پرورش و جوجه کشی از طوطی برزیلی

پرورش و جوجه کشی از طوطی برزیلی

طوطی برزیلی

طوطی برزیلی یکی از کوچکترین اعضای خانواده طوطی ها و سرده مرغ عشق است که محبوبیت زیادی در بین هوادارانش نسبت به سایر پرندگان زینتی دارد چرا که علاوه بر زیبای ظاهری شرایط آرام تری دارد. آنقدر مهربان و اجتماعی اند که پتانسیل این رو دارند که به یک پرده خانگی محبوب تبدیل شود چون خیلی زود به صاحب خودش عادت می کند مخصوصا وقتی از دستش غذا بخورد و از هوش نسبتا خوبی هم برخوردار است منتها دست خوبی در تقلید صدا ندارد و با ایجاد سر و صدای قابل تحمل در صدد ابراز وجود است.این پرنده زیبا در بین ما ایرانی ها به طوطی عشق، لاوبرد طوطی کوتوله هم مشهور است و 10 تا 15 سال عمر مفید آن است.

طول تقریبی آن 14 تا 17 سانتیمتر است و وزنی در حدود 45 الی 60 گرم دارد . این طوطی ها نسبت به سایر اعضای خانواده شان دم کوتاه تری دارند ولی منقارشان نسبت به جثه ریزی که دارند بزرگتر است. رنگ بدن این پرنده سبز و سرش نارنجی است.

جالب است بدانید که خواستگاه این پرنده برخلاف اسمی که دارد کشور برزیل نیست بلکه جنوب غربی آفریقا و در صحرایی بنام نامی است.البته گونه های زیادی از این پرنده در دنیا وجود دارد.

: فایل صوتی پرورش طوطی برزیلی

دستگاه جوجه کشی خانگی آرکام
دستگاه جوجه کشی آرکام 50 تایی

گونه های طوطی برزیلی

به دو دسته تقسیم می شوند طوطی های برزیلی که حلقه های سفید در اطراف چشمشان وجود دارد و چهار نوع هستند که عبارتند از :

  • طوطی برزیلی سیاه گونه
  • طوطی برزیلی فیشر
  • طوطی برزیلی نقابدار
  • طوطی برزیلی لیلیان

طوطی های برزیلی هم هستند که حلقه های سیاه در اطراف چشم شان وجود دارد، آنها هم به چهار دسته تقسیم می شوند که عبارتند از :

  • طوطی برزیلی صورت قرمز
  • طوطی برزیلی صورت هلویی یا گلگون
  • طوطی برزیلی ماداگاسکار ( طوطی سر خاکستری)
  • طوطی برزیلی آبسینیان

و طوطی برزیلی وجود دارد که فاقد حلقه در اطراف چشم است و بنام طوطی برزیلی سوین درین مشهور است.
بسیاری از این گونه ها بعد از سال 1800 توسط کشتی های نظامی که برای آوردن برده وارد قاره آفریقا می شدند شکار و وارد اروپا شدند.
البته طوطی برزیلی صورت قرمز اولین گونه از طوطی های برزیلی است که وارد اروپا شده است چرا که نقاشی های بسیار زیادی از قرن 16 میلادی از این پرنده موجود است.طوطی برزیلی سیاه گونه و لیلیان هم از اوایل قرن نوزدهم به اروپا آورده شد.

گرچه از تاریخ ورود آنها به ایران اطلاعات دقیقی در دست نیست ولی افراد زیادی وجود دارد که هوادار این پرنده زیبا هستند و به عنوان یک پرنده زینتی از آنها در قفس نگهداری می کنند. ناگفته نماند که پرورش این پرنده با توجه به مشتریان زیادی که دارد روش خوبی برای کسب درآمد پر سود است البته قبل از شروع هر کاری نیاز است تا تجربه و اطلاعات کافی در اختیار داشته باشید و با رعایت اصول مهم در پیشبرد کار به موفقیت برسید.

در این مقاله سعی کردم به تمام مواردی که بهترین راهکار را در اختیارتان خواهد گذاشت، اشاره کنم تا اگر بنا باشد که با درآمد پایین و بدون تجربه کافی اقدام به پرورش طوطی برزیلی کنید تمامی راه هایی که به ریسک ضرردار ختم شود را تا حدود زیادی سد کرده باشید و منبع درآمد خوبی در این وضعیت نابسامان اقتصادی بدست آورید.

پارامترهای لازم برای پرورش طوطی برزیلی

» خرید مولد های سالم

اولین و صد البته مهم ترین موضوع برای پرورش طوطی های برزیلی خرید مولدهای سالم است که موفقیت و پایان خوش در گرو همین موضوع است چرا که اگر یک مولد بیمار هرگز نمی تواند تضمینی برای داشتن یک گله سالم و تکثیر شده باشد.
در این قسمت به راهکار هایی اشاره میکنم که شما را در انتخاب یک مولد سالم مطمئن می کنید با در نظر داشتن این نکات مهم شما اولین و بزرگترین قدم را برداشته اید.

  1. یک مولد سالم پر و بالی مرتب و براق دارد.
  2. در برابر هر محرکی عکس العمل نشان می دهند.
  3. پرهای اطراف مقعد شان باید آری از هر نوع آلودگی و فضولات باشد.
  4. چشمان تیز و براقی داشته باشند و هیچ ترشحی در اطراف چشم هایشان رویت نشود.
  5. هیچ ترشحی در اطراف و سوراخ های بینی شان نباشد.
  6. استخوان سینه آنها نباید بیرون بزند.
  7. پرهای پرنده نباید پف کرده باشد.

همه این موارد سلامت طوطی برزیلی را تضمین می کند.

شرایط محل نگهداری طوطی برزیلی

دومین شرط مهم و ضروری ایجاد شرایط مناسب و سالم برای نگهداری از این پرنده است . تصور کنید اگر موفق به خرید مولد سالم شدید ولی محل مناسبی را برای پرورش آنها در نظر گرفته اید مطمئن باشید این شما هستید که در عدم سلامت طوطی برزیلی نقش دارید پس حتما این مورد اساسی را در نظر بگیرید و سعی کنید جایی را انتخاب کنید که تمام فاکتورهای مثبت برای پرورش و نگهداری از این پرنده را داشته باشد، تغذیه ، نور، رطوبت و دما از مهمترین آنها هستند . مادامی که این شرایط را مهیا کنید در تمام فصول سال و در دوره های استراحت یک ماهه می توانید از این پرنده ها جوجه کشی کنید.

از آنجا که این پرنده ها جنب و جوش زیادی دارند پس بهتر است به فکر یک قفس نسبتا بزرگ و استاندارد باشید حداقل در طول و عرض 80*50 و ارتفاع 50 سانتی متری چون طوطی های برزیلی دوست دارند لانه هایشان را در داخل قفس درست کنند، پس گذاشتن چوب و برگهای خشک، ساقه های خشک شده گندم و کاغذهای برش داده و سفید در داخل قفس آنها را فراموش نکنید و از تمیز بودن آنها مطمئن باشید.

نگهداری از طوطی برزیلی

قفس آنها را از دسترس بچه ها و حیوانات خانگی و صداهایی که ممکن است موجب تنش های عصبی در آنها شود، دور کنید.
آنها متعلق به سرزمین های گرمسیر هستند حتی علاقه ایی به محیط های نسبتا گرم هم ندارند پس بهتر است محل نگهداری آنها دمای گرم و مطلوبی داشته باشد در غیر این صورت مریض می شوند.
به هیچ عنوان آنها را در آشپزخانه نگهداری نکنید وجود گازهای معلق ناشی از بوی غذا و روغن هایی که برای سرخ کردن استفاده می کنید آنها را دچار خفگی می کند.
جنس قفس آنها بهتر است از استیل روکش شده باشد اگر از قفسی استفاده کنید که میله های آن را رنگ کرده اند مطمئن باشید که طوطی برزیلی طبق عادت خواهد جوید و جمع شدن این آلیاژهای سرب دار در دستگاه گوارشی آنها ایجاد مسمومیت خواهد کرد.

در سالن های پرورشی به نسبت گله های مولد که دارید آنها را به نسبت نرینگی و مادینگی در قفس نگهداری کنید البته نگهداری در قفس ریسک بسیار کمتری در برابر بیماریها شایع در بین این پرندگان دارد و این در گرو رعایت اصول بهداشتی محیط نگهداری این پرنده هاست اگر قصد پرورش طوطی های برزیلی را دارید باید هر هفته سعی کنید محل زندگی و آبخوری و دان خوری آنها را تمیز و ضدعفونی کنید تا بستری برای رشد باکتری، قارچ و سایر بیماری های عفونی را ایجاد نکرده باشید چیزی که بسیاری از پرورش دهندگان نسبت به رعایت آن بی توجه هستند.

تغذیه طوطی برزیلی

در طبیعت طوطی های برزیلی از انواع دانه ها، میوه ها، جوانه گیاهان تازه ، غلات و دانه های ذرت تغذیه می کنند.
ولی زمانی که از آنها در قفس و یا سالن های پرورشی مراقبت میکنید بهتر است به فکر یک رژیم غذایی مناسب که از مکمل های غنی برخوردار است، باشید.هر طوطی برزیلی نیاز به مصرف 50 الی 60 گرم خوراک در طول روز دارد.

تغذیه طوطی برزیلی

خوراک دانه در هر پرنده فروشی یافت می شود ولی به تنهایی قادر به تامین کلسیم و ویتامین مورد نیاز پرنده نیست شما باید در کنار آن از مکمل های غذایی مناسب از قبیل انواع میوه ها مثل انگور،‌توت، سیب، موز، گلابی و کیوی و انواع سبزیجات مثل اسفناج، تربچه، هویج، کاهو و جعفری و از آجیل های خشک مثل بادام ، گردو و فندق و تخم آفتابگردان استفاده کنید. البته در دادن تخم آفتابگردان و سایر آجیل های خشک زیاده روی نکنید چون تخم آفتابگردان پر چرب است و خوردن آن در طولانی مدت باعث چاق شدن پرنده شده و موجبات کبد چرب را برای طوطی برزیلی فراهم می کند. کمبود هر نوع ویتامین، پروتئین ، کلسیم و… باعث بی حوصلگی طوطی های برزیلی می شود در صورت امکان ویتامین های مورد نیاز را به آب و غذای آنها اضافه کنید حتی برای تامین کلسیم گذاشتن استخوان، صدف و کف دریا هم فکر بدی نیست و یادتان باشد که دانخوری و آبخوری آنها از جنس چینی یا سفالی باشد چون عادت دارند، وسایل پلاستیکی را بجوند.

علائم بیماری در طوطی های برزیلی

هر پرنده ایی وقتی بیمار می شود برای اینکه از گله خود ترد نشود در صدد پنهان کردن آن می شود. طوطی های برزیلی هم مستثنی نیستند . هوشیارانه برخورد کنید و رفتارهای غیر طبیعی آنها را زیر نظر داشته باشید.

  • بی اشتهایی و کاهش وزن
  • چشمان خواب آلود و نیمه باز
  • افتادگی دم و سر
  • پف دادن پرهای بدنشان و به هم ریختگی آنها
  • خواب آلودگی و عدم تعادل
  • چسبیدن فضولات به پرهای قسمت مقعد
  • تغییر رنگ و شکل فضولات یا وجود غذای هضم نشده در آن
  • ترشحات اطراف چشم و سوراخ های بینی
  • دچار شدن به خس خس سینه و سرفه و عطسه

نکته: سعی کنید میوه و سبزیجاتی که در اختیار طوطی های برزیلی می گذارید قبلا شسته و ضد عفونی شده باشد و حتما از خشک بودن آنها اطمینان حاصل کنید چرا که رطوبت موجود در سبزیجات و میوه ها باعث می شود آنها به عفونت روده ای و در نهایت مرگ گرفتار شوند.

  • غذاها و نوشیدنی های ممنوعه
  • انواع شکلات ها، کیک، بیسکوئیت و کاکائوها
  • دلستر، مشروبات الکلی ، نوشابه، دوغ
  • سیر ، پیاز،سیب زمینی خام، آووکادو، مارچوبه و ریواس
  • انواع سس و رب گوجه فرنگی، روغن، شکر و نمک
  • برگ گیاهانی مثل دیفن باخیا

همه این مواردی که اشاره کردم اصلا مناسب برای تغذیه کوتوله های برزیلی نیست و در بدن آنها به مرور زمان تولید سم کرده و خطرناک است حتی از عمر مفید آنها نیز می کاهد.

راه های تشخیص جنسیت نر و ماده در طوطی های برزیلی

از آنجایی که تشخیص نر و ماده بودن طوطی های برزیلی به خاطر شباهت زیادی که نسبت به هم دارند سخت است ترجیح دادم به چند روش برای تشخیص جنسیت آنها اشاره کنم.

  1. تست لگن : به این صورت است که به آرامی و بدون اینکه به طوطی استرس بدهید، آن را به پشت بخوابانید. متوجه خواهید شد که دو برآمدگی استخوان از بالای دم و مابین دو پای پرنده بیرون زده است . اگر فاصله دو استخوان از هم زیاد باشد پرنده شما ماده است.
  2. طوطی های ماده هنگام نشستن به پاهای خود فاصله می دهند و هیچ وقت در کنار هم جفت نمی شوند.
  3. رنگ پای طوطی برزیلی ماده کرم است در حالی که جنس نر آن خاکستری است.
  4. رنگ پرهای پرنده های ماده کم رنگ تر از جنس نر است.
  5. استفاده از روش ابن سینا به این صورت که یک سوزن را نخ کنید و پرنده را به پشت بخوابانید . سوزن نخ شده را از انتهای نخ گرفته و در کنار مقعد پرنده مثل آویز ساعت نگه دارید.حرکت سوزن اگر جهت دار باشد پرنده نر است و اگر به شکل دورانی باشد ماده است.

از بین همه این روشها تست لگن و روش ابن سینا خطای کمتری دارد.

در سالن های پرورشی هم نرها و ماده ها را در یک قفس بزرگ جای می دهند و هر پرنده جفت خود را انتخاب می کند.

تخم گذاری و تولید مثل طوطی های برزیلی

بعد از گذشت یک هفته تا ده روز که از جفتگیری طوطی های برزیلی گذشت پرنده ماده اگر آمادگی لازم را داشته باشد، یک روز درمیان یا با فاصله سه روز از هم شروع به تخم گذاری می کند . 4 تا 6 عدد تخمی که به مدت 21 الی 24 روز روی آنها مینشیند بعد از گذشت 6 هفته جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند.

تجهیزات سالن پرورش طوطی برزیلی

اگر قصد پرورش این پرنده را در سالن های پرورشی دارید به فکر تهیه این تجهیزات باشید.
دماسنج و رطوبت ساز، ظروف غذا خوری و آبخوری استاندارد، قفس های بزرگ که روکشی از استیل دارند و دستگاه جوجه کشی خانگی یا ماشین جوجه کشی صنعتی.

پرورش و جوجه کشی از طوطی برزیلی

طوطی برزیلی پرنده ای بسیار زیبا و دوست داشتنی است که جثه کوچکی دارد. سر این پرنده سبز و نارنجی بوده و بدن آن با پرهای سبزرنگ پر شده است. این پرنده از راسته طوطی سانان و خانواده طوطی ها است.

علاقه مندان به پرورش این پرنده از آن به عنوان پرنده خانگی استفاده می کنند. زیرا رام کردن آن نسبت به مرغ عشق راحت تر است. این پرنده دوست داشتنی و جذاب خیلی باهوش است و هوش وافر آن با هوش پرنده ای ماندد طوطی دم بلند قابل مقایسه است. با نگهداری این پرنده در پیش خود و غذا دادن به آن با دست های خود می توانید پرنده به شما عادت می کند.

اگرچه این پرنده به طوطی برزیلی معروف است ولی پرنده بومی صحرای نامیبیا در آفریقا محسوب می شود. البته می توان تعداد کثیری از این پرنده را در شهر فینیکس آمریکا هم مشاهده کرد.

پرورش طوطی برزیلی

این پرنده به طوطی کوتوله هم معروف است. اگر می خواهید این پرنده را پرورش بدهید بهتر است جفتی از آن را تهیه کنید زیرا به ندرت می توان طوطی برزیلی را یافت که به صورت انفرادی رشد پیدا کند. آن ها به هیچ عنوان تحمل تنهایی را ندارند.

تکثیر این پرنده را با مرغ عشق و قناری مقایسه نکنید زیرا تکثیر طوطی برزیلی نسبت به این پرنده ها دشوارتر و پرهزینه تر است. برای پرورش صحیح و اصولی این پرنده قدم های زیر را طی کنید:

یک جفت طوطی برزیلی خریداری کنید

همان طور که گفتیم پرورش طوطی برزیلی به صورت انفرادی محال است مگر اینکه یک جفت از آن را خریداری کنید. در خرید جفت مورد نظر از پرنده فروشی های معتبر درخواست کنید که جفت های آزمایش شده را به شما بفروشد ، یعنی جفتی که قبلا حداقل برای یک بار تخم گذاری کرده باشند. این جفت ها قیمت بیشتری دارند ولی با این حال با خرید آن ها می توانید با خیال راحت آن ها را پرورش دهید.

اگر نمی خواهید پرنده های جفت شده را خریداری کنید باید پرنده ها را خریداری کرده و خودتان جفت کنید. این روش اصولی است و اگر می خواهید به یک پرورش دهنده موفق تبدیل شوید حتما از این روش استفاده کنید.

شرایط مناسب را مهیا کنید

در پرورش طوطی های برزیلی موفق نخواهید بود مگر این که محیطی با این شرایط فراهم کنید. محیط موردنظر باید نورگیر و بزرگ باشد. نور رسانی طبیعی در پرورش این پرنده بسیار مهم است بنابراین محیط مورد نظر باید با طلوع خورشید روشن شده و با غروب خورشید تاریک شود. به مکانی با این ویژگی پاسیو می گویند. چند عدد قوطی تکثیر و درختان تو در تو تهیه کنید و در داخل پاسیو قرار دهید. هفت تا 10 طوطی برزیلی تهیه کرده و در داخل پاسیو رها کنید.

تغذیه

در پرورش این پرنده تغذیه مناسب و صبر و حوصله نقش مهمی ایفا می کنند. طوطی های برزیلی یا کوتوله از مخلوطی از دانه های مختلف استفاده می کنند که در بین آن ها تخمه آفتابگردان از همه مهم تر است. جیره غذایی که به پرنده می دهید را به صورت یک دفعه تغییر ندهید.

جیره غذایی مناسب برای تغذیه پرنده شامل دانه هایی همچون تخمه آفتابگردان ، سیاه دانه ، ارزن و کتان است. البته برای رشد بهتر این پرنده می توانید مواد غذایی مانند بادام زمینی ، گردو و بادام و میوه هایی مثل سیب زمینی و موز به آن بدهید.

جفت گیری و جوجه کشی از طوطی های برزیلی

برای این که طوطی های برزیلی تولید مثل کنند باید شرایط لازم برای انجام این کار مانند تغذیه مناسب ، آشیانه و مواد لازم برای ساخت آن ، و روشنایی در دسترس این پرندگان قرار گیرد. بهترین فصل ها برای جفتگیری طوطی های کوتوله تابستان و بهار است.

طوطی ها برای جفت گیری و جوجه کشی از تخم های نطفه دار خود به انرژی زیاد نیاز دارند به همین دلیل باید رژیم غذایی مناسبی در این دوران به آنها داده شود. به همین دلیل بهتر است قبل از جفت گیری به همراه مخلوط دانه ها به پرنده ها تخم مرغ های آب پر هم بدهید. پلیت هم می تواند برای فصل جفت گیری و جوجه کشی مناسب باشد.

طوطی های برزیلی

اما یک نکته مهم که در جفت گیری طوطی های برزیلی به آن توجه کنید این است که باید مواد لازم برای ساختن آشیانه توسط این پرنده را فراهم کنید. شاخه های کوچک درخت بید ، شاخه ارزن ، الیاف نارگیل و علف خشک و تراشه های چوب برای آشیانه سازی طوطی های برزیلی مناسب هستند.

یک هفته پس از جفت گیری طوطی ها شروع به تخم گذاری می کنند. تخم گذاری هر دو روز یک بار انجام می پذیرد. پرنده ماده در هر دوره فقط 5 تخم میگذارد. جوجه کشی پس از گذاشتن دومین تخم شروع می شود و 21 تا 22 روز طول می کشد.

برای جوجه کشی مصنوعی از تخم های نطفه دار این پرنده باید از دستگاه های جوجه کشی مخصوص پرندگان زینتی مانند هواباتور 6 استفاده کنید. استفاده از این دستگاه جوجه کشی قدرتمند می تواند نقش مهمی در افزایش بازدهی جوجه کشی شما به دنبال داشته باشد.

süs kuşları kuluçkası için uygun kuluçka makinası 

kuluçka makinesi üretiminde olarak 2 ünlü firma yani altın kuluçka ve hovabator, en kaliteli ve gelişmiş kuluçka makineleri üretiminde faaliyet göstermektedirler ve genel olarak kullanıcılar bu firmaların ürünlerinden oldukça memnun olmaktadırlar.

özelliklede süs kuşları üremesi için üretmiş oldukları kuluçka makineleri, özel olarak kalite odaklı üretilmektedir. Hovabator firması politikası en düşük masraf ile kanatlıların üremesi yapılması olmaktadır ve bu yüzden ürünleri düşük seviyede enerji tüketimine sahip olmaktadır ve buda dünya çapında ün kazanmasına neden olmaktadır.


1,503 دیدگاه برای “پرورش و جوجه کشی از طوطی برزیلی”

  1. سلام. حدود ۵ ماه میشه که یه جفت کوتوله برزیلی بالغ خریدم. اینا دائم تو لونه هستن و مشخصه که خیلی آماده هستن اما تخم نکردن. ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.

  2. سلام لطفا جواب بدید من یه جفت طوطی برزیلی سبز رنگ دارم که ۵تا تخم گذاشت و هرپنج تاش جوجه شد اما پدرو مادرشون بهشون اصلا غذا ندادن و هر پنج تا جوجه تلف شدن چیکار کنم که به جوجه هاشون غذا بدن ؟ چون دوباره دارن تخم میزارن

  3. سلام وقتتون بخیر
    یه جفت طوطی برزیلی مولد تقریبا یه ماهه خریدم
    چند باری جفتگیری کردن و تو لونه هم میرن و میان
    به شهر بازی پرنده هم از قبل داشتم بنظرتون بیارمشون بیرون بازم تخم گذاری میکنن؟

  4. سلام خسته نباشید من یه جفت دارم به قول فروشنده یک سالشونه باهم هم جور هستن یعنی همدیگرو ناز میکنن و ازین حرفا ولی یک ماهه که خریدم شون ولی تخم نمیزارن بعد نمیرم توی لونه هم درش در داره بعد همش درشو درمیارن

  5. سلام ببخشید من یه جفت کوتوله دوماه خریدم یکسر تو لونه هستن نره هم به مایه غذا میده ولی نمیدونم جفت گیری کردن یانه الان ماده صدا زیاد میده میاد کنار نر دمش. بالا میده نر اصلا نگاهش هم نمیکنه باید چکارکنم مایه خیلی صدا میده ممنون

  6. سلام طوطی های من الان سومین روز شون هست ک تخم گذاری کردن ولی فقط یک تخم گذاشتن ؟ باز تخم میزارن یا ن ؟؟

  7. سلام یک جفت طوطی برزیلی دارم چهارتا تخم گذاشت سه تاش پرونده الان هرچی گشتم تخم چهارم که در نیومده بود نیست ممکنه خورده باشند

  8. با سلام من یه جفت برزیلی دارم دیشب نرش مرد اومد داخل لونه رو نگاه کردم دیدم تخم داره الان برای ماده رفتم نر گرفتم گذاشتم بغلش ماده نمیذاره نزدیکش شه چیکار کنم تخم های دیگه نطفه داره

    • تخم نطفه داره اگه جفت گیری کردن ماده به تنهایی اونارو جوجه میکنه ولی به تغذیه رسیدگی کن جوجه شدن یکم که ماده غذا داد شما هم کمک کن جوری که لج نکنه دونه نده

  9. سلام من جفت برزیلی دارم ۴ تا تخم گذاشتن دوتاش شکست اون دوتای دیگه هم ۲۵ روز منتظر موندیم بعد برداشتیم شکستیم دیدیم جنین توش بوده ناقص رشد کرده بود
    علتش چی میتونه باشه؟؟

  10. سلام
    طوطی برزیلی های من با وجود مست بودن باهم جفتگیری نمی‌کنند.از آماده بودنشان مطمئن هستم چون طوطی ماده تخم گذاشته و طوطی نر هم اینقدر آمادس که با تابی که وسط قفس برای بازی براشان گذاشتم جفگیری میکنه.
    لطفاً منو راهنمایی کنید که باید چکار کنم.
    ممنونم

    • سلام دوست عزیز شما باید یک قفس دیگر تهیه کنید یا همان قفس خودشان را به دو بخش تقسیم کنید بطوریکه یک مانع ایجاد کنید از وسط.به این روش تشنه قنار گفته میشه،یعنی باید آنها را در دو محیط در کنار هم به طوری که همدیگر را ببینند ولی نتواند پیش هم بروند،بعد از گذشت ۲۰ روز مجددا آنها را پیش هم بگزارید،مطمعا باشید آنها در همان ساعات اولیه جفتگیری میکنند و معجزه ی این روش را میببنید،در ضمن در طول جداسازی از قطره ی ad3e در آبخوری آنها حتما استفاده کنید

  11. میلاد تخم ها رطوبت نداشتند و نتوانست جوجه بیاد بیرون مثلاً از شانزده روزگی با آب پاش کنار لانه آب بپاش

  12. سلام خسته نباشید .
    یک جفت برزیلی همراه با ۴ تا تخم خریدم . از وقتی که در خانه گذاشتم ۲ تا تخم دیگه هم گذاشت و مداوم روی تخم ها میخوابن.
    الان ۶ تا تخم داره.
    هر ۶ تا هم نگاه کردم دیدم نطفه داره و جوجه داخل تخم حرکت میکنه
    ۱: از تخم اول ۲۵ روز گذشته جوجه نشده ممکنه خراب شده باشه؟
    ۲ : چیکار باید بکنیم که تخم ها جوجه بشن؟
    مثلا باید روز های اخر اب تنی به جفت بدیم؟
    دما هم روی ۲۵ ، ۲۶ هست .

  13. سلام وقتتون بخیر
    یه جفت طوطی برزیلی دارم که چند سال این دوتا با هم هستند و البته تخم گذاری نکردند اما چند ماهه جفت گیری میکنند. حدوداً از صبح تا ظهر یکی از پرندگان مدام پر وبال میزنه اینقدر که چوب نشیمن از پایین میاد بالا.
    و اصلا آروم نمیشه پر و بال می زنه می‌ره تو لانه یه لحظه بعد دوباره همین حرکت را تکرار میکنه.
    ممکنه پرنده ام درد داشته؟ پر بالش سالمه
    این هم بگم که شاید دو هفته یه بار از قفس بیاند بیرون.
    ممنون از سایت خوبتون

    • سلام قربان
      طوطی برزیلی اگر هر روز از قفس نیاد بیرون عین شکنجه میمونه واسش
      شما باید پرهای پرنده را کوتاه کنید که نتواند پرواز کند بعد درب قفس رو باز بزارید اونوقت طوطیها فقط اطراف خود قفس بالا و پایین میرن
      اینطوری هم داخل خونه نمیتونن پرواز کنن هم اینکه شکنجه نمیشن
      طوطی برزیلی عاشق این هستش که از خارج از میله‌های قفس بازی کنه
      این بال زدنهای زیادی به خاطر این هستش که پرنده داره عصبانی بودنش رو به شما نشون میده
      باید درون قفس و اطراف قفس چندتا وسیله بازی مخصوص طوطی کوتوله بزارید تا آرامش داشته باشن
      مطمئن باشید اگر به همین روش ادامه بدهید به زودی طوطی‌های شما از افسردگی تلف میشن

  14. سلام و عرض خسته نباشید من یه چندروزه یه جفت کوتوله خریدم خیلی کم غذا و اب میخورن و مدام توی لونشون هستن میخواستم بدونم برای چی ؟

  15. سلام وقت بخیر طوطی برزیلی چند وقته۲ماه تخم گذاشته اما تخمشون در نیومده ایا باید لونشونو از قفس وردارم یا نه

  16. سلام خسته نباشد من یک جفت طوطی بریزیلی دارم هر دفعه ۶ تا تخم میزارن ولی جوجها بیرون نمیان تو تخم میمیرن بعد یکماه که تخمارو که دیگه روش نمیشینن رو در میارم تو همش جوجه مرده هست احساس میکنم پوسته تخمشون خیلی کلفته چکار باید بکنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام
      ۲۰ روز قبل از جفت گیری از مکمل ad3e در آبخوری آنها (۵قطره در نصف آبخوری آب جوشیده ی سرد شده) به مدت پنج به پنج استفاده کنید،یعنی پنج روز مکمل را بدهید پنج روز استراحت و دوباره ….
      بعد از بیست روز به مدت ۲ روز ۸قطره سرکه سیب طبیعی در آبخوری پرنده بریزید.اینجوری مشکلتون حل خواهد شد

  17. سلام ی جفت طوطی برزیلی دارم که ۵تا بچه ۴ ماهه دارن میتونم جفت رو ازشون جدا کنم وتو ی قفس دیگه بزارم برای تخم گزاری مجدد؟

  18. سلام وقت بخیر
    یه جفت فیشر گرفتم ، بعد از حدود یه هفته ماده شروع کرده به لونه گرم کردن ، داره لونه درست می‌کنه و یکسره با نر درگیره ، امکان. داره که بدون جفت گیری تخم بزاره؟

    • این درگیری کاملا طبیعی هستش ونشون میده که طوطی ماده آماده جفتگیری هست
      این مدل حرکات از علائم آماده بودن جنس ماده برای جفتگیری میباشد

  19. سلام ،آیا بعد از اینکه دوره ۲۲ روزه گذشت و تخم ها جوجه نشد باید تخم ها و لونه برداشته شه ؟

    • نه از زمانی که ماده رو تخم خوابیده حداکثر تا ۲۴ روز وقت داره بیان بیرون دست نزنید به تخم ها

  20. سلام خسته نباشید
    من یک جفت طوطی برزیلی دارم
    الان ۷ ماه هست
    نر مست هست و آماده و
    ماده نه داخل لانه هم میرن
    ولی جفت گیری اصلا نکردن
    و نر هم دستی هست
    چرا جفت گیری نمیکنن

    • سلام خسته نباشید
      نر که دستی هست رو از قفس به هیچ عنوان بیرون نیار بزار با هم باشند
      یکی دو هفته
      پروتئین ها رو بهش بده لونه باید مناسب باشه
      و….

  21. سلام خسته نباشید
    بنده.چهار روز میشه دوتا طوطی برزیلی گرفتم بعد اکثر وقتا تو لونشونن گفتم ببینم بعده چند وقت تخم گذاری می‌کنه

  22. سلام خسته نباشین
    طوطی برزیلی ماده من ۹ روز از جفت گیریشون میگذره و زمان تخم گذاریشه بین پاهاش ورم کرده دو روزه این شکلیه ولی سرحاله میخواستم ببینم ورزش طبیعیه؟؟؟

    • احتمالا تخم درون بدنش گیر کرده
      یا ببریدش پیش دامپزشک یا اینکه خودتان مقداری قسمت پشت طوطی را به آرامی چرب کنید و خیلی ملایم ماساژ بدید تا طوطی بتواند تخمش را خارج کند وگرنه تلف میشه

  23. سلام خسته نباشید
    من یک جفت طوطی برزیلی اوپال سبز دارم صورت هلویی پر رنگ از نر و مادگی مطمعن هستم ولی بعضی موقع ها همو میزنن ولی بعضی وقت ها هم جفت گیری میکنن دلیلشو کسی میدونه راهنمایی کنه ت لونه هم زیاد میرم میان لطفا کسی میدونه بگه بعد میخواستم ببینم جوجه هم میدن ؟
    عقیم نیستن ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام من دوتا طوطی برزیلی تازه گرفتم بعد چند روز باهم سازگار میشن بعد چند وقت بعدش تخم ریزی میکنن لطفاً جوابمو زودتر بدین ممنون میشم

  24. من لای پر های طوطیم یه چیز های سفیدی مثل شوره دیدم و بردم حموم ولی بعد از حموم دوباره دیدم لای پرهاش همون ها هست میخواستم بدونم باید چیکار کنم و ممکنه که مریض باشه..

    و میتونید بگید بهتره در چه سنی جفت گیری شه الان تقریبا یک سالو دو سه ماهش هست

    ممنون

  25. من لای پر های طوطیم یه چیز های سفیدی مثل شوره دیدم و بردم حموم ولی بعد از حموم دوباره دیدم لای پرهاش همون ها هست میخواستم بدونم باید چیکار کنم و ممکنه که مریض باشه..

    و میتونید بگید بهتره در چه سنی جفت گیری شه الان تقریبا یک سالو دو سه ماهش هست

    ممنون

  26. سلام خسته نباشید
    من یه طوطی برزیلی صورت هلویی نر دارم
    که از ۳ ماه و خورده ای شروع به علائم جدیدی کرد که الان ۴ ماه است و هنوز اون علائم رو داره مثل پرکنی گاز گرفتن کسلی و… که اصلا این رفتار ها رو نداشت و دیگه اصلا نمیخونه پرواز نمیکنه. بردیم همونجایی که خریدیم گفتش باید جفت بگیریم. واقعا در این سن نیاز به جفت داره؟ یا دلایل دیگری هم هست . درضمن دندون قروچه زیادی هم داره
    ممنون

    • قطعا باید فورا براش جفت بیارید چون نگهداری طوطی کوتوله به تنهایی غیر ممکن هست و از افسردگی تلف میشه

  27. سلام طوطی ما ۴ تا تخم گذاشته یکی از این تخم ها لایه سفیده بیرونی تخمش شکسته ولی لایه درونی هنوز سالمه ما اومدیم در بیاریم از قفس اصلا نمیزازن . باید چیکار کنیم لطفا کمکمون کنید ممنون

  28. سلام خسته نباشید من دو جفت برزیلی صورت هلویی دارم مادر باید چند روز رو تخم بنشینه
    امروز دیدم یدونه تخم گذاشته

  29. سلام طوطی صورت هلویی دارم نرش مرد ماده خودشو داره میکشه از جیغ و داد و خیلی ناراحته نر دیگه براش بگیرم یا میمیره چیکار میشه کرد؟

    • فورا یه نر براش بگیرید
      اولش قطعا با نر جدید بد رفتاری میکنه ولی بعد از چند روز قبولش میکنه

  30. سلام خسته نباشین ممنونم که پاسخگو هستین
    یه جفت لاو برد دارم که نر حدودا یک ساله و دوماهه و ماده ده ماهه هستش بردمشون پیش پرنده فروشی گفتن ماده در حال لگن بازکردن هستش ولی نمیدونم چرا در جفت گیری ماده روی نر سوار میشه و نر هر وقت میخواد سوارش بشه ماده نمیزاره و اخر هم ماده موفق میشه
    لگن ماده رو چک کردم ویژیگی ماده هارو داشت

  31. سلام من دوتا طوطی برزیلی خریدم از بچگی دوتاش نر در اومدن تازه فهمیدم میخوام براش یه ماده بگیرم اما اینطوری میشه ۲تانر و ۱ماده در یک قفس اینطوری مشکلی نداره؟

  32. سلام وقتتون بخیر. طوطی برزیلی من الان 8 روزه دو تا تخم گذاشته ، روزای اول روی تخمش می نشست اما الان دیگه نمیشینه علتش چیه؟ باید چیکار کنم؟
    و اینکه باید تو محیط خونه نگهشون دارم درسته(هم ماده هم نر)؟

  33. وقتی جفت تخم میزاره و جوجه ها بزرگ میشن و درشون میارم. و خودم بهشون غذا میدم.
    زمان استراحت بعد از دوره جوجه کشی چقدره که تقویتشون کنم؟

    • یک ماه تا 45 روز میتونید به پرنده استراحت بدین . در این مدت حتما تغذیه مقوی سرشار از پروتئین و کلسیم در اختیار طوطی ها قرار بدین

  34. سلام طوطی برزیلی من چهار دوره پشت هم تخم گذاشته الان حالش خوب نیست پراش پوف کرده سرحال نیست در ضمن بگم که هربار تخم گذاشته جوجه ها داخل تخم مردند اما دوباره چند هفته بعد تخم گذاری کرده ممنون میشم بگین مشکلش چیه

    • سلام ممکنه تخم توی شکم پرنده گیر کرده باشه
      اگر پرنده کف قفس میشنه و فضلش تغییر کرده سریعا به دامپزشک مراجعه کنید تا تلف نشه
      برای جلوگیری از تخم گذاری بعدی هم میتونید لانه رو از قفس خارج کنید
      براش کف دریا و سنگ مینرال داخل قفس قرار بدین

  35. با عرض سلام و خسته نباشید
    جوجه های طوطک من از تخم که در میان یه روز بعدش میمیرن یکی از دوستا گفتن علتش غذا ندادن والدینشونه میشه بگید چیکار میشه کرد

    • سلام اگر والدین بهشون غذا نمیدن بهتره خودتون اونهارو با سرلاک مخصوص تغذیه کنید.
      دمای کم محیط هم میتونه دلیل بر مرگ جوجه ها باشه

  36. سلام خسته نباشین
    بنده یک جفت طوطی بریزیلی دلرم که یک ساله شونه و از ۸ ماهگی با هم بزرگ شدن و یک ماهه که شروع به جفت گیری کردن و اینکه ماده بر پشن نر سوار میشه و تخم هم نزاشتن علتش چیه؟؟

    • سلام. معمولا یک یا دو هفته بعد از جفت گیری، تخم گذاری انجام میشه.
      از جنسیت و سن پرنده مطمئن بشید ممکنه هر دو نر یا ماده باشند. طوطی برزیلی ماده و نر شباهت زیادی با یکدیگر دارند.
      نرسیدن به سن بلوغ و یا ایجاد سرو صدا در محیط، لانه نامناسب و تغذیه بد هم از دلایل عدم تخمگذاری پرنده است.

  37. عرض سلام .
    بنده می‌خوام از پرورش قناری به پرورش و تکثیر این پرنده رو بیارم ولی هیچ تجربه در موردش ندارم به نظر شما از چند جفت شروع کنم .جوجه بگیرم یا مولد

    • قبل از شروع کار با پرورش دهنده های معتبر مشورت کنید.
      اگر شرایط و محیط نگهداری از جوجه قناری رو دارید جوجه خریداری کنید
      اگر قصد دارید سریع تر نتیجه بگیرید قناری های مولد رو خریداری کنید

  38. سلام خسته نباشید
    حدودیک ماه هستش یک جفت طوطی برزیلی خریدم ولی نروماده ازهم جداخریدم
    امکانش هست باهم جفت نشن؟
    چقدزمان میبره باهمیدیگرجفت گیری کنن؟

  39. سلام وقت بخیر
    یکی از اقوام مون ایام عید رفتند مسافرت و مرغ عشق هاشون را دادند به من. چهارتا بالغ که جنسیتشون را نمی‌دونم تو یه قفس اند خیلی سرحال و سالم و پر و بال براق که خودمم تعجبم 🤭
    اما یکی از مرغ عشق ها را قبلاً بقیه شوند زدند و بالای کتفش نزدیک سر و گردن بال و پرش ریخته و خونیه و زخم خیلی بزرگیه، اصلاً انگار گوشتشه اینقدر ورم کرده، ولی جدا از بقیه نمی‌مونه خودش از قفس دیگه میاد بیرون کنار اینها.خیلی سر حال است و خوراک و فعالیت خوبی داره.
    حالم بد شد میخواستم ببینم اینا چیکار کنم از خال روی لپ هاشون فکر میکنم این یکی جنسیتش فرق داره.
    با بتادین بشورم؟ بالش را ببندم؟ جداش کنم افسرده نشه؟ یا با یکی دیگه از مرغ عشق ها تو یه قفس دیگه بزارم؟
    کمکم کنید🥺🥺

  40. سلام جناب ببخشید من عروس هلندی داشتم جفت نمی خواست الان می خوام طوطی برزیلی بگیرم باید طوطی برزیلی جفت باشه یا ن مهم نیست ؟
    اگه بگین ممنون میشم

  41. سلام خسته نباشید،بنده یک جفت فیشر دارم ۵تا تخم گذاشته یکی از جوجه ها ب دنیا آمد ولی بعد سه روز دیدم مرده هست و کمی هم زخمی بود علتش چی می تونه باشه.ممنون

  42. سلام سال نو را تبریک عرض می کنم.
    یک سال و چند ماه است که برای طوطیم جفت گرفتم دائم تو لانه هستند اما تخم گذاری نکردند، حالا می‌خوام یه طوطی ماده دیگه بگیرم، میشه نکات کلیدی برای این تغییر را بهم بگید؟
    یعنی سه تا تو یه قفس باشند؟ بعد جفت شدن جدا کنم؟ یا اول این دو تا را جدا کنم؟
    چیکار کنم؟

  43. سلام وقت تون بخیر
    ببخشید من حدود یکماه و نیم هستش ک یک جفت کوتوله خریدم همش دارن میرن داخل لونه بیشتر وقت شون تو لونه ان میخواستم ببینم مشکلی پیش نمیاد

  44. سلام ممنون از توضیحاتتون چرا جوجه کوتوله قبل از بزرگ شدن کامل توی تخم میمیره به نظر خودم تقریبا میشه گفت هشتاد درصد کامل شده بودن ولی هر پنجتا جوجه به همین ترتیب قبل از بزرگ شدن کامل توی تخم مرده بودن میشه لطف کنید راهنماییم کنید ممنون وسپاس فراوان

    • سلام
      محیط از نظر دمایی و رطوبتی مناسب نیست
      استرس در محیط زیاده و پرنده زیاد از روی تخم بلند میشه
      پرنده کم تجربه هست و زیاد از روی تخم بلند میشه
      تغذیشون قبل از تخم گذاری مناسب نبوده
      این دلایل میتونه باشه

  45. سلام وقتتون بخیر
    من یک طوطی ماده یک سال و نیمه دارم که تقریبا دو ماه پیش براش یه نر خریدم و از جنسیت جفتشون هم مطمئنم چون مادم تا حالا تخم گذاری کرده دو بار. تا یه هفته پیش تو قفسای جدا ولی نزدیک به هم گذاشته بودمشون که به هم عادت کنن بعد منتقلشون کردم به یک قفس و یک بار دیدم جفت گیری میکنن برا همون براشون لونه گذاشتم. و دو تا پرنده الان سخت مشغول لونه سازین اما دیگ جفت گیری نمیکنن ینی پرنده ماده خیلی مسته و میخواد جفت گیری کنه ولی پرنده نر اصلا انگار تمایل نداره اما سر همو میخارونن حالا نمیدونم مشکل از چیه که پرنده نر تمایلی به جفت گیری نداره چون بالغ هم هست ینی ده ماهش تموم شده.

  46. سلام وقتتون بخیرببخشید من یه جفت فیشردارم و الن ماده تخم گذاشته خواستم ببینم اگه دوتا یا بیشترجوجه دادبعد ازمدتی که ازمولدجداشون کردن خواهربرادرارو پیش هم بذارم؟اگه جواب بله هست آیا مشکلی داره که درآینده باهم جفت شن؟یابایدهمه جداازهم باشن؟واینکه پرنده من توی یه لانه پارچه کوچیک تخم گذاشته و جوجه ها که یکم بزرگ شن جاشون نمیشه چیکارکنم برای لانه؟

    • سلام، از اول باید یه لونه درست حسابی براش میذاشتین. جوجه ها میتونن با هم بزرگ بشن ولی خب بهتره جفت نشن چون هم خون هستند.

  47. سلام
    ببخشید من دوباره مزاحم شدم ❤️🌹
    تقریبا 5روز هست یک جفت طوطی برزیلی وایت فیس گرفتم (این جفت از جوجه گی دست یه پرنده فروش محله خودمون بود) این جفت هنوز یک سالش نشده
    وقتی من گرفتم پرنده فروش بهم گفت رسیدی لونه رو بزار من همون کاررا کردم
    پرنده ها خیلی شاداب هستن و گه گاه به دنبال هم میفتن
    من داخل لونه خاک ارره ریختم وقتی جفت رفت تو لونه فرداش یه کم افسرده شد و یکم خودشو می خوارونه
    ممنون میشم من رو راهنمایی کنین

  48. سلام خسته نباشید ، من یک جفت کوتوله برزیلی دارم که ۴۰ روز خریدم و نر یک سالشه و ماده هشت ماه و باهم خیلی خوبن تو لونه میرن و بازی میکنن و سرصدا و آواز و … ولی بعضی وقتا میبینم که ماده پای نر رو گاز میگیره و نر فرار میکنه این عادیه یانه چون خیلی تو فکر رفتم سر این موضوع ، و اینکه کی جفت گیری میکنن هموز ۴۰ روزه خریدم یکیشون صورت هولویی با بدن سبز ، یکیشون آبی با صورت سفید ، بی زحمت یکم توضیح بدین 🌹

    • سلام، یکم دعوا بین هم دارن و این طبیعیه. شاید نر به دنبال جفت گیری است ولی ماده به خاطر جابجایی و شرایط محیط یا تغذیه هنوز آماده نیست.
      مقاله رو مطالعه کنید و اینقدر سریع انتظار جفت شدن از پرنده هاتون نداشته باشید بذار به محیط عادت کنندتغذیه خوب دریافت کنند تا جوجه خوب بدن و خودشون هم این وسط ضعیف نشن.

