تغذیه جوجه ها

تغذیه جوجه ها

تغذیه جوجه ها

تغذیه جوجه ها در بدو ورود : در روز اول تغذیه جوجه ها، باید در هر باردان دادن ، به اندازه یک مشت بسته در داخل سینی دانخوری و یا کارتن کف قفس دان ریخت شود. و تا زمانیکه همه آنرا نخورده اند نبایستی دان در سینی ریخته شود. زیرا جوجه بد عادت می شود و فقط از ذرات درشت دان تغذیه می نماید.

و اگر دان مدت زیادی در سینی بماند ، جوجه بر روی دان مدفوع کرده و دان بوی بد می گیرد و جوجه دان را مصرف نمی کند. . پس بهتر است طوری به جوجه دان بدهیم که جوجه همه دان را در حداقل زمان ممکن خورده، و بعد دوباره به آن دان بدهیم . مقدار دان خورده شده در طی ۲۴ ساعت باید یادداشت شود چون مدیر فارم و یا مرغدار بایستی در جریان میزان مصرفی دان باشد.

به همین منظور کارگر روز کار مقدار دان مصرفی خود را یادداشت می کند و کارگر شب کار نیز به همین ترتیب، و عدد این دو مقدار را با هم جمع می کنند و مصرف دان ۲۴ ساعت بدست می آید . البته تمام این آمارها بایستی در دسترس باشد به همین منظور یک برگه در هر سرسالن نصب می کنند و علاوه بر دان ، تلفات ، روشنایی ، خاموشی ، واکسن و سایر موارد را با ذکر تاریخ دقیق آن یادداشت می نمایند.

تعیین جنسیت جوجه ها از طریق پرهای بال

جوجه ها را می توان از روی سرعت رشد پرها تعیین جنسیت کرد. زیرا سرعت رشد پرها در دو جنس مرغ و خروس برابر نبوده و متفاوت است.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 12 تایی ارزان

روش این کار به این صورت است

١- ابتدا بال را مانند یک باد بزن باز کنید.

۲- به پرهای لای مفصل خارجی بال نگاه کنید، ردیف انتهایی بنام پرهای اولیه و ردیف بالا بنام کرک های اولیه نامیده میشوند.

٣- زمانیکه که پرهای اولیه (انتهایی بلند تر از کرکهای اولیه باشند جوجه، مرغ است.

۴- وقتی که پرهای اولیه برابر یا کوتاه تر از کرکهای اولیه باشند جوجه ، خروس است.

برسی کیفیت جوجه ها

  • بعد از تخلیه جوجه ها باید رفتار آنها تحت کنترل قرار گیرد.
  • معمولا ظرف مدت شش ساعت بعد از ورود، جوجه ها آرام می گیرند.
  • جوجه های یکروزه باید سرحال، فعال و سرزنده باشند.
  • موارد غیرطبیعی از قبیل جوجه های دارای نقص پا، منقار کج و کوری بایستی سریع، حذف شوند.
  • ناف جوجه ها را باید بررسی کرده و از بسته بودن آنها مطمئن شد.
  • جوجه ها از نظر وزن باید یکنواخت باشند.

مدیریت دما

به طور کلی در سیستم گرمادهی در قفس یا گرم کردن کل سالن، درجه حرارت را از ۳۱ درجه سانتیگراد به میزان هر هفته ۲ درجه سانتیگراد کاهش دهید تا به دمای ۲۱ درجه سانتیگراد برسید.

در جستجوی علائم گرمازدگی (له له زدن و چرت زدن) و یا سرماخوردگی (روی هم ریختگی یا جمع شدن) در سالن باشید و مطمئن شوید که دستگاه های تنظیم حرارت نیز به درستی کار می کنند.

کنترل دما در پرورش قفس حساس تر است چون جوجه ها نمی توانند به سمتی که از نظر حرارتی مطلوب آنهاست حرکت کرده و آنجا را پیدا کنند.اگر جوجه را در قفس پرورش می دهید رطوبت را در حد کافی نگه دارید.

رطوبت نسبی را در حد ۶۰۴۰. حفظ کرده و در صورت ضرورت پیاده روها یا کف را آبپاشی کنید تا درصد رطوبت بالا برود. ۲۴ ساعت قبل از ورود جوجه ها سالن را به شرح زیر آماده کنید :

۱- در اطراف هر واحد مادر مصنوعی یک حصار قرار بدهید.

۲- دمای مادر مصنوعی را بین ۳۵-۳۲ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

۳- آبخوری های کوزه ای (کله قندی) را از آب پر کنید و دو آبخوری ۴ لیتری به ازای هر ۱۰۰ پرنده در نظر بگیرید.

۴- کوران را در سالن از بین ببرید.

در موقع استفاده از مادر مصنوعی گازی دمای زیر آن را هر هفته سه درجه کاهش داده تا به ۲۱ درجه سانتیگراد برسید. رطوبت نسبی کافی را برای جوجه های پرورش یافته بر روی بستر فراهم کنید. در صورتی که رطوبت نسبی بین ۶۰-۴۰ باشد به نظر می رسد که جوجه ها راحت تر بوده و عملکرد بهتری دارند.

مشاهده جوجه ها به شما خواهد گفت که آیا درجه حرارت صحیح یا نامناسب است. اگر جوجه ها خیلی سردشان باشد نزدیک به منبع حرارتی روی یکدیگر قرار می گیرند و در صورتی که گرمشان باشد دور از منبع گرما پخش می شوند.

چنانچه کوران وجود داشته باشد به شکل گروهی روی هم جمع می شوند تا از نقطه ای که هوای سرد وارد منطقه گرم می شود دور باشند. جوجه های راحت به طور یکنواخت و بدون جمع شدگی در یک نقطه در سرتاسر سالن پرورش پخش خواهند بود.

بستر مناسب و شرایط آن

بستر و وضعیت آن در آشیانه های پرورش پولت موضوع مهمی است. بستر باید به نحوی باشد که جایگاهی نرم و راحت برای جوجه ها فراهم سازد. مشخصات بستر مناسب شامل کیفیت خوب، خشک، نرم و بدون گرد و خاک بودن است. جنس و کیفیت بستر باید بگونه ای باشد که منجر به ضایعات اندام های طیور نگردد.

انواع معمول بستر عبارتند از

۱. تراشه یا پوشال چوب به مقدار ۳ تا ۵ کیلوگرم در متر مربع.
٢. کاه و کلش به میزان به میزان ۲ / ۵ تا ۴ کیلوگرم در متر مربع.
٣. سبوس برنج، خرده های ذرت، خاک اره.
۴. ماسه بادی (رمل) به عمق ۵ سانتیمتر و یا یک متر مکعب در ۲۰ متر مربع آشیانه.

بستر در واقع عایقی برای کف آشیانه است و رطوبت را به خود جذب می نماید. ضخامت بستر در تابستان باید ۳ تا ۵ سانتی متر و در زمستان ۵ تا ۸ سانتی متر در نظر گرفته شود. این ضخامت در نواحی گرم و خشک می تواند کمتر باشد. یک بستر خوب باید عاری از کپک، مواد اضافی و هر نوع آلودگی باشد. توزیع بستر باید یکنواخت بوده و حداقل دارای دمایی معادل ۳۲ درجه سانتی گراد باشد. . اگر از مادر مصنوعی استفاده می شود ، دمای بستر زیر آن باید ۴۰ / ۵ درجه سانتی گراد باشد.

بستر اطراف دانخوریهای اتوماتیک را فشرده نمایید تا جوجه ها بتوانند راحت دان بخورند . قبل از هر جوجه ریزی باید دمای بستر ثبت شود تا میزان کارایی سیستم گرماده قبل از جوجه ریزی ارزیابی شود. نکته: اگر از مه پاش استفاده می کنید بستر شما تخت می گردد و لازم است روزانه دو بار با شنکش زیر و رو گردد. نکته : اگر سالن بوی ترشیدگی می دهد نشانه مرطوب بودن بیش از حد بستر است و بایستی ضمن پیدا کردن دلیل این موضوع مشکل رفع شود.

علت این امر میتواند تنظیم نبودن آبخوریها ، و یا مه پاش باشد؛ همینطور ممکن است علت آن قطر کم بستر و یا رطوبت زیاد هوا باشد . به هر حال نیاز به زیر و رو کردن بستر و یا تعویض آن وجود دارد.

محل استراحت (چوب خواب)

چون بر حسب غریزه، مرغ ها (پولتها ، نیمچه ها ) عادت دارند در جاهای بلند استراحت کنند، نصب چوب خواب در آشیانه بسیار مفید بوده و باعث می شود که مرغ ها از نشستن بر روی ظروف آب خوری ضخامت چوب حداقل در حدود ۳ سانتی متر ، و طول آن به ازای هر مرغ ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر و ارتفاع برای جوجه ها و پولتها در حدود ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر» و «برای مرغ های بالغ در حدود ۲۰ تا ۹۰ سانتی متر» می باشد.

افزایش تعداد جوجه ها

برای افزایش و زیاد کزدن تعداد جوجه ها خود می توانید با خرید چند تخم نطفه دار و تهیه دستگاه جوجه کشی تعداد جوجه های خود را بیشتر کنید. برای راهنمای و مشاوره در مورد خرید ماشین جوجه کشی می توانید با شماره تماس 09144485590 در ارتباط باشید.

Civcivlerin sayısının artması 

kanatlı yetiştiriciliği sektöründe civcivlerin sayısının hızlı arması için kuluçka makinesi olmazsa olmazlardan olmaktadır, bu yüzden yüksek çıkım almanız için Altın kuluçka firması tarafından üretilen kuluçka makineleri tavsiye edilmektedir, üstün teknolojisi ve kaliteli malzemesi kuluçka yapımında yüksek randıman almanızı sağlamaktadır. kuluçka makinesi büyük sektörler için oldukça kritik bir makine olmaktadır ve bu yüzden çıkım oranı önemli olmaktadır. detaylı bilgiler için site yazılan destek hattını aramanız yeterli olacaktır ve uzman personelimiz sizin için gereken bilgileri detaylı bir şekilde aktaracaktır.


520 دیدگاه برای “تغذیه جوجه ها”

  1. سلام من دوتا جوجه لاری ۴۵ روزه دارم بهشون دانه پارس از دامپزشکی خریدم روز اول خوب خوردن ولی از روز دوم نخوردن.کنار دانه پارس برنجو گندمم گذاشتم .برنجو خیلی خوب میخورن .چرا دانه پارسو نمیخورن؟

  2. سلام من یک مرغ محلی دارم که ۵ تا تخم گذاشته وحالا یکی از اونا در اومده ولی مرغ به جوجه اجازه نمیده در بیاد میگم جوجه ممکنه اون زیر تلف بشه آخه هم هوا گرمه وهم زیر مرغه ممنون میشم راهنمایی کنید؟

  3. سلام من ۲ تا دارم یکی از جوجه محلی ها دارم اون غذا میخوره ولی اب میخوره ولی بعضی موقعه ها یک جا وایمیسه بعد چشاش رو میبنده تو پارکینگ نگه میدارم تو ی کارت گذاشتم روی سقف هم تا نصف مکت می کشم بعد توش هم پوشال چوب ریهتم مثل خاک ایا جوجه من مریضه باید چی کار کنم خوب شه

  4. سلام من دوتا جوجه تازه گرفتم خب از دیروز شکمشون باد کرده اومده جلو دیروز خیلی غذا خوردن یکیشون بدجور باد کردع الانم اصلأ هیچی نمیخورن فقط می‌ره یه گوشه میخوابن چه کنم که خوب بشن نمیتونن چیزی بخورن از بس باد کرده

  5. سلام من 5تا جوجه دارم که تقریبا دوهفته هست از زیر مرغ از تخم درآمدن چون اولین تجربه بود نمیدونستیم چه غذایی بدیم همسایمون که تجربه داشت گفت خمیر و تخم مرغ آب‌پز رنده شده بدید الان هم میخورن ولی دو روز هست که یکیش همش کز میکنه و چیزی درست نمیخوره الان که دو هفتشون شده چه دانی بدم بهشون و اون دان و باید خشک بزارم براشون یا خیس کنم ممنون میشم زود جواب بدید

  6. سلام من با دستگاه جوجه کشی که درست کردم جوجه باز کردم سه تا محلی و یک ابریشمی یک روزه هستند جوجه های محلی سر حال هستند ولی جوجه ابریشمی پاهاش از هم باز میشه و نمیتونه روی پاهاش بایسته و پاهاش به حالت 180 درجه باز هست میشه بگید دلیلش چیه و آیا راه درمان داره یا خیر؟ممنون

    • سلام جوجه مریض رو از بقیه جدا کنید
      اونها رو توی کارتن نگهداری میکنید یا بستر دیگه ای دارن؟
      دمای محیط نگهداری سرده ؟
      دمای محیط رو افزایش بدین. از پوشال نرم برای کف محیط استفاده کنید
      ممکنه مشکل مادرزادی داشته باشه بهتره برای درمان به دامپزشک مرجعه کنید

      • سلام در یک قفس چوبی نگهداری میکنم دمای محیط هم خوبه و سرد نیست کف قفس هم یک روزنامه چند لایه و سک پارچه توری گذاشتم

        • دمای محیط باید 32 تا 35 درجه سانتیگراد باشه بهتره یه لامپ رشته ای بالای قفس نصب کنید.
          روزنامه باعث سر خوردن پاشون میشه
          خرده چوب یا پوشال براشون بذارید . بهتر بود 24 ساعت بعد از بیرون اومدن از تخم اونها رو داخل دستگاه نگه میداشتید

