احداث سالن های مرغداری

احداث سالن های مرغداری

احداث سالن های مرغداری

در چند دهه اخیر پیشرفت های قابل ملاحظه ای در عملکرد طیور، به ویژه پرورش جوجه های گوشتی و جوجه کشی از آنها صورت گرفته است که این امر ناشی از بهبود عوامل مدیریتی، تغذیه ای، ژنتیکی، بهداشتی و به کارگیری فن آوری در صنعت طیور می باشد. جهت دستیابی به حداکثر توان ژنتیکی سویه های امروزی باید با نگاهی تازه و متفاوت به صنعت طیور نگریست. زمانی می توان به بیشترین عملکرد و بازده دست یافت که بتوان تمام نیازهای پرنده را به طور دقیق تامین نمود.

یکی از موارد مهم تأثیر گذار بر تولید و بازده مجتمع های پرورش طيور، تأسیسات و تجهیزات می باشد. افزایش روز افزون هزینه های نیروی انسانی و انرژی، اهمیت استفاده از تأسیسات و تجهیزات نوین را چندین برابر نموده است. مهم ترین تفاوت سرمایه گذاری صنعت طیور با سایر بخش های کشاورزی هزینه بالای تأسیسات و تجهیزات آن می باشد. طی ۵۰ سال گذشته دستیابی به اندازه مناسب سالن های مرغداری از لحاظ اقتصادی، مهم ترین بحث تولید کنندگان و سازندگان سالن های طيور بوده است.

تاریخچه صنعت مرغداری

بررسی تاریخ صنعت مرغداری نشان می دهد، همیشه مرغدارانی که سالن های بزرگ داشته اند جز موفق ترین افراد صنعت بوده اند. واقعیت این است که با افزایش ابعاد سالن ها، هزینه تولید به ازاء هر متر مربع کاهش می یابد. امروزه اغلب سالن های مرغداری مدرن به طول ۱۵۰ متر و عرض بین ۱۲ تا ۱۸ متر ساخته می شوند. اگر چه سالن هایی با ابعاد ۱۸۰ در ۲۱ متر نیز ساخته شده اند.

هر چند سالن های بزرگ موجب افزایش بازده و کاهش هزینه تولید می شوند، با این حال استفاده از آنها بستگی به عواملی همچون به کارگیری تجهیزات پیشرفته جهت فراهم نمودن نیازهای مرغ، ملاحظات کارشناسی و مهندسی هنگام ساخت سالن ها، سیستم های گرمایشی و تهویه مورد استفاده و امکان مدیریت این سالن ها دارد. هزینه ساخت خود سالن تنها بخشی از کل هزینه است و سایر هزینه های مربوطه نیز از اهمیت زیادی برخوردارند.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 48 تایی

جهت مشخص شدن این موضوع بهتر است مقایسه ای را بین دو مزرعه انجام دهیم. یکی از مزرعه ها دارای ۶ سالن با مساحت هر سالن ۱۲۰۰ متر مربع و مزرعه دیگر دارای ۴ سالن است که مساحت هر سالن ۱۸۰۰ متر مربع می باشد. برای مزرعه نخست به ۶ سیستم کنترل و تجهیزات برق، آب و سوخت، ۶ سیستم دانخوری و آبخوری و ۶ سیلوی ذخیره دان، ۶ تابلو کنترل به همراه حس گرها، ۶ گروه هواکش جهت تهویه تونلی، ۶ دستگاه باز و بسته نمودن ورودی های هوا و ۶ سیستم خنک کننده تبخیری نیاز است.

در صورتی که برای مزرعه دوم، ۴ سری از موارد فوق مورد نیاز می باشد. نکته مهم این است که تعداد و میزان دستگاه ها و سیستم هایی که ذکر شد در سالن های بزرگتر در مقایسه با سالن های کوچک تر تفاوت چندانی ندارد و این یکی از دلایل احداث سالن های مدرن در ابعاد بزرگ می باشد. اگر سالن ها با فاصله و جدا از هم ساخته شوند هزینه جاده سازی برای آنها نیز قابل ملاحظه خواهد بود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!