پرورش و جوجه کشی از طوطی

پرورش و جوجه کشی از طوطی

پرورش و جوجه کشی طوطی

طوطی جزء پرندگان تزئینی و گران قیمت می باشد که به دلیل توانایی تقلید صدا و سخنگو بودن طرفداران بسیاری دارد. بیش از 300 نوع طوطی در نقاط گرمسیری کره زمین مخصوصا در نیمکره شمالی زندگی می کنند. پرورش و نگهداری طوطی های بزرگ و کوچک اسکندر که به شاه طوطی و ملنگو نیز مشهور هستند در ایران بیشتر رواج دارند. پرورش این طوطی ها از 3000 سال پیش در هندوستان رواج داشت. طوطی بیشتر از هند و پاکستان به صورت قاچاق وارد ایران می شود.

انواع طوطی

انواع گوناگونی از طوطی ها با رنگ بندی های متفاوت در طبیعت وجود دارند که با همین تمایز می توان آنها را از هم تشخیص داد. طوطی ها از سه خانواده بزرگ طوطی های کاکل سفید، طوطی های دم‌بلند که ساکن آمریکای جنوبی هستند و طوطی‌های کوچک سبز رنگ دم‌‌ دراز که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند و بیشترین تنوع آنها در استرالیا و آمریکای جنوبی است.
طول تقریبی طوطی بین 13 تا 18 سانتیمتر است و وزن آن بین 40 تا 60 گرم متغیر است که می توان آن را جزو کوچکترین عضو از خانواده طوطی ها به حساب آورد که پر و بالش سبز و سرش نارنجی رنگ است این طوطی از راسته طوطی سانان و سرده مرغ عشق است.زیستگاه این پرنده قاره آفریقاست و عمر مفید آن بین 15 تا 20 سال است. زمانی که کشورهای استعمارگر با کشتی های بزرگ مردمان این سرزمین را به بردگی میگرفتند همراه آنها پرندگان رنگارنگ را به اسارت می گرفتند و به عنوان یک پرنده زینتی به کشورهای استعمارگر وارد می کردند. طوطی یک پرنده زینتی محبوب به شمار می رفت. کسانی که علاقه مند بودن از این پرنده نگهداری کنند آنها را به صورت جفت نگه می داشتند. این پرنده در تقلید صدا هوش بالایی دارد و جزو پرندگان پر سر و صداست .

در دنیا نه نژاد متفاوت از طوطی موجود است که در خطوط پایین به آنها اشاره شده است.

  • طوطی صورت قرمز
  • طوطی صورت هلویی
  • طوطی نقابدار
  • طوطی سوین درین
  • طوطی لیلیان
  • طوطی فیشر
  • طوطی ماداگاسکار
  • طوطی سیاه گونه
  • طوطی آبسینیان

نکته : قبل از خرید این پرنده زیبا به نکات زیر توجه داشته باشید تا در طولانی مدت از وجود این طوطی زیبا در خانه هایتان لذت ببرید.

دستگاه جوجه کشی خانگی آرکام
دستگاه جوجه کشی آرکام 50 تایی

  1. نباید چشم هایشان بسته و یا حالت نیمه باز داشته باشد.
  2. پرهایشان پف نکرده باشد.
  3. هوشیاری و واکنش عمل در برابر هر چیزی از مهمترین موارد برای خرید این پرنده است.
  4. پرنده های سرحال که پرهای براق و تمیز دارند .
  5. چشم هایشان شفاف و براق باشد.
  6. در بینی و چشم هایشان هیچ ترشحی نباشد.
  7. ناخن های سالم و مرتبی داشته باشند.
  8. استخوان جناغ از سینه پرنده بیرون نزده باشد.
  9. کرک و پرهای کنار مخرج باید تمیز باشد.

