بیماری های مرغی در فصل تابستان و پیشگیری

بیماری های مرغی در فصل تابستان و پیشگیری

مرغداری در ایران تبدیل به یک صنعت مهم در اقتصاد ملی شده است و نقش حیاتی در ارائه پروتئین حیوانی با گوشت و تخم مرغ با ارزش غذایی بالا با قیمت مناسب در مقایسه با گوشت و سایر محصولات حیوانی دارد.

عدم تعادل بین پیشرفت صنعت طیور و کمیت و کیفیت خدمات سلامت حیوانات به مربیان و آزمایشگاه های آموزشی وجود دارد. با توجه به این که اکثر پرورش دهندگان ما اهمیت شرایط بهداشتی آموزش را از ارائه مسکن مناسب برای پرندگان و مطابقت با شرایط آموزش و پیشگیری از بیماری ها ندارند،

این به دلیل فقر فرهنگی و فنی ما است و برخی از آنها تمایل دارند که سریع و کمترین هزینه را کسب کنند. شکی نیست که این هدف، هدف بخش های عمومی و خصوصی است و تأثیر مثبتی بر اقتصاد ملی و مصرف کنندگان دارد.

اما تأثیر منفی بر صنعت طیور دارد؛ زیرا پرورش دهندگان بزرگ و جوان به خدمات و تخصص تکنسین های مهندسین و دامپزشکان کشاورزی و آموزشی تکیه نمی کنند، که منجر به گسترش بسیاری از بیماری های طیور،

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 12 تایی ارزان

به خصوص آنهایی که باعث ایجاد زیان های بزرگی در صنعت طیور می شود، و اگر این امکان وجود نداشته باشد از یک طرف، پروتئین، انرژی، ویتامین ها و مواد معدنی از طریق تامین خدمات فنی و دامپزشکی برای نظارت بر مادران، انجام آزمایش های دوره ای، کنترل کشتارگاه های مرغداری و کشتارگاه ها و همچنین مزارع مرغداری در هر دو طرف، اطمینان حاصل می شود.

بیماری های مرغی در فصل تابستان و پیشگیری

بیماری های مرغ بسیاری از جمله جوانه، قارچی، انگلی و ویروسی ناشی از سوء تغذیه و آموزش و پرورش، همه مهم است. اگر خطر ابتلا به سرطان مرفین، بیماری مارک، برونشیت، گلودرد و مننژیت را با برنامه پیشگیری از واکسیناسیون افزایش دهید،

برخی از بیماری های دیگر افزایش می یابند و موجب زیان بزرگی برای صنعت طیور می شود و دلیل این بی توجهی به شرایط عمومی سلامت آموزش و پرورش و این بیماری های مزمن و کولپوساکتریوم و کوکیدوز ما در این بولتن در مورد این بیماری ها متوقف خواهیم شد.

من می خواهم برادران پرورشدهنده را به یاد بیاورم که استفاده بی رویه از داروها روند تشخیص درست و در نتیجه درمان موفقیت آمیز را پیچیده می کند، بنابراین همیشه بهتر است با متخصص دامپزشک تماس بگیرید تا تشخیص بیماری و تجویز درمان مناسب را انجام دهد.

لوسمی مزمن در بیماری های مرغی در فصل تابستان و پیشگیری

این یک بیماری مسری است که بر روی مرغ تاثیر می گذارد و با عفونت تنفسی و بیماری های مزمن مشخص می شود. این بیماری شروع به گسترش سریع کرد، زمانی که پرورش طیور به یک صنعت برای تولید تخم مرغ و گوشت تبدیل شد.

گسترش این بیماری همچنین به وارد کردن جوجه ها و تخم های تخم مرغ از کشورهای توسعه یافته، به ویژه از مزارع تحت تاثیر این بیماری کمک کرده است. نمایشگاه های مرغداری در کشورهای مختلف سالانه به گسترش این بیماری کمک کرد؛ چرا که این مشکل اولین اولویت صنعت طیور در همه کشورها بود.