    • سلام . نه بلغور مشکلی ایجاد نمیکنه . بهتره براشون غذای استارتر از پرنده فروشی ها تهیه کنید
      دقت کنید که برنجی که به جوجه ها میدین روغن و نمک نداشته باشه

  7. درود من دو تا جوجه محلی گرفتم دیروز خیلی خوبو سرحال بودن امروز صبح دیدم یجا وایسادن اصن جیک جیک نمیکنن چشماشونو میبندن نمیتونن رو پاشون درست بایستن هیچی نمیخورن هر چی دادم نمیخورن سنگدونشونم خالیه یه ماهه ان تقریبا چطور یهویی تو یه شب مریض شدن؟ خوب مراقبت کردم امروزم همع جا تعطیله نمیتونم ببرمشون دامپزشکی یبار اینجا پیام دادم گفتم بیام اینجا یه دارویی چیزی بگید بگیرم

    • محیط نگهداریشون رو گرم کنید ممکنه سرما خورده باشن
      در صورت امکان توی ظرف آبشون مطابق با دستور روی جلد مقداری مولتی ویتامین بریزید
      تغذیشون چیه ؟

    • سلام بهش اجازه نده بخوره و از دسترسش دور کن وگرنه تلف میشه، تغذیش کمه بیشتر براش غذا بذار و از تغذیه گفته شده توی مقاله استفاده کن

  8. درود من دو تا جوجه محلی گرفتم زیر دو هفته هستن پای هر دو تاشون میلرزه و پرهاشون بزرگ شده اما بدنشون کوچیکه مشکلشون چیه؟
    همشم فقط میخورن میترسم ظرف دون بزارم براشون
    چه وقتی میتونم بادوم زمینی یا مغز تخمه پودر کنم بهشون بدم؟
    جوجه ها چه چیزایی دوست دارن ؟

    • سلام. لرزش پای پرنده میتونه به دلیل سرما یا بیماری باشه. محیط نگهداری پرنده رو گرم کنید و برای تشخیص بهتر به دامپزشک مراجعه کنید. برای تغذیه اونها میتونید از دان استارتر یا ذرت و گندم پودر شده استفاده کنید.
      بادوم زمینی و مغز تخمه هم نده بهش

    • سلام
      دمایی که این پرنده ها باید توش باشن 32 درجه هست ، دمای محیط هم مهم نیست باید زیر لاپ مادر مصنوعی باشن وگرنه امکان تلفات زیاده

  9. سلام من دو تا جوجه محلی گرفتم و نمیدونم چند وقتشونه یکیش کاملا سالمه و یکیش خسته و نسبت به اون یکی کمتر غذا میخوره و ماکارانی را هم دوست دارن با رشته آش و برنج من خودم شنیدم اگر تو آبشون شکر هم اضافه کنم خوب میشه بهتر شد ولی کامل خوب نشد چیکار کنم که خوب بشه راستی کمی ایهال هم داره
    گ

  10. سلام ببخشید من ۳ تا جوجه رنگی دارم تقریبا ۲۱ روزه هستن.
    میخواستم طریقه نگهداری مناسب بپرسم و اینکه جوجه هام چون گندم دیگه نمیخوردن برنج پخته و نون خیس خورده بهشون میدم ولی یکیشون دیگه خیلی غدا نمیخوزه ولی مشخصه گشنست چون میرم سمت قفسش سریع میپره طرفم . کلا چیا خوبه بهشون بدم

    • سلام
      با این غذاها که میدی میمیرن
      نباید نون بخوره
      باید غذای مخصوص بخوره
      از پرنده فروش بگیر ، اسم غذاش استارتره ، گرون نیست

  11. سلام دو تا جوجه رنگی گرفتم ولی نمیدونم چند وقتشونه بهشون برنج میدادم خیلیم خوب میخورن فقط نمی‌دونستم اگه زیاد بخورن ممکنه اسهال بشن الان دستشوییشون مثل آبه چی باید جایگزین برنج کنم؟

    • سلام
      فقط برنج نمیشه که
      باید غذای استارتر بخورن
      از گرنده فروش بخر
      بهشون مولتی ویتامین مخصوص طیور هم بده محیطشون رو هم گرم گرم کن

  12. سلام دو تا جوجه رنگی گرفتم ولی نمیدونم چند وقتشونه
    بهشون هر دو یا سه ساعت یک بار هم یکم برنج میدم اما بازم گشنشونه اشکالی نداره؟
    و اینکه اگه کوچیک باشن اشکال نداره سفیده تخم مرغ بخورن؟
    سعی کردم تو محیط گرمی قرارشون بدم اما وقتی می‌خوابن به هم میچسبن فقط وقت خواب اینطوریه یه راه ساده واسه گرم کردنشون میشه بگین ؟
    ممنون

    • تغذیه رو تو پست توضیح دادیم ، برنج فایده ای نداره باید غذای استارتر بخورن
      از پرنده فروشا میتونی بخری

      گرمای محیط هم باید توسط لامپ تولید بشه ، لامپ مادر مصنوعی یا یه لامپ رشته ای که فاصله ی 30 سانتی از جایی که نگهداری میشن وصل شده

  13. سلام من ۴ تا جوجه رنگی دارم همشون هم خوب غذا خوردن و تقریبا بزرگ شدن ولی یکی شون با همینا غذا میخوره و شکمش هم همیشه پره ولی رشد زیادی احساس نمیکنم و با مقایسه با اون یکی ها خیلی کوچیکه نمیدونم چرا ؟
    ممکنه مریض باشه؟

    • معانی زیادی میتونه داشته باشه
      اگه سبزی بخوره سبز میشه
      اگرم بیماری داشته باشه مثل نیوکاسل سبز میشه باید بررسی بشه که دیگر شواهد رو هم داشته باشه
      ببرش دامپزشک

  14. من به جوجه هام دونه میدم ولی خاستم بپرسم غذای دیگه ای هم هست که بهشون بدم!!!؟؟؟و اشکالی نداره که دوتایی توی یک کارتون باشند

  15. سلام من دوتا جوجه دارم میخاستم چند تا سوال بپرسم؟؟ من دوتا از جوجه هامو توی یک کارتون گذاشتم زیر کارتون روزنامه هست جوجه های من کارتون رو نمیخورند

      • درود بر شما. دان استارتر رو تا چه سنی به جوجه ها باید داد؟ جوجه های گلپایگانی منظورم هست. الان من جوجه هام سه ماهه هستن اکثرا و مقداری شون هم دو ماهه. به همشون استارتر میدم فعلا

    • سلام، دان رشد بهش میگن که میتونید از بازار تهیه کنید. اگه میخواهید خوب رشد کنه باید غذایی بهش بدید که مخلوط ذرت، کنجاله سویا و گندم باشه.

  16. سلام
    من همین امشب دو تا جوجه رنگی خریدم خودم نمیدونم چند روزشونه، سال پیش همین موقع ها گرفتم همش تقریبا یه هفته عمر کردن میخواستم بدونم باید چه چیز هایی بهشون بدم الان یکم برنج کوبیدم نرم کردم گذاشتم جلوشون با یکم آب
    اگر بهشون شیر پاستوریزه بدم چیزیشون نمیشه؟

  17. سلام ۸تا جوجه گلین ۱ماه دارم اسهال خونی دارن ولی نمیدونم کدومشون هست که اسهال داره دون فقط برنج پخته بدون روغن نمک دوست دارن البته من تخم مرغ سبزی پیش‌دان میلورم آرد زرت گندم پیاز بهشون دادم ولی رشتشون کمه چی بهشون بدم رشتشون خوب بشه واسهال رفع بشه ؟

    • سلام، جوجه گلین سرعت رشد بالایی نداره ولی این اسهال خونی نشانه بیماری کوکسیدیوز میتونه باشه. باید داروی ضد کوکسیدیوز براشون فراهم کنید.

  18. سلام خسته نباشید من چند تا جوجه دارم حدود ۳۰ شب و روز باید داخلشان لامپ روشن باشه بهشان ذرت گندم دان پرس شده غذا میدم و داخل آبشان ملتی ویتامین

    • سلام، یکی دو روز تمام روشنایی باشه کافیه بعدش باید شبا تاریکی هم بهشون بدید. برنامه نوری جوجه مرغ سرچ کنید متوجه خواهید شد.

  19. سلام ،من چندتا جوجه محلی گلین دارم ،علاوه بر تلفات زیاد الان حدودا 2ماهه اند ،غذا چی بدم خوب باشه، تا الان استارتر و پودر گندم و ذرت و سویا میدادم

    • سلام، استارتر برای دو هفته اول هست بعدش دیگه دون رشد باید بدید همون پودر گندم و ذرت و سویا هم خوبه. فقط این نژاد سرعت رشد بالایی نداره و وزن شون هم پایینه.

      • ممنون، فقط یکی 2تاشون خوب نمیتونن راه برن، انگار شل شدن ،حالا در اصطلاح نمی‌دونم دقیقا ،انگار پوک شدن، اون رو چی باید بدهم

        • مکمل کلسیم و مولتی ویتامین خوب براشون بگیرید ولی بعید میدونم خوب شن هنوز درگیر بیماری هستن.

  20. سلام ببخشید من جوجه محلی تازه گرفتم دوروزه که فقط خریدمش خیلی بهم عادت کرده همش بهم میچسبه و دنبالم میاد خیلی هم دلش میخواد بره زیر دست و پام بخوابه تغذیش خوبه فقط از مغازه غذای خودش که گفتن پودر ذرت هست گرفتم چیز دیگه خیلی نمیخوره خیلی کوچیکه پراش در اومدن ولی نمیدونم چند وقتشه خیلی سرحال و زرنگه ولی همش بهم عادت کرده بد نباشه براش آنقدر بهم عادت کرده اگه بده بگید ؟
    و غذا چی بهش بدم؟
    ممنون اگه میشه پاسخ بدید.

    • سلام، جوجه مرغ خیلی اجتماعی هست نباید تنها باشه برای همین به شما میچسبه . جاشو حتما گرم نگه دارید. کف زمین هم باید گرم باشه. پودر ذرت برای جوجه کافی نیست نیاز به پروتئین داره باید دان مخصوص بگیرید.

  21. سلام وقتتون بخیر،من حدود ۲۷۰ تا جوجه گلپایگانی دارم ک دو هفته ای هستن بهشون مخلوط سویا و ذرت و پودر استخوون میددم.ولی تو این دو هفته نزدیک ۵۰ کیلوو خوراک بهشون دادم ،چیکار کنم ک قیمت خریدش بصرفه تر باشه و تا کی باید بهشون این خوراک رو بدم؟

    • سلام، دوست عزیز این سوال شما رو باید یک متخصص دامپزشک بومی جواب بده من دقیق نمیتونم به شما کمک کنم. تعداد جوجه هاتون زیاده حتما با یک دامپزشک مشورت کنید.

    • نون بربری را از قبل داخل ظرفی با آب بگذارید باشد تا نرم شود و مقداری سبوس برنج یا سبوس گندم هم بهش اضافه کنید و برین بخورن. یه وقتایی هم توی آب شون ویتامین بریزین. یه موقع هایی هم مواد معدنی بریزین توی آب. از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید.

  22. سلام و وقت بخیر من جوجه رنگی و محلی داشتم میخواستم بدونم چه غذایی باید بهش بدم، براش آب و نان کافیه؟ فقط چند روزش هست، و دان چی باید بهش بدم؟

  23. سلام من
    یه جوجه خریدم ۱۵روزه باید غذا چی بهشون بدم
    و همش سردشه خودشو به من میچسبونه عطسه میکنه میخواستم ببینم مشکلش چیه ؟

  24. سلام من چهار تا جوجه محلی دارم
    بهشون دون پرسی و برنج و نون و‌کمی گوجه بهشون میدم همشون سرحال شدن ولی حس میکنم زیادی رشد نمیکنند و من به بهداشتشون خیلی میرسم ابشون هر وقت ببینم یه چیزی توشه سریع عوض میکنم.
    ممنون میشم جواب بدید.

  25. سلام من 5 تا جوجه حدود 5 هفته ایی دارم .چیزایی که بهشون میدم بخورن سبزی و برنج و گوجه و پیاز حبوبات .حالشون هم خدا رو شکر خیلی خوبه .فقط الان که بزرگتر شدن نمیدونم چه غذا هایی واسشون خوبه میشه راهنمایی کنید ممنون

    • سلام
      با این غذاها فقط سیر میشن ، بهتره بهشون جیره مخصوص بدی
      از پرنده فروش بخر
      همراه با جیره مخصوص همین غذاهایی که قبلا میدادی هم بده خوبه

  26. سلام من سه تا جوجه بومی دارم سه تاشون خیلی سرحال بودن ولی یکیشون جدیدن هم پاش میشله هم همش میشینه غذاهم خیلی کم میخوره خیلی هم میخوابه تقریبا یک ماهشونه غذاشونم پودر ذرت بهشون میدادم یکی دوبارم خیار بهشون دادم چیکار کنم ک اون یکی سرحال بشه ؟!