اصول و شرایط پرورش طوطی

تغذیه

وقتی پرندگان در طبیعت زندگی می کنند با توجه به نیازهایی که دارند، غذای روزمره خود را از میوه ها و دانه های تازه پیدا می کنند ولی وقتی آنها را در قفس نگه دارید باید این موضوع مهم را در نظر بگیرید که تغذیه جزو اساسی ترین موارد برای نگه داری از این پرندگان حساس می باشد. چون اگر این پرند به سوء تغذیه گرفتار شود شرایط سخت تری برای ادامه حیات خواهد داشت و قادر به تولید مثل نخواهد بود.
شاید به این فکر می کنید یک غذای آماده و کامل از پرنده فروشی ها بخرید و خیالتان را راحت کنید اما باید به اطلاع تان برسانم که طوطی های سراغ دانه هایی می روند که از خوردن آن لذت می برند و ممکن است به دانه های دیگر توجه نکنند و این در طولانی مدت نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت چون که پرنده ممکن است به سوء تغذیه گرفتار شده باشد .پیشنهاد می کنم شما مخلوطی از غذای مورد نیاز طوطی های دان در دانخوری آنها قرار دهید شاید در همان ابتدا به سراغ دانه ها و غذاهای محبوبشان بروند ولی اگر غذای آنها را تجدید نکنید تا پایان روز گرسنه می شوند و مجبورند از باقیمانده غذایشان تغذیه کنند.

غذای طوطی چیست ؟

مهمترین دانه غذایی این پرنده تخم آفتابگردان است. بذر کتان ، گندم، بذر کلم، تخم کتان، تخم گشنیز، بذر شلغم، ارزن ،دانه های روغنی و غلات جزو غذاهای طوطی های  است .
میوه ها و سبزیجات تازه هم نقش مهمی در تغذیه این پرنده دارند. میوه های سالم مثل انگور،سیب، انبه و سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین آب پز، هویج ، کدو سبز و … از دادن غذاهای چرب و شور و غذاهای سرخ شده به طوطی تا حد امکان خودداری کنید.

قفس طوطی

از آنجا که این طوطی ها پرندگان بسیار بازیگوشی هستند و طبق عادت غریزی در داخل قفس لانه می سازند بهتر است اندازه قفس شان کمی بزرگتر باشد. گذاشتن اسباب بازی در داخل قفس برای سرگرم کردن طوطی ها گزینه مناسبی است. قرار دادن تاب، پوست میوه نارگیل،نردبان ، برگ درخت نخل، چوب بامبو هم فکر خوبی است. باید قفس طوطی ها را در جایی بگذارید که از دسترس کودکان و شکارچیان خانگی دور باشند و همچنین قفس آنها در معرض صداهای ناهنجار و پر ازدحام قرار ندهید چرا که احساس امنیت در این نوع طوطی ها ، مهمترین اصول نگهداری و پرورش طوطی از آنهاست.

قفس طوطی

از آنجا که زیستگاه اصلی این پرندگان سرزمین های گرمسیر است پس باید به این امر مهم توجه داشته باشید که آنها را در دمای مناسب که در طول روز تغییر زیادی نمیکند نگهداری کنید در غیر این صورت مقاومت پرنده تحت تاثیر تغییرات دمایی پایین می آید و خیلی زود مریض می شود. در روزهای گرم تابستان به دلیل افزایش دما طوطی ها دچار گرمازدگی می شوند بهتر است در چنین فصلی پرنده را در جایی که سایه دارد و نسبتا خنک است نگه دارید و در روزهای سرد در مجاورت باد قرار ندهید. اگر در جایی مثل آشپزخانه از طوطی نگهداری می کنید باید قفس آنها را از بوی گازهای معلق در هوا که در اثر روشن بودن اجاق گاز و بوی روغن های غذایی ایجاد می شود دور کنید چون بخار و گازهای معلق در هوا ممکن است باعث خفگی پرنده شود.

بیماری های طوطی

اگر طوطی ها در طبیعت و با هم نوعان خود زندگی کنند در زمان بیماری، به خاطر ترد نشدن از گروه خود آن را مخفی می کنند. این خاصیت بیشتر پرندگان است و یک امر غریزی اما شما می توانید رفتارهای روزمره طوطی را در نظر بگیرید تا متوجه بیماری پرنده باشید. علائمی که بیمار بودن طوطی را آشکار می کند.

  1. پرکنی، پف دادن پرها و داشتن ظاهر به همه ریخته و نامناسب
  2. داشتن چشم های نیمه باز و خواب آلودگی
  3. ترشحات چشمها و بینی
  4. بردن سر در میان بال و پر
  5. افتاده شدن دم و سر
  6. سوء تغذیه و لاغری
  7. عدم تعادل بر روی چوب
  8. نشستن کف قفس
  9. تغییر رنگ فضولات و بوی بد آنها
  10. تند تند نفس زدن و تغییر صدا
  11. وجود غذای هضم نشده در فضولات یا آبکی شدن آن

مشاهده همه این موارد شما را از وجود بیماری در طوطی های آگاه می کند.

