انواع آشیانه طیور

انواع آشیانه طیور

انواع آشیانه طیور

آشیانه های مرغداری ممکن است در ابعاد کوچک و به منظور استفاده موقت ساخته شوند. مرغداری های صنعتی اغلب دارای چندین آشیانه بزرگ و یا چند طبقه می باشد.

شیانه های کوچک

آشیانه های کوچک برای نگهداری تعداد کمی پرنده و اغلب در روستاها و مراتع مورد استفاده قرار می گیرند. این آشیانه ها به دو صورت ثابت و متحرک بوده که آشیانه متحرک اغلب به جهت استفاده از مراتع و برنامه غرق مورد استفاده قرار میگیرند.

ویژگی های آشیانه های کوچک مرغداری :

  • دارای ساختمان های ارزان قیمت می باشند.
  • برای مرغداری صنعتی مقرون به صرفه نیستند.
  • می توان آن را پیاده کرد و از جایی به جایی دیگر منتقل نمود.
  • باید امکان ضدعفونی، تامین حرارت، تهویه و نور مورد نیاز مرغ ها وجود داشته باشد.

آشیانه های ردیفی

آشیانه های ردیفی در مزارع مرغداری تجاری بکار می رود. آشیانه ها ردیفی کاملا شبیه به هم هستند و در کنار هم واقع شده اند. بعضی از مرغداری ها از ۱-۳ آشیانه و برخی دیگر شامل بیش از ۲۰ آشیانه می باشند. ممکن است آشیانه ها یک مرغداری در یک ردیف و یا در چند ردیف قرار گرفته باشند که در مرغداری های بزرگ سیلوی خوراک در کنار آشیانه قرار می گیرد.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی

آشیانه های چند طبقه

برخی آشیانه های مرغداری در ۲ طبقه یا بیشتر ساخته می شوند. ویژگی های آشیانه های مرغداری چند طبقه :

• احتیاج به زمین و ساختمان کمتری دارند.
• با استفاده از تجهیزات خودکار از نظر کار صرفه جویی زیادی می شود.
• احتیاج به مصالح و نقشه ساختمانی مفصل تری دارند.

در آمریکا و روسیه آشیانه های چند طبقه مرغداری زیادی موجود است.

سیستم آشیانه های مرغداری

در مرغداری ها، بسته به نوع و هدف پرورش از آشیانه های مختلف استفاده می شود. آشیانه های مرغداری باید بر اساس اصول فنی ساخته شده باشند و به طور کلی آشیانه های مرغداری به دو سیستم باز و بسته تقسیم می شوند.

سیستم باز

آشیانه هایی هستند که تهویه آنها متکی به جریان طبیعی هوا است. در سیستم باز با جریان یافتن طبیعی هوا، تهویه لازم در آشیانه انجام می گیرد و جهت تهویه کامل، از هواکشهای مختلف استفاده می شود.

آشیانه های پنجره دار

در دیواره های جانبی آشیانه تعدادی پنجره نصب می گردد و از نور طبیعی خورشید برای روشنایی آشیانه در ساعات روز استفاده می شود و برای جلوگیری از ورود باران به داخل آشیانه و ایجاد سایه، سقف آشیانه را لبه دار بنا می کنند. در آشیانه های پنجره دار تهویه باید به صورت مکانیکی و به وسیله هواکش ها انجام شود.

آشیانه های با دیوار جانبی باز

آشیانه های با دیوار جانبی باز، با نفوذ جریان طبیعی هوا به داخل آشیانه تهویه می شوند. آشیانه های باز بخصوص برای مناطق گرمسیری و شرجی مناسب می باشند. در مناطق شرجی به علت رطوبت زیاد هوا نمی توان از خنک کننده های تبخیری استفاده نمود. آشیانه های باز توسط کوران هوا خنک می شوند و باید در مسیر جریان باد قرار داشته باشند.

در آشیانه های باز در حدود دو سوم ارتفاع دیوار دیوارهای جانبی باز است. برای جلوگیری از خروج مرغ ها و ورود سایر حیوانات در قسمت های باز آشیانه توری نصب می شود و قسمت باز آشیانه در مواقع سرما با یک پرده برزنتی و یا پلاستیکی پوشیده می شود. در ایران این نوع آشیانه ها بندرت بنا گردیده اند.

سیستم بسته

در سیستم بسته بدون هیچگونه پنجره ای، کلیه شرایط طبیعی درون آشیانه حفظ می شود.
اساس کلی آشیانه های بسته و باز مشابه هم است :

١. سیستم تهویه کاملا مکانیکی بوده و جریان طبیعی هوا نقشی ندارد.
۲. هوای تازه از طریق دریچه وارد آشیانه شده و از طریق هواکش ها خارج می گردد.
٣. برای تامین روشنایی از لامپ های برق استفاده می شود.
۴. در فصل سرما اصولا از تجهیزات گرم کننده مکانیزه استفاده می شود.