    • سلام، پودر ذرت به تنهایی برای تغذیه جوجه کافی نیست تو یک ماه اول پروتئین زیادی نیاز دارند برای همین کنجاله سویا هم بهشون میدهند. بهتره مولتی ویتامین و کلسیم مخصوص طیور تهیه کنید و طبق دستور مصرف و بر اساس وزن جوجه از این مکمل ها بهش بدهید. لنگیدن پا بیشتر به خاطر کمبود کلسیم و ویتامین پیش میاد همچنین اگه کف زمین سخت و مرطوب باشه پای جوجه دچار زخم میشه. کف پاشو هم بررسی کنید.
      در ضمن فعلا خیار بهشون زیاد نده باعث اسهال جوجه میشه.

  27. سلام من دوتا جوجه رنگی گرفتم ولی یکیشون یجا کز میکنه هی چشاشو میبنده و خیلی کم غذا میخوره مشکلش چیه یعنی داره میمیره؟
    بعد اینکه من یکم بهشون نودل دادم خیلی دوس داشتن اشکالی نداره که؟

    • سلام، این جوجه ها باید در جای گرم نگهداری بشنوگرنه مریض میشن غذا هم دان پودری براشون بگیرید یا که پودر ذرت و سویا بهشون بدهید. به اون جوجه بی حال کمی آب قند بدید و 4 قطره مولتی ویتامین در آبخوریشون حل کنید.
      نودل هم میتونن بخورن به شرطی که بدون نمک و ادویه باشه.

  28. سلام
    برای خواهرم یه جوجه محلی گرفتم ولی پاهاش انگار تو حالت مشت و کج و کلس و اینکه کم غذا میخوره و اشتها نداره
    پیشنهاد میکنین چطوری غذا بدم بهش؟
    لطفا جواب بدین

    • سلام، اگه پاهاش از همون اول اینطوری بوده درمان نداره ممکنه به خاطر هم خونی باشه. ولی بهتره به تغذیه این جوجه مولتی ویتامین و الکترولیت اضافه کنید دان استارتر هم براش تهیه کنید. اگر نتونستید با پودر ذرت و سویا ، تخم مرغ آب پز له شده بهش غذا بدهید.

  29. سلام و وقت بخیر من چند بار جوجه مینیاتوری جوجه کشی کردم که متاسفانه از اکثرشون در هفته ی اول مردن (اما جوجه های معمولی هیچکدومشون نمردن ) میخواستم بدونم چند روز بعد از خروج از تخم باید بهشون غذا بدم و رطوبت چقدر باشه؟ یکی دوتا از جوجه ها که مردن کالبد شکافی که کردم دیدم کیسه زرده شون تقریبا جذب نشده بودن. ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام، تا 24 ساعت باید داخل دستگاه بمونند. بعد 24 ساعت میشه با دان مخصوص جوجه تغذیه شون کرد. جوجه یک روزه تا دو هفته به دمای گرم هم نیاز داره. رطوبت تو روزهای اول هم حدودا 60 درصد خوبه تا جوجه دچار دهیدراته نشه.

  30. سلام من 3 هفته هست که ی جوجه پنبه ای خریدم حالا امروز بی حال هر روز التماس میکرد که از قفسش بیاد بیرون امروز نکرد در قفسم که رراش باز میکنم نمیاد بیرون حالا خودم اوردمش بیرون گذاشتمش تکی حیاط توی افتاب خوابید بعد ما هم که راه میریم دنبالمون میاد ولی بی حال نونش دادم و انگورشم دادم

  31. سلام من دو تا جوجه ی یکی دو هفته ای دارم یکیشون وقتی یکم راه میره سریع میشینه زمین و خوابش میگره باید بهشون چه غذایی بدم

  32. سلام چند تا سوال راجب جوجه ها داشتم
    تا 2-۱ هفتگی جوجه باید چی بهش داد؟
    1 ماهگی به بعد چطور چه چیز های باید داد؟
    و اینکه باید کجا‌نگه داری کنیم که جوجه راحت باشه ؟
    باید زیرش یک چیز نرم بگذاریم یا نه؟

    • سلام
      تا دو هفتگی بهش دان سوپراستارتر یا استارتر بدهید.
      بعد از یک ماهگی همون دون مرغ که شامل ذرت، کنجاله سویا، گندم و … هست میتونید استفاده کنید.
      دو هفته اول جاشون باید گرم باشه. مخصوصا روزهای اول دمای 35 درجه براشون لازمه. جاشون هم باید تمیز و بدون نوسان دمایی باشه زیرشون هم پوشال چوب میتونید پهن کنید.

  33. سلام وقتتون بخیر
    میشه لطفا بهم کمک کنید
    جوجه هام دوماهشونه مدتیه عادت کردن به برنج و دون خودشون که فک کنم ذرته رو نمیخورن ! چیکار کنم دون خودشون رو بخورن ؟ خواهش میکنم بگید چیکار کنم چون چند روزی برنج نریختیم ولی با اینکه کلی دون دارن بازم نمیخورن حتی ظرفاشونم رنگی گذاشتم که برن سمتش ولی نمیرن میترسم کمبود ویتامین پیدا کنن بخاطر برنج چون یکیشون فعالیتش کمتر شده همشم خستست با اینکه بهش مولتی ویتامین طیور دادم
    و یک سوال دیگه این دان استارتر که میگن میشه به جوجه های دو ماهه هم داد ؟

    • سلام، دان تازه صبح هنگام بهشون بدهید. برای تحریک اشتهاشون هم کمی مولتی ویتامین و ماست و سیر هم بهشون بدهید. دان استارتر برای دو هفته اول هستش.

  34. سلام خسته نباشید
    من ۳ تا جوجه دارم
    تقریبا فکر کنم دو ماهشونه
    یکیش که قشنگ بزرگ شده و سرحاله
    یکیش رو گربه برده بودو دوباره برشگردوندیم و اونم بزرک شده ولی از اونی که قبلا گفتم یکم کوچیکتره
    یکی دیگه هم متاسفانه از هر دوشون کوچولو تره
    قبلا هم همینطور بود ها ولی کاملا سرحال بود و غذا شو کامل میخورد
    ولی چند روزه که که کم حخال شده و غذا رو خیلی خیلی کم میخوره متاسفانه
    چیکار کنم که هم بزرگ بشه و هم دوباره سر حال بشه؟
    راستی غذاشونم معمولا برنج ،ماکارونی ، نون لواش خیس خورده هست مشکلی که نداره؟
    یکی هم اینکه اسهال هستند چیکار کنم؟
    ممنون میشم اگر سریعتر جواب بدید

    • سلام، دان مرغ براشون بگیرید تغذیه مقوی ندارد. در ضمن اون جوجه دیگه رشدش همینطوری خواهد بود چون در دوره رشد یا دو هفته اول تغذیه ضعیفی داشته. البته برخی جوجه ها از همان بدو تولد ضعیف متولد میشن و سرعت رشد کندی دارند ( به خاطر ضعیف بودن کیفیت تخم نطفه دار)

  35. سلام استاد. 75 تا جوجه گلپایگانی دارم . از یکماهگی خریدمشون. الان 38 روزن. تا الان سوپر استاتر نوش جان کردن. میخاستم بدونم مقدار مصرفی دان برای هر جوجه چقدر باید باشه. از عهده دان نمیام از بس میخورن.
    لطفا راهنمایی کنید

    • سلام، دان سوپر استارتر برای سن 4 هفتگی شون خوب نیست الان باید دان پر انرژی دریافت کنند با پروتئین کمتر از دوره های قبلی. مقدار دان مصرفی این نوع جوجه ها در 6 هفتگی روزانه تقریبا 45 گرم هستش و هر هفته نیم گرم بهش اضافه خواهد شد. یعنی در 7 هفتگی روزانه 50 گرم میخورن. وقتیکه بالغ بشن روزانه 110 گرم براشون کافی خواهد بود.

    • سلام، تا دو هفتگی فقط دان مخصوص جوجه یعنی استارتر بدهید بعد از اون میشه به مقدار کم از غذاهایی که گفتین استفاده کرد.

  36. سلام خسته نباشید مرسی از راهنماییتون
    امروز چینه دانش انگار ورم کرده و کج هم شده نمیدونم چیکار کنم خیلی نگرانم براش که اتفاقی بیفته پودر ذرتش رو هم دو روز میشه که نمیخوره تازه یه تیکه سیب زمینی خام هم درسته خورد هرکاری میکنم که نخوره اون بدتر لج میکنه و ور میداره فرار میکنه که یه وقت ازش نگیرم چیکار کنم من خیلی نگرانم ولی اون انگار متوجه نمیشه هرچی رو زمین باشه رو میخوره من باید باهاش چیکار کنم خیلی نگرانشم
    ممنون میشم اگه زودتر جواب بدید

    • سلام، ممکنه به خاطر غذاهایی که میخوره دچار انباشتگی چینه دان شده باشه. فعلا غذا بهش ندهید تا چینه دانش یکم خالی بشه. مقداری آ بولرم بهش بدهید و چینه دان رو به سمت پایین به نرمی ماساژ دهید. اگه خوب نشد باید چینه دانش تخلیه بشه.

  37. سلام. وقتتون بخیر
    من ٣ هفته گذشته یه جوجه محلی خریدم اما امروز یه تیکه بزرگ از کاهو رو خورد و چند تا دونه برنج هم خورد میخواستم بدونم مشکلی نداره؟ یه وقت اتفاقی براش نیفته؟
    ممنون میشم اگه جواب بدید

    • سلام، چینه دانش رو بررسی کنید اگر بعد از چند ساعت خالی نشد مشکل ساز خواهد بود و باید تخلیه بشه فعلا بهش غذا ندین.

  38. سلام
    امروز جوجه ی من از سه طبقه ی خونمون افتاد پایین خیلی سر حال بود و تند راه میرفت الان که افتاده بی حال شده و راه نمیره خیلی خیلی اروم راه میره میشه بگید چیکار باید بکنم😔😔😔😔

    • سلام، از سه طبقه افتاده پایین!! بعد انتظار دارید مثل قبل راه بره. الان مفصل پاهاش آسیب دیدن ممکنه خونریزی داخلی هم داشته باشه.

  39. سلام خوب هستید
    من چهار تا جوجه گلپایگانی 15روزه دارم.
    باید چه غذایی یا چه خوراک دامی بهشون بدم?
    و جوجه هم چند ماهه تخم میگذارد?

    • سلام، برای خرید دان متناسب با جوجه هاتون به فروشگاه های عرضه خوراک دام و طیور مراجعه کنید. جوجه های شما هم در سن 5 الی 5.5 ماهگی باید تخمگذار بشن ولی باید تغذیه و نور کافی (16 ساعت) در آن زمان دریافت کنند.

    • سلام، اگه هنوز زیر دو هفته است به جای گرم نیاز داره. بهتره جاشو گرم کنید. اگه زیاد زیر آفتاب بمونه بی حال خواهد شد.

  40. ادمین جان سلام و وقت بخیر خداقوت من وقتتو میگیرم که فقط ازت تشکر کنم انقدر مطالب مفید نوشتی و خیلی با حوصله جواب تک تک کامنتهارو دادی خیلی خیلی اقایی انشالله همیشه تو کار و زندگیت موفق باشی و خدا همیشه بهترینهارو بهت بده.بازم ممنونم از طرف همه اونایی که با خوندن مطالبت کارشون راه افتاد و استرسشون کم شد

    یا حق

    • سلام و درود بر شما اقا حامد عزیز، هدف ما کسب رضایت شما کاربران عزیز سایت هواباتور میباشد. موفق باشید.

  41. سلام. وقتتون بخیر
    من ۴ جوجه دارم حدودا ۳ ماهشونه. بشون دان پلت میدم و کم کم بلغور میدم اما خیلی نمیخورن سیر بشن.
    سوال ۱، الان هوا گرمه دان پلت براشون ضرر داره، یا که بشون بدم؟
    سوال ۲، ایا مهمه بلغور عادت کنن و بعدش گندم بخورن؟
    سوال ۳، هوا گرمه، مدام نفس نفس میزنن. دهانشون بازه و له له میزنن. چه کار کنم گرمای بدنشون کم بشه؟ هندوانه و.. موثره؟

    • سلام، خیر پلت براشون مضر نیست اتفاقا خوبه. حتما محیط نگهداری مرغ هاتون را با هواکش خنک کنید چون استرس گرمایی باعث تلف شدن شون میشه. بهتره به جای گندم جو بهشون بدهید چون طبع سردی داره هر چند در این نوع شرایط گرمایی مرغها کمتر غذا میخورن تا حرارت بدنشون زیاد نشه.

  42. سلام من ۶ تا جوجه محلی اصل خریدم که از زیر پای مرغ درومده ولی مرغه مرده و من خرید باید چه غذایی بهش بدم بخوره

    • سلام اولا باید جوجه ها رو زیر مادر مصنوعی یا لامپ حرارتی قرار بدین چون به دمای گرم نیاز دارند. از بازار هم براشون دان استارتر بخرید. اگر نمیتونید دان بخرید بهشون پودر ذرت و تخم مرغ آب پز بدهید.

  43. سلام من سه تا جوجه محلی دارم از روزی که آوردیم کلا از هم جدا نمیشم و حتی موقع خواب میچسبن به هم میخواستم بدونم این به خاطر دما هستش؟واگه اینطوریه چیکار کنم؟

    • سلام، اگه جاشون سرد باشه به هم میچسبند تا گرم بشن. حتما جاشون رو گرم نگه دارید و بهشون دان مخصوص جوجه (استارتر) بدهید.