زیان اقتصادی

این بیماری موجب زیان بزرگی اقتصادی در صنعت طیور به علت مرگ و میر جنین در انبارها می شود که به 14٪ و مرگ و میر جوجه ها در دوره پرورش و همچنین توقف رشد و توسعه جوجه ها و عملکرد پایین خوراک و همچنین کیفیت پایین لاشه مرغ و کاهش تولید تخم مرغ تا 30٪ تا 16٪ می باشد.

اپیدمیولوژی بیماری در بیماری های مرغی در فصل تابستان و پیشگیری

این بیماری معمولا در مرغ، اردک، کبوتر، هیپوکامپ و غیره یافت می شود. با این حال جوجه ها از 3 هفته تا 5 ماه بسیار حساس هستند و در طول بلوغ بسیار شدید هستند. رگهای دارای خصوصیات ژنتیکی بالا و همچنین سوسک ها بیشتر برای آلودگی بیشتر آسیب پذیرند.

بیماری های مرغی در فصل تابستان و پیشگیری

مشخصات آناتومیکی در بیماری های مرغی در فصل تابستان و پیشگیری

تغییرات اصلی محدود به سیستم تنفسی است، عمدتا حضور مخاط و یا مخاطی مخلوط با فیبرین در سینوسها و تراشه و ضخامت دیواره کیسه هوا و حضور یک لایه فیبرینی در داخل و داخل و در مورد بیماری ثانویه، این ویژگیها علاوه بر ویژگی های بیماری های ثانویه نیز واضح است.

تشخیص بیماری

تشخیص لوسمی مزمن پیچیده است زیرا :

1 – علائم در سیستم تنفسی مشابه موارد مشابه در هنگام لوسمی مزمن در مورد بسیاری از بیماری های عفونی و غیر عفونی را نشان می دهد.

2 – تشخیص نهایی بیماری بستگی به جداسازی عامل ایجاد کننده و طبقه بندی آن دارد، اما میکوپلاسما به آرامی بر روی محفظه های ایمپلنت ویژه رشد می کند و نیاز به یک دوره طولانی تا پنج هفته دارد.

تشخیص ممکن است به علائم بالینی، ویژگی های تشریحی و آزمایش های آزمایشگاهی بستگی داشته باشد. در کشت لانه گزینی PPLO، در جنین های زنده و در جوجه های بدون بیماری قرار دارند.

بیماری های مرغی در فصل تابستان و پیشگیری

ما در آزمایشات آزمایشگاهی دقیق نخواهیم بود چرا که آنها کار آزمایشگاه های تخصصی هستند. این امکان وجود دارد که در آزمایشات میدانی پرندگان بالغ برای تعیین وجود عفونت یا نه توسط رسوب سریع سرم که به نقاط نقطه میکوپلاسمی خون پرندگان اضافه می شود و اگر آنتیبادی ها در بدن پرنده وجود داشته باشد.

(به معنی بیماری)، تکیه می کنند، هنگام ترکیب دو نقطه، سپرده می تواند با نور دیده شود یا با استفاده از یک دستگاه خاص که در آن صفحه شیشه ای در طول آزمایش قرار می گیرد.

اما این روش دارای معایبی است، زیرا نمی تواند به دلیل آسیب زدن به آن متکی باشد، اما تصویری از وضعیت سلامتی در خانه می دهد و باید آزمایشگاه مايکوپلاسما جدا شود. سپس برخی از سروتایپ های سروتایپ های غیر مزمن مایکوپلاسما وجود دارد که با آنتی ژن رنگ آمیزی ارتباط مثبت دارند.


