آموزش جوجه کشی

آموزش جوجه کشی و نکات کلیدی برای موفقیت در فرایند جوجه کشی

آموزش جوجه کشی و نکات مهم در فرایند جوجه کشی

آموزش جوجه کشی : اولین و مهمترین چیزی که در فرایند جوجه کشی باید در نظر داشته باشید، این است که تخم هایی را انتخاب کنید که از کیفیت و میزان باروری آنها صد در صد اطمینان حاصل کرده اید که در مقالات قبلی به آنها اشاره کرده بودم. اکنون جهت یادآوری آنها را مرور خواهیم کرد.

تخم هایی که شرایط لازم برای گذاشتن در داخل دستگاه های جوجه کشی دارند. ( هشدار )

  1. اگر قرار است تخم های نطفه دار را از جایی بخرید، بهتر است شرایط مولدهای تخم گذار را از نزدیک رویت کنید و از میزان سلامت و خوراکی که تغذیه می کنند اطمینان بدست آورید.
  2. هرگز تخم های شکسته و ترک دار را در داخل دستگاه های جوجه کشی نگذارید چرا که این تخم ها مستعد هستند تا هر نوع آلودگی و عفونت ناشی از محیط را به داخل خود جذب کنند و این یعنی مرگ تمام تخم های نطفه داری که در مجاورت این نوع تخم ها قرار گرفته اند.
  3. تخم هایی که آلوده به خون هستن چون شکی نیست که مولد مادر عینا همان بیماری که به آن دچار است، به تخم ها انتقال داده است.
  4. سعی کنید بعد از اینکه از کیفیت دستگاه های جوجه کشی و شرایط مساعد محیط اطمینان حاصل کردید، شروع به جمع آوری و یا خرید تخم های نطفه دار کنید. روزهای انبار کردن تخم ها نباید بیشتر هفت روز باشد و همچنین دمای محیطی که تخم ها را در آن انبار کردید باید 15 تا 18 درجه سانتی گراد باشد و عاری از هر نوع آلودگی و باکتری باشد.
  5. تخم های تاریخ گذشته جایی در بین تخم هایی که انبار می کنید ندارند چون هرگز به جوجه تبدیل نمی شوند.
  6. از گذاشتن تخم هایی که اندازه و شکل غیر طبیعی دارند( گرد، بیضی، ریز و درشت) به داخل دستگاه خودداری کنید.
  7. از گذاشتن تخم های هفته اول بعد از بلوغ و جفت گیری مولد های جوان به داخل دستگاه خودداری کنید چون ممکن است خروس های جوان اسپرم کافی برای ایجاد نطفه را نداشته باشند.
  8. بستر مرغ های تخم گذار باید عاری از هر نوع کود و آلودگی باشد تا تخم ها بعد از خروج از بدن مرغ با آلودگی برخورد نداشته باشند.
  9. حدالامکان سعی کنید تخم ها را قبل از انتقال به دستگاه های جوجه کشی با دستمال زبر و آب نمکی که دمای آن 24 درجه سانتی گراد است ضد عفونی کنید.

دومین مورد برای موفقیت در فرایند جوجه کشی، انتخاب ماشین های مناسب برای این کار است. دستگاه هایی که مورد تایید کارشناسان و اجرا کنندگان زبده این حرفه مهم در صنعت مرغداری است. دستگاه جوجه کشی که انتخاب می کنید باید مجهز به سیستم های کنترلی دقیق برای کیفیت دما، رطوبت و اکسیژن رسانی باشند. گروه صنعتی هواباتور پیشرو ساخت دستگاه های جوجه کشی اتوماتیک و تمام اتوماتیک در خاورمیانه است.با استفاده از این دستگاه های سوپر مینیاتور قادر خواهید بود از پرنده هایی مثل مرغ، کبک، بلدرچین، غاز و بوقلمون بدون نیاز به دانش یا تجربه خاصی جوجه کشی کنید چرا که این دستگاه ها مجهز به برد هوشمند و سخنگو هستند و در صورت بروز کوچکترین مشکل آن را به سنسورهای هوشمند که در برد این دستگاه ها تعبیه شده مخابره و سریع رفع اشکال می کنند .