  44. سلام
    من سه تا جوجه محلی دارم که ۷ روزشونه یکیشون خیلی سرحاله ولی دوتای دیگ خیلی بی حالن و مدام چشماشون بسته میشه
    من باید چیکار کنم سرحال بشن ؟؟؟؟

    • سلام، یکم آب قند بهشون بدهید و در آبخوری شون هم 2 یا 3 قطره مولتی ویتامین حل کنید. جاشون باید گرم باشه.

  45. سلام
    روز بخیر من ۳ تا جوجه دارم یک هفته ای
    ۱ از اون ها غذا کم میخوره اما برنج که میدهم به اندازه کافی میخوره .
    آیا برنج براش ضرر دارد؟

    • سلام، تا دو هفتگی بهشون برنج و پودر گندم ندین، دیر هضم بوده و مشکل گوارشی بوجود میاره. حتما دان مخصوص جوجه تهیه کنید که شامل پودر ذرت و پودر کنجاله سویا است.

  46. سلام خسته نباشید
    من دو تا جوجه محلی دارم (تقریبا دوماهه) که یکیشون که از همه شر تر امروز تا عصر خوب خوب بود اما از عصر اصلا تکون نمیخوره دهنشو باز نمیکنه جیک جیک نمیکنه به زور دهنشو باز کردم بهش آب دادم اب که خورد بال بال زد انگاری یک چیزی گیر کرده .
    ممنون میشم جواب بدید .

    • سلام، بهتره یکم جزئیات بیشتری از علائم ظاهری بگین تا بتونم کمکتون کنم. مثلا آیا ترشحات داره؟ فضله اش چطوریه؟ ایا مشکل تنفسی داره؟ ترشحات چشم و بینی؟
      اگه بیماری نباشه یکم بهش آب قند بدید با آب ویتامینه (2 الی 3 قطره مولتی ویتامین رو در آبخوریش حل کنید.)

      • سلام.خسته نباشید. در هر یک لیتر آب چند قطره مولتی ویتامین برای جوجه ۳ ماهه گلپایگانی باید اضافه بشه؟ و آیا مولتی ویتامین را هر روز در آب مخلوط کنیم؟

  47. سلام من دو تا جوجه محلی دارم که یکیشون 1ماهشه و تقریبا همه چی میخوره اما بلغور نمیخوره و اون یکی هم دوهفتهشه
    که زیاد سرحال نیست،یعنی حاله هاااا ،اما نه خب زیاد، ولی خب مثل اون تقریبا همه چیز میخوره به جز بلغور من فعلا فقط به دوتاییشون نعنا و ته هندونه میدم
    میشه کمکم کنیدو بگید چکار کنم که بلغور هم بخورند
    و اینکه اگه بهشون خرده بسکوویت و کلوچه بدم مشکلی داره.

    • سلام، غذای جوجه تا دو هفتگی باید بدون گندم و به شکل پودری و خرد شده باشه. بلغور رو صبح هنگام وقتیکه گرسنه اند بهشون بدهید. بهتره دان جوجه براشون تهیه کنید تا دچار سوء تغذیه نشن. بیسکویت و کلوچه هم زیاده روی نکنید مشکل خاصی نداره.

  48. سلام من دوتا جوجه دارم فک کنم هیچ یه هفتشونم نیست.غذا نمیخورن.براشون غذای مخصوص جوجه بگیرم بزرگ شدنم میخورن؟

  49. سلام
    وقتتون بخير
    من دوتا جوجه محلي يك ماهه دارم .اينا از دوهفتگي ديگه دون نخوردن من بجاش بهشون خمير نون و خود نون و برنج و تخم مرغ ابپز و ماست و سبزي دادم
    الان چندروزه كه دستشوييشون سبزرنگه
    چيكاركنم؟

    • سلام، به جای خمیر نون بهشون یکم گندم بدین، رنگ فضله شون هم به خاطر تغذیه شون می باشد ولی اگر علائم بیماری دارند ممکنه به خاطر بیماری نیوکاسل باشه یا مشکل کبدی و کلیوی.

  50. سلام من ۲تا جوجه خریدم یک ماه میشه
    دون پارس نمی‌خورند
    هیچی نمی‌خورند فقط خیلی کم پودر ذرت میخورند
    چی بدم بهشون خوبه ؟

  51. سلام
    من سه تا جوجه دارم
    یکیشون رنگی و دوتاشون بومی اون دوتا بومی ها خیلی خوب غذا میخورن
    براشون دون مخصوص مرغ و جوجه گرفتم
    ولی رنگی در حدی غذا میخوره ک نمیره😥
    اصلا اون دون ها رو نمیخوره اگ بهش سبزی یا برنج بدم خیلی گم میخوره
    اصلا هم بی حال نیست خیلی هم سرحاله😐
    چی بهش بدم ک درست بخورتش؟

    • سلام، جوجه های رنگی همون جوجه خروس های نژاد مرغ تخمگذار هستند که اینطوری اونا رو به بازار عرضه میکنند. معمولا به خاطر شرایط بد نگهداری و عدم واکسن زدن دچار ضعف و مشکلات مختلفی شده و تلف میشن. لذا در نگهداری از اونا باید بیشتر مراقب باشین. جوجه محلی قوی هستش مثل جوجه صنعتی نیست.
      شما بهتره از مولتی ویتامین طیور هم در تغذیه جوجه هاتون استفاده کنید ولی بصورت دوره ای یا هفتگی.

  52. سلام من 3 تا جوجه دارم 2 تاشون الان مقعدشون خشک شده و نمیتونن دستشویی کنن غذا هم کم میخورن و تحرکشون از قبلا کمتر شده چیکار کنم خیلی وابستشون شدم چیکار کنم خوب بشن طوریشون نشه؟؟؟؟

    • سلام، روغن زیتون بهش بزنید حتی دو قطره هم داخل دهنشون بریزید. برای تغذیه هم حتما از دان مخصوص جوجه استفاده کنید.

  53. سلام من دیشب دو تا جوجه محلی که تقریبا ۵الی ۱۰روز شون بود خریدم خیلی سر حالن و تند تند جوانه گندم ریز شده میخورند و هیچی دیگه غیر از گندم پودر شده و اب نمیخورن براشون ضررداره؟؟

    چون توی کارتن فروشگاه هم که بودن غذاشوت گندم پودر شده بود

    • سلام، بله پروتئین گندم چسبنده است و باعث مشکلات گوارشی در جوجه ها میشه . تا سن دو هفتگی نباید پودر گندم بهشون بدهید. به جاش پودر ذرت و کنجاله سویا باید بخورن.

  54. سلام من سه تا جوجه داشتم یکیشون صبح از خواب پاشدیم دیدیم مرده دوتای دیگه خیلی سرحال بودن که یکی دیگشون هم مثل قبلی مرد الان این یکی هم بی حال شده دستشوییش هم قهوه ای شده من این جوجه هارو کلا چهار روزه گرفتم غذا هم خیلی کم میخوره تو ابش هم کمی. شیرین کردم بخوره ولی نمی خوره

    • سلام
      محیط نگهداری باید بیشتر از 30 درجه دما داشته باشه
      بهتره یه جعبه براشون درس کنی بعد یه لامپ مادرمصنوعی یا رشته توش بزاری با ارتفاع که گرمشون کنه وگرنه از خنکی هوا سریع بیمار میشن و میمیرن
      همینطور جوجه باید غذای مخصوص بخوره که از پرنده فروش باید براش بگیری ، از طرف دیگه بهتره براشون مولتی ویتامین مخصوص طیور بگیری تا تقویت بشه

    • فواید زیادی داره نمیشه تو کامنت جواب داد !
      ضدعفونی کننده
      اشتها اور
      کاهش استرس
      درمان اسهال و …
      همه ی اینها باید با توجه به بیماری در نظر گرفته بشه و اینجور نباشه که اگه دیدید که جوجه اسهاله زود بهش سرکه سیب بدید !!
      در اینده مقاله ای در اینباره منتشر خواهیم کرد

  55. سلام من امروز دوتا رنگی گرفتم غذاشون رو نداشتم نون لواش رو براشون پودر کردم ریختم براشون مشکلی نداره؟

    • سلام
      خودتون نگهداری کنید
      محیط نگهداریش رو 30 درجه کنید و بهش اب و شکر مخلوط بدید
      غذاش هم جیره استارتر باشه از بازار بگیرید براش

    • سلام
      محیط گرم بشه تا 30 درجه
      تغذیه جیره استارتر بشه
      مولتی ویتامین مخصوص طیور دریافت کنه
      مشکلی براشون پیش نمیاد

  56. سلام ببخشید من یه جوجه دارم تقریبا ۳۰ روزشه عطسه میکنه همش دهنشو بازو بسته میکنه و میخوابه بزی اوقات انگار داره جون میده میشه لطفا بگین من باید چیکار کتم تا خوب شه

    • سلام
      محیط نگهداری رو گرم کنید و دماش 30 درجه باشه
      تغذیش باید جیره استارتر باشه
      محیط باید تهویه مناسبی داشته باشه
      همچنین بهش مولتی ویتامین بدید خوب میشه

        • سلام. اگر غذا زیاد به جوجه نیمچه گلپایگانی ۳ ماهه بدیم براشون ضرر داره؟هر روز اول صبح حدودا ساعت ۵ونیم صبح اولین وعده رو میدم بخورن. نوبت بعدی چه ساعتی باید براشون غذا بزارم؟تا یک و نیم ماهگی که غذا همیشه پیششون بود کلا تمام روز و هر وقت دوست داشتن دان پلت میخوردن‌. احساس کردم اینجوری براشون ضرر داره و غذا رو از پیششون دیگه بر میدارم. روزی چند وعده و با چه فاصله زمانی غذا بهشون باید داد؟ممنون.

  57. سلام. من الان ده ذوزه دوتا جوجه مرغ خونگی گرفتم. خیلی سرحال بودن تا دیشب هم بپر بپر می کردن امروز صب که پاشدم دیدم یکیشون اصلا روشو کرده اونطرف تکون زیاد نمیخوره. بهشون اب قند و مولتی ویتامین دادم ولی تاثیری نکرده. حس میکنم اسهال گرفته. غذاشون رو نمیدونستم چی باید باشه. برنج و سویا و گندم و پوست تخم مرغ براشون اسیاب کردم. الان چکارشون کنم

    • سلام
      محیط نگهداری دمای 30 درجه به بالا باید داشته باشه
      همینطور از نظر تهویه باید خیلی مناسب باشه
      تغذیشون هم مناسب نیست بهشون جیره مخصوص بدید تا یه مدت تا جون بگیرن
      از بازار میشه این جیره رو تهیه کرد

    • آقا یا خانم ادمین شما به جای جواب دادن برو در مورد جوجه تحقیق کن جوجه ها دمای مناسب براشون 38 درجه ی سانتیگراد هستش

      • 38 درجه ؟ میخوای کباب کنی ؟ اون برا روز اول بعد از دراومدن از تخمه ! تحقیق نمیخواد من خودم پرورش دهنده هستم !!!

        • اطلاعات تون در مورد طیور کامل.و از اینکه به مشکلات مردم اهمیت و به تک تک شون پاسخ میدین قابل ستایش و تقدیر و تشکر است.خیلی سپاسگزارم از این بابت.

  58. سلام خسته نباشید من یدونه جوجه رنگی تازه به دنیا اومده خریدم الان سه روزه دارم ازش مراقبت میکنم ولی هنوز ضعیفه.جای گرم نگه میدارم. دان مخصوص گرفتم نمیخوره فقط آب قند رو به عنوان غذا قبول داره هی بی‌حال میشه و زیاد می‌خوابه باید چیکار کنم غذا بخوره؟

  59. سلام من ۲۱جوجه دارم۶روزشونه،،،غذا هم بهشون ارزن،،پودر سویا و هدیج خیلی دوست دارم میدن مشکلی نداره؟
    و اینکه سرلاک ایتالیایی اگر بهشون بدم بده؟از دامپزشکی خریدم،،و اینکه یکیشون فقط بی حاله و از بقیه کوچک تره و از اول بیحال بود و دیگ سرحال نشده چیکارش کنم از بقیه جدا کنم؟
    و اینکه روزانه نیم ساعت موقع ظهر نیم ساعت عصر میبرم تویه باغچه ک افتاب هم هست براشون بد نیست؟
    یه لامپ ۲۰وات هم برای داخل کارتنا گذاشتم براشون ولی همشون میان زیره لامپ و بهم میچسبن مشکلی نداره؟

    • سلام
      برای جوجه مرغ این غذایی که کگفتید خوب نیست ، بهتره جیره استارتر بگیرن تا همه ی نیازهاشون رفع بشه
      سرلاکی برای جوجه ها غالبا استفاده نمیشه و بیشتر برای طیور زینتی استفاده میشه ، جوجه از روز 3 تولدش میتونه دان بخوره

      تو باغچه نباشن فعلا ، براشون بده ، بدونشون ضعیفه سریع سرما میخورن
      محیط سرده که اینجوری میان زیر لامپ
      دو تا لامپ بزارید ، دمای محیط نگهداری جوجه باید 30 به بالا باشه

  60. سلام من ی جوجه دارم روی زانوی پاش قرمزه بیچاره نمیتونه راه بره خودشو میکشه ترو خدا کمکم کنید خیلی براش نگرانم

    غذاشو میخوره فقط راه نمی ه

  61. سلام من یه جوجه خونگی دارم نمیدونم دقیقا چند وقتشه، کاملا سالمه ولی یه هزار پارو درسته خورد میخوام بدونم میمیره؟ باید چیکار کنم؟

  62. سلام
    ۳ تا جوجه رنگی خریدم‌ یکیشون دون نمیخوره البته هنوز یک روز نشده پیشم هستن
    بهش برنج اسیاب شده دادم نخورد حلقش هم کردم نخورد باید چیکار کنم دون بخوره
    میترسم بمیره
    براش نگرانم

    • سلام، غذای جوجه باید پودری باشه از بارار دان استارتر تهیه کنید یا اینکه بهش پودر ذرت و پودر کنجاله سویا بدهید. برنج برای جوجه اصلا خوب نیست.

