجه کشی غاز

» با توجه به این که تخم هایتان را هر 4 یا 5 روز یک بار در داخل دستگاه جوجه کشی قرار می دهید، احتمالا از سیستم ستر و هچر همزمان استفاده می کنید. بفرمائید که از چند دستگاه و به چه ظرفیت هایی استفاده می کنید؟

در حال حاضر از دو دستگاه 504 تایی و 252 تایی اسکندری برای جوجه کشی استفاده می کنم. این دستگاه ها قابلیت ستر و هچر همزمان را دارند و در سال های قبل که تعداد غازهایم کم بود به صورت ستر و هچر همزمان استفاده می کردم ولی امسال که تعداد غازهای زیادی را پرورش می دهم از یکی از دستگاه ها برای ستر و از دستگاه دیگر برای هچر استفاده می کنم.

» توضیح می دهید که از کدام دستگاه به عنوان ستر و از کدام یک به عنوان هچر استفاده می کنید؟

از دستگاه 504 تایی برای ستر و 252 تایی برای هچر استفاده می کنم. از هر دو دستگاه نیز می توان برای ستر و هچر همزمان استفاده کرد ولی با توجه به این که تعداد تخم های مولد من زیاد است برای راحتی کار یکی از دستگاه ها را برای ستر و دستگاه دیگر را برای هچر اختصاص داده ام.

» لطفا در مورد مرحله ستر جوجه کشی از غازها توضیح دهید و این که در این مرحله چه اقداماتی را انجام می دهید؟

تا 5 روز ابتدایی که تخم ها را در داخل دستگاه قرار داده ام به آن ها دست نمی زنم ، اما پس از 5 روز تا روز 28 ام مرتبا شانه ها را برداشته و تخم ها را آبپاشی می کنم تا کل پوسته تخم ها مرطوب شود. برای این کار لازم است که تخم ها گردش داده شوند. اگر تعداد تخم ها کم باشد از روز 28 ام به بعد که جوجه ها آماده خروج از تخم هستند آن ها را به قسمت پایین منتقل می کنم. و از ستر و هچر همزمان استفاده می کنم.

» در چه زمان هایی نطفه سنجی می کنید؟

نطفه سنجی از تخم ها را در دو مرحله انجام می دهم. یکی در روزهای پنجم و ششم و دیگری در روزهای چهاردهم و پانزدهم. در نطفه سنجی تخم هایی را که دارای نطفه یا جنین نباشند را از دستگاه خارج می کنم.

» لطفا در مورد دمای اسپری آبی که برای آبپاشی تخم ها استفاده می کنید توضیح دهید.

آبی که برای مرطوب کردن پوسته تخم های نطفه دار از استفاده می شود باید ولرم باشد. پوسته تخم غاز بسیار سخت است و با ابپاشی پوسته تخم حالت طبیعی خود را از دست داده و نرم می شود. در این صورت جوجه ها به راحتی می توانند از تخم خارج شوند. گاهی اوقات مشاهده می شود که پوسته تخم ها بسیار سخت هستند و جوجه نمی تواند آن را بشکند و در داخل تخم خفه می شود. در دوران هچ این کار را باید قطع کرد.

» در هنگام آب پاشی تخم ها دستگاه را روشن می گذارید؟

بله. برای آبپاشی تخم ها سبدها را به خارج از دستگاه انتقال می دهم و تخم ها را آبپاشی می کنم. در حدود یک ربع ساعتی که این کار را انجام می دهم دستگاه روشن می ماند و در آن را باز می گذارم.

» آن طور که مشخص است در دستگاه ستر درپوش سبدها یا شانه های همه کاره را نگذاشته اید. در این مورد توضیح می دهید؟

در زمان ستر نیازی به گذاشتن درب شانه های همه کاره وجود ندارد و من نیز درب آن ها را قرار نمی دهم.

» موکتی که در کف دستگاه گذاشته اید برای چیست؟

در زمان هچ همراه با جوجه ها مواد آلوده به عفونت و خون نیز از تخم خارج می شوند. برای این که آلودگی ها به کف دستگاه نچسبد از موکت یا پارچه نرم که بسیار راحت قابل شستشو هستند استفاده می شود.

» در مورد دما و رطوبت ستر و هچر که برای دستگاه تنظیم می کنید لطفا توضیح دهید.

اگر از سیستم ستر و هچر همزمان استفاده کنم دما را در 37.8 درجه سانتی گراد و رطوبت را در 65-60 درصد قرار می دهم. تجربه ام نشان داده است که در صورت ستر و هچر همزمان نیازی به تغییر دما و رطوبت نیست. اما در دستگاه هچر دما را به 37.5 درجه و رطوبت را در 70 درصد تنظیم می کنم.

» آیا از راندمان این دستگاه ها راضی هستید ؟

تجربه من نشان داده است که از 50 تا 55 تا تخمی که هر غاز ماده می گذارد حداقل 35 تخم به جوجه تبدیل می شوند و آن هایی هم که به تخم تبدیل نمی شوند به دلیل عدم وجود نطفه در آن هاست. انتظار من از راندمان تخم های غاز 90 درصد است که با استفاده از دستگاه های اسکندری به این راندمان نیز می رسم. باید توجه کرد که یکی از فاکتورهای مهم در جوجه کشی از غاز ، تغذیه مناسب این پرنده در زمان جفت گیری است. با ارائه تغذیه مناسب برای غازها مخصوصا در زمان جفت گیری به این راندمان دست پیدا می کنم و راضی هستم.