تعین جنسیت و تولید مثل طوطی

طوطی های به خاطر شباهت بسیاری که دارند تشخیص نر و ماده بودن آنها به سختی ممکن است . منطقی ترین راه استفاده از روش DNA است ولی روش های دیگری هم توسط کارشناسان حرفه ایی ارائه شده است که به دوتا از مهمترین آنها اشاره میکنم. تست لگن یکی از راه های تشخیص نر و مادگی این پرنده است.اگر استخوان لگن پرنده بزرگ باشد بدون شک ماده است در غیر این صورت نر است.
استفاده از روش ابن سینا هم درصد خطای کمتری دارد . در این روش یک سوزن را نخ کنید و سر آن را از پشت، نزدیک مخرج پرنده قرار دهید و به حرکت چرخش آن توجه کنید. اگر به سمت چپ یا راست بود پرنده شما نر است ولی اگر به صورت دورانی بچرخد پرنده شما ماده است.

تخم گذاری

بعد از گذشت یک الی دو هفته طوطی های جفت، شروع به جفت گیری می کنند و پرنده ماده در طول هفته اگر آمادگی لازم از هر نظر را داشته باشد بین 4 تا 6 عدد تخم گذاشته و روی آنها می خوابد . اگر شرایط دما و نور مناسب باشد می توان از طوطی های در طول سال جوجه کشی کرد ولی بهتر است که هر دو ماه یکبار این اتفاق بیفتد تا جفت ها از نظر جسمی و روحی در شرایط بهتری قرار بگیرند .

پرنده نر طبق وظیفه به جفتش غذا می رساند و ماده هم از لانه و تخم ها مراقبت می کند. بعد از سپری شدن 21 الی 25 روز جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند.
وقتی جوجه ها به دنیا می آیند گرسنه هستند. والدین غذای هضم شده را از چینه دان شان بیرون می آورند تا آنها را تغذیه کنند بعد از گذشت 6 هفته جوجه ها قادرند به تنهایی از دانخوری ها غذا بخورند.

پرورش طوطی های اسکندر

نگهداری طوطی ها بر خلاف سایر پرندگان زینتی مانند کاسکو و کاکادو بسیار آسان است. نگهداری این پرندگان دارای اثرات مثبت بر روی روح و روان آدمی است. طوطی به راحتی می تواند صدای انسان و سایر صداهای پیرامون زندگی خود را تقلید کند. به همین دلیل نگهداری از این پرنده بسیار جذاب و سرگرم کننده است.

طوطی اسکندر
در پرورش طوطی های بزرگ و کوچک اسکندر یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه کنید محل نگهداری و پرورش آن ها است. باید توجه کنید که محیط بسته و با فضای کوچک اصلا برای پرورش طوطی مناسب نیست. فضای مناسب برای جفت گیری طوطی فضایی با 18 متر مربع مساحت و 2 متر ارتفاع است.

تغذیه طوطی ها

طوطی ها در طبیعت از مواد غذایی گیاهی تغذیه می کنند. این مواد غذایی شامل گردو ، بادام و سایر دانه های گیاهی است. دسته ای از طوطی ها نیز از شهد گل ها و دسته ای دیگر از گل سنگ و قارچ ها تغذیه می کنند. برخی از طوطی ها نیز شیره خوار هستند و از مایعات شیرین مانند اسفنج تغذیه می کنند.

پروتئین های حیوانی موجود در غذای طوطی ها باعث ترغیب این پرندگان به جفت گیری و تولید مثل می شود. در شرایط طبیعی طوطی پروتئین مورد نیاز را از مواد غذایی مانند حشرات به دست می آورد. در پرورش طوطی برای تامین پروتئین مورد نیاز برای جفتگیری طوطی ها می توان از تخم مرغ آب پز یا گوشت استفاده کرد. اما به دلیل این که طوطی های اسکندر علاقه ای به خوردن تخم مرغ و گوشت ندارند ، باید تخم مرغ را با دانه های گیاهی و نان سبوس مخلوط کرده و برای تغذیه به پرنده داد.