  63. سلام من یک جوجه داشتم دو ماهه بود و بزرگم شده بود ولی جفتش مرد و یکی دیگه کوچیک براش خریدیم و چند روز سرحال بود و دیشب براش یک دونه لوبیا پخته انداختم و فرداش مرد. به خاطر لوبیا بود؟؟۱ماه هم بود که دستشوییش قهوه ای بود

    • سلام، لوبیا پخته به جوجه نمیدن ولی مشکل جوجه های شما عفونت گوارشی بوده به مدت یک ماه هیچ اقدامی هم برای درمان آنها انجام نداده اید. درست حسابی هم به تغذیه شون رسیدگی نکردید.

  64. سلام من دیروز دو تا جوجه خریدم دقیق نمیدونم چند روزشونه فک کنم ه یا ۶ روزش باشه یکیشون هی چشماشو میبنده با وقتی وایساده یدفعه تاب میخوره انگار داره میوفته بعد دوباره وایمیسته غذاشم خوب میخوره
    ۳ تا سوال
    چجوری از این حالت درش بیارم؟
    ناز کردنشون مشکلی داره؟
    باید ببرم بیرون افتاب بخورن؟

    • سلام، باید بهشون غذای استارتر مخصوص جوجه بدهید یا پودر ذرت و کنجاله سویا
      جاشون هم باید گرم باشه بالای 30 درجه مخصوصا اگه کف زمین سرد باشه سریع بیمار میشن.
      نور افتاب براشون خوبه به شرطی که محیطشون گرم باشه میتونید از نور لامپ ها استفاده کنید اینطوری استرسشون هم پایین میاد.

    • سلام، جاشورن رو گرم نگه دار یکم بهشون اب قند بدهید + مولتی ویتامین. برای تغذیه هم از دان مخصوص جوجه استفاده کنید.

    • سلام، بهش آب شیرین و قطره مولتی ویتامین بدهید. بهتره جداش کنید اگه بیمار باشه جوجه رنگی ها رو هم سریع مبتلا میکنه.

  65. سلام من دیروز 4تا جوجه رنگی خریدم بعد یکی شو انداختمش توی اب ولی خیلی سر حال هستش مامانم میگه که این تا فر دا میمیرد

  66. سلام ترخدا کمکم کنید تازه جوجه گرفتم 4 تا هستند که ۳ تا از جوجه افتاده بودن روی ۱ از جوجه هام که الان کلا جوجم میشینه نمدونم استخوانش سدمه دیده یا نه ؟؟؟؟؟
    و اینکه دوست دارم جو جه هام زنده بمونه چی بهشون بدم ؟؟؟
    تازگیا دستشوییشون بی رنگ شده مشکلی داند ؟ 😔

    • سلام، جای جوجه باید گرم باشه وگرنه دور هم جمع میشن و این وسط برخی جوجه ها له میشن.. غذای مخصوص جوجه بهشون بدهید. اون یکی جوجه رو هم جداگانه بهش رسیدگی کنید اگه آسیب جدی نباشه به مرور خوب میشه

  67. سلام
    امروز ظهر یه جوجه ۴۰ روزه داشتیم که مرد(ماشینی)
    دیروز عالی بود ولی امروز صبح که رفتم بش غذا بدم و اینادیدم یکم بیحاله ولی غذا خوردن و راه رفتنش خوب بود
    فقط صداش گرفته بود که نصف قرص تتراساکلین مخصوص دام رو تو ابش حل کردم خورد (همیشه وقتی صداش میگرفت اینو بش میدادم خوب میشد ولی امروز اثری نداشت)
    بعد اینکه
    ۱ این چند روز اخر جیره غذاییشو تقییر دادم (چون دون مرغیش داشت تموم میشد چند تکه نون سنگک و یه قاشق سویا به صورت پودری به دون مرغیاش اضافه کرد )
    ۲ یه هفته ای بود میلنگید ولی این چند روز اخر خیلی بهتر شده بود
    ۳ دیروز یه هزارپای نیمه جون رو درسی خورد
    و اینکه امروز صبح خیلی مدفوعش کمتر روزای دیگه شده بود و سبز تیره رنگ بود
    امروز ظهرم که مرده بود از مقعدش یکم انگار لخته خون اومده بود بیرون
    حالا من نمیدونم کدوم موردای بالاس که باعث مرگش شده
    بازم میگم دیروز خیلی حالش خوب ولی امروز..😣

    • سلام، جوجه های رنگی چون واکسینه نمیشن خیلی ضعیف هستند و زود تلف میشن، اسهال سبز بیشتر نشانه بیماری نیوکاسل هستش ولی مشکل عفونت گوارشی هم میتونه داشه باشه.

      • سلام
        بیشتر میخواستم در مورد خوردن هزارپا بدونم چون بعضی جاهای خونه ما سم مورچه زده شده ‌(و ابن هزار پا هم تو خونمونم بوده) و اینکه هزارپا ها اکثرا یکم سمی ان .
        من میخوام بدونم خوردن هزار باعث مردن جوجه شده یا نه؟

        • سلام، مرغ ها حشره خوار هم هستند ولی با توجه به توضیحات شما ممکنه جوجه در اثر خوردن هزارپا مشکلش حادتر شده باشه چون برخی هزارپاها انگل هم دارند

  68. سلام من 3 تا جوجه ی یک ماه و نیمه دارم اسهال قهوه ای گرفتن و بوی بدی دارن ویه ذره بی اشتها شدن فعلا به دامپزشک دسترسی ندارم ولی یک ماهگیشون واکسن زدن و مولتی ویتامین و انتی بیوتیک مصرف میکردن.این دوهفته اخر بیشتر بهشون برنج و سبزی دادم.ارد ذرتشون هم تموم شده وفعلا ب اونم دسترسی ندارم نمیدونم چی بهشون بدم سرحال بشن .درمان خانگی نداره.؟؟؟
    خاهش میکنم کمکم کنین خیلی استرس دارم مریض نشن.ایا ارزن براشون خوبه ؟؟فعلا ارزن دارم

    • سلام، علائم بیماری کوکسیدیوز رو دارند که در اثر غذای آلوده به وجود میاد. از داروخانه دامپزشکی میتونید داروی ضدکوکسیدیوز تهیه کنید، غذای تازه و تمیز بهشون بدهید.

  69. سلام
    من جوجه‌م ۵،۶ روزشه،تخم مرغ آب پز پخته میخوام بدم.زرده بدم یا سفیده. چند روز در هفته.
    چند روز در هفته بهش مولتی ویتامین نوزاد بریزم تو ابش؟
    توی هفته بهش آرد ذرت، آرد سویا،تخم مرغ بدم خوبه؟
    و اینکه من براش لامپ نمیتونم بذارم اتاقم دماش حدودا ۲۷ درجس شرایطش خوبه؟
    برای حمامش چیکار کنم؟ چند بار در هفته؟ چطوری؟
    میشه همه رو جواب بدین ممنون😅🙏

    • سلام، تخم مرغ آب پز رو تا یک هفتگی میشه هر روز به مقدار کم به جوجه داد زرده و سفیده با هم.
      مولتی ویتامین رو هم هر 5 روز یکبار بهشون بدهید.
      ارد ذرت و پودر سویا غذای اصلیشونه، مشکلی نداره
      دمای 27 درجه اصلا برای جوجه 5 روزه خوب نیست جوجه تا سن دو هفتگی باید در دمای 30 درجه به بالا نگهداری بشه.
      جوجه رو به هیچ وجه حموم نکنید سرما میخوره. اصلا نیازی نداره

    • سلام، بهتره جعبه یکم بزرگ باشه و یک لامپ هم براشون تهیه کن تا جاشون گرم باشه وگرنه دچار بیماری میشن. تغذیه شون رو هم با دان مخصوص جوجه یا پودر ذرت و پودر سویا تأمین کنید.

  70. سلام من حدود ی دوسه روز پیش ۳تا جوجه خریدم ۱ دونش مرد حالا دیگه اون ۲ تا را تو دما خوبه نگهداری میکنم بهشونم آب قند میدم غذاشونم به اندازه فک میکنم ی یک هفته یا یک هفته و نیمشون باشه دیگه باید چه کار هایی انجام بدم

    • سلام، زیاد بهشون آب قند ندید فقط وقتی بی حالن میشه یکم آب قند بهشون داد وگرنه دچار اسهال میشن. ببینید جای جوجه باید گرم باشه و دمای خونه برای جوجه یک هفته مناسب نیست دمای محیطش باید نزدیک به 32 درجه باشه. غذا هم تا 14 روزگی فقط دان مخصوص جوجه بهشون بدهید که گندم نداشته باشه.

  71. سلام ببخشید من دیروز جوجه گرفتم خیلی شیطونه همه چی میخوره ارزن ، برنج ، گندم ، بلغور ، این چیزا براش خوبه یا نه ارزن برای جوجه هست چیزی نمیشه اگه بخوره

    • سلام، متناسب با سن جوجه ها مجددا دان مرغ تهیه کنید. وقتی که بزرگ شدن از ضایعات غذای خانگی و ضایعات میوه و سبزی و همچنین با دان گندم و ذرت میتونید بهشون غذا بدهید.

  72. سلام من سما هستم امروز یه جوجه خریدم محلیه ولی هر کار میکنم نه نیم دانه نه برنج ونه بلغور میخوره همه میگن تافردا میمیره مامانم یکم بهش غذاداده ولی خیلی ناراحتم میمیره؟😥😔😫😫😓😪چیکارکنم

    • سلام، برای جوحه باید دان مخصوص جوجه تهیه کنید برنج برای جوجه خوب نیست. در ضمن محیط نگهداریش باید گرم باشه مخصوصا کف زمین باید گرم باشه. اب تازه هم باید همیشه در دسترس جوجه قرار بدین. یکم بهش آب قند بدهید. مولتی ویتامین و الکترولیت هم برای رفع بی حالیه جوجه و تقویت اون خوبه.

    • شما باید تو خرید جوجه دقت کنید نباید خون مردگی زیر بال هایش باشد نباید خیلی بیحال باشد و نباید چشم هایش بسته باشد جوجه باید پر تحرک وبا چشمانی باز خریداری کرد اگر این کار رو رعایت نکنید در خرید جوجه یعنی شما یک جوجه ی درحال مرگ و مریض را خریداری کردید وقتی جوجه غذا نمیخورد یا مریض است یا دارد می میرید بهتره بگذارید تا راحت باشد و به زور بهش غذا ندهید بگذار راحت بمیرد اگر مرد ناراحت نباشید جوجه همین مدلی میباشد احتمال مرگش در چند روزگی زیاد است

    • لطفا در دفعات بعد به خرید جوجه دقت کنید و جوجه ی مریض خریداری نکنید و اینکه جوجه به پوست انسان حساسیت دارد با دست کش به او دست بزنید

    • در سن 3 هفتگی پلت ریز رو میشه به تنهایی به جوجه ها داد. این دان رو داخل ظرف مناسب با دانخوری بریزید تا جوجه ها از ان بخورن.

  73. سلام من یه هفته میشه سه تا جوجه خریدم
    یکی از جوجه ها به علت سرماخوردگی مرد
    الان بعد دو روز گذشته یکیشون بیحاله و غذا نمیخوره
    میشه کمکم کنید
    یکم اب و شکر دادم خوب شد ولی نه خیلی زیاذ

    • سلام، برای درمان جوجه باید اول مشکل و بیماریش رو صحیح تشخیص داد. اگه با آب قند خوب نشده حتما بیمار شده. به جز بی حالی چه علائمی داره؟ بهتره جداش کنید.

    • سلام، خیر اینطوری دان خراب میشه، غذای پودری جوجه را در داخل دانخوری سینی یا بر روی یک تیکه مقوا بریزید. از دو هفتگی به بعد پلت بهش بدهید.

  74. سلام جوجه ی من یک سره داره دانه میخوره من فکر کنم اینقدر خورده که چاغ شده برای غذا دادن به جوجه ها برنامه غذایی نمی‌خواد

    • جوجه در هفته اول روزانه بین 10 الی 12 گرم دان مصرف میکنه دانش هم باید در 10 الی 14 روز اول به شکل کرامبل و پودری باشه 3 الی 4 وعده در روز میشه بهشون غذا داد ولی بهتره که دان به مقدار کافی همیشه جلوشون باشه. پلت برای جوجه از دو هفتگی به بعد خوبه.

  75. سلام من ۳ تا جوجه دارم سالم بودن ۲ روز یکی شون رشد نداره لاغر هی می خواب رو هوا خوابش میبره چی بهش بدم خوب بشه

  76. سلام سال نو شما مبارک باشه. من دوتا جوجه دارم یکیشون خیلی اسحال و چقلی میکنه لطفا بگید چکار کنم ممنون میشم.