دستگاه های جوجه کشی اندیشه سبز

نه تنها کیفیت دستگاه مهم است بلکه شرایط بیرون محیطی که دستگاه را در آن جای می دهید هم موضوع کم اهمیتی نیست. فراموش نکنید، جایی که دستگاه را قرار میدهید باید مجهز به دریچه هایی برای عبور و مرور هوا باشد و هم چنین حتما در معرض نور آفتاب به صورت غیر مستقیم هم باشد گرچه پیشنهاد می کنم قبل از قرار دادن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه، شده به مدت 24 ساعت دستگاه را در جایی که قرار است به برق وصل کنید، روشن کنید تا ببینید آیا دستگاه به شما اجازه ست کردن تنظیمات را می دهد. این کار نه تنها کمک بزرگی برای شماست بلکه میزان ضررهای احتمالی را کاهش داده و حتی آن را به صفر هم می رساند.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 48 تایی

ایام ستر دوره جوجه کشی

تنظیم دما و رطوبت نیز از مهمترین عوامل در فرایند جوجه کشی است.در 18 روز اول که به آن ایام ستر می گویند؛ دمای مورد نیاز برای جوجه گیری از دستگاه های جوجه کشی 37.7 درجه سانتی گراد است و میزان رطوبت بین 60 تا 80 درصد است که بر اساس وزن تخم ها تنظیم می شود چرا که تخم های که وزن کمتری دارند به رطوبت بیشتری برای تکامل احتیاج دارند گرچه پیشنهاد من این است که تخم هایی که وزن کمتری دارند در داخل دستگاه قرار ندهید چون حتی اگر جوجه کشی موفقی هم داشته باشید، جوجه های متولد شده بعد از به دنیا آمدن وزن سبک تری خواهند داشت و ممکن است در همان روزهای اولیه آن ها را از دست بدهید.

ایام ستر دوره جوجه کشی

البته اگر از دستگاه های جوجه کشی گروه صنعتی هواباتور استفاده کنید نیاز به کنترل دما و رطوبت لازم را ندارید چرا که دستگاه های ساخته شده توسط گروه اسکندری مجهز به سنسورهای کالیبره شده بسیار حساس است که کشور سازنده این سنسورهای هوشمند سوئیس است که یکبار برای همیشه و مادامی که از این دستگاه ها استفاده می کنید، در خود کارخانه سازنده کالیبره می شوند. دقت بالا در تنظیم دما و رطوبت از امتیازات مهم این سنسور هاست که از آنها حتی برای ساخت تجهیزات نظامی و پزشکی هم استفاده می شود.برای تامین رطوبت در این نوع دستگاه ها از پد سلولزی ، فناوری التراسونیک و پمپ آب که تحت نانو طراحی و ساخته شده است استفاده می کنند.

پدهای سلولزی تا ده برابر قادر به جذب آب هستند همچنین با استفاده از فناوری التراسونیک مولکولهای آب از طریق امواج صوتی از هم جدا شده و ایجاد مه کرده تا رطوبت لازم را برای تخم های نطفه دار تامین کنند.

آبی که برای تولید رطوبت لازم است نباید حاوی رسوب و آلودگی باشد. سعی کنید قبل از وصل کردن پمپ به منابع تامین آب، آن را ضد عفونی کنید و حتی الامکان سختی و رسوب آن را به وسیله دستگاه های تصفیه آب بگیرید چرا که در صورت وجود هر نوع آلودگی ، سیستم های رطوبت ساز آن را به تخم ها انتقال خواهند داد و وجود سختی و املاح موجود در آب به مرور زمان در داخل لوله های تامین رطوبت، رسوب می بندد و مانع رسیدن آب به پدهای سلولزی می شوند.