جوجه کشی از تخم های نطفه دار طوطی

تبدیل تخم های نطفه دار انواع طوطی به جوجه بین 18 تا 28 روز طول می کشد. دمای مناسب برای مراحل ستر و هچر جوجه کشی از این پرنده به ترتیب برابر با 37.5 و 37.2 درجه سانتی گراد و رطوبت مطلوب نیز بین 58 تا 63 درصد است. نکته جالب در جوجه کشی طبیعی تخم های نطفه دار این پرنده که توسط خود پرنده طوطی انجام می پذیرد ، این است که جنس های نر و ماده این پرنده در جوجه کشی طبیعی با هم تعامل دارند و بر روی تخم های نطفه دار می خوابند.

برای جوجه کشی مصنوعی از تخم های نطفه دار طوطی نیاز به دستگاه های جوجه کشی دقیق دارید. تخم های نطفه دار طوطی همانند خود پرنده گران قیمت هستند و تلف شدن آن ها می تواند منجر به وارد شدن ضرر زیاد به شما شود. برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار پرندگان تزئینی مانند طوطی می توانید از دستگاه های جوجه کشی حرفه ای و اتوماتیک استفاده کنید.



54 دیدگاه برای “پرورش و جوجه کشی از طوطی”

  1. با سلام میخواستم بدونم چجوری میشه فهمید تخمی که میخریم کاملا سالمه. و ایا جایی رو میشناسید که تخم سالم نطفه دار بفروشه؟

  2. سلام می خواستم در مورد میزان حرارت و رطوبت ستر و هچر تخم طوطی کاکادو و چند روز ستر و هچر در دستگاه جوجه کشی بفرمایید و راهنمایی کنید ممنون میشم

    • سلام، دوره جوجه کشی این طوطی معمولا 22 روز می باشد، دلایل مختلفی مثل عدم نطفه ، نطفه ضعیف ، عدم جفت گیری صحیح و یا کافی ، کمبود ویتامین و مواد معدنی پرنده های مولد ، بیماری ، شرایط نامناسب آب و هوای محیط پرنده ها و … باعث تلف شدن تخم ها میشود.

  3. من یک جفت طوطی ملنگو دارم امروز از آخری تخمی که گذاشته 25روز گذشته ولی هنوز جوجه در نیومده دلیلشو میتونید بگید

  4. سلام یک سوال داشتم ..
    اگر بخواهیم تخم طوطی ماکائو و کاکاتو پرورش بدیم . مصنوعی میتونم با هر دستگاهی پرورش بدیم یا نه نمیتونم ؟؟؟؟…
    ممنون میشم زود تر به من پاسخ بدید

    • با سلام، خیر با هر دستگاهی نمیشه از این طوطی ها جوجه کشی کرد. دستگاه مد نظر شما باید حرفه ای باشه . برای جوجه کشی از این طوطی ها دو دستگاه ایزی باتور 6 و یا 24 تایی آرکام پیشنهاد میشه. برای مشاوره و خرید این دستگاه ها میتونید با شماره 09126390982 (مهندس عرفان اسکندری ) تماس بگیرید.
      همچنین امکان خرید آنلاین هر یک از این دو دستگاه با ارسال رایگان در سایت هواباتور ممکن می باشد. بر روی لینک های زیر کلیک کنید:
      ایزی باتور 6
      دستگاه جوجه کشی 24 تایی آرکام

  5. سلام وقت بخیر
    شما از دما و رطوبت در زمان ستر و هچر طوطی راهب اطلاعات دارید ممنون میشم ..
    و اینکه چرا تخم داخل دستگاه ۴ روز اخر خراب میشه . یعنی رگهای خونی ازبین میره و مثل گندیده میشه ..لطف میکنید

    • با سلام، برای جوجه کشی از این پرنده دمای مناسب بین 37.2 الی 37.5 و رطوبت بین 45 الی 55 درصد می باشد.
      ممکنه به خاطر تنظیم نبودن دما و رطوبت باشه یا کمبود اکسیژن.