    • سلام سال نوی شما هم مبارک اقا علیرضا عزیز،
      برای رفع اسهال به غذای جوجه یکم سبوس برنچ با گندم اضافه کنید. اگه عفونت داشته باشه نیاز به دارو داره.

  77. سلام وقت بخیر
    ببخشید ۲ روزه ۴ تا جوجه رنگی گرفتم همشون سرحالن فقط یکیشون بیشتر جیک جیک میکنه از بقیم کمتر غذا میخوره از بقیم چرتی تره دستشوییشم ابکی تره..ولی بازم تحرک داره اونجوری نیست ک خیلی حالش بد باشه یهو میبینی میدوه خوبه باز یهو چرتی میشه…
    چیکار شده ؟طبیعیه؟اگه خدا نکرده جوریه چیکار لازمه بکنم خوب شه؟خیلی وابستشون شدم ..
    و اینکه من نمدونم چقدر بهشون اب و دون بدم؟روزی چند گرم به ۴ تا جوجه بدم اب دادن بهشون چقدر باشه ؟
    و دمای جایی که میخوان بخابن چقدر باشه؟
    ببخشید انقدر سوال پرسیدم
    خیلی خیلی ممنون ازتون

    • سلام، دان مخصوص جوجه براشون تهیه کنید. اسهال برای جوجه خوب نیست به غذاش یکم سبوس اضافه کن.
      در مورد مصرف دان هم در هفته اول هر جوجه روزانه 12 گرم دان مصرف میکنه. هفته دوم 17 گرم و به تدریج دان مصرفیشون افزایش پیدا میکنه. آب تازه همیشه باید در دسترسشون باشه.
      دما در روز اول باید گرم 34 درجه و تا سن 14 روزگی دما رو به تدریج تا 30 درجه کاهش دهید. جوجه ها به محیط گرم نیاز دارند.

  78. سلام من دوتا جوجه خریدم یکیش که کوچیکس سرحال ولی اون یکی که بزرگ تره بعضی وقتا حال ندار نه غذا میخوره نه اب چشماشو میبنده غذا شونم ذرت
    میشه کمک کنید یه سوتل دیگ جوجه رنگی باید در چه دکایی باشه سرد یا گرم یا متوسط

    • سلام، جوجه رنگی تا سن دو هفتگی باید در دمای بالای 30 درجه نگهداری بشه. برای جوجه رنگی یک روزه دمای 34 الی 35 درجه لازمه. یکم به جوجه آب قند بدهید. در مورد تغذیه هم مقاله رو مطالعه کنید.

    • سلام، سبوس به مقدار کم میشه به جوجه داد، غذای جوجه رنگی ذرت پودر شده و سویای پودر شده می باشد از دو هفتگی به بعد گندم هم میتونید بهش بدهید.

    • سلام، 15 وات بهتره ولی باید بدانید که جوجه یک روزه باید در دمای 34 درجه نگهداری بشه تا سن دو هفتگی هم دمای محیطش نباید زیر 30 درجه باشه.

  79. سلام من یه 4تا جوجه دارم اما یکیشون مرد علائمش اسهال شدید که به پراش میچسبه و بیحاله الان یکی دیگشون اینجوری شده تورو خدا بگید چکار کنم

    • سلام، غذا بهشون چی میدهید؟ گندم تا سن 10 روزگی نباید بخورند وگرنه درگیر مشکلات این چنین میشن. همچنین عفونت گوارشی هم باعث این مشکل میشه ممکنه غذای آلوده خورده باشن. بهشون یکی دو قطره روغن زیتون بدهید. باید آنتی بیوتیک و مولتی ویتامین هم دریافت کنند. از داروخانه دامپزشکی بپرسین بهتون میدن.

  80. سلام سال نو مبارک بنده یک دستگاه جوجه کشی دست ساخت دارم که تقریبا اتوماته سری اول 160 عدد تخم مرغ گذاشتم حدود 107 تا جوجه شدن بقیه بعلت پایین اومد رطوبت نتونستن از تخم بیرون بیان تو سه روز آخر نتونستم رطوبت رو پایدار نگهدارم الان هم 140 تا دیگه تخم تو دستگاه گذاشتم امروز 5روزه ولی رطوبت بالا نمیره آب سرد گذاشتم رطوبت زیاد بالا نرفت آب ولرم گذاشتم باز هم رطوبت بالا نرفت الان هم رطوبت روی
    32 درجه مونده لطفاً راهنمایی کنید که چیکار کنم یکی گفت داخل آب یخ بزار نمی‌دونم این کار درسته یا نه باتشکر

    • سلام و درود، سال نوی شما هم مبارک. خیر درست نیست. برای افزایش رطوبت میتونید از یک ظرف آب مسطح و پهن استفاده کنید به طوریکه هوای گرم توسط یک فن کوچک به سمتش پرتاب بشه. داخل ظرف اب گرم و یک عدد اسفنج قرار بدهید. میتونید یک رطوبت ساز کوچک هم خودتون درست کنید.

  81. سلام من پری روز دوتا جوجه خریدم خوبه حالشون ولی خیلیی غذا میخورن برنج به یکیشون دادم الان کامنت هارو خواندم دیدم میگوید برنج ندم بهشون چه کار کنم که توریشون نشه میترسم الان ۵یا۶ روزشون هست

    • سلام، دوست عزیز رنگ اسهال جوجه با توجه به بیماری و یا رژیم غذایی میتونه متفاوت باشه، ولی اسهال جوجه مشخصه قسمت آبکیش حجم بیشتری داره و به پرهای مخرج جوجه میچسبه،

    • سلام، چنده روزه هستند؟ بهتره یکم بهش آب قند بدهید و یک جای گرم برای جوجه فراهم کنید سپس جوجه را با دان مخصوص تغذیه کنید.

  82. سلام
    از چه سنی به بعد میتونیم جوجه هارو از محیط گرم بیاریم بیرون و بزاریم تو بیرون بگردن
    البته ظهر و زیر افتاب

  83. سلام من دوتا جوجه رسمی خریدم که 1 هفته شونه من بهشون بلغور و دونه و پودر سویا و سبوس و یه روز در میون زرده ی تخم مرغ میدم بهشون میخورن دیگه چه چیز هایی میتونم بدم ؟

    • سلام، بهتره که بهشون پودر گندم ندهید از سن دو هفتگی به بعد جوجه میتونه گندم بخوره. ولی در کل غذاشون خوبه. ذرت پودر شده هم بهش اضافه کنید.

  84. سلام من ۶ تا جوجه خریدم حال همشون خوبه به جز ۳ توشون یکی شون چرت میزنه اونم مدام ولی در عوض غذا میخوره ولی اون یکی جوجه نه غذا نه آب تازه همشم داره چرت میزنه اون یکیم حالش خوبه خوبه ولی وقتی دشویی میکنه میچسبه به پرهاش بار بعدی دیگه نمیتونه دشویی کنه چون سوراخ پشتش کاملا با دشویی هاش پوشیده شده🥺🤕لطفا لطفا لطفا راهنماییم کنید من عاشق این سه تاهستم😍🤕

    • سلام، به احتمال بسیار قوی به خاطر تغذیه اشتباه یا غذای آلوده هست. تا سن دو هفتگی بهشون گندم ندهید. غذاشون باید مخصوص باشه اگه نمیتونید بخرید بهشون پودر ذرت بدهید. مخرج جوجه ها رو با دستمال آغشته به روغن زیتون تمیز کنید. یکی دو قطره روغن زیتون هم تو حلقشون بچکونید. داخل آبخوری جوجه ها مولتی ویتامین هم حل کنید.

  85. سلام من ی جوجم خیلی بیحاله دیگه سرشوگزاشته روزمین هیچی نمیخوره ن اب ن غذابایدچیکارکنم لطفاسریع جواب بدین

  86. سلام مولتی ویتامین ازینا ک نوزادها میدیم مشکلی براشون پیش میاد و اینکه ارزن برای جوجه دخ روزه خوبه یا بد؟
    ممنون میشم جواب بدید🙏

    • سلام، مولتی ویتامین کودک مشکلی نداره فقط باید به مقدار مناسب و به صورت دورهای به جوجه ها بدهید. دان ارزن هم برای تغذیه جوجه توصیه نمیشه بهش پودر ذرت بدهید، دو هفتگی را که رد کرد بهش گندم و سایر غلات هم میتونید بدهید.

  87. من ۱۰ تا جوجه ۱۰ .۱۵ روزه دارم تا الان برنج وذرت میخوردن الان دیگه واسشون دانه مخصوص دانه پارس گرفتم ولی نمی خورن مشکل چیه ؟دوستم ۱۰ تا داره مال اون دانه پارس میخورن

    • سلام، از دو هفتگی به بعد دانه مخصوص بهشون بدهید. صبحا اول وقت وقتی گرسنه هستند راحت تر میتونید جوجه ها را به خوردن دان مخصوص عادت دهید.

  88. سلام ببخشیدمن دوتاجوجه رنگی دارم ک الان دوروزه خریدمشون نمیدونم چه غذاهایی بهشون بدم ک ضررنداشته باشه لطفاچندمدل غذاکه براشون خوب باشه روبگید.ممنون

    • سلام، جای جوجه باید حتما گرم باشه بالای 30 درجه. اگه میتونید از بازار دان مخصوص جوجه تهیه کنید. در غیر اینصورت تا 10 روزگی بهشون پودر ذرت و پودر سویا و یک روز درمیان تخم مرغ اب پز شده بدهید. پودر سویا چربی زیادی داره پس بیشتر پودر ذرت بهش بدهید. از 10 روزگی به بعد پودر گندم هم میشه بهشون داد.

    • سلام، جیک جیک و سر و صدا کردن در حقیقت بخشی از طبیعت جوجه ها می باشد. کار خاصی نمیتوان انجام داد. بهتره که دمای محیطشون گرم باشه و با دان مخصوص تغذیه بشن. همچنین جوجه ها نباید در معرض نور شدید قرار بگیرند. در روز اول و بعدا به صورت هفتگی بهشون الکترولیت و مولتی ویتامین محلول در آب هم بدهید.

    • سلام، دیگه چه علائمی داره؟ غذا بهش چی میدهید؟ ایا اسهال داره؟ باید جوجه رو به خوبی بررسی کنید تا بشه مشکلش رو پیدا کرد.

      • مشکل گوارشی داره، برای تغذیه به جوجه غذای پودری و نرمه مثل پودر ذرت و پودر سویا بدهید. جوجه رو وادار به حرکت کنید چون اگه تحرک نداشته باشه غذا داخل چینه دانش هضم نخواهد شد. بهتره صبر کنید تا چینه جوجه کمی خالی بشه بعد بهش غذا بدهید.

  89. من الان دمای دستگاه جوجه کشیم 40
    حدود 10 روز هم گذشته به نظر تون امکان بیرون اومدن تخم هست
    چون دما بالا بوده این یه مدت حدود 2 درجه ولی حالا آوردم روی 38
    الان به نظر شما اشکالی پیش نمیاد

    • با سلام، اگر برای مدت خیلی کوتاهی بوده تلفات کمتری خواهید داشت ولی اگر تخم های نطفه دار برای چندین ساعت در معرض دمای 40 درجه قرار گرفته باشند به احتمال زیاد همشون تلف خواهند شد. ولی شما به جوجه کشی ادامه دهید چون راندمان جوجه کشی به موارد خیلی زیادی بستگی داره.

  90. من دوتا جوجه دارم یکیش مرد الان یکی دارم نمیخوام این هم بمیره لطفا بگین که الان باید چکار کنم که این جوجم نمیره

    • آدرس مغازه ای که در شهرتان واکسن طیور میفروشد پیدا کنید.یک واکسن سه گانه برای هر جوجه فقط یک سی سی باید به سینه پرنده با سرنگ مخصوص تزریقات جوجه که سوزن کوتاه دارد تزریق کنید تا جوجه آسیب نبیند.این واکسن را سالی ۴ مرتبه یعنی هر فصل سال یک بار باید تهیه و مرغ ها را واکسینه کنید.بعد از واکسن حتما تا چند روز در آب مرغ ها مولتی ویتامین بریزین.چون بعد از واکسن زدن مصرف ویتامین کاملا ضروری میباشد.از داروخانه دامپزشکی که مولتی ویتامین میخرید،حتما مواد معدنی هم بخرید.یک روز در ظرف آب شان ویتامین و روز دیگر مواد معدنی بریزید.پودر تقویت کننده برای مرغ و جوجه تان تهیه کنید،که در بسته بندی یک کیلوگرمی و با قیمت چهل هزار تومان میباشد.پودر تقویتی را یک روز در میان در غذای مرغ ها(در هر یک کیلوگرم غذا،نصف قاشق پودر بریزید)و به مرغ و جوجه بدهید…..

  91. سلام ببخشید من دوتا جوجه دارم که جفتشون بیحالن و دارن میمیرن و اشتها ندارن نه اب میخورن نه غذا تازه ۲ روزشونه 😭دیروز خوب بودن البته یکیشون اون موقع هم بی حال بود تروخدا بگید چی کار کنم یا خوب شن یا زودتر بمیرن 😭😭😭

    • با سلام، همینطوری که نمیشه برای جوجه ها دارو تجویز کرد، تمامی جزئیات باید به دقت بررسی بشن. مثلا وضعیت تنفسی، وضعیت فضله جوجه و …. یکم بهشون آب شیرین بدهید و سپس داخل آبخوریشون مولتی ویتامین و الکترولیت حل کنید. دمای محیطشون باید گرم باشه. اگه میتونید حتما به دامپزشک هم مراجعه کنید.