  49. طوطی نر و ماده دارم دوتا 14 و 16 ماهشونه جفت هم شدن ولی نره خود ارضایی میکنه و جفتگیری نمیکنه چرا طوطی خود ارضایی میکنه؟

  50. سلام خسته نباشین راستش من دوتا طوطی دارم الان 5 تا تخم گذاشته اند یکیشون از تخم در اومده میخام بدونم بقیش چن روز ب چن روز در میان؟! و همون 5 تا کامل از تخم در میان؟!

    • سلام، مشخص نیست به زمان تخمگذاری و خوابیدن پرنده روشون بستگی داره. صبور باشید انشالله اونا هم جوجه میشن.

  51. سلام مجدد ، ببخشید میخواستم بپرسم طوطی نرم خیلی خیلی مست هستش وقتی پا یا دست رو میبینه همش ی جور میکنم انگار میخواهد به جفتش غذا بده در حالی که جفت ندارم سوالم این بود که چه چیز های بدم تا از مستی در بیاد

  52. سلام من چندوقت پیش یک جفت طوطی برزیلی خریداری کردم و در این هفته چهار یا پنج بار جفت گیری کردن ولی هنوز تخم در لانه نیس علتش چیه؟وباید چیکار کنم؟

    • سلام، چقدر عجله دارید یه 10 روزی طول میکشه بعضی وقتا هم خیلی بیشتر.
      اصلا مزاحمشون نشو و هی به قفس و لونه سر نزن دست مالی کنی لونه رو تخم ها رو میندازه بیرون.

  53. سلام،اوقات‌شما‌بخیر‌و‌موفقیت‌استاد!منظور از‌پاک‌سازی‌که‌بعضی‌از‌فروشندگان‌پرنده‌های‌جفت‌مولد‌مطرح‌میکنند‌چیست؟‌دوم‌اینکه‌در اگی‌فروش‌پرندگان‌در‌سایت‌دیوار قسمت‌پرندگان‌،اعلان‌میکنند‌که‌یک‌پا‌،و‌یا‌جفت‌پاهای‌پرنده آسیب‌دیده‌و‌واز‌نظر‌نشستن روی‌چوب‌بلا‌مشگل‌هستند،،میخواستم‌بفرمایید‌ایا وین‌قبیل‌پرندها‌در‌ارتباط‌با‌جوجه‌اوری‌ایا‌موروثی‌به‌نوزادان‌خود‌سرایت‌نمیدهند،این‌معضل‌سیستم اناتومیشانرا؟وسوم قدر دانی‌از‌پاسخهای‌جنابعالیست!ممنون

    • سلام، والا نمیدونم سوالاتتون خیلی تخصصی هست. ولی اگه پای پرنده سالم نباشه جفت گیری موفقی نمیتونه داشته باشه که نتیجه اش معلومه.

  54. سلام عرض میکنم
    ببخشید من دائم کامنت میذارم، طوطی هام یک سال است که با هم اند اصلا جفت گیری نکرده اند ولی این چند ماه اخیر پرنده نر زیاد اجازه نمی‌ده که ماده غذا بخوره و خودش هم هرچی میخوره را برای ماده بالا میاره، میوه و حبوبات هم نمی‌خورند یکم هویج را حتی اگه دو سه روز هم بزارم تو قفس باشه نمیخورند، نگرانم ضعیف شدند آخه چیکارش کنم نه تخم می‌گذارند نه می تونم جداشون کنم.
    براشون بده این کار که میکنند؟

    • سلام، اشکالی نداره سوالاتتون رو بپرسید
      رفتار نر برای ابراز علاقه هست ولی اینکه نمیزاره ماده غذا بخوره نمیدونم. تغییر رژیم غذایی مراحل داره و زمان بر هست تحقیق کنید مقاله در این باره هست. برای اینکه پرنده هاتون سوء تغذیه نداشته باشن حتما مکمل هم بصورت هفتگی در اختیارشون قرار بدید.

  55. سلام من یک کوتوله خریداری کردم الان ۳ روزه ولی اصلا غذا نمیخوره اصلا پوست توی جا غذا نیست آبم باید درارم روی شونه با لیوان بهش اب بدم خودش نمیخوره توی قفس ۶ ماهشش هست ماده هم هست و اهلی

      • سلام اره میشه گفت تقریبا میترسه ولی خوده کوتوله اهلی هستش در ضمن ۶ ماهه هست دلیلش چیه که غدا نمیخوره ولی توی قفس که هست اصرار میکنه که درش بیارم و وقتی میرم اب بخورم اون میپره و اب بازی میکنه که فک کنم اینا از نشانه ترس زیاد نیست

          • سلام من یه جفت کتوله دارم که چندین بار دیدم که جفت گیری کردن وبعد از دوهفته فقط یه تخم گذاشتن الان فقط همون یه تخم رو دارن اونم که بردن زیر کاه یا همون خاک اره کردن اصلا روی تخم نمیخوابن …درضمن الان بااینکه یه تخم دارن بازم هر سه چهار روز یه بار جفت گیری میکنن ولی تخم نگیکنن

  56. سلام‌وعرض‌وقت‌بخیر.استاد‌ضمن‌تشکر‌از‌پاسخهای‌قبلی‌جنابعالی،چند‌سیوال‌از‌جنابعلای‌دارم،اول‌اینکه‌ایا‌خوراک‌طوطی‌سانان‌همگی‌دریک‌سیکل‌و‌محدوده‌هست‌با‌تفاوت‌درشتی‌و‌نرمی‌باقتصای‌منقار‌و‌دستگاه‌هاضمه‌انان،دوم‌اینکه‌برای‌پیشگیری‌از‌انتقال‌حشرات‌پوستی‌پرندگانیکه‌از‌مراکز‌مختلف‌تهیه‌و‌خریداری‌میشه‌تا‌در‌محل‌خودمان‌ّپرورششان‌ادامه‌بدیم‌چه‌نوع‌مواد‌شوینده‌یا‌صد‌عفونی‌وجوددارد‌تا‌با‌مخلوی‌بآب‌به‌استحمام‌و‌یا‌اسپری‌‌ویا‌با‌مهپاش‌‌از‌شر‌حشرات‌خلاص‌وبسلامتی‌پردندگان‌کمک‌کنیم.؟ایا‌وضع‌تخلیه‌پرورشگاههای‌پرندگان‌زینتی‌بدلیل‌گرانی‌خارج‌تغذیه‌و‌دارو‌و‌مکمل‌انهاست‌یا‌موضوع‌دیگری‌این‌تجارت‌و‌اشتعال را‌تحت‌تاثیر‌قرار داده؟‌بن طاها ظر‌شما‌بعنوان‌فردی‌صاحب‌تجربه‌و‌معلومات‌اقتصادی‌در‌ضمینه‌تولید‌پرندگان‌ژینتی،‌صلاح‌میدانید‌برای کاستن‌از‌خطرات‌زیان‌‌وشکست‌در‌زمینه‌تولید طوطی‌برزیلی‌یا‌عروس‌‌بجای خرید‌مولد‌اقدام‌به‌خرید‌جوجه‌کشی‌تخم‌نطفه‌دار‌کنیم‌تا‌با‌صرفه‌جویی‌در‌سرمای‌گذاری‌ضمن‌طی‌مخاطرات‌بازار‌کنونی‌‌وبا‌بزرگ‌شدن‌تدریجی‌موالید مان‌با‌ارامش‌و‌احتیاط‌این‌وضعییت‌را‌پشت‌سر‌بگذاریم‌صمن‌ادامه‌مشغولییت‌و عدم‌ترک‌سالن‌داری‌؟سپاس‌از‌تحمل‌و‌حوصله‌شما‌در‌هدایت‌و‌آموزش‌ما‌علاقمندان‌بپرورش،‌پرندگان،شاد‌و‌موفق‌باشید

    • سلام، اقا احمد عزیز من سالن پرورش ندارم صرفا از روی علاقه و تجربه هایی که دارم به شما عزیزان پاسخ میدم.
      برخی سوالات شما تخصصی هست باید از سالن داران بپرسید.
      به جز طوطی های بزرگ، سایر طوطی ها خوراکشون تقریبا یکیه همون ارزن و کتان به همراه میوه و سبزی و برخی مغزها.
      در مورد ضدعفونی محل نگهداری مواد مختلفی هست مثل جرمی ساید که اصلا سمی نیست ولی فرمالین سمیه و خطرناک. روش شعله دهی هم هست برای ضدعفونی درزها و شکاف ها.

  57. با‌سلام‌و‌احترام،استاد‌برای‌جا‌بجایی‌زوج‌مولد‌دارای‌جوجه‌۱۵‌روزه‌از‌شهر‌قم‌بکرج‌،ایا‌استرس‌وارد‌بر‌پرندگان‌موجب‌قهر‌و‌خوداری‌از‌مراقبت‌جوجه‌میشود‌یاخیر؟دوم‌اینکه‌بعد‌از‌جابجایی‌پرندگان‌چه‌دارویی‌ویا‌ویتامین‌‌باز‌دارنده‌از‌استرس‌را‌توصیه‌میفرمایید‌ممنون‌از‌ارشاد‌و‌اموزشتان!

    • سلام، بهتره جابجا نکنید فعلا. چون استرس زیادی وارد میکنه. همینطور بعدش مکمل دادن و ویتامین هم خوب نیست چون ممکنه مولدها رو برای جوجه کشی مجددا اماده کنه. تا سن دونخوری جوجه صبر کنید تا حداقل بحث سرلاک دادن بعد جابجایی و قهر کردن مولدها به عهده شما نیافته.

  58. استاد‌گرامی!در‌بیشتر‌لانه‌های‌تخمگذاری‌‌سالن‌داران‌‌‌در‌موضع‌کف‌لانه‌گودالی‌مانند‌نعلبکی‌چایخری‌‌وجود‌دارد،‌که‌بگمانم‌از‌متفرق‌شدن‌تخم‌ها‌از‌زیر‌شکم‌‌والدین‌ممانعت‌میکند‌‌ایا‌شما‌هم‌همین‌نظر‌را‌دارید‌یا‌بدر‌و‌نبود‌این‌حفره‌اثری‌در‌حصول‌موالید‌‌سالم‌و‌بدون‌پرت‌بی‌اثر‌است؟

    • بله وجود این گودال برای متفرق نشدن تخم ها از زیر شکم ماده هست و چه بهتر که باشه خود پرنده هم در طبیعت لونه رو به شکل شیب و گود درست میکنه که تخم ها در مرکز جمع بشن.

  59. با‌درود‌بخدمت‌استاد،ایا‌بزبان‌ساده‌و‌عامیانه‌در‌جفت‌زدن‌پرندهها‌ما‌با‌نشانی‌حلقه‌سیاه‌و‌یا‌سفید‌و‌یا‌فاقد‌هردوی‌این‌علائم‌دور‌چشمان‌پرنده،‌برزیلی‌‌میتونیم‌به‌هم‌سنخ‌و‌موافق‌‌بودننژاد‌برای‌گزینش‌‌‌در‌پرورش‌موفق‌‌اعتنا‌کنیم؟

    • بله برای جفت کردن طوطی برزیلی بسیاری از پرورش دهنده های حرفه ای در این زمینه هم نظر هستند که حلقه دور چشم باید مورد توجه باشه.
      بعنوان مثال فیشر و ماسک دار دور چشمشون حلقه هست ولی صورت هلویی نداره. برای اینکه جوجه های خوب و بارور تولید کرد بایستی به علائم دور چشم پرنده توجه بشه چون تو ژنتیکشون اثرگذار هست. طوطی های هم نژاد رو با هم جفت بندازید.

      • سلام من یک جفت طوطی برزیلی دارم که می‌خوام تو خونه پرورش بدم فقط می‌خوام یک بار جوجه بدن چیکار باید بکنم اصلا تو خونه میشه تو قفس؟

  60. سلام‌استاد،من‌سابقه‌۱۵‌سال‌پرورش‌طیور‌گوشتی‌در‌تجربه‌دارم،اما‌بدلیل‌بازنشستگی‌و‌تنوع‌در‌اقامت‌منزل‌تصمیم‌بپرورش‌طوطی‌برزیلی‌با‌رعایت‌موازین‌صنعتی‌و‌نوین‌حرفه،استدعای‌راهنمایی‌در‌موارد‌مبهم‌پرورش‌این‌پرنده‌مساعدت‌فرمایید،استاد‌در‌قفس‌کاسکویی‌بارتفاع‌نود‌سانت‌در‌۴۵‌در‌۴۵‌میتوان‌دو‌زوج‌پرنده‌مولد‌اسکان‌داد‌ودر‌موقع‌‌تخمگذاری‌دو‌تله‌تخم‌برای‌جوجه‌اوری‌قرار‌داد؟دوم‌ایا‌با‌دانخور‌شدن‌جوجه‌ها‌میتوان‌بطور‌گله‌ای‌در‌همین‌قفس‌بزرگ‌کاسگویی‌تا‌رسیدن‌ببلوغ‌از‌جوجه‌ها‌مراقبت‌کرد؟بهترین‌سایز‌لانه‌تخم‌برای‌پرنده‌برزیلی‌هفت‌تخم‌‌چه‌ابعادی‌داشته‌‌باشد‌تا‌به‌تخم‌و‌نوزادان‌پرنده‌اسیب‌نرسد؟قبلن‌از‌راهنماییتان‌سپاسگدارم

    • سلام، شما لطف دارید
      من پیشنهاد میکنم هر جفت در قفس جدا نگه دارید چون به خاطر قلمروطلبی، رقابت و پرخاشگری که به وجود میاره اصلا برای جفت ها خوب نیست.
      جوجه ها رو هم تا سن 40-50 روزگی میشه در ققس والدین نگه داشت ولی بعدش بهتره جدا کنید.
      ابعاد لانه رو نمیشه گفت چون به حس ماده هم ربط داره ولی لونه بزرگ رو انتخاب کنید چون ماده ها لونه دنج و بزرگ رو دوست دارند.

  61. سلام خسته نباشین من ماده ۶ ماهه دارم سبز صورت هلویی فقط باید با رنگ خودش و دقیق هم سن خودش جفت بندازم یا میشه یک رنگ دیگه و اختلاف سن دو الا سه ماه باشه

    • سلام، اون اختلاف سن جزئی مشکلی نداره در مورد نزاد هم با طوطی های مثل خودش جفت بنداز ولی رنگش متفات باشه فرقی نمیکنه.
      فقط با فیشر و ماسک دار جفت ننداز که جوجه عقیم میده. اگه دقت کنی طرح چشم یه سری طوطی برزیلی ها مثل همه اونا با هم میتونن جفت بشن مثل ماسک دار و فیشر. ولی صورت هلویی طرح چشمش طوری دیگه است.

  62. سلام اول اینکه خیلی ممنون برای توضیح تون ، بعد میخوانم بپرسم من یک طوطی برزیلی نر دارم که ۳ سالش است میخواستم بپرسم پیشه تو این سن براش یک طوطی ماده گرفت؟

  63. سلام
    من یک عدد کوتوله ماده ۷ ماهه خریدم که اهلیه و پرهاش قیچی ولی من بهش هرچی غذا میدم ناز میکنم با من اخت یا اهلی نمیشه و میترسه کلا دو روز هست که خریداری کردم ولی از من خیلی می‌ترسه و پوئن مثبتی که داره روی شونه عادت داره ولی وقتی روی شونه باهام بازی میکنه خیلی محکم بازی میکنه مثلا گوش رو به عنوان بازی درد میاره باید چیکار انجام داد که هم با من اخت بشه و یکم اروم تر شوخی کنه ؟ به زمان نیاز داره ؟ که با محیط اشنا بشه ؟

    • سلام، بله به زمان نیاز داره تازه دو روزه که خریدید هنوز به محیط عادت نکرده که. بذارید تو حال خودش بمونه تا خوب باه محیط عادت نه.

  64. سلام من چند تا سوال داشتم ۱- من در قزوین میخواهم طوطی برزیلی یقه زرد بگیرم قیمت گفته دو میلیون و پانصد جفت آیا مناسب است۲- یک جفت فیشر دارم اگر هر روز به جفت ها میوه و سبزیجات بدم اشکالی نداره۳- العان دارن لونه گرم میکنن اینا اگر۶ تا تخم بزارن ۵ تاش در بیا همه رو بزرگ میکنه یا نه فقط یکی شو بزرگ میکنه چون من یک جفت مرغ عشق داشتم ۶ تا تخم گذاشت همه درآمدن فقط به یکش غذا داد بقه مردن طوطی برزیلی هم همین طور است یا نه ۴- دانه ها فقط دانه مخلوط با پلت هست یا نه دانه دیگری هم میخورند ۵- این زود زود تخم میزارن بدنشون هم ضعیف میشه کی لونشون رو بردارم تا استراحت کنند و کی دوباره بزارم ۶- آیا والدین جوجه ها جوجه ها را دانخور میکنن یا ما باید یا بدهیم ۷- چند ماهگی از والدین جداشدن کنیم

    • سلام،
      1. درمورد قیمتشون اطلاعی ندارم و نمیشه قیمت گذاری کرد.
      2.تغذیه اصلی شون شامل دان ارزن و به مقدار خیلی کم کتان هست. سبزی و میوه برای تنوع 3 – 4 بار در هفته کافیه.
      3. نمیدونم نباید مزاحمشون بشوید قهر میکنن به جوجه ها نمیرسن
      4. همون ارزن و کتان براشون خوبه. پلت هم خوبه ولی فقط پلت نده بیماری کبدی میاره.
      5.بستگی به شما داره در سال برای 3 بار جوجه کشی پرنده هاتون رو اماده کنید بعدش لونه رو بردارید.
      6.اگه دخالت نکنید خودشون به جوجه ها یاد میدن دونخور بشن.
      7.تو 40 و نهایتا 50روزگی دیگه والدینشون بهشون نمیرسن مجبورشون میکنن مستقل بشن اون موقع میشه جدا کرد.

  65. سلام وقتتون بخیر
    یه جفت طوطی کوتوله داریم
    هر یه ماه تقریبا دو سه تا تخم می زارن
    روش هم میشینن اما باز نمیشه
    چه کمکی میتونم بکنم بهشون ؟!

    • سلام، تخمگذاری پشت سر هم هر ماه اصلا خوب نیست براشون باعث ضعف میشه مشکل تخم ماندگی ایجاد میکنه. اگه تخم ها نطفه دار نیستن پرنده هاتون دروگه و عقیم هستند.

  66. سلام
    در صورتی که 9 تا تخم گزاشته باشند، حتما هر دو ماده هستند.؟
    الان 18 روز از اولین تخم گذشته ولی هنوزم می خواهند تخم بزارند.
    لانه را از قفس در بیارم؟

  67. سلام آیا طوطی نر هم تراش های چوب که برای لانه است را زیر پر و بال و دمش میگذاره؟
    یا فقط پرنده ماده اینکار را انجام میده؟
    چون طوطی های من که تخم گذاری و حتی جفت گیری نکرده اند پرنده نر برای اولین بار این کار را داره انجام میده!

      • ممنون
        مصرف دانه پرنده هام کاهش پیدا کرده کمتر از دوبار در هفته دان خوری را پر میکنم
        چیکار کنم خوراکشون زیاد بشه؟

        • سلام، تمامی جزئیات رو بررسی کنید بی اشتهایی یکی از نشانه های بیماری است. ایا پرریزی شدید دارن؟

          • سلام
            نه پر ریزی مثل همیشه عادی است، اما پرنده نر برخی اوقات نمی‌ذاره که ماده خودش دانه بخوره و نر مصرف آبش زیاده چون مدام دانه برا ماده بالا میاره . نر پایش را تو دلش جمع می‌کنه و روی یک پا می ایسته، چهار ماهی هم هست که یکم مدفوع نر آبکی است دامپزشکی هم بردم دارو داد اما تغییر خاصی نکرده فقط قسمت جامد مدفوعش هم تشکیل میشه، فکر کنم از بس آب میخوره مدفوع آبکی داره.
            تتراسایکلین و پروبیوتیک و … داد.
            چیکار کنم؟

  68. سلام وقت بخیر
    من یه جفت کوتوله دارم جفت گیری هم کردند تخم گذاشتند ولی ماده اصلا روی تخم ها نمیشینه بیشتر به فکر خودشون هستند اصلا انگار نه انگار این تخم گذاشته چیکار کنم؟
    دانه خوبی دارند آب غذا هم هست لونه ی خوبی هم دارند چیکار کنم

    • سلام، شاید تخمگذاریش تموم نشده باشه اینا بر حسب غریزه تا وقتی تخمگذاریشون تموم نشه مرتب رو تخم نیمخوابن چون میخوان جوجه ها با فاصله سنی کم دنیا بیان.
      بعدشم اگه نخواد رو تخم ها بخوابه هیچ کاری نمیتونید انجام بدین جز اینکه یه دستگاه جوجه کشی حرفه ای خانگی مثل ایزی باتور 6 بخرید.

  69. سلام. من یه طوطی ماده فیشر دارم که حدود دو سه سالشه و ماده است (۱۰۰ درصد میدونم چون تخم تنهایی گذاشته و دیدم) و یه طوطی لیلیان آبی پیشونی نارنجی دارم که نره(اینو تقریبا سه ماهه دارم و گفتن نره) و حدود یک سالشه. این دو تا چندین بار جفت گیری کردن و حتی نر هم نمیذاره ماده دونه بخوره و تو دهنش بالا میاره اما خبری از تخم کردن نیست. حتی ماده اکثرا سنگین هم راه میره، انگار احتیاط میکنه ولی خبری نیست. یعنی تخم میذارن و جوجه میشه؟ یه سوال دیگه اصلا این دو نژاد جفت خوبی میشن؟ و جوجه هاشون عقیم نخواهند شد؟

    • سلام، در مورد جوجه ها نمیدونم ولی پس ماده رو نگاه کنید اگه ورم داره یعنی تخم تو شکمشه .
      حواستون باشه ماده هایی که در زمان تنهایی تخمگذاری میکنند بیشتر دچار تخم ماندگی میشن.
      چند وقته که جفت شدن؟

  70. سلام من یک جفت کوتوله دارم ۲ هفته خریدم
    و اون موقع که خریدم تخم داشت الان نگاه میکنم یکی از تخم هاش رگ نداره به خاطر جا به جایی هست
    احتمال داره اونایی دیگه هم بمیرن یا ضعیف باشن

    • سلام، خرید پرنده با تخم کار اشتباهیه.
      ممکنه اون تخم ها اصلا متعلق به اون پرنده ها نباشه و تخم هرز باشه. یا که اصلا پرنده هاتون عقیم باشن. همچنین وقتی جاشون عوض میشه استرس میگیرن و رو تخم ها نمیخوابن میندازن بیرون لونه یا میخورن خلاصه که نباید پرنده رو وقتی تخم داره بخرید. برای جفت گیری دفعه بعدی هم بده ماده جوجه نمیده افسرده میشه دیگه تمایل به جوجه کشی پیدا نمیکنه.

    • سلام، تخم منداب براش مفید خواهد بود. قطره ضدچسبندگی و تخم ماندگی هم تو بازار هست میتیونید تهیه کنید. در شرایط اضطراری با روغن زیتون و ماساژ نرم باید تخم رو خارج کنید.

  71. سلام، وقت بخیر، طوطی برزیلی ما ۲۸ روز از اخرین تخمش گذشته بود ولی جوجه بدنیا نیومد، یکی از تخمها رو شکستیم داخلش جوجه ای نصف نیمه حتی نوک هم داشت ولی بوی بدی میداد ایا این یعنی هنوز داشته رشد میکرده یااینکه مرده بوده؟

    • سلام، جوجه ها تلف شدن. ممکنه نطفه شون ضعیف بوده یا تغذیه خوبی نداشتن یا به خوبی گرم نشدن.

  72. و یه سوال دیگه، من طوطیم دستی هست،در زمان جفت گیری دیگه نباید تا زمانی که جوجه ها به دنیا بیان،از قفس بیاد بیرون؟!

    • بله باید داخل قفس باشه البته خودش به صورت غریزی اینو درک میکنه فقط طوطی دستی کمی سخت جفت میخوره.

  73. سلام،وقتتون بخیر،خسته نباشید.
    ببخشید من یه سوال داشتم،من یه طوطی برزیلی صورت هلویی ماده دارم،دستی هست از جوجه گی پیش خودم بوده،یک سال و نیمش هست،میخواستم بدونم با نژاد طوطی برزیلی صورت قرمز یا فیشر میتونه جفت گیری بکنه؟! و یا با همون نژاد خودش صورت هلویی؟و اینکه من اگه یه جفت براش بیارم،باید یه مدت تو قفس های جدا،پیش هم باشن تا به هم عادت کنن،بعد تو یه قفس باشن؟!
    و اینکه هر دو باید بالای یک سال سن داشته باشن؟!
    ممنون میشم بگید🙏🙏

    • سلام، با فیشر جفت ننداز که جوجه شون عقیم میشه ولی با نژاد خودش مشکلی نداره.
      بله بهتر در قفس جدا باشند تا هم جدیده به محیط عادت کنه هم استرسش رفع شه.
      همسن بگیر کوچیک باشه ماده میزنتش.

  74. سلام وقت بخیر
    یه جفت کوتوله دارم، که بیشتر وقت ها پاهاشون را گرفتند به چوب ولی آنقدر بال میزند که انگار دارند پرواز میکند و بعد هم این طرف و اون طرف می‌پرد و ادامه میده، بیشتر وقت ها هم پرنده نر این کار را انجام میده
    پر و بالشون هم مشکلی ندارم که مثلاً کنه یا رشک داشته باشند
    مشکل از چیه؟

  75. سلام و درود
    ببخشید ازتون یک راهنماییمیخواستم.
    کوتوله برزیلی های من ماده زرد هستش و نر سبز رنگ هستش
    ۴تا تخم گذاشتند.
    الان ۲۵ روزه از زمان تخم گذاریشون گذشته و یکی از جوجه ها از تخم در امد و امروز هنوز بدنش گرم بود ولی مرده و من سه تای دیگر رو جلوی چراغ قوه گرفتم اصلا چیزی بهش پیدا نبود و یکی از تخم هارو از رو کنجکاوی باز کردم جوجه داخلش صدا میکنه وفکر میکنم زود بازش کردم و فکر میکنم تخم هنوز کامل نشده البته من از روی ناراحتی درست ندیدمش فقط تخم را کمی لابه لاشو باز کردم و خیلی از این کارم ناراحتم الان باید چکارش کنم؟؟؟😢

    • سلام، کار خاصی نمیشه کرد. اگر ماده اون تخم رو قبول میکنه بذار سرجاش شاید امیدی باشه. دست مالی کردن لانه و دست زدن به تخم های طوطی برزیلی در حین جوجه کشی کاری به شدت اشتباه هست. هم به خاطر قهر کردن ماده و هم به خاطر آسیبی که به تخم ها میرسه.

      • سلام خسته نباشید چندمدتی هست یک جفت کوتله گرفتم یکی از کوتله ها ناخن پاهاش شکست کوتله ماده چندمدت مریض بود رفتم پیش دامپزشک یکچیزها بهم داد بهش دادم ازحالت مریضی دراومد الان سرحاله ولی پرهاش بهم ریخته میخواستم ببینم درست میشه بعد نمیدونم اون یکیش نرهست یا ماده از دهان هم غذا میگیرن باهم بازی میکنن ولی جنسیت نمیتونم تشخیص بدم ممنون

        • سلام، یه چکاپ ازشون بگیر باتوجه به وضعیت ناخن و پرها، ممکنه بیماری پر و منقار داشته باشن. یا اینکه واقعا کمبود ویتامین و مواد معدنی دارند و تغذیه شون خوب نیست.

  76. سلام خوبین خسته نباشین من یک جفت طوطی کوتوله دارم سه تا تخم گذاشتن هربار سه تا تخم می گذارند مگه نباید چهار تا یا شش تا بگذارند ؟؟

  77. سلام خسته نباشین طوطی برزیلی من سه تا تخم گذاشته ولی روی دوتاش میشینه این هم دائم نمیشینه پا میشه میره و میاد مشکلی برا تخم ها به وجود نمیاد ؟

    • سلام، شاید باز هم تخم داره اما اگه همین سه تا رو داره بااین وضعیت جوجه نمیشن. زیاد بهشون سر نزن قهر میکنن رو تخم ها نمیخوابن یا میترسن.

    • سلام،اگه پرنده ها نور کافی دریافت کنند محیطشون گرم و رطوبتس بالای 50 درصد باشه بله خوبه در غیر اینصورت غیر.

  78. ماده هم لانه اش را از چوبی به پلاستیکی جا به جا کردم لانه ی چوبی را خودم ساخته بودم چون درش باز نمیشد

  79. سلام خسته نباشید
    من یک طوطی برزیلی صورت هلویی زر دارم که نر هست و یه فیس وایت زیتونی ماده این ها چهار تا تخم گذاشتن که دوتاش فقط در اومدن و بعد از دوهفته یکی از بچه ها مرد حالا این یکی که باقی مونده تقریبا 1 ماهشه ولی نمی دونم چرا از گشنگی یا کنجکاوی از لانه افتاد پایان و ارتفاع یه خورد بالا بود ما گذاشتیمش سر جاش و مجدد افتاد برای بار دوم که گذاشتیم توی لونه دیگه سر شو بلند نکرد و کلا خوابید و الان هر چقدر پرنده نرع میخواد بهش غذا بده سرشو بالا نمیکنه
    مشکلش چیه؟؟

    • سلام، لونه ای رو باید تهیه کنید که فقط از بالا یعنی سقفش ورودی داشته باشه و اون ورودی روبرو را باید ببنیدید. جوجه چون کم کم به سن مستقل شدن نزدیک شده از لونه اومده بیرون ولی الان ضربه خورده احتمالا تلف خواهد شد. اگه غذا نخوره از گرسنگی میمیره با سرلاک مخصوص پرنده دستی بهش غذا بدین.

  80. سلام وقتتون بخیر یک سال است که برای پرنده ام جفت گرفتم، از نر و ماده بودن هم مطمئن هستم و تست لگن را انجام دادم، اما در طول یک سال حتی یک بار هم جفت گیری نکردند، یه مدت نر دنبال ماده میکرد و ماده هم فرار میکرد و نر هم بیخیال میشد، الان دیگه همین کار را هم انجام نمیدند‌.
    نر خیلی غذا بالا میاره اما ماده به ندرت غذا را میگیره.چیکار کنم
    قطره ad3e اصل تو بازار هست؟!
    چه مارکی بگیرم؟

    • سلام، بعضی ماده ها خیلی سخت جفت میخورن.
      قطره تابرنیل بگیر.
      محیط رو گرم نگه دارید بخور اکالیپتوس اطراف قفس پخش کنید به مدت 10 دقیقه. لانه بزرگ بذارید داخل قفس.

        • بله این قطره کافیه. ولی مولتی ویتامین هم میتونید براشون تهیه کنید و دو بار در هفته استفاده کنید. جوانه گندم و سفیده تخم مرغ آب پز شده هم برای اماده کردن جفت ها خیلی خوبه.

  81. سلام من دوتا کوتوله دارم تخم گذاشته اصلا نمی ره روش بخوابه با نوک هم هی به تخم ضربه میزنه
    می خواستم دلیل این کارش رو بدونم

    • سلام، رو یه دونه تخم که نمیخوابه هنوز تخمگذاریش تموم نشده بازم چندتا تخم میزاره بعد مرتب روشون میخوابه البته به شرطی که نترسن و مزاحمتی ایجاد نشه.

  82. با عرض سلام ، من یه جفت طوطی برزیلی دارم که ۷ تا جوجه دادن جوجه ها هم الان بزرگ شدن جوجه ارشد نزدیک ۳۰ روزشه و خودم دارم دستی تغذیش میکنم بقیه هم داخل لونه ان و از طریق والدین تغذیه میشن
    ولی سوالم اینه اینا دارن دوباره جفتگیری میکنن بین روز و پرنده ماده هم مجددا داره لونه سازی می‌کنه و یکمم پف کرده احتمال داره دوباره بخواد تخم بذاره؟ باید لونه رو بردارم ؟ یا چی ؟ اگه لونه رو بردارم تکلیف جوجه ها چی میشه ممنون میشم راهنمایی کنین

    • سلام، خیر به لونه کاری نداشته باشید متأسفانه این مشکل به خاطر تغذیه خوب مولدها زیاد پیش میاد. باید جلوی مست شدنشون رو گرفت غذاهایی که طبع سرد دارند بهشون بده. مثلا یکم عرق کاسنی تو آبخوریشون بریز. کاهو بده بهشون. اگه تخم کنه جوجه ها رو ول میکنه و جوجه ها به خاطر گرسنگی تلف خواهند شد. بی حالی و پف کردنش به خاطر تخم هست شکمش رو نگاه کنید یه وقت تخم ماندگی نداشته باشه.

    • سلام، شما هیچ کاری انجام ندین ماده خودش به جوجه اش غذا میده اگه نداد اونوقت باید سرلاک پرنده به جوجه بدهید. ولی فعلا نیاز نیست نر و ماده شما مشکلی ندارن که؟
      فقط غذای کافی و مقوی به نر و ماده بده مثل تخم مرغ آب پز، هویچ رنده شده، ارزن، جوانه گندم

  83. سلام من یک جفت دارم ولی هفته ی اول دو بار جفت کاری کردند ولی از آن موقع تا حالا جفت نزدن

  84. من یک جفت میخوام بخرم ۴ تا تخم گذاشته
    اگه بیارمش خونم باز میکنه
    باید چیکار کنم 🙏🙏🙏🙏

    • امیر جان گفتم که وقتی پرنده تخم داره اصلا جاش نباید عوض شه درگیری ترس و استرس میشن رو تخم ها نمیخوابن یا تخم ها رو از لونه میندازن بیرون. اصلا خرید پرنده با تخم کار اشتباهیه از کجا معلوم اون تخم ها برای اون پرنده هست این ترفند پرنده فروش ها برای قانع کردن مشتری است. مگر اینکه این پرنده ها خیلی رام و دستی باشن.

  85. یک سوال دیگه
    نر ماسک دار ( سر مشکی بدن ابی )
    ماده زرد ( سر نارنجی بدن زرد )
    جفت خوبیه ؟

  86. سلام من یک جفت تازه خریدم میخوام لونه بزارم ، تقذیه دوران جفت گیری و وقتی جوجه ها از تخم میان بیرون رو میگین 🙏🙏
    بعد از چند روز میتونم جوجه هارو از توی اغول در بیارم و سرلاک بدم ؟
    یک توضیح مختصر بهم میدین
    ممنون میشم 🙏🙏

    • سلام، عجله نکنید بذار یه ماه رد شده تا پرنده ها به محیط عادت کنند و استرسشون بره وگرنه جفت گیری نمیکنن.
      برای اماده کرده جفت ها علاوه بر غذای اصلی که ارزن و کتان هست، تخم مرغ آب پز، جوانه گندم، هویچ رنده شده، سبزی و میوه تازه و مکمل مثل ad3e بهشون بدهید. کف دریا هم بذارید تو قفس. جوجه ها رو هم بهتره خودشون غذا بدن سرلاک دادن هم سخته و هم خیلی کار حساسیه بعدش دونخور کردن اون جوجه سرلاکی هم که دردسر خودشو داره. ولی اگه والدش بهش غذا بدن تو 40 الی 50 روزگی دونخور میشه میاد بیرون از لونه.

  87. سلام من یک جفت کوتوله دارم ولی جفت گیری نکردن ولی ماده همش داخل لونه هست چه کار میکنه

    شاید هم جفت گیری کردن من ندید

    و بخاطر همین لونه رو برداشتم

    • سلام، چرا لونه رو برداشتین؟ اگه زیاد داخل لونه میرفت شاید تخم تو شکمش داشت بلکه جفت گیری کردند شما ندیدید. ایا از نوک هم غذا میگیرن؟ یا نر رفتارهایی مثل نگهبانی از لونه انجام میده؟ داخل لونه چیزی برای لانه سازی برده بودند؟

  88. سلام من یه طوطی برزیلی ماده سفید با سر نارنجی دارم که با مرغ عشق جفتگیری کردن و تخم گذاشتن بنظرتون تخم هاش جوجه میشه یا نه؟

    • سلام، بعید میدونم حتی اگه جوجه بشن اون جوجه ها حتما عقیم خواهند بود. تا حالا چنین چیزی نشنیدم.

  89. سلام
    جناب طوطی های من همین امروز داشتن جفت گیری میکردن و یه جوجه هم دارن میترسم در لونه رو ببندم جوجه بمیره حالا من چی کار کنم
    لطف کنین راهنمایی کنین

    • سلام، کاهو به طوطی هاتون بدید و 4 قطره عرق کاسنی تو آبخوریشون بریز مستی شون میره. چون تغذیه شون خوبه مجددا اماده شدن. جوجه شون چند روزه است؟ در لونه رو نبندید باید به جوجه غذا بدن.

      • جوجه امروز 33 یا 34 روزش هست وکمی پرواز میکنه فقط دون خور نشده
        بعضی موقع ها که درش میارم باهاش بازی کنم صدای مادرش رو میشنوه زود میپره روقفس از فاصله 2 یا 3 متری میپره

  90. سلام
    جوجه طوطی من مروز 31 روزش شده و پروبالش در اومده به جز پر سینه و پشتش که اونم کمی در اومده و رو به رشده من چند روزه میبینم جوجه میاد رو ورودی لونه و اونجا میشینه انگار که میخواد پرواز کنه و اینکه پدر مادرش بهش کم غذا میدن جناب این طبیعی هست، یا باید به فکر یه چاره باشم
    لطفا راهنماییم کنین چون میترسم جوجه بمیره

  91. سلام
    طوطی برزیلی های من بعد از یک سال ک خریدم بالاخره تخم گذاشتن و روی تخم خوابیدن؛ دیروز یک جوجه از تخم بیرون اومد، و ۲۴ ساعت میدونم ک نیاز ب تغذیه نداره؛ ولی امروز اصلا ندیدم ب جوجه غذا بدن؛ چجوری بفهمم جوجه تغذیه میشه یا نه؟

    • سلام، کاری به کارشون نداشته باش. زیاد سرک بکشی قهر میکنن به جوجه غذا نمیدن. خودشون به تغذیه جوجه رسیدگی میکنند فقط نباید مزاحمتی براشون ایجاد کرد.

  92. سلام من. یه جفت طوطی دارم و جوجه گذاشته بعد از حدود. 3 ماه بعد که جوجه ها الان. بالغ. شدند میخواد تخم. بزاره ولی جوجه ها هنوز پیشش هستن و من شروع در هام هست و نمیتونم. رسیدگی کنم الان دو تا تخم گذاشته تخم ها رو بردارم. یا چیکار کنم.؟؟

    یه جفت دیگه هم دارم اون هام جوجه ها هنوز پیششون هستند دونه خور شدن فقط یکیش کوچیکه. باز داره جفت‌گیری میکنه چیکار کنم میخوان. یک 4 یا 5 ما هم استراحت بدم. بهشون نمیدونم. باید چیکار کنم چون جوجه ها. فلج. یا. طلف میشن لطفا بگید

    • سلام، میتونید تخم ها را با تخم مصنوعی عوض کنید که پرنده فروش ها دارن اینطوری دیگه جوجه نمیدن و ضعیف نمیشن بعدش لونه رو بردارید و غذاهایی که طبع سرد دارند مثل کاهو بیشتر بهشون بدهید تا مست نشن.
      جوجه ها هم به اندازه کافی بزرگ شدن و میتونن مستقل بشن اگه قفس کوچک هست یه قفس بزرگتر بگیرید و جوجه ها رو جدا کنید.

    • تا 20 روز که هیچ تا 40 روز مادرشون با غذای هضم شده از چینه دانش بزرگشون میکنه. با سرلاک هم میشه جوجه ها رو بزرگ کرد ولی شما تجربه کافی رو ندارید توصیه نمیکم. بذار دونخور بشن تا 40 روزگی بعد بگیرید.

  93. سلام
    شرایط لازم خرید جوجه کوتوله چیه و آیا مهم هست که جوجه ها برای سری چندم تخم گذاری آنها باشه؟

    • سلام، در مورد سری چندم بگم که مشکلی نیست. شرایط خرید هم بهتره که جوجه ای رو بخرید که به تازگی دونخور شده باشه چون بزرگ کردن جوجه سرلاکی سخته و تو دو ماه اول جوجه بسیار آسیب پذیر هست.

  94. سلام من یک جفت آلبینو دارم تو لونه ان 24ساعته اما تخم نمیزارن باید چکار کنم از نر و ماده بودنشون مطمئنم

    • سلام، برای تخمگذاری و جفت گیری باید شرایط مهیا باشه شرایطی مثل نور کافی گرمای کافی، تغذیه خوب، محیط آرام و …
      ممکنه از ترس بیرون نمیان لونه رو زمانی باید گذاشت که پرنده ها جفت گیری کرده باشند.

  95. سلام من دوتا برزیلی دارن ماده رو از سه ماهگی خودم بزرگ کردم الان بالغ شده و یک ساله هس و رفتم براش نر خریدم نر هم یکونیم سالشه یه هفته قفساشونو جدا کردم الان دو روزه انداختم پیش هم ولی ماده به شدت نر رو میزنه کلا کلافم کرده ماده دوتا مرغ عشق دیگم دارم اونارم از بیرون قفس میزنه کلا بداخلاق شده شدید فقط گاز میگیره حتی منو

    • سلام، تو این وضعیت نباید جفت شه چون اصلا اماده نیست. در ضمن اون ماده احساس قلمروطلبی داره و رو قفسش حساسه. کنار هم نگه دارید در قفس های جداگانه.
      ایا ماده قبل اینکه نر رو بگیرید از سر مستی تخم گذاشته؟

  96. سلام خسته نباشید میبخشید من یک سوال داشتم من دو دانه طوطی برزیلی دارم که حالا ۸ دانه تخم‌گذاشته ایا این تخم ها نطفه دارد یا نی و ایا طوطی بریزلی ۸ دانه تخم‌میگذارد

    • سلام، تا انتهای جوجه کشی صبر کنید در مورد نطفه داشتنشون نمیشه چیزی گفت بخواهید نطفه سنجی هم بکنید ممکنه پرنده دیگه رو تخم ها نخوابه پس بهترین کار همون صبر کردن هستش.
      تعداد تخم ها کمی زیاده ولی گاها بیش از 8 تا هم تو یک دوره میزاره اگه تغذیه اش خوب باشه.

  97. سلام طوطی های من بعد از به دنیا آمدن جوجه،به جوجه غذا نمیدن و جوجه میمیره.علت چیه میشه توضیح بدین؟من فقط دون میزارم براشون با کمی تخمه،علت غذا ندادن چیست؟

    • سلام دلایل زیادی داره شما به جوجه دست نمیزنید که؟ غذای تقویتی مثل جوانه گندم یا تخم مرغ آب پز باید بهشون بدهید. تخمه زیاد خوب نیست. اگر غذا نمیدن باید با سرلاک مخصوص پرنده، جوجه ها رو بزرگ کنید.

  98. سلام من ی جفت سبز صورت هلویی خریدم بعد 1 ماه نیم تخم گذاشتن ولی 3 تخم گذاشته و رو تخم خوابید اون یکیا 5 تا اینا تخم گذاشتن دلیل تخم گذاری کمشون چیه

  99. سلام وقتتون بخیر
    من ی جفت کوتوله دارم ماده نر با نوک کرم
    نر سبز با نوک قرمز
    همه میگفتن جفت نمیشن اما شدن تخمم دادن اما نر تخمارو مینداخت بیرون اینبار ک تخم دادن نرو جدا کردم ماده رو تخم خوابیده اما نمیدونم تخما جوجه میشن یا ن بنظرتون اگ نطفه نداشته باشه بازم میخابه رو تخمش؟

    • سلام، بله میخوابه تا انتهای دوره صبر کنید و به تخم ها اصلا دست نزنید. ممکنه نر به خاطر مستی زیاد تخم ها رو انداخته بیرون یا که شما دست مالیش کردید.

  100. می خواستم بپرسم چرا طوطی ها من جوجه باز نمی کنند ولی تخم ها را بعداز ۲۵ روز می شکنم جوجه توش هست لطفا راهنمایم کنید

    • سلام، ممکنه نطفه شون ضعیف باشه یا اینکه شرایط محیطی مناسبی ندارن یا که سنشون زیاده. بعد یه دوره 2 ماهه استراحت، یه دوره تقویتشون کنید با قطره و مکمل تا مجددا جفت گیری کنند وقتی جفت شدن دمای محیط 25 درجه و محیط ارام باشه. به لونه و تخم ها هم اصلا دست نزنید.

    • اینا صدرصد جفت هستند نطفه ضعیفه جوجه میمیره از دادن پوسته تخم مرغ ابپز و سنگ کف دریا جلوگیری کن از عزق یونجه دو روز در هفته دو سر در ظرف ابخوری بریز و بعد از این از قطره adse استفاده کن منتقل شون کن به یک اتاق جداگانه که بخاری داشته باشه با پاشیدن اب روی دودکش بخاری رطوبت را بالا ببر تا 60 برسه یا میتوان از دستگاه بخور کنار لانه استفاذه کرد البته بخور گرم در زمستان و بخور سرد در تابستان به احتمال زیاد رطوبت پایین هست جوجه داخل تخم میمیره یا سر و صدای زیاد افراد در خانه

  101. با سلام و خسته نباشید
    من یه جفت کوتوله فیشر داشتم که مادش ۱۵ تا تخم کرد مرد من بعد ۱۰ روز رفتم برای نر یک جفت نقابدار خریدم الان به هم غذا میدن و جفتگیری میکنن امروز دیدم تخم کردن بعضی ها میگن که تخم هاشون پوک میشه بعضی ها میگن جوجه هاشون عقیم میشه و….
    درسته یا نه و اینکه بار اول چندتا جوجه میدن
    ممنون از سایت خوبتون

    • سلام، 15 تا تخم خیلی زیاده برای یک دوره برای همین تلف شده.
      اگه پرنده هاتون عقیم نباشن فیشر با ماسک دار جوجه بارور تولید میکنه.

