انواع دستگاه های مادر مصنوعی

انواع دستگاه های مادر مصنوعی

انواع دستگاه های مادر مصنوعی

دستگاه های مادر مصنوعی

از مادر مصنوعی حداکثر تا سن ۴ – ۳ هفتگی جوجه ها استفاده می شود. اکثر مادرهای مد به نوعی ظرفیتی در حدود ۷۵۰ – ۵۰۰ قطعه جوجه دارند. مادر مصنوعی ، از یک منبع تولید حرارت و سرپوش فلزی چتر مانند تشکیل شده است.

جوجه ها را در زیر سرپوش قرار می دهند تا از گرمای آن استفاده کنند. اطراف لامپ مادر مصنوعی ، حصاری در فاصله ۹۰۸۰ ساتیمتری قرار می دهند(حد اکثر امتری) از لبه مادر مصنوعی به طور دایره ای نصب می کنند و با بزرگ شدن جوجه ها حصار را بزرگتر می کنند.

ارتفاع این حصار حدود ۰/ ۵ می باشد و ممکن است در زیر آن لامپ هم روشن کنند. ممکن است مادر مصنوعی را روی زمین نیز قرار داده و یا به وسیله تسمه ای به سقف آویزان نمود . ارتفاع مادر مصنوعی را از زمین به آسانی می توان کم یا زیاد نمود.

انواع مختلف مادر مصنوعی که در پرورش طیور مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از :

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 12 تایی حرفه ای

مادر مصنوعی نفتی و یا گازی

ویژگی های مادر مصنوعی نفتی و یا گازی :

» تامین منبع سوخت آنها در همه جا آسان و امکانپذیر است.
» مادر مصنوعی گازی ۲ / ۴-۱ / ۵ متر قطر دارند.
» از هر مادر مصنوعی نفتی برای نگهداری ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ جوجه استفاده می شود.
» انواع گازی کوچکتر بوده و برای نگهداری ۵۰۰ تا ۸۰۰ جوجه مورد استفاده قرار می گیرد.
» دستگاه ها ممکن است دارای مخزن نفت و یا گاز مستقل و یا مشترک باشند.
» مخزن سوخت ممکن است در داخل آشیانه یا خارج از آن قرار گرفته باشد.

مادر گازی

برای تامین سوخت در اینگونه مادرها از سیلندر های گاز استفاده می شود که بطور مجزا برای هر مادر، و یا یک سیلندر بزرگ برای چند مادر قابل استفاده است . محتوی سیلندرها معمولا پروپان (propane) یا بوتان (butane) یا مخلوط هر دو می باشد.

معمولا از گاز بوتان کمتر استفاده میشود زیرا بعلت کندی تبخیر، زود خاموش می شود و در درجات زیر صفر بخوبی نمی سوزد . از اشکالات آن می توان به مصرف اکسیژن لانه و تولید دود و بوی ناراحت کننده برای جوجه ها اشاره کرد.

مادر مصنوعی برقی

ضمن آنکه این دستگاه اغلب تولید مقداری گاز می کند و نیز سبب ازدیاد رطوبت در لانه می شود که این امر دقت زیاد در تهویه صحیح سالن را اجتناب ناپذیر می کند.

همچنین از نظر آتش سوزی و یا سوختن جوجه ها توسط شعله تولید شده باید پیش بینی های لازم را به عمل آورد. معمولا زیر هر دستگاه مادر گازی ۱۰۰۰ تا ۸۰۰ جوجه ریخته می شود.

مادر مصنوعی برقی

استفاده از این دستگاه سهولت زیادی را به همراه دارد زیرا با داشتن یک ترموستات لامپ مادر مصنوعی ، حرارت آنرا بخوبی می توان به میزان دلخواه تنظیم و ثابت نمود. از مزایای غیر قابل انکار مادرهای برقی (الکتریکی) این است که در عین اینکه تولید حرارت بسیار مطلوبی دارند به هیچ وجه دارای بو و ناراحتی های دیگر نظیر گازهای سمی و … نمی باشد از این رو هوای لانه تمیز و بهداشتی گردیده و حداکثر اکسیژن کافی در اختیار جوجه ها قرار داده میشود.

اینگونه دستگاه ها در هوای زیاد سرد، نمی توانند بطور کافی تولید حرارت کنند از این رو در هنگام استفاده از آنها می توان حرارت لانه را با وسائل دیگر بالا برد تا گرمایش سالن مرغداری به نحو مطلوب تامین گردد. استفاده از اینگونه مادرها هنگامی توصیه می شود که برق قابل دسترس و ارزان و جریان آن مرتب باشد . عیب اصلی این گونه مادرها گران بودن آنهاست . به طور کلی مادرهای مصنوعی برقی چند عیب دارند :

» هزینه های آنها بالاست.
» در مناطق خیلی سرد به دستگاه های بیشتر نیاز پیدا می شود.
» قطع برق مشکلاتی در این زمینه به وجود می آورد.

منبع حرارت این مادر مصنوعی یک یا چند لامپ مادون قرمز است. مادر مصنوعی مادون قرمز فاقد پایه بوده و بوسیله تسمه یا زنجیر به سقف آویزان می گردد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!