71 دیدگاه برای “بیماری های مرغی در فصل تابستان و پیشگیری”

  1. سلام من 12 تا جوجه دارم سه ماه هستند 2 تاش مردندبی دلیل
    5و6تای ان ها روپای خودشون نمی توند بموند و بالهاش افتاد باسختی راه می روند دانه می خورند رفتم داروخونه یک داروی داخل قوطس ریخت ابکی بود
    یکی هم پودراکسی تتراس را گفت در یک لیتر اب قاطی کن وبه جوجه ها بده علتش چه می تونه باشه

  2. سلام دوباره من یه جوجه مرغ دارم که نمیدونم چندروز ش اما بال ودم ویکم از برهای شونش در آمده زیر بالش در نیومدحالش خوبه غذاو همه چیز ش خوبه فقط یکم دماغش میگیره گاهی هاهم هباب میده باید چکار کنم قرس سرماخوردگی خوبه بهش بدم نمیتونم برم داروخانه یا دامپزشکی

    • سلام
      قرص سرماخوردگی نده
      یه جعبه درس کن ، یه لامپ رشته ای 50 بزار توش
      ارتقاع لامپ از کف 30 سانت باشه
      جا برای وارد شدن هوای تازه هم درس کن
      شبا حتما اونجا بخوابه بهتره بیشتر مواقع اونجا باشه

      از داروخانه دامپزشکی اگه مولتی ویتامین مخصوص طیور هم بخری براش خوبه

  3. سلام من یک مرغ دارم که تو بالا پشت بوم گذاشتمش و دهنشو باز بسته میکنه به مدت چند ثانیه باز میکنه زبونشو تکون میده می‌بنده همش این کارو میکنه
    من فک میکنم بخاطر گرما باشه اگر بخاطر گرما نیست میشه کمکم کنید که خویش کنم لطفاً بگین چیکار کنم که خوب بشه حالش خوبه غذا میخوره راه میره فقط دهنشو باز و بسته میکنه لطفاً بگین چه جوری درمانش کنم

  4. من ازتون خواستم که باید برای درمان مرغی که چشمانش همش بسته است باید چه کار کنم ☹️ شما یک چیز دیگه به من گفتید

    • سلام، اول این جوجه رو جدا کنید، اسهال در جوجه مرغ دلایل متعددی داره ممکنه از تغذیه باشه یاکه عفونت قارچی، انگلی یا باکتریایی، هر کدومشون هم درمان خاص خود رو دارند. اگه میتونید زغال فعال تهیه کنید. الکترولیت هم باید مصرف کنه.

  5. سلام‌
    یکی از مرغ های من کمی از پرهای کمرش ریخته و کم اشتها شده است آیا اینجانبان های بیماری است یا خیر ؟ و کدام بیماری باتشکر

    • سلام، بیماری رو با بررسی علائم مختلف باید تشخیص داد. ریزش پر ممکنه به خاطر تولک باشه یا انیکه تغذیه ضعیف یا انگل پوستی یا درگیری با مرغ های دیگه یا که در اثر جفت گیری زیاد خروس با اون مرغ.

  6. سلام، وقت بخیر
    میخواستم بپرسم علت زیاد شدن خواب جوجه مرغ چیه؟شبا موقع خوابم جدیدا صدایی شبیه جیر درمیاره تا خوابش ببره، 3 هفته ای هست دارمشون. قبلشم سرماخوره بودن تازه بهتر شدن

  7. سلام من حدود 50 تا مرغ و خروس و جوجه دارم یک بیماری مزمن هرسال تابستان شیوع پیدا میکنه که علائم آن جمع شدن مایع در جیره دان و هضم نشدن غذا و بعد از چند روز دچار شل شدن پاها می شود . ممنون میشم راهنمایی کنید و دارویی موثر پیشنهاد کنید.