      • سلام خسته نباشید طوطی های من تا الان دوتا تخم گذاشتن .این تخم خا رو باید از زیرشون بردارم مثل قناری باید تخم ها رو برداریم و یک دفعه همه رو بزاریم یا نه بزارم همینجور زیرشون باشن

        • سلام، اگه به تخم ها دست بزنید به احتمال خیلی زیاد ماده دیگه رو تخم ها نمیخوابه حتی از لونه میندازه بیرون. این طوطی ها وقتی تخمگذاریشون تموم شد مرتب رو تخم ها میخوابن و بصورت غریزی میدونند که از همان روز اول نباید رو تخم بخوابند. ولی خب همه جوجه ها با هم در یه روز متولد نخواهند شد.

  102. سلام
    امکان داره یک جفت سبز صورت هلویی که حتی یک پر زرد ندارند جوجه زرد بده اونم چشم قرمز.
    مولد های من دفعه اول کل جوجه هاش سبز صورت هلویی شد ولی دفعه دوم 3 تا جوجه سبز صورت هلویی داد و 3 تا جوجه زرد صورت هلویی چشم قرمز داد.

    • سلام، بله میشه احتمالا یکی از جفت ها ناقل اون موتاسیون بوده. کلا بحث ژنتیک اینا خیلی پیچیده است و تخصصی.

  103. سلام من دوتا طوطی برزیلی یکی رنگ سبز و دیگری زرد دارم زرده که ماده است ۳ تا تخم گذاشت بعد از ۲۷ روز جوجه اول متولد شد بالای لونه رو برداشتم نگاه کردم دور چشم هاش سیاه بود و تکون می‌خورد ولی فرداش مرد دومی هم بدنیا اومد صدا می‌کرد نرم یه بار دیدم بهش غذا میداد ۲ روز بعد مرد سومین تخم هم هنوز جوجه نشده ماده هم هنوز رو تخم نشسته کف لانه هم خاک اره هست ولی زیاد نیست نر دستی و ماده وحشی هست بنظرتون چرا جوجه ها میمیرند؟ با تشکر از راهنماییتون

    • سلام، خاک اره اصلا برای لونه خوب نیست براده چوب سفید بهتره. دلیل مرگ جوجه ها رو نمیتونم تشخیص بدم موارد زیادی هست باید بررسی بشه مثل احتمال عفونت بند ناف، گرسنگی، سردی هوا، مواد شیمیایی و غیره

  104. سلام
    من یه جفت کوتوله برزیلی دارم تخم گذاشتن ۴الی۵تا بعد ۱۸روز ۳تاشو دیدم ک یکیش بی نطفه بود ۲تاش سالم اون ۲تام رفتم دیدم جنازشون افتاده کف لونشون 😔 اخه چرا ؟؟؟؟ن

    • سلام، دوره جوجه کشی طوطی برزیلی 23 روز هست بعد 18 روز که تخم هاشون باز نمیشه. بعدشم بارها گفتیم که وقتی پرنده تخم داره و رو تخم خوابیده به لونه دست نزنید به تخم ها دست نزنید به جوجه هایی که تازه متولد شدن اصلا دست نزنید. اگه دست بزنید پرنده رو تخم نمیخوابه یا میندازه بیرون. جوجه هم باشه بهش غذا نمیده.
      ولی مشکل پرنده های شما ممکنه به خاطر ضعف مولدها باشه. یه دو ماه بذار استراحت کنند بعد یه دوره خوب تقویتشون کنید با مکمل و قطره مخصوص (پت شاپ ها دارن).

  105. سلام، طوطی های من بیشتر از 4 جوجه رو نمیتونن بزرگ کنن، چون دفعه قبل بلد نبودم یکی از جوجه ها مرد ولی این سر این نزاشتم جوجه بمیره و نجاتش دادم و خودم سرلاکیش کردم فقط این خیلی سر صدا میکنه اون یکی هم خودم سرلاکی کردم ولی اون سر صدا نکنه میشه راهنماییم کنیم، چون دفعه اولم هست نمیدونم چی کار کنم

  106. سلام
    من یدونه فیشر سبز پسر یساله دارم میخوام واسش جفت بخرم، به جز نژاد خودش کدوم نژاد رو قبول میکنه؟ و اینکه فیشرها چند رنگ دارن؟ لطفا راهنماییم کنید

    مرسی

  107. یک جفت کوتوله برزیلی دارم ولی هم نژاد نیستن و هم سن هم نیستن ماده 7 ماه نر 10 ماهه است اشکال نداره

    • سلام، سنشون زیاد فاصله نداره مشکلی نیست فقط فعلا برای جفت شدنشون کمی زوده. باید صبر کنید

  108. سلام من یک جفت طوطی برزیلی دارم جفت گیرشون رو کردن با چشمهای خودم دیدم نر و ماده بودنشون رو هم تایید میکنم کوتوله ها تقریبا ۱۱ماهه هستن و دفعه اول ۴تا تخم کردن بعد از گذشت ۳۰روز که دیدم تخم ها جوجه نشدن نگاه کردن تخم سالم بود و یکی رو شکستم نطفش بنظر ضعیف بود و زرده تخم هم سالم سالم انگار که تخم رو یک ساعت جلوتر گذاشته … …. چیکار باید بکنم که کوتوله های من جوجه بدن به من ؟؟؟؟؟

  109. سلام میشه طوطی سبز صورت هلویی و زرد صورت هلویی رو جفت انداخت یا صورت هلویی رو با انواع وایت فیس جفت انداخت، یک جفت می خوام بگیرم ممنون میشم کمکم کنین

  110. سلام و احترام
    یک جفت طوطی برزیلی دارم که سن ماده بیشتر هستش، ماده لونه گذاشته و چند بار دیدم که جفت گیری می کنند ولی نر اولین بارش هست جفتگیری ، جدیدا نر از ماده فرار می کنه و ماده دنبالش می‌ره و اون مدام فرار می کنه ، چکار باید کنم ، اگر راهنمایی کنید ممنون میشم

    • سلام، کار خاصی نمیشه کرد، نر کم تجربه هست ولی به مرور خوب میشه فقط مزاحمشون نشوید و به لانه دست نزنید.

  111. سلام من طوطی برزیلیام دوتا تخم گزاشتن ماده با نر میان بیرون زیاد رو تخم نمی خابن واسه چیه تخمه آخرو نزاشته یاچی

  112. طوطی برزیلی من تکه و تقریبا دو با سه ماهه است و آیا هنوز بچه است برای تخم گذاری و اینکه آیا نتونه با زودی بزرگ تر از خوش باشه

    • سلام، برای تخمگذاری هنوز سنشون کمه از 9 الی 12 ماهگی به بعد بالغ میشن. اگه کنار یه طوطی برزیلی بزرگتر از خودش باشه بزرگه بهش زور میگه مثلا اول بزرگه باید غذا بخوره جای خوب برای بزرگه خواهد بود و …

  113. نحوه استراحت دهی روبگید ،بعد از جوجع کشی باید لونه رو برداریم؟ اگ برداریم باز باید کی بزاریم ؟

    • سلام، لونه رو که تا وقتی جوجه ها دونخور نشن (40 روزگی به بعد) نمیشه برداشت. بعدش میتونید بردارید تا حداقل 3 ماه استراحت داشته باشن.

        • خواهش میکنم. تو پرورش گله ای هم بستگی به تعداد داره ولی لانه های متعدد (به تعداد جفت ها) در ارتفاع های مختلف باید براشون بذارین هرچند سر لانه هم ممکنه با هم درگیر شن. معمولا قوی ترین ها بهترین لونه رو انتخاب میکنن . بقیه لانه ها رو هم باید همونجا نصب کنید.
          شما که تجربه تون کمه با تعداد زیاد شروع نکنید حداکثر دو جفت نگه دارید یکم تجربه کسب کنید بعد.

  114. سلام من طوطی مادم تازه از لونه اومده بیرون یک هفته تو بود ولی تخم نزاشت اومد بیرون امروز ولشکردم و نمیتونه پرواز کنه خیلی نگرانشم مشکلش چیه

  115. سلام من یک طوطی برزیلی نر داشتم رفتم یک ماده هم گرفتم آزمایش تشخیص جنسیت هم بردمشون نرو ماده هستن حدود یک ماه دارمشون یک هفته پیش براشون لونه گذاشتم میرن داخل لونه ولی بیشتر ماده میره نرهم بعضی وقت ها میره ولی من ندیدم جفت گیری کنن چون توی انباری هستند به‌نظر شما چرا اینقدر میرن توی لونه

  116. سلام
    من به تازگی یک جفت پرنده کوتوله تخم گذار گرفتم ک دستی نیستند اوایل داخل لونشون میرفتن ولی از وقتی خاک اره ریختم داخل لونشون دیگه داخل لونشون نمیشن ممنون میشم اگر بهم بگید چکار کنم؟

  117. سلام طوطی های من جوجه کردن و متاسفانه یکی از اونها توسط طوطی نر کشته شد ولی جوجه بعدی در داخل لونه است و نمی تونم بفهمم زنده یا نه؟؟؟
    به نظرتون چی کار کنم؟؟؟؟؟

  118. سلام طوطی های من دوباره تخم گذاشتن چون یه چند روز من جلوتر در لونه باز کردم بهشون چه بدم بخورن که بدنشون ضعیف نشه منظورم از یه چند روز 15 روز هست

  119. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید طوطی های من نه ماه است که جفت شدند، اما تخم گذاری نکردند و به گفته شما نمیتونم جفت پرنده ام را تغییر بدم، من هم خیلی دوست دارم که پرنده هام تخم گذاری کنند، اگه میشه یه راهی بهم نشون بدید، دارویی مکملی، یه روشی، هر چیزی که بتونم تخم گذاری پرنده هام را ببینم .
    اشتباه کردم که به گفته پرنده فروش اعتماد کرد و سریعا پرنده اش را به عنوان جفت طوطی ام انتخاب کردم 😔

      • مولتی ویتامین و کف دریا هم میدم
        ولی فکر کنم دیگه اینا تخم گذاری نخواهند کرد، طوطی من حرکاتی مثل دور خودش چرخیدن و صدا تیک تیک و باز کردن بالا ها را فقط برا خودم انجام میده نه جفتش!

        • این مشکل برمیگیرده به اینکه اون پرنده اهلی بوده ! باید از حالت اهلی دربیاد ! نباید بیاریش پیش خودت یا از قفس درش بیاری
          نباید زیاد بهش سربزنی تا به جفتش عادت کنه
          اصطلاحا نمیشه هم خدارو بخوای هم خرما !!
          یا باید شرایطی باشه که تخم بزاره یا اینکه اهلی باشه ! یکیش امکان پذیر هست

          • سلام مجدد
            خب نه ماهی میشه که پرنده ام دیگه پیش خودم نیست و داخل زیر زمین که خودمون رفت و آمدی نداریم نگهداریشون میکنم.حتی صحبت هم نمیکنم باهاشون، اما وقتی دستم را برای ریختن دانه و… داخل قفس میبرم حرکاتی که خدمتتون گفتم را فورا انجام میده.
            در واقع به گفته ی شما اگه من جفت دیگه ای هم تهیه کنم تاثیری نداره، چون طوطی دستی شده و به خودم علاقه داره، درسته؟

            • طوطی های دستی هم کم کم میتونن جفتگیری کنن ولی این مورد اگه 9 ماه هست و این شرایطی که گفتید رو داره و هنوز هیچ تغییری نکرده، بعیده با این جفت بشه
              به نظرم تغییر بده ولی اینبار 2 هفته جوری باشه که همدیگه رو نبینن و صدای همو بشنون
              دو هفته همدیگه رو ببینن ولی قفس جدا باشه
              و بعد برن کنار همدیگه

    • سلام
      نیازی به دونستن شما نیست ! زیاد هم اینجور مواقع نرید کنار قفس اجازه بدید با ارامش کامل کار خودشونو کنن

  120. سلام وقتتون بخیر، به علت اینکه طوطی ها تخم گذاری نکردند بعد از ده ماه که جفت شدند، قصد دارم طوطی جدیدی جهت جفت شدن تهیه کنم.
    آیا برا هردو طوطی که الان جفت هستند مشکلی به وجود نمیاد، در ضمن طوطی که خیلی به جفتش وابسته است را می‌خوام بفروشم، چون فقط وابسته است اصلا علاقه ای نشون نمیده، مثلاً وقتی جفتش غذا بالا میاره اصلا حواسش نیست و به ندرت میگیره، یا وقتی طوطی خودم تمایل داره که اون نوازشش کنه اینکار را انجام نمیده.
    میخوام خیالم راحت بشه که آیا این کار مشکل ساز است یا خیر؟
    بعد طوطی نر هم که دستی است یکم دنبالش می‌کنه و اون فرار می‌کنه بعد هم بیخیال میشه، بهم گفتند طوطی های دستی تخم گذاری نمی‌کنند! آیا درسته؟
    لطفاً در مورد عوض کردن یکی از طوطی ها بهم توضیح بدید.

    • سلام، طوطی دستی هم تخمگذاری میکنه فقط باید بیشتر با جفتش وقت بگذرونه نا به صاحبش.
      اول باید از جنسیت پرنده هاتون مطمئن شوید چون وقتی هم جنس باشند علاقه ای به هم نشان نمیدهند. یا اینکه نر ضعیف هست و ماده تمایلی ب جفت گیری نشن نمیده.
      مطمئنا جدا کردن جفت ها باعث افسردگی اونا خواهد شد اگه به هم وابسته هستن.
      اگه قفس بزرگه یه ماده دیگه هم بگیرید چون نر با دو ماده جفت میخوره.

  121. سلام من تقریبا یک هفته هست در لونه رو بستم به طوطی هام استراحت دادم ولی از رفتار های ماده معلومه تخم تو شکمش داره، پف میکنه خودشو و مدفوعش بزرگ شده، نر هم خیلی مستی میکنه خیلی میخونه، لطفا راهنماییم کنین میترسم طوطی هام بمیرن. درضم اصلا ضعیف نشدن

    • سلام، بهتره در لونه رو باز کنید حواستون باشه تخم تو شکم ماده گیر نکنه که خطرناکه براش. اگه قصد جوجه کشی ندارید بعد اتمام تخمگذاری ماده، تخم های مصنوعی زیرش بگذارید یا تخم ها را با یک سوزن سوراخ کنید. هرچند که با دست مالی کردن تخم ها دیگه پرنده روش نمیخوابه. برای کاهش مستی شون هم تخم کاهو یا عرق کاسنی مفیده

  122. سلام‌ خسته نباشید من یه جفت طوطی برزیلی دارم که چهارتا تخم گژاشته ولی ماده خیلی ضعیف شده جون نداره اصلا لونه رو برداشتم بعد دوهفته هنوز ماده ضعیفه با نوک میگیره میله قفس رو راه میره چیکار کنم نر هم‌باز جفت گیری میکنه دوبار بااون حالش جداش کنم از هم ؟

    • سلام، برای کاهش مستی نر بهش کمی تخم کاهو و عرق کاسنی بدهید. تغذیه ماده رو هم تقویت کنید بهش مکمل و مولتی ویتامین و مینرال بدهید داخل قفسش کف دریا بگذارید یا که قطره کلسیم براش بگیرید.
      اگه نر همچنان تمایل به جفت گیری داره بهتره جدا بشن چون جفت گیری باعث تحریک تخمدان ماده برای تخمگذاری مجدد میشه.

  123. الان فصل پر ریزیشونه؟آخه پرنده های من همش تو قفسش ن پر هست
    جفت گیری میکنن و دارن برای تخم گزاری آماده میشن ،ممکن برای اون باشه؟
    علائمی هم از بیماری ندارن

    • سلام، خیر اواسط تابستان معمولا پرریزی میکنن. در زمان تخمگذاری یکم پرریزی دارند ولی شدید نیست.

  124. سلام وقت بخیر از کجا بدونیم تا نر یا دوتا ماده باهم جفت نزدیم اگه تخم گذاشتن جوجه نشد ۲تا ماده ان یه توضیح بده ممنونم

    • سلام، جنس نر و ماده این پرنده خیلی شبیه هم هستند و حتی گاها رفتارشون هم یکیه و مثل هم رفتار میکنن. برای شناسایی نر و ماده باید تست آزمایشگاهی ازشون بگیرید.
      اگه تعداد تخم ها زیاد بود مثلا بیش از 9 تا به احتمال بسیار قوی هر دو ماده اند. ولی اگه تخم ها به جوجه تبدیل نشد ممکنه نر و ماده عقیم باشند یا اینکه هر دو ماده اند.

  125. سلام خسته نباشید
    من یه جفت طوطی برزیلی داشتم که نره مردش حالا طوطی ماده خیلی جیغ می زنه و بی حال شده، بنظرتون یه نره دیگه براش بگیرم حالش خوب بشه؟
    ممنون می‌شم بگید

    • سلام، ماده تا یه مدت افسرده خواهد بود. میتویند براش جفت دیگه بگیرید ولی زود همو قبول نخواهند کرد.

      • خیلی ممنون فقط یه سوال دیگه دارم که می خوام بدانم اگر بخواهم برایش یه جفت بگیرم نژاد همان طوطیم باشد یا اگر نژاد دیگه ای بود اشکالی نداره؟

        • هم سن و هم نژاد باشند بهتره. برخی نژادها رو نمیشه با نژادهای دیگه جفت انداخت مثل ماسک دار و فیشر که با صورت هلویی نباید جفت بخوره.

  126. سلام
    من یه جفت کوتوله دارم که تقریبا ۳ هفته ای هست که جفت انداختمشون،رابطه خوبی باهم دارن.ماده بیشتر اوقات میره داخل لونه و نرش بیرون وای میسته،البته گاهی اوقات هم با هم میرن.
    میخواستم بدونم طبق تجربه کی تخم گذاری میکنن؟

    • سلام، خوبه علائم جفت شدن دارن و نر داره بیرون نگهبانی میده. یک الی 3 هفته بعد جفت گیری ماده تخمگذاری میکنه. محیط باید حتما ارام و به دور از عوامل استرس زا باشه. دمای محیط هم بین 25 الی 29 درجه.
      قفس رو به هیچ عنوان جابجا نکنید و دست به لانه نزنید.

  127. پرنده هام جفتن و روزی دو بار جفت گیری میکنن و تخم نزاشتن هنوز ولی تو لونه هستن بیشتر
    ماده پرهای جلوی سینه اش یکم میریزه و نر هم دستشوییش خیلی زیاد شده
    هر دو شون حالشون خوبه و هیچ علائمی از بیماره نشون نمیدن
    مریض شدن؟و تخم میزارن؟

  128. سلام وقتتون بخیر من کمتراز یک هفتس که یک جفت طوطی کوتوله فیشرخریدم که صاحبش گفت جوجه ازشون گرفته وعکسش نشونم دادزمانی که خریدم تو قفس صاحبش لونه بود وجفتشون تولونه بودن منم تقریبا بعد 3 روز که آوردمشون خونه لونه براشون گزاشتم بعد چندساعت رفتن جفتشون داخل لانه خوابیدن
    یعنی میخوان تخم بزارن؟باید کار خاصی بکنم؟تقویتشون کنم یا از روی عادت میرن داخل لونه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    تجربه ای هم تاحالا توی جوجه کشی از طوطی برزیلی ونگهداریشون نداشتم

    • سلام، فعلا کاری بهشون نداشته باشید جاشون عوض شده دچار استرس شده اند و تخمگذاری نخواهند کرد. باید صبر کنید تا به محیط عادت کنند. همون غذایی که صاحب قبلیش بهش میداد استفاده کنید.

  129. سلام خسته نباشید من دیروز نگاه کردم دیدم کوتوله هام ۳ تا تخم گذاشتن میخواستم بدونم چه چیزایی باید بهش بدم چه چیزایی نباید بهش بدم

    • سلام، گندم خیس خورده یا جوانه گندم و تخم مرغ آب پز، سبزی تازه، هویچ رنده شده، تخم ارزن و کتان به نسبت چهار به یک در این دوره به پرنده هاتون بدهید.

  130. سلام وقت بخیر
    یکی از طوطی ها داخل مدفوعش دانه هضم نشده هست و یکی دیگه مدفوعش مثل آبه و میپاشه، بهم گفتند ماسه دریایی بهشون بده.
    میخواستم نظر شما را در این باره بدونم، لطفاً راهنمایی کنید، سپاس از شما

    • سلام، بله ماسه دریایی خوبه باعث میشه که سنگدان پرنده بهتر بتونه غذا رو آسیاب و هضم کنه ولی شما باید مراقب باشید که عفونت روده ای نداشته باشند پیشنهاد میکنم یه دوره پروبیوتیک مخصوص پرنده بگیرید و برای پرنده تون استفاده کنید. در ضمن غذا و دون پرنده باید کاملا تمیز و تازه باشه.

      • خیلی ممنون، برای پرنده دیگه ماسه مناسب نیست؟
        بله،قبلاً بهم گفته بودید آموکسی سیلین بدم.
        واقعاً شما انسان خیلی خوبی هستید که اینطور به سوالات پاسخ میدید.

  131. من یه طوطی رزیکولیس دارم،ینی دور چشمش سفید نیست.ماده هست اینطور که نشون میده خیلی گشتم ولی پرنده نر هنوز نتونستم پیدا کنم.الان ۷ ماهه هست.هرچی میبینه میزاره تو دمش میبره توی کابینت مون لونه درست کرده رفتارش عوض شده خیلی گاز میگیره چطوری یه کار کنم برگرده به قبل چون نر که نداره تا جفت گیری کنه همش میره تو اون لونه ای که درست کرده.جالبه که من سه مدل لونه داشتم ولی اصلا از اول از اونا خوشش نمیومد ولی اینی که خودش درست کرده رو ول نمیکنه.فعلا یه سفره حصیری داشتم که اونو برداشتم تا نتونه ازش بکنه برای لونه اش ولی خیلی سرگردون شده میاد دوره میزنه میبینه اون سفرهع نیس میره تو لونه. الان چکار کنم که از این حالت که شنیدم میگن مستی دربیاد چون من تجربه ای ندارم و خیلی هم علاقه ندارم جفت و تخم و اینا براش بگیرم ولی اونور دلم نمیخاد پرنده سختش بشه چون شنیدم بدون جفت میمیرن یا مریض میشن.قبل این دوره خیلی خوش اخلاق بود تقریبا گاز نمی‌گرفت ولی الان غذا با دستم بهش میدم غذا رو نمیگیره انگشت منو گاز میگیره.اگر لطف کنید راهنماییم کنید ممنون میشم الان باید اون لونه شو خراب کنم؟میترسم خراب کنم مریض بشه

    • سلام، پرخاشگریش به خاطر آماده شدن برای تخمگذاری هست و بصورت غریزی برای دفاع از لانه و تخم ها اینطور پرخاشگر میشن.
      میتونید کاهو بهش بدهید یا اینکه کمی عرق کاسنی تو آبخوریش بریزید این دو باعث کاهش مستی اش میشه. در کل تا وقتیکه پرنده جفت نداره و جفت ها با هم نیستند نباید لونه گذاشت چون لونه گذاشتن پرنده رو به جوجه کشی تشویق میکنه.

      • سلام مرسی که جواب من رو دادید امیدوارم الان هم بتونید راهنمایی کنید طوطی من تو لونه اش طی هفته گذشته سه تا تخم گذاشته.امروز فهمیدم تخم سوم رو گذاشته وقتی که یهو به صورت پشت سر هم شروع کرد بال بال زدن خیلی تند تند و ازین ور به اون ور می‌پرید توی لونه اش که در واقع کابینت آشپزخونه هست من نگران شدم و برای اینکه نیافته پایین رفتم آوردمش کلی تو دستم نازش کردم معلوم بود خیلی خسته هست ولی ایستایی اش مشکلی نداشت.من خیلی نگران بودم رفتم با آب ولرم یکم پاهاشو خیس کردم خیلی پاهاشو مرتب میکنه و سمت خروجی مدفوع هم خیلی با نوکش سعی می‌کرد بزنه به اونجا و پرهای نزدیک اونجا رو نوک میزد .خلاصه من چندساعت گذاشتمش قفس ولی امروز آخر هفته هی دسترسی به دکتر اصلا ندارم نمیدونم اصلا نیاز هست یا نه در کل توی قفس خیلی خسته بود روی چوب نشسته بود نیافتاد پایین ولی چشماشو بسته بود و یکمی تکون تکون می‌خورد قبلا موقع خوابش من متوجه تکون خوردنش نمی‌شدم ولی الان تکون می‌خورد و چشماش بسته بود آوردمش بیرون کمی نازش کردم و غذا هم ارزن و آب یکمی خورد دوباره حالت سرگردانی داشت بردمش دم لونه اش دیدم میخاد بره اونجا گذاشتمش تو لونه اش نمیدونم الان چکار کنم میترسم یه وخ مشکلی براش پیش بیاد سه تا تخم مستی زیاد نیست؟من اصلا نمیدونم بالاخره بزارم تو لونه بمونه یا نه بیارمش بیرون بزارمش قفس؟امروز قبل از عصر که بال بال بزنه خیلی حالش خوب بود حتی دوبار از لونه اش اومد بیرون توی خونه راه رفت و دونه و آب خورد ولی از عصر که اینطوری شد من خیلی نگرانش هستم نمیدونم چکار کنم شما میشه نظرتون بگید؟

        • سلام، خواهش میکنم
          به نظر میرسه که یا پرنده شما به خاطر تخمگذاری ضعیف شده با اینکه تخم داخل بدنش گیر کرده. نگاه کنید که نزدیک مخرجش ورم نداشته باشه اگر بود یعنی تخم گیر کرده و سریعا باید بیرون بیاد. ویدیوی اموزشی داره تو نت سرچ کنید یاد بگیرد. همچنین میتونید مخرجو با روغن زیتون ماساژ بدهید.
          اگر تخم داخل بدنش گیر نکرده پس تغذیه اش رو تقویت کنید کف دریا که منبع کلسیم هست بهش بدین.

      • منظورم پرهاش بود کی برد نوشته پاهاش.کمی بدنش و پرهاش رو با آب ولرم خیس کردم چون خیلی نوک به پرهاش میزد گفتم ده روزی هست حمام نرفته و آبتنی نکرده شاید برای اون اینطوری شد.اون حالت بال بال زدنش خیلی یه جوری بود انگار میخاست چیزی رو اعلام کنه جلب توجه کنه.در صورتی که برای دوتا تخم دیگه اش اصلا همچین کاری نکرده بود.خیلی نگرانشم. اینجا هم دکتر خوب نمیشناسم که ببرمش اصلا نمیدونم نیاز هست ببرمش دام پزشک یا نه

    • سلام، بستگی به نحوه تغذیه و شرایط اب و هوایی محیط نگهداریشون داره در سال دوبار میشه ازشون جوجه گرفت.

  132. سلام وقت بخیر طوطی های من هم از دهن همدیگه غذا میگیرند، هم داخل لانه میروند، مکمل ها هم استفاده کردم براشون.
    اما تخم گذاری نکردند، طوطی ماده ای که عقیم باشه تخم گذاری هم نمیکنه یا تخم می‌ذاره ولی پوچه؟

    • سلام، در مورد عقیم بودنش دقیق نمیدونم ، فعلا باید صبر کنید جفت شدن همیشه به معنای تخمگذاری نیست. همچنین گاها به خاطر شرایط محیطی پرنده 2 الی 3 هفته بعداز جفت گیری تخم میذاره.

      • سلام، خب طوطی ها نه ماه است که با هم اند، اما اخیرا بیشتر برای همدیگه غذا بالا میارند.
        خیلی ممنون از توجهتون به کاربران

        • بالا اوردن غذا برای همدیگه نشونه خوبیه هم نشانه علاقه هست و هم اینکه برای غذا دادن به جوجه ها اماده میشن. ممکنه به زودی برای جوجه کشی آماده شن. تو این مدت تغذیه شون رو تقویت کنید دمای محیطشون معمولی و به دور از باد کولر باشه. همچنین جای قفس ثابت و محیط اطرافش ارام.

  133. درضم خیلی نر مستی میکنه. تند تند غذا بالا میارن به هم میدن و نوک گیری می کنند. نر میخونه امروز یکم مونده بود جفت گیری کنن

    • به خاطر تغذیه قوی هستش، کاهو به نر بدهید. همچنین برای کاهش مستی نر میتونید 10 قطره عرق کاسنی رو در 10 میلی لیتر آب حل کنید بهش بدهید. نباید جفت گیری صورت بگیره جوجه ها رو ول میکنند خودشون هم خیلی ضعیف خواهند شد ممکنه تلف بشن.

  134. سلام بهم گفتین بعداز هفته دوم جوجه ها بهشون هویج بدین بهشون دادم هویج رو نخوردن و جوجه هارو گرسنه گذاشتن. من بهشون تخم مرغ دادم اونو خوردن و به جوجه هاشون دادن. من امتحان کردم تا تخم مرغ ندم به جوجه غذا نمیدن. من به تخم مرغ دادن بهشون ادامه بدم. میترسم اگه ندم کل جوجه ها از گرسنگی بمیرن

  135. پرنده ماده هر روز بیشتر وقتا تو لونه هس و غذا بالا میاره و جفت گیری میکنن ستشون هم یک سالی میشه که هس سه ماه هم میشه که آوردنشون تو خونه مون
    ماده بیشتر غذا میخوره و یکم پشتش و شکمش چاق شده نسبت به نر پر های جلوی شکمش هم پف کرده
    تخم میزارن؟بعد از چند روز؟

  136. سلام من یک برزیلی نر فیشر دارم براش یک ماده خریدم بعد سه هفته کردنشون تو یک قفس شب سکته کرد ماده یک ماه بعد مرد الان می خواهم یکی دیگه براش بخرم

    باید سنشون نزدیک به هم باشه؟
    باید هم نژاد باشن ؟
    چطوری به هم تابستون کنم؟؟🤔

    • سلام، ماده جدید رو به مدت 3 هفته تو یه قفس جدا نگه دارید تا اول به محیط عادت کنه بعد قفسش رو بذار کنار قفس نر بعد یک هفته بندازشون داخل یک قفس
      بله باید هم سن و هم نژاد باشن.

  137. سلام من طوطی برزیلی دارم چند روز بود که جفت گیری می کردند یه ساعت قبل تخم گذاشت یه دونه ولی روی تخمش نشسته خودم پنبه گذاشتم زیر تخمش و یه خورده بریده کاغذ هم ریختم تو قفسش ولی نمیره بشینه روی تخمش چیکارکنم؟؟

    • سلام، کاریش نداشته باشید. مجددا باز تخم میزاره زیاد مزاحمش نشوید و به لانه اش دست نزنید. پرنده خودش داخل لونه رو تزیین میکنه شما نباید دست بزنید.

      • ممنون از پاسخگویتون
        اشکال نداره که نشینه روی تخمش ؟
        یا بعد از اینکه همه تخم هاش رو گذاشت یه دفعه میشینه؟

        • خواهش میکنم
          اگه بعد اینکه همه تخم ها رو گذاشت نشینه ، دیگه به جوجه تبدیل نمیشن. ولی معمولا بعد از اخرین تخم میشینه

          • اهان ممنونم
            تو قفسشون چوب و برگ های خشک و کاغذ ریختم ولی تو لونه رو درست نمیکنه نمیدونم چرا همینجوری تخمش کف لونه افتاده

            • اگه بخوان خودشون برمیدارن، احتمالش زیاده که پرنده های شما رو تخم نخوابن فعلا صبر کنید و منتظر بمانید.

                • دلایل زیادی داره مثل استرس، گرسنگی، کمبود مواد معدنی و ویتامین ها، احساس خطر و غیره.

                • اگه پرنده رو تخم نخوابه کار خاصی نمیشه کرد. بهتره از ایجاد ترس و استرس در پرنده هاتون جلوگیری کنید.

  138. سلام طوطی 5 تا تخمشو جوجه کرد چون تولد آخرین جوجه خیلی با اون یکی فرق داشت جوجه آخر مرد فکر کنم به خاطر موندن زیر جوجه ها علان پدر مادرش از لونه ننداختنش بیرون گذاشتن یه گوشه لونه، علان من چیکار کنم بهش دست نزنم یا خودم از لونه بندازمش بیرون

  139. سلام یه جفت کوتوله ابی کاربنی دارم ماده مسته اما تا به حال تخم نکرده نرو ماده رو با هم انداختم فقط شب میرن لونه روز نر از ماده فرار میکنه چون زیاد کوتوله دارم ماده به صدایه نرایه دیگه خیلی واکنش نشون میده برایه زودتر جفت شدنشون چکار باید بکنم؟

  140. من یک جفت دارم فک کنم دارن برای تخم گذاری اماده میشن،چون عذا بالا میارن و بیشتر تو لونه هستن.تو خونه دعوا میکنن میترسم وقتی تخم گداشتن تخم ها بشکنن،چیکارشون کنم ؟

  141. سلام یه کوتوله دارم یکی پاش به رنگ خاکستری و ناخوناش سیاه هس و یکی به رنگ کرمی و ناخوناش به یه رنگ قهوه ای تیره
    ایا نر رو ماده هستن؟
    نزدیک یک سالشونه و ماده بیشتر تو خونه هس و یه چهار روز میشه که هر روز جفت گیری میکنن و به هم غذا میدن و جدیدا عذا رو بالا میارن
    چند روز این کارو تکرار میکنن و تخم میزارن؟

    • سلام، در مورد نر و ماده بودن نمیشه نظر داد خیلی شبیه هم هستند. رفتارهایی هم که گفتید همشون نشانه جفت شدن و امادگی برای جوجه کشی است یه هفته طول میشکه تا ماده تخمگذاری کنه. تو این مدت نباید بترسند یا استرس بگیرن.

  142. سلام من یک فیشر ماده دارم تنها است جدیدا تخم گذاشت الان می‌خوام یک نر بگیرم رنگ پرنده نر مهم است در انتخاب جفت یا نه؟مثلا آبی یا هر رنگ دیگه
    ممنون راهنمایی کنید چه نوع یا رنگ بگیرم

    • ماده بیشتر داخل لانه وقت میگذرونه و برای تخمگذاری آماده میشه.
      فضله شون زیاد و حجیم تر میشه مشکلی نیست.

  143. سلام یک جفت کوتوله دارم سه روزی میشه که هر روز میرن روی هم دیگه و غذا رو بالا میارن و تو دهن هم میدن،آیا پس از یک هفته تخم میزارن؟
    و اینکه ایا نر باید بره روی ماده یا ماده باید بره روی نر؟مال من ماده میره روی نر،مشکلی نیس؟
    و باید بهشون چی بدم که زودتر تخم بزارن؟

    • سلام، جفت شدن باید صبر کنید معمولا تا یه هفته طول میکشه تا ماده تخمگذاری کنه. نر رو ماده سوار میشه ولی در اثر مستی زیاد ممکنه ماده هم سوار نر بشه.
      کف دریا داخل قفسشون باشه تغذیه رو از 20 روز قبل باید تقویت میکردید.

  144. با سلام من ميخوام یک طوطی برزیلی بگیرم صاحبشون ميگه پدر و مادرش تردش کردن و میزننش 3 ماهه است و ميگه که پدر و مادرش تازگی ها تخم گذاشتند ميخواستم بدونم طوطی برزیلی واقعا در 3 ماه دوباره تخم ميذاره؟

    • سلام، طوطی 3 ماهه خیلی وقته که میتونه مستقل بشه برای همین دیگه والدینش بهش توجه نمیکنند.
      در ضمن اگر تغذیه مولدها خوب باشه و مکمل دریافت کنند بعد از جوجه کشی نیز مجددا میتوند برای یک دوره دیگر اماده بشن ولی اصلا پیشنهاد نمیشه چون یک دوره تخمگذاری و بزرگ کردن جوجه ها حسابی سخت هست و مولدها رو ضعیف میکنه جوجه کشی پشت سر هم باعث ضعف شدید و مرگ مولدها میشه.

    • سلام، زمانیکه جوجه دارن اصلا به مولدها مکمل و ویتامین ندهید چون ممکنه باعث مستی مولدها بشه. اما تغذیه مولدها را علاوه بر ارزن و تخم کتان می توان با غذاهایی مثل جوانه گندم، تخم مرغ آب پز تقویت کرد. از هفته دوم هم فلفل دلمه – کلم بروکلی – کاهو – برگ کلم – برگ چغندر – ذرت و هویج (2 یا 3 بار در هفته) میتونید به مولدها بدهید.

  145. سلام ، من یه جفت طوطی برزیلی دارم که یک جوجه هم دارند بهشون زمانی که تخم داشتند کلی میوه و سبزیجات دادم و جوانه گندم و الان که یک جوجه هم دارند میدهم ولی مدفوع طوطی نر الان آبکی است و قسمت سفید نداره ولی ماده اینطوری نیست آیا اسهال گرفته یا بخاطر میوه هایی که دادم

    • سلام، فعلا سبزی و میوه به نر ندهید. برای تغذیه مولدها تخم مرغ آب پز و جوانه گندم خیلی مفیده.
      اگر نر بیمار باشه حتما باید جدا بشه.

  146. سلام، وقتتون بخیر
    بعد از دوهفته که لانه پرنده هام را برداشته بودم گذاشتم، ولی داخل لانه نمیرند، روز اول کاغذ گذاشتم هم داخل لانه هم داخل قفس اما اصلا طرفش نرفتند، روز بعد برگ اکالیپتوس داخل لانه و قفس گذاشتم، توجهی نکردند، حتی مثل قبل که با علاقه برگ ها را می‌جویدند این کار را نکردند، الان برداشتم برگ ها را و خاکه اره ریختم، پرنده نر یه چند لحظه رفت داخل لانه و بیرون اومد دوباره هر دو روی تاب خوابیدند.
    دفعه اول یعنی همون روز که برا طوطیم جفت گرفته بود، لانه را گذاشتم، فوری رفتند داخلش اما این دفعه نه!
    در ضمن پرنده هام با وجود اینکه براشون بخور اکالیپتوس گذاشتم و مکمل های تقویتی جفت گیری نکردند، البته وقتی من پیششون بود یکم دنبال پرنده ماده می‌کنه ولی موفق نمیشه، دیگه بقیه اش را نمیدونم.
    به نظرتون درسته که یه ماده دیگه تهیه کنم؟

      • سلام یعنی اینها را خالی کنم، در ضمن ببخشید طوطی من اسهال گرفته، خیلی آبکی است، سه روز کپسول تتراسایکلین دادم یکم بهتر شده یعنی بعد از سه روز قسمت سفت مدفوع هم هست ولی بازم خیلی آبکی.
        چیکار کنم؟

        • سلام، بله خالی کنید، در ضمن به پرنده تون سبزی و میوه ندهید. کپسول اموکسی سیلین 250 رو کمی در آب حل کنید بهش بدهید یکی دو قطره بخوره.

          • بسیار سپاسگزارم، لازم نیست داخل آبخوری بیندازم کپسول را، چون پرنده دیگه دستی نیست که بتونم بهش بدم، ولی نشانه بیماری هم نداره اما دائم پیش هم اند، از یک دانخوری و آبخوری استفاده میکنند، ممکن است آلوده شده باشه ولی نشون نده، چون خوراک هردو به شدت کم شده

            • ابخوری و دانخوری شون رو تمیز شست و شو دهید. دارو رو هم داخل آبخوریشون تهیه کنید ولی برای روز بعد حتما عوض کنید.
              در مورد بیماری هم بله ممکنه بیمار باشن ولی نشون ندن، کاهش اشتها اصلا نشانه خوبی نیست.

    • سلام، یه سری کاور هست که میشه کف قفس و اطراف اون رو باهاش بپوشانید اینطوری دیگه خونه کثیف نمیشه و مجبور به جابجایی قفس هم نیستید.

  147. سلام جای طوطی برزیلی من بد هست دارن دون رو میریزن تو خونه چون شما گفتین وقتی تخم دارن به هیچ عنوان نباید قفسشون رو تکون بدین من تکون نمیدم. آیا بعد به دنیا اون جوجه اول این کار انجام بدم یا ندم. خونه خیلی کثیف شده

  148. سلام. من دو تا جوجه فیشر دوماهه دارم یکی رنگش سبز و یکی آبی .نر و ماده هستند . این دوتا از یک پدر و مادر هستند. می خواستم بدونم بعد اینکه بالغ شدن میتونم این دو رو با هم جفت کنم؟؟مشکلی‌ برای جوجه‌هاشون پیش نمیاد؟جوجه‌هاشون آیا ناقص میشه یا نه؟ ممنون

  149. سلام خدمت شما، من یه فیشر سبز داشتم که مست شده بود و به چوب پشتی میکرد. براش یه جفت گرفتم که جوجه بود. به اسم ماده خریدم براش. امروز دیدم که اون جفتی که به عنوان ماده براش گرفته بودم داره با اون یکی پشتی میکنه.؟ الان اصلا نمیدونم کدوم ماده هست کدوم نر. یا اصلا هر دو هم جنسن.؟

  150. سلام خسته نباشید من یک جفت طوطی برزیلی دارم که بعد از تخم گذاری های فراوان و مردن یک جوجه درون تخمشون دوباره تخم گذاشته 5 تا یکیش جوجه شد اما کشتنش بهش نوک زدن علت چیه؟ ممکنه با بقیه ی جوجه ها هم که درمیان همین کار رو بکنن؟

    • سلام، این رفتار ممکنه به خاطر حسادت نر باشه و نر اینکار رو انجام داده یا اینکه احساس خطر کردند که اون جوجه برای اونا نیستش نباید به جوجه یا تخم های نطفه دار دست بزنید. در مورد اون یکی جوجه ها هم نمیشه چیزی گفت.

  151. سلام یک جفت کوتوله دارم اسماشون تیکو و پیکو هست بهشون گفتم جوجو که نر رفت روی ماده ،ماده رفت روی نر😐😅 ولی کامل روی هم نمیرن و دعوا میکنن

  152. سلام طوطی 5 تاتخم گذاشته از زایمان تخم پنجم چند روزه میگزره من امروز صبح دیدم ماده اومده بود بیرون و نر هم بیرون بود ماده روی زمین بود و داشت یکی از پرهای دمش رو می‌کند و بعد از کندن سر جاش گذاشت و رفت داخل لونه.. و اینکه من چند بار دیدم داخل لونه رو مثلا میبینی همه تخم ها زیر ماده هست و روی همشون خوابیده ویا گاهی اوقات دوتا یا دونه اینور هست و ماده روی اون یکی ها خوابیده. علان این حالت یعنی اینکه ماده ازتخم های خودش سرد شده نمیخواد روش بخوابه. یا یه فراینده دیگی داره

    • سلام، اگه نسبت به تخم های خود سرد بود اونا رو از لونه بیرون مینداخت. بهتره زیاد مزاحمش نشوید چون با این شرایطی که گفتین احتمالش زیاده که تخم ها به جوجه تبدیل نشن.

  153. سلام یه جفت کوتوله دارم نه ماهشون هس، تخم نزاشتن تا الان هردو سالم هستن ولی نر بیشتر همش تو لونه هس جدیدن چرا؟
    میخوان نخم بزارن؟
    دیروز هم ماده گردنشو بالا پاین میکرد بعد یک چیزی داد به نر بعد میخوردن؟این نشونه چیه؟
    چند روز پیش نر میخواست بره پشت ماده ولی ماده نزاشت این کار برای چیه؟
    ماده جدیدن چند روزه قسمت شکمش و قسمتی که مدفوع میکنه پراش پف کرده دلیلش چیه؟هردو شاداب و بازیگوشن و بی حال هم نیستن کف قفس هم کز نمیکنن همه نوع غذا هم دارن
    ایا این کارا نشونه ی تخم گزاری شونه؟

  154. پرنده هام که جفتن به محیط عادت کردم از دستم هم غذا میخورن تخم نزاشتن ،برای اینه که من بیشتر وقتا بهش سر میزنم و بازی میکنم باهاشون؟اخه به من که عادت کردن محیط هم اروم و بدون استرسه

  155. یه جفت کوتوله دارم نه ماهشونه
    جدیدن نر تو لونه هس ماده بیرون تا الان تخم هم نزاشتن ،دلیلش چیه میخوان تخم بزارن؟

  156. سلام
    من یه جفت کوتوله صورت هلویی دارم یه دفعه جفت گیری کردن و پنج عدد تخم گذاشتن دوتاش خراب شده بود و سه تاش که جوجه شده بود هم توی تخم مرده بودن الان جفت گیری کردن ولی ماده سه تا تخم گذاشته و چراغ که انداختم چیزی نبود و خراب شدن تخم ها و کار عجیب که که انجام میدم و سوال من هم است این هست که چرا ماده اجازه نمیده نر روز ها بیاد توی لانه ولی شب ها اجازه میده؟

    • سلام، بهتره که با مکمل و داروهایی که برای پرندگان زینتی هست، نطفه شون رو قوی کنید.
      دلیل اون رفتار هم به خاطر این هستش که نر باید بیرون لانه نگهبانی بده و به ماده غذا بده برای همین ماده بهش اجازه نمیده بیاد داخل لونه.

