بیماری استرس و سوء تغذیه در پرندگان

بیماری استرس و سوء تغذیه در پرندگان

بیماری استرس و سوء تغذیه در پرندگان

بیماری خود را نشان بدهد، آلودگی به شکل تحت بالینی است. حالت بالینی بیماری اغلب با دوره هایی از استرس و یا سوء تغذیه مرتبط است.

علائم بالینی

جراحت ها در نواحی بدون پر پوست صورت، پلک، سره، منقار و پا بوجود می آیند. جراحات خود را به صورت هایپوکراتوزیس، کبره بستن و پوسته پوسته شدن نشان می دهند و نهایتاً به شکل پوسته های شبیه شانه زنبور عسل در می آیند. اگر درمان انجام نشود، آلودگی میتواند چنگال ها و منقار را بدشکل کند.

تشخیص

ظاهر زبر و زمخت جراحات موسوم به شانه زنبور عسل به راحتی قابل تشخیص هستند. اگر تردید وجود داشت با تراشیدن ملایم پوست نمونه پوستی اخذ شود تا وجود جربها تأیید گردد.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 12 تایی حرفه ای

درمان

داروی آیور مکتین با دز ۰/۲ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت زیرجلدی، خوراکی یا موضعی هر ۴-۲ هفته برای سه تا چهار بار درمان تجویز نمایید. آیور مکتین نباید به صورت عضلانی تجویز گردد. در مورد پرندگان کمتر از ۱۰۰ گرم استفاده از آیور مکتین رقیق شده به صورت موضعی در نواحی فاقد موی پوست در روی ورید وداج می تواند مؤثر باشد.

بیماری استرس

اگر جراحات پرولیفراتیو وسیع باشند، به آرامی این نواحی با سواب های پنبه ای و مقداری روغن معدنی دبریدمنت شوند. اصلاح منقار یا چنگال در موارد آلودگیهای مزمن ممکن است ضروری باشد. کمبودهای تغذیه ای، استرس های محیطی یا بیماری های زمینه ای باید برطرف شوند. درمان در مورد تمام پرندگان نگهداری شده در یک قفس انجام گردد.

درمانیسوس گالینه (جرب قرمز)

جرب های قرمز قناری ها را مبتلا می کنند و معمولاً فقط در مراکز پرورشی بزرگ مشکل ساز هستند. جربها شب ها از خون تغذیه کرده و میتوانند سبب تلفات زیاد به ویژه در جوجه ها گردند.

علائم بالینی و تشخیص

پرندگان اغلب شب دچار خارش و ناراحتی هستند. گاهی اوقات در معاینه فیزیکی کم خونی قابل تشخیص است. جرب ها معمولاً شب روی بدن پرنده تغذیه می کنند و روز در محیط به سر می برند.

پوشاندن قفس با یک پارچه سفید در طول شب و برداشتن آن در هنگام صبح، پیدا کردن جرب ها را تسهیل می کند. جربها به صورت نقطه های قرمز کوچک یا رد جزئی از خون روی پارچه مشاهده می شوند.

درمان

باید به صورت ملایم محیط پیرامونی پرنده از جمله لانه ها با پودر پیرترین یا کار باریل “گرد پاشی شود. کل قفس ضد عفونی شود و درز و شکاف هایی که جرب ها در آنها میتوانند پنهان گردند، حذف گردد. در مورد پرندگان کم خون درمانهای حمایتی لازم انجام شود.

شپش گزنده

شپش های گزنده ای که ندرتاً پرندگان را آلوده می نمایند عبارتند از نئوپسیتاکونیر موسی پسیتاکونیر موسی امنوپون و پاسیفی منوپون این شپشها می توانند سبب خارش و هایپر کراتوزیسی خفیف تا متوسط گردند. روش تشخیص شناسایی شپش یا تخمهای آنها بر روی پرها است. اسپری و پودر پیرترین قابل استفاده هستند ولی ماندگاری اندکی دارند. درمان ۱ و ۲ هفته بعد تکرار شود تا شپشهای به تازگی هاچ شده نیز از بین بروند.

بیماری های ویروسی

هرپسروداروسر در طوطی کوکاتو و مک کاو جراحات هایپر کراتوزی و پاپیلوما شکل در روی پاها علامت نسبتاً معمولی هستند. بر اساس مشاهدهٔ اجسام گنجیدگی و شناسایی ویروس با میکروسکوپ الکترونی باور بر این است که جراحات ناشی از یک هرپس ویروس هستند.

پرندگان مبتلا از لحاظ بالینی طبیعی هستند به جز این که در روی پاهایشان جراحات زگیل مانندی تشکیل می شود. تشخیص براساس معاینه فیزیکی و آزمایش بافت شناسی نمونه های بیوپسی شده است. جراحات معمولاً خود محدود شونده هستند.

جوجه کشی از پرندگان بومی

اگر از کار تمام وقت خود خسته شده‌اید و تصمیم دارید کسب و کاری پر سودی در خانه تاسیس کنید پیشنهاد ما خرید یک دستگاه جوجه کشی و تهیه چند نوع تخم نطفه دار جهت انجام فرایند جوجه کشی می باشد . در انتخاب دستگاه جوجه کشی بسیار باید دقت داشت باشد چرا که با خرید یک ماشین جوجه کشی غیری استاندارد باعث تلف شدن تخم های نطفه دار شما خواهد شد . پیشنهاد ما برای خرید دستگاه جوجه آوری ماشین جوجه کشی هواباتور 6 حرفه ای می باشد . این دستگاه ساخت گروه صنعتی هواباتور بوده و دارای استاندارد های اروپای و ملی کشور عزیزمان می باشد.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 6

دستگاه جوجه کشی هواباتور ۶


بیماری سل در طوطی ها
ویروس پاپیلوم در پرندگان


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!