    • سلام، به اندازه کافی بهشون دان و اب بدهید نه بیشتر. ممکنه دچار انباشتگی چینه دان شوند. جوجه ای که بی حاله چه علائمی دارد؟ اگر سنشون زیر 10 روز می باشد، بهشون پودر گندم ندهید.

      • سلام جوجه رنگی من دچار انباشتگی چینه دان شده باید از این به بعد چند بار در ردز بهش غذا بدم؟ تازه ۲ روزه خریدم و در کل جوجه ها چقدر غذا میخورن در روز

        • سلام، انباشتگی چینه دان برای جوجه خطرناکه و باعث فساد مواد غذایی داخل چینه دان ، مشکلات گوارشی و در نهایت باعث تلف شدن پرنده میشه. به مقدار کم آب ولرم با سرنگ به جوجه بدهید و به نرمی چینه دان پرنده رو به سمت پایین با یک انگشت ماساژ دهید. اگه خوب نشد باید به دامپزشک مراجعه کنید تا چینه دان جوجه تخلیه بشه. جوجه در هفته اول روزانه 12 گرم دان (به شکل پودری) مصرف میکنه.

  92. سلام
    خسته نباشید من دو تا جوجه دام و بهشون برنج دادم یکی شون حالش خوبه ولی یکه دیگه رو اگر برعکس کنی نمی تونه راسته بشه
    من باید چیکار کنم؟

    • سلام
      شما باید به جوجه ای که حالش بده رسیدگی کامل کنی
      نباید بزاری خیس شه
      سعی کن یک مرغ یا یه خروس ًًخریداری کنی
      تا جوجه هات اگر سردشون باشه برن زیر اون تا گرم شن اگر جوجه ات دانه و اب نخورد یه دونه بیسکوییت مادر رو بردار پودرش کن و در اب هم بزن تا جایی که به غلزت ماست بشه بریز تو سرنگ مخصوص سرش رو کرمک دوچرخه کن و بکن تو حلق جوجه ات مقدلرش هم باید بین ۴ الی ۵ ccباشه
      جوجه ات هم که راست نمیشه نشونه ی اینه که ضعیف هست

  93. سلام من یک جوجه دارم بعضی وقت ها خیلی سر حاله بعد بعضی وقت ها تا حد مرگ میره جوجه ۱هتشه ترو خدا بگین چیکار کنم

    • سلام، ایا علائم مریضی داره؟ اگه فقط بی حاله با خوردن یکم آب شیرین سرحال میشه. مولتی ویتامین هم بهش بدهید.

    • سلام، پای شکسته جوجه حتما باید آتل بندی بشه. در صورت امکان به دامپزشک مراجعه نموده و یا از یک فرد با تجربه کمک بخواهید. خوراک جوجه هم باید مقوی باشه.

        • سلام، پودر ذرت به همراه پودر سویا و تخم مرغ آب پز شده براشون خوبه . اگه دان جوجه از بازار تهیه کنید جوجه هاتون بهتر تغذیه خواهند شد. از 10 روزگی به بعد میشه پودر گندم هم بهشون داد.

    • سلام، به طور کلی شرایط نامطلوب پرورشی مثل تغذیه ضعیف ، دمای پایین، رطوبت بیش از حد در بستر، تهویه کم و آلودگی میکروبی ،باکتریایی و قارچی باعث بیماری جوجه ها میشه. بیماری هایی مثل نیوکاسل عاملشون ویروسی است و معمولا از گله های بیمار توسط پرنده های وحشی ، انسان ها ، وسایل حمل و نقل و … به دیگر گله ها سرایت پیدا میکنه. این نوع بیماری های ویروسی برای طیور بسیار خطرناک بوده و تلفات زیادی به جا میگذاره باید از قبل واکسینه بشن.

  94. سلام من دوتا جوجه رنگی دارم ۱روز هست که گرفتمشون یکی کامل غذامیخوره یکی از وقتی گرفتم یه نوک هم به غذا نزده لطفا بگین چیکار کنم تا غذا بخوره

    • سلام، محلول آب شیرین و الکترولیت برای تحریک اشتهای جوجه خوب است. در ضمن جوجه یک روزه باید زیر حرارت مادر مصنوعی باشه وگرنه بیمار میشه.

  95. سلام.جوجه ای دوماه دارم پلو خورده وچینه دانش ورم کرده وگردنش تکان میده(راست وچپ).چه کار کنم .زودترجواب دهید

    • با سلام، باید چینه دانش تخلیه بشه اگه به دامپزشک دسترسی ندارید با استفاده از یک سرنگ به زور مقدار زیادی آب به پرنده بدهید سپس یک شئ لوله مانند به طوریکه به زور دهان پرنده را باز نگه دارد در دهان آن گذاشته و سر جوجه رو به پایین بگیرید و کمی چینه دانش را به نرمی فشار دهید. در این صورت تمامی محتویات چینه دان او تخلیه خواهد شد.

  96. سلام من دوتا جوجه رنگی گرفتم الان۱ روز هست که گرفتم یکی همش غذا میخوره یکی اصلا غذا نمیخوره غذاشون هم از همون فروشنده گرفتم چیکار کنم تا اونی که غذا نمیخوره غذابخوره لطفا جواب بدید من خیلی نگرانشم میترسم بمیره

    • سلام، یکم به اون جوجه آب شیرین بدهید دمای محیط نگهداریشون باید گرم باشه جوجه یک روزه به دمای 35 درجه نیاز داره.

    • با سلام، اگه بدون کپک و آلودگی باشه مشکلی نداره ولی بهتره که از سن 10 روزگی به بعد بهشون ارد گندم و یا نون ریز شده بدهید. پودر ذرت برای روزهای اولیه خوبه.

  97. سلام.چندتا مرغ دارم یکماه ک اسهالن.ولی اسهالشون سفید رنگ نیست.گاهی کلا ابه مدفوعشون .دلیاش چیه.دارویی داره؟

    • با سلام، باید به تمام جزئیات دقت کنید. اگه فقط اسهال دارند میتونه به خاطر خوراکشون باشه. یکم سبوس به تغذیشون اضافه کنید. وگرنه دچار عفونت روده شده اند.

      • سلام من ۱ جوجه خریدم دو سه روزشه سر حال غذاشم میخوره بهش بیشتر آرد وآب بهش میدم ولی فقط از روی دست غدا میخوره اصلاً از روی زمین غدا نمیخوره چیکار کنم بعد همش میخواد از کارتنش در بیاد بیاد دنبال من

        • سلام، بهتره که بهش پودر ذرت، تخم مرغ آب پز شده بدهید. پودر گندم برای جوجه زیر 10 روز خوب نیست باعث مشکلات گوارشی میشه. غذاش رو بر روی یک طرف مسطح کم عمق بریزید و جوجه رو وادار کنید که از آن بخورد. آب هم کنارش باشه. احتمالا به خاطر غذا دنبال شما میاد.

    • سلام، از قبل باید با واکسن نیوکاسل، ایمنی بدن جوجه در مقابل این بیماری را افزایش میدادید. پس از درگیری واکسن فایده نداره و بسته به سویه بیماری و شدت آن و همچنین سیستم ایمنی جوجه، برخی جوجه ها تلف میشوند برخی دیگر نیز سالم باقی میمانند. این بیماری سریع منتقل میشه و باید جوجه بیمار رو حتما قرنطینه کنید و محیط رو هم ضدعفونی نمایید.

  98. سلام من یه جوجل ی تقربا ۱ماهه دارم ۵دقیقه بردمش بیرون از خونه هواهم زیاد سرد نبود ایا زنده میماند من خیلی نگرانم لطفا بهم بگید اگر دارویی هم هست بگید تا تهیه کنم

    • با سلام، جوجه یک ماهه به اندازه کافی رشد کرده و به دمای خیلی گرم نیازی نداره ولی دمای سرد هم باعث سرماخوردگیشون میشه. ایا جوجه شما علائم بیماری دارد؟ اگرنه مشکلی نیست.

  99. سلام جوجه دارم فقط برنج پخته می خوره بهش غذا جوجه میدم نمیخوره سبزی نون هیچی نمیخوره فقط برنج چیکار کنم

    • با سلام، اینطوری جوجه دچار سوء تغذیه میشه، باید صبور باشید زمانیکه جوجه گرسنه هست از دیگر غداها استفاده کنید برنج رو با سایر غذاها بهش ندهید. به صورت دوره ای مولتی ویتامین هم بهش بدهید تا بیمار نشه.

  100. با سلام و وقت بخیر ببخشید مجدد مزاحم میشم یکی از جوجه هام دو ماهشه تقریبا چند روزه بجز نون و کمی سبزی و دانه تو لانه چیز دیگه ای نمیخوره قبلا سیب زمینی برنج و ذرت میخورد ولی الان اصلا نمیخوره.الان سبزی و نان و دانه هم‌میخوره خیلی کم میخوره و اصلا چینه دانش پر نمیشه. اروم راه میره و تحرکش کمتر شده گاهی وایمیسه یجا و فقط اطرافشو نگاه میکنه. انگار کسل باشه.مولتی ویتامین پرنده هم تو اب حل کردم بهش دادم ولی همونجوریه. خواستم ببینم باید چیکار کنم. مشکلش چیه ممنون میشم بازم مثل همیشه راهنمایی بفرمایین

    • با سلام، در مصرف مولتی ویتامین احتیاط کنید چون بیش از حد برای کبد پرنده ضرر داره. بهتره به صورت چند روز در میان و دوره ای باشه. دمای محیط نگهداریش چطوره؟ آیا اسهال هم داره؟ یا ابریزش بینی و یا علائم تنگی نفس؟

    • سلام، معمولا در برابر بیماری های شایع همچون نیوکاسل، برونشیت و آنفولانزا ، جوجه ها رو با واکسن سه گانه واکسینه میکنند. شما برای کسب اطلاعات بیشتر بایستی از یک دامپزشک متخصص کمک بگیرید.

  101. با سلام من یه جوجه دارم که خیلی نگران سلامتیش هستم چون انو عضو ی از اعضای خونمون می دونم میخوام بدون اگه مریض شدچیکار کنم که خوب بشه چی بهش بدم که خوب بشه؟؟

  102. سلام وقت بخیر
    دوتا جوجه دارم که مادرش از خودش رونده، جداشون کردم ولی هنوز یاد نگرفتن دونه و آب بخورن، نوک به زمین می‌زنن ولی ظرف غذاشون نه. سمت ظرف آب هم نمی‌رن. چیکار کنم یاد بگیرن خودشون آب و غذا بخورن؟ غذاشون هم پودر نرم ذرته

    • با سلام، ظرف آبخوری و دانخوری مخصوص جوجه یک روزه تهیه کنید و اونارو جلوی جوجه ها قرار بدهید.

    • سلام چند تا جوجه خریدم ازنوک دوتا شون خلط سفید کش دار بیرون می ریزه سرما خوردند آیا چکار کنم براشون بعد چه غذایی بهشون بدهم بهم گفتند ماست بهشون بدهم و توی بلغور قرص استامینوفن بکوبم بهشون بدم خوب می شوند

    • با سلام، خیر مولتی ویتامین انسانی برای طیور مناسب نیست. بهتر است که از داروخانه دامپزشکی مولتی ویتامین مخصوص طیور تهیه کنید. دستور مصرف رو هم از دامپزشک بخواهید چون دوز زیاد باعث مشکلات جدی و مرگ جوجه ها میشود.

    • سلام، جوجه ها معمولا زیاد جیک جیک میکنن. اگر میتونید دان مخصوص جوجه از بازار تهیه کنید و همیشه آب تازه در آبخوری کنار دان براش بگذارید.

  103. سلام.۶تا جوجه مرغ داشتم.یکیشون سه چهار روز پیش.یکیشونم امروز مرد.جوجه ها بالشون شل میشد و به مرور بی حال می‌شدند.این آخری انگار گردنش فلج شد ولی زنده بود بعد مرد.دلیل شل شدن بالشون چیه.غذای مناسب یا داروی مناسبی هست؟؟چرا فضولاتشون گیر میکرد به پشتشون و باید آزاد میکردی و به مرور بی حال میشدن

    • با سلام، استرس دمایی و بیماری های مختلفی با این نشانه ها همراه هستند، شایعترینش نیوکاسل هست که با اختلالات عصبی و اسهال هم همراه می باشد. می بایست جوجه های بیمار رو قرنطینه میکردید. برای تشخیص بیماری نیاز است که به دامپزشک مراجعه کنید تا بررسی های بیشتری انجام بگیرد.

      • سلام من ۶ تا جوجه محلی اصل یعنی یکی از دپستام توی روستا بپد و از زیر پای مرغ درومده و مادرشون مرد و فروختشون من نمی دونم چه غذایی بهشون بدم ممنون میشم بگین

        • سلام، از بازار دان استارتر بخرید. یااینکه پودر ذرت و پودر کنجاله سویا بهشون بدهید. تا دو هفتگی نباید پودر گندم بخورن.