  157. سلام یک جفت کوتوله دارم به محیط هم عادت کردن نزدیک یک سالشونه غذا ویتامین هر چی بگی دارن اسباب بازی هم که بازی کنن و گاز بگیرن هم دارن به دهن هم غذا میدن پر های همو تمیز میکنم بیماری هم ندارن و تخم نزاشتن چرا؟دیروز تو لونه شون خاک اره ریختم بعضیاشو خوردن بعضیاشو ریختم بعصیاشو تو لونه نگه داشتن از اون بعد ماده از دفعه های قبل بیشتر تو لونه هست،میخواد تخم بزاره؟و دیشب کف قفس بودن که چند بار نره میخواست بره پشت ماده ولی ماده نزاشت چرا؟اینکار نشونه چیه؟ و این درسنه که اگه زیاد مست باشن تخم میزارن؟اگه درسته چه بدم که مست بشن تا تخم بدن؟و ماده یک هفته هست پر هاش یکم پف کرده چرا؟نشونه چیه؟و این چند روز خیلی علاقه به کف قفس پیدا کردن،نشونه ی خوبیه؟
    و لطفا بگین چیکار کن که تخم بزارن؟

    • سلام، اگه پرنده تون رام هستش شکم ماده رو بررسی کنید. چون ممکنه جفت گیری کرده باشند. علائمی مثل پف کردن و بی حالی و کف قفس کز کردن میتونه نشانه گیرکردن تخم باشه.
      برای مستی شون هم میتونید کمی دان چرب مثل تخم کتان و شاهدانه بهشون بدهید ولی کم باشه. ویتامین ad3e هم خوبه براشون.

      • نه منظورم اینه که هردو به کف قفس علاقه مند شدن مثلا کف قفس غذا های که ریخته رو میخورن با وان بازی میکنن اینا ،نر هم میخواست بره پشت ماده ولی نزاشت؟این کار برای چیه؟
        وقتی هم که ماده داشت غذا میخورد دیدم قسمتی که مدفوع میکنه یکم پف کرده و بزرگ شده چرا؟
        اینا رام نیستن چطوری بفهمم ؟

  158. سلام من یه جفت کوتوله دارم دو ماه اوردم خونمون و به محیط عادت کردن. فک کنم هشت نه ماهشون باشه همه نوع غذا هم دارم تخم مرغ دونه ارزن کف دریا ذرت برنج ویتامین آب…لونه هم دارن و محیط هم آروم و بدون جابجایی هس ولی هنوز تخم نزاشتن ،چیکار کنم که بزارن؟
    و اینکه یک هفته میشه که ماده یکم پف کرده،دلیلش چیه؟
    و دیشب دیدم نر میخواست بره پشت ماده ولی ماده نزاشت،این کار نشونه چیه؟و میله خواری هم میکنن چرا و چیکار کنم که نکن؟

    • سلام، میله خواری ممکنه به خاطر کمبود مواد معدنی باشه یا اینکه دوست دارندمیله ها را بجوند که در این صورت نباز به اسباب بازی جویدنی دارند. در مورد زمان تخمگذاری هم باید صبر کنید تا پرنده ها امادگیشو داشته باشند. ممکنه هنوز به سن بلوغ کامل نرسیده باشند. ماده اول ممکنه تمایل نداشته باشه ولی به مرور اوکی میشه برای تحریک کردن پرنده هاتون میتونید قطره محرک ad3e بهشون بدهید.

  159. سلام وقت بخیر
    من دو تا طوطی برزیلی دارم که 7 ماهشونه حس می کنم نر و ماده هستن چون در اینترنت که می خواندم می گفتن یکی از نشونه های نر و ماده بودنشان نوازش کردن سرشان هست که طوطی های من اینکار رو با هم انجام میدن اما بیشتر اوقات یکی شون آن یکی رو می زنه برا همین اونی که کتک میخوره ضعیف شده است دلیلش چی می تونه باشه؟
    ممنون می‌شم بگید🙏

    • سلام، معمولا جنس نر کتک خورش ملسه. اگه شدید دعوا میکنند حتما یه مدت جداشون کنید پرنده ضعیف رو با غذای مقوی تقویت کنید مکمل و مولتی ویتامین هم در هفته بهش بدهید. ایا اون یکی اجازه میده پرنده ضعیف راحت غذا بخوره یا نه؟

      • خیلی ممنون بابت توضیحاتی که دادید و اون یکی پرندم اجازه نمی دهد ضعیفه درست غذا بخورد تا میاد نوک بزنه به غذا کتکش میزنه

        • این رفتار ناشی از قلمروطلبی و یا زورگویی به خاطر سن بیشتر میباشد. ممکنه هر دو یک جنس باشند. بهتره پرنده ضعیف را یه مدت جدا کنید و به خوبی تغذیه اش کنید اگر یکی ماده و دیگری نر است بعد یه مدت پرنده زورگو را در داخل قفس اون یکی بندازید و به رفتارشون توجه کنید.

  160. سلام وقتتون بخیر
    هفت ماهه که برا طوطیم جفت گرفتم، اما تخم گذاری نکردند، الان لانه را برداشتم و دارم از داروهای تقویتی براشون استفاده میکنم، اما طوطی ها کسل شدند و سر و صدای قبل را ندارد.اما خیلی هم ساکت نیستند
    لطفاً راهنمایی کنید و بفرمایید ممکن مشکلی پیش بیاد، داروهم ad3e و یکسری ویتامین های دیگه هست، دیگه باید چکار کنم که اقدام به جفتگیری کنند؟
    ویه سوال دیگه طوطی نر وقتی کف قفس هستند یکم دنبال ماده میکنه وبعد که فرار می‌کنه ومیره روی چوب دیگه بیخیال میشه، آیا علتش می‌تونه این باشه که هردو نر باشند؟ منظورم اینه اگه دو طوطی نر باشندجفتگیری نمیکنند؟

    • سلام، اگر هر دو نر باشند خیر جفت گیری نمیکنند. سنشون چقدره؟ اصلا از نوک همدیگه غذا میگیرن؟ مستی میکنن مثل اواز خوندن و رقصیدن؟

      • یکسال و چند ماه، هردو آواز و سر و صدای زیادی دارند، پرنده ای هم که دستی خودم است بله بال هایش را باز می‌کنه می‌چرخه دور خودش صدای تیک تیک در میاره، ولی اون یکی هیچ کدوم از این کارها را نمیکنه فقط سرو صدا، بله غذا هم به ندرت از دهن هم میگیرن

        • وقتیکه غذا به اندازه کافی در دسترس ماده باشه و محیط بدون استرس باشه ماده برای تخمگذاری و جوجه کشی اماده خواهد شد شما باید صبر کنید چون در طول سال معمولا دو بار جوجه کشی میکنند. ولی اگه شرایط برقرار باشه میتونید بخور اکالیپتوس هم بهشون بدهید تا ماده تحریک بشه. یا اینکه یه هفته قفس ها رو جدا کنید بطوریکه ماده فقط صدای نر رو بشنوه. بعدا ماده رو بندازید داخل قفس نر.

  161. سلام ..یک جفت صورت هلویی داریم..پنج ساله مرتب تخم گذاری میکنن و جوجه میشه همه..اما مدتی هست علاوه بر گذاشتن ۵ و یک سری ۶ تایی هیچ کدام جوجه نشد..نگرانیم ماده بیجون شده باشد..تصمیم داریم ماده را جدا کنیم برا مدت تا استراحت ما نگرانم قهر نکنند،یا اسیب روحی ببینند..به نظر شما چکار کنیم؟

    • سلام، به جای اینکار لونه رو بردارید و تغذیه شون رو اصلاح کنید دانه های چرب و انرژی زا باعث میشه مست بشن. در ضمن سن پرنده هاتون هم زیاده ممکنه به خاطر اون باشه که دیگه قدرت باروری کافی نداشته باشند.

  162. سلام وقت بخیر.
    ببخشید، چند روزی است که گردن طوطی برزیلی ماده ام به طرز عجیبی بیشتر وقت ها کج هستش !! مثلا گردنش کج هستش و راه میره یا وقتی نشسته هم گردنش همیشه کجه 😐!

    دلیلش چی میتونه باشه؟ ضربه هم نخورده و اتفاقی هم براش نیافتده که کردنش کج بشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  163. من یه جفت کوتوله برزیلی جفت دارم همه چی هم دارن غذا تخم مرغ تخمه کف دریا آب…همه چی دارن و بیماری ندارن و هفت ماهشون هست و بهم غذا میدن و خوبن و بعضی وقتا دعوا میکنن واینکه دوماهه که تو خونه ما هستن و به محیط عادت کردن ولی اصن یکدونه تخم هم نزاشتن،و اینکه میله خواری هم میکنن
    چیکار کنم که هم تخم بزارن هم میله نخورن؟

  164. سلام من دوتا کوتوله فیشر دارم دو ماهی میشه آوردم خونمون .فک کنم سنشون هفت ماه هست و جفت هستن ،ولی ماده تا حالا یک دونه تخم هم نزاشته ،همه جور غذا هم دارن کف دریا…دارن ولی هنوز تخم نزاشتن از دستم هم غذا میخورم و به محیط هم عادت کردن و شاداب هستن و بیماری ندارن.
    ولی همش نره و ماده میله خواری میکنن ماده بیشتر، نشونه کمبود اهن هس؟و اینکه چیکار کنم که تخم بزارن؟

    • سلام، هنوز به سن بلوغ کامل نرسیدند باید صبر کنید. جویدن میله قفس هم میتونه نشانه کمبود ویتامین و مواد معدنی باشه همچنین ممکنه به خاطر ارضای حس جویدنی اینکار رو انجام بدن. اسباب بازی جویدنی هم براشون فراهم کنید.

  165. برای چی طوطی ماده روی تخم ها نمیخوابه روزی یک یا دوبار به مدت 5 دقیقه میاد بیرون دو تا هم تخم داره ولی ول میکنه میاد بیرون

    • سلام، نگران نباشید هنوز تخمگذاریش به اتمام نرسیده برای اینکه فاصله زمانی بین تولد جوجه ها زیاد نباشه به صورت غریزی پرنده میدونه که هنوز نباید رو تخم ها بخوابه.

  166. سلام. وقت بخیر💐
    ببخشید یه سوالی داشتم: من یک جفت کوتوله برزیلی صورت هلویی دارم که نزدیک به یک ماه است جفت گیری می‌کنند، تا ۲ روز پیش هم ماده و هم نر خیلی سر حال و شاداب و پر جنب و جوش بودند، اما ۲ روزه که ماده جنب جوش و سر حالی همیشگی رو نداره و تقریبا همه روز داخل لانه است و ندیدم که بیاد بیرون و غذا بخوره !
    داخل لانه رو هم دیدم، هنوز تخمی( نگذاشته ).
    دلیل این بی حالی و اینکه بیشتر روز داخل لانه است و دیگه جنب و جوش و تحرک نداره چیه؟

    ممنون میشم راهنمایی کنید🌸

  167. سلام علان از جفت گيري شون 2 هفته گذشته 5 روز پیش هم باز جفت گیری کردن ولی خبری از تخم نیست. و درضم علان طوطی های من تازه یک هفته هست شب ها هم تو لونه می خوابن و اینکه مقعد ماده خیلی باد کرده انگار که تخم داره من ماده رو گرفتم و به اطراف مقعدش دست زدم نرم بود و اینکه یه کم فشار دارم تا ببینم تخم هست یانه نمیدونن چی بود ولی یه چیز سفید از مقعد ماده زد بیرون و من ولش کردم ولی ماده اون چیز سفید رو نذاشت بیرون بریزه و کشید داخل بدنش و رفت تو لونه. اینکه مقعد ماده کمی گشاد شده.

    • سلام، باید صبر کنید، کاری که شما انجام دادین باعث ترس و استرس ماده خواهد شد و ممکنه تخم نذاره. اون چیز سفید رنگ که میگین در اثر جفت گیری هستش.
      ولی اگه ماده کف قفس کز میکنه و بی حاله ممکنه تخم داخل تخمدانش گیر کرده باشه.

  168. سلام خسته نباشید طوطی های من تا امروز در فصله 3 روز 2 تا تخم کردن ولی روی تخمها نمیشینن لطفا راهنمایی کنید . چکارباید بکنم که روی تخم ها بشینن؟

      • سلام یک جفت فیشر دارم سه بار تخم گذاشتن اما جوجه نمیشه.یعنی‌نمیخوابن روی تخم نهایت یک هفته میخوابن بعد بلند میشن.سری اخر پرت کردن بیرون تخم هارو و شکسته بودن.چیکار کنم.دوهفته جداشون کردم الان باهمن و دارن لونه درست میکنن

        • سلام، اگه رو تخم ها نمی خوابن چاره ای نیست یا باید از پرنده پرستار استفاده کنید یا دستگاه جوجه کشی.

  169. سلام
    شش ماهه که برا طوطیم جفت تهیه کردم، اما متأسفانه هنوز تخم گذاری نکردند!
    فکر میکنم اصلا جفت گیری نکرده اند
    چیکار کنم؟
    قبلاً از رفتارشون گفتم بهتون خیلی باهم خوبند، در ضمن یکی از طوطی ها چند روزه که خوراکی که براشون می‌زارم را داخل لانه میبره، نمیدونم ذخیره می‌کنه یا داخل لانه میخوره، این رفتار را کدوم پرنده انجام میده؟
    خواهشمندم کمکم کنید خیلی ذهنم درگیره😔😔

    • سلام، ایا از دهن یکدیگه غذا میگیرن؟ یا اینکه نر برای ماده میخونه و میرقصه ؟ یک دوره پرنده هاتون رو با مکمل و ویتامین ad3e تقویت کنید، کمی دانه گرم و چرب مثل شاهدانه بهشون بدهید. بهتره با دستکش داخل لانه رو هم بررسی کنید که غذا اگه داخلش مونده باشه فاسد میشه و پرنده تون مریض خواهدشد.

      • سلام تشکر میکنم از شما، به ندرت از دهن هم غذا میگیرند، با همدیگه آواز می‌خوانند پرنده نر بیشتر وقتی خودم میرم سمتش بالش را باز می‌کنه و می‌رقصه اون موقع پرنده ماده میاد سمتش یکم پرنده نر دنبالش می‌کنه و بعد تموم.
        ممنونم از سایت خوبتون

  170. سلام من یک ماده داشتم سبز صورت هلویی رفتم یه نر به گفته پرنده فروش مولد گرفتم حدود یک ماه بود پیش هم بودن فقط همدیگه رو نوازش میکردن و تقریبا کل روزو تو لونه بودن ولی شب هارو بیرون از لونه می خوابیدن براشون تخم مرغ آب‌پز گذاشتم دیدم تازه 3، 4 روزه دارن نوک هم دیگه رو میگیرن و امروز دیدم دارن جفتیری میکنن چند روز بعد از جفت گیری تخم میزارن ممنون میشم راهنماییم کنین

    • سلام، زیاد به قفسشون سرک نکشید اینطوری استرس میگیرن و ماده تخمگذاری نخواهد کرد. تقریبا یه هفته الی 10 روز طول خواهد کشید تا ماده تخمگذاری کنه.

  171. سلام وقت بخیر 🍃🌺🍃🌺🍃
    ببخشید یه سوالی داشتم: من یک جفت کوتوله صورت هلویی تقریبا یک ساله دارم که تقریبا حدود یک ماهه دارند جفت گیری می کنن، لانه هم براشون گذاشتم، از نظر تغذیه و محیط هم به نظرم تقریبا همه چیز رو براشون فراهم کردم، اما ماده هنوز تخم گذاری نکرده !!
    علتش چی میتونه باشه ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید 🌷🙏🏻🌷

  172. سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم تخم کردن و جوجه گذاشتن همه جوجه ها پر دراوردن ولی بزرگه روی سینه و پشتش در نیاورده و از طرفی نره هم هی اذیتش میکنه نمیزاره بره لونه پیش بقیه جوجه ها و بهشم غذا نمیدن
    باید چیکار کرد ؟

    • سلام، حتما این جوجه رو جدا کنید و بصورت دستی بهش سرلاک بدهید. چون ضعیف هستش یا ممکنه بیماری داشته باشه والدینش اونو طرد میکنند تا بقیه جوجه ها سالم بمونن.

  173. سلام من یه طوطی برزیلی داشتم چند نفر از دوستانم گفتند ماده هست من برای او یک نر خریدم بعد از دو روز براشون لونه گذاشتم حدود سه هفته هست میرن تو لونه ولی شب ها بیرون از لونه میخوابن خیلی به هم وابسته اند ولی من جفت گیری شدن رو ندیدم از روش برآمدگی استخوان لگن استفاده کردم برای جفتشون یه اندازه بود و فاصله دو استخوان کم بود با این موقعیت من چیکار کنم

    • سلام، برای تشخیص جنسیت این پرنده ها فقط روش آزمایشگاهی مطمئن و دقیق هستش. صبر کنید و رفتار پرنده هاتون رو زیر نظر داشته باشید. شما خیلی عجله دارید و هرچه سریعتر میخواهید از پرنده جوجه بگیرید در حالی که باید پرنده برای انجام اینکار اماده باشه. پس صبر کنید.

  174. سلام من مي خوام ي طوطي برزیلی بیارم
    می خواستم بپرسم سرلاکی بیارم بهتره یا دونخور؟
    و لطفا بگید ک چن وقت باید ب جوجه سر لاک بدیم تا دونخور شه
    با تشکر از شما

    • سلام، جوجه سرلاکی نیاز به مراقبت بیشتری داره و باید با سرلاک مخصوص بهش غذا بدن معمولا از 40 الی 50 روزگی به بعد دونخور میشن. اگر تجربه ندارین بهتره دونخور بخرین.

  175. سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم ک ۱۰ تا تخم گذاشتن چهارتاش پوچ بود ولی بقیه نطفه داشتن و به دنیا اومدن ، من بعد از بزرگ شدن جوجه ها لانه را برداشتم ولی متوجه شدم ک طوطی هام دوباره جفت گیری انجام دادن و من سریعا جداشون کردم ولی پرنده ماده همش میره کف قفس ممکنه تخم داشته باشه ؟ اگه آره من دوباره باید براش لونه بذارم ؟ آخه نمیخوام ضعیف شه تازه ۱۰ تا تخم گذاشته
    و اینکه چیکار کنم تا مستیشون کم شه و فعلا از حال و هوای جوجه دار شدن بیرون بیان ؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

    • سلام، 10 تا تخم برای طوطی برزیلی زیاده و باعث ضعف و بی حالی ماده میشه. کف دریا حتما داخل قفس بذارید تا کلسیم دریافت کنه. برای کاهش مستی شون کاهو یا تخم کاهو و کمی عرق کاسنی بهشون بدهید. حتی ماده ممکنه تخم دیگری هم داشته باشه شکمش رو چک کنید اگر تخم داخلش گیر کرده بهش روغن زیتون بزنید و دو قطره هم تو حلقش بچکونید.

          • سلام من دو تا جوجه کوتوله خریدم پراشم تقریبا داره کامل میشه یعنی یه مقدار خیلی کم رو کمرش بین بالهاشون مونده سرلاک میدم از کی باید دون بدم و از کی باید تو قفس بذازمشون الان تو جعبه و زیرش پوشاله ممنون میشم راهنماییم کنید

            • سلام، جوجه طوطی برزیلی رو حدودا از 40 روزگی به بعد میتوان دونخور کرد. ابتدا با جوانه گندم و پودر نخود آبپز شروع کنید. زمانیکه دونخور شدن میتونید داخل قفس قرار دهید.

    • سلام، ممکنه به خاطر مستی بیش از حد و جفت گیری مجدد با ماده اینکار رو انجام بده. اگه تخم ها رو میخوره کمبود ویتامین و مواد معدنی داره.

  176. سلام من یه جفت کوتوله دارم دیروز اولین تخم رو گذاشت ولی ما هی میاد بیرون هی میره تو الانم تخم تو شکمبه یعنی درست رو تخم نمیخوره مثلا یه دقیقه میره تو دو باره میاد بیرون غذا میخوره انگار رو تخم خیلی خوب نمی‌خابه این طبیعیه

  177. سلام خسته نباشید من یه جفت کوتوله خریدم بهم گفتن قبلا جوجه دادن من اوردم خونهلونه گذاشتم براشون مدام تو لونه هستن ایا راست گقته قبلا جوجه دادن

    • سلام، باید صبر کنید. وقتی جابجا میشن تا یه مدت استرس دارند چون محیط جدید براشون ناآشناست و در این شرایط اصلا جوجه نخواهند داد. هرچقدر محیط ارام و بدون استرس و تغذیه خوبی داشته باشند زودتر برای جوجه کشی آماده خواهند شد.

  178. سلام
    یک جفت کوتوله دارم
    براشون از این لونه های چوبی گرفتم برای تخم گذاری
    باید چه چیز هایی براشون بگیرم که داخل لونشون بذارن
    بعضی ها میگن بمبه خوبه
    ماده دو هفته ای هست همش میره داخل لونه و میاد ولی هنوز تخمی نذاشتن
    خیلی ممنون

    • سلام، اگه میتونید الیاف اشیانه بگیرید. تیکه های ریز و پوشال چوب هم خوبه ولی زیاد مزاحمشون نشوید به لانه هم دست نزنید.

  179. جفت کوتوله دارم که نر با چوب قفس جفتگیری می‌کنه و مرتب توی لونه می‌ره و به ماده غذا میده ولی ماده هیچ واکنشی نشان نمیده و اکثر وقتها روی چوب میشنه
    آیا امکان داره که ماده از سن تخمگذاری گذشته باشه و پیر شده باشه
    دو ماهه که دارمشون

    • سلام، نر بیش از حد مست شده ، معمولا جنس ماده این پرنده در ابتدا علاقه چندانی به جفت گیری نشون نمیده باید شرایط محیطی و تغذیه ای برقرار باشه. محیط ناآرام باعث میشه که ماده منصرف بشه.

  180. سلام من یه جفت کوتوله دارم‌ براشون لانه گذاشتن هروز روزی دوبار باهم جفتگیری می‌کردند الان دوروزه که اصلان جفتگیری نکردند و ماده بیشتر موقع ها تو لانه هست فقط نر از دهنش به ماده غذا میده دلیلش چیه که جفتگیری دیگه نمیکنن

    • سلام، ماده اماده تخمگذاری است و به زودی تخم خواهد گذاشت. بهتره زیاد مزاحمشون نشوید تا مشکلی در جوجه کشی پیش نیاید. به لانه شون هم اصلا دست نزنید جای قفس هم به هیچ عنوان عوض نشه.

  181. سلام، پرنده های من برگ های اکالیپتوس را خوردند و باهاش لونه سازی نکردند.
    درضمن شنیدم که دو پرنده نر با هم نمی‌سازند و آروم نیستند ولی پرنده های من آروم اند اصلاً تو این پنج ماه یک درگیری نداشتند اما پرنده فروش بهم میگه هر دو نر هستند، من باید صبر کنم، یا ماده تهیه کنم؟
    خیلی ممنونم از پاسخگویی تون

  182. سلام من یه جفت کوتوله دارم براشون لونه گذاشتم هروز نر از دهنش به ماده غذا میده و ماده هم هروز با نر جفتگیری میکنه ولی هی ماده سعی میکنه یکی از در هایه لانه را بکنه وه بیشتر روی لانه آن فقط بعضی موقع ها میرن توی لانه لانه رو درست می‌کنند شبا هم تو لونه میخابن اینا با این شرایط تخم میزارن

    • سلام، بله اگر سالم باشن ماده تخمگذاری خواهد کرد. رفتارهای ماده ممکنه به خاطر مستی باشه. باید صبر کنید در صورت لزوم فقط با دستکش به لانه دست بزنید چون پرنده ها الان رو لانه و تخم ها زیادی حساس شده اند.

  183. سلام من یک جفت کوتوله دارم یک هفته پیش هم بودن دیروز داشتن لونه درست میکردن بعد از ظهر جفتگیری میکردن حتی نر به ماده تو لونه از دهن غذا میداد ولی امروز رفتم سر قفس دیدم لونه افتاد کف قفس به علت شل بودن پیچ بعد لونه رو درست کردم گذاشتم تو قفس دیگه تو لونه نمیرن چیکار باید بکنم ایا دوباره جفتگیری میکنن مثل قبل

    • سلام، در زمان جفت گیری این پرنده ها خیلی رو لونه و تخم ها حساسیت دارند و نباید بهشون دست بزنید. اگه بوی دست انسان بگیره منصرف میشن. در این نوع مواقع باید با دستکش کار کرد. شما باید صبر کنید.

  184. سلام دلیل اینکه نر روی تخم میخوابه چیه؟
    احتمال داره که ماده باشه و تخم رو خودش گذاشته باشه؟
    چون پرنده مادم چاق شده پف کرده
    حالا موندم چرا این تخم گذاشته اون میخوابه
    ممکن هست هردو ماده باشن؟

  185. باعرض سلام من یه جفت تازه خریدم وتخم داره ولی چون داخل پرنده‌فروشی بوده اصلا رسیدگی نشده‌ وداخل قفس خیلی کثیفه مبتونم تمیز کنم چون پرنده باهم نااشناس استرس نمیگیره

  186. سلام من یک جفت کوتوله دارم الان 3هفته هست که باهم هستن ولی تاحالا جفت گیری نکردن دلیلش چیه؟
    ماده خیلی اماده هست ولی نر نه باید چیکار کنم که نر اماده بشه بهشون ارزن شاهدانه و کتان و هفته ای یکبار جوانه گندم میدم
    نر قبلا با یک ماده دیگه 2اغل جوجه داده

  187. باسلام،پنج ماهه که یه جفت برای طوطیم گرفتم، خیلی باهم خوب اند به هم محبت میکنند اصلا دعوا نکردند،داخل لانه میرند، حالا متاسفانه بهم گفتند هردو پرنده ها نر هستند ، من قصد دارم یه ماده براش تهیه کنم، این مشکلی به وجود نمیاره ؟

  188. سلام مم یک جفت کوتوله خریدم یکی فیشر آبی یکی یقه زرد بگفته پرنده فروش جوجه دادن الان یک هفته است که انداختم پیش هم و یک لانه گذاشتم براشون و نر بیشتر مواقع داخل لانه هست و ماده بعضی مواقع میره تو لونه ولی بیشتر رو ی لونه وایمیسته یکبار نر خواست بره رو ماده برای جفتگیری ولی ماده نذاشت ایا این جفت با این شرایط تخم میزارن؟؟

    • سلام، شما خیلی عجله دارید با این سرعت که پرنده ها جوجه نمیدن. چند هفته و حتی ممکنه یک ماه بیشتر طول بکشه تا پرنده هاتون به محیط جدید عادت کنند و به آنجا اطمینان داشته باشند. بعدا اگر شرایط تغذیه شون خوب باشه و محیط هم مساعد باشه (آب و هوای مناسب) حتما جفت گیری خواهند کرد.

    • من شنیدم بعضی از فیشرها از جفت گیری صورت هلویی و فیشر به وجود میان نازار هستن و نمیتونن تخم نطفه دار بزارن

  189. سلام کوتله یک جفت دارم شمال هستم نمیدونستم خودش دوست داره لونه درست کنه کاغذ زیرخودشوریزکرده برده تولونه کثیفن چی کنم

    • سلام، اگر کاغذ خیلی کثیفه با دستکش لانه رو تمیز کنید. برای لانه سازی میتونید خرده چوب و یا الیاف آشیانه در اختیارشون قرار بدین.

  190. سلام وقتتون بخیر
    دلیل اینکه نر بیشتر از ماده توی(لونه) هست چیه؟
    توی لونه خاک اره ریختم چرا جایی که میخوابن خاک اره هاشو میریزن بیرون؟

    • سلام، اوایل جفت گیری نر بیشتر میره داخل لونه ولی بعد از تخمگذاری نر بیشتر اوقات بیرون از لونه خواهد بود. در ضمن برای بستر لانه باید به پرنده اجازه دهید خودش لونه رو تزیین کنه.

  191. سلام من میخوام یک جفت طوطی برزیلی فیشر بخرم جوجه بکشم برا جوجه کشیدندبزارم یک هفته پیش هم بمونن بعد لونه بزارم یا یک هفته از هم جدا کنم فقط صدای همو بشنون بعد بندازم پیش هم لطفا راهنمایی کنید مرسی

  192. سلام من قبلا یک کوتوله ماده وایت فیس داشتم یک کوتوله اوپال نر خریدم به گفته صاحبش ۲ آغل جوجه داده و این دفعه مادش مرده
    روز های اول که باهم بودن ماده. نر رو می زد و نمیزاشت وارد لونه بشه
    چون باهم اشنا نمیشدن لونه رو برداشتم الان به هم عادت کردن
    کوتوله ماده میخواد جفت گیری کنه ولی کوتوله نر توجهی نداره
    دلیلش چیه؟
    لونه رو کی براشون بزارم؟

  193. سلام وقت بخیر.من دو تا طوطی برزیلی دارم که هی سر و صدا میکردن احتمال دادم که لونه لازم دارن بعد از لونه گذاشتن تقریبا یک هفته بعد دیدم که یک تخم گذاستن و اشتباه کردم بهش دست زدم بخاطر اطلاعات غلطی که دادن که توی نور ببینم نطفه داره یا نه.چون تخم و زیرش نمیذاشت میزاشتن جلوی در لونه الانم 6 تا تخم گذاشته ولی یکجا جمع نیستن.احتمالش هست جفتشون ماده باشن مدت زیادی تو لونه هستن ولی بعضی وقتا جفتشون میان بیرون اب و دون میخورن بازم سریع میرن داخل. میشه راهنمایی کنیید ممنون میشم

    • سلام
      طی این مطالبی که نوشتید شواهدی برای هر دو ماده بودن وجود نداره
      لانه شاید مناسب نیست
      کف لانه چی قرار دادید ؟
      تغذیشون چیه ؟

  194. سلام کوتوله من توی ۳روز دوتا تخم گذاشته الان ک دیدم داخلشو تخم ها ازهم جدا بودن .دلیلش چیه.درضمن اولین باره تخم میزارن

    • سلام
      مثلا کجا باشه ؟ خارج قفس گوشه های خونه ؟
      دلیل اینکه داخل قفس هست به خاطر اینه که کوتوله یا هر پرنده ای که جفت میشه میخواد دور از انسان بمونه ، بخصوص زمانی که تخم میزاره ، اما اگه جایی باشه که انسان رفت و امد زیادی داشته باشه ترجیح میده که رو تخم ها نشینه و جوجه ای نیاره

      • نه خارج از قفس یعنی لانه از قسمت بیرونی به قفس متصل شده و از سوراخ لانه میتونند وارد قفس بشند، اما علت اینکه این سوال را کردم این بود که پرنده هام به این قسمت از قفس می‌چسبند، و دانه و چیزا های دیگر را تلاش می‌کنند که از این قسمت روی بالای لانه بریزند.با این وجود لزومی به بودن لانه داخل قفس هست، طوری که بتوانند روی لانه بنشینند؟
        ممنون

  195. سلام من طوطی هام تخم گذاشتن الان اولین بچشون به دنیا اومده حالا من نیازه ک کار خاصی انجام بدم یا خودشون بچه رو بزرگ میکنن

    • سلام
      چک کنید اگه دیدید که بچه رو میزنن جدا کنید و نگهدارید وگرنه تا قبل این اتفاق نیازی به انجام کار دیگه ای نیست خودشون بزرگ میکنن شما فقط تغذیه ی ماده و نر رو بهتر کنید و بهشون مولتی ویتامین و غذای مخصوص بدید

  196. سلام من الان دوماهه طوطی برزیلی ماده خریدم و انداختم پیش نر ولی هنوز تخم نذاشتن اما تازگی ها همش ماده تو لونه هست
    میشه بگید کی تخم میزارن

  197. سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم جفت گیری کردن و تخمم گذاشتن ولی ماده روی تخم های نمیخوابه دوره ی تخم گذاریشم تموم شد جایی که قفسشو گذاشتم آروم و ساکت مشکلش از چیه میشه بگید

  198. سلام من الان دوماهه طوطی برزیلی ماده خریدم و انداختم پیش نر ولی هنوز تخم نذاشتن اما تازگی ها همش ماده تو لونه هست
    میشه بگید کی تخم میزارن

  199. سلام، خسته نباشید، من یک جفت برزیلی فیشر دارم، که بعد از جفت گیری دیروز سومین تخمشونو گذاشتن، متوجه شدم بعد از گذاشتن تخم سوم، ماده روی تخم سوم میخوابه،ولی به دو تا تخم اولیش بی توجهه و همینجور بین پوشالا گذاشتن،میخواستم ببینم باید چکار کنم؟؟ ممنون

  200. سلام
    من ۱ جفت طوطی برزیلی دارم که نر آماده ی جفت گیری هست اما ماده آماده نیست
    هردو هم سن هستن و نزدیک ۱ سالشونه
    لطفا راهنمایی کنید ممنونم

  201. سلام استاد .بنده کوتوله هام پنج عدد تخم گذاشتن اما نر هرروز تخم را از لونه بیرون انداخت ..میخواستم بدونم سری بعد تخم گذاری چقدر طول می‌کشه و اینکه برای جلوگیری از حرکت نر با تخم‌گذاری مجدد میشه نر را جدا کرد و در قفس کناری گذاشت یا لازمه کار دیگه ای انجام بدم.سپاس از شما

  202. سلام در موقعه تخم گذاری میشه هر روزی که تخم گذاشت ما جمع کنیم نگه داریم و بعد اتمام تخم گذاری همه تخم ها رو یک جا بزاریم زیر طوطی که جوجه ها هم زمان متولد بشن

    • سلام
      میشه ولی مشکلی که هست اینه که ممکنه پرنده تخم هارو بشکونه ! برای اینکار بهتره از دستگاه جوجه کشی استفاده بشه

  203. سلام
    من ی طوطی سبز و ی طوطی زرد یرزیلی رو باهم جفت کردم آیا بچه هاشون عقیم میشن ؟
    سوال دومم اینه که زمان به دنیا اومدن جوجه هارو باید از اولین روز تخم‌گذاری حساب کنم یا از آخرین تخمی که پرندمم گذاشته ؟؟

    • سلام، در مورد عقیم بودن جوجه ها دقیق نمیشه نظر داد به موارد زیادی بستگی داره. در ضمن هر وقت ماده مرتبا بر روی تخم ها خوابید جوجه کشی استارت خورده.

  204. سلام من یکجفت طوطی هفت ماهه دارم که لونه ساختند از جنسیتشون خبر ندارم داخل لونه میرن چوب هارو میارن بیرون و میبرند داخل نمدونم این کارو چرا انجام میدهند بعضی وقت ها یکیشون داخل لونه چند دقیقه ایی استراحت میکنه به نظر شما دارن لونه گرم میکنند در مورد لونه گرم کردن طوطی توضییح میدین

    • سلام، جفت ها معمولا وقتی برای جفت گیری و جوجه کشی آماده میشن این رفتارها رو دارند. یعنی با خرده های چوب و پنبه و … لانه رو تزیین میکنند بعد جفت گیری ماده بیشتر اوقات داخل لونه خواهد بود و نر بیرون از لونه. ولی سن پرنده های شما برای بلوغ کامل جنسی کمی زوده.

  205. سلام من دو تا کوتوله دارم. تا حالا چندین بار تخم گذاشتند. ولی هیچ کدام به نتیجه نرسیده یه بار تا روز اخر جوجه زنده بود ولی قبل از بیرون آمدن تخم مرد. جوجه کامل بود ولی نمیدونم من باید از تخم بیرونش می آوردم پرنده روی پوسته را کنده بود و نفس کشیدن جوجه را می دیدم. شرایط خاصی داره مراقبت از تخم هاشون.

    • سلام، ابتدا یک دوره استراحت به پرنده هاتون بدهید چون جوجه کشی باعث ضعف بدنیشون میشه. غذای مقوی به همراه مکمل . 20 روز قبل از جفت گیری بهتره قطره تقویت نطفه هم بهشون بدهید تا نطفه ها ضعیف نباشن. در زمان جوجه کشی هم محیط باید آرام و به دور از استرس باشه. دمای محیط معمولی (حدودا 24 درجه و رطوبت 50 درصد) در روزهای آخر جوجه کشی میتونید کمی رطوبت محیط لانه رو افزایش بدین تا پوسته تخم ها نازک و پفکی بشه.

  206. سلام.ببخشد مگه میشه دو طوطی برزیلی از دو رنگ مختلف رو با هم جفت کرد؟؟

    و چجوری میشه نر و مادگی رو تا حدودی در بچه طوطی برزیلی تشخیص داد؟؟؟

    ممنون میشم راهنماییم کنید 🙏🏻🌷

    • سلام، بله برخی نژادها رو میشه با هم جفت کرد. ولی نژادهایی مثل فیشر و ماسک دار بهتره با سایر نژادها ترکیب نشن. در ضمن شناسایی نر و ماده بالغ این پرنده بسیار پیچیده است و اصلا از روی ظاهر مشخص نیست اون وقت شما جنسیت جوجه ها رو میخواهید تشخیص بدین؟ برای اینکار فقط تست آزمایشگاهی جوابگو خواهد بود.

  207. سلام بعد از چه مدت اگه پرنده ها تخم گذاری نکردند باید تقریبا مطمئن بشیم که هر دو نر هستند، در حالی که بعد از سه ماه حتی یکبار هم باهم درگیری نداشتند، ممکن است هردو نر باشند، یاخیر؟😔😔😔😔

      • خیر، این کار را انجام نمیدهند، اما پرنده خودم سالم هست ولی گاهی اوقات روی دستم دانه های تو دهنش را بالا میاره(البته به ندرت)، خیلی باهم صمیمی اند بیشتر ساعت روز را در لانه میگذرونند، هنگام غروب و ورود به لانه سر و بال هم دیگر را میخارونند و کلا در طول روز نوک هم دیگررا میگیرند اما دعوا هرگز، با اینکه کف دریا در قفسشون گذاشتم همچنان چوبشون را به شدت میکنند، به هم وابسته اند وقتی پرنده خودم را از قفس‌ خارج میکنم اون هم با اینکه با ما آشنا نیست اما دنبال اون میاد بیرون، حتی چون پرنده من گاهی از دستم دونه میگیره اون هم ازش تقلید می‌کنه و تقریباً با ترس این کار را انجام میده.
        پر وبال زیادی هم داخل لونه شون ریخته، مدفوع هم هست داخل لانه،مگه میشه که داخل لانه شون هم مدفوع کنند؟
        همان ابتدا من داخل لانه خاک اره ریختم و خودشون مقداریش را خارج کردند، ولی بعد از اون دیگه نشانه های از لانه سازی ندیدم😔

        • این رفتارهای علائم جفت شدن می باشد و پرنده های شما با هم جفت شدن ، باید منتظر بمانید. بله داخل لونه هم فضله میکنند و حتی یک گوشه جمع آوری میکنند. بالا آوردن غذا هم نوعی ابراز احساس و علاقه است که جفت ها برای هم انجام میدن و حتی همدیگر را تست میکنند. چون بعد از جوجه کشی باید غذای چینه دانشون رو بالا بیارن به جوجه ها بدن.

          • خیلی ممنون، یعنی اگر هردو نر بودند این رفتار ها را با یکدیگر نداشتند؟
            اون پرنده ای که غذا را روی دست من بالا میاره ماده است دیگه درسته؟
            در ضمن سایتتون بسیار عالی هست🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌷

            • درود بر شما، ببینید در مورد رفتارشناسی این پرنده ها دقیقا نمیشه چیزی گفت چون بارها مشاهده شده هر دو جنس ماده بودن و یکی از اونا نقش نر رو بازی کرده پس به طور قطع نمیشه گفت اگه نر و ماده باشند علائم جفت شدن دارند و ممکنه به زودی برای جوجه کشی اقدام کنند که در اینصورت موضوع کاملا مشخص خواهد شد.
              معمولا جنس نر اینکار رو برای ابراز علاقه انجام میده.

  208. سلام، خسته نباشید، من یک جفت طوطی برزیلی فیشر دارم، که سه چهار روز گذشته،سه چهار بار جفت گیریشونو دیدم، میخواستم بدونم کی تخم میزارن؟؟

  209. سلام من یک جفت طوطی کتوله دارم من 2 روز پیش خریدم میشه بگید کی لانه تهیه کنم و کی از من نمی ترسند و اینکه کی تخم گذاری می کنند

    • سلام، اصلا عجله نکنید اجازه دهید یه دو ماهی بگذره پرنده ها به محیط عادت کنند و شما هم در این فرصت تغذیه شون رو تقویت کن بعد لونه بذار اگه شرایط مناسب باشه جفت گیری و سپس تخمگذاری خواهد کرد.

  210. سلام من دو تا طوطی کوتوله دارم نرو ماده هستن ماده ۴ماه از نر بزرگه بعد ما ماده رو تازه گرفتیم اینا باهم خوب بودن ولی بعضی وقتا ماده نر و میزد ولی محکم نمی زد،بعد ما یه خونه براشون داخل قفس گذاشتیم ولی از وقتی که اون خونه رو گذاشتیم یهو ماده شروع کرد به زدن نر بعد موهای نر رو وقتی دعوا میکرد می کند پاشرو زخمی کرده الان اون نره از ماده فاصله میگیره نمی‌خواد بره پیشش پیش خودم میمونه من چیکار کنم ماده اینو نزنه ،اصلا چرا میزنه یهو، یا چیکار کنم وقتی زد اینم از خودش دفاع کنه، بزارم پیش هم یا نه
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید 🙏

    • سلام، اولا سن ماده بزرگه و دوما ماده رو لونه حساسیت زیادی داره و به خاطر همین نر رو میزنه بهتره لونه رو فعلا بردارید تا پرنده های شما به هم عادت کنند و در شرایط مناسبی برای جفت گیری و تخمگذاری قرار گیرند.

  211. سلام من طوطی دارم که نر سر ماده را میکند و سر آن راکچل کرده میخواستم بدونم دلیل این چیست و العان 3تا تخم گذاشتند و دیگه نمی گذارند میخواستم بدونم این اشکالی ندارد که 3تا تخم بگذارند

    • سلام، تعداد تخمگذاری به شرایط نگهداری و تغذیه شون بستگی داره، ولی در کل 3 تا تخم مشکلی نداره. کف دریا داخل قفسشون بذارین. در مورد کندن پرهای سر باید پرنده رو چک کنید که انگل نگرفته باشه یا اینکه ممکنه نر به اینکار عادت کرده باشه.

  212. سلام، حدودا دوماه و نیم است برای طوطی ام جفت تهیه کردم،حدودا یک ماه و نیم قبل قطره های خونی درقفس دیدم که با شما درمیان گذاشتم،بعد از این مدت دوباره خون در قفس بود ولی نه مثل دفعه قبل که کامل کامل خونی بود،کمی‌با مدفوع ترکیب شده بود،در ضمن هردو پرنده حالت خوب و طبیعی دارند،علت این خون چی می‌تونه باشه؟
    آیا ممکن است که دلیل تشکیل نشدن پوسته تخم ها باشد و به شکل خون در قفس دیده بشه؟

  213. سلام یک جفت طوطی برزیلی دارم تاحالا دومرتبه تخم گذاری کردندبعداز23 روز جوجه نشدند تخمهازیرنورگرفتم مایه تخم بسته نشده وفاقدرگهای خونی است ازپرنده فروشی یک قطرهای گرفته ام بری تقویت نطفه 5روزه همراه اب داده ام الان دوباره تخم گذاشته اند ایا این دفعه جوجه میشوند؟

    • سلام، دقیقا نمیشه گفت باید صبر کنید. بهنره به تغذیه شون رسیدگی کنید تا نطفه شون ضعیف نباشه و محیط نگهداری شون هم باید آب و هوای معمولی و بدون نوسان داشته باشه.

  214. سلام من یک جفت طوطی برزیلی خریدم ۱ ماهه که میگذره ماده سر نر رو میخارونه اما اقدامی به تخم گذاری نکردن ایا جفت هستن یا نه

    • سلام، باید صبر کنید ممکنه هنوز به محیط جدید عادت نکرده باشند. خاراندن سر یکدیگر هم به خاطر بهداشت روزانه و پرآرایی هستش و هم نشانه انتخاب جفت.

    • سلام، دوره جوجه کشی این پرنده معمولا 23 روز می باشد احتمالا تخم ها خراب شده اند و پرنده ماده به صورت غریزی این موضوع را میتواند تشخیص دهد. همچنین وقتی کسی به لانه و تخم ها دست بزنه دیگه پرنده رو تخم ها نمی خوابه.

    • سلام، بستگی به شرایط نگهداری و آب و هوای محیط داره ولی در سال معمولا دو بار و هر سری بین 4 الی 6 عدد تخم میزارن.

  215. با سلام،من یکی از کاربران دائمی شما هستم،اطلاعات شما واقعاً عالی هستند.
    یک سوال با توجه به اینکه پرندگانم تخم گذاری نکرده اند میخواستم راهنماییم کنید،هر دو طوطی در لانه هستند،ولی بیشتر پرنده نر.شب ها هردو در لانه میروند،پرنده ماده سر پرنده نر را میخارونه.ایا این تشخیص جنسیت درسته یا پرنده نر اینکار را میکنه؟میخواستم بدونم اصلا جفت هستند؟

    • سلام، هر دو جنس همدیگر رو نوازش میکنند ولی در زمان غذا گرفتن از نوک یکدیگر جنس نر به ماده غذا میدهید حتی جنس نر غذاشو بالا میره و از اون به ماده میده این یک نوع تمرین می باشد چون در زمان جوجه کشی جنس نر وظیفه داره ماده رو تغذیه کنه و وقتی جوجه ها به دنیا اومدن از این طریق به جوجه ها غذا میدن. در زمان جوجه کشی هم جنس نر بیشتر خارج از لونه هستش و ماده بر روی تخم ها می خوابه. قبل از جفت گیری و تخمگذاری هم جنس نر اول لونه رو بررسی میکنه.