  8. سلام
    مرغ من امروز حس می کنی خسته است دائم یک جا می نشینه و چشماش رو می بنده بهش استامینوفن دادم بهتر شده خس خس هم می کرد اما الان‌ نمی کنه دیروز هم اولین تخم مرغ رو گذاشت اگر راهنمایی کنید ممنون میشم

    • سلام، خس خس سینه نشانه عفونت تنفسی هستش باید دقیق بررسی کنید مرغ شما علائم بیماری رو داره. یکم سیر خام داخل دهانش بندازید یا اینکه پودر سیر رو ماست ریخته و یکم از این غذا رو بهش صبحا بدین بخوره.

  9. سلام، جوجه مرغ هام عطسه میکنند و آب نمیخوردن اصلا، تو ظرف آبشون انتی بیوتیک و مولتی ویتامین ریختم، و خودم بهشون میدم، چیکار کنم خوب بشن و خودشون آب بخورند؟

    • سلام، بهتر است که آنتی بیوتیک و مولتی ویتامین رو تو ظرفای جدا بهش بدهید. هر روز ظرف ابخوریش رو تمیز و مجددا دارو تهیه کنید تا 5 روز باید خوب بشه.

  10. جوجه مرغ من بی حال شده رنگ تاجش نسبت به بقیه سفید شده انگار کم خونی داشته باشه درمانش چیه ممنون

    • سلام، دلایل مختلفی داره اول باید بیماری تشخیص داده بشه. ممکنه کوکسیدیوز یا الودگی انگلی یا قارچی باشه. تمامی علائم رو شرح بدین.

  11. سلام،،،خروسی دارم که چند روز است بی حال است،،،غذا خیلی کم میخورد و در این چند روز بانگ هم نمیدهد،،،علت چیست؟

  12. مرغ ها بیحال وسر تنها بزرگ شده و اب از چشم شان بیرون میاد و بدنشان حالت تب دارن خیلیها میمیرن عمر تنها ۲۲روز

  13. سلام من درمرغ داری کار میکنم که مرغها دو روز مریض هستن اب چشم دارن و سر تنها بزرگ شده چ کارشان کنیم خوب میشن

  14. سلام چند روزه چندتا از مرغهام با دهان باز نفس میکشن و اکثرا چشماشونو میبندن و یه گوشه ای بیحال می ایستن. صدای خرخر هم دارن .ممنون میشم یه راهنمایی بکنید

    • سلام، عفونت تنفسی گرفتن ولی اینکه ویروسی باشه یا قارچی یا میکروبی باید دقیق بررسی بشه. بهشون تا چند روز سیر بدهید اگه نخوردن بصورت خلال کوچک تو دهنشون بندازید. در ضمن میتونید آنتی بیوتیک دامی مثل تتراسایکلین دامی استفاده نمایید.

  15. سلام من جوجه مرغ سه ماهه دارم بی حال غذا کم میخوره چرت میزنه بال هاشو میندازه پایین میخواستم ببینم مشکلش چیه بعد چیکارش کنم

    • سلام، علائم بیماری داره ولی باید جزئیات بیشتری بگویید. دمای محیطش باید معمولی باشه یکم بهش آب قند و سپس مولتی ویتامین و الکترولیت بدهید.

    • سلام، اگه با مکمل ، مولتی ویتامین کلسیم و فسفر خوب نشه ممکنه بیماری باشه. براش مولتی وتامین و مینرال مخصوص طیور تهیه کنید.

  16. سلام من چندتا مرغ دارم که امروز چندتاشون علائمی مثل اسهال ،تنگی نفس و دارن و تاجشون سیاه شده یکیشون هم مرد به نظر شما چه بیمارییه و درمانش چیه؟

    • سلام، به بیماری انفولانزا مشکوک می باشند. حتما قرنطینه شون کنید و لاشه های تلف شده و رو بصورت کاملا بهداشتی دفن نمایید. توصیه میکنم با دامپزشک منطقه هم مشورت کنید.