  104. سلام جوجه هام تقریبا ۳ ماهشونو دیشب یکی بهشون چربی گوسفند داده و خیلی خوردن ضرر نداده؟؟؟ سینشونم باد کرده ایا بیمارن یا بخاطر زیاد خوردن اوناس؟

  105. سلام. من ی جوجه ی کوشین دارم هفت روزس. تحرک نداره و کسله. چی بهش زدم بخوره تا خوب باشه؟؟

  106. سلام من یک عدد جوجه محلی خریدم ۱۰روزه چند تا سوال داشتم ۱-عیب نداره با دو تا جوجه خروس یک ماهه هستش ۲-غذا براش استارتر و آرد ذرت و پیش دان ریختم دیگه چی لازمه ۳-عیب نداره ۳تاییشون تو یک قفسن ۴-میوه و سبزی براش خوبه ۵- تخم مرغ آبپز رنده شده براش مفیده ۶- برای رشد بیشترش چکار کنم و عیبی نداره که هر ۱۰ روز تو ظرف آبشون که یک قطره مولتی ویتامین براشون میریزم

    • سلام،
      1. بهتر است جداگانه نگهداری کنید. هم به خاطر غذا و هم به خاطر درگیری
      2.جیره غذایی جوجه ها خوبه فقط باید به اندازه کافی کلسیم هم داشته باشه. پودر استخوان و پودر صدف دریایی منبع کلسیم هستش.
      3. به خاطر هم سن نبودن بهتره جدا باشند.
      4.خوردن میوه و سبزی برای جوجه ها کمی زوده ولی برای نیمچه ها مانعی نداره
      5. بله تخم مرغ آب پز شده برای جوجه ها مفیده.
      6. قطره مولتی ویتامین معمولا بر اساس وزن و سن پرنده ها باید مصرف بشه و در این مورد حتما از دامپزشک مشورت بگیرید.

  107. سلام من تازه وارد کار جوجه شدم حدود300تا جوجه با دستگاه باز کردیم بعد بردیم روستاه و تو یکی از اتاقهای خانه که مثل سالن هست نگهداری میکنم ولی متاسفانه نصف بیشتر تلف شدن راهنمایی لطفا

    • سلام، در نگه داری از جوجه ها علاوه بر تغذیه باید به بهداشت سالن و دما و رطوبت آن نیز دقت کنید. در ابتدا لازم است که اتاق رو ضدعفونی نمایید. در روز اول دمای اتاق هم باید بین 33 الی 34 درجه باشد و سپس هر روز کمتر از نیم درجه دما باید خنک تر شود. تهویه اتاق هم باید انجام میگرفت تا اکسیژن کافی در اختیار جوجه ها باشه.

  108. سلام در چه دمایی برای جوجه ها باید لامپ گذاشت لامپ چند وات و جوجه چند روزه و برنج برای جوجه خوبه

    • سلام، دوست عزیز جوجه های شما که دو هفته سن دارند باید در دمای 26 الی 28 درجه نگه داری شوند. در هفته های بعدی دمای 22 الی 24 درجه برای جوجه ها مناسب خواهد بود.
      در ضمن برای تغذیه جوجه ها از پودر غلات همچون ذرت، گندم و سویا استفاده کنید. دان مخصوص جوجه نیز در بازار موجود می باشد. برنج به تنهایی تمامی احتیاجات غذایی جوجه ها را تأمین نمیکند.

    • سلام خسته نباشید من یه دونه جوجه خریدم تقريبا یه ماه و نیمه شه چکار کنم زودتر رشد کنه؟ و این که آیا تخم مرغ اپز ضرری نداره؟

      • با سلام، برای رشد جوجه باید از جیره غذایی متناسب با سن او استفاده کنید. در این سن یک نوع جیره مخصوص به نام جیره رشد به جوجه ها میدهند که میتونید از بازار تهیه کنید. تخم مرغ آب پز هم برای تغذیه جوجه ها خیلی خوبه.

  109. سلام خیلی ممنون از اینکه اینقدر زود و کامل پاسخ میدین دوتا جوجه ۱۰روزه دارم تو حیاطن براشون باید لامپ بزارم و قطره مولتی ویتامین درهفته چند بار و چند قطره باید داخل ظرف آب ریخته شود

    • سلام، به طور کلی جوجه ها تا سن سه هفتگی باید در دمای گرم نگه داری شوند. لذا اگر دمای لانه جوجه ها مخصوصا در طول شب سرد میشود باید از لامپ مادر مصنوعی و یا یک منبع حرارتی پاک استفاده کنید.
      برای مصرف مولتی ویتامین نیز می توانید 6 الی 8 قطره مولتی ویتامین هر 7 الی 10 روز به آب آشامیدنی آنها اضافه کنید. البته مقدار مصرف مولتی ویتامین به سن و وزن جوجه ها نیز بستگی دارد.

  110. سلام خیلی ممنون که اینقدر زود و کامل جواب میدین برای دو تا جوجه ۱۰روزه که در فضای باز هستند باید چراغ گذاشت

    • ظرف ابخوری باید متناسب با اندازه جوجه ها باشد. رنگ قرمز تأثیر بیشتری در جلب توجه جوجه ها دارد. همچنین از آبخوری ها مخصوص جوجه نیز میتونید استفاده کنید.

    • سلام، بهتره که از ارزن دانه ریز و پودر غلاتی همچون پودر ذرت، پودر نان خشک و یا تخم مرغ آب پز برای تغذیه جوجه ها استفاده کنید.

  111. سلام خیلی ممنون از مقاله خوبه تون من دوتا جوجه ۱۰ روزه دارم جوجه ماشینی عیب داره نون خیس شده بهشون بدم

  112. سلام من امروز دوتا جوجه مرغ خریدم ۱۰روزه جوجه معمولی چه غذایی باید بهشون بدم عیب نداره کف قفسشون خاک ریختم

    • با سلام، نمی توان صرفا جوجه ها را با یک نوع دان بزرگ کرد. بهترین جیره برای جوجه ها باید شامل تمام مواد معدنی و ویتامین ها و پروتیئن بالایی باشد. پلت های پیش دان و استارتر برای تغذیه جوجه ها مناسب می باشند. ترکیبی از پودر ذرت، پودر سویا، پودر گندم پودر، نان خشک و تخم مرغ آب پز شده برای تغذیه خانگی جوجه ها مفید خواهد بود.

  113. سلام من دوتا جوجه دارم یکیشون خروسه این قده هم جیر میزنه که خواب کافی نداره….حالا این به کنار نا میخوایم با کل فومیل بریم مسافرت یه ویلا اجاره کردیم ولی حاا خودمون میریم هتل که جوجه راه نمیدن(تغسیر مامانم بود یه هو گفت هتل گرفتم) حتی یک نفر هم نداریم از جوجه ها مراغبت کنه. من میخوام یه غذایی چیزی برای جوجه هام درست کنم تا وقتی پیش فامیله سر و صدا نکنه چون بچشون قصد کشت جوجه هام و داره چی درست کنم که نمیره یا بدم؟ سربت سرما خوردگی میکشه جوجه پس دیگه چی؟ یه روز فرصت دارم کمممممک

  114. با سلام
    سه روز شده جوجه مینیاتوری گرفتم .و هرروز یک تلفات داره راه حلی ندارین.بگین من چه کنم ،اگر میشه یه راهنمایی کنید .
    باتشکر

    • با سلام، جوجه ها در هفته اول باید در محل گرم (33 الی 35 درجه) و تمیز نگه داری شوند. اگر میتونید از مادر مصنوعی برقی استفاده کنید که هم برای سلامتی و هم برای تأمین گرمای جوجه ها مناسبه. نکات مربطو به تغذیه هم در این مقاله گفته شده

  115. سلام ممنون از مقاله عالیتون
    من ۲ تا جوجه مرغ ۲ هفته ای دارم فقط بعضی وقتا خیلی سر و صدا میکنن جاشونم توی حموم گذاشتم،داخل ۲ تا کارتن و زیر کارتن ها پارچه.
    علت سر و صدا کردنشون چیه؟؟؟
    با تشکر

    • با سلام هر جوجه سه ماهه تقریبا 70 گرم دان مصرف خواهد نمود. هر هفته نیز نسبت به هفته قبلی تقریبا 5 گرم بیشتر دان مصرف خواهد شد. مرغ ها در زمان بالغ شدن نیز روزی 110 گرم دان مصرف خواهند کرد.

  116. سلام خسته نباشید من جوجم دیروز از تخم بیرون اومد۱دونس زیر کبوتر بود گذاشتم داخل جعبه باچراغ چندتا سوال واسم پیش اومد۱_میخواستم بپرسم نور چراغ اذیتش نمیکنه
    ۲_من بهش ذرت پودری دادم یکم نوک زد یعنی میمیره؟
    ۳_دماش از کی بیارم پایین کی میتونم تو دمای۲۷اینا نگهداری کنم

    • با سلام، خیر نور چراغ اگر زیاد نزدیکش نباشد مشکلی ندارد. 24 الی 48 ساعت پس از زمان تولد نباید به جوجه غذا داد. چون باعث عفونت کیسه زرد میشود. در هفته اول جوجه ها باید در مکان گرم نگه داری شوند. سپس به تدریج میتوان دمای محل نگه داری آنها را کاهش داد.

    • یا خدا مامانش کو دون نمیخوره که نون خیس خورده خمیری مانند بده ابش تعیین میکنه نور و خواموش کن بخوابه دما هممم گرممممم با پتو بزارش رو شیمکت خخخخ

    • یکی از تجربیات خودم من الان ۲۵ تا جوجه دارم ک خودم زیر مرغ خودم درشون اوردم وروزای اول حداقل تا یک هفته باید بهشون تخم مرغ اب پذ بدین رنده کنین که بتونن بخورن و ترجیحا تخم مرغ خیلی خوب پخته باشه و بجای آب سعی کنید شیر بهشون بدین البته شیری ک مواد نگهدارندش کمه یا اصلا نداره من که اینکارو کردم طبق گفته یه دوستی که خودش تجربشو داشت و واقعن جوجه هام هم رشد خوبی داشتن وهم قوین و برای بعدشم سبوس وپودر ذرت رو باکمی اب خیس میکردم ک حالت خشکیش از بین بره و بهشون میدم و الانم ک دوماهشونه دیگه همه چی میتونن بخورن و نگرانی ندارم

      • سلام من دوتا جوجه خریدم تقریبن یه هفتشونه دست بچه ها بوده افتاده از بغلش گردنش کج شده دون میخوره جیک جیکش زیاده دو روزه گردنش این جوری شده خوب میشه گردنش یا نه خیلی حرص میخورم براش اعصابم خورده به نظرتون همین جوری میمونه
        ینی؟ لطفا جواب بدین ممنون

        • با سلام، جوجه های شما نیاز به مراقبت دامپزشکی دارند. مولتی ویتامین هم تو آبخوریشون حل کنید تا خوب بشن.

    • سلام خسته نباشید من ۱۸ تا جوجه دارم ۸ تاشون ۳ماه هست و اون ۱۰تاهم یک ماه غذا چی بهشون بدم زودتر رشد کنن آیا سبزی براشون ضرر نداره و اگر پوست میوه رک خشک کنیم و مثل آردشون کنیم ضرر داره برا جوجه ها

      • سلام، تغذیه جوجه های 3 ماهه با یک ماهه فرق داره. میتونید از جیره رشد 1 و جیره رشد 2 که بصورت آماده به فروش می رسند برای جوجه های خود استفاده کتید. سبزی براشون ضرر نداره و پوست میوه هم میخورند.

          • با سلام، باید وضعیت جوجه رو بررسی کنید ممکمنه ضربه دیده باشه یا به خاطر گرسنگی و یا ضعف جیره غذایی اش باشه.

            • سلام من دوتا جوجه خریدم ده روز پیش چند سوال
              ۱_ازکجا بفهمم سنشون چقدره؟
              ۲_غذا و مولتی ویتامینی رو که میگید از کجا باید تهیه کنم؟دیگه چی تهیه کنم براشون و بهشون بدم؟
              ۳_فروشنده گفت واکسن زدن اما راست و دروغشو نمیدونم از کجا مطمئن بشم؟
              ۴_داخل قفس قناری کنار اتاقم کنارشوفاژ هستن و کف قفس روزنامه هست با دوتا آب قناری و یک ظرف غذا جاشون خوبه؟
              ۵_ هروقت غذاشون تموم شد باید براشون باز غذا بزارم؟
              ممنون از پاسخگویی🙏🏻

              • سلام
                1. سنشون رو نمیشه دقیق حدس زد باید از فروشنده می پرسیدید.
                2.دان جوجه و مکمل دامی رو از فروشگاه ها و تولیدکننده های خوراک دام شهرستان خودتون بخرید. اینترنت هم سرچ کنید براتون میاره.
                3.در مورد واکسن نمیشه چیزی گفت باید دامپزشک جوجه ها رو معاینه کنه.
                4.جای جوجه باید گرم باشه تا سن دو هفتگی دمای بالای 30 درجه، روزنامه هم برای بسترشون خوبه. ولی بهتره جاشون با قناری ها جدا باشه، یعنی داخل یک اتاق نباشن.
                5.با توجه به مصرف روزانه باید بهشون دان بدهید. اما اب تازه و تمیز باید همیشه در دسترسشون باشه.

                • سلام، برای درمان اسهال جوجه ابتدا باید تمامی علائم رو بررسی کنید چون بیماری های مختلفی مثل عفونت گوارشی باعث اسهال جوجه میشن. ولی اگر به خاطر تغذیه است از دان مخصوص جوجه استفاده کنید. یکم بهش سبوس گندم یا سبوس برنج بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!