  216. سلام.
    پرنده ماده من بعد از گذاشتن دو تخم، هر روز چند دقیقه میاد بیرون و خودش رو به نی میمالونه و دوباره میره تو.
    همیشه نر بهش غذا میده.
    ایا کار ماده طبیعیه؟
    بعد از تخم گذاری هم، جفت گیری امکان پذیر است؟
    تغذیه دو عوض کنم؟

    • سلام، طبیعیه، بعد از تخمگذاری هم جفت گیری میکنند مشکلی نداره فقط بعد از اتمام تخمگذاری ماده باید از رو تخم ها بلند نشه، در این زمان نر به ماده غذا میده و مراقب لونه هستش. تغذیه شون باید مقوی و کامل باشه تا مولدها ضعیف نشن. زمانیکه جوجه ها به دنیا اومدن به مولدها تخم مرغ آب پز شده هم بدهید.

  217. سلام من ی طوطی آبی فیروزه ای دارم می‌خوام براش جفت بگیرم باید همرنگ خودش باشه؟اگر سبز فیشر باشه مشکلی برای بچه هامون پیش میاد؟اخه یکی می‌گفت ممکنه عقیم بشن بچه هامون

    • سلام، بهتره فیشر یا ماسک دار نباشه چون در اینصورت احتمال عقیم بودن جوجه هاشون زیاده ، یک جفت هم نژاد با پرنده خود تهیه کنید.

  218. سلام وقت بخیر،یکی از طوطی های من احتمالا پایش معیوب است،یعنی وقتی ایستاده پایش یه حالت غیر عادی داری به طوری که انگار این پا بی حس است،پایش به طرف بیرون و کج است. ولی در حرکاتش مشکلی نداره.ممکن است بعداً جوجه هایش خدای نکرده معیوب بشوند؟

    • سلام، دقیقا نمیشه گفت اگه اختلال ژنتیکی باشه ممکنه این صفت به جوجه ها هم منتقل بشه ولی اگه به خاطر نحوه جوجه کشی و نگهداری باشه احتمالش پایینه.

    • سلام، پرکنی در طوطی ها میتونه به خاطر انگل خارجی باشه یا افسردگی یا تنش های جنسی، بیشتر پرنده ها هم به این کار عادت میکنن. بهتره که براش جفت تهیه کنید پرنده شما باید سرگرم باشه اسباب بازی براش بخرید. تا حدودی با حلقه الیزابت هم میشه جلوی پرنده رو گرفت.

    • سلام، دوست عزیز به صورت غریزی اگه جوجه در زمان معین از تخم بیرون نیاد حتی اگه داخلش زنده باشه دچار خفگی میشه و میمیره. در مواقعی که جوجه ها تخم را نوک زده اند و نمیتوانند از تخم بیرون بیان میشه بهشون کمک کرد. ولی من بعید میدونم جوجه های پرنده شما زنده باشند چون جوجه های طوطی برزیلی روز 21 الی 24 از تخم بیرون میان. الان برای پرنده شما 3 الی 4 روز بیشتر از این زمان گذشته.

  219. سلام من جفت مولد طوطی برزیلی دارم برای اولین بار میخوام از دستگاه ایزی باتور استفاده کنم سوالم اینه که با توجه به چرخش تخم ها در درون دستگاه در زمان ستر دقیقا از چند روز بعد اقدام کنم برای توقف چرخش تخم ها و ورود به دوره هچر؟
    میدونید مشکل اینجاس بعضی منابع میگن دوره کامل تا بیرون اومدن از تخم ۲۴ روزه بعضی دیگه میگن ۲۱ روزه که این خودش ۳ روز اختلاف داره و باتوجه به نیاز ۲ روز برای دوره هچر درصورت ۲۱ روزه بودن میشه گفت که باعث تلف شدن جوجه میشه اینو بفرمایید ممنون میشم

    • سلام، اختلاف روزها به خاطر نوع نژاد می باشد ولی یه نکته رو باید بدونید که چرخش تخم های نطفه دار در روزهای اول جوجه کشی خیلی مهم می باشد و در روزهای پایانی که جنین بزرگ شده اهمیت آن کم رنگ تر میشود. چرخش رو میتونید از اول روز 19 قطع کنید.

    • سلام، تا حدودی این موضوع طبیعی است ممکنه لونه شون خیلی کوچیک باشه یا داخلش کثیف شده میتونید لونه رو تمیز کنید (دستکش حتما بپوشید). اگر مولدها جوجه ها را اذیت میکنند باید جداشون کنید و با سرلاک مخصوص پرنده بزرگشون کنید.

  220. سلام… ببخشید من طوطیم تخم کرد و 25 روز از روز تخم ریزی میگزره ولی هیچ کدوم از تخما جوجشون در نیومده ولی بعضی تخما ی نقطه سیاه دارن باید بیشتر صبر کنم یا پوچ شدن تخم ها؟

    • با سلام، وقتی تخم های پرنده زینتی بوی دست انسان بگیره دیگه پرنده اونو قبول نمیکنه. موردی که گفتین امکان پذیره ولی به ندرت اتفاق می افتد، در ضمن دوره جوجه مرغ عشق 5 الی 6 روز زودتر از طوطی برزیلی تموم میشه.

  221. سلام ببخشید بنده یک جفت کوتوله برزیلی گرفتم و الان در حال لونه گرم کردن هستن میخواستم ببینم کوتوله برزیلی به طور میانگین چند عدد تخم میگذاره

  222. سلام یک جفت طوطی برزیلی دارم یک مرحله 4تخم گذاشتند و25روزهم صبرکردم جوجه نشدند پس از حدودا یک ماه مجدالانه سازی کردند و5تخم گذاشتندوالان حدودا 23روز است جوجه نشده وتخمهادرلانه همیشه به صورت پراکنده هستند ولی یکی ارطوطی ها همیشه‌ درلانه حضور دارد چه کاربایدکنم که تخمها به جوجه تبدیل شود وضعیت غذای انها هم خوب است

    • سلام، ممکنه پرنده هاتون عقیم باشن. دوره جوجه کشی این پرنده 23 روز است یکی دو روز دیگه هم صبر کنید یکی از تخم ها را بشکنید ببینید اصلا نطفه داشتن یا نه؟

    • با سلام، خیر جوجه نمیدن، در ضمن جفت هم نمیشن شاید با هم سازگار شده اند و به هم عادت کرده اند. طوطی برزیلی ماده بدون نر هم تخمگذاری میکنه.

  223. سلام من ی جفت کوتوله زرد صورت هلویی ۲ ماه خریدم یک سره تو لونشون میرند ولی تخم نمی گذارند ایا جفت هستند راهنمایی کنید

    • سلام، بله جفت هستن، اگه تازه خریدید باید صبر کنید چون پرنده هاتون هنوز به محیط عادت نکرده اند و به همین دلیل ترجیح میدهند داخل لونه باشن. اصلا برای تخمگذاری و جوجه کشی پرنده هاتون عجله نکنید، ابتدا پرنده ها باید به محیط عادت کنند و سپس یک رژیم غذایی خوب دریافت کنند تا جوجه های با کیفیت داشته باشند و خودشون هم ضعیف نشن.

  224. جفت مولده و اون یکیم دارن اماده میشن حالا یه قفس بزرگ گرفتم میخواستم بدونم میشه همشونو بندازم تو یه قفس با دوتا لونه یا ن باهم دعواشون نمیشه میشه ۴ تاشون تو یه قفس باشند

    • سلام، اگه قفس زیادی بزرگ باشه و جفت ها لونه جداگانه داشته باشند مشکلی نیست بهتره که ظرف آب و دان جدا هم براشون مشخص کنید چون جفت ها برای خودشون قلمرو دارن و اگه کشی وارد قلمرو و لونه شون بشه به شدت پرخاشگر میشن.

  225. سلام وقت بخیر من یه جفت برزیلی دارم چند روز پیش یه تخم گذاشتن ولی فرداش از لونه انداخته بودن بیرون پنج روز بعد یه تخم دیگه گذاشت ولی اصلا رو تخم نمی خوابه .لطفا راهنمایی کنید چه کاری میتونم بکنم براشون ممنون

  226. سلام، به طوطی ها تخم کتان و ارزن میدهم،حدود دوبار در هفته هم از غذاهای دیگه مثل عدس،هویج،لوبیاو…براش میگذارم.اما احتمالا مصرف تخم کتان و ارزن شون کاهش پیدا کرده،چون بیشتر وقتشون را در لانه میگذرانند،با این حال متاسفانه تخم گذاری نکرده اند.
    باید چکار کنم

    • سلام، تخمگذاری پرنده های زینتی به شرایط مختلفی بستگی داره، محیط قفس، اب و هوا، آمادگی پرنده ها و … بهتره که یک محیط ساکت با آب و هوای معمولی براشون فراهم کنید به صورت طبیعی تخمگذاری خواهند کرد.

      • بله خیلی ممنون اما دفعه پیش گفتید ممکن است دچار سوء تغذیه شده باشند،برای همین این توضیحات را دادم.چون چوب نشیمن را گاز گرفته بودند،برای سو تغذیه چه کنم؟

        • از مکمل ها و ویتامین ad3e مخصوص پرنده های زینتی به صورت دوره ای استفاده کنید. داخل قفسشون هم کف دریا حتما بذارین.

  227. سلام وقت بخیر .من یک جفت طوطی برزیلی دارم که چند روز پیش یک تخم گذاشتن ولی فرداش از لونه انداخته بودن بیرون بعد از پنج روز بازم تخم گذاشته ولی اصلا روی تخم نمیخوابن علت این چی میتونه باشه و چه کاری از ما ساخته است . لطفا راهنمایی کنید ممنون

    • سلام، اگه احساس خطر کرده باشند تخم ها رو میندازن بیرون. مثلا نباید در زمان تخمگذاری به لونه و یا تخم هاشون دست بزنید چون بوی دست انسان میگیره و پرنده نسبت به لونه و تخم ها بسیار حساسه. مورد بعدی میتونه به خاطر حسودی جنس نر باشه یا اینکه به صورت غریزی ماده میتونه پوچ بودن تخم ها رو تشخیص بده و بر روی تخم ها نخوابه.

  228. سلام
    من یه جفت طوطی برزیلی داشتم که ۶ روز پیش طوطی نر به دلیل مشکلات تنفسی مُرد.
    الان طوطی ماده ۳ روزه داره لونه گرم میکنه و قسمت پایینی دلش ورم کرده.
    امکانش هست تخم نطفه دار داشته باشه.
    و اینکه بدون حضور طوطی نر اشکالی برای تخم گذاری و خوابیدن روی تخم ها نیست؟؟؟

    • سلام، اگه نزدیکی مخرج پرنده کمی متورم شده باشه یعنی ماده تخم داره و فاصله پاهاش هم باید نسبت به قبل کمی باز شده باشند. در مورد جوجه کشی هم بدون حضور نر میشه ولی کمی مشکل خواهد بود چون نر در زمان جوجه کشی برای ماده غذا میاره و ماده با خیال راحت بر روی تخم ها می خوابد.

  229. با عرض و سلام خسته نباشید من یه جفت طوطی برزیلی دارم که چهار ماهه که خریدم ولی هنوز تخم گذاری نمیکنند ولی شب ها که چراغ رو خاموش میکنم نر ماده رو زوری جفت گیری میکنه نر اول ماده رو نمی زاشت بره داخل لانه ولی الان کمی میره ولی باز نمیزاره گاهی وقت ها این ها تا کی میتونن جفت گیری و تخم گذاری کنند؟

    • سلام، وقتی پرنده می خرید چند ماه طول میکشه تا پرنده به محیط جدیدش عادت کنه و تا عادت نکنه تخمگذاری نخواهند کرد. سعی کنید یک محیط ساکت و ارام با آب و هوای معمولی برای پرنده هاتون فراهم کنید. اگه جفت گیری کرده باشند ماده تا چندروز دیگه تخمگذاری خواهد کرد.

  230. سلام من می‌خوام یک جفت کوتوله مولد بخرم ، میخواستم بدونم کوتوله ها در سال چند بار تخم می‌گذارند ؟

    • سلام، بستگی به تغذیه و شرایط نگهداریشون داره ولی در سال دو بار میشه ازشون جوجه گرفت. هر سری هم بین 4 الی 6 تخم میگذارند.

      • سلام من یه طوطی برزیلی ماده سر هلویی زرد دارم میخواستم بدونم از چه نژادی براش جفت تهیه کنم بهتره
        راجب خرید جفت توضیح میدین ممنون

  231. سلام تخم کوتوله مولد که خراب شده بود یعنی جوجه تخم روشکسته نتونسته بیاد بیرون .من انداختمش بیرون .ولی الان به جوجه اول غذا نمیدن چیکار کنم خودم دوبار بهش بیسکوییت مادر دادم گذاشتمش داخل لانه

    • سلام، اگه مولدها بهش غذا نمیدن حتما باید براش سرلاک مخصوص پرنده زینتی تهیه کنید. وگرنه اون جوجه هم از گرسنگی تلف میشه. جوجه یک روزی باید هر دو ساعت یکبار غذا بخوره.

  232. سلام کوتوله مولدیکساله دستی دام که یک بار دوتا جوجه دادان.برای بار دوم از سه تخم یکی جوجه شد ودوتا تخم دیگه جوجه نتونست از تخم بیاد بیرون .یعنی تخم رو شکسته ولی نتونسته از خودش جداکننده مرده دلیلش چیه

    • سلام، این موضوع به موارد مختلفی بستگی داره، ممکنه رطوبت روزهای آخر کم بوده و یا رژیم غذایی پرنده ها ویتامین کمتری داشته و جوجه ذاتا ضعیف بوده، یا اینکه پرنده ماده به خوبی نتونسته جوجه رو گرم کنه و …

  233. ودرضمن، اخیرا اینقدر چوب نشیمن را گاز گرفتند و کندند که چوب شکسته بود.
    علت این خشونت چی میتونی باشه؟
    ممکنه برای آماده سازی لانه شون اینکار را کرده باشند؟

      • سلام خیر از دهن یکدیگر دون نمیگیرند،تغذیه شون هم خوبه تخم کتان وارزن براشون میگذارم،درهفته حدودا دوبار هم غذا های دیگه مثل عدس،هویج،لوبیا،تخم مرغ و.‌‌.. میدم بهشون.
        اما بیشتر اوقات ،داخل لانه هستندولی تخم نگذاشته اندو فکر میکنم که مصرف تخم کتان وارزنشون به‌خاطر همین کاهش پیدا کرده،ولی غذا های دیگه را در یک روز تمام میکنند.بااین حال همچنان درحال کندن چوب هستند.

      • ببخشید طوطی های من اونی که احتمال میدم ماده باشه،پرهای اطراف دماغ اون یکی را می‌کنه،ولی نه در حالت دعوا با مهربانی اونم می ایسته،تکان نمیخوره.
        در مورد سوالتون هم فکر میکنم گهگاهی این کار را انجام میدهند.

  234. سلام من یه طوطی برزیلی دستی دارم یکی دیگ دستی نیست من بخاطر اینکه دستی کنمشون گرفتم امروز دیدم که جفتگیری کردن ایا طوطی ماده که دستی هستش میتونه از تخم ها محافظت کنه

  235. سلام.‌من یه جفت طوطی برزیلی دارم الان ۴ تخم گذاشتن و من میخوام یه هفته ای برم مسافرت و کسی رو ندارم پرنده هام رو بهش بدم تا برگردم نگهداری کنه و از طرفی هم جون تخم گذاشتن نمیتونم باخودم ببرمشون لطفا راهنمایی کنید تو این یک هفته که نیستم چطوری شرایط قفس رو فراهم کنم تا برگردم مشکلی براشون پیش نیاد. ممنونم

    • سلام، محیط قفسشون باید ارام و آب و هوای معمولی داشته باشه. البته در روزهای اخر جوجه کشی بهتره که یکم رطوبت محیط رو بالا ببرید (50 درصد). در ضمن دان و آب تازه همیشه باید داخل قفس باشه و ناچارا ابخوری پرنده ها باید هر روز تعویض بشه.

  236. سلام من میخوام یک طوطی برزیلی بخرم اما از شرایط نگهداریش هیچ اطلاعاتی ندارم اگه میشه کمی درباره اش اطلاعات بدید

  237. سلام، من سه ماه ی جفت طوطی برزیلی خریدم، جفت گیری نمیکنن، لونه هم گذاشتم براشون، مشکل اینجاس که احساس میکنم نر و ماده نیستن، از کجا میتونم مطمئن بشم نر و ماده هستن؟؟ دسترسی به جایی برای تعیین جنسیت ندارم، ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام، بهترین راه تست آزمایشگاهی است. ولی اگر چنین امکانی در دسترس ندارید سعی کنید استخوان لگن پرنده ها را چک کنید. استخوان لگن ماده کمی بازتر بوده و فاصله بیشتری بین آنهاست. در این باره بیشتر تحقیق کنید.

  238. سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم که سه تا تخم گذاشتن امروز اومدم که بهشون سر بزنم که ببینم جوجه شده یا نه چون هردو طوطی مدام میان بیرون، چون تا دوروز قبل همش نر روی تخم بود،وقتی که اومدم سر لانه رو بردارم لانه از دستم افتاد،(وقتی که لانه افتاد کف قفس هردو تو لانه بودن و نیومدن بیرون و وقتی که من دست بردم طرف لانه اومدن بیرون و گاز گرفتن)،الان من خیلی نگرانم آیا این تخم ها جوجه میشه
    ولی من مطمئن هستم که تخم ها نشکسته چون هردو روی تخم بودن و تکان نخوردن
    ممنون از پاسخگویی

    • سلام، در زمان تخمگذاری و جوجه کشی به هیچ عنوان نباید مزاحم پرنده بشین و به لانه و تخم ها دست نزنید. چون بر روی لانه و تخم ها بیش از اندازه حساس هستند. این را هم بدانید که تکان ناگهانی و تند باعث خراب شدن تخم نطفه دار میشه حتی اگه نشکنه. اگه روزهای آخر جوجه کشی باشه مشکلی نیست اگرنه به احتمال زیاد تخم ها خراب شده اند.

  239. سلام،ببخشبد باز هم از حضورتون سوال داشتم،من از جنسیت پرنده هام اطمینان ندارم،ولی موقع خرید بهم گفتند که این ها نر و ماده اند،ولی الان40روز است که جفت را خریداری کردم،هردو تو لانه میروند و بیشتر روز را در آنجا میگذرانند.اما متاسفانه تخم گذاری نکرده اند!
    فصل تخم گذاری چه موقع است؟
    و محل نگهداری آنها هم گرمی نیست،ولی روی قفس را میپوشونم ممکن است بخاطر دما باشه؟
    حالا باصرف نظر از جنسیت میشه کمک کنید مشکل را پیدا کنم؟🙏🙏🙏

    • سلام، وقتی پرنده ها جابجا میشن ممکن است چندین ماه طول بکشد تا به محیط جدید عادت کنند و تا وقتی به محیط عادت نکنند هرگز ماده تخمگذاری نخواهد کرد. در ضمن سیکل تخمگذاری در پرندگان بیشتر به نور بستگی داره البته دما هم بسیار مهمه. پرنده های زینتی معمولا در فصل بهار ترجیح میدهند تخمگذاری کنند. دمای محیط نگهداریشون بهتره که معمولی باشه (25 درجه). بهتره که شما یک محیط آرام با آب و هوای مناسب براشون فراهم کنید اگه جفت باشند حتما تخمگذاری خواهند کرد.

  240. سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم ک ۵تا تخم کردن ولی دوروز پیش بعد از۴هفته تخم گذاری دیدم ک یکی از تخم هارو از لونه انداختن کف قفس ک ترک برداشته بود و منم ورش داشتم و دیدم ک نطفه نداره.حالا روی اون۴تا منظم نمیخوابن شبا رو تخم میخوابند ولی روزا سهل انگاری میکنن.توجه ک کردم دیدم یکی از تخم ها باز ترک داره الان به جوجه شدن میرسه یا نه.در کل باید چیکار کرد اینا دست از بازیگوشی وردارن و به تخم برسن.یه نکته اینکه بعد از انداختن تخم کف قفس ماده دیگه اجازه نمیده نر وارد لونه بشه.توروخدا راه حل بهم بدین

    • سلام، اگه ماده در طول شب و روز به طور منظم روی تخم ها نمیخوابه تخم ها سرد شده و خراب خواهند شد. در زمان جوجه کشی هم ماده اجازه نمیده که نر بره داخل لونه چون نر باید بیرون باشه و نگهبانی بده و برای ماده غذا بیاره.
      تخم اگه ترک داشته باشه بازهم به جوجه تبدیل نمیشه. وقتی هم تخم رو از لونه میندازن بیرون دیگه امیدی به جوجه شدن آن تخم نیست. شما هم نباید در حین تخمگذاری به تخم های پرنده دست بزنید چون زیادی بر روی این موضوع حساس هستند. اگه نر خیلی اذیت میکنه باید نر رو جدا کنید.

  241. ببخشید یعنی اینکه مادم نباید حتی برا غذا خردن بیاد بیرون اون بعد 2 یا 3 ساعت میاد بیرون 3 دیقه بعد میره تو ایراد داره ینی؟

    • سلام، ماده میتونه برای غذا خوردن بیاد بیرون ولی اگه سریعا بر میگرده تو لونه مشکلی نداره تخم ها نباید سرد بشن.

  242. سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم مطمئنم که نر و ماده هستن تخم گذاشتن ولی روش نخوابیدن علتش چیه میشه کمک کنین؟؟؟؟چیکار باید کنم که روش بخوابن لطفا کمک کنید

    • سلام، اصلا به تخم ها و لانه پرنده دست نزنید چون بیش از حد در زمان جوجه کشی بر روی این موضوع حساس هستند. ممکنه تخمگذاری ماده تمام نشده باشد یا محیط نگهداریشون شلوغ و پر سر و صدا باشد. اگر پرنده رو تخم نخوابه میتونید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. البته سن تخم ها باید کمتر از 6 روز باشه وگرنه به جوجه تبدیل نمیشن.

  243. ببخشید ی سوال داشتم اگ رعد برق بزنه تخم طوطیم خراب میشه؟ و اینکه من مادم رو تخم خوابیده ولی هر 1 ساعت ی بار میاد بیرون ایرادی نداره؟

    • با سلام، در مورد اثر رعد و برق به طور دقیق نمیشه چیزی گفت برخی ها اعتقاد دارند که در روزهای اول رعد و برق باعث شفت شدن تخم و در روزهای آخر باعث سکته کردن جوجه ها میشه.
      در ضمن ماده باید روی تخم بخوابه وگرنه تخم ها سرد شده و خراب میشن.

  244. سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم ۹ تا تخم گذاشتن ولی هر کسی میبینه میگه که طوطی برزیلی شما هر دو ماده هست اما من مطمئنم که نر و ماده هستن امکان هست ماده ۹ تا تخم بزاره؟؟؟؟؟

  245. سلام… ببخشبد من طوطیم 3 تا تخم کرده بهشم دس نزذم و الان 4 روژ گذشته هنوز ک هنوزه تخم نکرده ولی تو. لونش میره در نمیاد یعنی خوابیده؟

    • با سلام، بله تعداد تخمگذاری پرنده شما همون 3 تا بوده. مزاحمش نشوید و اجازه دهید تا پرنده روی تخم ها بخوابد وگرنه تخم ها خراب خواهند شد.

    • با سلام، در این مورد اطلاعی ندارم. بهتره که از طریق اپلیکیشن هایی مثل دیوار و شیپور جست و جو کنید و سپس به صورت حضوری از فروشنده خرید کنید.

  246. سلام خسته نباشید من دوتا برزیلی دارم که بهشون خیلی میرسم و در تاریخ ۹۹/۱۱/۳اولین تخم گذاشتم از نظر دونه تخم مرغ آب دارو هم رسیدگی زیادی دارم و جفت گیری باز هم درحین نشستن ماده بر روی تخم دیدم و الان تاریخ ۹۹/11/8 هست یعنی 5 روز گذشته خبری از تخم دوم نیست میشه راهنمایی کنید باید چیکار کنم ممنون♥️

    • سلام، 5 روز مدت زمان طولانی هستش، ممکنه تخم در شکم و یا تخمدان پرنده گیر کرده باشه. ایا ماده خودشو پف میکنه یا اینکه جدیدا کم تحرک نشده؟ شکمش رو بررسی کنید چون اگه تخم گیر کرده باشه دچار عفونت خواهد شد.

  247. با سلام…. میخواسم بدونم جوجه کشی دوتا کله هلویی باهم چ نژادایی در میاد امکان داره زرد در بیاد یا ن…. بعد میخواسم ببینم ک چند روز یبار تخم میزارن ممنون میشم کمک کنید

    • سلام، رنگ جوجه ها رو نمیشه دقیق گفت چون بستگی به نژاد داره و ممکنه پرنده هاتون نژاد خالص نباشند. پس از جفت گیری و شروع اولین تخمگذاری معمولا تخم ها با فاصله زمانی یک روز گذاشته میشوند.

  248. سلام میخواستم بگم که من یک جفت طوطی کوتوله فیشر دارند و اینها سه دفعه تخم کردند و می خواستم بگم که هر دفعه اینا تخم می کنند بعضی هاشون میشه تقریبا آخرای مثلاً یکی دو هفته مونده تا جوجه بشن ولشون می کنن بعدش می خواستم بگم مشکلش چیه که ما بخواهیم اینارو مثلاً جوجه کنیم الان که خبر داری در فصل زمستان هستیم میخواستم بگم لطفاً اگه میشه جواب من رو بدید و کمکم کنید هر دفعه یک بار شش را دفعه بعد هشتا و دفعه بعدی ۶ را تخم کردند

    • با سلام، بهتره که قبل از اقدام به جفت انداختن حتما از قبل یک دوره پرنده ها رو با مکمل و تغذیه خوب تقویت کنید. به صورت طبیعی اگه در زمان تخمگذاری نر و ماده به اندازه کافی جفت گیری نکنند و یا تغذیه ضعیفی داشته باشند، تخم ها یا بدون نطفه بوده یا نطفه شون ضعیف خواهد بود. در جوجه کشی هم به صورت غریزی ماده میتواند تخم های تلف شده و یا بدون نطفه را تشخیص دهد. (ار روی وزن و حرکات جنین داخل تخم) وقتی هم که تشخیص دهد تخم تلف شده اونو از لونه میندازه بیرون یا دیگه روش نمی خوابه. البته شرایط محیطی هم بر جوجه کشی تأثیرگذار است و باید دما و رطوبت محیط هم مناسب باشند.

  249. با سلام… ممنون از راهنماییتون و بعداز پاسخ شما ب سوالم نتیجه دیدم فقط الان برزلیام دوتا تخم گزاشتن تو دوروز باد مادم همش در قفس باز میکنه میاد بیرون کلی کاغذ پشتش میزاره میبره میخواستم ببینم الان تخم داره میتونه بیاد بیرون؟
    و حداقل چندتا تخم میزاره..
    ممنون میشم کمک کنین❤

    • سلام، بهتره که غذای پرنده رو داخل قفسش بگذارید در زمان تخمگذاری ماده بیشتر ترجیح میدهد که داخل لونه باشه. تعداد تخمگذاریش هم به طور متوسط بین 4 الی 6 عدد هست ولی ممکن است 8 تا تخم هم بگذارد.

  250. با سلام خسته نباشید یه جفت طوطی برزیلی داریم جوجشون در اومده نره دیروز جوجه رو از لونه انداخت بیرون ولی امروز ننداخته شما پیشنهادتون چیه نر رو جدا کنیم یا نه با تشکر

    • با سلام، اگه نر به جوجه ها غذا میده مشکلی نداره ولی باید حواستون باشه چون ممکنه حتی جوجه رو بکشه. در این صورت باید نر رو جدا کنید.

  251. سلام روز بخیر
    به عرض پوزش من سوالی داشتم و از اونجایی که پت شاپ یا دامپزشک درست درمونی نیست من مجبور به تحقیق و خود درمانی شدم البته با تحقیق زیاد و مطالعه
    من تقریبا از تمامی بیماری و مسائل تخم گذاری و حالات اونا مقالات خارجی زیادی خوندم چون خودم مدرک phd دارم البته رشته حقوق ولی از روش های تحقیق بسیار دقیق سر در میارم
    من یه جفت فیشر دارم که دو ماه پیش چهار روز برای سفر کاری دست دوستی دادم که امانی نگه داری کنه وقتی دستم رسید ماده از سر منقار تا بالای چشماش کچل شده بود و نر هم یه مقدار ولی کمتر به همون حالت دچار شده بود و دوستم یه مینا داره که اونم به همین دچار شده که بعدا فهمیدم از مینا گرفتن و با تحقیقم به این نظریه رسیدم
    عامل مسبب بیماری سه گونه قارچ به نام های (( تریکوفیتون )) , (( میکروسپوروم )) و (( کاندیدا )) می باشند که برای درمان داروی گریزوفولوین )) رو پیشنهاد دادن از اونجایی که هر داروخانه ای که رفتم اینو نداشت بهم بینافین ضد قارچ پیشنهاد کردن الان یک و نیم ماهه مقدار خیلی خیلی کمی در حدی که ۱۰۰ سی سی کدر بشه میدم و نر کاملا درمان و مثل سابق شده و ماده پیشرفت چشمگیری داشته و کلی از تاسی برطرف شده حتی پرنده مینارو هم با همین روش جسارتا درمان کردم و تقریبا کرک های جدید در اورده و از وقتی لامپ مادون قرمز بهشون میزنم خیلی بهتر شدن ولی ماده مثل نر کامل بی نقص نشده
    در مورد تغذیه دما و جای ساکت هماننده عروس هلندیام نگه داری میشه قفس یک در یک انواع دانه ها که به ۲۰ مدل میرسه ولی هفته ای یک بار خیلی محدود میدم ویتامین و کلسیم کامل دما ۲۸ تا ۳۰ در زیرزمین با رطوبت ۴۰ بسیار ساکت تهویه کامل خیالتون رو راحت کنم از همه نظر به جزئیات ، رعایت شده. مدفوع حالات چشم ها و همه چی طبیعیه.
    اصل مطلب در حال درمان با قارچ کش بودم که امروز یه تخم گذاشتن من محلول قارچ کش رو در اوردم و به جاش اب حاوی مولتی کلسیم و ad3e گذاشتم
    الان بین ادامه درمان یا تخم گذاری موندم اگه شماره ای باشه برای ارسال عکس های سابق و پیشرفت کنونی خوشحال میشم نظرتون رو بدونم شاید من اشتباه داشتم نمیخوام پرنده سر اشتباه من تلف بشه
    پیشاپیش ممنون
    ببخشید زیاد شد گفتم همه چی رو بدونید تا اطلاعات ناقص ندم و وقت شمارو بیشتر نگیرم

    • با سلام، خوشبختانه شما به خوبی به پرنده هاتون رسیدگی میکنید و یا توجه به اینکه علائم غیر طبیعی ندارند، بهتره که دوره درمان رو تا رفع کامل مشکل ادامه دهید تا مشکل قارچی به جوجه ها هم منتقل نشه. برای اینکه سیکل تخمگذاری پرنده های شما به هم نخوره بهتره که تخم مصنوعی که شبیه به تخم پرنده است را با جایگزین تخم های طبیعی کنید. اگر هم اثری از بیماری قارچی در پرهای پرنده مشاهده نمیکنید، اجازه دهید جوجه کشی کنند.
      موق باشید.

    • سلام، به سوال شما پاسخ داده شده است. با توجه به کمبود وقت و حجم بالای سوالات گاها برخی سوالات با تأخیر جواب داده میشوند. از صبوری شما سپاسگزاریم.

  252. سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم که یک ماه از جفت گیریشون میگذره و امروز یعنی 99/12/1رفتم سر به لانشون زدم دو تا تخم کرده بود.طوطی ها یکیش صورت هلویی و یکیش وایت فیس هستش آیا این طوطی های من بعد از چند روز تخم گذاری میکنه یا همین دوتا تخمو بزرگ میکنه.باید هروز هم اب تازه جلوش بزارم چه نوع دانی بزارم براش؟ممنون از پاسخوگویی🤗

    • سلام، بله هنوز تخمگذاری ماده تموم نشده و معمولا بین 4 الی 6 عدد تخم میگذاره. بهتره که روزی یک مرتبه برای تأمین آب و دان پرنده ها به قفسشون سر بزنید و زیاد مزاحمشون نشوید. غذا هم همون غذای برنامه قبلی که داشتنید رو اجرا کنید غذای اصلیشون مخلوط ارزن و کتان هستتش ولی از تخم مرغ آب پز، سبزیجات و میوه ها و غلات دیگر هم میتونید استفاده کنید.

      • سلام خیلی ممنون از پاسخگویی ولی طوطی من از سومین تخم دیگه تخم نگذاشته و اولین سابقه ی تخم گذاری هستش دیگه تخم هم نذاشته مشکلی داره ماده ی من یا چون اولین سابقش هست اینجوریه ممنون از پاسخگویی😘🤗

  253. باسلام ی جفت طوطی برزیلی سبزفیشردارم جفتگیری کردن چهارتاتخم گذاشتن یک روزدرمیان گذاشتن بعد۲۱روزیک روزدرمیان ۳تاشون سرازتخم دراوردن چهارمی درنیومدچندروزصبرکردیم ولی خبری ازترک یاسوراخ نشدتخم ازلونه دراوردم شکستم جوجه کاملا تکمیل شده داخلش بودولی مرده بودچرااین ازتخم درنیومدممنون میشم اگه جواب بدین

    • سلام، ممکنه نطفه اش ضعیف بوده و یا تخم به خوبی گرم نشده یا اینکه مواد غذایی داخل تخم کیفیت پایینی داشته.

    • اگر جوجه کامل شده و زرده از تخم باقی نمونده بوده جوجه نتونسته تخم رو بشکنه و بیرون بیاد که دلایلش همون طور که فرمودن نطفه ضعیف و … میتونه باشه البته در اینجا احتمالش کمه چون جوجه گفتین جوجه کاملا بزرگ شده بوده و تا روزهای آخر زنده بوده ، این قضیه معمولا مربوط به رطوبت هست که جوجه ها نمی تونند از تخم خارج شن ، شما پس از طی زمان طبیعی باید ۲۴ ساعت صبر میکردین و بعد از چک نبض داشتن تخم اقدام به خارج کردن جوجه با شکستن تخم بصورت دستی میکردین ، آموزش هاش و فیلم هاش موجوده در نت و بنده خودم ده ها بار اینکارو کردم نه تنها فقط در کوتوله ها و طوطی سانان بلکه در بقیه پرنده ها هم اینکارو انجام دادم ، سر بلند باشید ، ممنون از سایت بسیار خوب

  254. باسلام
    طوطی کوتوله دارم حدودا ۸ماهه است یه جفت براش تهیه کردم ۱۸ روز است که با هم اند،سازگاری دارند با هم در لانه شون میروند.امروز،روز هجدهم دیدم که چندتا قطره خون کف قفس ریخته.درضمن خوراکشون تغییری نداشته،یعنی چیز قرمز رنگی نخوردند.
    الان خیلی نگرانم که علت این خون چیه؟
    لطفاً کمکم کنید

    • سلام، خودتون باید تمامی جزئیات رو بررسی کنید ممکنه با هم درگیر شده باشند ، ممکنه منبعش اصلا چیز دیگری باشه.

      • جناب
        نه اصلا درگیری نداشتن مطمئن هستم،صورت و نوک و پر و بالشون سالم است،مثل مدفوع ولی کاملا قرمز و خون هست،اینطور نیست که کمی با خون ترکیب شد باشه کامل خون است.از دیشب تا الان هم زیاد نشده.
        ممکن مشکل در تخم گذاری داشته باشن؟
        ولی نمیدونم چه مشکلی لطفاً یه توضیحی بدید.ممنون

        • اگر منظورتون اینه که قطره خونی از سیستم گوارش پرنده دفع شده باید حتما به دامپزشک مراجعه کنید چون ممکنه پرنده تون دچار عفونت گوارشی شده باشه. قبلا به شما گفتم باید جزئیات بیشتری ارائه بدهید وضعیت حالی و رفتاری پرنده ها ، وضعیت تنفس ، خوراک ، فضله و …

          • وضعیت رفتاریشون خوبه مثل قبل سرحال اند،تنفس معمولی دارند،خوراکشون تغییری نداشته مثل قبل هست، در لانه میروند و فضله کمی دارند ولی وقتی از لانه میاند بیرون فضله یکی شون تقریباً بزرگ و شل هست.
            آیا میخواد تخم بزاره؟

              • ولی تخم نگذاشتند،علت خون هم پیدا نکردم!!
                اگه در ماده این علائم هست باید شاهد تخم گذاری باشیم نه؟
                آیا مشکل از کجاست؟!

                • اگه مجددا قطره خونی مشاهده نکردید و وضعیت پرنده های شما نرمال می باشد، جای نگرانی نیست. بهتره که کمی صبر کنید و به خوبی به پرنده و خوراک آنها رسیدگی کنید و مزاحمشون نشین. در صورتیکه ماده آماده باشد حتما تخمگذاری خواهد کرد. به طور معمول ماده یک هفته پس از جفت گیری شروع به تخمگذاری میکند. گاهی وقتا هم بیشتر طول میکشد.

  255. سلام دما و رطوبت دستگاه برای جوجه کشی تخم طوطی برزیلی باید چند باشه؟
    تخم تو چند روزگی رگه میزنه؟ممنون میشم جواب بدین خیلی مهمه برام

    • سلام، دما 37.5 درجه با رطوبت 40 درصد در زمان ستر و دمای 37 درجه با رطوبت 55 الی 60 درصد در زمان هچر برای جوجه کشی این پرنده مناسب می باشد. تعداد روزهای جوجه کشی هم بین 22 الی 24 روز متغیر خواهد بود و معمولا بعد از گذشت یک هفته تخم ها رگه میزنند. بعضی منابع هم رطوبت 50 الی 55 درصد را برای زمان ستر اعلام کرده اند.

  256. باعرض سلام ووقت بخیر یکجفت طوطی بریزیلی دارم 4تاتخم گذاشتند بالغ بر25 روز روی تخمها نشستند وبعد رهاکردن ودیگرروی تخمها ننشستند من تخمها راازلانه بيرون اوردم زیرنوربرسی کردم نطفه ای بسته نشده بود یعنی جوجه نشده بودند ایا اشکال ازکجاست؟

    • با سلام، ممکنه طوطی های شما عقیم باشند یا اینکه تغذیه ضعیفی دارند. اگه تخم ها نطفه دار بوده شرایط محیطی هم میتونه باعث تلف شدن تخم ها شده باشه.

  257. سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم یه هفته شد دوره ی تخم گذاری گذشت الان ۷ تا تخم دارن ماده رو ی تخم نمیخوابه چیکار کنم؟؟؟

    • سلام، غذای طوطی برزیلی رو در متن مقاله توضیح داده ایم مطالعه کنید. غذای تجاری و آماده هم براشون خوبه.

      • با عرض و سلام خسته نباشید ببخشید من جستوجو کردم ولی پیدا نکردم ممنون میشم که شما توضیح دهیدممنون که تو اون یکی ها هم جوتب دادین

        • غذای اصلی پرنده مخلوط ارزن و کتان هستش که با نسبت 4 کیلو ارزن به یک کیلو کتان و یا 6 کیلو ارزن و 1 کیلو کتان (با توجه به دوره ) میتوان آن را تهیه کرد. از سایر سبزیجات و دانه ها هم میتوان استفاده کرد. مقاله بالا رو مطالعه کنید توضیحات بیشتر نوشته شده.

  258. سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم یه هفته شد که دوره تخم گذاری گذشت الان ۹ تا تخم دارن ماده روی تخم خوب نمیخوابه چیکار کنم که بخوابه؟؟

        • اگه از جنسیتشون مطمئن هستید باید یک محیط ساکت و آرام با آب و هوای معمولی برای آنها فراهم کنید و کار خاص دیگری نمیشه انجام داد. در ضمن تا حد ممکن فقط برای غذا و آب سراغ قفس بروید و اصلا مزاحمشون نشوید و به لانه و تخم ها دست نزنید. قفس به هیچ عنوان نباید جابجا بشه.

  259. باسلام من یه جفت برزیلی دارم که قبلاً جفت گیری کردن و جوجه هم آوردن پلی جوجه ها بعد از ۳روز مردن اینم بگم که مادرو پدرشون بهشون خوب می‌رسیدم ولی وقتی خوب نگاشون کردم دیدم شکم هر سه شوم متورم شده بود
    علت باد کد
    زدن شکمشون چی بود؟انگار که یبوست باشن؟!و اینکه ماده از نر چند ماه بزرگترها
    الان هم چهار پنج روزی میشه که دوباره جفتگیری کردن من بهشون همه ی مکمل هارو میدم یعنی همه چی اوکیه ولی نمیدونم چرا ماده همش داره نفس نفس میزنه؟!!!ممکنه بخاطر این باشه که میخواد تخم بیرون بیاد؟یا اینکه اخم گیر کرده؟

    • با سلام، بله ممکنه تخم داخل تخمدان ماده گیر کرده باشه شکمش رو بررسی کنید. با چرب نمودن کلواک و یا خوراندن چند قطره روغن زیتون به پرنده میشه به خروج تخم کمک کرد. البته به نظر میرسد پرنده های شما مشکل گوارشی دارند علت تلف شدن جوجه ها و ورم شکم هم میتونه به خاطر عفونت روده و یا آلودگی غذاشون باشه. برای جلوگیری از بیماری ورم روده میتوان به پرنده ها قطره سولفا داد.

  260. باعرض سلام وقدردانی‌‌، چون لونه طوطی برزیلی راداخل قفس گذاشته ام طوطی هامرتب درب کشویی لونه راازجادر میاورنددوست ندارند درب داشته باشد وهمیشه ازدرب تعبیه شده استفاده نمیکنند ایا لازم است برای جوجه کشی مرحله بعدی درب راطوری قفل بند کنم که نتوانند باز کنند

    • با سلام، بله میتونید. فقط اون یکی درب ورودی باید ارتفاع کافی داشته باشه تا جوجه ها به بیرون سقوط نکنند و پرنده ها هم بتوانند به راحتی وارد لونه بشن.

  261. سلام بالغ بر24روز اززمان تخمگذاری طوطی بریزیلی من میگذرد هنوز جوجه ای ازتخم بیرون نیامده ولی طوطی هنوز تخمهارا رهانکرده تاکی صبرکنم اگرجوجه نشد تخمها راازلانه بیرون بیاورم

    • با سلام، دوره جوجه کشی این طوطی معمولا 23 روز است. شما یکی دو روز دیگر هم صبر کنید. اگه تخم ها به جوجه تبدیل نشدن از داخل لونه بردارید.

    • با سلام، یک محیط ساکت و ارام برای پرنده فراهم کنید و زیاد مزاحمش نشید تا به گاز گرفتن عادت نکنه. پرنده به محیط که عادت کنه به تدریج میشه با دست بهش غذا داد یا نوازشش کرد.

  262. با سلام و عرض خسته نباشید
    پرنده من ماده اوپال وایت فیسه ” میخواستم بدونم فقط با اوپال جفت میخوره یا نه با هر نژادی مثلا فیشر سبز یا زرد جفت میخوره ؟

  263. یه چششو هی میبنده طوطی برزیلی ولی اون یکی باز اینگار یه چشمی نگاه میکنه بعضی موقعه ها باز میکنه اون چششو

    • با سلام، ایا اطراف چشم پرنده ترشحات هم داره؟ باید دقیق بررسی کنید شاید انگل گرفته یا عفونت کرده.

  264. سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم ماده یهو متوجه شدم یه پلکش هی میبنده ولی اون یکی بازه میرم پیشش اینقدر که میبنده متوجه نمیشه یعنی چیزی شده به چشمش

  265. با عرض سلام ببخشد من پنبه و از این چیزارو از پرنده فروشی خریدم گذاشتم تو لونشون الان اونارو انداختن بیرون ایا این نشانه تخم گذاری هست و نر همش تو لونه هست فقط دو سه ساعت میاد بیرون و ماده رو نمیزاره بیاد تو لانه ایا اینا نشانه تخم گذاری هست شب ها که وقتی چراغ هارو خاموش میکنیم بخوابیم هر دو میرن تو لانه نر ماده رو زوری جفت گیری میکنه یک دقیقه جفت گیری میکنه اونم زوری ماده به نر اجازه جفت گیری نمیده پنبه هارو همش و بیرون نداختن ولی یک میشونو انداختن با تشکر که تو اون یکی پیام ها راهنمایی مون کردین ممنون پاسخ بدهید

    • با سلام، بهتر بود پنبه رو ته قفس میگذاشتید تا پرنده ها خودشون داخل لونه می بردن. در مورد رفتار این پرنده ها هم نمیشه به صورت قطع چیزی گفت ولی صبر کنید جفت نر اماده جفت گیری است و به زودی ماده هم تخمگذاری خواهد کرد. فقط یک محیط ارام با آب و هوای مناسب براشون فراهم کنید.