  6. سلام میخواستم بدونم جوجه های شاه طوطی
    بعد ازاینکه از تخم بییرون امدن باید چه بخورند؟
    و یه سوال دیگه دارم بهتر نیست جوجه ها مثلا تا یک یا دو هفته داخل دستگاه بمانند و از داخل دستگاه تغذیه شوند؟

    • سلام، برای تغذیه دستی جوجه ها باید سرلاک مخصوص جوجه ها تهیه کنید.
      در هفته های اول هم باید جوجه ها در دماهای گرم 32 الی 33 درجه نگه داری شوند. اگر منظور شما داخل دستگاه جوجه کشی است خیر بعد از 24 ساعت جوجه ها رو بیرون بیاورید. رطوبت بالا براشون خوب نیست. در ضمن جوجه ها نیاز به اکسیژن بیشتری دارند.

  7. سلام ببخشید به سوال داشتم
    اگر بخواهیم شاه طوطی را جوجه کشی کنیم
    با دستگاه از چه زمانی باید تخم هادر سبد هچر بگذاریم

    • با سلام، متوسط دوره جوجه کشی این پرنده 24 روز است ولی برای نژادهای مختلف می تواند متفاوت باشد. همچنین تنظیمات دما و رطوبت نیز می تواند زمان جوجه کشی را یکی دو روز کاهش و یا افزایش دهد. از روز 21 ام به بعد دوره هچر شروع خواهد شد. بهتر است که شما به رفتار تخم های نطفه دار دقت کنید. زمانیکه آثار ترک خوردگی بر روی تخم ها مشاهده کردید زمان هچر شروع شده است.

  8. با سلام
    می خواستم تقریبا ۵ عدد تخم نطفه دار ملنگو بگیرم. با دستگاه جوجه کشی حرفه ای خانگی. درصد موفقیت جوجه شدن چقدره؟
    با تشکر

    • با سلام، درصد موفقیت شما به موارد زیادی بستگی دارد و نمی توان نظری قطعی داد. ضعیف بودن و یا قوی بودن نطفه، کهنه و یا تازه بودن تخم نطفه دار، کیفیت دستگاه جوجه کشی و … مواردی هستنید که بر راندمان جوجه کشی تأثیر گذار می باشند.

  9. سلام یه سوال داشتم من می‌خوام یه دستگاه جوجه کشی بخرم شاید ایزی باتور 6
    با دستگاه مرغ مادر مصنوعی
    میشه توی دستگاه جوجه کشی هم زمان از 3 نوع تخم نطفه دار طوطی یا 2 نوع استفاده کرد
    مثلا ملنگو با شاه طوطی و عروس همشون با هم توی دستگاه جوجه کشی بزارم
    بعدش دمای مناسب جوجه در هفته دوم تا 4 چقدر است

    • با سلام، خیر تخم نطفه دار هر پرنده شرایط دمایی و رطوبت خاصی دارد. جوجه ها در هفته اول باید در محلی با دمای 35 درجه نگه داری شوند. هر روز نیم درجه دما را کم کنید. هفته سوم دمای 27 درجه برای جوجه ها مناسب خواهد بود. روند نزولی دما را تا رسیدن به دمای اتاق 23 الی 25 درجه ادامه دهید.

  10. سلام میگن ک بزرگ کردن کاکادو بعد از اینکه ازتخم دراومد باید توسط مادرش باشه وگرنه میمیره.این درسته؟ کسی ک تاحالا تجربه نداشته میتونه با کسب اطلاع این طوطی رو بزرگ بکنه؟

    • با سلام، به طور کلی بزرگ کردن دستی جوجه های پرندگان زینتی بسیار دشوار می باشد و حساسیت بالایی دارد. جوجه ها در هفته های اول باید هر دو ساعت با سرلاک و تخم مرغ آب پز تغذیه شوند. مکان نگه داری از جوجه ها نیز باید گرم و تمیز باشد. اگر می توانید مسئولیت انجام این کار رو به عهده بگیرید قادر خواهید بود جوجه ها رو بزرگ کنید.

    • با سلام برای جوجه کشی از این نوع پرنده ها می توانیداز آرکام سورو 20 و یا ایزی باتور 6 استفاده کنید. برای خرید دستگاه جوجه کشی مخصوص طوطی سانان با شماره ۰۹۱۴۳۴۰۳۴۶۳تماس بگیرید.