39 دیدگاه برای “جوجه کشی از غاز + قسمت چهارم مصاحبه با آقای پرسیاوش پرورش دهنده غاز”

  1. باسلام خدمت ادمین تخم غاز گذاشتم تویه دستگاه موقع شب دما ۳۶‌.۳۷ بود نمیدونم چیشده دما رفته بود رویه ۴۰ یعنی نطفه از بین رفته ۱۸ تا تخم هست یک روز هم از گذاشتن تخم ها تویه دستگاه نمیگذره

    • سلام
      صبور باش ان شالله مشکلی پیش نمیاد ، هر روز چند بار دستگاه رو چک کن که مشکل پیش نیاد
      روز 10 ام هم نطفه سنجی کن حتما

  2. باسلام ازکجا متوجه بشیم که تخم هایی که دردستگاه گذاشتیم خراب نشده اند حالا مرغ یا قو غاز
    نشانه های تخمی که رگ داشته ویهویی ناپدید شده یعنی چی اون تخم خرابه ایااگر نطفه درون تخم باشه ولی حرکت ان رو نبینیم یعنی خرابه ؟ممنون میشم به سوالات من پاسخ بدید ومن رو راهنمایی بکنید.

    • سلام
      اگه جاش سیاهی اومده باشه یعنی داره تشکلیل میشه اگه خیر خالی خالی باشه از بین رفته
      حرکت مهم نیست
      کم به تخم ها دست بزنید و صبر کنید و در روزهای 7 14 بررسیشون کنید

    • سلام، حدودا 30 الی 32 روز می باشد. روز هفتم و دهم میتونید نطفه سنجی انجام بدین. آب پاشی هم بعد از روز هفتم روزانه یک مرتبه به مدت 10 دقیقه تا زمان هچر توصیه میشود.

  3. سلام
    من سه تا تخم غاز گذاشتم در دستگاهی که خودم ساختم.
    الان روز دوم هست
    رطوبتش درسته 60٪هست اما دماش از 36 درجه نه پایین میره نه بالا
    آیا جوجه مسیشن؟
    راستی قبلا با همین دستگاه دوتا مرغ هم تولید کردم

    • با سلام، نوع دستگاه فرقی نمیکند، در جوجه کشی از غاز از روز هفتم تا اخر ستر باید هر روز یک مرتبه تخم ها را آب پاشی کنید.

    • با سلام، دمای ستر 38 درجه و دمای هچر نیز باید 37.5 درجه باشد. البته برخی از پرورش دهندگان با دمای 38 درجه و رطوبت 65 درصد شروع میکنند و هر هفته 0.2 درجه حرارت را کاهش می دهند تا در دوران ستر به حرارت مطلوب 37.5 الی 37.2 می رسند. رطوبت ایام هچر نیز باید 73 درصد باشد.

        • سلام، معمولا بعد از یک هفته رگ ها شکل میگیرند. روز 10 ام باز نطفه سنجی انجام دهید. اگر خبری نبود تخم ها بدون نطفه هستن.

  4. سلام من یه جفت غاز نر و ماده دارم . تو همین دوفته اخیر 7 تا تخم گذاشته تو لونش..گاهی هم میره و روشون میخوابه..اما الان 3 یا 4 روزه که دیگه تخم نمیزاره و روی تخم هاشم نیمخوابه…این طبیعی هست؟ با تشکر

    • با سلام، لطفا نژاد غازتون رو بنویسین. متأسفانه دیگه اون تخم ها شانسی برای تبدیل شدن به جوجه ندارن. اگر نطفه سنجی بلد هستین، تخم ها را بررسی کنید. برخی از نژادها غریزه مادری ضعیفی دارند و تمایل آنچنان به کرچی ندارند. از این رو بهتر است از دستگاه جوجه کشی و یا یک نژادی که استعداد کرچی بالایی دارد (مثل نژاد امبدن) استفاده کنید.

    • سلام غاز تو محلی هست یا قو اگه قو باشه نمیخوابه ولی اگه محلی باشه یک هفته تخم نمیذاره بعد میخوابه یدونه ام تخم به لانه اش بذاری خوله

  5. سلام اگه کسی بخواد از تخم اردک وغاز برای جوجه کشی همزمان زیر یک مرغ کرچ استفاده کند آیا امکان پذیر هست اگه امکان داره تخم ها را به فاصله چند روز از هم باید قرار بدهد ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    • با سلام. خیر دوست عزیز ، طول دوره جوجه کشی آنها با هم فرق دارد (اردک 28 روز ، غاز 35 روز) و میزان جوجه آوری در این شرایط بسیار پایین خواهد بود.

    • اره میشه فقط نوع اردک رو مشخص کن اردک خارجی یا مسکویی ۳۱ تا ۳۴ روز طول میکشه و اینکه تخم ها رو باید با دست هر روز دوبار بچرخونی مرغ زورش نمیرسه

  6. سلام من ۵ تا تخم غاز دورگه خریدم زیر مرغ گذاشتم امروز روز ۳۱ است خبری نیست به نظرتون مشکلی داره آبپاش هم نکردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!