پرورش و مدیریت مرغ بومی

پرورش و مدیریت مرغ بومی

پرورش و مدیریت مرغ بومی

نحوه اداره، مدیریت و انتخاب چگونگی مدل پرورش جوجه های بومی تحت تاثير اهداف پرورشی است.

این اهداف شامل :

۱) پرورش جوجه
۲) پرورش نیمچه
۳) پرورش پولت
۴) پرورش خروس
۵) پرورش مرغ تخمگذار و تولید تخم مرغ می باشد.

پرورش جوجه

هدف از این پرورش تولید جوجه هایی به سن ۳۰ تا ۶۰ روز می باشد . در این شیوه پرورش، کار با ورود جوجه های یک روزه آغاز می گردد. جوجه ها معمولا در سن ۲۰، ۳۰ و ۴۰ و گاها تا ۶۰ روز به بازار عرضه می شوند.

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 12 تایی ارزان

که بایستی توجه داشت که با بالا رفتن سن جوجه ها و به تناسب آن بالا رفتن قیمت جوجه ها، فروش سخت تر می شود. لذا تولید کنندگان علاقه دارند جوجه های خود را در سن کمتر بفروش برسانند و خریداران نیز تمایل به پرداخت مبلغ کمتری به ازای هر قطعه را دارند.

پرورش جوجه حساس ترین نوع پرورش محسوب می گردد؛ که حساسیت آن در هفته اول بیشتر بوده و لذا توصیه می گردد در سه روز نخست ، خاموشی در سالن اعمال نگردد . و همچنین برنامه واکسیناسیون مربوطه تماما تا سن ۷ تا ۱۰ روزگی ( بجز واکسن بیماری گامبرو) اعمال گردد.

پرورش نیمچه

پرورش نیمچه های ۲ تا ۵ ماهه ) این شیوه پرورشی در اصل مکمل روش قبلی ( پرورش جوجه ) می باشد و لذا میتواند با خرید جوجه های یکروزه و یا ۱ تا ۲ ماهه شروع گردد . در پرورش نیمچه معمولا تفکیک جنسیت صورت نگرفته و جوجه های ماده و نر تا انتهای دوره در یک سالن پرورش می یابند . و در انتها به صورت درهم به فروش میرسند.

پرورش پولت (مرغ پای تخم)

هدف از این پرورش، تولید مرغهای تخمگذار است . جهت تحقق این امر بهترین روش پرورش جوجه های یک روزه ماده است. و بهتر است جوجه ها در روزهای نخست زندگی تفکیک جنسیت شده و جوجه های نر حذف گردند. و در صورت تمایل به تولید تخم مرغ نطفه دار به ازای هر ۱۰ مرغ یک خروس هم در گله پرورش یابد.

اما آنچه که در حال حاضر معمول است پرورش جوجه های نر و ماده تا سن بلوغ در کنار هم است. که پس از آن به جهت ورود به سیکل تخمگذاری لازم است حتما خروسهای اضافی حذف گردند. که حاصل این عمل جدا شدن تعداد زیادی خروس است؛ که حدود ۴۰٪ از جمعیت گله را شامل میشوند.

این خروسها تا سن بلوغ فضای سالن را اشغال کرده و میزان زیادی دان مصرف می کنند و همچنین اجازه خوردن دان را در سنین بالا به مرغان نمی دهند. و همواره در این سالنها مرغان ضعیف و کوچک جسته در ماه های پایانی از بین می روند و یا به علت ضعف ، شرایط مساعد ابتلا و بروز بیماری را در گله موجب میشوند. دوره پرورش پولتها معمولا ۵ تا ۶ ماه است که میتوان با خرید نیمچه های ماده این میزان را کاهش داد.

پرورش خروس

همواره ۵۰٪ جمعیت گله های تفکیک جنسیت نشده را جنس نر یعنی خروس ها تشکیل میدهند. در هنگام فروش هریک از محصولات پرورشی ذکر شده در بالا ، مشتریان همواره علاقه بیشتری به خرید مرغها و جوجه های ماده دارند. و به همین دلیل معمولا خروسها کمی دشوار تر به فروش میرسند.

همانطور که گفته شد هنگام پرورش معمولا در روزهای نخست تولد جوجه ها، تفکیک جنسیت انجام می پذیرد و جوجه های نر و ماده که نسبتشان مساوی است از هم جدا می شوند. خروسهای مازاد یا حذف گردیده و یا به جهت تولید گوشت اورگانیک و یا سایر مصارف پرورش می یابند. در مزارع پرورش پولت که تفکیک جنسیت صورت نگرفته است، در سن چهار ماهگی خروسها از گله مرغ ها جدا شده و با جیره پرواری به جهت تولید گوشت و یا سایر مصارف پرورش میابند.

پرورش مرغ بومی

این بهترین شیوه پرورش خروس است. خروسهای پرواری بایستی تا ۴ ماهگی با جیره ایی مانند پولتها تغذیه گردند(حداقل سطوح انرژی و پروتئین) تا رشد بدنی آنها با محوریت اسکلت بندی و شکل گیری سیستم استخوانی تکمیل گردد و پس از شکل گیری، با جیره پرواری که موجب تشکیل گوشت در حول استخوان است تکمیل گردد.

باید توجه داشت که استفاده از جیره پرواری با سطوح انرژی و پروتئین بیشتر در سن زیر ۴ ماه به علت تحرک زیاد خروسها و شکل نگرفتن سیستم استخوانی موجب حدر رفت دان و بالا رفتن ضریب تبدیل می گردد.

دو نکته در مورد پرورش خروسها مورد توجه است بازده لاشه در خروسهای پرواری حدود ۶% است و در مرغهای صنعتی گوشتی کمتر از ۸۰ ٪ نیست. مرغ بومی بر خلاف مرغ صنعتی و همانند دو پسر عمویش (بوقلمون و شتر مرغ دارای دو گوشت قرمز و سفید است .

جوجه کشی

برای جوجه کشی از مرغ بومی هم می توانید با خرید دستگاه جوجه کشی خانگی و یا صنعتی از پرورش مرغ بومی برای خود کسب کار راه اندازی کنید چنانچه نیاز به مشاوره در مورد خرید ماشین جوجه کشی دارید می توانید با شماره تماس 09144485590 در ارتباط باشد.


2 دیدگاه برای “پرورش و مدیریت مرغ بومی”

    • سلام
      نمیشه گفت و بستگی به نوع کوتاه کردن پر ها داره
      اگه اشتباه باشه خیر درنمیاد
      این کار باید توسط متخصص انجام بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!