  11. سلام میخواستم بدونم دمای تخم طوطی کاکادو و طوطی ارا چیه .منظورم توی دستگاه جوجه کشی هست
    میخوام بزارم دماش چقدره . درجه و رطوبت حرارتش چقدره و چند روزه در میاد

    • با سلام، دمای مناسب جوجه کشی از کاسکو در زمان ستر ۳۷٫۵ درجه و رطوبت ۴۵ درصد خواهد بود البته اگر تخم ها سایز کوجکتری داشته باشند روطوبت رو به ۵۰ درصد افزایش بدهید.
      در زمان هچ نیز دما ۳۷٫۲ و رطوبت نیز حداکثر ۱۰ درصد افزایش داشته باشد. طول دوره جوجه کشی بین ۲۴ الی ۲۸ روز متغیر می باشد. رفتار تخم ها را در روزهای اخر بررسی کنید. زمان هچ زمانیست که تخم ها ترک برداشته و یا اولین جوجه از تخم خارج شده باشد.

  12. سلام
    لطفا دما و رطوبت دستگاه برای جوجه کشی از عروس هلندی رو بگید و اگه ممکنه چون دستگاهم دستساز هست
    روش جوجه کشی از عروس هلندی رو بگید ممنون

    • با سلام، برای جوجه کشی از تخم نطفه دار پرنده های زینتی حتی دستگاه جوجه کشی معمولی هم مناسب نیست چه برسد به یک دستگاه دست ساز با ده ها ایراد فنی. جوجه کشی از تخم های نطفه دار طوطی سانان را باید فقط با دستگاه جوجه کشی حرفه ای انجام داد. در ضمن دوره جوجه کشی عروس هلندی بین 18 الی 20 روز بوده و در زمان ستر دما 37.5، رطوبت 60 درصد در زمان هچر نیز دما 37.2 و رطوبت 70 درصد میباشد

      • سلام
        میشه راهنمایی کنین جوجه یک روزه عروس رو که مادر پدرش فرار کردن چی جوری غذا بدم؟؟
        آخه این اصلا نوکش به زور دیده می شه چی جوری غذا بدمش؟؟
        فقط لطفا زود جواب بدین تا نمرده.
        اصلا جوجه یک روزه رو میشه با سرلاک بزرگ کرد؟؟

        • با سلام، بله بهترین راه همان سرلاک می باشد. غذای جوجه بایدکمی نرم و ابکی و کمی گرم باشد. از زرده تخم مرغ هم می تونید استفاده کنید. کمی سفیده له شده هم به آن اضافه کنید.

  13. باسلام درجه حرارت ورطوبت برای تخم کاسکو در ستر وهچ را می خواستم بدانم اگر امکان دارد دستگاه من ارکام بیست گهواری می باشددر موقع هچ رطوبت چقدر باشد ممنون

    • با سلام، دمای مناسب جوجه کشی از کاسکو در زمان ستر 37.5 درجه و رطوبت 45 درصد خواهد بود البته اگر تخم ها سایز کوجکتری داشته باشند روطوبت رو به 50 درصد افزایش بدهید.
      در زمان هچ نیز دما 37.2 و رطوبت نیز حداکثر 10 درصد افزایش داشته باشد. طول دوره جوجه کشی بین 24 الی 28 روز متغیر می باشد. رفتار تخم ها را در روزهای اخر بررسی کنید. زمان هچ زمانیست که تخم ها ترک برداشته و یا اولین جوجه از تخم خارج شده باشد.

      • سلام عرض مدیرمحترم، ما آخرش نفهمیدم رطوبت کاسکو درزمان ستر بین۵۸تا۶۳هست. یا ۴۵ تا ۵۰
        درسایت های مختلف بیشتر ۵۸تا۶۳ رطوبت سترروبیان کردند، نظر شما در‌این‌باره چیست؟وما رطوبت رو چند تنطیم کنیم؟ ممنون

        • سلام، منابع معتبر خارجی رطوبت 45 الی 50 درصد رو برای جوجه کشی از کاسکو پیشنهاد میکنند. در این زمینه بهتر است حتما از پرورش دهندگان کاسکو نیز اطلاعات کسب کنید. تخم نطفه دار این پرنده کمیاب و گران قیمت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!