اگر احتمال میدهید که برق منطقه ای که دستگاه جوجه کشی را در آن قرار داده اید با قطعی مواجه شود حتما به فکر تهیه منبعی برای تولید برق باشید. دستگاه های جوجه کشی تمام اتوماتیک به خاطر عایق بندی کاملی که دارند مانع از دست رفتن حرارت داخل دستگاه می شوند ولی اگر ماشین جوجه کشی که شما از آن استفاده می کنید از بدنه فلزی و عایق بندی ضعیف برخوردار باشد و شما هیچ منبعی برای تامین انرژی برق را نداشته باشید ضررهای غیر قابل جبرانی متوجه شماست.

بدنه تمام دستگاه های اتوماتیک و تمام اتوماتیک گروه صنعتی هواباتور از پلاستوفوم فشرده پی سی است که در نوع خود بهترین عایق آنتی باکتریایی، حرارتی و برودتی به شمار می رود و قادر است تا 70 درصد میزان انرژی مصرفی را کاهش دهد حتی قابل شستشو و تعویض هم می باشد. میزان هر خطر احتمالی در دستگاه های ساخت گروه اسکندری به شرط مساعد بودن سایر شرایط لازم، به صفر هم رسیده است.

قبل از انتقال تخم های نطفه دار به داخل دستگاه قسمت ستر و شانه ها را ضد عفونی کنید و به آرامی و در کمال دقت شروع به چیدن تخم ها در داخل شانه ها کنید.در تمام ایام ستر سرکشی به دستگاه های جوجه کشی را فراموش نکنید و از بهبود کار کرد آنها مطمئن باشید.

عمل چرخش تخم ها در داخل دستگاه های جوجه کشی

همانطور که میدانید عمل چرخش یکی دیگر از مسائل مهم در فرایند جوجه کشی است . اگر به طبیعت هر پرنده تخم گذار توجه کنید متوجه خواهید شد که آنها بارها و بارها از روی تخم هایشان بلند شده و به آرامی با منقار هایشان تخم های نطفه دار را بدون اینکه صدمه ایی به آنها وارد کنند می چرخانند شاید در طول شبانه روز 5 الی 6 بار مبادرت به این کار کنند تا مبادا نطفه ها در یک جهت تخم بمانند و به پوسته بچسبند که اگر این اتفاق بیفتد جنین دیگر قادر به رشد نیست و در کمتر از یک روز از دست خواهد رفت.

عمل چرخش تخم ها در داخل دستگاه های جوجه کشی

اگر شما از دستگاه های تمام اتوماتیک استفاده می کنید مطمئن باشید که این ماشین های جوجه کشی مجهز به قابلیت چرخش هم می باشند که در طول 24 ساعت و بر اساس تنظیمات نوع پرنده انتخابی هر چند ساعت یکبار به صورت اتوماتیک این کار را انجام خواهند داد.ولی اگر از دستگاه هایی استفاده می کنید که از این آپشن برخوردار نیستند باید عمل چرخش را خودتان انجام دهید. پیشنهاد می کنم یک ساعت زنگ دار تهیه کنید و آن را در دفعات 3 الی 5 بار در طول شبانه روز تنظیم کنید مخصوصا در هفته اول حدالامکان 5 بار و با احتیاط عمل چرخش را انجام دهید. در روز نوزدهم ام آن را متوقف کنید چون چرخش تخم ها فقط در ایام ستر است و سه روز مانده به هچر باید در شرایط ثابت قرار بگیرند.

کندلینگ یا نطفه سنجی چیست؟

از دیگر مسائل مهم در فرآیند جوجه کشی نوربینی یا کندلینگ تخم های نطفه دار در ایام ستر است. روزهای هفته، چهاردهم و هجدهمین روز، مناسب ترین روز ها برای اختصاص دادن به این کار است. چون باید بر شرایط رشد یا عدم رشد جنین نظارت کافی داشته باشید و در صورت مشاهده تخم های بی نطفه یا تلف شدن آنها در روزهای اولیه، سریع اقدامات لازم را برای خارج کردن تخم های بی نطفه انجام دهید چون وجود این تخم ها در داخل دستگاه ضررهای غیر قابل جبرانی را پیش رویتان خواهد گذاشت.