نکته : در سیستم بسته می توان عرض آشیانه را قدری بزرگتر گرفت (۱۲ / ۵ -۱۶ / ۵ متر).
نکته : در حال حاضر کلیه مرغداریهای مدرن بصورت بسته ساخته می شوند.

ساختار آشیانه ( ابعاد آشیانه )

ارتفاع

آشیانه های مرغداری در مناطق سردسیر، دارای ارتفاعی در حدود ۲/۵-۳ متر بین پایه تا سقف هستند و در مناطقی که دما زیاد است، می توان ارتفاع آشیانه مرغداری را حدود ۳ / ۵-۴ متر در نظر گرفت. ارتفاع آشیانه هایی با سیستم نرده و یا دارای محل نگهداری کود، حدود ۴/۵ متر یا بیشتر می باشد.

عرض

عرض آشیانه مرغداری با توجه به نوع سیستم تهویه آن فرق می کند. آشیانه های مرغداری باز دارای عرض بین ۹/ ۵ متر تا ۱۲/۵ متر می باشند. در مورد آشیانه های بسته پرورش طیور عرض بین ۱۲ / ۵ متر تا ۱۶ / ۵ متر تفاوت می کند. نکته مهم : آشیانه هایی که عریض تر از ۱۶ / ۵ متر باشند، در آب و هوای گرم به خوبی تهویه نمی شوند.

طول

هر طولی می تواند برای آشیانه مرغداری مناسب باشد. و در اصل زمینی که در آن تاسیسات احداث می شود، تعیین کننده طول آشیانه مرغداری خواهد بود. گاهی محدودیت طول آشیانه به خاطر نصب دانخوری های اتوماتیک است. نکته مهم : سیستم تهویه تونلی طول بیش از ۶۰ متر را پاسخ گو نخواهد بود.

پایه

برای پایه آشیانه های مرغداری ها باید اهمیت زیادی قائل شد زیرا :

۱. آشیانه محکم و مطمئن شده ، بهتر می تواند وزن دیواره ها را تحمل کند.
٢. از به وجود آمدن ناهمواری در کف و کج شدن و ترک دیوارها جلوگیری می کند.
٣. رطوبت آشیانه به حداقل می رسد.
۴. ضدعفونی به آسانی صورت می گیرد.
۵. از نفوذ جوندگان و حشرات موذی جلوگیری به عمل می آید.

كف

کف آشیانه مرغداری باید هموار، خشک، بدون شکاف و ترک خوردگی باشد. قبل از اقدام به تاسیس آشیانه، باید زمین را غلطک زد تا هموار گردد. در نقاطی که زمین مرطوب است عایق کاری کف آشیانه لازم می باشد.

مصالح به کار رفته در کف آشیانه می تواند شامل چوب، آجر، سیمان، بتون و غیره باشد. نکته : خروج آسان کود و سهولت نظافت و ضدعفونی از نکات مهم در طراحی کف مرغداری است. کف بدون مصالح ساختمانی :

در ساخت برخی آشیانه ها از زمین معمولی و بدون مصالح به عنوان کف استفاده می کنند. زمین آشیانه باید کاملا خشک و پی ساختمان نیز به حد کافی مناسب باشد.

١. این نوع کف ها گرم است و برای رشد میکروارگانیسم های موثر در تجزیه کود و ایجاد ویتامین B۱۲ مناسب می باشند.
۲. بسیار ارزان تمام می شود اما در مرغداری های صنعتی توصیه نمی شوند.
٣. عیب اساسی کف بدون مصالح، اشکال ضدعفونی کردن آن می باشد.

خرید ماشین جوجه کشی

برای رسیدن به یک کسب کار پر سو بدون نیاز به سرمایه زیاد جوجه کشی از پرندگان زینتی می باشد برای شروع این نوع کسب کار فقط کافی است یک دستگاه جوجه کشی خانگی یا صنعتی تهیه کنید برای مشاوره در امر خرید ماشین جوجه کشی نیز می توانید با شماره تماس 09144485590 در ارتباط باشد.


2 دیدگاه برای “انواع آشیانه طیور”

  1. سلام مطالب جالبی بود من دراستان گیلان زندگی میکنم قصددارم یک آشیانه بخرم البته درحدمشاعل خانگی نه بصورت شغل اصلی وحرفه ای آیااین آشیانه هاپیش ساخته اس؟لطفاراهنماییم کنیدبتوانم این کارروادامه بدم پسوردایمیلم فراموش کردم

    • سلام . ما پیشنهاد میکنیم لانه رابه صورت دست ساز طراحی و پیاده سازی کنید زیر در این صورت هزینه ها نیز بسیار کاهش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!