جوجه کشی در فصل زمستان

جوجه کشی در فصل زمستان

آموزش جوجه کشی در فصل زمستان

لانه سازی و تخم گذاری پرنده ها در فصل بهار یک روایت متداول میباشد. از این رو فصل جوجه کشی بیشتر پرندگان در اوایل بهار شروع می شود. اما برخی از پرندگان اوایل زمستان و برخی اواخر تابستان ، شروع به تخم گذاری و جوجه کشی میکنند. با برقراری شرایط سازگار ، برخی از پرندگان در تمامی فصل ها ، قابلیت تخم گذاری را دارند. فاکتورهای زیادی همچون سالم بودن پرنده ، طول روز ، تنوع جیره غذایی ، دمای محیط و شرایط جغرافیایی در تخم گذاری پرندگان تأثیر میگذارند.

اگر یکی از این عوامل تغییر پیدا کند فصل تخم گذاری پرنده ممکن است که عوض شود. جوجه کشی از پرندگان در فصل های بهار و تابستان راحت تر از فصل زمستان میباشد. البته در فصل تابستان نیز به دلیل افزایش دما و رطوبت نسبی هوا ، فرایند جوجه کشی نیاز به نظارت و محافظت بیشتری از طرف پرورش دهنده دارد. بدین معنی که پرورش دهنده باید میزان دما و رطوبت محیط دستگاه جوجه کشی را در شرایط ایده آل نگه دارد تا دستگاه جوجه کشی قادر به تنظیم دما و رطوبت در داخل کابین باشد. متأسفانه بیشتر پرورش دهندگان به دلیل رعایت نکردن این موارد در فصل تابستان ، راندمان های پایینی به دست می آورند.

اگر قصد جوجه کشی از پرندگان در فصل پاییز و زمستان را داشته باشید ، باید بدانید که برای رسیدن به حداکثر راندمان ، می بایست محیط آن را کاملا سازگار با جوجه کشی تنظیم نمایید. با ما همراه باشید تا به شما آموزش دهیم چطور در فصل زمستان یک محیطی مناسب برای دستگاه جوجه کشی فراهم کنید.

فصل مناسب برای تخم گذاری پرندگان

در بین پرندگان بیشترین فصل برای شروع دوره جوجه کشی اواخر زمستان و اوایل بهار می باشد. اما عوامل متفاوتی بر زمان تخم گذاری پرندگان دخیل می باشند که در ادامه به آنها اشاره شده است. در برخی از موارد زمان تخم گذاری پرنده ماده به اندام و سلامت آن بستگی دارد. پرنده های ماده ای که در اوایل فصل جوجه کشی (فصل بهار) ، پرورش می یابند به منابع غذایی متنوع دسترسی دارند و سیگنال های جنسی در آنها قوی می باشد.  در این نوع پرندگان با کم شدن جیره غذایی ، فاصله تخم گذاری پرنده نیز طولانی تر می شود. جوجه هایی که در نیمه دوم سال (فصل پاییز و زمستان) به دنیا می آیند ، آسیب پذیرتر می باشند. زیرا در این فصل ها دمای هوا سرد و منابع غذایی طبیعی بسیار کم می باشد.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 12 تایی ارزان

فصل مناسب برای تخم گذاری پرندگان

همچنین مدت روشنایی و طول روز تأثیر بالقوه ای بر تخم گذاری پرنده دارد. میزان روشنایی بر سطح فعالیت هورمون های پرنده تأثیر میگذارد و در نتیجه آن خوراک پرنده تغییر میکند. نور کم باعث کاهش خوراک ، کاهش فعالیت هورمون های پرنده و در نتیجه کاهش تخم گذاری آن می شود. یکی دیگر از عوامل اثر گذار بر تخم گذاری پرنده ، موقعیت جغرافیایی می باشد. مکان های مرتفع میزان تخم گذاری پرنده راکاهش میدهند. گرما نیز به عنوان عامل اصلی بر تخم گذاری پرنده ها تأثیر زیادی می گذارد. حتی تأثیر گرما به مراتب بیشتر از طول روز و تنوع غذایی پرنده میباشد.