تشخیص تخم نطفه دار

اما چیزی که در رابطه با نطفه سنجی حائز اهمیت است، سرعت عمل شما در نوربینی است چرا که برای این کار احتیاج دارید تا تخم ها را از داخل دستگاه بیرون بیاورید و مهمتر اینکه مدت زمانی که تخم های نطفه دار در بیرون از داخل دستگاه هستند، باید کوتاه باشد تا تخم ها دچار استرس سرمایی نشوند. برای جلوگیری از اینکار قبل از خارج کردن تخم ها از داخل دستگاه، دمای بیرونی را به بالاتر از 24 درجه سانتی گراد برسانید و محیط را تاریک کنید.حتما مجهز به نطفه سنج یا چراغ قوه باشید سپس به تعداد کم تخم ها را از دستگاه خارج و کندلینگ کنید . نطفه داخل تخم یه نقطه سیاه با تارهای عنکبوتی خونی که داخل تخم را احاطه کرده است در صورت عدم رویت آن را کنار بگذارید و مجددا همین کار را تا پایان نطفه سنجی ادامه دهید.

آموزش تشخیص تخم نطفه دار

ایام هچر دوره جوجه کشی

روز نوزدهم روزی است که شما بیشتر از نصف راه را رفته اید و بعد از سه روز شاهد پایان زحمات خود در طول دوره جوجه کشی هستید ولی همین سه روز پایانی هم زمانی که اصول را رعایت نکنید عدم موفقیت شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سه عامل مهم و خطرناک در عدم رعایت ایام هچ

میزان دما را تا 0.2 درجه کاهش دهید چون آخرین روزهای تکامل جنین است و متابولیسم بدنی آنها به خاطر تلاش برای بیرون آمدن زیاد است . اگر تبادل دمای داخلی و بیرونی دستگاه درست نباشد حرارت بدن آنها بالا خواهد رفت و در داخل تخم میماند دمای بالای 39 تا 40 درجه موجبات مگ نطفه را فراهم می کند.

میزان رطوبت را به 75 تا 80 درصد برسانید تا مانع وسیع شدن کیسه هوایی داخل تخم باشید چون نوک جنین به سطح پوسته رسیده و باید تنفس کند. خوشبختانه گروه صنعتی هواباتور دستگاه های جوجه کشی خود را مجهز به سنسور های هوشمند SHT ساخت کشور سوئیس کرده است که میزان رطوبت توسط رطوبت سنج های تعبیه شده در داخل دستگاه به برد مرکزی دستگاه مخابره می شود و با توجه به شرایط داخل و بیرون دستگاه میزان رطوبت لازم را بالانس می کند.

رشد جنین در داخل تخم

در سه روز پایانی که جنین بزرگتر می شود به اکسیژن بیشتری نیاز دارد. شما همانطور که در اول مقاله هم اشاره کردم قبل از شروع کار باید دستگاه های جوجه کشی را در محیط مناسبی قرار دهید تا شرایط لازم برای اکسیژن رسانی را داشته باشد وجود دریچه های هوایی در دیوار و سقف، برای عبور مرور هوای تازه لازم و ضروری است تا مبادا در اثر کمبود اکسیژن جنین دچار گرما زدگی شده و در کمتر از چند ساعت قبل از به دنیا آمدن تلف شود.

این سه روز را هم با موفقیت سپری کردید و منتظر بیرون آمدن جوجه ها از تخم هستید مطمئن باشید تا 24 ساعت هم طول خواهد کشید و این موضوع به دما و رطوبت،ضخامت پوسته،سن مولد های تخم گذار و اندازه تخم بستگی خواهد داشت. باید صبورانه منتظر بیرون آمدن آنها باشید .