    • سلام، نشانه یک نوع عفونت قارچی هستش. با دستکش تاج پرنده رو با آب و صابون به نرمی شست و شو دهید. داروی ضد قارچ هم باید بهش بزنید. حواستون باشه اگه عفونت قارچی باشه بیماری مسری هست و به انسان هم منتقل میشه.

    • سلام، حتما پرنده های بیمار رو قرنطینه و به صورت بهداشتی لاشه آنها را دفن کنید. برای تشخیص نوع بیماری باید موارد زیادی بررسی بشن. جزئیات کامل از علائمشون بگویید.

    • سلام، اگر منظورتون صدای خس خس سینه است دچار عفونت تنفسی شده اند. ممکنه ناشی از بیماری های ویروسی باشه که درمان خاصی ندارند در غیر اینصورت با آنتی بیوتیک طیور میشه عفونت های تنفسی رو درمان کرد.

  17. سلام من سه تا مرغ دارم که الان سه تاشون همیشه دهاناشونو باز و بسته میکنن یه صدایی هم ازشون میاد میشه یه راهنمایی کنید

    • سلام، باید جزئیات بیشتر و کامل بگین چون ممکنه درگیر عفونت تنفسی شده باشند یا تیپ عصبی بیماری نیوکاسل.

  18. سلام،شش تا مرغ خانگی دارم،که چند روزی تخم نمی ذارن و دهانشون باز میکنن و گاهی صداها یی از خودشون بیرون میاد،علت چیست،ممنون

    • سلام، باید جزئیات بیشتری بگین. بیماری باعث قطع موقت تخمگذاری مرغ میشه ولی عوامل دیگر مثل تغییر ناگهانی جیره غذایی، کمبود نور، سرد شدن یا گرم شدن بیش از حد محیط نگهداری و … باعث قطع تخمگذاریشون میشه.

      • سلام من 40تا مرغ وخروس وجوجه دارم بیشترشون خس خس میکنن اسهال هم دارن لطفن راهنماییم کنین چه دارویی بهشون بدم ممنون

        • سلام، عفونت تنفسی دارند اگه باکتریایی باشه با تتراسایکلین و دیگر آنتی بیوتیک های وسیع الطیف درمان میشه ولی ویروسی باشه درمان نداره.

  19. سلام من جوجه ام 8 روزش هست و الان داره موقع ای که میخوابه میشینه 1 پاشو رو به بیرو کج میکنه بعد سرشو میاره پایین مثل انگار که مرده ولی وقتی بیدارش میکنم سرحال و خوبه خوب هم راه میره میدوهه میخوره حالا این مشکلش چیه ممنون میشم زود جواب بدید

    • با سلام، برای تشخیص دقیق بیماری باید جزئیات بیشتری ارائه بدهید. لازم است که لاشه ها را به صورت بهداشتی امحا کنید و همچنین سالن نگهداری و تمامی وسایل داخل آن را ضد عفونی نمایید. جوجه های شما به یک نوع عفونت تنفسی آلوده شده اند.

    • سلام، ویتامین ها معمولا در دمای کمتر از 30 درجه و به دور از یخ زدگی باید نگهداری شوند. شرایط نگهداریشون باید در بروشور به همراه دارو باشه.

      • با سلام، برای بیماری های مختلف از واکسن های متفاوتی استفاده میشود. تجربه شما در این زمینه کم می باشد و بهتر است که یک متخصص دامپزشکی گله شما را واکسینه نماید.

  20. سلام نیگم علت اینکه جوجه ها بدون سرما خوردگی در تابستان میمیرند و در حالی که خورشید اونو خشک کرده ولی هنوز از دماغش خون میاد چیه

    • سلام، برای پی بردن به مشکل حتی در مشاهده های عینی هم با کلی محدودیت روبر هستیم که نمی توان دقیقا علت مرگ پرنده رو تشخیص داد. چه برسد به اینکه بخواهید اینترنتی و بدون مشاهده لاشه و بررسی دقیق تر بخوایین علت یابی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!