  266. سلام یک جفت طوطی برزیلی دارم لوازم لانه سازی ازقبیل نرمه چوب َشاخه باریک درختان َپنبه دانه َالیاف وهرچیز دیگر که داخل لانه میگذارم همه رابیرون میریزند الان حدود18روز است 4 تخم هم روی کف لانه گذاشته اند ایا.اقدام دیگری بایدانجام دهم

    • با سلام، نباید اون وسایل رو داخل لانه بگذارید بهتر بود داخل قفس میگذاشتد تا خودشان لانه رو تزیین میکردند. دوره جوجه کشی این پرنده بین 21 الی 24 روز است باید صبر کنید.در ضمن در زمان جوجه کشی مزاحم پرنده ها نشوید.

    • با سلام، ایا از جنسیت پرنده های خود اطمینان دارید؟ یه مدت صبر کنید ممکنه ماده تخمگذاری داشته باشه ماده رو داخل یه قفس جدا بگذارید و بعد از چند روز نر رو به داخل قفس ماده منتقل کنید.

      • باعرض سلام بله از جنسیت شون مطمئن هستم و تا کی تا چند ماه میتونن تخم گذاری کنن ؟از پرنده فروشی پرسیدم گفت تا یک ماه تخم گذاری میکنن گفتم بهشون جداشون کنم گفت نه ممنون که پاسخ دادید ممنونم🙏

  267. با عرض و سلام من یک جفت طوطی برزیلی دارم نر فقط تو لانه میمونه دو ساعت فقط میاد بیرون ماده رو نمیزاره تو لانه وقتی ماده میره نزدیک لانه نر نمیزاره دعوا میکنند وقتی میرم پیش شون ماده میره تو لانه نر ماده رو زوری جفت گیری میکنه ایا مشکلی داره لطفاً اطلاع دهید خیلی خیلی ممنون

  268. سلام من یه جفت طوطی برزیلی گرفتم بالغ هستن ولی الان شش ماهه هیچ علایمی از جفت گیری ندارن تخمم نمیزارن غذا هم‌ مخلوط میدم با میوه و کاهو مکمل ها بصورت پودر ویتامین کف دریا همه اینارو‌ دراختیارسون دارن یه مدت نر میخاست جفت گیری کنه ماده نذاشت الانم باهم داهل لانه میرن خبری از تخم نیس چیکار کنم من بنظرتون

    • با سلام، از قطره محرک ad3e مخصوص پرنده های زینتی میتونید استفاده کنید. همچنین شاخ و برگ درخت اکالیپتوس داخل قفسشون بگذارید.

  269. با سلام.من طوطی سبز رنگ نر بالغ دارم که بالای نوکش نارنجی کم رنگ و پایین نوکش نارنجی پررنگ.عکسش و به یک طوطی فروشی نشون دادم گفت طوطی شما عقیمه. سوالم اینه آیا این نوع طوطی ها عقیم هستند؟؟طوطی من یکم گوشه گیر شده می خواستم براش یک ماده بگیرم برای تکثیر.اما با حرفای پرنده فروش نمی دونم چکار کنم.لطفا راهنماییم کنید

    • با سلام، دقیقا نمیشه گفت عقیم است یا نه ولی برخی طوطی برزیلی ها به دلیل ترکیب نژادهای مختلف جوجه های عقیم میدن یا اینکه فروشندگان برای کنترل بازار پرنده ها را عقیم میکنند. میتونید برای پرنده خود جفت همسان تهیه کنید ولی در مورد تکثیر آن نمیشه چیزی گفت باید امتحان کنید.

    • با سلام برای تقویت پرنده های زینتی میتوان از مکمل هایی همچون قطره ad3e استفاده کرد. داخل قفسشون کف دریا هم بگذارید. در مصرف مکمل دقت کنید چون مصرف بیش از حد باعث بیماری پرنده میشه.

  270. سلام. من یه برزیلی دارم تو 7 ماهه خیلی پرخاشگر شده امکان داره نیاز به جفت داشته باشه؟ و اینکه نمیدونم چه جنسیتی داره اگر یکی دیگه بیارم براش هم جنسش باشه باهم رابطشون خوب میشه یا خیر؟ ممنون

    • با سلام، بله ممکنه درگیر تنش های جنسی شده باشه و به دنبال جفت است. (محیط نگهداریشون رو بررسی کنید ممکنه ترسیده باشه یا چیزی باعث ترس و استرس پرنده شده) اول باید از جنسیت پرنده اطمینان داشته باشید گاهی اوقات دو ماده با هم رابطه خوبی پیدا میکنند ولی اگه هر دو نر باشند بیشتر اوقات با هم دعوا خواهند کرد.

    • با سلام، داخل قفسشون لونه بگذارید از شاخه و برگ درخت آکالیپتوس هم میتونید در داخل قفس استفاده کند چون برای این نوع پرندگان یک نوع محرک جنسی است.

  271. سلام من دوتا طوطی برزیلی دارم که جفت خریدمشان الآن حدود ۶ ماهه که پیش منن با این حال ماده هه از من می ترسه و تمایلی به تخم گزاری نشون نمیده باید چیکار کنم که این تمایل را پیدا کنه

    • با سلام، هر نوع عاملی که باعث ترس و استرس پرنده میشه رو باید رفع کنید. پرنده شما نیاز به محیط آرام دارد با آب و هوای معمولی. اگه جفت باشند و پرنده عقیم نباشه حتما تخمگذاری میکنه مخصوصا در فصل بهار.

  272. سلام من یک جفت طوطی صورت هلویی نرو ماده دارم ۹ ماهشونه تخم آفتاب گردون و گردو و تخم کتان هم میدم سیب هم میدم با کاهو جاشون هم خوبه ولی نمیدونم چرا تخم نمیکنن
    میتونی بگی مشکل چیه؟
    سیب هم میدم ولی موز نمیدم میتونی بگی پس چرا تخم نمیزارن؟لنگ یک موزن یا مشکلی دارن؟

    • با سلام، ارزن باید بخش زیادی از غذای طوطی برزیلی باشه و برای تقویت جیره میتوان از سایر دانه ها، میوه ها و سبزیجات مفید نیز استفاده کرد. در خصوص دانه هایی همچون کتان، تخم افتابگردان یا آجیل هایی مثل گردو باید بدانید که این خوراکی ها چربی بالایی دارند و ممکنه پرنده دچار بیماری کبد چرب بشه. لذا به مقدار کم از این نوع خوراکی ها در جیره پرنده استفاده کنید. تخمگذاریشون اصلا به خوردن یا نخوردن موز ربطی نداره. ولی بهتره که برای تأمین مواد معدنی و کلسیم پرنده ها داخل قفسشون کف دریا قرار دهید. پرنده های شما ممکنه در سن یک سالگی به بلوغ برسند.

  273. با سلام… من دوتا برزیلی دارم جفت هم خردن ولی دوتایی تو لونن هنوزم تخم نزاشتن بعدش نرم میادش بیرون ماده دیگه نمیزاره دور لونه بیاد مشکلی داره؟

    • با سلام ، معمولا در زمان تخمگذاری ماده پرنده نر رو وادار میکنه که بیرون از لانه نگهبانی بدهد. مشکلی ندارن به زودی ماده تخمگذاری خواهد کرد.

  274. با سلام… من دوتا برزیلی دارم ک جفتشون یک نژادن و سنشونم تقریبا مثل هم هستن ولی نمیدونم چرا ماده میره تو لونه و نمیزاره نر وارد لانه شه

    ممنون میشم بگید

  275. سلام
    من یک طوطی برزیلی دارم که ماده هستش و یک جفت نر برایش گرفتم ولی تخم هایش نطفه نداشت و بعد از 1 ماه یک جفت نر دیگه براش گرفتم و در اب شان تقویت کننده نطفه میریزم آیا امکان دارد که این دفعه هم تخم ها نطفه دار نشود ؟

    • با سلام، بستگی به نژاد پرنده تون هم داره و ممکنه ماده یک نژاد هیبریدی باشه که بیشترشون عقیم هستند. باید صبر کنید.

  276. سلام من یه جف فیشر دارم لانه هم خریدم نر تخمه جمع میکنه میبره تو لانه و ماده کیشیک میده طبیعیه برای تخم گذاری ایا؟؟

  277. سلام خسته نباشید من یک جفت کوتوله دارم تخم گذاشتن ولی بعد از اینکه جوجه از تخم درمیاد به دار دو یا سه روز جوجه هاشون می‌میرند علتش چیه

    • با سلام، ممکنه تغذیه والدنشون ضعیف باشه یا والدینشون به خوبی تغذیشون نمیکنند یا اینکه نطفه پرنده های مولد ضعیف است. میتونید از قطره های تقویت کننده نطفه پرندگان استفاده کنید و در ضمن تغذیه شون در زمان جوجه کشی باید مقوی باشه.

  278. سلام من یه جفت کوتوله دارم پنج تا تخم گذاشتن الان یکی از تخم باز شده من باید غذا به جوجه بدم یا پرنده ماده غذا میده؟

    • با سلام، اجازه دهید پرنده ماده خودش از جوجه ها مراقبت کنه. میتونید غذای پرنده ماده رو با تخم مرغ آب پز (بصورت رنده شده) و میوه هایی همچون هویچ تقویت کنید. غذای اصلی پرنده هم دان ارزن خواهد بود.

  279. سلام من یه زرد صورت هلویی دارم,نره، چه ماده ایی واسش بگیرم میدونم باید هم سن باشن,میخوام جوجه هاشون خوشرنگ باشن اگه میشه راهنمایی کنید

    • با سلام، در مورد ترکیب نژادها دقیقا نمیشه چیزی گفت چون این به ژنتیک و اصیل بودن نر و ماده بستگی داره. نر یا ماده اگه هیبریدی باشند نتیجه بسیار متفاوت خواهد بود.

  280. سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم که فقط یدونه تخم گذاشته و توجهی بهش نمیکنه دیگه تخم گیزاره؟ چیکار کنم؟بعد از چند روز دیگه تخم گذاری میکنه؟

    • با سلام، چند روز بعد از جفت گیری معمولا هر 24 ساعت تخمگذاری میکنند. تعداد تخم هاشون هم بین 4 الی 6 عدد هستش. اگه بی توجهی میکند ممکنه احساس خطر کرده باشه یا اینکه کسی به لانه و تخم ها دست زده. البته کلواک پرنده رو هم چک کنید ممکنه تخم داخل تخمدانش گیر کرده باشه.

        • اولا باید مطمئن شوید که تخم داخل تخمدانش گیر کرده. از علائم این مشکل میشه به بی حالی پرنده ماده، مشکلات تنفسی و متورم شدن مخرج پرنده اشاره کرد. اگه تخم گیر کرده باشه با چکاندن یک قطره روغن زیتون در حلق پرنده و چرب نمودن کلواک پرنده میتوان به خروج راحت تخم کمک کرد. داروی ضد چسبندگی تخمدان هم برای این نوع مشکلات هست.

  281. سلام یک سوال فنی من ی جفت مولد دارم که یک هفته دیگ تخم میزارن گفتم اگه دستگاه بخرم بهتر نیست راحت تره ؟؟؟؟بعد اگه دستگاه بخرم تخم هارو از زیر پرنده بردارم .امکانش هست که دیگه علاقه ای ب تخم گذاشتن نداشته باشه بعد این دوره .

    • با سلام، بله میتونید از دستگاه هم استفاده کنید ولی جوجه ها رو باید خودتون با سرلاک بزرگ کنید. در ضمن برای اینکه سیکل تخمگذاری پرنده تون به هم نخوره بعد از برداشتن تخم بایستی یک توپ پلاستیکی شبیه به تخم پرنده در لانه اش بگذارید. دستگاه جوجه کشی مخصوص طوطی سانان باید حرفه ای باشه. ایزی باتور 6 در این زمینه بسیار دقیق عمل میکنه که به صورت آنلاین میتونید از این وب سایت خرید کنید. خرید ایزی باتور 6

  282. سلام عرض خسته نباشید من یه جفت عروس کوتوله دارم چند باری میشه جفتگیری کرده ولی جفتگیری هاش خیلی کوتاه مدت بوده در عرض ۳۰ ثانیه میخواستم بدونم علتش چیه؟

  283. سلام خسته نباشید
    من یک جفت طوطی برزیلی اوپال دارم که قبلن کار دادن و جوجه داشتن.
    دائم تو لونه هستند اما من نمیبینم غذایی به هم بدن و‌جفتگیری کنند در صورتیکه پشت ماده متورم هست.
    جز دونه خودشون علاقه ای به میوه و سبزیجات ندارن
    اگر میشه راهنمایی کنید که چکار کنم.
    با هم باشن با جداشون کنم
    ممنونم

    • با سلام، میتونید از قطره ad3e استفاده کنید برای جفت گیریشون خوبه. در مورد متورم شدن، اگه منظورتون مخرج ماده است باید بررسی کنید چون ممکنه تخم داخل تخمدان گیر کرده باشه یا اینکه پرنده دچار یبوست شده.

      • ممنونم از راهنماییتون اونو هم بررسی کردیم مورد نداشت
        اینکه دائم تو لونه هستن و خیلی کم بیرون میان مشکلی ندارن؟؟؟؟
        ضمنن اینقدر که پرنده نر تو لونه هست پرنده ماده کمتر از اون میره تو لونه مشکلی نداره؟؟؟؟
        ممنونم از مشاوره و راهنماییتون

  284. سلام.عذر میخام من یه طوطی برزیلی گرفتم و رفتم توی سایت ها انواع اونارو نکا کردم و با توجه به اونا این شبیه به هیچکدوم نیست.یعنی صورتش بجای رنگ هلویی رنگ سبزه.میشه راهنمایی کنین ببینم مشکل چیه؟واینکه من حدود دو ماه پیش اینو گرفتم و میخام براش یه جفت ماده بخرم.بنظرتون کی بگیرم؟هر چه زودتر یا بگذارم زمانش برسه؟

  285. ببخشید من یکجفت برزیلی دارم که از نر و ماده کیشوت مطمنم الآنم ۴ تخم گذاشتن و الان یعنی تخم ها نتفه داره و باید چی کار کنم جوجه بشه

    • با سلام، در مورد نطفه داشتن تخم ها نمیتوان مطمئن بود. اجازه دهید پرنده هاتون روال جوجه کشی رو طی کنند. نباید به تخم ها یا لانه شون دست بزنید.

  286. سلام خسته نباشید. بابت مطلبی که گذاشتید کمال تشکر را دارم. من الان نزدیک به سه ماهه درباره لاوبرد یا همون طوطی برزیلی از همه جا تحقیق کردم اما باز هم دانستن درباره این پرنده دشواره و به تازگی یک جفت نر و ماده گرفتم و از این بابت مطمین هستم. اما سوالاتی که برام پیش میاد اینه: در هنگام جوجه کشی طوطی نر را باید تا چه مدت از ماده جدا کرد؟؟ دلیل اینکه طوطی نر تخم یا جوجه را از لانه می اندازه بیرون چیست؟؟ و به تازگی لانه براشون تهیه کردم و در همان اوایل شروع به جفت گیری کردند و طوطی نر حرکتهای سر را انجام می داد و بال خوش را باز می کرد. و ماده تعدادی خرت و پرت اضافه مثل علف را از لانه بیرون انداخت. آیا این نشانه تنظیم لانه و تخم گذاری هست؟؟ الان جفت ماده بیشتر اوقات را در لانه سپری می کند و اجازه ورود نر را به لانه نمی دهد. این هم یکی از نشانه های تخم گذاریست اما ماده همش توی لانه روبروی سوراخ میشینه. دلیلیش چیه؟؟ از امروز هم تغذیه هاشون رو زیاد کردم و سیب زمینی و بروکلی آبپز بهشون میدم. البته هر روز نه. آیا باید تغزیه هاشون رو متنوع کنم یا همینا کافیه برای گرفتن انرژی؟؟ جای قفس هم گوشه دیوار نزدیک به پنجره و دمای هوا هم معتدل آیا نیازی به جابجایی قفس هست یا خیر؟؟ آیا برای تخم گذاری هوای اتاق باید بیشتر از ۲۶ درجه باشد؟؟ سوالات بیشتری هم دارم اما فکر کنم فعلا کافیه!! ممنون میشم جواب من را بدید…

    • با سلام، در زمان جوجه کشی لازم نیست نر رو جدا کنید.
      اگه به تخم ها دست بزنید یا پرنده تشخیص دهد تخم خراب است آن را از لونه بیرون میندازه. نر هم به خاطر حسادت جوجه ها و یا تخم ها را از لانه میندازه بیرون.
      تزیین لانه از نشانه های تخمگذاری و آمادگی برای جوجه کشی است.
      در زمان تخمگذاری ماده نر رو وادار میکنه که بیرون از لونه نگهبانی بده و خودش داخل لونه برای تخمگذاری آماده میشه.
      برای تغذیه پرنده ها بهتر از یک جیره کامل استفاده کنید. مصرف دوره ای مولتی ویتامین هم براشون خوبه. کلسیم وسنگ ریزه همیشه در دسترشون باشه.
      کنار پنجره جای مناسبی برای قفس نیست. محل قفس نباید نوسان دمایی داشته باشه یا در معرض جریان باد باشه. همچنین مشاهده حیوانات و یا افراد از پشت پنجره باعث استرس پرنده هاتون خواهد شد.
      قفس بهتره در یک گوشه و پشتش به دیوار باشه و به صورت غیر مستقیم نور دریافت کنه.
      دما و رطوبت اتاق هم باید معمولی باشه. همون 26 درجه با رطوبت 40 درصد خوبه.

  287. سلام عرض خسته نباشید میخواستم بدونم الان من به مدت یک ماه چند جفت خریدم ولی جفتگیری نمی کنند چیکار کنم که سریع تر جفت گیری کنند؟

    • با سلام، باید صبر کنید ممکنه هنوز به محیط عادت نکرده باشند یا اینکه هنوز شرایط اب و هوایی، تغذیه و … فراهم نیست.

    • با سلام، بله صبر کنید تخمگذاری هم میکنند. باید شرایطش فراهم باشه. محیط ارام، تغذیه کامل، اب و هوای معمولی برای تخمگذاری و جفت گیری این پرنده ها ایداه ال است.

  288. سلام من يه جفت برزيلي دارم و الان دو سه روز براشون لانه گرفتم اما اصلا توي اين دوسه روز داخل لانه رفتند!!!!!من بايد چيكار كنم؟

    • سلام من یه جفت برزیلی دارم تازه لونه براشون گذاشتم هردوتاشون میرن تولونه بعدباهم دعوامیکنن ونره ماده روازلونه بیرون میکنه وبلعکس چرااینجورین هنوزبه لونه عادت نکردن یامشکلی دارن بعداگه میشه راهنمایی کنیدچطورمتوجه بشم دارن اماده جفت گیری میشن ممنون

      • با سلام، وقتی به هم غذا میدن و لانه را تزیین میکنند و زیاد داخل لانه می روند یعنی برای جفت گیری آماده میشن. دعواشون طبیعیه البته اگر شدید نباشه.

  289. سلام ببخشید من یک جفت طوطی برزیلی دارم از نژاد های مختلف و اینکه میخواستم بدونم که سنشون رو چگونه باید بفهمم و کی به سن بلوغ میرسن م
    ماده و نر اینور اونور میرن و از خودشون یه صداهایی در میارن و خودشونو میخارونن این میتواند نشانه رسیدن به سن بلوغ باشد ؟
    و ماده در جفت گیری زیاد تمایلی نداره

    • با سلام،سن دقیق شون رو نمیشه فهمید مگر با تست dna. ولی از روی پرها تا حدودی میشه سنشون رو تشخیص داد. اگه بعد از پرریزی اولیه کامل رشد کرده باشند یعنی به بلوغ رسیده اند. سن بلوغ طوطی برزیلی با توجه به نژاد بین 6 ماهگی الی 11 ماهگی است. ماده تمایل نشون نمیده ولی در صورتیکه نر به اندازه کافی قوی باشه ماده اون رو برای جفتگیری انتخاب میکنه.

  290. سلام وقت بخیر من یک طوطی برزیلی نر زرد صورت هلویی دارم
    براش یک ماده سبز صورت هلویی خریدم
    منتها پرنده نر من ازش میترسه و همش در حال فرار کردنه
    علتش چیه؟

    • با سلام، ممکنه ماده سنش بیشتر باشه. یه مدت جداشون کنید به طوریکه فقط صدای همو بشنوند. بعد 5، 6 روز نر رو به قفس ماده بندازید.

    • با سلام، دقیقا نمیشه گفت، برخی پرنده ها در اثر ترکیب نژاد، عقیم میشن، برخی دیگر نیز از طرف فروشندگان.

    • با سلام، جفت زدن نژادهای مختلف در برخی مواقع باعث عقیم شدن جوجه های حاصل میشود. ولی در مورد فیشر ماده میتونید او رو با نژاد طوطی برزلی ماسک دار جفت بزنید. در ضمن رنگ های مختلف یک نژاد رو هم میتونید با هم جفت کنید مشکلی نداره.

      • نه سالمه نمیتونم بگیرمش و دوتایی میرن تو لونه و خاک اره میریزن بیرون، اگه ماده تولک باش میتونه تخم بزاره

        • خیر در زمان تولک، تخمگذاری نمیکنند و پرهای بدنشون ریزش میکنه و پرهای جدید به جاش درمیاد. البته برای علت یابی ریزش پر باید پرنده شما بیشتر بررسی بشه،

  291. سلام خسته نباشین من یه کوتوله فیشر دارم دستی نیست میتونم یه کوتوله ابی بگیرم بعد اینا تخم بذارن؟یا نمیشه

  292. سلام من قصد دارم که یه جفت برزیلی داشته باشم . البته میخواهم که به صورت مجزا خرید کنم. اگه نژاد های آنها متفاوت باشه دچار اختلال میشن؟؟

    • با سلام، برای اینکه پرنده هاتون زیاد باهم دعوا نکنند و جوجه هاشون مشکل ژنتیکی نداشته باشن بهتره یک جفت همسن و هم نژاد انتخاب کنید.

    • بله میشه
      من یه جفت طوطی دارم یکیش صورت هلویی یکیش فیشر
      ۶ تا هم تخم می‌کنه جوجه هاشم درمیاد

      • سلام پس صورت هلویی بافیشرجوجه هاش سالم میشن من موقع گرفتن تجربه نداشتم ولی باتحقیق بیشترتواینترنت دیدم جفت زدن ایناجوجه هاش عقیم میشه.الان که شمامیگین مشکلی نداره خوشحال شدم

        • سلام، کاربر عزیز ایشون گفتند که جوجه میدن نگفتن که جوجه هاش عقیم میشه یا نه. ولی شما اطمینان داشته باشید که اگه فیشر نر و صورت هلویی ماده جفت بشن ، تخمگذاری خواهند داشت و حتی به جوجه هم تبدیل خواهند شد ولی جوجه ها عقیم خواهند بود.

          • طوطی برزیلی من ماده سبزه فیشره صورت هلویی نره جفت زدن ایناچی مشکلی برعقیم بودن جوجه هاش نیست یادرهردوصورت عقیم میشن.ممنون که جواب دادین

  293. سلام من یک جفت عروس کوتوله خریدم سالم بودن ولی چند وقتی که اوردمشون خونه سر صبح ها چشماشون نیمه باز پرها شون پف کرده میخواستم بدونم علتش چیه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • با سلام، این پرنده ها وقتی جابجا میشن و محط نگهداریشون تغییر پیدا میکنه ممکنه دچار افسردگی بشن. سعی کنید دمای محیط نگهداریشون معمولی باشه، پرنده ها در معرض نور مستقیم آفتاب نباشند، قفسشون رو یکم تو ارتفاع نصب کنید به طوریکی پشت قفس دیوار باشه اینطوری اخساس امنیت میکنند. به تغذیه و بهداشت قفسشون هم رسیدگی کنید. در ضمن محیط نگهداری پرنده ها باید به دور از صداهای ناهنجار، استرس و ترس باشه در اینصورت پرنده زود به محیط عادت میکنه. اگه علائم غیر طبیعی دیگری مثل اسهال، لرزش، افتادگی بال ها و … مشاهده کردید باید به دامپزشک مراجعه کنید.

      • بعد یک سوال دیگه هم داشتم اینها خیلی سروصدا میکنند و همدیگه رو میزنن نمی دونم میخوان جفت گیری کنن یا واقعا همه رو میزنن اکه میشه جواب بدید

        • با سلام، احتمالا پرنده پرخاشگر ماده است. رفتار این پرندگان به عوامل مختلفی بستگی داره. میتونه به خاطر جفت گیری باشه. اگر جفت ماده از بزرگتر و یا خیلی کوچکتر باشه بازم هم دعواشون میشه.

  294. سلام خسته نباشيد
    من ي جفت كوتوله دارم ولي نميدونم نرو ماده هسن ،الان دو هفته س تخم گذاشتن
    ٧تا تخم ،ب نظر شما هردو ماده هستن؟

    • با سلام، معمولا اینپرندگان بین 4 الی 6 عدد تخم میگذارند و 7 تا هم میتونه باشه بنابراین دقیقا نمیشه گفت. باید صبر کنید تا روی تخم ها بخوابند.

    • من یه جفت دارم ۹ تا تخم گذاشتن ۸ تا هم گذاشتن نرو ماده هم هستن ربطی نداره هردو ماده باشن

  295. سلام
    پرورش دردسر داره
    مثلاً بعد از جوجه کشی ماده کم خونی می گیره؟
    مدت استراحت به نر و ماده چقدر است ؟
    مستی شون را چطور کنترل کنیم؟
    دعواشون که بشه چه باید کرد بین نر و ماده و…؟

    • با سلام، پرورش پرنده های زینتی هم حساسیت های خودش رو داره و شما باید به بهداشت، شرایط محیط زندگی و تغذیه پرندگان اهمیت بدهید.
      اگه تغذیشون خوب باشه و با مکمل ها تقویت شوند هیچ مشکلی برای مولدها پیش نمیاد.
      برخی نژادها تا 3 بار در سال هم میتونند جوجه آوری کنند ولی بزرگ کردن تعداد زیادی جوجه برای مولدها سخته و باعث ضعف اونا میشه.
      با تصحیح رژیم غذایی و سرگرم نمودن پرنده میشه مستی شون رو کنترل کرد.

    • خودش می‌فهمه کی دوباره تخم کن یکم خودشون استراحت میکنن بعد دوباره شروع می‌کنن
      اما باید بهش میوه بدی بهتره
      اشکال ندارد باهم اخت میشن

  296. سلام و درود یه جفت طوطی برزیلی دار که تهم گذاشتن و از ۵ تا یکیش جوجه شد البته اولین جفتگیری اوناست و ماده فیشر و نر ابی رنگ خاص است ایا طبیعیه؟و اینکه چند وقت یبار جفتگیری میکنن؟؟/

    • با سلام، بله طبیعی هستش. تعداد جفت گیری ها بستگی به شرایط محیط و نحوه نگهداریشون داره و به طور معمول سالی دو بار میشه ازشون جوجه گرفت.

  297. سلام من یک دونه طوطی دارم اونم همیشه دنبال من میاد وخیلی هم غذا میخوره هرجا هم که میرم دنبالم میاد دلیلش چی هست اسم من نازنین جستان است طوطی هم اسمش برزیلی هست

    • با سلام، اسم لاتین این پرنده لاو برد هستش و همانند بسیاری از طوطی ها عاطفی هستند و به صاحب و یا افراد منزل وابسته میشوند. پرنده شما سالمه سعی کنید به خوبی ازش نگهداری کنید.

  298. مقاله بسیار خوبی بود ولی من یه نر ۵ ماه و یه ماده ۶ ماه دارم تو این سن میشه جوفت زد یعنی تخم میکنه

  299. سلام جفت برزیلی دارم خیلی وقته دارم لونه گرم می کنند و ماده هم اکثر اوقات تو اقوام هست ۵ روز پیش هم فکنم جفت گیری کردن اما هنوز تخم نکردن باید چی کارکنم

  300. سلام ببخشید ی سوال داشتم
    من یه کوتوله نر دارم که پای چپش مشکل داره و دچار در رفتگی ژنتیکیه امکانش هس ک اگه یه ماده براش بگیرم جفت نخوره اصن یا کلا نتونه در آینده تولید مثل کنه ؟

    • با سلام، بهتره از این نوع پرنده ها برای تولید مثل استفاده نشه چون صفات ژنتیکیش رو منتقل میکنه و جوجه های حاصل نیز دچار اختلالاتی ژنتیکی خواهند شد.

  301. سلام من تخم دارم میخوام بزارم داخل دستگاه نژاد برزیلی میشه بگین رطوبت و دما در دوران هچر و ساز نیاز داره

  302. سلام شرمنده دوران ستر و هچر برای کوتوله برزیلی چند روز می باشد
    و نطفه سنجی را در چه روزی انجام بدم

    • دوران هچر این پرنده از روز 20 ام به بعد شروع میشه ولی میتونه تحت تأثیر دما و رطوبت تغییر پیدا کنه. شما باید حواستون به تخم های نطفه دار باشه اگه کوچکترین اثر از نوک زنی بر روی تخم ها مشاهده کردید دوران هچر شروع شده. نطفه سنجی رو هم میتونید از روز فتم به بعد یا روز 10 انجام دهید ولی این نوع تخم ها خیلی حساس هستند بهتره زیاد درب دستگاه رو باز نکنید. در زمان ستر روزی حداقل 5 مرتبه تخم ها باید بچرخند. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم حتما چند نمونه منبع خارجی نیز مطالعه کنید.

  303. سلام وقت بخیر
    من میخوام با استفاده از دستگاه جوجه کشی چندتا تخم کوتوله برزیلی جوجه بکشم
    ولی هرجا گشتم نتونستم میزان دما و رطوبت و تایم مناسب برای این پرنده را پیدا کنم میشه راهنماییم کنین

    • سلام، دوران جوجه کشی این پرنده به طور متوسط 23 روز است. برخی منابع دمای 37 درجه و برخی دیگر دمای 37.5 درجه را برای ستر پیشنهاد میکنند. رطوبت 50 الی 60 درصدی نیز برای دوران ستر پیشنهاد شده. در زمان هچر دما باید کمی خنک تر 37 یا 36.8 و رطوبت کمی ( 65 درصد) افزایش پیدا کند

  304. سلام، عذر میخام
    من دوتا برزیلی پاستیلی و فیشر و دوتا برزیلی نقابدار و کاربنی رو باهم جفت کردم خیلی خوبن باهم از هر نظری الان دوماهه، خاستم ببینم جفت گیری کنن جوجه هاشون مشکل دار میشن یانه؟
    اگه جواب بدین واقعا ممنون میشم.
    لطف میکنید، متشکر

    • با سلام، بهتره از یک پرنده فروش و یا پرورش دهنده طوطی برزیلی این سوال رو بپرسید. بنده تجربه ای در این زمینه ندارم.

  305. با عرض سلام من یک جفت طوطی برزیلی دارم که جنسیتشون رو نمیدونم الان یک هفته است که جفت گیری میکنن در اول یکشون که احتمال میدیم نره سوار اون یکی میشد حالا ماده سوار نر میشه ولی پر نمیزنه دلیل این چیه؟

    • با سلام، درک رفتار این پرندگان یکم پیچیده است. چون وقتی هر دو ماده باشن یکی نقش نر رو بازی میکنه. منتظر باشید تا تخمگذاری کنند اگه تعداد تخم ها زیاد بود هر دو ماده هستند.

  306. سلام من دو تا کوتوله دارم ک جنسیتشونو نمیدونم الان دو هفتس ک جفت گیری میکنن و لونه سازی میکنن یکیشون کاغذ ک میذارم نواری برش میده میذاره لای پرای دمش اونیکی فقط برش میده و می‌بره تو لونه الان تو تا تخم تو لونس وفی نمیدونم کار کدوم یکیشونه اونیکی ک تو جفت گیری کارای نرا رو انجام میده خیلی تو لونه میره و حس میکنم دومین تخم ک گذاشته شد داره روشون میخوابه و اینک گهگاهی سر کاغذ با هم خیلی ید دعوا میکنن امکانش هس دوتاشون ماده باشن ؟

    • با سلام، تشخیص جنسیت این نوع پرنده ها از روی ظاهر و رفتار خیلی سخته چون گاهی وقتا جنس ماده نیز عین نر رفتار میکنه. معمولا کارهایی مثل لانه سازی و تزیین آن و خوابیدن بر روی تخم ها رو ماده انجام میده و نر در بیرون از لانه نگهبانی میده. باید صبر کنید اگر تعداد تخم ها زیاد شدند جفتشون ماده هستن. در هر دوره به طور متوسط 4 الی 6 عدد تخم میگذارند.

  307. سلام من ی جفت کوتوله سبز دارم و حدود پنج ماهی میشه دارمشون
    بالغن و جفت و تخما نطفه دار ولی تخما جوجه نمیشن چند روز اول نطفه سالمه ولی بعد نه
    بعد دوبار تخم گذاری ناموفق جداشون کردم یک ماه و مولتی ویتامین و ad3eدادم تغذیه هم کامل
    چه دارویی بدم برا تقویت نطفه

    • با سلام، همون داروهایی که مصرف کردید برای تقویت نطفه خوبه. ولی این داروها 20 روز قبل از جفت گیری تا یک زمان تخمگذاری خوبه و سعی کنید به صورت دوره ای مصرف کنید. ممکنه مشکل از نحوه جوجه کشی باشه و پرنده به خوبی نتونه دما و رطوبت مورد نیاز تخم ها را فراهم کند. میتونید از یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای استفاده کنید. برای خرید با شماره 09126390982 (مهندس اسکندری) تماس بگیرید.

  308. سلام طوطی من چند وقت شده مرتب مقعدشو میماله به کف قفس یا کف دریایی که تو قفسشه دلیلش چیه؟حدودا۹ماهشه نمیدونم جنسیتش چیه ولی‌خوب پاهاش خاکستری اند

  309. سلام من یک جفت طوطی برزیلی دارم با همیگه اصلا دعوا نمیکنن تقریبا چهار روز پیش با هم دیگه جفتگیری کردند لونه براشون گذاشتم امروز فقط یک تخم گذاشتن نر میره به ماده تند تند غذا میده آیا برای روز اول که تخم گذاشتن ۱ عدد تخم کمه؟و آیا مشکلی دارند که یک عدد تخم گذاشتن؟

    • با سلام، کمی صبر داشته باشید ماده مجددا تخمگذاری خواهد نمود. فقط باعث ترس و استرس آنها نشوید.

  310. سلام من دو تا طوطی برزیلی دارم ۸ ماه شد که گرفتم اما هنوزم جفت نشده اند، مطمئنم که نر و ماده هستن نر میخواد با ماده دوس شه اما ماده فرار میکنه بعد دعوا میکنن

    • سلام، آیا پرنده هاتون بیش از یک سال سن دارند؟ ماده زودتر از نر بالغ میشه اگر نر نابالغ باشه ماده اجازه جفت گیری نمیده.

    • سلام…من یک جفت طوطی برزیلی خریدم.ولی جفت گیری نمیکنن..چند ماه دارمشون…
      یکیشون فیشر…اونیکی سبز صورت هلویی با نوک قرمز….بنظرتون جفت میشن؟؟؟آخه من به اسم جفت اینارو خریدم….ولی یه سریا بهم میگن صورت هلویی نباید نوکش قرمز باشه بخاطر همین جفت نمیخوره…
      بیزحمت راهنماییم کنین..ممنون

      • با سلام، صورت هلویی نوکش قرمز رنگ نیست. سرچ کنید ببینید نژادش چیه. در ضمن احتمال عقیم بودن جوجه های فیشر و صورت هلویی زیاده.

    • با سلام، نشانه های تخمگذاری رو داره ولی نباید مزاحمشون بشید. اصلا به لانه و یا تخم هایشان دست نزیند چون میندازن بیرون. سعی کنید محیطشون ساکت و آرام و آب و هوای معمولی داشته باشه تا بتونند جوجه کشی کنند.

  311. سلام ببخشید یه جفت کوتوله فیشر خریداری کردم نر اهلیه سمتش میری فرار نمیکنه ولی ماده نه ..نر اوایل میزد یکم ماده رو اما الان بهتر شدن نر همش بیرونه میره تولونه زود میاد ..اما ماده همش تو لونه فقط برا غذا خوردن تقریبا بیرون میاد..ماده همش هم کف لونه رونوک میزنه ..امکانش هست نگاه کنم ک تخم گذاشتن یا ن؟؟

  312. سلام وخسته نباشید من یک طوطی برزیلی نقابدار داشتم ویک ماه پیش برایش یک ماده خریداری کردم الان بعد از یک ماه ماده تخم نگذاشته فقط کاغذ ها را با دهانش خرد می کنه و میبره داخل لانه و بعد از چند مدت ان هارو بیرون میریزد علت چبست ممنون میشم پاسخ دهید.

    • با سلام، ابتدا باید از نر و ماده بودن پرنده هاتون مطمئن شید چون نر و ماده اش خیلی شبیه به هم هستن. رفتار پرنده شما نشانه آمادگی برای جفت گیری و تخمگذاری می باشد. میتونید از دان های گرم به مقدار کم استفاده کنید تا مست شوند و جفت گیری کنند.

  313. با سلام، من ی ماده کوتوله برزیلی داشتم، بعد قسمت مقعدش رو میمالید به تاب و چوبش یا دستم، یا بعد هر وعده غذا ک میخورد، بالا میاورد، نشون ی پرنده فروش دادم، گفت از مستیه زیاده و جفت میخاد، براش ی نر خریدم الان نزدیک 10 روزه ک باهمند، ماده خودم خیلی سمت نر میره ولی نر ازش فرار میکنه و بی میل، میخاستم ببینم چیکار کنم جفت بشند؟ با تشکر

    • سلام، یکم باید صبر کنید تا نر به محیط جدید عادت کنه . برای تحریک نر از دان های گرم مثل شاهدانه استفاده کنید ولی به مقدار کم چون باعث مشکلات کبدی میشه. در ضمن ویتامین ad3e هم برای تحریک کوتوله برزیلی نر میتونه خوب باشه.

  314. سلام من یه طوطی برزیلی یک ماهه خریدم بعد همش میخوبه و میترسه و اینکه چند وعده و چقدر بهش غذا بدم ممنون میشم پاسخ دهید

    • سلام، پرنده شما هنوز جوجه است و نیاز به غذای نرم و وعده های زیادی داره. معمولا در این سن هر 4 الی 5 ساعت یکبار باید جوجه ها را غذا داد. از سرلاک مخصوص پرنده میتونید استفاده کنید. از 40 روزگی به بعد میتونید با جوانه ها تغذیش کنید و کم کم دونخورش کنید.

    • بله بهتره به تخم ها دست نزنید. این پرنده ها نسبت به لانه و تخم ها حساس هستند و خیلی زود متوجه دستکاری آنها میشوند. اگر به تخم ها دست بزنید به احتمال زیاد پرنده ماده تخم ها را از لانه بیرون می اندازد. این یک حس غریزی در آنها می باشد.

  315. سلام من یک جفت طوطی برزیلی دارم که دوتا تخم گذاشتن نر و ماده داخل لونه میرن اما رو تخم نمیخوابن . میشه کمکم کنید؟

    • با سلام، تشخیص نر و ماده این پرنده ها خیلی سخته و ظاهرشون خیلی شبیه به هم می باشد. با بررسی کلواک پرنده ها میتوان جنسیت آنها را تشخیص داد ولی این کار نیاز به تجربه داره و ممکنه شما به پرنده ها آسیب برسونید. اگر امکانش رو دارید آزمایش خون بگیرید.

  316. سلام جناب من یک جفت کتوله دارم ماده نرو میزنه با هم ولی بعد چند دقیقه خوب میشن تازه گرفتمشون جاشون عوض کردم با آروم شد ولی تو لونه نمیرن

    • با سلام، به خاطر جابجایی قفسشون هست. اگر شدیدا دعوا میکنند بهتره پرنده ماده رو در یک قفس جداگانه بگذارید و بعد از چند روز به قفس نر منتقل کنید. جنس ماده چون قلمروطلب هست اینطوری راحتر نر رو قبول میکنه و باهاش جفت میشه.

  317. سلام صبح بخیر یه جفت کوتله دارم نرزرد وماده کراواتی هستش. نره ماده رامی ز نه بطوری که ماده پژمرده شده وفرار می کنه چاره چیه ممنون

  318. سلام من یک جفت نره و ماده دارم که ۲ روز پیش گرفتم بعد هنوز ازم خیلی میترسم ولی کوزشون رو خیلی کثیف کردن میترسم مریضی قارچی بگیرن باید چجوری بذارمشون بیرون و کوزشون رو بشورم و یکی دیگه اینکه اشکال نداره کوزشون رو کلا بردارم روشون یک چادر نازک بندازم
    ببخشید زیاد شد ولی لطفا جواب بدید
    باتشکر از شما🙏🙏

    • با سلام، میتونید کوزه رو بیرون آورده و مجددا تمیزش کنید. در داخل قفس هم باید یک لانه باشد در غیر اینصورت پرنده ها دچار مشکلات زیادی میشوند.

  319. سلام ممنون از اطلاع رسانی کاملتون ایا حتما باید برای طوطی برزیلی نر جفت گرفت؟بدون جفت نمیشه؟ وایا به نظرتون برای جفتش بهتر نیست سرلاکی بگیرم چون برزیلی من کاملا دستی

  320. سلام ما حدود دوماهه ک یک کوتوله نر یکساله داشتیم دوروزه براش یه جفت ماده گرفتیم و پیش هم گذاشتیمشون ولی نر مدام ماده رو میزنه و نوکش میزنه ماده هم ازش میترسه چکار باید بکنیم ؟؟ممنون میشم جواب بدین

    • سلام، باید برای پرنده خود جفت همسن انتخاب کنید. یه مدت پرنده ها رو در قفس های جداگانه نگه دارید به طوریکه فقط صدای یک دیگر رو بشنوند. سپس مجددا داخل یک قفس بیندازید.

  321. سلام من 2پیش یک جفت طوطی برزیلی خریدم ماده مورد چند وقت بعد بابام رفت دوتا دیگه گرفت نره با یکیش جفت شد فکنم دوتاش مادس اونایی که خریدیم الان2 میشه تخم نزاشتن من چیکار کنم تخم بزارن جفت گیری هم کردن همدیگرم تمیز میکنن هی میرن تو لونه هی میان بیرون با اون تکه هم بازی می کنن هم دعوا مرسی لطفا جواب بدین

    • سلام، نمیشه فهمید. باید از این تخم ها جوجه کشی بشه و فقط با نطفه سنجی آن هم بعد از 5 الی 7 روز می توان به نطفه دار بودن تخم ها پی برد.

  322. سلام من دوسال پیش یک جفت طوطی برزیلی گرفتم ماده مرد بعد بابام رفت دوتا دیگه کوتله گرفت که فکنم دوتاش مادس با یکیش جفت شد ولی الان 2سال هست تخم نمیزارن هی جفت گیری میکنن میرن تو لونه اما تخم نمیزارن بنزر شما مشکل از چیه بعد جدیدن هی ميرن پیش او میزننش یا باهاش بازی میکنن من چکار کنم بعد جفته بهم غذا هم میدن همیدیگرو تمیز میکنن

    • سلام، متأسفانه تعیین جنسیت طوطی برزیلی کار بسیار سختی است و در بین این پرنده ها گونه های هم جنس به راحتی با یکدیگر جفت می خورند. بنابراین باید از جنسیت آنها مطمئین شوید. در ضمن طوطی برزیلی باید به صورت جفت نگهداری شود . سعی کنید برای اونیکه تنهاست هم جفت پیدا کنید.

  323. سلام من یه جوجه خریدم ولی موقع غذا خوردنش پشت گردنش باد میکنه آیا مشکلی داره که اینطوری میشه خیلی نگرانشم 😭

  324. سلام
    میخواستم ببینم حتما حتما باید چفت طوطی برزیلی بخرم؟
    اگه تکی خریداری کنم ممکنه تلف بشه؟؟
    از چه سنی آماده میشن؟

    • سلام، بله این پرنده بهتر است که به صورت جفت نگه داری شود وگرنه افسرده خواهد شد. و در 11 ماهگی به بعد معمولا بالغ میشوند.

  325. کوتوله های من جفت گیری کردن و الان ماده هنوز درحال تخم گذاریه تا حالا ۳ تا تخم گذاشته که یکیش شکسته و هنوزم مشخصه ک تخم داره .ماده یک ماه از نر بزرگتره…

    • سلام من یک کوتوله برزیلی دارم که ماده هست و فکر کنم ضج یا یازده ماهشه و دستی بود نوک نمیزد همش بوس میکرد تصمیم گرفتم براش جفت بگیرم و از زمانی که جفت گرفتم وحشی شده و دیگه بوس نمیده ولی نر گاز نمیگیره احتمال داره نر هنوز بچه باشه که گاز نمیگیره و سنش از ماده کمتر باشه باهم تو لونه میرن ولی همدیگرو بعضی وقتا میزنن و ماده نمیزاره کسی به لونش نزدیک بشه و حتی قفس و ماده امادگی جفت شدنو داره ولی من ندیدم که جفتگیری کنن این حرکات کوتوله ماده که تند خو شده از چیه ممنون میشم پاسخ سوال منم بدید

      • با سلام، ممکنه به خاطر قلمرو طلبی ماده باشه. جفت شدن کوتوله برزیلی ها یکم سخته و به پرنده ها بستگی داره هر چند که شرایط محیطی ایده آل باشه ولی اگه جفت نشن نمیشه کاری کرد.