نکات مهم و قابل توجه هنگام تولد جوجه ها

  1. با شنیدن اولین صدای جوجه های متولد شده در دستگاه را باز و بسته نکنید.
  2. وقتی جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند هنوز کرک و پرشان خیس است. منتظر باشید حداقل 80 درصد بدنشان خشک شود.
  3. اگر زمان خروج بقیه جوجه ها بیشتر از 24 ساعت طول کشید سعی کنید هر 6 ساعت یکبار در دستگاه را باز کرده و جوجه های خشک شده را از داخل دستگاه به سالن های پرورشی با دمای مناسب انتقال دهید.
  4. اجازه دهید جوجه هایی که هنوز خشک نشده اند در داخل دستگاه بمانند تا باعث سرماخوردگی آنها نباشید ضمن اینکه رطوبت موجود در کرک و پر آنها باعث جذب آلودگی های محیط می شود.
  5. آمار جوجه هایی که از دستگاه بیرون آورده اید را داشته باشید.
  6. جوجه ها تا 24 ساعت بعد از تولد نیازی به آب و غذا ندارند.
  7. بعد از پایان کار، دستگاه جوجه کشی را خاموش کنید و منتظر باشد تا کاملا سرد شود. شانه های تخم را بیرون آورده و داخل دستگاه به همراه شانه ها ضد عفونی کنید.


11 دیدگاه برای “آموزش جوجه کشی و نکات کلیدی برای موفقیت در فرایند جوجه کشی”

  1. سلام من یک دستگاه جوجه کشی دارم بعد از اینکه جوجه ها از تخم در امدن هفته اول چه مراقبت هایی لازم هست لطفا راهنمایی بفرمایید

    • سلام
      باید محیط گرمی داشته باشن ، داشتن لامپ مادر مصنوعی یا چیزی شبیه اون بسیار مهم هست بخصوص در هفته اول
      روز اول چیزی نباید بهشون بدی
      روز دوم فقط اب و شکر حل شده
      روز های بعدی جیره استارتر بهترین غذا هست
      بعد از هفته ی اول برای تزریق واکسن باید مراجعه کنی به دامپزشک

  2. سلام من یک دستگاه جوجه کشی خانگی درست کردم که لامیشه لامپ راهنماه موتور و یک لامپراطوری 12vاست بار اول طی 21 روز 10 جوجه به دست آوردم

  3. سلام ایا یه فن دوازده ولتی برای ی دستگاه ساده کافیه؟و سوال بعدی این ک باید مداوم روشن باشع؟دما و رطوبت تلف نمیشع؟

    • با سلام، بله کافیه. هدف از نصب فن کمک به تهویه هوا و یکنواخت سازی دما و رطوبت هستش. در دستگاه های جوجه کشی معمولا فن ها به صورت دائم کار عمل میکنند.

    • سلام، دریچه های تهویه باید همیشه باز باشند تا اکسیژن و هوای تازه به داخل دستگاه برسد. در زمان هچر با توجه به نیاز بیشتر جوجه ها به اکسیژن دریچه ها باید بیشتر باز شوند. دستگاه شما کدام مدل است؟

      • سلام . من دستگاه جوجه کشی خودم ساختم چندین بار هم موفق شدم با راندمان هشتاد درصد. ولی ی بار نمیدونم چرا جوجه تا لحضه آخر زنده بود ولی نتونست بیاد بیرون و مرده بود
        میشه راهنمایی کنید

        • سلام، علت های مختلفی داره ممکنه تخم نطفه دار مدت زمان زیادی انبار شده باشه یا اینکه دما و رطوبت دستگاهتون دقیق نیست.

    • با سلام، بله باید بتونید رطوبت جوجه کشی رو کنترل کنید. افزایش و یا کاهش بیش از حد رطوبت برای جوجه های داخل تخم مرگبار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!