در مناطق معتدل بسیاری از پرندگان از الگوی کلاسیک تخم گذاری در فصل بهار تبعیت میکنند. در حقیقت در اوایل بهار ، هوا کم کم گرم شده و گیاهان سرسبز میشوند. بدین ترتیب منابع غذایی نیز افزایش یافته و پرنده شروع به لانه سازی و تخم گذاری می کند. اما گونه ای از پرندگان وحشی در فصل زمستان شروع به تخم گذاری می نمایند. از این دست پرنده ها می توان به عقاب سر سفید و برخی از کبوترها اشاره کرد. سهره یا فنچ تمایل دارد که در اواخر تابستان و اوایل پاییز تخم گذاری کند. همچنین برخی از پرندگان دیگر نیز اگر از جیره غذایی خوب برخوردار باشند و مکان نگه داری از آنها هوا و رطوبت مناسب را داشته باشد ، پرنده ماده تخم گذاری میکند. امروه نژادهای اصلاح شده برخی از پرندگان در فصل پاییز و زمستان نیز جفت گیری نموده و می توان از آنها تخم نطفه دار به دست آورد.

شرایط مطلوب برای جوجه کشی در فصل زمستان

برای جوجه کشی از تخم نطفه دار در زمستان ، محیط دستگاه جوجه کشی بسیار مهم می باشد. به طور کلی محیط دستگاه جوجه کشی باید دمایی بین 20 الی 24 درجه و رطوبتی در محدوده 50 الی 55 درصد داشته باشد. از آنجایی که در فصل زمستان دمای هوا پایین و رطوبت نسبی آن نیز کم می باشد ، باید شرایط ایده آلی در داخل اتاق ایجاد کرد تا دستگاه به درستی تنظیم شود. بهترین سیستم گرمایشی برای اتاق جوجه کشی بخاری های دودکش دار می باشند. این هیترها اکسیژن محیط را کمتر مصرف میکنند و گرمای آنها پاک می باشد. اگر از بخاری برقی برای گرمایش اتاق دستگاه جوجه کشی استفاده میکنید باید بدانید که مصرف برق توسط این بخاری ها زیاد است و ممکن است باعث افت ولتاژ برق دستگاه جوجه کشی گردد. در ابتدا در حین جمع آوری و ذخیره تخم های نطفه دار در زمستان دقت داشته باشید که تخم نطفه دار باید در دماهای نزدیک به 18 درجه نگه داری شود.

شرایط مطلوب برای جوجه کشی در فصل زمستان

در فصل زمستان به دلیل جریان همرفتی هوا ، هوای گرم همیشه در قسمت بالایی و هوای سرد در لایه های سطحی و زیرین انباشته میشود. این اختلاف دما باعث میشود که در درون کابین دستگاه نیز نوسانات دمایی رخ دهد. در اثر نوسانات دمایی ، جنین در داخل دستگاه دچار شوک دمایی میشود و آسیب جدی به آنها وارد میشود. برای جلوگیری از نوسانات دمایی می توانید داخل اتاق از یک فن استفاده کنید تا دمای هوا در تمامی نقاط اتاق یکسان باشد. همچنین در اثر روشن بودن بخاری ، رطوبت محیط کاهش پیدا میکند. برای جبران کمبود رطوبت محیط می توانید ظرفی از آب را در داخل محیط جوجه کشی و یا بر روی بخاری قرار دهید. توجه داشته باشید که رطوبت محیط بین 50 الی 55 درصد باشد. لازم به ذکر است که تهویه مناسب نیز باید صورت بگیرد تا اکسیژن کافی در محیط دستگاه جوجه کشی در دسترس باشد. دقت داشته باشید که در سیستم رطوبت رسانی دستگاه نباید آب سرد ریخته شود. مخصوصا اگر رطوبت ساز دستگاه جوجه از نوع التراسونیک باشد ، در اثر آب سرد ، شوک دمایی به نطفه ها وارد می شود.

عمل نطفه سنجی تخم های نطفه دار باید در اتاق گرم صورت بگیرد. دماهای 30 درجه برای عمل نطفه سنجی مناسب می باشند. در فصل زمستان در طول شب ممکن است دمای هوا به صورت ناگهانی افت شدید پیدا کند. بنابراین علاوه بر سیستم گرمایشی ، عایق بندی اتاق نیز باید رعایت شود تا هوای سرد به داخل اتاق نفوذ نکند.

نتیجه گیری :

با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی با کیفیت میتوان در هر موقع از سال حتی در زمستان نیز اقدام به جوجه کشی نمود که با توجه به نکاتی که در بالا اشاره گردید، و فراهم نمودن شرایط برای عملکرد بهتر دستگاه جوجه کشی میتوانید بدون توجه به فصل، بهترین درصد جوجه آوری را  از دستگاه های جوجه کشی کسب کنید، برای جوجه کشی موفق توصیه ما استفاده از دستگاه های جوجه کشی سری هواباتور میباشد که به دلیل استفاده از تکنولوژی روز و لوازم با کیفیت یکی از بهترین ها در بین تولید کنندگان دستگاه های اتوماتیک جوجه کشی میباشد.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!