  326. سلام
    ببخشيد من يه جفت كوتوله برزيلي دارم كه جفت گيري كردن و الان دو تا تخم گذاشته اند حدود يه هفته اي از اولين تخم گذاريش گذشته ولي كوتوله ماده اصلا نميتونه پرواز كنه و نميتونه بپره! حتي نميتونه بشينه لب ظرف دونه شون و دونه هاي كف قفس را فقط ميخوره ممكنه باز تخم داخل شكمش باشه ؟يا مشكلي براش پيش اومده؟

    • سلام، ممکنه تخم داخل شکمش گیر کرده باشه، در این شرایط معمولا نزدیک مخرج پرنده باد میکند. آیا پرنده شما این علائم رو دارد؟ برای درمان تخم گیر کرده میتونید یکی دو قطره روغن زیتون به پرنده بدهید. همچنین مخرج پرنده رو با روغن زیتون ماساژ دهید. داروی ضد چسبندگی تخمدان نیز موثر می باشد.

  327. سلام من یه جفت کوتوله فیشر برزیلی دارم که چند روز پیش شروع به تخم گذاریالان چهارتا تخم دارن اما زیاد روشون نمیخوابن میشه راهنمایی کنید

    • سلام، به زور نمی توان پرنده رو وادار به جوجه کشی نمود. ولی لازم است که قفس آنها در این مدت ثابت باشد و پرنده ها به دور از استرس و سر و صدا باشند.

    • سلام تخم گذاری بالاتر از 6 عدد و یا کمتر از 4 عدد در برخی موارد پیش می اید. ولی آیا از جنسیت هر دو پرنده مطمئن هستید؟

  328. سلام آقای کارشناس محترم خسته نباشیدمن ستاکوتوله دارم یکی نوک قرمزودورچشم حلقه سفیدوبدنش سبز!دوتایی دیگه بدن سبزونوکشون رنگ استخوان یانخودی! سوال من آیامیتونم نری که نوکش رنگ نخودی باماده ای که رنگ نوکش قرمزودورچشمش حلقه سفیده جفت بزنم؟آیانژادشون یکیه یاازلحاظ قانون تکثیرمشکلی نداره؟لطفازودترجواب بدین ممنون

    • سلام، می توانند با هم جفت بخورن ولی برای داشتن جوجه های قویتر بهتره که پرنده های هم نژاد با هم جفت بخورن. در ضمن نتیجه نژاد جوجه ها به طور دقیق قابل حدس زدن نیست این ژن غالب است که نژاد جوجه های حاصل را مشخص میکند.

  329. سلام خسته نباشید من سه جفت طوطی برزیلی دارم.اما الان نزدیک ب یک سال از نگهداریشون میگذره اما هنوز تخم نزاشتن جا شون عالیه تو قفس بزرگ تو باغچه خونه درست کردم براشونو اینم بگم ک من خوزستانم ایا هوای گرم تابستان تاثیری روشون داره ممنون

    • با سلام، هوای گرم تأثیر زیادی بر جوجه کشی دارد. پرنده ها معمولا هوای معتدل با رطوبت 40 الی 45 درصد را برای جوجه کشی انتخاب مبکنند.

  330. سلام من یه طوطی داشتم که از نظر ظاهری نر بود بعد 2 سال یک طوطی ماده براش خریدم و بعد چند ماه امروز یک تخم داخل لونه دیدم و یه نکته دیگه این که گاهی باهم خیلی دعوا میکنن اما گاهی هم خوب هستن
    الان یه سوالی دارم
    که من این تخم رو خودم چک کنم یا بدم به فرد حرفه ای که ازش طوطی رو خریدم

    • سلام، بهتره که به لانه و تخم های پرنده دست نزنید چون دوره تخمگذاریش هنوز تموم نشده و در ادامه باز هم تخمگذاری خواهد داشت. پرنده های شما جوجه کشی طبیعی رو هم انجام خواهند داد.

    • سلام من یک طوطی فیشر ماده ۲ ساله داشتم که تخم گذاشت بعد براش یه نر گرفتم که ۱ سالشه و جسش بزرگ تره مادس اما از ماده میترسه وجفت گیری نمیکه تازگیا ماده تخم گزاشت اما زیاد نمیشینه روشون میخاستم بدونم حالا تخما جوجه میشن یا نه

      • با سلام، اگه جفت گیری نکرده باشند تبدیل به جوجه نخواهند شد. در ضمن اگه تخم ها نطفه دار باشه ولی ماده به طور منظم و پیوسته بر روی تخم ها نخوابه بازم جوجه نخواهند شد و تلف میشن.

    • سلام، بعد از جفت انداختن، پرنده بیشتر به جفتش توجه خواهد نمود ولی این به معنی خارج شدن از حالت رام نیست. بستگی به شخصیت پرنده دارد.

    • با سلام، یه مدت از دستکش استفاده کنید تا پرنده کاملا با شما خوی بگیرد و هرگز با حرکات ناگهانی دست، باعث ترس و استرس پرنده نشوید. بعد از چند بار گاز گرفتن، بالاخره به شما اعتماد میکند و درک میکند آسیبی از طرف شما به او وارد نخواهد شد و از این کار دست میکشد.

  331. سلام.
    من یه جفت برزیلی دارم. متاسفانه دفعه قبل تخمش برگشت .اما دامپزشک درمانش کرد تخمش هم نرم بود. ولی سریای قبل تخمش نطفه نداشت با اینکه جفت گیری میکردن. این سری باز جفت گیری میکنن .سوالم اینه اگه تخم کنه ممکنه تخم برگرده؟
    نرشو عوض کنیم مشکلی پیش نمیاد؟

    • سلام، احتمالا کلسیم جیره غذایی پرنده های شما ضعیفه. از پودر صدف و کف دریا استفاده کنید.
      جفت نر رو هم میتونید عوض کنید مشکلی نداره سعی کنید یک پرنده همسن و هم نژاد براش تهیه کنید تا زودتر با هم جفت بخورن

  332. سلام ببخشید من یه جفت کوتوله دارم و لی هر موقع که ماده تخم میذاره هیچ کدومشون جوجه نمیشن و الان هم انگار میخواد تخم بذاره ماده من تا حالا 11 تا تخم گذاشته در طی سال و هفته ها و ماه ها ولی هیچ کدومشون جوجه نشدن من بهشون تخم هندونه میدم خیلی دوست دارن دیگه تخمه میدم اب هم که هست ارزن هم میدم ولی نمیدونم چرا نطفه دار نیست نر اواز میخونه و تقریبا هم میرقصه ماده هم که تخم میذاره خواهشن بگید چرا اخه چرا نطفه دار نیست راستی اینو هم بگم که ماده دوست داره گوشه ی قفس تخم بذاره نه توی لونه از لونه خوشش نمیاد لونه شون پلاستیکی هست .
    باتشکر از جوابتون💙

    وجیهه 12 ساله از قم🙏💎

    • سلام، اگر از نر و ماده بودن پرنده ها مطمئین هستید و پرنده های شما جفت گیری میکنند به احتمال قوی یکی از پرنده ها مشکل ژنتیکی دارد. از قطره ad3e برای تقویت نطفه آنها استفاده کنید.

    • سلام تشخیص جنسیت طوطی برزیلی کار بسیار سختیه که حتی پرورش دهنده های حرفه ای هم بیشتر اوقات اشتباه جنسیت را تشخیص میدهند. راه های مختلفی همچون تست لگن، تست dna براس تشخیص جنسیت این پرنده ها استفاده میشه که در ایران امکان تست dna این پرنده ها وجود نداره.

  333. سلام واسه تقویت نطفه و جفت گیری رفتم قطره خریدم . الان ad3e+k3داده فرقی هم با ad3eمعمولی داره؟. واسه برزیلی خریدم
    ضرر نداره که؟

    • سلام، مشکلی نداره این قطره هم برای تقویت نطفه و تکثیر پرنده های زینتی به کار میره با این تفاوت که ویتامین k3 هم داره

  334. سلام مجدد.
    من الان جناق رو نگاه کردم . ماده جناقش بازه. نر هم بستهس( نره شک برانگیز بود) . . نه همدیگر رو میزنن. بعد لانه گذاشتم ماده رفت تو لانه . ولی نر نه . میترسم یک وقت جفت نباشن. الانم شبه ماده تو لانس . نر نه. همدیگرو اصلا نمیزنن
    به نظر شما جفت هستن؟
    چون به عنوان جفت خریدم

    • سلام، باید صبر کنید. نمی توان نظری قطعی داد چون تشخیص رفتار طوطی برزیلی سخته به خصوص جفت نر و ماده اش شباهت زیادی به هم دارند.

  335. عالی بود کلی به اطلاعاتم اضافه کرد
    چون
    من تصمیم گرفتم یک طوطی ماده بخرم
    ولی اگر نر هم بخرم
    نگهداری ان ها سخت می شود
    چون من سن کمی دادم

    • سلام، باید صبر کنید تا برای تخم گذاری اماده شوند، خوراک مناسب و کلسیم دار، دریافت نور به اندازه کافی (10 الی 12 ساعت)، لانه دنج و ساکت و سالم بودن مولد ها از جمله پیش شرط های تخم گذاری خواهند بود. در ضمن آیا از جنسیت آنها اطمینان دارید؟

  336. سلام. ممنون میشم زود پاسخ دهید
    من الان(۲ساعت) یک جفت برزیلی نرو ماده که قبلا تخم کرده خریداری کردم.فقط نر و ماده کنار هم میمونن ولی جدا میخوابن .
    نه همیدیگر رو نوازش میکنن. نه به هم غذا میدن

    از نر و ماده بودنشم مطمئن مطمئنم
    ایا مشکل از اینکه به جا ادت ندارن یا لانه نزاشتم؟. تازه ۲ ساعته خریداری کردم

    • سلام، باید به محیط جدید عادت کنند. سعی کنید قفس رو در یک محل ساکت و به دور از ترس و استرس قرار دهید.

  337. سلام ببخشید حدود یک هفته هست که جوجه های پرنده من از تخم بیرون اومدن.متاسفانه امروز یکی از جوجه هاش مرد.چکار کنم که اون یکی نمیره؟تغذیه و مراقبت ازش چطوریه؟

    • با سلام، اگر از طرف والدینشون تغذیه نمیشن باید با سرلاک مخصوص طوطی سانان به آنها غذا بدهید. همچنین جوجه ها باید در یک محل گرم نگه داری شوند. معمولا هر 2 الی 3 ساعت نیاز به غذا پیدا میکنند. غذا باید نرم و آبکی و کمی گرم باشد.

  338. سلام ببخشید من دوتا طوطی برزیلی فیشر دارم نمیدونم نروماده هستن یا نه ولی از فروشگاهی که خریدم گفت این دوتا مولد و جفت هستن
    الان یک ساله که دارمشون جفت گیری هم میکنند ولی تخم نمیزارن میشه بگید چیکارکنم

    • سلام، باید از جنسیت آنها مطمئین شوید. اگر جفت گیری صورت گرفته و یکی نر و دیگری ماده باشن و غذای آنها دارای کلسیم کافی و مواد معدنی و ویتامینه باشد، حتما تخمگذاری خواهند داشت. در غیر اینصورت تخمدان ماده ممکنه مشکل داشته باشه

  339. سلام.ممنون میشم جواب بدین…طوطی من ۵تخم گذاشته با وجود اینکه خودم بارها دیدم جفتگیری میکنن و ماده همش رو تخم ها میخوابید ولی ۲۷ روز گذشت جوجه نشدن…دیشب تخمارو برداشتم فقط یکی پوچ بود بقیه رگ خون کشیده بودن ولی خب تو تخم مرده بودن فک کنم همون هفته اول…چه دلیلی میتونه داشته باشه؟؟؟ممنون

    • سلام، اگر ماده به طور منظم بر روی تخم ها خوابیده ولی تخم ها جوجه نشدن دلایل مختلفی داره مثل ضعیف بودن تخم های نطفه دار، عفونت روده در پرنده ماده، دما و رطوبت محیط

  340. سلام من یک جفت طوطی برزیلی دارم که سه هفته است یک تخم گذاشته اند و دیگه نذاشته اند باید چیکار کنم لطفا کمکم کنید.

    • سلام، تعداد تخم ها به خوراک و آمادگی ماده بستگی داره، غذای ماده باید کلسیم و انرژی کافی داشته باشه و همچنین محل لانه پرنده نیز باید ساکت و به دور از استرس باشه.

  341. سلام خدمت جنابعالی یه سوال دارم وقتی دور دوم تخم گذاری کردند جوجه های دور اول را کی جدا کنیم؟اگر پیششون باشند به تخم ها اسیب نمی رسانند؟

    • سلام، تقریبا بعد از 30 الی 40 روز می توان جوجه ها را از والدینش جدا کرد و به آنها غذای نرم داد تا به دان خوردن عادت کنند. در زمان تخمگذاری مجدد، جفت ماده جوجه ها را از لانه بیرون می اندازد.

    • با سلام، جوجه کشی از طوطی سانان حساس تر و سخت تر از پرنده های اهلی است و باید دما و رطوبت به صورت دقیق در طول جوجه کشی تنظیم باشند. همچنین برای جوجه کشی از این نوع پرنده ها بهتره از دستگاه حرفه ای با سیستم چرخش 360 درجه استفاده کنید و تخم ها حتما در حالت افقی چیده شوند.

  342. سلام وقت بخیر
    ماده یک‌دوره تخم گذاشته ولی نر چون بلد نبوده نتوانسته روی ماده بره و همه تخمها پوچ شدن بار دوم هم چنین اتفاقی داره میوفته چیکار کنم که یاد بگیره بره روی ماده

  343. سلام مگه نر هم تخم می ذاره من ۱ دونه طوطی کوتوله برزیلی دارم نر هست. خیلی بامزست. من برای این طوطی برزیلی خریدم
    چون ۲۰ سال یا ۱۲ تا ۱۵ سال عمر میکنن واقعا بامزه هستن. طوطی نر از ماده زودتر با آدم آشنا میشه و هرچی یاد میدی به طوطی نر زودی یاد میگیره. ممنون خداحافظ

    • با سلام، با توجه به سنشون باید به آنها غذا بدهید. در هفته های اول معمولا هر دو الی 3 ساعت باید بهشون غذا داد. با رشد هفتگی تعداد دفعات غذا خوردنشون کمتر شده و فاصله هر غذا خوردن بیشتر میشه

  344. سلام من به جفت طوطی برزیلی دارم میخوام دستی شون کنم میتونم باخودم هرجاکه میرم ببرم.‌‌‌. میخوام ببرمشون مغازه خونه هم اومدم باخودم بیارم…مشکلی داره…

    • با سلام، در این حالت احتمال ترسیدن و فرار کردن پرنده ها و یا حتی شکار شدن آنها از طرف حیواناتی مثل گربه زیاد می باشد. بهتره که در فضای منزل پرنده ها آزاد باشند.

  345. سلام تو رو خدا کمکم کنید یه جفت برزیلی دارم الان دیدم کف قفس تخم گذاشتن چکار کنم حیوون لونه نداره اگه یه بشقاب سفالی هل بدم زیر تخمش اکی میشه؟؟؟

    • با سلام، مگه داخل قفس براشون لانه نذاشتین؟ بهتره که به تخم ها دست نزنید چون پرنده ها نسبت به این موضوع حساس بوده و کلا تخم را بیرون می اندازن. برای انتقال تخم به داخل لانه از دستکش استفاده کنید.

    • با سلام اگه والد دارن که باید اجازه بدهید والدینشون جوجه ها را غذا بدهند. برای تقویت پرنده های مولد از تخم مرغ آب پز نیز استفاده کنید.

  346. سلام خسته نباشید من چن روزه ک ی جفت طوطی برزیلی خریدم میخواستم ببینم چرا هنوز تو لانشون نمیرن ایا بخاطر اینه ک جاشون تغییر کرده؟؟دوم اینکه پراشون سبز تیرس دمشون ابی تیره سرشونم قرمزه از چ نوعی هستن؟

  347. سلام طوطی های برزیلی من امروز برا اولین بار تخم گذاشتن دوتا اولی رو انداختن بیرون دومی تو لونه است اما نمیشینن روش جیکار باید انجام بدم

    • با سلام، کلا تشخیص جنسیت جوجه برزیلی بسیار دشوار تر از سایر پرنده هاست و پرورش دهنده های کم تجربه قادر به تشخیص جنسیت آنها نخواهند بود. بهترین راه ازمایش DNA هست. البته این متد در خارج بیشتر استفاده میشه و در ایران معمولا پرورش دهندگان حرفه ای به صورت تجربی تعیین جنسیت این نوع پرنده ها رو یاد میگیرن. بهتره به یه پرنده فروش باتجربه مراجعه کنید.

  348. سلام خسته نباشید من اذر ماه یک جفت طوطی برزیلی خریدم وبه من گفتند هنوز جوجه هستند الان ۵ ماه گذشته و برایشان لانه خریدم در لانه میروند اما تخم نمیگذارند

    • با سلام، اولا از نر و جفت بودن پرنده ها باید مطمئن شوید زیرا تشخیص نر و ماده طوطی برزیلی بسیار سخت است. دوما طوطی برزیلی معمولا در 10 ماهگی و حتی یک سالگی به بعد به سن بلوغ می رسد.

  349. سلام..من یک جفت کوتوله دارم.. جدیدا اینطور شده که ماده میره تو لونه و نره کنار لونه هست.برای خودش میچرخه ولی هر از گاهی دعواشون میشه…امروز جفتشون تو لونه بودن اما بعد ۲ ساعت بعد گذشت رفتم بالای سرشون دعواشون شد…یعنی قصد تخم گذاشتن دارن؟؟یا نه؟چیکار کنم

    • با سلام، در برخی موارد در زمان پر آراریی و تمیز نمودن یک دیگر ممکن است دعوا کنند. زمانیکه ماده آماده جفت گیری نباشد ولی نر مست باشد باز دعوا صورت میگیرد. اگر بیشتر با هم دعوا میکنن یه مدت در قفس های جدا ولی کنار هم بگذارید.

  350. سلام
    من جفت کوتوله داشتم ۵تا ام تخم گذاشتن چند روز هم خوابید رو تخم ولی یه دفعه تو ماده مرد فرداش هم نرش مرد حالم خیلی بد شده😭🥺
    چرا اینجوری شد اخه؟

    • با سلام، مرگ ناگهانی پرنده ها دلایل مختلفی دارد و باید تمامی علائم بررسی شوند. ایا از آلوده نبودن غذای آنها اطمینان دارید؟

  351. سلام خسته نباشید
    من دوتا طوطی صورت هلویی داشتم تازه بالغ شده بودن ک فهمیدم هردوتاشون ماده بودن رفتم به جای یه ماده یه نر گرفتم ک نر یه ماه کوچیک تر از ماده هست بعد ماده نرو میزنه نمیدونم چرا لطفن راهنمایی کنید

    • با سلام، طبیعیه طوطی برزیلی ماده هنوز با پرنده جدید جفت نشده و به او عادت نکرده است. پرنده ها را در قفس جداگانه بگذارید طوریکه فقط صدای همو بشنوند اگر برای یکدیگر بی تابی کردند هر دو پرنده رو تو یه قفس بگذارید. از دان های گرم مثل شاهدانه و گاودانه نیز به مقدار کم می تونید استفاده کنید.

  352. سلام من یجفت کوتوله فیشر خریدم که به گفته فروشنده نر و ماده هستن از روی حرکاتشون هم به احتمال زیاد نر و ماده هستن
    براشون لونه گذاشتم اکثر اوقات هم باهم میرن داخلش و برای غذا و اب خوردن میان بیرون ولی وقتی که تو خونه کسی نباشه اونا هم میان بیرون فروشنده می گفت که اینا حدودا ۸ ماهشونه ایا جفت گیری می کنن و لانه را زود گذاشتم یا نه‌ ممنون میشم بهم جواب بدید

    • با سلام، طوطی برزیلی معمولا تا سن 10 الی 11 ماهگی به بلوغ جنسی نمی رسد. بنابراین هنوز برای جفت گیری و تخم گذاری آنها زود است. قرار دادن لانه نیز مشکلی ندارد پرنده ها این طوری بیشتر به یک دیگر عادت نموده و سریع جفت می خورن.

  353. با سلام لطفا در مورد نزاد ها هم توصیح بدید مثلا برزیلی زرد صورت هلویی با فیشر سبز جفت میشه؟و جوجه سالم میده منطور هیبرید میگن اونه
    یا باید فیشر به فیشر باشه یلنی دور چشم سفید ا با هم بدون سفیدی با هم باشن؟
    مشکلی نداره که فیشر با صورت هلویی حالا هر رنگی جفت بزنیم لطفا توصیح بدید ممنون میشم خسته نباشید.

    • با سلام، بله با هم جفت می خورند و این نژادها حاصل ترکیب دو نژاد مختلف می باشند. ولی در بین پرنده های مختلف مرغ عشق ها تمایل دارند با پرنده همسن و هم نژاد خود بیشتر جفت شوند.

  354. سلام یکجفت طوطی کوتوله دارم از جوجه بودن باهم بودن از یک پدر ومادر هستن الان بالغ شده اند حدود یکماه است جفت گیری میکنند لانه وقفسشان مرتب است اما تخم نمیگذارند میخواستم بدانم دلیلش چیست وایا کاری میتوان کرد

    • با سلام، تشخیص نر و ماده بودن طوطی برزیلی سخت می باشد. حتی اگر هر دو نر باشند و یا هر دو ماده، نقش بازی میکنن و تظاهر به جفت گیری میکنند. پس در ابتدا باید از نر و ماده بودن آنها مطمئن باشید. اگر یکی نر و دیگری ماده می باشد کمی صبر کنید، در ضمن نباید اجازه بدین که جوجه های یک پدر و مادر با هم جفت بخورن. چون مشکلات ژنتیکی ایجاد میکنه.

  355. سلام میخواستم ببینم مولد خوب هم دارین برای فروش نمیدونم از کجا تهیه کنم که قابل اطمینان باشه اخه بعضی ها میگن عقیم هستن

  356. سلام من یک جفت کوتوله دارم نر سبز و ماده آبی با هم جفت شدن فقط یک بار دیدم جفتگیری کردن و نر از ماده میترسه نر خیلی مست و سر حال
    ماده دار لانه درست میکنه آیا من میتونم از اینا جوجه بگیرم ممنونم اگر جواب بدین

    • با سلام، اگر تخم در بدن پرنده گیر کرده هر چه سریعتر باید به دامپزشک مراجعه نمایید. اگر دامپزشک در دسترس نیست محیطی گرم و مرطوب برای او ایجاد نموده و با نهایت احتیاط با کمی روغن زیتون ماهیچه هایش را به ماساژ دهید. برای اینکار ابتدا پرنده را بر روی یک حوله نم و گرم قرار دهید.

  357. با سلام من یک جفت کوتوله دارم که هشت تخم گذاشتن و مدت ۳۳ روز است که جوجه نشدن و۳ عدد آنها رو خوردن و از دیروز دیگر روی تخمها نمیخوان و با هم دعوا میکنن و اونی که درشت تر است و رنگ پای اون کرم رنگ است اون یکی رو خیلی میزنه چکار کنم آیا اخمها جوجه میشود کمکم کنید با تشکر

    • با سلام هشت عدد تخم برای یک کوتوله ماده زیاد است بنابراین جفت پرنده شما ماده هستن و عملا تخم ها بدون نطفه می باشند و هرگز به جوجه تبدیل نمی شوند. باید برای آنها جفت مناسب و هم رنگ و هم نژاد فراهم کنید.

  358. سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم ۴ تا تخم گذاشتن همشون نطفه دارن از اولین تخم گذاری ۲۶ روز می گذرد ولی هنوز جوجه درنیومده مشکلی هس الان؟؟تو چند روزگی تخم تبدیل به جوجه می شود مممون می شم کمک کنید

    • با سلام، دوره جوجه کشی این پرنده معمولا 23 روز می باشد ولی برخی مواقع این دوره می تواند سه الی چهار روز بیشتر طول بکشد. لذا یکی دو روز دیگر هم صبر کنید.

  359. با سلام و خسته نباشید.من یه جفت طوطی برزیلی صورت هلویی دارم .4 تا تخم گذاشتن همشونم نطفه دارن الان از اولین تخمشون 25 روز می گذره از دومیش 23 روز .اون روزی هم که گذاشتن حساب نکردم .هنوز هیچ جوجه ای درنیومده آیا مشکلی هس؟؟ تو چند روز درمیان جوجه ها.ممنون می شم راهنمایی کنین

    • با سلام، معمولا دوره جوجه کشی طوطی برزیلی 6 هفته می باشد ولی در برخی از نژادها این زمان بیشتر و یا کمتر خواهد بود. چند روز دیگر نیز صبر کنید. طبیعی است که در برخی موارد جوجه ها یکی دو روز دیر به دنیا می آیند.

  360. سلام یک جفت طوطی برزیلی دارم که به تازگی ۳ تا تخم کرد و بعد از ۲۴ روز دوتاش خراب شد و یکیش که از تخم بیرون اومد بعد از چند ساعت اون هم مرد
    دلیل مردن جوجه ها چی بود ؟
    آیا باید الان طوطیها رو از هم جدا کنم؟

    • با سلام، مرگ جوجه ها بعد از تولد دلایل مختلفی دارد مثل گرسنه ماندن، ضعیف بودن و یا حتی بیمار شدن. اگر پرنده هاتون به جوجه ها نمی رسن باید به صورت دستی و با سرلاک آنها را غذا بدهید. لازم به جدا کردن نیست.

    • با سلام، اگر پرند های هیچ تمایلی به جوجه کشی ندارن می بایست از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. البته طوطی برزیلی در صورتیکه به تخم هایش دست زده شود و یا احساس کند تخم بدون نطفه است آنها را از لانه بیرون می اندازد.

  361. با سلام خدمت شما بزرگواران
    من یه جفت طوطی برزیلی خریدم از آدم مطمئنی هم گرفتم پیش اون ۴ بار تخم کرده
    من ۴_۵روز خریدم ولی هروقت که میرم کنار قفسشون سریع میرن تو لونه این رفتار اونا طبیعیه؟
    برای جوجه دادن چه غذاهایی بهشون بدم بهتره؟

    • با سلام، بلی کاملا طبیعی هستش باید اجازه بدین تا اونا به محیط جدید عادت کنند. توصیه میشود که محیط نگه داری پرنده هاتون به دور از صداهای بلند، حرکات ناگهانی و استرس و ترس باشد. هنگام غذا دادن کنار قفس رفته و حتی با اونا صحبت کنید. تخم کتان ارزن، پلت های تجاری مخصوص طوطی برزیلی ، جوانه گندم برای تغذیه طوطی بزیلی ها مناسب میباشد. در ضمن می توانید برای اطلاعات بیشتر متن مقاله را مطالعه نمایید.

    • با سلام، ایا از جنسیت هر دو پرنده اطمینان دارد چون تشخیص نر و ماده بودن طوطی برزیلی کار مشکلی است. اگر هر دو نر نباشند مشکلی نیست. سعی کنید پرنده رو در معرض نور (چه نور مصنوعی و یا چه نور افتاب) قرار بدین. دوره تخم گذاری طوطی برزیلی فصل بهار و تابستان می باشد. پس کمی صبر کنید.

  362. سلام،ماه پیش یجفت کوتوله خریدم نرسرلاکی آبی و ماده صورت هلوی الان متوجه شدم گویا بچه هاشون عقیم درمیان،میخواسم بپرسم آیا درسته اگه آره چاره چیه؟؟

  363. من طوطی جفت داشتم ۴ تا تخم گزاشتن امروز یکیش جوجه شد😍 فردا یا پس فردا دومی هم جوجه میشه خدا کنه ۴ تا جوجه شه واسم میشه؟

    • با سلام، معمولا تخم ها تا سه روز یکی پس از بعد از دیگری باز میشن. پس حتما صبر کنید. بله احتمال داره تمامی تخم ها به جوجه تبدیل شوند.

  364. سلام من دوعدد طوطی برزیلی فیشر خریداری کردم بعد یکسال تخم گذاشته اول یدونه تخم گذاشت تا۵روز دیگر تخمی نگذاشت بقیه گفتن تخم اول پوچ هست باید بندازی بیرون انداختم بیرون چند روزی شد باز تخم گذاشت الان۶عدد تخم گذاشته امکان داره هر دو ماده باشن یانه؟ یا اینکه صبر کنم تا ببینم چی میشه؟؟

  365. با سلام و عرض خسته نباشید من یک جفت طوطی برزیلی دارم براشون لانه تهیه کردم . چند هفته گذشته بود اما تخمی نذاشتن ایراد کار کجاست

    • با سلام، باید صبر کنید هر پرنده ای دوره تخم گذاری مشخصی دارد و باید شرایط تخم گذاری مثل دریافت خوراک کافی، نور کافی، عدم بیماری و …. مهیا باشند.

  366. ‘ سلام ببخشیدروش جفت زدن طوطی برزیلی چطوره آیا مثل قناری باید یک هفته قفسشون جدا باشه تا مست بشن بعد پیش هم بندازمشون یا نه همون پیش هم باید باشن جفت میخورن

    • با سلام، بهتر است که جفت ها در کنار یکدیگر و در داخل یک قفس نگه داری شوند. طوطی برزیلی تنها به سرعت افسرده و پرخاشگر میشود.

  367. جفت تایم باهم دعوا میکنند
    و هر چیز لازم برای لانه را که می گذارم به بیرون می ریزند خواهشا راهنمایی کنید

    • طوطی برزیلی معمولا زیاد با هم دعوا میکنند. مهمترین دلایل این دعوا موارد زیر می باشد:
      هم سن نبودن نر و ماده
      مشکل عدم پر آرایی و تمیز نکردن کپک و ضایعات سر یک دیگر
      دقت داشته باشید که جفت ها معمولا به صورت نوبتی سر یک دیگر را با نوک تمیز میکنند. زیرا کله طوطی برزیلی مدام پرهای خونی خشک شده و کپک مانند ایجاد میکند که باید هر چه سریعتر پرنده از شر این ضایعات نجات پیدا کند. اگر جفت ها کار خود را به خوبی انجام ندهد همیشه بین آنها دعوا می افتد. خودتان می توانید پرنده را در دست گرفته و به آرامی پرهای سر او را بخارانید.

  368. سلام من مطمئنم که کوتوله هام تخم دارن اما نمی دونم باید تو اقلشو چی بزارم برای اینکه تخم کنن وتخماشون اسیبی نبینه

    • با سلام، شاخه های کوچک درخت بید ، شاخه ارزن ، الیاف نارگیل و علف خشک و تراشه های چوب برای آشیانه سازی طوطی های برزیلی مناسب هستند.

  369. سلام وقتتون بخیر. طوطی من امروز سومین تخمش رو گذاشت. ده روزه آب تنی نکرده. میتونم براش آب بزارم که حمام کنه؟ ضرری نداره؟ چون تا آبتنی میکنه میره تولونه اش واسه تخماش ضرر نداره؟

  370. سلام من دو تا برزیلی ابی کاربنی و سیاه دارم تازه بعد دو ماه تخم کردن ۶ تا ولی نر رو تخم میشینه ماده بیرون لونه میمونه دلیلش چیه؟؟؟

  371. سلام بعد از اینکه طوطی تخم میزاره تو لونه. میشه پوشال ریخت تو لونشون یا قهر میکنن و رو تخمشون نمیخوابن؟ چون دائم تخم ها تکون میخوره و جاشون ثابت نیست

  372. سلام من یک جفت طوطی آوازه خان دارم که سه تا تخم گذاشتن. قبل از تخم گذاریشون پوشال ریخته بودم تو لونشون ولی استفاده نکردن و همرو با رفت و آمدشون تو لونه ریختن بیرون. الان که ماده رو تخم خوابیده دائم صدای تکون خوردن تخم ها از تو لونه میاد. آیا تکون خوردن تخم ها مشکلی برای جوجه شدن ایجاد نمیکنه؟ الان بخوام پوشال بریزم تو لونه شون ممکنه قهر کنه و دیگه نشینه رو تخم ها؟

    • با سلام، خرده های پوشال را در قفس انها قرار بدهید و لازم نیست حتما داخل لانه باشند. چرا که این پرنده ها در صورت لزوم از خرده های پوشال استفاده خواهند کرد. در ضمن اگر پرنده ها بر روی تخم ها می خوابند،جابجایی تخم ها در زیر پرنده مشکلی ندارد و اتفاقا یک امر ضروری است. پس نگران نباشید و به تخم ها و لانه آنها دست نزنید تا پرنده حساس نشود.

    • با سلام، موردی که گفتین به زودی برطرف خواهد شد. همچنین شما می توانید با نصب نرم افزار دانلود منیجر و از طریق کامپیوتر شخصی فایل های صوتی در حال پخش از هر سایتی را دانلود کنید.

  373. سلام من یک جفت کوتوله خریدم یک کوزه دوهفته پیش گرفتم براش تا الان ۷تا تخم گذاشتن چکار باید بکنم وشرایط بعد باز شدن تخم ها چیه چی باید بهشون بدم غذا خودشون به جوجه ها میدن یا نه ممنون میشم جواب بدین

    • با سلام، در مورد تغذیه کوتوله برزیلی در متن مقاله بحث شده است. به اندازه کافی غذا و اب تمیز در اختیار آنها قرار بدهید. صبر کنید تا پرنده ها دوره جوجه کشی را به اتمام برسانند. جوجه ها نیز توسط والدین تغذیه خواهند شد. در غیر اینصورت باید به روش دستی و با استفاده از سرنگ و غذای کودک (سرلاک) جوجه ها را غذا دهید.

  374. سلام خسته نباشین کوتوله های من ۶تا تخم گذاشتن ۳تاشون رگ بستن وتبدیل به جوجه میشین اون ۳تارو چیکار کنم بندازم بیرون یا نگه دارم ۱۴روزه تخم گزاشتن

    • با سلام، معمولا پرنده ها به صورت غریزی توانایی تشخیص تخم های بی نطفه را دارند و آنها را از لانه بیرون می اندازند. نباید به تخم ها دست بزنید چون باعث میشود که پرنده از خوابیدن بر روی تخم ها خودداری کند. اما اگر با دستگاه، جوجه کشی انجام می دهید، حتما تخم های بدون نطفه را بیرون آورید.

    • با سلام، باید با سرلاک (غذای کودک) جوجه ها را تغذیه کنید. غذا باید آبکی باشد. البته از تخم مرغ آب پز هم می توانید استفاده کنید. برای غذا دادن به جوجه ها سرنگ لازم می باشد و هر دفعه با توجه به چینه دان جوجه ها باید به آن ها غذا داد. در هفته های اول معمولا هر سه ساعت یک بار باید این عمل تکرار شود. (جوجه ها در ماه های اول باید در محیط گرم نگه داری شوند.)

    • با سلام، تشخیص نر و ماده بودن طوطی برزیلی بسیار سخت می باشد. باید از یک فرد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. به فروشنده های معتبر شهر خود مراجعه کنید.

  375. سلام من ۱ جفت طوطی برزیلی دارم وحشی اند و ۷و ۸ماه که دارمشون نمی دونم چه کار کنم که تخم بگذارند و دستی شوند ممنون می شوم که خیلی زود بسوالم پاسخ دهید 🙏🙏🙏🙏🙏

    • با سلام، روند دستی شدن پرنده های وحشی، زمان بر می باشد. در ابتدا باید محیط مناسب به همراه قفس و لانه برای آنها تهیه کنید تا به شرایط جدید عادت داده شوند. از میوه ها و دان ها و غلات متفاوت برای تغذیه آنها استفاده کنید. فرایند تخم گذاری در پرنده های وحشی به صورت دوره ای و در فصل بهار شروع میشود. بنابراین نمی توان در هر فصل انتظار تخم گذاری از آنها داشت. اگر از بالغ بودن و نر و ماده بودن پرنده های خود اطمینان دارید و همچنین خوراک کافی و نوردهی مناسبی برای آنها در نظر گرفته اید، نگرانی وجود ندارد.

    • با سلام، برخی از پرنده ها غریزه مادری ضعیفی دارند و وقتی تغذیه میشوند فراموش میکنند که باید دوباره بر روی تخم ها بخوابند. همچنین اگر پرنده احساس کند که موجود دیگری به تخم ها دست زده باشد، از خوابیدن بر روی آنها خودداری میکند. برخی از پرورش دهندگان نیز معتقدند که یک سری از پرنده ها قدرت شناسایی تخم بی نطفه و یا نطفه دار را دارند و در حین جوجه کشی تخم های بی نطفه را از لانه دور می اندازند و یا از خوابیدن بر روی تخم ها منصرف میشوند. شما می توانید برای جوجه کشی از دستگاه حرفه ای و مخصوص پرنده های زینتی استفاده کنید.

  376. سلام من یک جفت طوطی برزیلی نر و ماده دارم که تاالان ۴تخم گذاشته میخواستم بدونم جوجه هاشون مثل خودشون صورت هلویی میشن یا ممکنه رنگ های دیگه هم دربیاد؟

  377. سلام من دو تا جفت برزیلی دارم ماده نر رو میزنه و باهاش جفتگیری هم نمیکنه من خیلی وقته دارمشون ولی باهم روابط خوبی ندارن چیکار کنم؟

  378. سلام من یک جفت طوطی برزیلی دارم که یک هفته پیش شروع به جفت گیری کردن وهرروز چندبارجفت خوردن الان ۲عددتخم گزاشتن ماده توی لونه میره ولی روی تخم نمیخوابه میخواستم بدونم دلیلش چیه؟؟ راه کار بدید لطفا اساتیدمحترم

    • با سلام، نباید به تخم ها دست بزنید. اگر پرنده احساس کند، غریبه ای تخم ها را لمس کرده باشد از خوابیدن بر روی آن خودداری میکند. در ضمن برخی اوقات پرنده ها تا اتمام دوره تخم گذاری بر روی تخم ها نمی خوابند. اگر پرنده شما قصد خوابیدن بر روی تخم ها را نداشته باشد نمی توانید او را وادار به انجام این کار کنید. بهترین راه حل در این مواقع استفاده از دستگاه جوجه کشی می باشد.

  379. سلام یک جفت طوطی برزیلی دارم برای بار سوم خوابیده که تخم کنه دوبار تا الان خوابید و جوجه بزرگ کرد الان باز دوباره لونه گرم کرده برای تخم گزاری سومین تخمشو که گذاشت خودش مریض شده پف کرده چشماشم نیمه بازه نمیدونم میخواد تخم چهارم بزاره اینشکلی شده یا واقعا مریض شده، دارو بهش چی بدم، اصلا امکان خوب شدنش هست؟

    • با سلام، غذای بچه یا همان سرلاک گزینه بسیار مناسبی برای تغذیه جوجه ها می باشد. قبل از اینکار طریقه غذا دادن به جوجه را کامل یاد بگیرید.

  380. سلام قیمت یک جفت طوطی برزیلی سفید باسه عدد تخم و یک جفت ابی باپنج عدد ت
    خم هرکدام جدا گانه قیمت چنده؟؟

  381. سلام ایا دست جمعی پیش هم تو یه فضای بزرگ نرو ماده تخم میکنن چند جفت پیش هم که باشن ایراد نداره لونه دور تا دور بزارم مثل فنچ یا مرغ عشق

  382. سلام و خسته نباشید من ۳تا جوجه برزیلی دارم میخواستم ببینم از چه زمانی جدا کنم خودم غذا بهش بدم و روزانه چند بار غذا باید بدم بهش چون سر کار میرم تا امروز ۱۱ روزشونه

    • با سلام، جوجه ها در هفته اول هر دو ساعت یکبار، هفته دوم هر سه ساعت یکبار، هفته سوم هر چهار ساعت یکبار، هفته چهارم هر 5 ساعت یکبار و از یک ماهگی به بعد سه الی چهار بار در روز باید با سرلاک تغذیه شوند.

    • با سلام، تلف شدن جوجه ها در دوران هچ به عوامل زیادی بستگی دارد. رطوبت و دمای نامناسب، ضخامت بیش از حد پوسته تخم، عفونت های روده ای در پرنده مولد، کمبود اکسیژن و تهویه نامناسب از مهمترین دلایل مرگ جوجه ها در زمان هچ و روزهای پایانی می باشد. برای کنترل دقیق روند جوجه کشی و راندمان بیشتر می توانید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.

    • با سلام، می توانید با استفاده از دستگاه جوجه کشی از تخم های نطفه دار پرنده های خود جوجه کشی کنید و یا اینکه به تخم ها به هیچ عنوان دست نزنید و اجازه دهید پرنده های شما به روش طبیعی از آنها جوجه کشی کنند.

  383. سلام دوستان طوطی های من تخم میزارن تو تخماشون جوجه هست ولی نمیتونه جوجه هارو دربیاره مشکل از چیه چیکار باید بکنم من تخماشونم شکستم توش جوجه کاملا بوده ولی تو بیست و یک روز از تخم بیرون نمیان جوجه ها راهنمایی کنید ممنون میشم

    • با سلام، در بیشتر موارد ممکن است طول دوره جوجه کشی 3 الی 4 روز بیشتر طول بکشد. می بایست چند روزی صبر میکردید. برای جوجه کشی از طوطی سانان بهتر است که از دستگاه جوجه کشی حرفه ای استفاده کنید.

  384. سلام من یک جفت طوطی برزیلی دارم که سابقه تخم گذاری ندارد وپر یکی از آنها که جنسیتش معلوم نیست یکم خرابی داره ولی اون یکی سالمه لونه هم دارن من چی کار کنم

    • با سلام، تشخیص جنسیت طوطی برزیلی کار بسیار سختی است و نیاز به تجربه دارد. توصیه میکنم برای تشخیص جنسیت به یک فروشنده ماهر و با تجربه مراجعه کنید. برای درمان نیز باید به دامپزشک مراجعه کنید.

  385. واینکه کسی که ازش پرنده دومی رو گرفتم طوطی منو انداختش تو قفس که ۸تا طوطی دیگه بود که بفهمه نره یا ماده از اون روز به بعد یکی از پاهایش ورم کرده ومیلنگه چه کار کنم پر هاش پف میکنه و پاشو نمیتونه زمین بزاره

      • با سلام..آیا نژاد های متفاوت طوطی برزیلی باهم جفت میشوند..نژادی مثل فیشر که دور چشمش سفیده با صورت هلویی…و اینکه اگر جوجه بدهند جوجه ها قدرت باروری ندارن درسته یا خیر?

  386. سلام من ۸ماه پیش یه کوتوله گرفتم دستی شده الان یکی دیگه گرفتم که باهم جفت بشن ولی اولی همش دعوا میکنه اصلا پیش هم نمیرم از هم فراری هستن لطفا راهنمایی کنید

    • با سلام، باید کمی صبر کنید تا پرنده ها به هم عادت کنند. پیشنهاد میشود هر کدام را به مدت چند روز در قفس جداگانه قرار دهید. قفس ها را طوری جایگذاری نمایید که پرنده ها فقط صدای یکدیگر را بشنوند. بعد از چند روز دوباره اقدام به جفت زدن پرنده ها نمایید.

  387. با سلام
    جفتم یه سری هستش تا جوجه متولد میشه جوجه رو میکشه دلیلش چی میتونه باشه و راهکارش چیه؟
    در ضمن این جفت قبلا جوجه بزرگ کرده

    • در این صورت باید هر چه سریعتر جوجه های تازه متولد شده را از والدینش جدا کنید و با استفاده از سرلاک آنها را تغذیه نمایید.

    • با سلام، بعد از جوجه کشی برخی از پرنده ها به خصوص پرنده نر به دلیل حسادت اقدام به کشتن جوجه ها میکنند، در این شرایط باید جوجه از والدینش جدا شده و بصورت دستی با سرلاک تغذیه شوند. اگر پرنده ماده به جوجه ها آسیبی وارد نمیکند فقط پرنده نر را تا بزرگ شدن جوجه ها در قفس جداگانه ای قرار دهید.

  388. سلام
    یک جفت برزیلی با دوتا جوجه ۱۴گرفتم
    آیا به جوجه ها دانه می دهند؟؟
    یا باید سرلاک بدم به جوجه ها

    • با سلام، خیر جوجه ها باید با غذای نرم تغذیه شوند. اگر جوجه ها به خوبی توسط والدینش تغذیه نشوند حتما از سرلاک استفاده کنید.

  389. ۱عدد‌طوطی‌برزیلی‌خریدم‌اصلا‌به‌من‌عادت‌نداره‌منوگاز‌میگره‌نزدیکش‌میشم‌اصلا‌یک‌جا‌….وای‌نمی‌ایسته‌….لطفا جواب بدید

    • با سلام، کمی طول میکشد تا پرنده به محیط جدید عادت کند. سعی کنید محیط آرام و بدون استرس برای پرنده تهیه کنید. به مقدار بسیار کم از مغزها بعنوان پاداش به پرنده استفاده کنید. غذای کافی و متنوع نیز در اختیار او قرار دهید.

    • با سلام، پرنده ماده در صورت بلوغ در هر صورت تخم می گذارد ولی برای تولید تخم های نطفه دار می بایست جفت گیری صورت بگیرد.

  390. کاری هم نمیتونم بکنم چون لونه رو براشون گذاشتم و بهش عادت کردن همش میرن توش یکبار برش داشتم که تا یک مدتی تقویتشون کنم ولی همون روز اول کوتوله ها دیوانه شده بودن همش وجیغ داد میکردن دیگه مجبور شدم براشون بزارم

  391. سلام ببخشید یک سئوال داشتم من طوطی برزیلی دارم دوتا فیشر سبز نر تقربا یکسالشه ولی ماده شش یا هفت ماهشه الان برای تخمگذاری با این سن مناسب هستن؟

    • با سلام، سن بلوغ در طوطی برزیلی ها معمولا یک سالگی می باشد. پرنده ماده شما هنوز به سن بلوغ نرسیده و باید برای تخم گذاری اون صبر کنید. چون به هم دیگه عادت کردن اجازه دهید داخل لونه بمونن.

  392. با سلام و خسته نباشید.ببخشید برزیلی های من چند روزی هست که ۳ تا تخم کردن ولی میبینم که فقط ماده روی تخم میخوابه میخواستم بدونم مشکل چیه؟از نر و ماده بودنشونم مطمئنم

  393. سلام من دوتا جوجه کوتوله خریدم یکی فیشر و یکی ابی رنگ حالا بزرگ شدن فیشره همش خودشو میمالید به میله ای که روش میشینن اما آبیه ازش فاصله میگرفت بردم نشون دادم گفت هردوشون نرهستن بجای آبیه ی دونه فیشر ماده گرفتم اما هنوزم نره فقط با میله جفتگیری میکنه و ماده نمیزاره بره پیشش نوکش میزنه لونه هم براشون گذاشتم جکار کنم جفت بشن ممنون

    • با سلام برای اینکه به هم عادت کنند کمی زمان لازم است. اگر امکان دارد هر دو پرنده را در قفس های جداگانه طوری قرار دهید که فقط صدای یکدیگر را بشنوند و بعد از چند روز هر دو پرنده را درون یک قفس بگذارید.

  394. با سلام و خسته نباشید.ببخشید برزیلی های من چند روزی هست که ۳ تا تخم کردن ولی میبینم که فقط ماده روی تخم میخوابه میخواستم بدونم مشکل چیه؟از نر و ماده بودنشونم مطمئنم

    • سلام
      میشه ولی خوب باید مراقب باشید
      هر دو ارام هستن و باهم میسازن ولی به دلیل جسه ی بزرگ عروس هلندی ممکنه که کمی ناسازگاری از خودشون نشون بدن
      مدتی بزارید و اگه مشکل نداشتن ادامه بدید این روندو
      روز خوش

  395. سلام وقت بخیر ممنونم از راهنمایی تون بابت پرورش طوطی برزیلی آموزند ومفید بود

  396. باسلام و خسته نباشید.سوالم اینه که برزیلی‌های من ۳ تا تخم گذاشته ولی در زمان جفت گیری دیدم که فقط ماده به روی نر میره و جفت گیری میکنند و کلا جفت نر اصلا روی تخم‌ها نمیخوابه میخواستم بدونم این رفتارشون طبیعیه یا مشکل دارن؟

    • با سلام، دوست عزیز در زمان جفت گیری کوتوله برزیلی ها، پرنده نر بر پشت پرنده ماده سوار میشود. مشکل اساسی که بیشتر پرورش دهندگان طوطی برزیلی با آن مواجه هستن، عدم تشخیص دقیق جنسیت آنها می باشد. زیرا این پرنده ها حتی دو جفت ماده و یا دو جفت نر به راحتی به یکدیگر عادت نموده و تظاهر به جفت گیری میکنند.

      • مرسی از توضیحاتتون دوست عزیز.البته من از نر و ماده بودن آنها مطمئن هستم ولی دلیل اینکه جفت نر اصلا روی تخم نمیخوابه رو نمیدونم

  397. سلام خسته نباشین من تاز یه ماده برای نرم گرفتم الآن دوروزه ماده احساس مالکیت میکنه ونر رو از لونه میندازه بیرون و میزنه از کسی که خریدم میگه طبیعیه ولی من باورم نمیشه باید چه کنم

  398. سلام خسته نباشید طوطی برزیلی های من جفت گیری‌کردند و الان تقریبأ ۴ یا ۴ روز زیر مقعد طوطی ماده بزرگ شده طوری‌که انگار‌تخم داخل شکمش‌ هست میخواستم ببینم چه مدت طول میکشه تخم بیاد بیرون از شکمش‌ ممکن هست که تخم گیر‌کرده باشه ممنون

    • با سلام، گیر کردن تخم در مجرای تناسلی پرنده ماده خطرناک می باشد و می تواند باعث مرگ او شود. پرنده را در دست بگیرید. مخرج او را با روغن زیتون چرب کنید. به آرامی با دو انگشت محل ورم را به سمت مخرج ماساژ دهید. این عمل نیاز به حساسیت بیشتری دارد، اگر نمی توانید انجام دهید، حتما به دامپزشک مراجعه نمایید.

  399. من دوجفت کوتوله دارم که هر دفعه چهار تخم میزارن تخم هاشون جوجه میشن جوجه ها هم توی تخم کامل هستن ولی مرده هستن دلیلش میشه کسی به من بهگه چیه که چرا جوجه ها توی تخم میمیرن

    • سلام، دلایل مختلفی داره، رطوبت نامناسب(بیش از حد یا کم تر از حد)، سفت بودن پوسته تخم، کمبود اکسیژن، غلظت بالای گاز دی اکسید کربن، دمای نامناسب و عفونت روده پرنده مادر باعث مرگ جوجه ها در دوران هچ میشود. در جوجه کشی از پرنده های زینتی بهتر این است که از دستگاه استفاده شود زیرا کنترل بیشتری بر روند جوجه کشی خواهید داشت. برای خرید دستگاه جوجه کشی مختص پرندگان زینتی می توانید با شماره 09144485590 تماس بگیرید.

  400. با عرض سلام و خسته نباشید.ببخشید قربان میخواستم بدونم این برزیلی ها مدلشون اینحوریه که زمان جفت گیری ماده به روی نر میره چون طوطی‌های من مدتیه که میبینم اینجوری تو لونه جفت گیری میکنن؟و اینکه این نوع طوطی اگر داخل منزل نگهداری بشن تخم گذاری میکنن یا اینکه فقط در فصل بهار و تابستون؟

    • با سلام، خیر
      اگر شرایط مناسب دمایی برای آنها فراهم کنید و خوراک آنها مناسب باشد پرنده تخم گذاری میکند.

  401. سلام وقت بخیر من تقریبادوماه هست که یه جفت طوطی برزیلی گرفتم تونرماده بودنشون شک داشتم طوری شدکه بردم چندا مغازه پرنده فروشی سه تاشون گفتم هردو ماده هست دوتا مغازه هم گفتم نر ماده هست دیگه کلافه شدم برگشتم گذاشتم خونه بعد دوهفته تخم گذاشتن الان هم که ازتخم گذاشتنشون بیست روزداره میگزره هفت تاهم تخم دارن اولین روزا که تخم گذاشته بود فقط یکیشون میرفت تولونه ومی خوابید روتخم ها بعد این که تعدادتخم هابیشترشده عون یکی هم رفت تولونه الان هردوتاشونم خوابیدن روتخم ها الان من موندم باز ایا اینا نروماده هستن یاهردوماده هستن الان هم که بیست روزه ازاولین تخمی که کرده میگذره اما از جوجه خبری نیست ایا هردو ممکنه ماده باشن
    لطفا راهنمایی کنید که چیکار کنم

    • با سلام، معمولا بعد از جفت گیری پرنده ماده حداکثر 7 عدد تخم می گذارد. دوره جوجه کشی از طوطی برزیلی نیز در برخی از نژاد ها بیش تر از 23 روز می باشد. چند روز دیگر صبر کنید در صورتیکه از جوجه ها خبری نشد تخم ها را بشکنید تا از نطفه داشتن یا نداشتن آنها مطمئن شوید. در این صورت بهتر متوجه خواهید شد که آیا جفتشون ماده هستن یا نه.

  402. سلام دوستان امکان این هست که دوتا ماده با هم جفت بوخورن؟اخه من یه طوطی داشتم بردم پرنده فروشی گفت نره یه ماده داد حالا همون که گفت نره تخم گذاشته؟

    • با سلام، جفت پرنده های شما ماده می باشند. در این صورت یکی از پرنده ها نقش نر رو بازی میکنه و حتی تظاهر به جفت گیری نیز میکنند. اما هیچ نوع تخم نطفه داری نمی توان بدین طریق به دست آورد.

  403. سلام خسته نباشین طوطی من ۴ عدد تخم گذاشتن حدود ۳ الا ۴ هفته ولی باز نکردن مشکل کجاست ممنون میشم راهنمایی کنید

    • با سلام ، دوره جوجه کشی طوطی بسته به نژاد متفاوت بوده و معمولا بین 3 الی 4 هفته می باشد. حتی برخی اوقات طول این دوره ممکن است 3 الی 4 روز بیشتر طول بکشد. به شما پیشنهاد میکنم چند روزی صبر کنید و اصلا به تخم ها دست نزنید.

  404. سلام کوتوله صورت هلویی زرد ( نوک سفید رنگ دارد ) با کوتوله فیشر سبز نوک قرمز جفت می شود؟ من یک کوتوله صورت هلویی زرد نر دارم که کاملا دستیه و حدود 6 ماهشه دو روزه که براش یه کوتوله سبز نوک قرمز ماده خریدم. ولی وقتی کنار هم هستند با هم دعوا می کنند و خیلی از هم بدشون میاد و یه جورایی از هم می ترسند. باید چیکار کنم؟ آیا جفتش باید حتما مثل خودش صورت هلویی باشه؟

    • با سلام، نژادهای مختلف کوتوله های برزیلی معمولا به سختی به یکدیگر عادت میکنند. بهتر است که شما جفتی همچون خودش برای پرنده انتخاب کنید.

    • با سلام ، به احتمال زیاد تخم ها بدون نطفه می باشند و یا دوره جوجه کشی آنها به درستی طی نشده است. برای جوجه کشی از طوطی سانان می توانید از دستگاه جوجه کشی مختص پرنده های زینتی استفاده کنید.

  405. سلام من یک هفته پیش جفت کوتوله خریدم و ب ضمانت اینکه تا ۲۰ روز بعد تخم بزارن از همون اولشم لونشو گذاشت دوروز پیش لونشو پر کردم از دیشب جفت میرن تو لونه ولی ندیدم جفت گیری کنن باید چیکار کنم؟ لونه رو بردارم یا باشه؟

    • شرایط مناسب محیطی همچون هوای گرم و به دور از سر و صدا و استرس برای آنها مهیا نمایید و اجازه دهید پرنده ها به محیط جدید عادت کنند و لانه همان جا باقی بماند.

  406. سلام .من طوطی هارو یک هفته اس خریدم و همونجا واسم لونشونو گذاشت تو قفس.و پرنده فروش گفت ب ضمانت اینکه تا ۲۰ روز دگ تخم بزارن.من دوروز پیش لونشو پر کردم از پوشال و کاموا و الان بیشتر وقتایا جفت میرن تو لونه یا یکیشون تو لونه اس..ولی من ندیدم جفتگیری کنن..میشه جوابمو بدید ک باید چیکار کنم.لطفا

  407. سلام میشه ینفر سوال منم جواب بده لدفن، طوطی برزیلی من پنج تا تخم گذاشته حالا پنج تاشم جوجه شدن، سوالم اینه چرا باید نر و ماده رو از هم جدا کنیم بعداز درومدن جوجه ها؟ اینکار لازمه؟

    • با سلام ، بله در پرورش پرنده های زینتی باید جوجه ها از والدین جدا شوند زیرا بعد از گذشت مدتی بین پرنده نر و ماده به شدت درگیری به وجود می آید به نحوی که معمولا پرنده نر بسیار آسیب دیده و میمیرد. اصولا ابتدا پرنده نر را جدا میکنند تا پرنده مادر جوجه ها را کمی بزرگ کند. سپس جوجه ها را از پرنده مادر جدا میکنند. جوجه ها نیز اگر کمی بزرگ شدند و توان پرواز داشتن باید سریعا از مادر جدا شوند زیرا پرنده مادر ممکن است به آنها نیز آسیب برساند و آنها را بکشد.

  408. سلام من یک جفت کوتوله دارم که حدود ۶ماه هست که تهیه کردم ولی تا الان موفق به بزرگ کردن جوجه هام نشدم و هر دفعه بعد از گذشت چند روز تمام جوجه هام تلف میشن میشه راهنمایی کنید

    • با سلام، جوجه ها نیاز بیشتری به تغذیه و گرما دارند. در هفته های اول معمولا هر 2 الی 3 ساعت باید به صورت دستی با غذای کودک (سرلاک) و یا تخم مرغ آب پز (غذا باید آبکی باشد) جوجه ها را تغذیه نمود. برای این کار از یک سرنگ استفاده کنید. به زودی مقاله ای جامع در این رابطه در سایت منتشر خواهد شد.

  409. سلام طوطی من امروز ی تخم گذاشت ولی زیاد نمیره روش.چیکار کنم بره؟
    آیا تغذیه ی خاصی میخواد که بهش بدم؟؟؟
    خسته نباشد لطفا جواب ما رو هم بدین ممنون.

    • با سلام، صبور باشید. با یک عدد تخم پرنده کرچ نمیشود. در ضمن به تخم های پرنده دست نزنید زیرا نسبت به آنها حساس بوده و از خوابیدن بر روی تخم ها خودداری میکند.

      • سلام من یک جفت طوطی کوتوله دارم که شیش تا تخم گذاشتن ولی جوجه ها شون در نیامدن دوباره تخم گذاشتن باید چکار کنم

        • با سلام، اگر از نطفه دار بودن تخم ها مطمئن هستید می توانید از دستگاه جوجه کشی مخصوص پرندگان زینتی استفاده کنید.

              • سلام من یه جفت طوطی برزیلی گرفتم ب همراه 3 تا تخم ولی تخم کنار میزنن و روش نمیشنن ولی زیر تخم قشنگ درست کردم و پر کردن و تخمارو کنار هم میزارن مشکلی نداره، اگر از نطفه دار بودن تخم ها مطمئن هستید، می توانید با کمک دستگاه اقدام به جوجه کشی از آنها نمایید.

                • با سلام، اگر تخم های نطفه دار متعلق به پرنده های شما نباشد، پرنده ها تخم ها را از لانه بیرون می اندازند. همچنین نباید به تخم های نطفه دار دست زد، چراکه پرنده از خوابیدن بر روی آنها امتناع می کند.

      • با سلام چ خوارکی بشون بدیم تقویت بشن من طکیط مادم پرهاش ریخته و حدود ۲ ماه دارن می رن توی لونه و تخم نمی زارن با تشکر

          • سلام من دوتاطوطی کوتوله خریدم ماده هروقت میره پیش نره میزنه هردم سربدن همدیگرومیخارونن نربه ماده اصلا اهمیت نمیده خوراکشون هم خیلی خوب خواهشن راهنمایی کنید منتظرم البته دوتا لونه هم گذاشتم جاشون بزرگ یکی پلاستیک یکی چوبی

            • سلام، ایا از جنسیت آنها اطمینان دارید؟ اگر نر و ماده باشند سعی کنید محیط آرام و بدون استرس برای آنها فراهم کنید. معمولا پرنده های ماده در ابتدا همین رفتار رو دارند ولی به زودی جفت گیری میکنند.

  410. باسلام و خسته نباشید.ببخشید سوالم اینه که من ۲ تا جوجه برزیلی بهم هدیه دادن و هر دوتاشونم دستی بودن و هردو ماده بودن.بعداز اینکه بالغ شدن یکی از ماده ها رو بردم و بجاش نر گرفتم که ازشون جوجه بگیرم.الان بعد از گذشت چند ماه ماده دفعه اول ۴ تا تخم گذاشت و همش میدیدم که ماده بیرونه و نر روی تخم ها میخوابه و بعد چند روز هم نر دیگه نخوابید.الان هم چند روزی هست که دوباره ۲ تا تخم کرده و این دفعه ماده خوابید ولی بازم بعد از چند روز یکی از تخم ها رو انداخت کنار لونه و همونجوری مونده و بهش دست نزدم اصلا.شبها با نر داخل لونه میخوابن و روزها هم بعضی اوقات داخل لونه هستن و صداشون نمیاد.ولی زمانی که هر دو بیرون هستن همش دعوا میکنن و ندیدم که اصلا جفت گیری کنند.میخواستم بدونم مشکل چیه و اصلا بدون جفت گیری مثل مرغ تخم میزارن یا خیر؟و اینکه نر خیلی ترسو هستش و اصلا طرف ماده نمیره و اصلا ندیدم که جفت گیری کنند.ممنون میشم راهنماییم کنید.مرسی🙏🙏

    • با سلام، بله بدون جفت گیری هم کوتوله ها تخم میگذارند. اگر از نر و ماده بودن پرنده هاتون مطمئن هستید مدتی آنها را از هم جدا کنید به طوریکه فقط صدای هم دیگر رو بشنوند. سپس در یک قفس کنار هم قرار دهید و صبر نمایید. دقت داشته باشید که جفت گیری و جوجه کشی کوتوله ها بیشتر در فصل بهار و تابستان اتفاق می افتد.

      • ارادت قربان.مرسی ممنون از جوابتون.بله مطمئنم که نری که گرفتم درسته و نر هستش رنگش هم نسبت به ماده هم سرش و هم بدنش پر رنگ تره.اها درسته پس بدون جفت گیری هم تخم میکنن.البته من قفسشون رو داخل خونه گذاشتم در صورتی که جاشون هم گرم باشه بازم فقط تو بهار و تابستون جفت گیری میکنند؟باشه پس انجام میدم فرمایشتون رو مرسی که توضیح دادید 🙏🙏🙏🌹🌹

  411. سلام من یه جفت فیشر دارم و 2 روزی 2 بار جفت گیری میکردن و از نطفه دار بودنشون مطمئنم ولی 3 تا تخم گذاشتن و دو هفته بعد یکی رو انداختن بیرون از لونه و الانم یکی رو خوردن شکم به اینکه نر اینکارو کرده چون ماده بهش توجه نمیکنه و وقتی ماده میره غذا بخوره نر میره تو خونه و ماده خیلی پر پر میزنه ممکنه از حسادت نر اینکارو کرده باشه؟؟؟چیکار کنم که تخم اخریه این بلا سرش نیاد
    ممنون میشم جواب بدید

    • انداختن تخم از لانه توسط این پرندها دلایل زیادی دارد. اولا برای جوجه کشی طبیعی نباید به تخم ها دست بزنید. ثانیا اگر کوتوله ماده احساس کند تخم بدون نطفه است آن را از لانه بیرون میاندازد. همچنین برخی از کوتوله ها به هنگام تخم گذاری مجدد تخم قبلی را از لانه بیرون می اندازند. برای جوجه کشی از پرندگان زینتی بهترین روش استفاده از دستگاه می باشد. برای مشاوره رایگان در خصوص خرید دستگاه جوجه کشی با شماره 09144485590 تماس حاصل فرمایید.

      • سلام ببخشید چطور میشه تخم طوطی رو برداشت و تو چ شرایطی میشه نگهش داشت ک همه رو همزمان بزارم داخل دستگاه

        • با سلام، باید تخم ها را با احتیاط از لانه بیرون آورید و بجای آنها توپ و یا تخم مصنوعی در داخل لانه قرار دهید. دمای محل نگه داری تخم ها باید بین 16 الی 18 درجه و رطوبت آن 45 الی 50 درصد باشد. روزی سه بار باید تخم ها را بچرخانید. همچنین مدت زمان نگه داری از تخم ها نباید بیش از 4 یا 5 روز طول بکشد. در حقیقت هر چه زودتر از تخم ها ای نطفه دار جوحه کشی کنید نطفه درون تخم قوی تر خواهد بود.

  412. درود بر شما
    یک جفت طوطی برزیلی (کوتوله)دارم که هر بار که تخم گذاری می‌کنند تخم شان را بعد ار یک روز از لانه پایین می اندازند از انجایی که فقط یکی از آنها تخم میگذارد مطمئنم که نر و ماده هستند لطفا راهنمایی بفرمایید مشکلشون چی هست ممنونم

    • با سلام برای اطمینان از نر و ماده بودن یکبار یکی از تخم ها را بشکنید اگر هیچ لکه خونی و یا رگ خونی در داخل آن مشاهده نکردید به احتمال زیاد تخم ها بی نطفه بودن و جفت پرنده های شما ماده هستن(تشخیص نر و ماده بودن کوتوله ها بسیار سخت است). همچنین کوتوله ماده بر اساس غرایز اگر احساس کند تخم بی نطفه است آن را از لانه بیرون میاندازد. این کار معمولا به هنگام تخم گذاری مجدد نیز صورت میگیرد. اگر از نر و ماده بودن و نطفه داشتن تخم ها مطمئن هستید می توانید برای جوجه کشی از دستگاه ایزی باتور 6 و یا آرکام سورو 20 استفاده کنید.

    • با سلام، در چنین صورتی اگر تخم ها نطفه دار باشند به احتمال قوی آسیب شدیدی به آنها وارد شده و شانس تبدیل آنها به جوجه تقریبا از بین رفته است. متأسفانه بیشتر پرنده های زینتی به ندرت کرچ میشوند برای همین بهترین راه برای جوجه کشی از پرندگان زینتی استفاده از دستگاه جوجه کشی حرفه ای همچون ایزی باتور 6 و یا آرکام سورو 20 می باشد.

  413. با سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم تا الان ۳دوره تخم گذاشتن هر دوره ۸تا تخم تمامی تخما جوجه داشتن ولی به دنیا نمیان جوجه داخل تخم کامل هستش حالا من باید چیکار کنم از ۲۴ تا تخم فقط یه دونه جوجه به دنیا اومده 😢😢😢

    • با سلام ، در این زمنیه می توانید از دستگاه جوجه کشی هم استفاده کنید. در این حالت کنترل بهتری بر روند جوجه کشی خواهید داشت. برای مشاوره خرید می توانید با شماره 09144485590 در تماس باشید.

  414. سلام وقت بخیر من دارای یک جفت طوطی برزیلی فیشر هستم. الان ۳۰ روز از تخم گذاری گذشته ولی جوجه ها به دنیا نیامدن ، البته فقط ۲ عدد از تخم ها‌ دارای رگ خونی میباشد اما نمیدونم چرا به دنیا نمیان لطفا من را راهنمایی کنید.

    • با سلام، به طور کلی دوره جوجه کشی تمامی نژادهای طوطی بین 18 الی 29 روز طول میکشد. اگر تخم ها بعد از این مدت تبدیل به جوجه نشده باشند ، کاری از دست شما بر نمی آید. حتما یا نطفه ها ضعیف بودن یا شرایط ایده آل برای جوجه کشی فراهم نبوده است.

  415. سلام من یه جفت طوطی برزیلی خریدم خیلی تو لونه میرن ولی جفت گیری ندیدم بکنن.تا یه ادم میبینن سریع میرن تو لونه.چندجا نشون دادم میگن نر ماده هستن.چکار کنم برای تخم گذاشتن؟راهنمای لطفا

  416. سلام من به جلت طوطی برزیلی دارم برای جفت گیری نر تمایل زیادی داره اما ماده اصلا توجه نمیکنه که باعث میشه دعوا کنن همش دلیلش چیه؟؟

    • با سلام ، اگر از نر و ماده بودن جنسیت پرنده های خود اطمینان دارید ، اسباب بازی جلوی پرنده نر قرار دهید. پرنده نر با این اسباب بازی ها شروع به بازی میکند. پرنده ماده به این موضوع حسادت نموده و به پرنده نر علاقه نشان میدهد.

  417. سلام بر ادمین عزیز همین دیروز یک جفت کوتوله برزیلی خریداری کردم و امکانات لازم رو فراام کردم مطمئنم نر و ماده هستند و اینکه امدوز متوجی شدم ساقه های خشک درخت خرما که تو قفسشون بوده چند تا رو بردن و گذاشتن توی کوزه شون
    این یعنی به محیطشون عادت کردن همین یک روز و سوال دوم
    میشه یک برنامه ی هفتگی برای کوتوله های مولد برام بنویسید خواهش می کنم چون واقعا دوست دارم ازشون جوجه بگیرم
    به این شکل می خوام که بنویسید شنبه چی بدم یکشنبه چی بدم و …. ؟
    ببخشید طولانی شد ممنون میشم جواب بدهید
    و راستی کوتوله ایی که بیشتر آواز می خونه نر هست درسته؟

    • با سلام ، دوست عزیز در متن مقاله به رژیم غذایی مفید برای این پرنده اشاره شده است. برای اینکه در طول هفته بخواهید برنامه غذایی متنوع و غنی به پرنده خود ارائه بدهید می توانید صبحانه از غلات استفاده کنید . برای میان وعده ها و شام از سبزیجات و میوه جات استفاده نمایید. همچنین این پرنده علاقه زیادی به تخم آفتابگردان دارد که هر روز باید به همراه پلت و دان ها در برنامه غذایی آن موجود باشد. از مغزها نیز بعنوان جایزه و تشویق پرنده استفاده کنید. ویتامین ها و مواد معدنی نیز فراموش نشود. شما می توانید بر اساس مواد غذایی در دسترس یک برنامه هفتگی برای پرنده خود تهیه کنید.
      در مورد سؤال دوم شما ، بلی جنس نر این پرنده بیشتر آواز می خواند.

  418. سلام دوتا برزیلی صورت هلویی دارم تخم گذاشتن خیلی وقته تخم هارو تکون میدان یه چیزی داخلش تکون میخوره جوجه هس یا…

  419. سلام . طوطی های من ۲ تا تخم گذاشتن و از چند نفر شنیدم که پوک هستند . اگه بالای ۳ تا بزاره نطفه داره . ایا این درست یا نه؟؟؟

    • با سلام ، پوک بودن تخم و عدم نطفه در آنها به موارد زیادی بستگی دارد. در ابتدا باید از جنسیت پرنده های خود مطمئن باشید که هر دو از یک جنس نباشند. زیرا بیشتر طوطی سانان به هنگام جفت شدن حتی اگر هر دو ماده باشند ، یکی نقش ماده و دیگری نقش نر را بازی میکند. لذا به هنگام خرید پرنده زینتی حتما از افراد با تجربه کمک بگیرید. ثانیا طوطی نر نباید زیر یک سال و یا بالای 5 سال سن داشته باشد، در غیر این صورت میزان باروری تخم ها بسیار پایین خواهد بود. کیفیت جیره غذایی نیز از دیگر عوامل موثر بر بارور بودن تخم ها می باشد. در خصوص خرید پرندگان زینتی متأسفانه بسیاری از فروشندگان خارجی برای حفظ بازار فروش خود ، پرندگان زینتی نر را عقیم میکنند. به این مورد هم باید دقت نمود.

    • با سلام ، عوض کردن جای قفس در برخی موارد باعث ایجاد استرس و عدم سازگاری پرنده با محیط جدید میشود. لذا توصیه میشود فقط در صورت نیاز و به آرامی مکان قفس را عوض کنید. به هنگام تخم گذاری ، جفت گیری ، جوجه کشی به هیچ عنوان قفس را جابجا نکنید.

  420. سلام.من یجفت برزیلی سبز صورت نارنجی خریدم داخل یه قفس معمولی هستن. ولی نمیدونم برای جوجه کشی چیکار کنم.

  421. سلام خسته نباشید من یدونه طوطی برزیلی ماده زرد خریدم ۴ ماهشه و این میوهایی که شما گفتینو عادت نکرده میتونید منو راهنمایی کنید چجوری عادت به خوردنه اینا بدم و کی واسش چفت خوب و چرنگی بگیرم که بچه هاشون با رنگای مختلف به دنیا بیان

  422. سلام الان مدتی است که در قسمت گلویی پرنده ما ، یک برآمادگی ماهیچه ای مشاهده شده است . وضعیت کلی پرنده سالم بنظر می رسد آیا این برآمادگی می تواند عارضه خاصی باشد ؟ البته در عکس هایی که از این نوع پرنده در اینترنت دیدم ، تقریبا این برآمادگی در همه آنها وجود داشت آیا عادی است یا نیاز به درمان دارد ؟ — با تشکرمحمدامین

      • سلام . چطور می تونم طوطی ماده رو مست کنم.
        حدود یک ماه پیش جفت گیری می کردن . اما الان که نر بهش نزدیک میشه فرار میکنه می ره تو لونه. ماده بیشتر اوقات تو لونه هست . میاد بیرون . آب و غذاشو می خوره بعد میره تولنه .
        پوشال هم گذاشتم میبره تو لونه ،لونه رو درست میکنه.

      • سلام من یک جفت طوطی برزیلی دارم یک باردیدم جفت گیری مکنن اماتخم نگذاشتند سه هفته گذشته از جفت گیری شون

  423. سلام من ی جفت خریدم با جوجهقفسشونه ک تمیز کردم ی نر دیگه انداختم پیششون یادم رفت جداشون کنم این مره ک انداختم با اون یکی نره خیلی خوب بود کله ی همدیگرو تمیز می‌کردند اینا بعد ی مدت اون نره ک گذاشته بودم پیششون جدا کردم ولی نر خودم ماده رو میزد جوجه رو جدا کردم حالا باز یکم با هم اخت شدن ولی حدود 3 ماه شده تخم نزاشتن ک از جنسیتش ن هم مطمعنم چیکار کنم جفتشون عوض کنم چیکار کنم بعد اون نره ک گذاشتم پیششون ماده رو میزد باباهه ام ج. جه بفروشمش ن آیا

  424. سلام و خست نباشید .ی جفت طوطی برزیلی خریدم.و الان ۲ ماه دارمشون.قفسه بزرگ واسشون خریدم و غدای های خوب و ویتامین دار گذاشتم هر روزم تمیزشون میکنم بهشون میرسم ولی جفتگیری نمیکنن فقط میرن تو لانه همش تو لانه هستن کم میان بیرون از لانه .مشکل از چی چیکار کنم که این جفتگیری کنن همکار انجام دادم .مرسی اگر جواب بدین

  425. سلام دو جفت طوطي برزيلي دارم كه تخم گذاشتن ويكي از تخمها جوجه شد بعد دو روز مرد بنظر شما دليلش چيه؟

  426. سلام
    یه جفت دارم که قبلا جوجه دادن ولی الان ۷ ماهه که دست منه، خبری نیست
    دیگه الان نر و ماده رو جدا کردم
    جند روز نیاز جدا باشن تا دوباره پیش هم بزارم؟

  427. سلام یه جفت فیشر کاهویی یا پاستیلی دارم
    قبلا جوجه دادن
    از وقتی آوردمشون، پیش هم هستن و حدود ۷ ماهه که خبری از تخم و جوجه نیست
    الان نر و ماده رو جدا کردم
    چند وقت باید جدا بمونن؟
    از نظر تغذیه هم شرایطشون خوبه
    پر ریزی هم ندارن به اون صورت خیلی جزئیه

  428. سلام طوطیهای من اول چهار تا جوجه درآوردند یکی یکی مردند تا چهارمی که تقریبا بزرگ شده بود ولی هنوز رو میله نیومده بود که از تو خونه افتاد پایین و مرد . حالا دوباره تخم گذاشتن چیکار کنم

    • شاید غذایی که مادرشون میذاره دهنشون غلیظه اون باعث مرگشون میشه هر روز یکم آب جوشیده سرد توی دهنشون بریز یا اینکه غذاهای نرم برا ماده بزار با غذای نرم مثل تخم مرغ تغذیشون کنه

  429. سلام و دورود
    من طوطي برزيليهام چوفتگيري كردن و تخم گذاشتن اما نميدونم چرا ماده روي تخم نميشينه از شما خواهش ميكنم كمكم كنيد من خيلي نگرانم؟؟؟؟؟؟

  430. سلام ممپن یک جفت کوتوله زرد صورت هلویی گرفتم که به گفته صاحبش هیچ تقویتی تا چند وقت نده چون ممکنه پرکنی کنه و هیچ چیزی هم توی لونش نزار تخمم کردن بزار رو تخم بخوابند و میگه که از برج شش به بعد باید ازشون جوجه بکشی آیا راست میگه؟
    ممنون میشم پاسخ بدید.

  431. سلام من یک جفت طوطی برزیلی فیشر دارم که با هم عمل جفت گیری را واضح انجام میدن و برای دومین مرتبه تخم گذاری کردند سری اول۸عددو این سری ۹عدد.ولی نطفه نداشت تخم ها.و به تغذیشون هم میرسم ولی تخم مرغ اصلا نمیخوان.لطف کنید راهنمای کنید مشکل از کجاست؟

    • خب وقتی تعداد تخم ها انقد بالاست یعنی جفتشونم ماده ان دیگه برا هم دیگه نقش نر و ماده رو بازی میکنن😁

      • خیر .اگر تغذیه درست باشه تا 9تخم طبیعی هستش صورت هلویی های من هر دوره بین 8تا 9تخم میزارن معمولا 5تاشون جوجه میشه ولی خیلی ب پدر و مادرشون فشار میاد وقتی جوجه بزرگ میکنن یعنی سریع تر پیر میشن بخاطر همین سه تا شو دستی بزرگ میکنم دو تا زیر پدر و مادر

  432. سلام.طوطی برزیلی ماده من یه مدته که پرهاش میریزه و بیشتر اوقات یه پرشو تو دهنش نگه میداره.الان تخم گذاری هم کردن ممکنه مریض شده باشه؟؟اکه مریض شده من باید چیکار بکنم؟؟؟

  433. سلام.من یک جفت کوتوله دارم و تابه حال ۳ مرتبه تخم گذاشته اند ولی روی تخم نمیشینند و تخمهارو از لونه میندازند پایین.دلیل چیه لطفا

    • با سلام من میر حیدری هستم یک طوطی برزیلی داشتم از دوستم دوتا تر گرفتم که نمیدانم کدام نر ها
      مناسب ترند نور ها از ماده خیلی می ترسند
      میتوانم هر یک ماده را با دوتا تر تو یک قفس کنم وبا هر کدام جفت خودند جداشن کنم در ضمن تر ها سرشان شکل هول و است ولی ماده من پر رنگ تر است راهنمایی بفرمائید

  434. سلام ببخشید من الان 2 ماه هس یک جفت طوطی برزیلی مولد خریدم ولی هنوز تخم نگذاشتن از همه نوع هم سالم هستن مشکلشون چی هس ممنون؟

  435. سلام
    من 7 ماهه طوطی برزیلی و ماداگاسکاری خریدم ولی از وقتی خریدم تخم نکردن.
    غذاشونم که دون مخصوص طوطی و بعضی وقتا چدنه.تخم آفتابگردان .هویج.کاهو.سیب.تخم مرغ
    ممنون میشم راهنماییم کنین

  436. سلام من یک جفت طوطی برزیلی داشتم که یکیش از لای میله های قفس فرار کرد .از طرفی یه عروس هلندی هم دارم که تقریبا با هم همسن هستن با یکی دو ماه فاصله.دوتاش رو تو یه قفس خیلی بزرگ چوبی با تجهیزات گذاشتم با هم خیلی خوب هستن چند باری با هم جفتگیری کردن آیا نتیجه ای داره یا از روی قریضس .لطفا پاسخ دهید ممنون در ضمن طوطی برزیلی خیلی حساس شده خودم یا هر کس دیگه بهش نزدیک بشه گاز میگیره طوری که جای گازش خون میاد لطفا راهنمایی کنید

  437. سلام من یک جفت کوتوله حدود ۳ ماه پیش خریدم یک ماه اول لانه نداشتن بعد تهیه لانه یکسره داخل لانه میرن ولی خبری از تخم نیست می خواستم ببینم چه مشکلی دارن

  438. جوجه ها ۴۵ روزه هستن ولی باز تخم گذاشتن الان چیکار کنم بهتره دست نزنم یا جوجه ها رو جدا کنم یا پدر و جوجه ها رو یا تخم ها رو ؟؟؟ در ضمن برزیلی صورت هلویی هستن و اینکه دوتا جوجه هست الان و دوتا هم تخم گذاشتن و تخم ها تقریبا سه روزه گذاشتن و

    • وقتی تخم گذاشتن دیگه باید مراقب غذایی که در اخایارشون میزاری باشی تا مستشون نکنه، همون ارزن و تخم کتان و میوه های آبدار بزاری کافیه، دیگه شاهدونه و تخم مرغ آب پز و اینارو تا وقتی جوجه ها درمیان نزارید

      • سلام من ی هفته توطی کوتوله خریدم بعدی تخمشوشکوندم خشک بود سه تادیگه فقط زرده وسفیده بودنطفه یارگ خونب نبودالانم ده روزه لونسونوبرداشتم بهشون قطره ادس ای میدم ایاخوی میشودیاخیرکی لونروبزارم بازجعت گیری شونم هنوز ندیدم

  439. با سلام میخواستم بدونم ما چند تا تخم طوطی برزیلی داخل دستگاه جوجه کشی ایزی باتور ۶ گذاشتیم ولی از آنجا که زمان بیرون آمدن این پرنده ۱۸ تا ۲۸ روز میباشد زمان دقیق هچر ( ۱۵ تا ۲۵ روز ) رو چجور تشخیص بدیم تا گردش تخم ها رو متوقف کنیم

  440. با سلام و ارادت. من یک جفت طوطی برزیلی تهیه کردم که چند ماه پیش ماده از بین رفت و فوری یک ماده دیگر برای آن تهیه کردم. از نر و ماده بودن آن براساس توضیحات سایت شما مطمئن هستم مازاد بر اینکه فروشنده معتبر می باشد. ماده جدید خیلی با نر ناسازگاره و اصلا داخل لانه ای که برای آن ها گذاشتم نمیره ولی در کنار هم می خوابند و وقتی نر به سمت ظرف دانه میرود ماده به همراه آن میرود. حال سوال من اینست که چگونه با هم جفت میشوند؟ آیا جفتگیری آن ها صورت میگیرد؟ لازم به ذکر است که تمامی غذاهایی که فرمودین را می دهم. حتی نر با ما آشناست و از دست من تخمه آفتابگردان می گیرد. زمان خرید ماده جدید هم حدودا یک ماه می باشد

    • با سلام . متاسفانه تشخیص جنیست طوطی برزیل بسیار سخت است ممکن شما دو جفت نر و یا دو جفت ماده را با هم جفت زده باشید اگر از جفت خود مطمئن هستید باید صبر کنید.

      • ممنون از پاسخ سریع شما. بله..از نر و ماده بودن آن ها اطمینان دارم. هم براساس گفته های شما و هم خلق و خوی پرنده ها… سوالی دیگر دارم.: ریزش پر در این پرنده ها در چه فصلی صورت می گیرد؟ و اینکه آیا نرفتن در لانه ای که قرار دادن دلیل خاصی دارد؟

  441. سلام.من یک جفت طوطی برزیلی دارم تخم داخل لانه نمی گذارند و روی کف قفس گذاشتند و متاسفانه همه شکسته شد و الان دوباره جفت گیری می کنند .راهنمایی کنید چرا داخل لانه تخم نمی کنند ودوتا هم که داخل لانه کردن آنقدر اینطرف و آنطرف کردند که اینها هم شکست .سوال دوم اینکه الان جفت گیری کردن باز تخم می کنند

    • توی قفس پوشال های کاغذ بزارید خیلی زیاد تا جایی که وقتی فشار میدین گود بشه کف قفس هم علف خشک شده که قبلا شستین و خشکش کردین بریزید یه دسته، اگه گود باشه جایی که میخوان تخم بزارن دیگه تخم ها اینور اونور نمیشن،

    • در این گونه مواقع نکته ای که بیشتر افراد وحتی حرفه ای ها رعایت نمیکنن این مسئله خیلی مهمه طوطی شما در چه نوع مدل لانه بدنیا اومده حتما اگر بدونید این مسئله رو کمک زیادی به حیونتون میکنید طوطی ها علاقه زیادی به لانه همشکل محل تولد خودشون دارن این مسئله در ردیف مسائل رفتار شناسی و الگوهای رشدی حیوان هست که پرورش دهندگان بزرگ به دلیل حجم بالای تولید نمیتونن رفتار همه حیواناتشون رو کنترل کنن
      البته حیون هایی که داخل دستگاه به دنیا اومدن هم مستثنا نیستن
      اصول درست این روشه از سه نوع لانه داخل قفس استفاده کنید
      1- لانه هاس سفالی
      2- لانه های مکعبی دردار از جنس چوب
      3-لانه های مکعبی دردار از جنس پلاستیک
      البته قفس حتما باید بزرگ باشد که همزمان بتوان این سه نوع لانه را جا داد تا جفت شما با داشتن حق انتخاب لانه مورد علاقه خود را انتخاب کند
      و در مرحله بعد که مطمئن شدید لانه مورد علاقه انتخاب شده وسایل لانه سازی مثل کاه پوست نازک درختان تراشه چوب و قطعات ریز شده چوبهای نازک مثل جارو هرروز دراختیارشان بگذارید

  442. سلام من دوتا برزيلي دارم چهارتا تخم گذاشتن من يكي از تخمها رو برداشتم داخلش رو ديدم رگهايي خوني بود ولي الان يك ماه شده جوجه هاش بيرون نيومدن تخم هاشم كيسه هوا دارن علت چي ميتونه باشه لطفا جواب بدين ممنون

    • اخه دوست عزیز تخم پرنده رو دست نباید بزنی به هیچ وجه چون پرنده دیگه قهر میکنه وبه خوبی رویه تخم نمیخوابه ازتون خواهش میکنم به تخمایی که پرنده میزاره دست نزنید اخر نسلشونو منقرض میکنید

    • با سلام
      دوست عزیز دست زدن به تخم پرنده اگر از روی اصول باشه اشکالی نداره
      قابل توجه دوستان دیگه اگر میخواهید جوجه ها در یک روز و با کمترین فاصله به دنیا بیان باید سه تخم اول رو برداشته و بجاش اصطلاحا تخم فال بزارید و با گزاشتن تخم چهارم اون سه تخم رو به لانه برگردونید
      شرایط قفس رو قبل از تخم گزاری جوری محیا کنید که بدون اذیت پرنده به لانه وتخم ها دسترسی داشته باشید تا کمترین آسیب رو هنگام جابجایی به اونها وارد کنید
      راجب تخم طوطی های شما قطعا دچار خفگی یا مشکل تشکیل نشدن کبد یا عوامل دیگه میتونه باشه که باید تخمهارو به آرومی بشکافی و ببینی در چه مرحله ای از رشد متوقف شدن

  443. سلام، من يدونه طوطي ٣ هفته اي از دوستم گرفتم، ميخواستم روش تغذيه كردنشو بپرسم، ممنون ميشم كمك كنيد تا اين حيوون بتونه خوب رشد كنه و خدايي نكرده اتفاقي واسش نيوفته

  444. سلام من یک طوطی 5 ماهه هلویی دارم برای اینکه یک طوطی دیگر بخرم برای جفت مهم نیست که چه رنگی باشد یا چه سنی و در کجا نگه داری کنم

    • لطفا توجه کنید دوست عزیز وهمه دوستان عزیز دیگه
      تجربه نشون داده ایجاد ارقام جدید نیاز به سالها تحقیق و پژوهش داره و اصولا مختلط کردن نتیجه‌ی خوبی نمیده اگر از روی شناخت ژنتیک و رقم حیون نباشه
      ترجیحا سعی کنید که دنبال جفت کردن حیونهای با رنگ های مشابه و نژاد مشابه باشید تا نسلی که بوجود میاد از ژنتیک قوی برخوردار باشه و اصطلاحا نسل غالب قوی پرورش بدید

  445. سلام سوال من اینه که طوطی های من حدود یه ماه پیش ۴ تا تخم گذاشتن ولی نطفه نداشت الان بازم گذاشتن اینبار هم چیزی داخل تخم ندیدم از نرو ماده بودنشون مطمعنم .چیکار باید کنم؟

  446. سلام ببخشید سوال داشتم من جوجه هام جفت گیری کردن جوجه ماده ام روز اول یک تخم گذاشت و روز بعدش دومین تخم گذاشت اما الان ۴ روزه تخم سوم رو نمیذاره خیلی نگرانم باید چیکار کنم

  447. سلام قیمت دستگاه جوجه کشی چنده ؟
    کوتوله های من هر سری ده تا تخم نطفه دار میذارن که معمولا ۶ تا به دنیا میان و ۴ تای دیگه توان بیرون اومدن از تخم رو ندارن تغذیه جفت هم کامل هستش
    و به نظرم نطفه ها هم قوی هستن ایراد از کجاست؟

    • وقتی تعداد تخم ها زیاده و جوجه های اول که دنیا میان به مرور که بزرگ میشن، نروماده بیشترین تمرکزشون رو میزارن برا بزرگ کردن اونایی که دنیا اومدن. پس دیگه نمیرسن روی تخم های آخری بخوابن و بچه کامل نمیشه که بتونه دربیاد از تخم. در ضمن کوتوله ها متوجه میشن که بچه هاشون کم و زیاد میشن پس اگه تخم رو برداشتی بزاری دستگاه
      حتما یه چی بزار جاشون، مثلا از تخم های قبلی که دنیا نیومدن و ظاهر سالم دارن میتونی استفاده کنی. و زمانی که جوجه درحال بیرون اومدن از تخم هستش میتونی بزاریش پیش پدر مادرش. فقط یه چی دیگه هم هست که ممکنه پدر مادر نتونن به همه بچه ها برسن یا بچه ی تازه متولد زیر بچه های بزرگتر خفه بشه، پس اگه میتونی بچه ی بزرگتر رو برداری و نوزاد تازه متولد رو بزاری، البته اگه میتونی بهش سرلاک بدی همچین کاری بکن. چون جوجه ها نیاز دارن تا مدتی از والدینشون تغذیه بشن.

  448. انها در اتاق پیش من هستند در قفسی نسبتا بزرگ ماده دوست دارد جعبه تخم گذاریش را پر کنند و بال های خود را باز می کند ومیچرخد

  449. با درود سوالی ا زشما عزیز دارم من ماده دارم که 4 سال تنها بود وحالا من برای او نری تهیه کردم مشکل در اینجا است که ماده بسیار اماده ونر 2 سال دارد ماده او را می زند ومن نمی دانم انها را از هم جدا کنم یا نه ماده بسیار پرخواشگر وگاز می گیرد ممنون از جوابتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!